Sign in to follow this  
Followers 0
Faith

Sopiva ehkäisy PCO:laiselle

14 posts in this topic

Haluaisin hieman mielipiteitä ja kokemuksia PCO-laisten ehkäisyasioihin synnytyksen jälkeen. Itsellä se tilanne että clomien avulla saatiin kierto kuntoon ja tuloksena ihana tyttö. Toista lasta haluisimme jossain vaiheessa mutta emme vielä. Vaikka mulla ei juuri omaa kiertoa ole ja raskautumisen mahdollisuus luomuna aika pieni niin silti haluaisin vähän aikaa relata kun elämänmuutoksia asunnon ja ehkä työpaikankin suhteen olisi tulossa.

 

Vielä sekin mietityttää en en haluaisi välttämättä hormonaalista ehkäisyä mutta jos ei kortonki kelpaa niin onko pillerit ainoa vaihtoehto? Vaiko laastari? Vaiko rengas? girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun mietin että olisko PCO-laiselle hyvä syödä hormoneja kierron "tekemiseksi" vai kannattaisko antaa ominaisuuden elää omaa elämäänsä? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä aihe kiinnostaa minuakin ja tilanne hyvin samanlainen kuin sinulla Faith.

Voisin tähän samaan aiheeseen liittyen lisäksi kysyä, kun liittyy kuitenkin ehkäisyn tarpeeseenkin, että tietääkö miten synnytys vaikuttaa pco:hon? Eli siis onko sillä vaikutusta, helpottaako tai vaikeutuuko uudelleen raskaaksi tuleminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ymmärtääkseni PCO-laisille suositellaan hormonaalista ehkäisyä. (Ainakin näin oli lääkäri mun siskolle sanonut.) Pitää kierron kurissa ja munasarjat ei turhaa paisuttele kymmenittäin rakkuloita. Monilla auttaa pco:n kurissa pitämiseen myös vähähiilihydraattinen ruokavalio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin kiinnostaa aihe. Olis kiva löytää joku ehkäisymuoto, joka ei sisällä hormoneita, ei ole pitkäaikainen, eikä kortsu. En oo kyllä vielä löytänyt.

Mä en oo varma, onko mulla ollut PCO, kun yhden lääkärin mukaan mulla oli ihan oppikirjan omaiset "helminauhat", mutta ainakin ekan raskauden jälkeen toinen lääkäri ei mitään vastaavaa nähnyt (ja tää toinen lääkäri on mun gyne, jolla kävin ennen lapsettomuushoitoja kunnallisella puolella). Mulla oma kierto lähti käyntiin ekan raskauden jälkeen, muttei ollut säännöllinen (ennen ekaa raskautta ei kiertoa ollut). Me ei käytetty ehkäisyä, kun ajateltiin, että toista joudutaan kuitenkin tekemällä tekemään, mutta toinen saikin alkunsa nopeasti ja ilman hoitoja :)

Nyt haluaisin siis löytää ehkäisymuodon, jossa ei tarvitsisi saada koko kroppaansa sekaisin, mutta kortsut ei toimi. Kolmas on ehkä toiveissa jossain vaiheessa, joten en haluaisi myöskään mitään hirveän pitkäaikaista (kierukka).

Jos joku keksii hyvän ehkäisymuodon, niin kertokaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullahan alko menkat myös itsestään joulukuussa mutta ei ole sen jälkeen näkynyt eli ei ainakaan kellontarkaksi ole synnytys muuttanut. Tässä kun ei ole oikein noita hormonittomia vaihtoehtoja montaakaan niin ehkä noista hormonimenetelmistä laastari kiinnostaisi. Pillerit on joka tapauksessa nounou.

Onko ehkäisylaastarista kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pcos ja esikoiseni sain lapsettomuushoitojen jälkeen. Imetin häntä 11,5 kk. Menkkojen palautumisesta ei ole imetyksen lopetuksen jälkeen mitään muistikuvaa, mutta mitään ehkäisyä emme käyttäneet esikoisen syntymän jälkeen - ja raskaaksi tulin luomusti vasta, kun esikoinen oli 2 v. 8 kk-ikäinen. Kaiken kaikkiaan olin siis ilman ehkäisyä vajaat 4 vuotta. Ovulaation tunnistin - sen harvan kerran kun sellainen tuli - synnytyksen jälkeen helpommin kuin ennen, mutta raskaaksi tulin uudelleen vasta, kun olimme päättäneet lähteä taas hoitoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitan nyt seuraavasta kierrosta ehkäisylaastarin, saa nähdä minkälainen on käytössä..

 

Tunnen jotenkin ehkä helpotusta nyt kun saadaan ehkäisyasia kuntoon, me kun ollaan oltu ilman mitään nyt synnytyksen jälkeen ja mulla tullut nyt merkkejä omastakin kierrosta. Kierrot tosin aika pitkiä mutta kuitenkin...palataan sisarusasioihin sitten parin vuoden kuluttua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei vielä lapsia ole, mutta kun PCO todettiin, gyne antoi käytännössä vaihtoehdoiksi hormonaalisen ehkäisyn TAI 3kk välein terolut-kuuri kohdun limakalvon ja munarakkuloiden kasvun tasoittamiseksi. Hormoniehkäisy siis käytössä siihen saakka, kun annetaan lapselle lupa tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla todettiin PCO 2009 kun laitettiin kierukka, ja kaikki mahdolliset oireet löytyy. Kierukka oli loistava vaihtoehto, kuukautiset tuli vain kaksi kertaa vuodessa. Kierukan poiston jälkeen kuukautiset tuli normaalisti kaksi kertaa, jonka jälkeen olinkin jo raskaana <3 Olin pelännyt että onnistuukohan lapsen saaminen koskaan, mutta jospa nyt raskaus kulkisi hyvin ja kaikki menisi muutenkin putkeen. Rv 16+6 nyt. 

 

Raskaana ollessa on ikävemmät oireet varsinkin karvan kasvu lisääntyneet, miten muilla raskaudet sujuneet? Ainakin ensimmäinen glukoosikoe oli normaali, ja kaikki muutenkin kunnossa toistaiseksi.

 

Onkohan ehkäisykapseli sopiva vaihtoehto raskaden jälkeen PCOlaisille jos kierukkaa ei enää ottaisikaan? Onko kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä itselleni hyvin epäajankohtainen aihe, mutta tulen silti kommentoimaan oman PCO:laisen näkökulmani tänne.

Minulle lääkäri sanoi, että oon tehnyt itselleni (/perheen perustamiselle) tosi p-maiset temput lopettaessani e-pillerit aiemmin ja jatkaen ehkäisyä vielä kondomilla sen jälkeen. Raskautumiselleni olisi kuulemma ollut suurempi mahdollisuus heti pillereiden käytön lopettamisen jälkeen. Eli jos mielin saada mahdollisen esikoisen saapumisen jälkeen joskus vielä toisenkin lapsen, niin yhdistelmäpillereiden napsiminen ei sitä mahdollisuutta ainakaan pilaa.

Vastauksena kysymykseen totean siis, että yhdistelmäehkäisypilleri sopii mielestäni parhaiten ehkäisyksi PCO:laiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei vielä lapsia ole, mutta kun PCO todettiin, gyne antoi käytännössä vaihtoehdoiksi hormonaalisen ehkäisyn TAI 3kk välein terolut-kuuri kohdun limakalvon ja munarakkuloiden kasvun tasoittamiseksi. Hormoniehkäisy siis käytössä siihen saakka, kun annetaan lapselle lupa tulla.

Mutta eihän terolut ole ehkäisymuoto?!

Edited by Emelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Meillä ei vielä lapsia ole, mutta kun PCO todettiin, gyne antoi käytännössä vaihtoehdoiksi hormonaalisen ehkäisyn TAI 3kk välein terolut-kuuri kohdun limakalvon ja munarakkuloiden kasvun tasoittamiseksi. Hormoniehkäisy siis käytössä siihen saakka, kun annetaan lapselle lupa tulla.

Mutta eihän terolut ole ehkäisymuoto?!

 

Ei tietenkään, vaan teroluteja olisi siis pitänyt vedellä _hormonittoman_ ehkäisynkin ohessa vuotojen aikaansaamiseksi, näin ollen vähän kyseenalaistaen sen hormonittoman ehkäisyn järkevyyden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0