pikkurinsessa

itse tuunatut äitiysvaatteet

28 posts in this topic

Hei

 

En löytänyt tällaisesta aiheesta ketjua, joten aloitanpa siis.

 

Oletteko muokanneet omista vaatteistanne erilaisilla vippaskonsteilla äitiysvaatteita? Esim. farkuista vyötärökaitale pois ja resori tilalle, housuihin sivulle vyötärökaitaleeseen resoria, paitoihin rypytyksiä tai muuta erityistä? Tai tehneet itse?

 

Kerätään tänne ohjeita tai vinkkejä siitä, kuinka omista vaatteista saa muokkaamalla äitiysajallekin toimivia, niin ettei koko vaatekomeroa tarvi laittaa uusiksi. Osa ratkaisuistahan toimii tietysti vain alkuvaiheessa, mutta nekin vinkit lienevät monille käyttökelpoisia:girl_sigh:

 

Mulla ainakin olisi tuossa parit farkut, joista ajattelin että koittaisin tehdä mammafarkut, samoin yhdet suorat housut. Joihinkin hameisiin haluaisin myös ommella mammavyötärön, taitavat jäädä muuten kokonaan pitämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä aihe!

 

Mä en ihan kauheasti jaksa nähdä vaivaa kun huutiksesta ja kirpparilta saa niin halvalla, mutta olen siis käytettynä tai superalesta ostanut muutaman xxl-kokoisen (olisiko big is beautiful-mallia hooämmältä?) pitkän paidan, joihin ompelin vaan vyölenkit sopivan korkealle (saa vyön joko ympäri tai vyöllä kurottua turhat kankaat selkäpuolelle). Ajattelin että ne menee tunikoina kun on enemmän mahaa ja jos sitä oikein riehaantuu kasvamaan niin voi löysätä vyötä vaan sitä mukaa. Tää nyt ei ollut varinaisesti oman vaatteen tuunausvinkki, mutta ei-raskausvaatteen muuttaminen sellaiseksi enemmänkin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin koko raskausajan normipaitoja - esim. pitkät H&M topit. Saman puljun trikoohameet (polvipituiset) on myös käteviä ja trikoomekot. Eivät ihme kyllä edes virtyneet muodottomiksi.

Lisäksi mulla on Espritin neuletakkeja, joissa ei oo lainkaan nappeja edessä.

 

Noiden neuleiden kanssa oon ostanu pari vyötä, mitkä tulee tuohon rintojen alapuolelle. Niillä saa kivasti korostettua mahaa ja vähän vaihtelua ja ryhtiä pukeutumiseen.

 

Muoti on taas sellainen, et legginseillä ja tunikalla pärjää tosi pitkälle ja niitä voi käyttää myös raskausajan jälkeen. Ja teltta-efektiä pystyy välttämään kuromalla sitä vaatetta just vyöllä lähemmäs kroppaa. :)

 

Tämään nyt ei ollut varsinaisesti tuunausvinkki. ph34r.gif En vaan kokenut tarpeelliseksi muuntaa normaalivaatteita, kun ne mahtui päälle koko raskausajan. Housut tietty asia erikseen. grin.gif'

 

Nytkin aion ostaa sellaisia vaatteita, mitä voi muunnella vyöllä tai käyttää sekä nyt että myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan törmännyt missään ohjeisiin, joissa neuvottais kuinka esim. normifarkuista voi tehdä äitiyshousut? Samoin mulla on pari hametta, joista toivoisin, että vois tehdä sellaiset, että menee isommallekin mahalle. En oikeen googlettamalla löytänyt (ei kauheen pitkä pinna kyllä etsiessä) sopivia ohjeita... muistelen, että jossain käsityölehdessä olisi joskus ollut.

 

Hyvä vinkki nuo H&M trikoohameet! Mä luulen, että samoilla linjoilla mennään, toistaiseksi ei ole tullut hommattua mitään äitiysvaatetta mutta housujen kanssa alkaa olla kohta tiukkaa. Lämpimämpiä kelejä odotellessa, että selviäis mahdollisimman vähillä investoinneilla :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole tuunaillut tavallisia vaatteita äitiysmalliin, mutta muuten oon ommellut kaikenlaista ja tähän tyyliin olis varmaan aika helppo tuunata farkut tai hame. Vaihtaa siis vain vyötärökaitaleen edestä napakkaan trikooseen. Istuvuus ja päällä pysyvyys on varmaan helpompaa saavuttaa hameen kanssa, varsinaisissa äitiysvaatteissakin on joskus haastavaa löytää jalassa pysyviä, mahaa painamattomia under the belly -farkkuja.

 

 

Löysin myös tällaiset blogit: maternity sewing tutorial ja DIY maternity

 

 

 

paula_zoom011.jpg

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääpä nyt jakaa tänne itse kokemuksia...

 

Tehtiin äitini kanssa yksistä mun farkuista (pepe jeans, melko matala vyötärö) mulle mammafarkut siten, että leikattiin edestä vyötärökaitale (kaksi nappiriviä) pois ja jätettiin sen vetskariosa. Eli sen yläpuolelta kaikki pois sivusaumaan saakka. Tilalle kaksinkertaisesta resorista aavistuksen keskeltä leveämpi kappale, ommeltiin siten että resoria hieman venytettiin, että tulee napakka. Tuli todella hyvät, tuntuvat muuten normifarkuilta mutta edestä ei enää paina.

 

Tuollaisen muutoksen tekeminen vanhoihin farkkuihin on helppoa, mutta onnistuu vain jos vyötärö on kohtuullisen matala. Muuten vetoketjuosa tulee liian korkealle ja jää painamaan, silloin homma olisi isompi kun koko vetoketju pitäisi poistaa jne.

 

Samankaltaisen tempun tein verkkareihin, jotka ovat jo hieman kulahtaneet mutta pidän niitä jatkuvasti kotihousuina. Vyötärö niissä on ollut sen verran napakka, että vaikka ovat muuten valtavat niin nyt on alkanut sohvalla löhötessä ikävästi painaa vaikka pidänkin lantiolle alas käärittynä... leikkasin edestä n. 25cm leveän kaistaleen pois ja ompelin kaksinkertaisen resorin tilalle. Helppoa oli ja halpaa, nämä housut voinkin sitten äippäajan jälkeen heivata roskiin.

 

Tarkoitus on parista hameesta ja ehkä yhdestä takista vielä tuunata jotain.... pistelen tänne kommentteja kun olen kokeillut, että mitä tuli. Kuviakin noista housuista voin laittaa jahka jaksan alkaa kuvaamaan. Ja kun tämä maha kasvaa entisestään, että näyttää komeammalta :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä fiksasin eilen farkkuleggingsit ja pari hametta. Ne oli sellaista mallia, jossa oli leveä kuminauha vyötärökaitaleen sisällä, joten purin vyötärökaitaleen, poistin kuminauhan, laitoin saumakohtaan trikoosta ommellun tuubin reunan ja ompelin vyötärökaitaleen takaisin paikoilleen. Aikaa meni muutama tunti ja jäljestä tuli siistiä. Musta ton malliset käy sen puolesta hyvin tuunattaviksi, että niihin saa jätettyä alkuperäisen vyötärökaitaleen. Se on siistimmän näköinen kuin pelkkkä farkkukankaan ja trikoon/resorin välissä oleva sauma, jos se sattuu näkymään paidan helman alta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Riittääkö siinä vyötärökaitaleessa sitten leveys kun maha kasvaa ja tilaa tarvitaan enemmän? Mulla on yhen hameen kanssa vähän tuon tyyppinen tilanne ja itse sitten mittailin sitä, että vaikka nyt menee vielä ihan loistavasti niin alkaakohan se kuitenkin kiristää sitten 10 vkon päästä...riippuu tietysti siitä kuinka matala se vyötärö on ja kuinka venyvää kangasta. Kerrohan kokemuksia kun saat niitä käytettyä! Ilman muuta noin tulee todella paljon kivemmat ja siistimmät housut. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Se riippuu tietty siitä, kuinka paljon kangasta siinä vyötärökaitaleessa alkujaan on. Mun farkuissani sitä sattui oleen tosi reilusti, eli niissä veikkaisin tilan loppuvan ennen reisistä kuin masun kohdalta. :girl_haha: Hameissa oli naftimmin, mut toisaalta niitä on helppo laskea lantiolle tarpeen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ommellut pitkien toppien sivusaumoihin alareunaan kuminauhaa jolloin paita rypyttyy sivuilta ja jättää sellaisen pussin mahan kohdalle.

Housuja olen myös vyötäröltä pätkäissyt ja ommellut resoria tilalle, ei vaan normikokoisissa housuissa oikein pitkään toimi kun on tullut levittyä muualtakin kuin mahan kohdalta :girl_crazy:

Muutamia imetysvaatteita on tullut myös tuunattua tavallisista vaatteista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

T-paitatrikoo on minusta hävyttömän kallista ja valikoima yleensä huono, mutta kierrätyskeskuksista irtoaa materiaalia naurettavan halvalla. Suunnitelmissa onkin puuhata vanhoista T-paidoista ym. raskauspaitoja ja tunikoita kesäksi, ehkä jopa myyntiin asti, jos aika ja jaksaminen riittää. Ajattelin kerjätä pomolta luvan tehdä työpaitaankin empirelinjaisen sauman rinnan alle ja lisätä mahalle kiilan, ettei tarvitse heilua mopin kanssa jossain miesten xxl-kokoisessa suorassa T-paidassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan mistä saisi tilattua housuihin jatkopaloja? Yritin googlella etsiä mutta kun en tiedä oikeaa nimitystä niin en löytänyt. Siis semmoinen housun nappiin kiinni tuleva jatko jonka avulla saa tavallisten housujen vyötäröä suuremmaksi. Vetoketju jää auki ja sen kohdalle tulee kangaspala.

(Tosi hyvin selitetty. :girl_crazy:)

 

Sellainen olisi vaan tosi kätevä työhuosuihin niin ei tarvitsisi omia housuja töissä liata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa nyt tänne oman vinkkini.. Meillä on töissä käytössä työpuvut, eli tämmöset istuvat jakkupuvut, kaikilla samanlaiset.. En voi siis salaa siirtyä äitiysvaatteisiin, kun kaikki huomaisivat heti että mulla ei ole työvaatteet päällä ja mitään selitystä ei ole..girl_wink.gif Joten otin vanhan Gina Tricotista ostamani trikoisen minihameen, leikkasin siitä sopivan kaitaleen, leikkasin samanmuotoisen palan pois työhameesta ja ompelin trikoon palan paikalle.. Hameesta tuli ihan täydellinen! Tuntuu nytkin jo tosi mukavalta päällä, vaikka olen näin alussa, niin maha turpoaa iltapäivisin jo kamalasti ja tulee tosi kipeäksi kun hameen vyötärö kiristää! Mutta nyt pääsin siitäkin ongelmasta! grin.gif Ja luulen että raskaus on helpompi piilottaakin näin, kunnes on hieman turvallisempaa kertoa.. Nyt vaan täytyy varoa etteivät muut pukkarissa näe että olen modannut hametta, hetihän ne arvais! ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuunausvinkeistä! Mulla on parit elonsa loppua lähestyvät farkut, jotka taidan lähiakoina tuunailla resorin avulla mukavammiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin! Nyt sain ekat housut valmiiksi. Minulla oli sellaiset mustat melko hyvin istuvat farkut, joista tein matalammat edestä ja sitten sellaisen korkean joustavaa kangasta olevan vyötäröosan.

 

Purin ensin vyötärökaitaleen irti edestä, sivusamoihin saakka. Irrotin vetuketjun, samalla irtosi vetuketjun alavara ja ompelin sen takaisin paikoilleen ja etuosan ompelin kiinni ja tein samalla tikkauksen, "valevetskarin". Sitten madalsin etuosaa leikkaamalla kaarevan palan pois, sivusaumoista madaltaen kohti keskietua. Vyötärökaitale jäi liian lyhyeksi matalampaan etuosaan, joten katkaisin sen sivusauomojen kohdalta ja jatkoin vyötärökaitaletta molemmista sivuista kaksinkertaisella resorilla. Keskelle eteen jätin napin kiinni. Sitten ompelin vyötärökaitaleen paikoilleen ja kaksi vyölenkkiä, jotka olin joutunut edestä irrottamaan. Eli housuihin jäi valenappi ja -vetskari, joita ei voi avata.

 

Vyötäröosaan olin ostanut sellaista vahvaa resoria, ja laitoin sen niin, että joustosuunta oli ylö-alas-suunnassa, mallia otin H&M:n äitiysfarkuista. Muotoilin resorin niin, että edestä alhaalta se oli kaareva kuten farkkujen yläosa ja sitten takaa vähän matalampi , ja koska minulla on melko kaareva selkä, niin selän puolelta otin sopivasti sisään. Ehkä hankalin vaihe olikin resorin kiinnittäminen farkkujen yläosaan siististi. Mutta kun kärsivällisesti pidin huolta siitä, että molempien kappaleiden leveys ja kaarevuus sopivat yhteen, niin kyllä se siitä sujui sitten. Resorin yläreunan käänsin kerran ja ompelin siksakilla, jotta jousto-ominaisuus säilyy. Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen! Kärsivällisyys kannatti, ja istuvuuden tastaaminen monessa eri vaiheessa. Aikaa meni kaiken kaikkiaan pari tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mut onks omien housujen tuunaamisessa sit kuitenkaan järkeä jos niitä ei voi sen jälkeen enää käyttää kuin äitiyshousuina? Raskausvaateiden paras puolihan on se et ne voi vaikka polttaa kunhan kotiutuu synnäriltä mutta sit jos tekee lempihousuistaan mammabyysat niin peli on menetetty. Ihan kiva idea siis periaattessa mut käytännössä vähän outoa koska tuossa joutuu ojasta allikkoon vauvan synnyttyä.

 

Kuulemma Gina Tricot ja vastaavat myy pitkiä perustoppeja niin ei tarvi ostaa mammapaitoja erikseen.

 

Tästä aiheesta tuli kyl mieleen et olisko kellään ideaa siihen kuinka tavallisesta hihattomasta mekosta vois tehdä imetysmekon? Oon kaavaillut et jos jotenkin sais avattua noi olkasaumat ja tehtyä niihin sellaset sulkimet et tarvittaessa toisen sais avattua vuorollaan siten että rinta olis vapaampi. En vaan oo keksiny tarpeeks tukevaa mutta näppärää kiinnitystä ettei se sauma jäis repsottamaan. Jos kukaan tajuaa mitä tarkoitan niin ehdottakaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ainakin ajattelin juuri niin, että farkuillani on joka tapauksessa käyttöikää enää puolisen vuotta, kun ostin ne viime keväänä. Ainakaan omassa käytössä housut harvoin kestää yli vuotta niin hyvänä, että voisi enää töissä käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä ompelin omiin lempi-leviksiini ainoastaan vetskarin kohdalle resoria (pitää siis pitää pitkää paitaa, muuten näyttää hassulta), mutta tuon resorikaistaleen voi myöhemmin irrottaa ja farkut on sen jälkeen samat kuin ennenkin (tosin kun koko on 25 tuumaa niin voi olla ettei niihin mahdu enää synnytyksen jälkeen kumminkaan...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausvaateiden paras puolihan on se et ne voi vaikka polttaa kunhan kotiutuu synnäriltä mutta sit jos tekee lempihousuistaan mammabyysat niin peli on menetetty.

 

Mä käytin äitiysvaatteita vielä pitkään synnytyksen jälkeen, eivät mahtuneet muut päälle. Mulla tokan raskauden aikana myös tyyli muuttui niin, etten olisi halunnut käyttää kaikkia vanhoja vaatteita enää. Lisäksi vuoden säilytys kaapissa ei tee kovin hyvää jo valmiiksi kulahtaneille vaatteille, vaan ne saattavat olla jo tosi huonossa kunnossa.

 

Kaikkien silmää mammamallistojen vaatteet eivät viehätä tai hinta ei sovi kukkarolle. Silloin on kivampi tuunata vanhoista vaatteista äitiysvaatteita ja ostaa sitten raskauden jälkeen uuden vaatekoon selvittyä uusia vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varsinainen tuunausvinkki mutta ah, mikä pelastus oli kun viime viikolla hokasin yhdistelmän: pitkä aluspaita, farkut kokonaan auki, henkselit ja niiden päälle pitempi neule / muu paita. Ei purista enää automatkalla alavatsaa eikä näy että housut auki (eikä housut putoa). Autuus, että olen joskus jostakin syystä kirppikseltä henkselit ostanut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisi itse pikkuhiljaa ruveta miettimään että miten mahdollisesti tuunaisi noita vaatteita tulevaan :) Kiitos noista blogejen linkeistä, sielt löyty kaikkee hauskaa ideaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuunasin superhelpot pyöräilyhousut, kun piti kiireesti saada jotain jalkaan työmatkapyöräilyyn. Tää toimis varmasti monissa muissakin housuissa.

 

1. Leikkasin vyötäröltä puristavista pyöräilyhousuista vyötärökaitaleen pois.

2. Puin ne päälle, laitoin siihen päälle masutuubin, kiinnitin sen nuppineuloilla housuihin ja ompelin siksakilla kiinni. Tadaa! 

 

Pyöräilyhousut on luonnostaan yleensä lyhyemmät edestä, joten muissa housuissa saattais olla tarvetta madaltaa edestä enemmän tai jättää takaa vyötärökaitale poistamatta. Jos tuntuu, ettei housut meinaa pysyä ylhäällä masutuubin avulla, sen yläreunassa olevaan kujaan voi pujottaa kuminauhan.

Share this post


Link to post
Share on other sites