Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Neppari

Primolut N 5mg

24 posts in this topic

Onko teistä kukaan syöny kyseisiä pillereitä ovulaation saavuttamiseksi? Mulle tk lääkäri määräsi näitä ja hieman epäilytti mutta kysyin toiselta lääkäriltä ja hän sanoi että näitä käytetään yksityisillä lapsettomuus klinikoilla. Haluisin vielä varmistusta, eli mielipiteitä/kokemuksia, kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unohdin vielä laittaa et näitä pitäs ottaa kierron 16.-25.päivinä ja 1tbl kahdesti päivässä. Auttaako tämä muka ovulaatioon?? Eiks ne pitäs ottaa aiemmin vai oonko vain tosi tyhmä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KÄsittääkseni Primoluteja käytetään samaan tarkoitukseen kuin Teroluteja. Säännöllistää siis kiertoa, mutta ei aikaansaa ovulaatiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ne käynnisti kierron niin, että seuraavassa kierossa tapahtui luomuovis. (mulla ei kierto lähtenyt lainkaan käyntiin ehkäisyn lopettamisen jälkeen). Seuraavassa kierrossa vaihdettiin Teroluteihin, joiden tarkoitus oli tasata kiertoa ja pitää sitä yllä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Primolutit on kyllä kierron käynnistämiseen/tasoittamiseen. Ainakin mulla oli niin Eivät auta mun mielestä ovulaatioon. Ja Clomifenit sain ovulaation aikaansaamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta en ymmärrä kun toi yks lääkäri sanoi niiden vaikuttavan ovikseen kun pilsut sisältävät keltahormoonia.. No, hemmetti ku en nyt tiiä mitä tekisin. Sanokaapa mielipiteenne (tiedän ettette ole lääkäreitä :girl_crazy: ) että, onko tarvetta kun kierrot vaihtelee 30-35pvän välissä? Ärsyttää kun nämä määränny lääkäri mainitsi että, kokeile mut tuskin niistä on apua !! Yksityinen oli kuitenkin sitä mieltä että vaikuttaisivat. Vituttaa ku ei tiedä mitä tekis ja toisaalta pelottaa ettei nuo sotkis kiertoja ainakaan enempää jos niitä nyt pariin kiertoon kokeilis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Primolut ei vaikuta ovulaatioon. Näin on minulle nyt kaksi lääkäriä sanonut. Itse sain näitä kun kuukautisten väli venyi viiteen kuukauteen ja sitten alkaneet kuukautiset vuotivat 17 päivää. vuotopäivän 15 kohdalla minun käskettiin ensiapuun jossa sitten lääkäri määräsi primoluttia minulle pysäyttämään vuoto. Kuurin loputtua kävin jälleen lääkärissä joka minulle sanoi toisen kerran että ei aiheuta ovulaatiota vaan vaikuttaa vuotoon ja limakalvoon.

 

 

 

Ja lisäys, mielestäni jos kierto on 30-35 päivää niin ei tartte lääkkeitä kierron ylläpitämiseen, mielestäni vielä normaalin rajoissa.

 

 

Edited by fred

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fredin kanssa samaa mieltä, ei vaikuta ovikseen koska ko. pilsut on keltarauhashormonia.

 

Tosin joillakin kierrot heittelee ihan älyttömän pitkiksi, jolloin noilla voidaan saada kroppa "toimimaan" ja omat kierrot käynnistyy kunnolla. Käytetään noita muihinkin vaivoihin. Itse mm. käytin muutaman kk:n noita menkkoja edeltävien tiputteluvuotojen hoitoon.

 

Primolutista monet on saaneet eri ohjeita, riippuen lääkäristä. Osa määrää noita raskaustoiveisiin, osa ei missään nimessä, koska he ovat sitä mieltä ettei noita saa käyttää raskauden aikana. :girl_impossible: IMHO mä en käyttäisi noita raskauden edistämiseen, sillä jos pakkausselosteessa sanotaan:

"Älä käytä Primolut Nor -valmistetta, jos

  • olet raskaana tai epäilet olevasi raskaana"

niin eikös nyt ainakin kannata epäillä olevansa raskaana, jos lasta yrittää?:girl_sigh: Ja kun tuo lääke ei ole ainut vaihtoehto, vaan "turvallisempiakin" on olemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle määrättiin noita primolut noreja viime syksynä, kun menkat kesti a) kuukauden ja aiemmin kierto oli epämääräisen pitkä ilman lääkitystä. noi oli kierron tasaamista varten noi primolutit. Tänään kävin gynellä ihan vauvahaaveen takia ja tämä gyne määräsi sitten primolutien tilalle teroluteja. Sanoi, että ei primolutitkaan estä raskautta, mutta jos on häikkää keltarauhashormonin kanssa, niin terolutit vaikuttavat paremmin ja saattavat jopa ylläpitää paremmin raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo terolutit/primolutit ei saa aikaan ovulaatiota,varmaan lääkäri ajatellut että saatais näillä sun oma kroppa käyntiin ja luomu ovis tulis.Itsellä terot määrättiin parantaman limakalvoa joka oli pillereiden/renkaan jälkeen lähes olematon..Minulle lääkäri sanoi molemmista lääkkeistä että ei estä raskautumista mutta ei myöskään varsinaisesti edistä sitä.En vaan ymmärrä tuota että primoja ei suositella syötäväksi jos epäilee olevansa raskaana,koska teroissa tämä ei ole niin vakavaa jos niitä söisikin raskaana.Samaa lääkettähän ne periaatteessa on,primolut vaan vähän tujumpi,ehkä johtuu juuri siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle gyne sanoi myös että ovat vaan kierron tasantumiseen ei ovulaatioon :girl_smile: Mulla joskus ollut terot ja eivät sopineet ollenkaan ja nyt on käytössä Primolutit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotku kirjottaa netissä et tätä ei sais syödä jos raskautta yrittää :o Miksi ei? Meillä gyne tietää et lasta yritetään jne...Mulla Primolut n 10mg.

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu siksipä juuri en niitä ole alkanut popsimaan. Outo juttu, mut yksityinenkin lääkäri sanoi et lapsettomuus poleillakin yleisesti käytössä primolutit. Kai se vitsi piilee siinä et niitähän (tai en minä ainakaan) popsitaan periaatteessa vain ennen ovista eli silloinhan ei olis vielä raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emppu78: ylempänä on minun kertomukseni noista primoluteista. :) Eli että ne määrätään kierron tasaamiseksi ja jos on häikkää keltarauhasen kanssa, niin primolutit ei passaa. terolutit taas tasaa myös kiertoja ja jos raskautuu niin auttaa paremmin "ylläpitämään" alkanutta raskautta vaikka olisi häikkää keltarauhasen takia. :) siksi sitä ei määrätä raskausyrityksen aikaan jos on epäily keltarauhasen toimimattomuudesta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kun kierto pomppii 23-35 välissä.

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tuosta haittaa, kun ajatuksissani aloitin primolut kuurin jo tänään, vaikka huomenna on vasta kp. 15 (mun pitää syödä kiertopäivät 15-24)??

Lisäksi tunti sitten tein ovulaatiotestin ja ekaa kertaa ikinä siihen tuli selkeä viiva, ei kyllä yhtä vahva kuin testiviiva, mutta viiva kuitenkin... Mitäs jos miulla on ovis lähipäivinä ja syön noita tabuja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Primolut kuuri määrättiin mulle kun on liian lyhyet kiertopäivät. 15-32 välissä menee kp:t. Terolutit eivät riittäneet. Primolutit ovat tujumpia kuin terolutit. Näin sanoi lapsettomuuspolin lekuri mulle 1kk:n.

 

Myy79: mulle nuo juuri määrättiin kun on häikkää keltsien kanssa!!!!!!

 

 

Edited by InLove_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyihän tämä ketju! Onko kukaan aloittanut primoja niin ettei ole tiennyt onko ovis tapahtunut vai ei (ylipitkä kierto)? Lääkäri määräsi eikä puhunut oviksesta mitään, mutta epäilen että ovis on tänään (vaikka varmaksi en sitä osaa sanoa). Pitäisikö kuitenkin aloittaa, jos en sitten olekkaan ovuloinut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin vuotohäiriöön (viime kierrossa niukat kuukautiset ja nyt oli ylipitkä menkkavuoto) kp9 primolut n5 10pvän kuurin 3tab/pvä. Ja ovisviiva vahvistuu, pitäiskö nyt tämän kuurin ajan jättää yrittäminen kokonaan pois? Eihän ovulaatiota pitäisi edes tulla kuurin aikana. Tietääkö joku muu enemmän kuin minä? Taustalla minulla on endometrioosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle myös vaihdettiin Primolutit Teroluttien tilalle. Terojen kanssa vuoto alkoi jo kuurin aikana (15-24) jolloin kierto saattoi siis jäädä vain 22 mittaiseksi. Joku lääkäri sanoi, että se tarkoittaa, että vuoto olisi alkanut ilman lääkettäkin, toinen lääkäri vaihtoi Primoihin jotta kierto saataisiin normaalimmaksi. Nyt niillä olen saanut kierron 27-28 mittaiseksi. Olen myös vasteettoman Femar kuurin syönyt, jonka ansiosta/takia sain ohjeeksi, että jos ei kuukautisia kuulu, niin kp35 uusi primojen 10pvän kuuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen käyttänyt Primolutia vain kuukautisten siirtoon, 5mg annostus oli liian pieni, ei siirtänyt tarpeeksi kauan. 10mg oli sopivampi. Mulla se tilanne, että käyttökin hyvin tarkkaan yksityisellä gynellä mietitty kun on verenkiertohäiriöitä ja migreeni taustalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän hiljainen ketju, mutta pakko koittaa onneaan. Eli mulle määrättiin primolut n 5mg 1/pv otettavaksi kierron 15-24pv tasoittamaan pitkää kiertoa. Ensimmäisen liuskan aikana vuoto alkoi jo kp22=kp1. Ovis taisi olla kp10-12, mutta varma en ole, kun noilla one stepeillä ei tunnu yhtä tummaa tai tummempaa viivaa tulla. Seuraavassa kp26=kp1. Eli nyt on kp2. Lääkäri tosiaan määräsi tasoittamaan pitkää kiertoa, ja kun toiveissa vauva niin ilmeisesti en pitkien kiertojen takia ovuloinut. Kp20(6.10) oli lääkäri ja sillon limakalvokin 8mm, kierto oli 36pv. Kauhee sepustus ennen kysymystä, eli jos kun kierrot on lyhentynyt niin muuttaako oviskin ajankohtaansa aiemmaks? Ja onko muilla ns.tyhjennysvuoto ollut muutaman päivän vaan tuhruttelua ja varsinaista vuotoa(niukkaa) max paripäivää? Musta jotenkin tuntuu niin turhauttavalle kun oon tässä ihan tippunu kärryiltä. Mitä jos näistä huolimatta ei vauvaa tule, mikä on seuraava vaihtoehto?

Edited by Panterilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas nostan vähän vanhempaa ketjua, mutta kysyisin että kuinka vakavissaan Primolutin käyttäjät ottaa nuo varoitukset pakkausselosteessa? Koin nimittäin aluksi huimausta ja kutitti etenkin reisiä, mutta saattoivat johtua ihan jostain muustakin, pakkausselosteessa kuitenkin kehoitetaan ottamaan yhteyttä lääkäriin (joka ei mitään edes mistään haittavaikutuksista tai varoituksista maininnut).

 

No joka tapauksessa nyt on tasan viikko syöty Primolutia (10 mg) 2 kertaa päivässä ja vielä 3 päivää jäljellä, ei ole mitään haittavaikutuksia tullut enää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0