Sign in to follow this  
Followers 0
Omana

Terveiden lasten vanhemmat, kuinka teette sen?

59 posts in this topic

Ei kai voi olla itsestäänselvää, että kaikki lapset sairastavat vuodessa muutaman oksennustaudin ja tusinan verran flunssia? Usein kuuluu puhuttavan päiväkotilasten sairauskierteistä, onko niitä sitten ollenkaan kotilapsilla? Millä konsteilla olette onnistuneet pitämään lapsenne terveinä? Syödäänkö teillä kesäisin multaa ja talvisin käydään avannossa? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä melko vähäiseen sairasteluun taitaa löytyä syy koirasta :) Koira ja poika ovat parhaita kavereita ja uskon, että hänen vastustuskykyään on jo pikkuvauvana pommitettu niin paljon, että se on ehtinyt kehittyä hyväksi. Poika on pienestä asti tykännyt halia ja paijata koiraa, ja heillä on esim. herkkujen suhteen YYA-sopimus. Jos pojalla on vaikka leipä, hän välillä antaa koiran maistaa sitä ja pistelee sitten hyvällä halulla leivän itse poskeensa. Koira myös mielellään lipoo pojan poskista tai käsistä murusia tai muita roiskeita. Tämä näyttää koirattomista ihmisistä varmaan ihan kauhealta, mutta meille se on ihan normaalia. Toki jos tiedämme koiran syöneen jotain sopimatonta, emme anna näin tapahtua. Juuri luinkin tutkimuksesta, jossa todettiin, että nimen omaan koira lapsiperheessä vähentää toella merkittävästi infektiotauteja juuri siitä syystä, että koiran tuomat epäpuhtaudet aktivoivat lapsen puolustusjärjestelmää niin hyvin.

 

Muutenkaan emme ole olleet nökönuukia pojan tutustuessa ympäröivään maailmaan maistellen ja haistellen, vaan mottomme on ollut, että kaikkea, missä ei ole myrkytys- tai tukehtumisvaaraa, saa maistaa.

 

Poikamme on päiväkodissa viime syksystä lähtien, ja toki hänellä on ollut nuhaa ja yskää ja vähän lievää korvatulehdusta, muttei mitään sen erikoisempaa. Olemme syksyllä olleet pari kertaa kotihoidossa pojan takia, ja nekin ovat olleet vähän rajatapauksia, hän olisi luultavasti voinut hyvin olla hoidossa silloinkin. Vatsataudin hän on sairastanut vain kerran joskus viime keväänä ollessaan vielä kotihoidossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sanoisin, että sairastelu on osittain kiinni ihan myös lapsesta. Esikoinen ei ollut vauvavuotenaan juuri lainkaan sairaana. Ensimmäinen räkätauti ja korvatulehdus, johon syötiin kaksi antibioottikuuria, tulivat ensimmäisen synttäripäivän kynnyksellä. Nytkään esikoinen ei tule helposti kunnolla sairaaksi, vaikka räkänokkia ympärillä olisikin. Sanoo vain, että kurkkuun koskee tai on vähän nuha, mutta ei joudu edes niistämään.

 

Toinen taas on ollut "koko ikänsä" räkäinen. Ensimmäinen nuha tuli, kun päästiin sairaalasta kotiin. :girl_sigh: Itse asiassa nuha alkoi jo sairaalassa, ja jatkui sitten kotona. Sittenpä niitä räkätauteja onkin riittänyt - nytkin on parasta aikaa yksi menossa. Välissä toki on pitempiäkin pätkiä, ettei sairasteta, mutta koska esikoisen kanssa oltiin päästy niin helpolla, niin tuntui että tämä toinen on jatkuvasti räkäinen. Varmaan lasten "rööreissäkin" on eroja, koska kuopuksella tuo nuha tuntuu aina menevän ylähengitysteihinkin. Kuumetta kuitenkin on aniharvoin ja yhdet korvatulehdukset 9-10 kk iässä on poika sairastanut.

 

Molemmat ovat olleet kotihoidossa, mutta esikoinen aloitti tänä syksynä kerhon. Toki liikutaan ihmisten ilmoilla ja huomaan, että ainakin sukulaislapsista nuhat tarttuu tosi helposti. Meillä on kaksi kissaa, mutta en usko, että sillä on mitään tekemistä asian kanssa. Muuten lapset on perusterveitä lievää atooppista ihoa lukuunottamatta. Kaiken kaikkiaan koen kuitenkin, että ollaan helpolla päästy. Esimerkiksi oksennustautia ei ole vielä ollut (*koputtaa puuta*). Vähän jännityksellä odotan, mitä syksyllä alkava päivähoito tuo tullessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä asuu alati terve 4-vuotias. Sairaushistoriaan on kirjautunut kolme kipaletta korvatulehduksia, yksi oksutauti ja tasan kerran on ollut kuumeessa, silloin tällöin on toki lieviä räkätauteja näkynyt. Mä syytän aika paljon asiasta hyvää tuuria. Toisaalta minä ja mieskään ei olla oikeastaan ikinä kipeinä ja hoitopaikan muksutkin on tosi tervettä sorttia.

 

Neiti meni perhepäivähoitoon 1 v 8 kk ja on ollut varahoidossa päiväkodissa. Kerran viikossa kerhoilee isommassa lapsiryhmässä. Meillä on kaksi koiraa eikä olla himosiistejä eli imuri ei laula joka päivä ja lapsi nuhjuaa joka tapauksessa aina koiran kanssa. Ulkoillaan ja liikutaan paljon eli lapsi on myös hyvässä fyysisessä kunnossa ja jaksaa kävellä reipasta tahtia viisikin kilometriä välipysähdyksellä = eväsretkeily kunniaan. Ruoka on ihan normaalia kotiruokaa, D:tä lisänä purkista, ei allergioita eikä herkkujen ylenpalttista välttelyä. Lapsi on myös aina ollut hyvä nukkumaan. Ehkä ainoa mitä tietoisesti tehdään on se että vältetään infektioaikoina kaiken maailman HopLoppeja ja vastaavia paikkoja ja ollaan sitten sosiaalisempia taas sillä saralla muuhun aikaan vuodesta. Samoin ei missään nimessä lähdetä hankkimaan lapselle vastustuskyvyn toivossa tahalleen tauteja ja esim vesirokkoa ei haluttu lähteä sairastamaan joten otettiin rokotus. Niin ja ykätautia kammoan joten jos sitä on jossain kyläpaikassa ym niin yhä jätetään kyläreissu väliin, flunssien suhteen en ole niin nihilisti varsinkaan enää.

 

Muuten hygienia on normaalia, kädet pestään ulkoa tullessa, ennen ruokaa jne, käsidesiä käytetään matkoilla.

 

Ensi syksynä aloitetaan päiväkoti, vähän ennen kuin tyttö täyttää viisi. Saa nähdä miten se vaikuttaa tilanteeseen. Tällä hetkellä jopa työnantaja ihmettelee miksei mulla ole lapsen sairauksien takia ollut poissaoloja kuin ihan aniharvoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti on tosiaan lapsikohtaista. Kaverini kertoi lukeneensa tutkimuksesta, jonk mukaan loppujen lopuksi lapset sairastavat jokseenkin yhtä paljon, oli hoitomuoto mikä tahansa. Kotihoidossa olleet lapset eivät ehkä varhaislapsuudessa sairasta niin paljoa, mutta he sairastavat keskimäärin enemmän kouluiässä. Jossain vaiheessa lapsi siis joka tapauksessa hankkii vastustuskyvyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoinen on aina ollut tosi terve. On sairastanut tähän ikään mennessä (2v1kk) ehkä viisi räkätautia ja yhden korvatulehduksen. Mahatauteja ei ole onneksi vielä ollut. Tyttö on kotihoidossa, mutta me tavataan kyllä muita lapsiperheitä useamman kerran viikossa. Meillä oli koira tytön ekan elinvuoden aikana, mutta eivätpä lapsi ja koira juuri olleet tekemisissä. Me ollaan miehen kanssa yleisesti ottaen hyvin terveitä, joten ehkä perimällä on jotain tekemistä asian kanssa. Ja sitten sillä hyvällä tuurilla. Nähtäväksi jää, miten paljon kuopus tulee sairastelemaan. Tähän mennessä (pian 3 kk) pojalla on parina päivänä vähän nenä rohissut, mutta muuten poikakin on onneksi toistaiseksi ollut terve. Lähipiirin sairastelukierteitä seuratessa on kyllä useammankin kerran käynyt mielessä, että me ollaan kyllä päästy tosi vähällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pyörii neljä koiraa, ja lapsi niiden joukossa. Lattialla saanut mönkiä ihan vastasyntyneestä asti, ensin tietysti omalla viltillään mutta nyt on jo kuukauden päivät painellut omatoimisesti "mittarimato"-tekniikalla pitkin kämppää. Isoimmat karvatupot kaivetaan suusta ilman sen kummempaa numeroa, koiria saa lähmiä jos koirat itse on asiasta samaa mieltä. Kädet suussa koko ajan niin kuin lapsilla yleensä, ja onpa joskus nähty nuolemassa lattiaakin, jota meillä ei siis tosiaankaan joka päivä pestä vaikka varmaan pitäisi... :grin: Ei olla siis tehty tietoisesti mitään, minkä verran lie koiria kiittäminen ainakin toistaiseksi terveestä lapsesta. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin oon vähän sitä mieltä, että lapsikohtaista tuo on. Toisilla vain on parempi vastustuskyky kuin toisilla. Tosin uskon myös, että ihan maalaisjärjelläkin voi jo tartuntoihin vaikuttaa.

 

Meillä poju sairasti elämänsä ensimmäisen taudin 2-vuotiaana, kun iski ensin flunssa ja jälkitautina korvatulehdus. Ja nyt oli kuukausi sitten korvatulehdus, joka kylläkin iski sitten kerralla kumpaankin korvaan. Eipä tuo ole muuten juurikaan edes räkäinen ollut. Typyllä on ollut välikorvantulehdus n. puolivuotiaana ja olisiko pari kertaa sen jälkeen ollut jotain pientä flunssaa. Mies ja minä ollaan kyllä sitten sairasteltu ja kovasti ihmetelty, kun lapset ovat pysyneet terveinä. Pojun vauvana ollessa käytiin kahviloissa yms. mammatapaamisissa, että ei sitä pullossa ole kasvatettu ;) Ja typynkin kanssa ollaan kauppakeskukset enemmän ja vähemmän aktiivisesti luuhattu. Eli mahdollisia taudinaiheuttajia on ympäriltä kyllä löytynyt. Kotieläimiä ei ole, eikä allergioita (ainakaan todettuja, vaikka pojulla epäiltiinkin pitkään maito- ja vilja-allergioita).

 

Mä luulen, että meillä on suurin syy sairastamattomuuteen ollut käsihygienian tiukentaminen. Eli aina, kun tulee ulko-ovesta sisään mennnään ensimmäisenä käsipesulle. Käsipesusääntö koskee myös aikuisia. Samaten, jos itselä on flunssa tms., niin niistän yksin vessassa ovi kiinni (tutkimusten mukaan niistäessä/aivastaessa pisaroita saattaa lentää parin metrin matkalle) ja jokaisen niistämisen jälkeen käsien pesu saippualla (mulla alkoikin vauva-ajan flunssissa olemaan käsien iho pahemmassa kunnossa kuin nenän iho). Ja omasta suusta ei anneta lapselle (ei käytetä samoja ruokailuvälineitä, ei anneta omasta ruoasta maistiaisia, jos on jo itse syöty jne., sillä käsittääkseni esim. flunssa voi tarttua jo ennen kuin taudin kantaja itse toteaa olevansa sairaana). Eli siis yritetään estää pöpöjen leviäminen mahdollisimman tehokkaasti.

 

Itselläni on pienenä ollut korvatulehduskierre, joten kauhulla odotan lasten päivähoidon alkamista. Toistaiseksi siis ovat kotihoidossa (poju on kylläkin käynyt kerhossa 2-vuotiaasta lähtien). Katsotaan siis, miten asiat muuttuvat päivähoidon alettua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen aihe! Uskon, että tämä on kyllä todella lapsikohtaista, jotkut vaan sairastavat pikkulapsena enemmän, vaikka miten yritettäisiin infektioita välttää.

Meillä ollaan päästy sairastamisissa tosi helpolla, 1v10kk on sairastanut muistaakseni yhden mahataudin ja muutaman lievähkön flunssan. Korvatulehduksia ei ole ollut.

 

 

Lapsi on kotihoidossa ja nyt talvisaikaan ollaan aika vähän tavattu muita lapsia. Ei vältellä yleisiä paikkoja tai ihmisten tapaamista, lähipiirissä vain on aika vähän muita lapsia. Muskarissa, HopLopissa ym ollaan käyty ihan normaaliin tapaan (ei tosin kovin usein). Kädet pestään aina kotiin tullessa, jos on leikitty jossain ilman hanskoja tai lapsi on ollut esim kaupassa ilman hanskoja.

 

Perusrokoteohjelman ulkopuolelta on otettu rotarokote ja edellisenä talvena lapsi sai influenssa- ja sikainfluenssarokotteet, tänä talvena ei niitä otettu. Lisäksi hän on mukana pneumokokkirokotetutkimuksessa, jossa on siis mahdollisesti saanut pneumokokkirokotteen.

 

Meillä on koira ja pari jyrsijää. Koiraa on pussailtu ja paijattu pienestä pitäen ja jyrsijöiden papanat eksyvät suuhun mutustettaviksi tuon tuostakin. Muutenkin lapsi on saanut tosi vapaasti ulkonakin tutkia ja maistella. Eli multaa on syöty.

 

Lapsi syö lakto-ovo-vegetaarista ruokaa täydennettynä satunnaisesti kalalla. Maitotuotteet ovat suurimmaksi osaksi kasvimaitotuotteita, mutta lehmänmaitotuotteitakin käytetään jonkin verran. D-vitamiini otetaan purkista päivittäin. Vauvana sai maitohappobakteereita pitkään säännöllisesti masuvaivojen takia. Täysimetyksellä tuo ei ole ollut päivääkään, korviketta on saanut enenevissä määrin alusta saakka ja parin kuukauden iästä lähtien pelkästään korviketta. Muuten ruoka on ravitsemussuositusten mukaista kotiruokaa. Suolioireinen maitoallergia oli n.1,5v ikään saakka, nykyään sietää lehmänmaitoa. Muita allergioita ei ole.

 

Jännä nähdä, millaiseen infektiokierteeseen päästään, kun tuo lapsi joskus menee päivähoitoon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Törmäsin tutkimuksiin, joissa pohdittiin raskauden ajan ravitsemuksen vaikutusta vauvan vastustuskykyyn. Siis pohdittiin, ei tiedetty. Ilmeisesti kuitenkin esim. jotkut maitohappobakteerituotteet raskauden loppuaikoina voi vähentää allergiariskiä yms. Jossain mainittiin myös korvatulehdusten määrä, mutta en nyt muista liittyikö ne xylitol-purkkaan vai jugurttiin vai jonkin ihan muuhun... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans uskoisin, että on vaan lapsikohtaista.

 

 

Mä luulen, että meillä on suurin syy sairastamattomuuteen ollut käsihygienian tiukentaminen. Eli aina, kun tulee ulko-ovesta sisään mennnään ensimmäisenä käsipesulle. Käsipesusääntö koskee myös aikuisia. Samaten, jos itselä on flunssa tms., niin niistän yksin vessassa ovi kiinni (tutkimusten mukaan niistäessä/aivastaessa pisaroita saattaa lentää parin metrin matkalle) ja jokaisen niistämisen jälkeen käsien pesu saippualla (mulla alkoikin vauva-ajan flunssissa olemaan käsien iho pahemmassa kunnossa kuin nenän iho). Ja omasta suusta ei anneta lapselle (ei käytetä samoja ruokailuvälineitä, ei anneta omasta ruoasta maistiaisia, jos on jo itse syöty jne., sillä käsittääkseni esim. flunssa voi tarttua jo ennen kuin taudin kantaja itse toteaa olevansa sairaana). Eli siis yritetään estää pöpöjen leviäminen mahdollisimman tehokkaasti.

 

 

En ole ylpeä tästä, mutta meillä taas ollaan retuperällä....

Aikuiset kyllä hinkkaa käsiä niin, että etenkin nyt talvella iho on ihan verillä kun kuivuu. Mutt alasten käsiä ei juurikaan tule pestyä. Lähinnä syömisen JÄLKEEN pyyhitään pahimmat tahmat pois.... Aiemmin pidin kiinni myös ettei suusta mitään tai yhteisiä ruokailuvälineitä, mutta siitäkin on lipsuttu. Eli saatetaan purasta pala jostain ja antaa muksulle. Pienempi myös nyysii pöydiltä ja tiskikoneesta käytettyjä ruokailuvälineitä ja nuoleskelee onnessaan niitä.

 

On meillä kyllä lapset hiekkaa ja multaakin maistelleet. Ja kummallakin vanhemmallani on koiria, niin niitä pussaillaan ja niiden leluilla leikitään.

 

 

Kyllä meillä jonkin verran on sairasteltu, mutta ei mitenkään ihan hirveesti. Joitakin flunssia ollut kummallakin muksulla. Ja isommalla yks oksutauti plus pari lievää korvatulehdusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 2-vuotias poika, joka on sairastanut kerran. Vauvarokko tuli tasan 1,5-vuotispäivänä. Kuumetta oli puoli päivää. Kuume nousi illalla ja samalla poika

halusikin nukkumaan ja aamulla kun heräsi, niin kuume oli poissa. Näppylöitä pojalla oli sen jälkeen kolme päivää ihossa, mutta hän ei ollut enää "kipeä".

Nyt hänellä on yskä, mutta veikkaisin että se on tullut siitä kun muutettiin uuteen asuntoon, jossa on ilmastointi. Emme ole tottuneet vielä ilmastointiin ja siihen

lisää kovat pakkaset, niin huoneilma on todella kuiva. Limakalvot ovat olleet sen takia kovilla.

 

Mulla on pari veikkausta, miksi meidän lapsi ei ole sairastellut. Me emme ole miehen kanssa kumpikaan juuri lapsena sairastelleet, lapsi on ollut mummillassa kotihoidossa, jossa on koira, silloin kun olimme molemmat töissä, hän on ollut pneumokokkirokote-ohjelmassa ja veikkaisin että hän on saanut juurikin tuon

itse rokotteen, koska korvatulehduksia ei ole ollut ollenkaan, emme ole mitään siisteysintoilijoita ja asumme ydinkeskustassa. Ai niin ja en ole imettänyt

lasta kertaakaan, joten yleisen mielipiteen mukaanhan meidän lapsen olisi kuulunut sairastella koska hän ei ole imetyksen kautta saanut sitä "hyvää

vastustuskykyä"... Joten ei se korvikkeen syöminen ainakaan anna huonompaa vastustuskykyä lapselle, jos ottaa meidän lapsen sairaushistorian huomioon.. girl_wink.gif

 

Me saatamme syödä samasta lusikasta, haukata samasta leivästä, nostaa tutin lattialta suuhun ja puhaltaa suuremmat roskat pois, emme ole

pesseet käsiä jos olemme tulleet esim. kauppakeskuksesta kotiin, annettu lapsen tutkia vapaasti paikkoja ja maistaa erilaisia asioita (ruoasta esineihin),

annettu peuhaa koiran kanssa vapaasti jne..

 

Olen kyllä superkiitollinen, kun meillä ei ole sairasteltu! Ja vaikka me emme miehen kanssa ole lapsena sairastelleet niin emme kyllä juuri ole aikuisiälläkään

sairasteltu. Mitä nyt itse sairastin syövän esikoisen odotuksen aikana ja sen jälkihoitoa saanut lapsen syntymän jälkeen, mutta muuten ollaan oltu terveitä.. happy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä uskon käsienpesuun, sitä siis meilläkin harrastetaan! Lisäksi meidän kohta 2-v. on syönyt koko talvikauden päivittäin maitohappobakteereita, päivähoidon aloitti osa-aikaisesti nyt vuoden alusta eikä ole sieltä ainakaan vielä saanut kuin pienen räkätaudin. Rokotettukin kyllä on ohjelman mukaisesti ja vesirokko ja rota päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Törmäsin tutkimuksiin, joissa pohdittiin raskauden ajan ravitsemuksen vaikutusta vauvan vastustuskykyyn. Siis pohdittiin, ei tiedetty. Ilmeisesti kuitenkin esim. jotkut maitohappobakteerituotteet raskauden loppuaikoina voi vähentää allergiariskiä yms. Jossain mainittiin myös korvatulehdusten määrä, mutta en nyt muista liittyikö ne xylitol-purkkaan vai jugurttiin vai jonkin ihan muuhun... :girl_sigh:

 

Maitohappobakteerit raskaus- sekä imetysaikana eivät vähennä allergioita. Tästä tuli vähän aikaa sitten tutkimustulos. Ksylitol vähentää korvatulehduksia.

Meillä neiti oli tosi terve, kunnes aloitettiin kerran viikossa perhekerho. Sitten oltiin ensimmäinen puoli vuotta jatkuvasti flunssassa. Juuri kun oli parantunut, alkoi uusia flunssa. Meillä ei olla ylihygieenisia ja ulkonakin saa tutkailla melko vapaasti luontoa. Mä en tiedä tottuiko neiti flunssiin tuon puolen vuoden jälkeen vai auttaako ihan oikeasti ternimaitotabletit. Ovat siis kylmäpuristettua ternimaitoa. Eipä kyllä ole mieskään paljoa ole ollut kipeänä noiden tablettien aloittamisen jälkeen vaikka ennen sairasti usein flunssaa.

Jotkuthan väittävät, että korvatulehdusten takana voi osassa tapauksissa olla maitoallergia. Korvatulehdukset helpottavat kun maito jätetään hetkeksi pois. Mutta tuo on vain joidenkin epäilys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä (ei hysteerinen) käsihygienia!! Se on varmasti säästänyt monelta. Meidän 2,5-vuotias on ollut äärimmäisen terve. Sen verran on joskus tuhistu, että vastustuskykyä on kehitelty ja näemmä tarpeeksi, kun on pysynyt niin terveenä. Yksi lievä mahatauti, yksi kuumeinen nuha, jolloin kuume kesti yhden aamun ja yksi alkava korvatulehdus. Siinä kaikki. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän isompi neiti on ollut hyvin terve elämänsä ajan, muutamia flunssia, yksi erittäin lievä mahatauti (yksi oksennus) eikä yhtään korvatulehdusta tai muuta tulehdusta. Pestään kädet aina kun tullaan kotiin ja pyritään siihen, että tautiaikaan myös meille kylään tulevat käyvät ensin kädet pesemässä. Kotona muuten ei kyllä siivouksen suhteen nipoteta, neiti saattaa "hakea välipalaa" keittiön pöydän alta jos sinne on jotakin leivänpalaa jäänyt jne. Uskon, että käsien pesu auttaa osaltaan, mutta täysin en sen voimaan kyllä usko, koska pöpöt ovat sellaisia että ne tarttuvat käsien pesusta huolimatta jos ovat tarttuakseen. Esimerkkinä lasten teho-osasto, jossa käsihygienia huippuluokkaa ja kädet desinfoidaan mennen tullen ja lapsilla on omat hoitajat, jotta pöpöjen ei sitäkään kautta pitäisi levitä ja silti huonekaverin mahatauti tarttui kaikkiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset 7v ja 2v TODELLA TERVEITÄ. Viime viikon niiskuteltiin,mut ei ees lämpöä noussu. Kummallakaan ei oskaan ole ollut korva- tai edes poskiontelotulehduksia.

7v neiti piti pienenä vuosittain vain pari nuhaa/ kuumetta. Vesirokkoakaan ei ole vielä edes sairastanut (vähän harmiksikin, on alettu nyt harkita rokotetta). Tyttö oli tarhassa vähän vajaa kolmivuotiaasta,nyt siis koulussa.

Viimeisen neljän vuoden aikana pidetty noin 2-3 kuume/räkätautia per vuosi. (Näistäkin useimmat isäntä toi töistä ja pahimman ikinä pari vuotta sitten kertausharjoituksista, kuumeet oli kaikilla katossa ja sen jälkeen pari viikkoa niistettiin ja yskittiin liisteriä).

Neitillä kerran elämänsä aikana oksennustauti, ripuli kahdesti ( viimeisin syksyllä, koko poppoo pidettiin vatsatautia mummola reissulla). Poijalla2v.oli maha vähän löysällä ja vaan pari päivää. Me aikuiset näytettiin ihan sombeilta ja vattat tyhjeni kellon tarkkuudella... Yleisesti ottaenkin ollaan vanhemmat sairastettu vakavammin, vaan taitaa olla noilla työ, ruokailu ja nukkumis tottumuksillakin osuutta asiaan. Lapset malttaa sairastaa, vaan äiti ei ehdi ( muuten kun joskus lomalla)!

 

Meillä on sisä-kissa, ei koiraa.

Tutipullot ja tutit pesin ja keitin. Rintamaitoa saivat molemmat, neiti vuoden ja sit siirryttiin tutteliin ja maitovelleihin, jäppinen 9kk ja sittten rintamaito- tutteli sekoitusta ja vellejä, sinne asti kun rintamaitoa riitti/siirryttiin (lehmän) kaupan maitoon

(lisänä soseet aloiteltiin jo kolmannella kuulla ja siitä edettiin sitten, kasvoivat niin nopeasti kun tuo isänsä on tommonen hongankolistaja).

 

Käsiä ollaan mekin pesty! Aina ulkonakäymisen ja kauppareissujen jälkeen, sekä tietysti ennen ruokaa ja vessakäynneillä. Ovien pielet ja kahvat pyyhin tolulla, viikkosiivouksen yhteydessä. Räkätauti aikana useamminkin, varsinkin jos vieraita/kavereita käy paljon. Kylään ei olla menty jos jossain ollu tautia, sen verran on vältelty. Päivittäin koitetaan ulkoilla, terveellisesti syödään (gefilus kuuluu rutiiniin) ja d-vitamiinit otetaan. Muuten ei sen kummempia varotoimia, edes flunssa rokotteita ei ole otettu. (Paitsi sikainfluenssa rokotteet tenavilla, sekä miehellä töiden vuoksi)

 

Varmaan on molemmat lapset jossain elämänsä vaiheessa maistelleet hiekkakakkuja ja neiti varmasti nieli litrakaupalla saimaan-vettä opetellessaan uimaan. Molemmat veti lattialta ruokapöydän alta muruja peppukiito-vaiheessa ja taisivat maistella tippuneita kissan murojakin. Lunta en ole antanu syödä, ainahan en tietysti ole paikalla vaan kieletty ja varoiteltu kuitenkin on. Muuta sitten en osaa kertoa, mutta himputin terveitä on olleet!

Edited by Amaryll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa tosiaan olla konsteja yhtä monta kun on terveitä lapsiakin. Meillä esikoinen ei ole montaa kertaa ollut kipeänä (jokunen korvatulehdus+samassa kuume, yksi mahatauti ja pari kurkunpään tulehdusta). Meillä ei muisteta kovin hyvin tuota käsien pesua :ph34r:, esikoinen nuoli pienenä kaikki kengänpohjat, maisteli ulkona kaiken mitä ei myrkylliseksi tiedetty, nuolee vieläkin välillä kaupassa kärryjen kahvoja :girl_impossible: yms. Tosin tulisi oltua tarkempi tuon hygienian suhteen jos ois ongelmia terveyden kanssa. ja meillä ei todellakaan siivota kovin usein ja tarkkaan (ja silloinkin vain veden kanssa :girl_wink:)

 

muoks. ja hoidossa aloitti 1v3kk vanhana ja on siellä vieläkin. Niin eikä me vältetä muita sairaspaikkoja kuin mahatautisia.

Edited by anemone83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko oli tulla katsomaan, olisiko joku ilmoittanut tietävänsä jonkin "taikakaavan" grin.gif .

 

Ja omana mielipiteenä kertomaan, että on varmasti lapsen alttiuden (geenien) ja elämäntapojen summa. Itselläni kolme (suht tervettä *kop kop*) lasta, joista ensimmäinen ei sairastu mahatautiin oikein millään muun perheen jonottaessa vessaan. Mutta nuhan iskiessä tämä sama lapsi saa jälkikäteen ilkeän yskän. Keskimmäinen taas on arka vatsastaan, mutta nuhasta pääsee pienellä nenän vuotamisella. Pienimmästä en osaa sanoa, kun ei ole vielä mitään sairastanut (7kk). Iho hänellä vaikuttaisi aremmalta kuin muilla, on kuivia kohtia ja täytyy rasvata. Tosin ainoa kolmesta, joka on elänyt pikkuvauva-aikansa talven pakkasissa.

 

Eiköhän normiravinto (ei pelkkää teollista pöperöä vaan jonkun sanoja lainatakseni "ruokaa, jonka isoäitisikin tunnistaisi ruoaksi") sekä lepo ja liikunta sopivassa suhteessa vie pitkälle. Ja paljon raitista ilmaa! Lapset pystyvät muuten jo pieninä (2v) kävelemään pitkiä matkoja, joten ei kannata aina lykkiä rattaissa tai istua hiekkalaatikolla. Raittiista ilmasta tuli mieleen myös sellainen, että sisäilmankin laadulla on iso merkitys. Perheemme ainoa todellinen sairastelujakso liittyi silloiseen asuntoomme, jossa todettiin vakavia sisäilmaongelmia. Silloin jouduimme jo erikoislääkärin puoleen kääntymään ja hän suositteli (epävirallisesti) muuttoa. Sen teimme ja sinne jäivät sairaudet.

 

Käsihygieniaan uskon minäkin, jos tauteja haluaa mahdollisuuksien mukaan välttää. Tuo hyvän arkirutiinin tuoma hyvä kunto varmaan lähinnä sitten helpottaa taudeista selviämistä.

 

Aurinkoista ja tervettä kevättä kaikille! girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on vissiin hyvin terveet lapset. Perheessä on koettu kaksi kertaa vatsatauti, pari nuhakuumetta ja kaksi korvatulehdusta reilun neljän vuoden aikana. Kaksi viikoa sitten pojat nappasivat kyllä influenssan anoppilasta. Mitään ylimääräisiä rokotuksia lapsille ei ole otettu. Esikoinen aloitti päiväkodin 1v 2kk vanhana, kakkonen 1v 6kk vanhana. Ei meillä ole sen enempää sairasteltu päiväkodin aloittamisen jälkeen kuin ennenkään sitä, vaikka päiväkodista saa kuulla, että siellä on menossa milloin mitäkin tautia. Päiväkodissa käsiä pestään useamman kerran päivässä, mutta en koe, että meillä olisi kotona erityisen tarkka käsihygienia. Vuosi sitten sikaifluenssan aikana oltiin kyllä tosi tarkkoja ja silloin jos joku perheenjäsenistä sairastuu, niin käsiäkin pestään paljon ahkerammin.

 

Meillä kyllä syödään terveellisesti ja teen ruoan alusta asti itse. Pojat ulkoilevat vähintään kerran päivässä. Unta kertyy 12-14h vuorokaudessa.

 

Mä uskon, että meidän kohdalla kyse on vain perimästä. Minä ja mies olemme kumpikin olleet lapsina ja aikuisina melkoisen terveitä. Mitään vippaskonsteja ei olla lasten kanssa yritetty.

Edited by Citronella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Törmäsin tutkimuksiin, joissa pohdittiin raskauden ajan ravitsemuksen vaikutusta vauvan vastustuskykyyn. Siis pohdittiin, ei tiedetty. Ilmeisesti kuitenkin esim. jotkut maitohappobakteerituotteet raskauden loppuaikoina voi vähentää allergiariskiä yms. Jossain mainittiin myös korvatulehdusten määrä, mutta en nyt muista liittyikö ne xylitol-purkkaan vai jugurttiin vai jonkin ihan muuhun... :girl_sigh:

 

Maitohappobakteerit raskaus- sekä imetysaikana eivät vähennä allergioita. Tästä tuli vähän aikaa sitten tutkimustulos. Ksylitol vähentää korvatulehduksia.

 

Eiköhän niitä tutkimuksia ole suuntaan ja toiseen. Tiede ei kehittyis ellei joku vänkäis vastaan ja sais just päinvastaisia tutkimustuloksia. Siksihän sitä sanotaan, että valhe, emävalhe ja tilasto. :girl_wink:

 

Syyttäkää raskaushormooneja, mutta musta tuntui pahalta, kun sanottiin, että olen väärässä ja siksi kaivoin yhden lähteen esiin. Tosin toi ei ole se, mitä alunperin lueskelin, mutta siitä näkyy, että on olemassa myös tutkimusia, joissa joidenkin maitohappobakteereiden todettiin vähentävän allergiariskiä.

 

Tutkimustulos viittaa siihen, että oikeanlainen tasapaino suoliston eri bakteerien välillä edistää elimistön puolustusjärjestelmän normaalia kehittymistä varhaislapsuudessa ja suojaa siten myöhemmältä allergialta. Tähän ajatellaan myös perustuvan terveyttä edistäviä bakteereita, probiootteja, sisältävän ruokavalion mahdollinen suojaava vaikutus allergista reaktiotapaa vastaan.Tutkimustulos tukee myös allergian hygieniahypoteesia, jonka mukaan muuttunut altistuminen pieneliöille (mikrobeille) varhaislapsuudessa lisäisi allergiasairauksien määrää.

 

Korvatulehdusten ja maitohappobakteereiden yhteyttä on myös tutkittu ja saatu tuloksia niin puolesta kuin vastaan.

 

Mun pointtina oli siis se, että lemmikkien ja hygienian lisäksi myös ravinnolla voi olla merkitystä. Sitten vielä kun tietäis, että mitä pitäis syödä ja milloin (siis raskaana, imettäessä, lapsena, sairaana jne). On tämä vaikeaa. :girl_sigh:

 

edit. Törmäsin kunnallislääkäri-lehden artikkeliin, jossa väitettiin vanhempien tupakoinnin ja lapsen jatkuvan tutin imemisen olevan korvatulehduksia lisääviä riskitekijöitä.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ravinnon merkitys on ainakin meillä huomattu. Miehelläni oli vielä viime talvena rasvaprosentti 7%. Sitten hän otti tuossa kevään ja kesän aikana lihotuskuurin ja sai rasvaprosentin nousemaan 10,5% ja tänä talvena on ollut paljon normaalia terveempi. Muuten ei ole elintavat muuttunut, mutta ennen sai kaikki taudit itselleen ja tänä talvena ei ole saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhempien tupakointi on tosiaan ihan tunnettu korvatulehdusten riskitekijä, myös silloin kun ei tupakoida sisällä. Muita tutkittuja riskitekijöitä (lähde: Äkillinen välikorvatulehdus, käypä hoito -suositus. A on vahva näyttö, B on kohtalaisen hyvä näyttö):

 

 

* Hengitystieinfektioita voidaan pitää äkillisen välikorvatulehduksen merkittävimpänä riskitekijänä A, koska äkillinen välikorvatulehdus ilmaantuu useimmiten ylähengitysteiden virusinfektion aikana tai heti sen jälkeen.

* Muita riskitekijöitä ovat

o nuori ikä A

o päiväkoti- tai perhepäivähoito A

o vähintään yksi sisarus A

o perinnöllinen alttius A

o altistuminen tupakansavulle A

o tutin käyttö B

o rintaruokinnan puuttuminen tai sen lyhyt kesto B

o allergia 1

+ allergian merkitys äkillisen välikorvatulehduksen riskitekijänä on epäselvä, koska atooppisten sairauksien kirjo on laaja ja diagnostiikka epäyhtenäistä ja koska tutkimuksissa on ollut vaikea erottaa allergian ja virusinfektion oireita toisistaan.

 

Ja jottei menisi aivan ot:ksi, niin meidän poika oli tosi terve 2-vuotiaaksi saakka. Suurimmiksi tekijöiksi arvioisin kotihoidon, sen että on esikoinen, ei ole atooppinen ja perinyt mun korvat eikä mieheni (miehellä oli pienenä paljon korvatulehduksia, mulla yksi korvatulehdus koko lapsuudessa). Nyt hän aloitti päiväkodin ja on ollut flunssassa 2 kk sisään pari kertaa, parhaillaan sairastaa ekaa korvatulehdustaan. Eli ei valitettavasti mitään supergeenejä kuitenkaan ;)

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citronella mainitsikin asioita joiden itse uskon vaikuttavan, mutta varmasti muutkin asiat lapsen terveyteen vaikuttavat. Geeniperimästä en mene vannomaan koska mun mies on ollut ikänsä alati-sairas, lapsena tosi vakavastikin niin että oli mm joka vuosi koulusta pois ja sairaalahoidossa viikkoja tai jopa kuukausia pahojen astma- ja allergiaoireiden kanssa. Meidän himpun yli parivuotiaalla on ollut kaksi vatsatautia, jotka kyllä sairastettiin koko perhe, eli joku virus saatiin tartuntana. Muuten sillä on ollut ehkä muutama vähän räkäinen päivä tai yö, mutta mitään flunssaa, kuumetta tms ei koskaan. Allergioita epäiltiin imetysaikana, mutta nekin taisivat olla vain vatsan kehittymättömyyttä ja tottumattomuutta äidin ruokiin.

 

Mutta siis, terve hygienia (pesee käsiä kun muistaa :girl_haha: ), kunnollinen ruoka, riittävä uni ja ulkoilma. Tiedän tuttavapiirissa pari samanikäistä lasta jotka nukkuvat 8-10 tuntia vuorokaudessa -nekin milloin ja miten sattuu, syövät päivän aikana lähinnä sokeria ja velliä eivätkä juuri ulkoile. Ylläripylläri nämä lapset ovat kauheassa flunssassa kuukauden-parin välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0