Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Miten teillä onnistuu lelujen kerääminen?

24 posts in this topic

Taapero- ja leikki-ikäisten vanhemmat, hoi! Miten teillä hoituu lelujen siivoaminen? Meneekö lelut näppärästi paikoilleen ihan lasten toimesta vai tarvitaanko aikuisen apua? Vai jääkö homma kokonaan vanhempien harteille? Vai onko ne lelut koko ajan levällään?

 

Meillä on pyritty siihen, että pari kertaa päivässä lelut kerätään riippuen siitä, mitä on päivän ohjelmassa. Esimerkiksi yleensä ennen lastenohjelmia pitää saada paikat siistiksi, päiväunille ja yöunille mennessä, joskus syömään mennessä jne. Siivoaminen riippuu myös siitä, mitä on leikitty ja mitä on levällään.

 

Siivoaminen on kuitenkin ihan kauhean työn ja tuskan takana. Nyt on mennyt koko aamupäivä siinä, että saataisiin lelut laitettua paikoilleen. Lupasin lapsille jakson Muumeja, kun lelut on kerätty. Motivointi ei kuitenkaan auta. 2-vuotiaalle käskyt siivota kaikuvat kuuroille korville. Kyse ei ole siitä, etteikö lapsi osaisi laittaa leluja omille paikoilleen, vaan leluja mieluummin levitetään lisää. 4-vuotias puolestaan vahtaa pikkuveljeään ja koko aika menee tuskitellessa, että "kuka auttaa", "pikkuveli ei siivoa" jne. 4-vuotiaskaan ei saa mitään tehtyä, jos ei kädestä pitäen ojenna. Eikä edelleenkään ole kyse siitä, etteikö osattaisi laittaa leluja paikoilleen (tai että niitä olisi edes ylenmäärin levällään), vaan lapset eivät tajua, että sitten kun on siistiä saisi tehdä jotain muutakin. Nyt siis pahimmillaan kaikki aika menee siivoamisesta tapellessa.

 

Olen antanut lasten suht vapaasti leikkiä, ja puutun asiaan silloin, kun näyttää siltä, että leikki vaihtuu kokonaan toiseen ja edellisillä leluilla ei leikitä. Siinä vaiheessa lelut yleensä myös kerätään, mutta toisinaan en ole jaksanut aloittaa tätä siivoamisesta tappelua ja sitten on ollut useamman leikin lelut levällään. En haluaisi rajoittaa lasten leikkiä antamalla heille vain tietyt lelut, koska useimmiten parhaat leikit syntyy yhdistelemällä erilaisia leluja. Miten kuitenkin estän täydellistä kaaosta syntymästä ja ennen kaikkea: miten lelut saadaan sovussa kerättyä leikin päätyttyä?

 

Millaisia konsteja teillä käytetään? Meillä on kokeiltu uhkailut ja lahjonnat, on oltu apuna, tehty kaikki puolesta, opastettu lelu kerrallaan, mikä mihinkin laitetaan, mutta silti lapset eivät näytä hoksaavan, ettei siivoaminen ole iso homma ja se on pakko tehdä, jos haluaa jotain muutakin. Vaadinko liikaa vai olisiko tähän siivoamisen opetteluun helpompikin tie?

 

Kyllä itsekin muistan omasta lapsuudesta, että lelujen kerääminen oli tosi työlästä ja sitä vahdittiin vain, mitä toinen tekee, ettei vain erehdyksessä joudu yksin siivoamaan kaikkea. Kuuluuko tämä siis asiaan ja on kestettävä vai olisiko pulmaan ratkaisu? Ihan turhaan joka päivä monta kertaa tällainen asia kiristää hermoja. :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siivotaan perjaatteessa kerran päivässä, joskus kaksikin kertaa. Yleensä meistä on jompi kumpi mukana ja poika tietää kyllä että legot menee legolaatikkoon jne, jotenkin tuntuu että jos poika on liian väsynyt niin siivoominen on työn ja tuskan takana, ja pirteimmillään saattaa itse oma-aloitteisesti siivoomaan.

 

Ollaan pistetty poika siivoomaan lelunsa siitä lähtien kun muutettiin tähän asuntoon ja poika sai oman huoneen eli kohta vuoden verran. Välillä siivotaan kiltisti, välillä väkisin niin että väännetään itkuakin mutta siivotaan. Joka lelun kohdalla kehutaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä saa päivisin leikkiä olohuoneessa, mutta ehtona on se, että illalla lelut kerätään pois. Joka ilta näin tehdään ja toinen vanhemmista auttaa hommassa. Sujuu vaihtelevasti, joskus lapsi kerää ongelmitta, joskus ei millään. Jos jälkien siivoaminen ei suju, lähtevät kyseiset lelut jäähylle ja niillä ei saa seuraavana päivänä leikkiä. On toiminut hyvin ja usein riittää, kun vaan muistuttaa lasta asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä toimii mielestäni ihan hyvin. Toki välillä 3-vuotias hieman motkottaa,

mutta minä yksinkertaisesti vain sanon että jos et kerää, niin vien ne roskikseen.

Kauheaa uhkailua, mutta toimii :grin:

(neiti tietää, että minä myös vien ne lelut roskiin, jos homma ei toimi)

 

Ehkäpä meillä suurin apu tähän on se, että käytämme termiä "auttaa", joka on pop meidän perheessä ollut jo pitkään. Keräämme siis yhdessä leluja, tosin isompi neiti kerää suurimman osan, mutta jo se auttaa että olemme mukana.

Ja tosiaan pyydän neitiä auttamaan keräämisessä, syy saattaa vaihdella. Varsinkin minun on helppo saada tyttö auttamaan keräämisessä, kun neiti tietää minulla olevan selkävaivoja ja etten siksi pysty kaikkea noukkimaan.

 

Tuota roskisuhkailua käytetään ehkä kerran kuukaudessa.

 

Meillä ei yleensä oteta kaikkia leluja kerralla, syynä on ihan sekin, että pienempi neiti sitten kantaa ja levittää lelut minne sattuu. Ja kaiken lisäksi syö vielä pienempiä osia.

Tiettyjä juttuja ei edes tehdä silloin kun Nuppu on hereillä.

1-vuotias osallistuu siivoamiseen jos haluaa :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minä olen uhkaillut lelujen roskiin viemisellä. Pitää nähtävästi sitten toteuttaa se uhkaus - tulisikohan silloin enemmän tehoa siivoamiseen?! :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jep, mä laittaisin roskiin. Uhkaan varmaan itsekkin sillä jossain vaiheessa koska poika tietää että äiti kyllä toteuttaa uhkauksensa.. AINA :grin:

Tosin mä en varmaan raaskis heittää pysyvästi pois vaan ottaisin lelun roskista kun poika nukkuu ja pidemmän ajan kuluttua siirtäisin poikien lelujen joukkoon huomaamatta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lelut löytää paikkansa vaihtelevalla menestyksellä :girl_sigh:. Jos me vanhemmat ei muistuteta leujen keräämisestä, niin ne jää just siihen missä niistä on irti päästetty (me taidetaan kyllä olla itse "hyvänä" esimerkkinä tässä:ph34r:). Muistuttamalla/pyytämällä/käskemällä/pakottamalla homma hoituu. Välillä nätisti, välillä pakottaen ja itkien, joskus uhkaulujen avulla (meillä uhkauksena ja toteutuksena, että lelut joutuu jäähylle, mistä ne saa vasta parin päivän päästä. en voi uhata roskiin laitoilla, kun en niitä halua sinne laittaa, mutta haluan toimia niinkuin sanon). me tehtiin syksyllä leluille oma lelulaatikosto, jossa on jokaiselle lelusarjalle (legot, junarata, astiat yms.) oma laatikko. pitkään toimiki hyvin, että jokainen lelu löytyi omasta laatikosta ja laatikot omalta paikalta, mutta nyt kun ollaan vähän lipsuttu tuosta keräämisestä, niin lelut löytyy ympäri kämppää :girl_sad:. varsinkin mie hermostun sitten jossain vaiheessa siihen, että meillä on sotkuista ja sitten siivotaan kunnolla (mie huutaen ja komentaen :girl_sad:). mut kun tuntuu, et toi lelujen keräämisen pyytäminen on vaan mun vastuulla (miestä ei sotku tunnu häiritsevän), niin sitä ei oikein aina jaksa kun illalla on muutakin tekemistä, et saa lapset nukkumaan. mut siis lelut löytää paikkansa vanhempien muistutuksesta ja avustuksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

varsinkin mie hermostun sitten jossain vaiheessa siihen, että meillä on sotkuista ja sitten siivotaan kunnolla (mie huutaen ja komentaen :girl_sad:). mut kun tuntuu, et toi lelujen keräämisen pyytäminen on vaan mun vastuulla (miestä ei sotku tunnu häiritsevän),

 

Kuin mun näppäilemä teksti :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt ei siivota leluja päivittäin, poika on aika siisti ihan normaalistikin, joten pari lelu-autoa olohuoneen nurkassa ei meitä haittaa... Sitten jos niitä alkaa olla hirveästi ja ympäri koko alakertaa niin sitten todetaan pojalle että nyt siivoat lelusi, vie ne takaisin omaan huoneeseesi... Tämä toimii ihan hyvin, poika vie ne huoneeseensa, ja sielä sitten pitää vanhemma olla paikalla, istua sohvalla ja kertoa mikä lelu menee mihinkin koriin...

Ei vielä ainakaan ole valittanut kertaakaan... Sitten jos meillä siivotaan niin poika siivoaa itse omat asiat, eli just lelut paikoilleen ja näin ollen auttaa meitä vanhempia... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti joutuu siivoamaan lelunsa yksin jos hän ne heittelee ympäri huonettaan(uhmis). Leikin lomassa tulleet sotkut yleensä korjataan yhdessä. Illalla siivotaan aina ja jos hän on leikkinyt legoilla niin ne myös korjataan kun siirrytään uuteen leikkiin. Olohuoneeseen saa tulla leikkimään mutta siinä vaiheessa kun lelut valtaa huonetta niin pyydän neitiä että vie tämä ja tuo huoneeseen. Yleensä toimii ja hän pikkuhiljaa voi niitä kiikuttaa takaisin mutta välillä pikku marttyyri kyllä antaa myös naapureiden kuulla kuinka riistetty hän on :girl_haha:

 

Koko ajan mennään parempaan ja välillä hän ihan itsekin alkaa siivoamaan leikkejä pois kun ottaa uusia esiin. Meillä on myös omat laatikot legoille, keittiöleikkivälineille, little peopleille yms. Pari sekatavara boxiakin löytyy joten sinne menee ne joiden paikkaa neiti ei muista.

 

Parhaiten tavara menee paikoilleen kun kysytään vaikka nukenrattaat olohuoneessa että mihin ihmeeseen ne rattaat oikein kuuluu? Silloin neiti näyttää ylpeänä että tietää mhin ne kuuluu ja vie samalla ne paikoilleen, oveluus toimii täällä siis. Uhkailukin on käytössä välillä, meillä lelut menee komeroon jäähylle. Siellä ne sitten majailee tietyn ajan, sinne päätyy myös ne lelut joilla hakataan seinää/telkkaria/isiä/äitiä/peiliä/yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on oppinut keräämään noita leluja hoitopaikassa, joten siitä on ollut suunnaton apu.

 

En ole kertaakaan vienyt mitään roskikseen ja jos/kun se päivä koittaa, että uhkaus täytyy toteuttaa, vien ne autotalliin. Sitten katselen mitkä ovat jatkotoimet :girl_wink:

 

Voisiko Naddan kohdalla toimia sellainen tarrasysteemi? Jokaisesta siivouksesta saa tarran siivouslistalle joka on seinällä tai sitten voisi olla siivoustarravihko. Toki tuota voi laajentaa muuhunkin toimintaa sopivaksi, muuten tulee monta eri tarrasysteemiä :grin:

 

Meidän neidille tuollainen tarrajuttu toimisi kuin häkä, mutta en sitä ota käyttöön kun ei ole tarvetta. On hyvä että on takataskussa joitain jippoja kokeiltavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^meillä hoidossa poika kerää tavarat nätisti, ongelmia vain kotona. ja meidän pitäis olla omien tavaroiden kanssa esimerkkinä miten toimitaan, mut ei olla kun makkaria katsoo :girl_sigh::girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin esikoinen kerää kerhossa kaikki lelut ihan mukisematta, mutta kotona homma ei suju. Tarrahommaa voisi kokeilla, mutta suhtaudun siihen hiukan skeptisesti, koska ei se toiminut motivaattorina kuivaksiopettelussakaan.

 

Eilen lähti kaksi kassillista leluja "roskiin". Aion ne jossain vaiheessa kyllä palauttaa, mutta tästä lähtien jos lelut ei mene miljoonista käskyistä huolimatta paikoilleen, niin keräämättömät lelut menee "roskiin". Alan olla niin väsynyt tuohon vänkäämiseen (kun se ei rajoitu edes lelujen keräämiseen), etten jaksa mitään sirkustemppuja tehdä homman toimimiseksi. Nyt siis vedetään tätä julmaa linjaa niin kauan, että lapsille iskostuu päähän lelujen keräämisen tärkeys. :ph34r:

 

Niin ja eilen samalla, kun keräsin leluja roskakassiin, tytölle tuli kiire saada mahdollisimman monta lelua turvaan. En kuitenkaan armoa antanut, vaan keräsin kaikki lelut, jotka ehdin. Kuopukseen vaan tällainen "järkyttäminen" ei toimi. :girl_sigh:

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa-a. :girl_sigh: Esikoiselle on näköjään ihan ok, että lelut laitetaan roskiin. :rolleyes: Näköjään mikä tahansa käy, kun ei tarvitse itse kerätä leluja. Ilmeisesti eilen säikähti enemmän mun suuttumustani kuin sitä, että lelut lähtee.

 

No, vielä on tarrakikka kokeilematta. Tein pikkuveljellekin oman tarrakirjan, johon saa sitten sopivalla hetkellä hyvin suoritetusta siivouksesta tarran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^onko esikoinen samaa mieltä vielä silloinkin, kun lattialla on kaksi viimeistä lelua ja kaikki muut jo "roskissa"?

 

Meillä poika tulee yleensä mun avuksi laittamaan lelut "nukkumaan" illalla. JOskus vaaditaan vähän pidempää suostuttelua asiaan, mutta kun pikkusiskokin osaa jo ottaa duplon ja laittaa laatikkoon, ei miehen ylpeys kestä, että siskokin osaa, mutta hän ei. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tilanne oli tuolloin se, että leluja oli jonkin verran levällään (ei siis paljoa), ja kun lelut eivät menneet omille paikoilleen kehotuksista huolimatta, sanoin että lelut menee sitten roskiin. Esikoinen totesi tyynesti, että joo ja oli jo itse viemässä niitä roskiin. :rolleyes:

 

Nyt on pari siivouskertaa mennyt suht kivuttomasti, kun on tarkasti opastettu, minkä lelun kumpikin laittaa seuraavaksi paikoilleen. Kuopukselle pitää vääntää ratakiskosta, mutta esikoinen on suhteellisen omatoiminen, kunhan itse pysyy siinä mukana eikä häivy omiin hommiin. Sen verran pitää siis itsekin joustaa tässä ja olla ohjaamassa tilannetta, niin säilyy monelta huudolta. Motivointi tapahtui tarran avulla ja se on molemmille tehonnut. :) Kiitos siis siitä vinkistä - en olisi itse äkännyt. :curtsey:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut periaatteena, niin töissä kun kotonakin, että minä en niitä leluja siivoa jos en ole niillä leikkinyt. Siis toki nyt autan lasta siivoamaan, mutta yksin en niitä rupea siivoamaan. Tosin alle vuoden iässä tuota ei olla kokeiltu vaan silloin olen tehbyt sen ikään kuin lapsen puolesta. Hyvin on suostunut siivoamaan ainakin vielä toistaiseksi, kun on pyydetty ja ikää on siis 1,5 vuitta. Ja kyllä se on töissäkin onnistunut melkeinpä minkä ikäisten kanssa tahansa kun vähän käyttää mielikuvitusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tämä vaan taaperoille??

 

Me otettiin käyttöön lahjonta... :grin:

Jos poika siivoaa huoneensa siitiksi joka ilta ennen nukkumaan menoa ja auttaa kotona siivouksessa kun pyydetään, siis kerää omat lelut pois, pyyhkii pölyä ym. niin saa joka perjantai viikkorahaa... kokonaista 0,50€... mutta poika on niin ylionnellinen ja jos välillä valittaa siivouksesta niin ei tarvitse kun sanoa, ok, sun päätös, mutta sitten et saa viikkorahaa, niin johan poika alkaa toimimaan... Eilenkin veti ihan hirveät pultit isälleen kun isä komensi nukkumaan, mutta hän ei ollut vielä siivonnut valmiiksi... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö on parin päivän kuluttua 2v. ja ihan hyvin jo auttaa lelujen siivoamisessa. Siivotaan lelut takas paikoilleen useimmiten ennen päikkäreitä ja yöunia. Meillä toimii eniten se, kun sanon tytölle: "Autatko äitiä siivoamaan lelut takas lelukoreihin?" Mun ei useimmiten tarvitse itse mennä auttamaan vaan riittää, että seison vieressä ja tyttö tekee työtä käskettyä. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tästä keskustelusta mieleen vielä tällainen kikka, jota olen joskus nähnyt käytettävän: järjestetään kilpailu tyyliin "kuka ehtii kerätä eniten leluja omille paikoilleen". Saisiko sillä liikettä vastentahtoisiin pikku siivoojiin? :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kerätään lelut ennen päiväunia ja ennen iltatoimia ja muulloinkin, jos selvästi siirrytänä tekemään jotain ihan muuta ja leluja on paljon ympäriinsä. Ihan nätisti lelujen keräily sujuu, paitsi tosi väsyneenä siitä ei tahdo tulla mitään, vaan saattaa lelut levitä vaan entistä enemmän. Yhdessä yleensä kerätään, mutta poika taitaa silti suurimman osan leluista kerätä itse. Mä kyllä uskon esimerkin voimaan, meillä pidetään muutenkin paikat järjestyksessä ja tavarat paikoillaan, niin on tullut pojallekin tutuksi sellainen tapa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöt keräävät lelut reippaasti niin sisällä kuin ulkonakin. Joskus jos meinaa isommalla iskeä laiskuus niin muistutus siitä, että lelut lähtee lelujen jäähyhyllylle, riittää palauttamaan siivousinnon. girl_wink.gif Pienempi on juuri alkanut innostua tavaroiden keräämisestä ja sitä tietysti käytetään nyt hyväksi ja opetellaan keräämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minä olen uhkaillut lelujen roskiin viemisellä. Pitää nähtävästi sitten toteuttaa se uhkaus - tulisikohan silloin enemmän tehoa siivoamiseen?! :girl_haha:

^Jep, mä laittaisin roskiin. Uhkaan varmaan itsekkin sillä jossain vaiheessa koska poika tietää että äiti kyllä toteuttaa uhkauksensa.. AINA :grin:

Tosin mä en varmaan raaskis heittää pysyvästi pois vaan ottaisin lelun roskista kun poika nukkuu ja pidemmän ajan kuluttua siirtäisin poikien lelujen joukkoon huomaamatta

 

No nyt sitten kävi niin että uhkaus ei riittänyt. Mutta mitä teki poika? Sanoi "lelut roskiin, okei" ja AUTTOI mua keräämään pussillisen leluja pois. :dash2: Keräsin siis pussillisen leluja, otin muovimopon, ison rekan ja joululahjaksi saadun ison Little Peoplen parkkihallin, kaikki isot oli ollut lemppareita ja pussiin joutuneissakin oli lemppareita. Mies vei ne kellariin vaikka sanottiin pojalle että nyt menee roskiin. Siinäkään vaiheessa ei mitään reaktiota, ja nyt reilu viikko lelujen katoamisen jälkeen kysyttiin ekaa kertaa missä mopo on. Kerrottiin että ne vietiin roskiin kun Oltsu ei siivonnut huonetta ja kiusasi niiden avulla siskoansa ja asia kuitattiin vain sanomalla "okei".

 

Millon mä voin tuoda lelut takaisin vai voinko tuoda enään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt, vajaa vuoden opettelun jälkeen, ruvenneet tytöt 4,5v ja 2,5v kiltisti, nurisematta ja täysin itse korjaamaan lelunsa. Meillä esikoinen oli se joka nurisi joka kerta kun piti lelut siivota paikoilleen. Milloin tuli väsymys, milloin suuttumus, milloin särki käsiä ettei pystynyt siivoamaan :D Lelujen "roskiinviemistä" kokeiltiin muutaman kerran mutta ei se tuntunut vaikuttavan mitenkään kun ei tytöt niitä leluja kaivanneet kuin vasta parin viikon päästä! Parhaiten on meillä toiminut kunnon kannustaminen, varsinkin esikoisen kohdalla. 2,5-vuotias siivoaa lelut todella kiltisti kun vähän vaan neuvoo mihin mikäkin menee. Meillä lelut ovat pääsääntöisesti lasten leikkihuoneessa ja siellä on jokaisella omat hyllynsä ja sitten on yhteiset lelut omissa paikoissaan. Nukkumahuoneessa on pehmolelukassi ja taaperokärrylle ja nukenrattaille on oma "parkkipaikka".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0