Suvi

Pienelle lapselle kasvisruokaa?

65 posts in this topic

Kai tää kuuluu tähän osioon... :rolleyes:

Mutta siis, olen nyt raskaana ja kaiken lukemani perusteella ei ole mitään ongelmaa vielä tässä vaiheessa lapselle että olen kasvissyöjä, kun kerran kanamuna ja maitotuotteet menee...Mutta mites syntymän jälkeen? Tai siis siinä vaiheessa kun lapsi alkaa kiinteää ruokaa syömään?

Haluaisin kuulla muiden kasvisruokaäitien/-perheiden kokemuksia+tietämystä asiasta, onko esim. kala jollain tavoin välttämätön, muu liha ei ymmärrykseni mukaan ainakaan ole? :huh:

Mitä kaikkea muuta tulee ottaa huomioon, ja mikä vaikutus ikävaiheilla on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei nyt hirveän suurta tietämystä ole, koska lapsi syö kuitenkin lihaa. Itse en siis syö punaista lihaa, siipikarjaa tai riistaa. Kalaa, munia ja maitotuotteita syön. Vaikka itse olenkin jonkinasteinen kasvissyöjä, minulle oli itsestään selvää, että lapsi syö myös lihaa.

 

Sen sijaan mulla on kaveri, jossa koko perhe syö kasvisruokaa. Käsittääkseni heillä kuitenkin lapset ainakin syövät kalaa, joten siitä kai saa jotain sellaista, että se kannattaa pitää ruokavaliossa mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ku sitä mietinki et mikä se ihmeellisyys siinä kalassa nyt on? :huh: Kun D-vitamiinin saa maidosta ja rasvahapot ainaki becel-rasvasta...muuta en nyt muista et kalassa ois niin kummallista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voiko siinä olla sitten se, että olo on turvallisempi, kun antaa edes jotain muuta lisäksi kuin pelkkää kasvisruokaa? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse syön kasvisruokaa muuten, mutta syön kalaa (paljon!) ja kananmunaa ja maitotuotteita. Mies syö lihaa, joten lapset on syöneet myös lihaa. Mutta syövät ehkä keskivertolasta enempi kasvisruokia (esim. tofua) ja aina mun kanssa kalaa. Olen kyllä kuullut lapsista, jotka on ihan kasvissyöjiä (+maitotuotteet) pienestä pitäen, mutta itse koin helpompana kasvuikäisille ja vielä pikkukeskosille, että syövät monipuolista sekaravintoa, vaikkakin vähän kasvispainotteisesti. Kasvuikäinen tarvii niin eri lailla ravintoaineita kuin me aikuiset. Saavat sitten isompana (esim. yläasteikäisinä) päättää, jos haluavat jättää lihan pois ruokavaliostaan. Mun mielestä se on kivempi niin, että saavat itse päättää siinä vaiheessa kun vähän ymmärtävät. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

B-ryhmän vitamiinien ja proteiinin saannin kanssa on oltava hirmu tarkkana, että lapsi saa näitä tarpeeksi. Ainakin tietyt B-vitamiinit on parhaimmassa muodossa lihassa. Lasten ja erityisruokavalioiden kanssa täytyy muistaa, että tietoa pitää olla paljon.

 

Anna lapselle paljon vaikka juuri tofua ja soijaa ja silloin tällöin vaikka luomulihaa, -kanaa ja kalaa. Jos et itse pysty niitä valmistamaan, anna purkista tai pyydä jotakuta toista tekemään ruoat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys! Olemme vegeperhe. Minä ja mies olemme olleet vegejä jo 13-vuotta ja pikkuneiti 1,5 v koko ikänsä. Luonnollisestikin olin kasvissyöjä myös raskausajan. Ainoa muutos oli, että aiemmin vähän käyttämiä (lehmän)maitotuotteita aloin käyttämään enemmän. Tytär käyttää myös maitoa (sekä lehmän soija että äidin ;) ) Hän ei pidä kamalasti munasta, joten sitä ei käytetä suoraan, vain esim. leivonnaisissa.

 

Mitään ongelmia ei ole ollut, ja kummastuttaa (ja ärsyttää :angry: ) todella paljon ihmisten pakkomielteinen tuputus kalan suhteen. Se ei todellakaan tee autuaaksi. Hyvin koostettu lakto-ovo (ja kuulemma myös vegaaniruokavalio - jos tarkka on) ruokavalio on täysin riittävä MYÖS raskaana oleville ja vauvoille. Monesti kasvissyöjävanhemmat ovat huomattavasti sekä syöjiä tiedostavampia ruoka-asioissa ja senkin vuoksi se mitä suuhun pannaan tulee harkituksin moneen kertaan. Meillä maitovatsanpurujen takia tehtiin testi jos toinenkin (verikokeita mm. laaja verenkuva) ja ne veriarvot osoittautuivat oikein hyviksi. Ts. jopa rautaa oli neiti saanut tarpeeksi. Myös kasvu on ollut normaalia ja lapsi on iloinen sekä reipas. Ei siis ole mitään energiavajettakaan havaittavissa.

 

Meidän neiti aloitti kiinteät 6 kk iässä ja ekana syötiin bataattia, se olikin pitkään lemppari, sitten taidettiin syödä perunaan, kukkakaalia yms. äidinmaidolla höystettynä. Lehmänmaito teki pitkään oireita ja vieläkin käytämme osittain soijatuotteita. Maitotuotteet, (myös soija) ovat loistavia proteiinin lähteitä! Myös äidille imetyksen aikana. Meillä proteiinit on laskettu aika pitkälle maitotuotteiden (sekä soija että lehmä) sekä soijanakkien, tofun varaan. Pikkuneidin lemppariruoka onkin makarooni ja soijanakit.

 

Me kävimme raskausaikana ravitsemusterapeutilla kaksi kertaa ja aina "uudessa vaiheessa" lapsen kanssa, mm. kiinteisiin siirryttäessä yms. Sinne mennessä on tarpeellista olla perillä kasvissyöjien ravintosuosituksista, joita löytyy pääasiassa englanninkielisistä kirjoista. Muistaakseni Feeding your vegan infant on ainakin sellainen, vakkei vegaani olekaan, antavat vaademäärät siinä hyvää pohjaa ts. niiden mukaan jos elää, niin tulee ainakin tarpeeksi. Meille on sattunut lähes joka kerta asiantunteva ja ihana ravitsemusterapeutti, joka on kunnioittanut perheen vakaamusta. Ja lain mukaanhan terveydenhuollon parissa joutuvat sitä kunnioittamaan. (tämä tiedoksesi myös neuvolakäynneille, jos sattuu hankala hoitaja) Neuvolan hoitajan ja lääkärin saa hiljaiseksi, sillä että tietää asioista ja on myös konsultoinut ravitsemusterapeuttia, sillä terapeutit tietävät asioita huomattavasti ko. henkilöitä enemmän.

 

Muun muassa täällä keskustellaan asiasta: http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/i...er=all&st=0

 

Tässä lyhyestä, tsemppiä! Sinulla on täysi oikeus olla kasvissyöjiä raskaana ollessa ja vauvasi kanssa. Kasvisruoka oikein koostettuna RIITTÄÄ oikein hyvin. Jos haluat jutskata laita meiliä toinenmaailma(at)gmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ollut kasvissyöjä (lakto-ovo) jo 12 vuotta (samoin mies) enkä sitten raskausaikanakaan muuttanut ruokavaliotani lihaisampaan suuntaan. Yhden myönnytyksen tein ja aloitin omega 3- kapselit, jotka on valmistettu kalaöljystä. Omega 3 on tärkeä sikiölle ja sitä kasvissyöjä saa helposti aika vähän, joten katsoin tuon itselleni sopivaksi vaihtoehdoksi. 5- kuukautinen tyttömme on vasta aloittanut kiinteiden maistelun ja kasvis- ja hedelmäsoseilla pärjätään vielä mainiosti. Olen ajatellut, että menemme niillä niin pitkälle kuin mahdollista, kala on harkinnassa. Lihaa emme lapsellemme varmaankaan tarjoa, vaan saa sitten itse vanhempana päättää, jos sen ruokavalioonsa haluaa.

Edited by Noce

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan tutkimuksista, miten soija vaikuttaa lapsiin? Lähinnä ajattelin soijan sisältämää estrogeenia ja sen vaikutusta esim. murrosiän ajoittumiseen tytöillä. Tällä hetkellä meidän pörönen syö (luomu)lihaa ja kalaa, kohta otetaan riista mukaan ruokavalioon. Mä olen ollut ovo-lakto-vegetaristi 16 vuotta, mutta typylle oon antanut lihaa, sillä mun mielestä se kuuluu kasvavan ihmislapsen ravintoon olennaisena osana. Nyt, kun typy lähestyy vuoden ikää ja voi sitten vähitellen alkaa syödä meidän kanssa samaa ruokaa, oon miettinyt, voiko hän syödä niin paljon soijaa kuin mitä meidän ruokavaliossa on. Vai tehtaisiinkö miehelle ja pöröselle useimmiten liharuokaa ja mä söisin jotain muuta. Tällä hetkellä sekasyojämieskin syö siis kotona lähinnä kasvisruokaa. Itse asiassa tämä pohdinta taitaisi kuulua taaperopuolelle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ole itse mitään tutkimuksia lukenut, mutta alle vuosikkaalle suositellaan soijaa pieniä määriä. En kyllä tähän hätään muista määriä. :rolleyes: Olen sitten päätellyt, että siitä eteenpäin saa antaa enemmänkin, mutta mitään maksimimäärää en tiedä. Meillä tyttö (1 v. 7 kk) syö soijaa ehkä kerran, kaksi kuukaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yhden myönnytyksen tein ja aloitin omega 3- kapselit, jotka on valmistettu kalaöljystä. Omega 3 on tärkeä sikiölle ja sitä kasvissyöjä saa helposti aika vähän, joten katsoin tuon itselleni sopivaksi vaihtoehdoksi.

 

Omegaa saa myös pellavaöljystä :)

 

Täällä on nyt sit synnytetty terve ja varsin potra poika, eli raskausajan lakto-ovo-dieetistä ei näyttäisi olleen mitään haittaa, hyötyä ehkä sitten enemmänkin :) Vielä ei kuitenkaan tiedetä kuinka käy pojan ruokavalion sitten kun siirrytään kiinteisiin, ja kuten Tättärä sanoi, saattaisi tämä keskustelu sittenkin kuulua tuonne taaperopuolelle, hups :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ravitsemusterapeuttituttuni kertoi, että suurimmat ongelmat vegetaristilapsilla liittyvät yleensä raudan ja B-vitamiinien saantiin. Kalahan on myös erittäin terveellinen ruoka ja odottavan äidin kannattaisi myös syödä paljon kalaa. Kalasta saa aivojen kehitykselle hyödyllisiä rasvahappoja.

 

Kannattaa pyytää neuvolasta lähete ravitsemusterapeutille, jos ei itse jaksa selvittää kasvisruoan terveellisyyteen liittyviä asioita.

 

D-vitamiinia pitää antaa kaikille alle 3-vuotiaille vuoden ympäri muutenkin. Maitoon lisätty D-vitamiini ei riitä sekasyöjillekään, joten siinä kasvisruokailijan ei tarvitse huomioida mitään erityistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ravitsemusterapeutilla tässä noin kuukausi sitten ja hän sanoi että on tavannut uransa aikana vain yhden äidin joka sai riittävästi foolihappoa tavallisesta ruokavaliostaan ja tämä äiti oli nimenomaan vegaani. Sekasyöjät (ja käsittääkseni myöskään lakto-ovot) eivät saa tarpeeksi foolihappoa vaan joutuvat nappailemaan raskausaikana nappeja.

 

Lisäksi hän sanoi että voi olla suhteellisen huoleti, sillä hän on nähnyt välillä hyvin huonossakin kunnossa olevia mm. syömishäiriöisiä äitejä ja heille on syntynyt terveitä lapsia.

 

Kalsiumin saantia kannattaa myös tarkkailla ettei äidille tule osteoporoosia.

 

Mulla on ollut aina helppo ruokavalio: Söin 3 vuotta kaikkea muuta paitsi lihaa ja kanaa, nyt raskausaikana olen alkanut hullujen himojen vuoksi syödä kanaa (katsotaan mitä raskauden jälkeen tapahtuu). Mietin vain koko päivän koulussakin aina synnytystä ja uunissa paistettua rasvaista kanankoipea viikot läpeensä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauskaa, että tästä aiheesta keskustellaan täällä! Tämä on nimittäin aihe, jota olen miettinyt aika paljon, joskus tulevien raskausajan ja lasten suhteen. Me ollaan myös kasvissyöjiä, puoliso tosin syö nykyään myös kalaa, ja todennäköisesti kasvis- ja kaladieetillä tulevat lapsemmekin olemaan. Sitten joskus. :P Täytyy tietenkin sitten miettiä, miten toimii, ja etsiä paljon tietoa, että osaa varmasti syödä ja syöttää oikein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas taas tätä ketjua!

 

Meillä vajaa 7kk ikäinen neiti on juuri aloittelemassa kasvis-maito-muna-kala -ruokavaliota. Kalaa ei olla vielä maisteltu, mutta "proteiinipuolelta" herneitä ja linssejä kyllä. Neuvolasta ei saatu lihattomuuden ja kanattomuuden takia aikaa ravitsemusterapeutille, mutta sen sijaan saatiin myöhemmin neuvolatädiltä postissa ravitsemusterapeutin antaman ohjeistus 9-12kk ikäisen ja leikki-ikäisen vegaanilapsen ruokavaliosta. Se runkona nyt sitten sovelletaan tätä meidän ruokavaliota. Kiva olisi kuulla toisten suurinpiirtein samanlaista ruokavaliota noudattavien kokemuksia ja mahdollisia hyviä vinkkejä ruokailuun! =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No meillä periaatteessa noudatetaan myös kyseistä ruokavaliota, siis mun toimesta :rolleyes: Mies antaa lihaa kun sitä itsekin syö ja se on mulle ihan ookoo, mutta pääosin pojun ruoka koostuu siitä mitä ite syön, ja mähän siis olen lakto-ovo-vege, pojalla anna myös kalaa :) Kuulostaapa hankalalta...

 

Neuvolan kanssa en ole kokenut tarpeelliseksi asiasta ainakaan vielä keskustella, koska tosiaan tuota lihaa kuitenkin saa... Omaa ruokavaliota kuitenkin aikanaan tutkinut aika paljon, niin ehkä mulla on perusteet jotenkin hallinnassa ;)

 

Meillä siis syödään aika paljon soijaruokia, myös papuja, kaaleja ja ylipäätään kasviksia normiperhettä enemmän. Pojulle on hyvin maistunut kaikki, soijasta meni ensimaisteluilla hieman vatsa sekaisin mutta sen jälkeen ei mitään ongelmaa.

 

Alle vuoden ikäinenhän tarvitsee tosi vähän noita lihajuttuja, että ei siinä tosiaan pitäisi olla mitään ongelmaa kun kala kuitenkin kuvioissa, ja sitten vuoden iässähän voi tosiaan tuon soijankin ottaa kuvioihin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lainaan Pilttipiiristä pätkän jossa käsitellään juuri kasvisruokailua.

 

Kasvisruokavaliot lisääntyvät kaiken aikaa. Kuitunen muistuttaa, etää kasvisruokavalioon liittyy huomattava riski, mikäli ruokavaliota ei rakenneta oikein. Vegetaarista ravintoa saavien vauvojen ja pikkulasten pitää saada uusien ohjeistusten mukaisesti vähintään 500 millilitraa rintamaitoa tai äidinmaitokorviketta sekä meijerituotteita päivittäin.

Pelkkää vegaaniruokavaliota ei vauvoilla ja pikkulapsilla pidä olla lainkaan.

- Se tiedetään, että puhdas vegaaniruokavalio on vaarallinen lapsen kasvulle ja jopa aivojen kehittymiselle.

Kuitunen peräänkuuluttaakin ravitsemusasioissa luotettavaa tietoa.

- Neuvoloiden ohjeistuksia kannattaa noudattaa. Jos lisätietoa haluaa etsiä vaikkapa internetin kautta esimerkiksi kasvisruokavalioihin , on syytä lukea kriittisesti ja varmistaa, että lähde on luotettava. Yksi hyvin luotettava lähde on DUODECIMIN TERVEYSKIRJASTO, joka pohjautuu lääkäreiden laatimaan tutkittuun tietoon.

 

Sori virheet jos niitä tuli, piti kopsata suoraan lehdestä teksti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös meidän pojun ruokavalio lihaton. Kalaa ja kananmunaa tullaan antamaan. Me käytiin ravitsemusterapeutin kanssa asiasta juttelemassa (tosin eipä tuossa paljoa juteltavaa ollut, kun ei tämänkaltaisessa ruokavaliossa ole mitään ravitsemuksellista ongelmaa, päinvastoin!).

Saatiin siis ohjeeksi antaa tofua, linssejä, soijaa eri muodoissaan ja herneitä samaan tapaan kuin lihoja annetaan lapselle. Alle vuoden iässä ei papuja juuri anneta, koska meidän pojalla on niin herkkismasu, että pavut ovat ehkä vähän turhan huonosti sulavia vielä. Mutta siis estettä niiden antamiseen ei ole.

 

Kun ruokavaliossa on huomioitu monipuolisesti kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyväviljat, palkokasvit, kala ja kananmuna, niin eihän tuon terveellisempää ruokavaliota enää ole :P

 

Meillä on nyt aloiteltu tofun syömistä. Sekoitin pehmeää tofua ihan vaan kasvissoseen sekaan. Pakastin tofun jääpalakuutioiksi, sieltä on sitten kätevää ottaa pala tai kaksi kerrallaan. Punaiset linssit voisivat olla seuraavana kokeilussa, samoin soijarouhe. Tosin luulen, että soijarouhetta pitää vähän hienontaa tuolle meidän sihtikurkulle. Kiinteä tofuhan menee hyvin myös sormiruokana :)

 

Edit. Tuolla ketjun alkupäässä oli puhetta noista proteiinin lähteiden määristä. Meille ravitsemusterapeutti sanoi, että niitä annetaan ihan samanlaisia määriä kuin lihaakin. Eli ei sitä soijaa tms tarvi antaa mitään tosi suuria määriä. Lapsille tärkeä proteiininlähde on maitotuotteet. Imeväisellä tietysti äidinmaito/korvike.

 

Edit2. Omegarasvahappojahan saa hyvin kalasta, mutta jos ei syö kalaa, niin rypsiöljyssä on tosi hyvä rasvahappokoostumus, eli kannattaa käyttää ruuanvalmistuksessa mieluummin rypsi- kuin oliiviöljyä. Ja onhan se tietysti kotimaisempaakin :)

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thingumy, kiitos tosi paljon noista tiedoista! Erityisen mukavaa oli kuulla, ettei tuota meidän valitsemaa ruokavaliota terveellisempää olekaan! :) Ja kyllähän sen nyt tajuaa kun vähän tarkemmin ajattelee. Ja mä kun ehdin jo pelätä, että joudun vielä omien ja appivanhempieni edessä tuomiolle kun en neidille kanaa ja lihaa anna.. ;) Mutta syvässä on se käsitys, että kasvava lapsi TARVITSEE lihaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa: Ihan samoja mietteitä mullakin on. Sukulaisille ym joutuu varmasti valintoja selittelemään ja kyllä sitä itsekin on tullut mietittyä, vaarannanko mä jotenkin lapseni terveyden. Mutta käynti siellä ravitsemusterapeutilla oli tosi helpottava! Hän suhtautui tämäntyyppiseen ruokavalioon ihan luontevana eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa. Mä pohdin että jos meidän lapsella todetaan maitoallergia (siitä on siis epäily), niin sitten otan lihan ruokavalioon, ettei mene liian yksipuoliseksi. Rav.ter. totesi siihen vaan että ei se maidoton ruokavalio mitään muuta. Silloin lapsi juo erityiskorviketta ja se korvaa muut maitotuotteet, that's it eikä sen vuoksi tarvi lihaa antaa.

 

Eli eiköhän me voida ihan hyvillä mielin luottaa siihen, että kyllä nämä lapset kasvavat terveiksi aikuisiksi ilman lihaakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitsit mä en oo ennen nähnytkään tätä ketjua :huh:

 

Noista linsseistä, mä en kyllä antaisi ekana punaisia linssejä. Ne on kaikkein voimakkaimmin allergisoivia. Aloittaisin siis vaikka vihreistä jotka ei ole niin allergisoivia. Mä olen kanssa nyt siirtymässä tytön kanssa syömään papua, linssiä ja soijaa. Hän syö kyllä ihan kaikkea(lihaa, kalaa, kanaa) mutta itse elän lähinnä kasviksilla. Meillä noiden aloitusta on siirtänyt neidon herkkämasu.

 

Onko ketään antanut alle vuoden ikäiselle sinimailasta? Ne on mun suurta herkkua mungien ohella ja niin tahtoisin antaa jo tytölle. Ympäristön mielipiteet on vaan niin vastaan etten ole antanut. Ajattelin kyllä hakea noita turvalliselta kasvattajalta tai vaikka kasvattaa itse.

 

Ainut mitä kasvisruokavaliolla ei voi korvata on jokin B-ryhmän vitamiini(en just nyt muista lukua) joka ei ole elintärkeä. Sehän nyt on selvää että kun kasvissyöjänä on pakko tarkastella ruokiaan jatkuvasti niin syö väkisinkin terveellisemmin kuin pihvin mussuttajat.

 

Olen elänyt kasvissyöjänä yli viisi vuotta, vegaanina pari vuotta ennen sitä ja nykyään pistelen jo kanaa ja kalaa poskeen. Terveydellisistä syistä jätin vegaanin elämän ja siitä olen pikkuhiljaa luisunut "paheisiin" päin. Punaista lihaa en siltikään syö, enkä ole syönyt vuosiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Punaisista linsseistä: Ei kai sen niin väliä, vaikka niillä aloittaisikin, kun nykyäänhän ei suositella välttämisruokavaliota allergioiden ehkäisyyn?

 

Iduista: Mun mielestä yleinen suositus on, ettei alle vuoden ikäisille, kun niissä on jokin epäpuhtausriski (en muista mikä). En osaa sanoa onko riskiä, jos itse ne kasvattaa.

 

B-vitamiineista. Ainoa, jota ei kasviksista saa, on B12, mutta sitä saa maitotuotteista ihan riittävästi, joten jos maitotuotteita ja kananmunaa käyttää, ei sen suhteen ole ongelmaa.

 

Ja pakko vielä kommentoida, että en mä ainakaan lakto-ovo-vegenä mitenkään koe joutuvani tarkastelemaan ruokavaliotani jatkuvasti. Ihan miettimättä ja sen kummemmin tarkastelematta mulla on lihan korvaavat proteiinin lähteet käytössä, enkä niitä sen kummemmin mieti :) Ehkä lapsen ruokavaliota sitten tulee pohdittuaa enemmän? Enpä tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soijasta sanotaan sen olevan kanssa herkästi allergisoivaa, ja me siksi aloitettiin se vasta vuoden iässä... Tosin tottahan tuokin mitä Thingumy tuossa yllä olevassa viestissä sanoi :) Että ei siis tarvi allergisoiviakaan vältellä enää.

 

Tofua mä en oo pojalle tehnytkään, kun en sitä itellenikään oo koskaan tehnyt, en ees tiedä miksi :lol::huh: Hyvää se kuitenkin on kun oon kuitenkin joskus syönyt, että pitääpä varmaan sitäkin ostaa tässä joku kerta :)

 

Pellavaöljyssä on Omegaa, ja onhan sitä nykyään ihan näissä normimargariineissakin, ilman että niihin on kalaöljyä lisätty :)

 

Muoks. Vielä tuosta ruokavalion terveellisyydestä... Kun kovasti aina varottelevat että kasvissyöjä voi helposti tulla aneemiseksi kun ei saa niin paljon rautaa: tiesivät neuvolassa että oon kasvissyöjä ja jälkitarkastuksessa olivat sitten hieman huolissaan kun en enää syönyt rautatabuja niinkuin raskauden aikana, että mitenköhän mä jaksan... Mittasivat sitten hemoglobiinin, en nyt muista kuinka paljon se oli, mutta totesivat vaan meiän pojalle että "on sulla kuule tosi rautanen mamma!" :D

Edited by Suvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kasvatettu kasviksilla (lakto-ovo) eikä ole ainoatakaan allergiaa, anemiaa, syömishäiriötä tms ongelmaa. Itse olen kuitenkin nyt isompana "lipsunut" kalan ja kanan kanssa.

Koska mies ei voi syödä papuja ja palkokasveja, niin olemme tehneet vähän sekaruokavalion, mutta olen nyt alkanut miettiä jospa sittenkin siirrymme kahden ruokavalion (vege mulle ja lapselle) keittiöön. Neuvolan täti varmasti älähtää kunhan asia on ajankohtainen, tai sitten en vain kerro mitään. Se on täälläpäin neuvolassa muutenkin tapana. Täytyy kuitenkin sitten vähän tarkemmin tutustua ruokavalion tasapainoisuuteen, vaikka mun vanhempani eivät varmasti sitä aikanaan miettineetkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now