Tikku

2-vuotiaan kantovälineet

21 posts in this topic

Kannoimme tyttöä vauvana paljon BabyBjörnin kantorepussa, mutta noin 10 kk ikäisenä se alkoi käydä ahtaaksi emmekä hankkineet tilalle mitään uutta kantovälinettä. Nyt olemme lähdössä vaeltamaan vuoristoon ja tytölle pitäisi löytää toimiva kantoreppu /-rinkka! Liinaan en ole koskaan syttynyt ja mies vielä vähemmän. Tyttö täyttää pian 2 ja painaa pikkuisen päälle 11 kg. Suositelkaa ergonomista kantovälinettä tämän ikäiselle!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen Tuli kantoreppua:

 

Balboa_large.jpg

 

Meillä on tämä käytössä 1v4 kk (13 kg) lapsen kanssa aina kun ollaan reissussa ja on tosi hyvä kantaa selkäpuolella tuon kokoista.

Reppu menee n. 20 kg saakka.

 

(lienee kuitenkin paikallaan mainita, että mä myös myyn näitä, eli olen ehkä objektiinen arvioimaan reppua suhteessa muihin merkkeihin. Meillä on tästä kuitenkin tykätty tosi paljon ja olen tykännyt enemmän kuin ergosta tai manducasta, joita myöskin olen käyttänyt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tuli juuri eilen uutta tulokasta varten Manduca, mutta pitihän sitä esikoisellekin kokeilla. :grin: Sälli painaa nyt n. 15kg ja Mies sanoi, ettei selässä painanut juuri mitään. Tosin, kokeilu oli vain hetkinen kotioloissa, en sitten tiedä mitä se olisi useamman tunnin jälkeen. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen lapsen kantorinkkaa, jos siis olette menossa vaeltamaan vuoristoon.

Mies käytti rinkkaa paljon esikoisella, toisen kohdalla tuo on nyt kyllä ihan jäänyt.

Ehkä sitten taas keväälllä. Ovat käyneet paljon metsässä ja rinkka on siellä ihan huippu :lipsrsealed:

Mies haki neitiä myös hoidosta tuon rinkan kanssa ja se oli tytönkin mielestä tosi kiva paikka.

Meidän rinkka on muistaakseni Halti-merkkinen, koska se oli itse asiassa ainoa rinkka joka siihen aikaan löydettiin.

 

En löytänyt kuvaa, mutta kyseessä siis tämäntyyppinen rinkka:

rinkka_ilman_katosta_kaan.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin suosittelisin kantorinkkaa jos aiotte lähteä vuoristoon. Noihin mahtuu kuitenkin vähän tavaraakin mukaan (mitä ei periaatteessa esim. mandukaan saa) ja sadesuojan. Meillä itsellä on Haltin rinkka ja ollaan oltu melko tyytyväisiä siihen (vähän parannettavaa hihnoissa millä lapsi laitetaan kiinni kun jää aika löysäksi, mutta onhan toi lapsi pysynyt kyydissä vaikka mie kaatuikin kun hiihti lapsi selässä :girl_wink:). Me löydettiin tuo alesta ja maksettiin vain 60 euroa, yleensä hinnat liikkuvat 150-200 euron paikkeilla. Myös deuterin rinkat ovat kait hyviä, tosin kalliimpia. Kannattaa käydä liikkeessä testaamassa noita missä on parhaat säädät itselle kantaa. Myös netissä esim. retkiaitta ja partioaitta myy rinkkoja. Urheiluliikkeissä on myös myynnissä.

 

Itse ollaan siis käytetty tuota suunnistaessa, hiihtäessä, lumikenkäillessä ja metsäretkillä ja ollaan oltu kaikenkaikkiaan tyytyväisiä. Saadaan hyvät kantosäädöt molemmille vanhemmille. Lapsi, pian 3v viihtyy vieläkin kyydissä kun sieltä näkee kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantoreppu (Manduca, Tuli, Wompatti... onhan noita) tai pellavainen kantoliina. Sen liinan kanssa vaan vähän joutuu etukäteen opettelemaan, mut se kannattaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mäkin vuoristovaellukselle ottaisin ihan kunnon kantorinkan. Manducat ym. kantoreput toimii mielestäni paremmin kaupungissa tai metsäpoluilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Deuter (kid comfort 3 tjn.) kantorinkka ja ollaan tykätty. Saa kätevästi säädettyä molemmille sopivaksi, lapsella on hyvä asento ja tuntuu hyvältä kantaa. Kovin isoja kantamuksia meillä ei vielä ole ollut mukana. Lisäksi mukana tuli tuuli- ja sadesuoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli Haltin kantorinkka viime kesän lapin reissulla. Jos käyttöä ei ole paljon niin kannattaa katsoa, jos jostain saisi rinkan vuokralle! Me vuokrasimme rinkan MLL:lta ja muutaman kympin maksoi kuukauden vuokra! (muoks. 25euroa, kuukausi) Hyvin pelasi 1-vuotiaan kanssa!

Edited by manski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tarvitsisin vuoden ja kuukauden ikäiselle tytölle jonkun kantovälineen. Tähän saakka on käytetty Baby Björnin rintareppua, mutta nyt tyttö pitäisi saada selkäpuolelle, koska painoa alkaa olla jo kymmenisen kiloa. Tarkoitus olisi käyttää kantoreppua/rinkkaa lähinnä lyhyillä lenkeillä koirien kanssa, mutta tarvittaessa myös pidemmillä kävelyillä. Mihinkään vaellukselle ei olla menossa, ja tuskin käytetään kantoreppua/rinkkaa myöskään metsäpoluilla. Olisiko kantoreppu meidän tarpeisiin parempi kuin kantorinkka? Saako kaikki kantoreput ja rinkat laitettua helposti yksin selkään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ottaisin ennemmin kantorepun. Se on paljon kevytrakenteisempi ja menee helposti esim. autossa tai laukussa varuilta vaikka aina mukana. Kantorepun kanssa lapsen saa tosi helposti yksin selkään. Siihenkin on pari kikkaa ja niksiä, ei ole vaikea homma ollenkaan. Me on käytetty reppua siis edelleen vaikka lapsi osaa jo kävellä ja juoksentelee ympäriinsä. Taas viikonloppuna oli yksi tapahtuma, missä otin reppuun kyytiin kun alkoi voimat vähän hiipua ja lapsi kaipasi syliä. Olipahan siinä taas helposti vahdittavana sylissä (etupuolella) ja sai vanhemmat vähän lisäaikaa jutella aikuisten kanssa. Kantorepun etuja on siis se, että sen saa tarvittaessa myös etupuolelle jos lasta haluaa vain sylitellä. En mä pitkään olisi jaksanut ilman reppua kannatella tuommoista 15 kg nassikkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vinkeistä!

 

Vuokrasimme Deuterin kantorinkan MLL:ltä. Kiitos siis erityisen paljon tuosta vuokrausvinkistä! Kokeilemme nyt tällä ekalla vaelluksellamme Deuterin rinkkaa ja mikäli vaikuttaa hyvältä, ehkä ostamme myöhemmin omaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Kiitos Antsa! Kyllä kantoreppu vaikuttaa meidän tarpeisiin kätevämmältä. Ja jos sellainen olisi olemassa lyhyitä kävelylenkkejä varten, niin varmasti sitä tulisi käytettyä myös esim. kaupungilla käydessä. Miten tilavia kantoreput ovat, eli mahtuuko sinne toppavaatteet päällä? Ja minkä ikäiseksi lasta voi sellaisessa kantaa (siis suurin piirtein)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mahtuu toppavaatteet päällä, hihnoissa löytyy aina sen verran säätövaraa.

Useimmissa repuissa suositusikäraja on n. 3-4 kk iästä eteenpäin aina n. 20 kg saakka. Se on minustakin hyvä ikä alkaa kantaa lasta kantorepussa, joska lapsi on silloin sen verran jäntevä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri kannoin manducassa kirpparireissun verran väsynyttä ja uhmakasta 2v10kk neitokaista. Pitkäikäinen hankinta ollut kyllä :) Suosittelen. On meillä sivuuttanut rattaat kaupunkireissuillakin lähes kokonaan.

 

Niin yleensä kyydissä keikkuu kylläkin kuopus 1v2kk. En mä sentään tuota uhmakasta jaksa aina kanniskella vaan saapi kävellä itsegirl_crazy.gif

Edited by Nera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas kerran vinkeistä! Seuraavaksi täytyykin vaan päättää minkämerkkinen kantoreppu otetaan. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sun paikkakunnalla on kantoliinalainaamoa, niin kannattaa vaikka käydä sovittamassa useampia. Istuvuudessa on nimittäin eroja. Espoossa ainakin on sellainen lainaamo, mistä löytyy varmasti kaikki Suomessa saatavana olevat reput.

 

Espoon liinalainaamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Antsa jälleen kerran! Kantoliinalainaamoa en täältä päin löytänyt, mutta vilkuilin alueen lastentarvikeliikkeiden ja kestovaippa- sekä kantoliinakauppojen valikoimaa ja vertailin netin tietojen sekä vauvapuolen kantoliinakeskustelun perusteella eri kantoreppujen ominaisuuksia. Parhaalta vaikuttivat Manduca ja Tuli, ja koska tarkoituksena on käyttää reppua myös mahdollisesti toisenkin lapsen kanssa, jos sellainen joskus saadaan, niin Manduca vaikutti paremmalta, koska se sopii ihan pienellekin lapselle. Kävin sovittamassa sellaista yhdessä liikkeessä tytön kanssa, ja se tuntui niin hyvältä ja suht helppokäyttöiseltäkin, että ostin sen samantien. Onnistuin jopa liikkeessä saamaan tytön itse reppuun selkäpuolelle, vaikka se vähän kömpelöltä tuntuikin. Eiköhän se onnistu ihan sujuvasti, kunhan vähän treenataan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla, että sait kantorepun hankittua. Se on ergonominen kantajalle ja kannettavalle, joten sillä jaksaa kantaa pitkään. Meinasin jo vinkata, että kannattaa täällä vaikka yleisessä ketjussa huudella, jos joku sieltäpäin suostuisi lainaamaan reppuaan kokeiltavaksi.

 

Selkäpuolelle "heittämiseen" on olemassa eri tekniikoita: "supermiehenä", kainalon alta hivuttaen, olan yli hivuttaen yms. kannattaa surffailla youtubesta kantoliinasidontoja, se selkäpuolelle laittaminen, kun on repussa samanlaista (paitsi, että reppu kannattaa laittaa vyötärölle valmiiksi kun taas kantoliina kannattaa kuljettaa lapsen mukana). Treenillä löytyy itselle sopiva tyyli.

 

Nimim. edelleen kannan molempia lapsiani tarvittaessa tunteja - yleensä liinalla tai repulla ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en vaan tajua sitä selkäpuolelle yksin saamista. Yhden kerran sain ähellettyä pojan sinne ja se oli niin karseaa ja hikistä touhua, että jatkossa on kyllä oltava joku siinä laittamassa poika sinne. Ja kun säädöt sun muut on vähänkin pielessä niin ei niitä ainakaan enää siinä vaiheessa jaksa korjailla :girl_impossible:. Kyseessä Manduca.

 

Ja sain tässä ahaa elämyksen. Oltiin etelässä viikko pojan ollessa 1v 3kk. Mies siellä kanniskeli käytännössä koko viikon poikaa kantorepussa kun liikkeellä oltiin, koska maasto oli niin mäkistä. Olisihan poikaa voinut älytä kantaa siellä selkäpuolella :rolleyes:. Olisi ollut miehelle himppasen helpompaa :girl_sigh:.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse laitan lapsen selkääni siten että asetan hänet eteeni maahan selkä minuun päin. Otan hänen kainaloista kiinni tukevan otteen ja heitän hänet vasemman olkapääni yli selkään lennättäen. Vaatii pikkusen harjoittelua ;) Itse olen polvet koukussa ja selkä "lankkuna" suorassa. Jos kantoreppuun aikoo laittaa niin reppu valmiiksi vyötäröön jo kiinni ja olkahihnat hyviin asemiin. Kun lapsi on lennätetty selkään niin toisella kädellä tuet hänen selkää ja toisella asetat olkahihnaa paikoilleen. Sitten käden vaihto ja toinen hihna. Tässä pitää olla nopea että lapsi ei ehdi nousta, mutta un kokemus karttuu ja lapsi tottuu selkäänlaittamiseen niin ei pyri enää niin paljoa ylös. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now