Sign in to follow this  
Followers 0
Danni

Kestoliivinsuojat

22 posts in this topic

Kuinka paljon kestoliivinsuojia kannattaa ommella että niitä on riittävästi mutta ei nyt liikaa kuitenkaan? Materiaalina ajattelin käyttää pinnalla Pulia ja imuna sitten mitä kaapista nyt löytyy, bambufleecestä froteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mul oli alkuun 4 paria joita pesin tiheään (samoin kun muuta 60 pyykkiä), mutta loppujen lopuksi niitä taitaa olla 6 paria kosteussulullisia ja 3 paria suluttomia...hyvin oon pärjänny :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut kaiken kaikkiaan 7 paria. Ulkopinta PULia ja imumateriaalina 2 krs tenceliä.

Osa läpysköistä on hävinnyt kun niitä tulee sitten kylvettyä joka paikkaan, käytännössä mulla varmaan on jotain 4 paria enää aktiivisessa käytössä. Alkuun en olisi pärjännyt vähemmällä kuin 7 paria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 5 paria + varaläpysköinä ne äitiyspakkauksen 2 paria, joita en juuri ole kyllä käyttänyt. Pyykkiä tulee pestyä niin usein, että hyvin ovat riittäneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli käytössä 11 paria ja kyllä ne kaikki oli kierrossa. Mä en päivittäin pessyt pyykkiä ja välillä vuorokaudessa meni 5-6 pariakin, joten en olis vähemmällä pärjännyt. Mutta tosiaan jos päivittäin pesee, niin vähempikin varmasti riittää.. Ja toki kaikki ei tartte montaa paria päivässä vaan yhdet saattaa riittää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuun oli 10 paria käytössä ja imetyksen loppumetreillä meni pari/päivä ja nekin lähinnä varmistuksena ja illalla kuivana pyykkiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko tehneet näitä itse?

Juuri leikkasin jämä pullista ja coolmaxista pyörylöitä ajatuksena tehdä niistä itse.

 

Mulla on kaapissa bambufleeseä (70%bambu, 30%puuvillaa) sekä mikrokuitufroteeta.

Mitähän kandeis laittaa imuksi ja montako kerrosta? Molemmat kankaat on aika paksuja näin uutena ainakin.

 

Ja onko tuollaisen kasan (pul+imu+coolmax) ompeleminen saumurilla ihan kamalaa? Ja kandeekohan olla pul vai coolmax neulaa vasten?

Edited by Rautalanka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon tehnyt myös itse noita. Pul + 2 krs bambufleece (nurja puoli ihoa vasten) oli mun lemppari. Äkkiseltään muistelisin, että parempi tuli kun pul oli alla, mutta en ole varma. Coolmaxia oli jossain ostosuojissa ja ihan ok sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä ompelin just vaipanvaihtoalustaa ja toimi muistaakseni paremmin niin, että PUL oli päällä. Kun coolmax oli PUL:in päällä, se liukui koko ajan alta pois (tein tosin ompelukoneella).. Ja mulla ei siis mitään aiempaa ompelukokemusta näistä materiaaleista grin.gif Kannattaa testata pienillä tilkuilla miten käyttäytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ommellut niin, että PUL on alla ja sitten imumateriaali (bambu tai tencel) neulaa vasten.

Ei ole mitenkään mahdottoman vaikeita ommella saunurilla itse. Kaveri kun ompeli ompelukoneella, niin ei oikein onnistu, tuntuu, että reunoista vuotaa helpommin. Ommellessa täytyy vaan koko ajan kääntää kangasta ja pitää napakasti molemmista kiinni, että reuna tulee siististi. Ja kantsii kerralla tehdä niistä riittävän suuria niin pysyvät paikallaan parhaiten, joku 10 cm halkaisija ei ole yhtään liioiteltua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liivinsuojat on nopeita tehdä niin, et laittaa kaikki kerrokset oikeassa järjestyksessä päällekkäin ja CD-levy siihen päälle. Sit vaan leikkaa reunoja myöten ja saumuroi kasaan.

Mulla on pul päälimmäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ompelen niin kuin saumurilla muutenkin eli oikea puoli päällä päin. Tällaisessahan saumurinjäljellä ei niin väliä ole mutta kun kokeilin pul alimpana, se liukui koko ajan alta pois. Tähän mennessä olen käyttänyt 2 kerrosta froteeta imuna, paksumpia tuskin tarvitsee tehdä jos joka imetyksellä suojat vaihtaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:girl_haha: Mä oon vissiin suurkuluttaja...!

 

Kävin pikaiseen laskemassa, osa on pesussa ja nyt iso osa puhtaana, yleensä ovat miltei loppu. Eli päiväsuojia mulla on n. 20 paria ja yösuojia n. 10 paria ainakin. Mallia ovat maidontuottajien suihkutissi eli niissä on 4 kerrosta bambupuuvillafleeceä imuina, polyestermokka kuivakankaana (mulla ei fleece toiminut, pisti hikoilemaan ja nänni tarttui kiinni kankaaseen) ja PUL uloimpana.

 

Käytin noihin virheostos vaaleanruskeaa PUL-kangasta ja kaikki jämäpalat mitä jäi kestovaippojen teosta. Päiväsuojat on CD-levyn mitalla tehty ja siitä surrautettu saumurilla eli on vähän pienemmät (tai enemmän, tein sellaisia varasuojiakin jotka oli kertissuojien kokoisia kun oli paljon kapeita pul-jämäpaloja) valmiina kuin CD-levy. Yösuojat on vähän reilu CD-levy valmiina eli ne on tehty niin että 2. suurin imukerros on CD-levyn kokoinen ja suurin siitä 0,5 - 0,8 cm isompi leikattaessa. Mulla kun on noin monta kerrosta niin olen tehnyt kerrokset niin että ne pienenee nänniä kohden. Oon ommellut imut keskenään yhteen nännin kokoisella neliöllä keskeltä ja siitä säteittäin ulkoreunoille (ulkoreunalla n. 1,5 cm välein yksi sädeommel) niin ettei pääse kupruilemaan erikokoiset pyörylät pesussa. Lopuksi oon vaan hurauttanut kaikki kerrokset saumurilla yhteen.

 

Mulla tuo määrä riittää useemman päivän, niin että mulla on varmana 60 asteen pyykkiä riittävästi. Pesen nuo aina siinä koska mulla meni keskimmäisen lapsen kohdalla vauvan sammas hiivatulehduksena rintaan ja oli siitä syystä että vaihdoin liian harvoin suojan, kerkesi siis hautoa välillä. Nykyään vaihdan todella tiheään suojan ja kokeilen sitä huuliani vasten että tiedän onko se varmana kuivahko eikä todellisuudessa märkä ja vaan pintakuiva. Hyvin siis toimivat kun ei aina erota moista... :lol:

 

Liivinsuojani olivat itsellä käytössä keskimmäisellä, sitten lainasin ne kaverilleni jolla oli myös paljon vuotavat rinnat ja sain ne nyt takaisin kuopukselle. Edelleen toimivat hyvin vaikka ovat kolmatta vuotta käytössä ;) Polyestermokan pinta on nyppyyntynyt, muuten ovat edelleen ihan ok, vaikka kuivaan suojat aina kuumalla vesikiertoisella patterilla :) Tai sukkapyykkitelineessä jos ei ole tilaa tarpeeksi pesuhuoneessa ja eteisen patterilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös varmasti muutamia kymmeniä pareja liivinsuojia... Ainakin äkkiseltään laskien pelkkiä yökäyttöön (isompia ja imevämpiä) olevia on 8 paria ja sitten siihen kaikki muut päälle. Eikä näitä liikaa ole, ei todellakaan, varsinkaan jos on yhtään taipumusta suihkutisseihin. Harmittaa vaan, että hankin aluksi sellaisia n.11cm halkaisijalla olevia, missä on pul + 2-3 krs flanellia, eihän se riitä alkuunkaan :( No, kotosalla nekin menee ja kun tietää että voi vaihtaa nopeasti jos tulee tarve. Tykkään eniten tällä hetkellä Pompolin myymistä bambusuojista (kiitos vaan sille, joka näistä joskus täällä vinkkasi :) ), mutta koska suojia on jo ihan liikaa, en viitsi ostaa niitä enää lisääkään.

 

Mulla kuluu liivinsuojia vaihtelevasti, joskus menee koko päivä samoilla ja joskus taas kuluu viisi paria. Öisin vaihdan kerran-kolme kertaa liivinsuojia, riippuu pojan syömisistä... Mutta kun vauvanvaatteita ja harsoja on sen verran, ettei tarvi pestä edes joka toinen päivä, plus sitten kuivumisaika (sukkanipsuteline on kyllä ihan paras näiden kuivauksessa!), niin ei mun varastoni liian iso ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taitaa olla kahdeksan paria, eikä oikein riitä. Tissit kun ne vaan vuotaa. Ja pyykkikonekin pyörii jatkuvasti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on joku reilu 10 paria, ehkä jopa 15. Viimesimmät oon vasta ostanut, kun tuntui, että ei riitä. Tai riittäis varmaan hyvin, jos en kylväis niitä joka paikkaan, mut kun kylvän... Aina niitä jostain löytyy. Tuo määrä riittää nyt ihan ok, välillä kun oon laiskalla päällä pyykinpesun suhteen tai unohan laittaa suojat koneeseen, pitää käyttää kertakäyttösiä, mutta ei niitä oo ku vasta muutamat mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin kymmenkunta paria on riittänyt hyvin, kun pyykkiä pesee vähintään joka toinen päivä. Itse ompelin niin, että PUL oli alimmaisena, välissä bambu college ja päällimmäisenä kuivaliinaneulos. Leikkasin kankaista ensin neliöt, jotka kiinnitin reunoista nuppineulalla yhteen. Sitten piirsin taikatussilla ympyrän (halkaisija 10 cm) päällimmäisenä olleeseen kuivaliinaneulokseen, jonka jälkeen ompelin pitkäpistoisella suoralla ompeleella piirrosjälkeä pitkin. Sitten neulat pois. Ja lopulta surautin vielä saumurilla niin, että terä kulki ommelviivaa pitkin ja leikkasi ylimääräisen kankaan pois. Kuulostaa ehkä monimutkaiselta, mutta toimi mielestäni hyvin. Samalla systeemillä ompelin myös siteitä. Kangasta ehkä kuluu tällä systeemillä vähän enemmän, mutta huomattavasti helpompaa on ommella kuin yrittää saada valmiiksi leikattuja paloja pysymään päällekkäin. Kokeilin laittaa ihoa vasten myös flanellia, mutta se ei mielestäni tunnu yhtä mukavalta kuin kuivaliinaneulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole imetysten välillä rinnat vuotaneet juurikaan, joten olen pitänyt liivinsuojia lähinnä varmistuksina. Käytössä on neljä paria, mutta kyllä niitä enemmän saisi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli etukäteen varattuna noin kymmenen paria, joiden ajattelin riittävän loistavasti mm. tämän ketjun perusteella :) Näiden suihkutissien kanssa ne olivat kuitenkin koko ajan loppu, vaikka pyykkiä pestään päivittäin. Onneksi kaverini lähetti muutaman parin lisää. Maidontulo on toki nyt vähän tasaantunut eikä suojia kulu enää ihan niin paljon. Muutama päivä sitten viisitoista paria oli vielä liian vähän, nyt alkavat vähitellen riittää enkä ole joutunut turvautumaan kertakäyttöisiin (vauva vähän päälle pariviikkoinen). Vaihdan tosin suojia melko tiheästi (ainakin joka imetyksellä), koska en halua hautoa rinnanpäitä kosteilla suojilla. Varsinkin ihan alussa kun nännit olivat vielä rikki imetyksestä, vaihdoin suojia tosi usein niiden parantumiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli 4 paria, joista kahta paria käytin enimmäkseen ja noita kahta muuta varalla. Mä en oikeastaan siis tarvinnut kuin yhden liivinsuojan kerrallaan, aina sen rinnan suojaksi, josta en imettänyt koska se siis valutti. Ekan 1-2kk aikana saattoi joskus alkaa maito valua itsestään esim. yöllä jos vauva itki. Noin muuten mulla ei maito valunut itsekseen ja jos se alkoi niin kevyesti painaminen riitti pysäyttämään virran. Siksi mulla ei suojiin tullut kuin pieniä länttejä ja pidin usemman päivän samaa/samoja.

 

Mulla oli 2 paria muistaakseni Lanowool-merkkisiä pieniä läpräkkeitä (pinaattiletun kokoisia, en keksi muuta vertauskuvaa tähän hätään :D) ja 2 paria oli 2010-äitiyspakkauksesta, ne oli tosi muovisen oloisia, käytin vaan pyykkipäivinä tai jos oli noi paremmat hukassa. Liivinsuojia en oo enää tarvinnut ollenkaan kuukausiin, lopetin niiden käytön varmaan niillä main kun poika täytti 4kk.

 

Eli ei ihan hirveesti kannata niitä välttämättä hamstrata, jos ei tulekaan tarvetta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kymmenet, joista varmaan kolme paria on jäänyt tosi huonolle käytölle kun en niistä ole jostain syystä tykännyt. :) Eli seitsemällä oon pärjännyt ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0