Adelita

Puhtaampaa, eettisempää ja ekologisempaa ruokaa lapsille (ja koko perheelle)

64 posts in this topic

Luettuani tekstin Miksi meille syötetään tällaista roskaa? aloin pohtimaan oman perheeni ruokatottumuksia tarkemmin. Olen yrittänyt välttää pahimpia einesruokia, esim. valmislihapullia, mutta kyllä meillä kalapuikkoja joskus syödään. Lenkkimakkara ja nakit ovat lasten suosikkeja ja niistä valmistetaan melko usein keittoa, kastiketta tai niitä laitetaan ranskalaisten kera. Nitriitti kuitenkin hirvittää sen verran paljon, että olemme siirtyneet nakkien kohdalla Miina ja Manu-nakkeihin, jotka eivät sisällä natriumglutamaattia tai nitriittiä. Moni moni muukin asia mietityttää, mutta en löpise enempää, vaan annan vuoron teille muille.

 

Minkälaista ruokaa teillä syödään ja miksi? Pyrittekö syömään puhtaampaa/ekologisempaa/eettisempää ruokaa? Kertokaa hyviä raaka-aine- ja tuotevinkkejä!

 

(Ja pidetään keskustelu asiallisena, eikä arvostella toisten syömisiä, jookos! :girl_wink: )

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruokanatsi ilmoittautuu. Meillä on pannassa kaikki ylimääräiset lisäaineet, makeutusaineet ym. Meillä syödään ihan sitä mitä muutkin, tyttö rakastaa nakkeja ja ranskalaisia sekä pizzaa. Pakastealtaasta kun voi valita ranskikset ilman koodeja, nakit meidän pöytään tekee vataja(http://www.maalaistuotevataja.fi/index.php?id=1600). Pizza tehdään itse joten siinäkään ei mitään turhaa ole ikinä. Syömme normaalisti ihan perusruokaa, makaronilaatikkoa, keittoja, patoja ym. Raaka-aineet valitsen kauden mukaan ja suosin lähiruokaa jos se on mahdollista. Eettisyyttä ja ekologisuutta tärkeämpää minulle on että ruoka on puhdasta, se on ainut mistä en tingi.

 

Ystävämme natriumglutamaatti on mulla yksi pahimmista viholaisista ihan sen takia että epäilen neitosemme olevan sille yliherkkä. Tuota 621:stä kun löytyy vaikka mistä ja ei aina samalla nimellä. Jos haluaa liittyä ruokanatsi klubiin niin eka ratsattava paikka kotona on maustehylly. Monet maustesekoitukset kun sisältävät tuota kuten sitruunapippuri :skilletgirl: Ratsaukseen apuna voi pitää e-koodi avainta jota ainakin joskus sai eviralta tilattua.

 

Jos on kiire taikka haluaa aloittaa helposti niin suosittelen tutustumaan luomuvalikoimaan kaupassa. Niissä kun on aniharvoin mitään koodia mukana :)

 

Jospa me tehdään tänne "ruokanatsi" lista? Listataan siis puhtaiksi todettuja tuotteita helpottamaan muiden elämää. Mä voisin vaikka aloittaa tekemällä listaa leivistä joita meillä on syöty parin viikon sisään. Ostan myös töissäni tehtyä leipää sekä torikauppiailta lähellä tuotettuja leipiä. Kesällä kasvikset kulkee torilta kotiin :)

 

Leivät:

-Perheleipurit, luomu paahtoleipä

-Fazer, ruispuikulat

-Rosten, Vaalea maestro

-Elovena, luomu paahtopalat(4kpl paketit, tumma tai vaalea)

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adelita, mistä olet ostanut Miina ja Manu -nakkeja? Katsoin tänään Prismassa nakkihyllyn oikein erikoistarkkaan läpi, mutten löytänyt. Ostin sitten noita Maron vinkkaamia Vatajan nakkeja, vaikka aika kalliita ovatkin.

 

Meillä syödään muuten ihan perusruokaa, leivistä yritän katsoa vähäsuolaista versiota ja tosiaan noista nakeista terveellisintä mahdollista. Lihapullat tehdään itse, ja eineksiä vältellään muutenkin.

Onko tuosta natriumglutamaatista muuten haittaa, jos sille ei ole yliherkkä?

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glutamaatista:

http://www.raikasweb.com/natriumglutamaatti-jokapaivainen-myrkkymme

 

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/natriumglutamaatti-vaarallinen-lisaaine-vai-harmiton-arominparantaja

 

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2473

 

 

http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2009/04/atrian-harhautus.html

 

Noissa nyt joitain kirjoituksia aiheesta ja tuntuu ettei asiantuntijat ole samaa mieltä ollenkaan siitä että onko se vaarallista vai eikö :girl_mad:

 

Onhan noi vatajan nakit aika kalliita 4 nakkia maksaa meidän cittarissa 2,40€.Tosin tyttö syö siitä paketista 2 kertaa ja isillekin jää nakki vielä. Itse kun en syö noita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei syödä juurikaan eineksiä. Kalapuikkoja on ehkä kerran joka toinen kuukausi ja Vatajan nakkeja syödään pari kertaa kuussa, kun ne ovat lasten suosikkeja. Kaikki lihat ja kanat ostetaan marinoimattomina ja luomuna jos mahdollista (jauhelihaa löytyy aina luomuna). Muutenkin suosimme luomua kaikessa. Viikonloppuisin tehdään sämpylöitä, viikolla syödään kyllä kaupan leipää. Mehua lapset saavat kesäkuumalla tai retkellä pillimehuna ja sekin täysmehua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen aihe! Kiva kuulla muiden vinkkejä :)

Meilläkin yritetään syödä mahdollisimman puhdasta ja eettistä ruokaa. Aina ei tehdä ruokaa alusta asti, eikä e-koodeja tai teollisiakaan valmisteita vältellä hysteerisesti, mutta suurin osa ruuista tehdään puhtaista perusraaka-aineista. Erityisesti lapsen ruokien kohdalla mä olen melkoinen ruokanatsi, aikuiset sitten sortuvat herkuttelemaan milloin millläkin.

 

Meidän "keinoja" syödä puhdasta on mm.

-luomua lähes aina kun sitä on saatavilla

-kotimaiset kasvikset ja juurekset (talvella kannattaisi ostaa ulkomaisia kasviksia, mutta esim. tomaatit ja kurkku vaan maistuvat parhaalta kotimaisena)

-ei syödä lihaa (ei marinadeja, ei nitriittejä, pienempi ilmastovaikutus, eläinten hyvinvointi ym)

-leipä on melkein aina lähileipomoiden perusruisleipää, jossa on lähinnä vettä ja ruista

-ei juoda mehuja

-kasvisliemikuutioita käytetään silloin tällöin, mutta vain n. puolet ohjeessa suositellusta määrästä. Kasvisliemikuutiona Reformin tai Herbamaren, molemmat ovat luomua, toinen suolaton. Kai noissa on myös vähemmän lisäaineita kuin tavallisissa.

 

Yksi suosikki on Sysmän luomu viljapihviaines, jossa ei mun mielestä ole mitään ylimääräisiä lisäaineita, mutta esim. papujen tai soijarouheen kanssa sekoittamalla siitä saa tosi hyvät pihvit.

 

Natriumglutamaatista tuli mieleen, että meidän mausteseoksissa sitä ei ainakaan ole. Meillä on siis (aika harvoin tosin) käytössä lähinnä Santa Marian sitruunapippuri ja curry, molemmat suolattomia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adelita, mistä olet ostanut Miina ja Manu -nakkeja? Katsoin tänään Prismassa nakkihyllyn oikein erikoistarkkaan läpi, mutten löytänyt.

 

Cittarista olen noita nakkeja ostanut. Ne ovat lisäksi kuorettomia. Helpottaa siis meidän vanhempien ruokailua, kun ei tarvitse olla lapsille nakkeja kuorimassa... :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään on tullut tällainen ohjelma Yleltä Terveys lautasella, joka kai ainakin jonkin verran liippaa tätä tämänkin keskustelun aihetta. Itse en ohjelmaa katsonut, mutta on tallennettuna. Tullee tod.näk. uusintana vielä ja löytyy Areenastakin.

Edited by Kaakaopapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei löydy areenasta :(.

 

 

 

Ja mulla hajoaa oikeasti pää kun alan miettimään "miksi". Siis ihan oikeasti, missä välissä ihmisillä on vinksahtanut aivoissa jotain ja on päätetty, että tietoisesti aletaan pumppaamaan ruokaan kaikkea mahdollista. Vai onko se vaan jossain matkan varrella ryöstäytynyt käsistä :(? Jokatapauksessa, miten tähän asiaan ei havahduta viimeistään nyt?!

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ koska kaikki ne lisäaineet on paljon halvempia kuin oikea ruoka. Ja sitten sitä markkinoidaan milloin mitenkäkin tavalla, mikä nyt myy. Viime vuosina se markkinointikikka on ollut keveyden korostaminen, makeutusaineet ja vesi on halvempia kuin marjat ja maitotuotteet.

 

Meillä tehdään ruoka itse ja valitaan kaupasta mahdollisimman laadukkaita raaka-aineita, toki budjetti huomioiden. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että meillä syödään paljon luomua ja paljon kotimaista ruokaa. Jonkin verran myös leivotaan, välillä sämpylöitä ym. ja kaikki makeat pullat ja muut. Leipä on ruisleipää, jossa ei ole lisäaineita. E-aineet kauhistuttaa. Natriumglutamaatista luovuttiin jo aikaa sitten (meinasin pökertyä kammotuksesta kun sitä myytiin aasialaisen tavaran hyllyssä, sellaista karkeaa vaaleaa jauhetta), makeutusaineita käytetään light-limujen muodossa ehkä max kerran kuussa.

 

Luin hiljattain Petos lautasella -kirjan ja siinä oli paljon uutta tietoa ruokateollisuuden toiminnasta. Ei ihan kauheasti ahdistanut, kun aika vähän mitään eineksiä, vaaleita leipiä, leikkeleitä jne. syödään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin perhe syö mahdollisimman puhdasta ruokaa. Suosittelen kirjaa Oikeaa ruokaa niille joille asia on vielä uutta.

Tämä kirja nimittäin herätti minut todellisuuteen. Kaupassa joudun välillä ihan turvautumaan kun en löydä ruokia ilman älyttömiä koodeja, esim voileipä kinkut ja muut leikkeleet. Nakit ja makkarat olen jättänyt todella minimiin, koska kunnollinen nakki ja makkara maksaa maltaita koko perheen ruokkimiseksi.

 

Leipää emme syö enää mutta pari luomu leipää löysin joka on täysin lisäaineeton. Margariinit on vaihdettu kunnon voihin ja lihat tietysti marinoimattomia ja usein luomua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä keskustelunaihe!

 

Toinen ruokanatsi ilmoittautuu... Olen TODELLA tarkka ruoista. :skilletgirl: Tässä asiassa meillä ei tingitä, sitten säästetään jostain muusta, jätän vaikka yhden-kaksi uuden vatteen kuukaudessa ostamatta, mutta ruoan tulee olla puhdasta. Käyn läpi aina tuotetiedot ja koitan parhaani mukaan välttää kaikkia E-lisäaineita. Vatajan nakkeja syödään, jos nakkeja syödään ylipäätään. Itse en ole syönyt grillimakkaraakaan moneen vuoteen, jo pelkkä ajatuskin ällöttää. Ainoa mikä harmittaa on, että kaupasta on vaikea löytää marinoitumattomia tuotteita.. valikoima saisi olla isompi. Oma marinadi on sitä paitsi paljon maistuvampi! Luomua ja lähellä tuotettua yritän ostaa aina vain kun mahdollista, eli ainakin lihat ja hedelmät ja vihannekset ovat meillä luomua. Mehuja juodaan jonkun verran, aina täysmehua ja luomua ja kesällä äitini tekee omista marjoista mehua, jota juodaan pitkin vuotta. Ostan torilta kalaa ja vihanneksia. Silloin tällöin käyn ekokaupassa ostamassa täydennystä varastoihin. Pulla leivotaan itse, usein. Saa purettua stressiäkin kun vaivaa oikein kunnolla pullataikinaa :girl_crazy: Ja jos jostain lisäaineita saan niin karkeista, heikkouteni, vaikka koitan pitää minimissä. Lapset syövät myös makeisia, mutta todella vähän. Leipävinkkinä suosittelen (oululaisen?) luomu jälkiuunileipää. Hieman aikuisempaan makuun, melko "kovaa" lapsille purtavaksi.

 

 

Heh, taisi kuullostaa, että olen ihan kilahtanut asiasta? :grin: Oikeastaan homma hoituu todella helposti kun pitää silmät auki ja tottuu siihen hiljalleen. Ei sillä, aivan varmasti omatkin muksut lisäaineita elimistöönsä saavat, mutta jos tämä edes hiukan vähentäisi niiden määrää.

 

edit. kirjoitusvirheitä..

Edited by annaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsoin tuon Ylen dokumentin ja tuli kyllä sellainen olo, että uskaltaako kohta enää mitään laittaa suuhunsa... :girl_impossible:

Dokkari ilmestynee Areenaan lähipäivinä katsottavaksi.

 

Ok, juon melko vähän limsaa, mutta se on yleensä Light-versiota. Päätin, että luovun kevytlimsoista ja jos juon limsaa, olkoon se sokerillista. Aspartaamia yritän tästä lähtien välttää missä vain voin, vaikka en ole aikaisemminkaan pitänyt sen mausta esim. rasvattomissa jogurteissa (liian imelää).

 

Toinen dokkarissa esille noussut aihe oli Bisfenoli-A, josta kohkattiin jokin aika sitten esim. Aventin tuttipullojen yhteydessä. Mutta kun... Sitä samperin ainetta löytyy vähän joka muovista! Myös ketsuppipulloista, vesi- ja limsapulloista, mikro- ja pakastusastioista jne. jne. :girl_impossible:

 

Kolmas "pahis" on sitten aromivahvenne eli natriumglutamaatti, jota käytetään muuten ihan yleisesti ruokateollisuuden lisäksi myös ravintoloissa! Mieheni on alalla ja kertoi, että vähän joka toiseen ruokaan lisätään sitä vaaleaa jauhetta... :girl_impossible:

 

Dokkarissa puhuttiin myös erilaisista tuholais- ja kasvimyrkkyjäämistä kasviksissa ja hedelmissä. Olen luullut tähän asti, että kunhan kasvikset vain pesee huolellisesti ja esim. kuorii ulkomaiset (ja kotimaisetkin) omenat, niin noita jäämiä ei juurikaan pääse elimistöön kertymään. Järkytyin, kun dokkarissa tulikin ilmi, että eräässä tutkimuksessa yli 2000 amerikkalaisen elimistöstä oli löytynyt runsaasti jäämiä yli 200:sta myrkystä ja lisäaineesta!!! :girl_impossible:

 

 

Puhuin tänään miehelleni, että meidän täytyy ihan tosissaan alkaa miettimään, että mitä suuhumme laitamme. Erityisesti lasten ravinnon olisi oltava mahdollisimman puhdasta. Päätin, että alamme pikkuhiljaa etsiä nykyisten ostamiemme tuotteiden tilalle korvaavia, mahdollisesti luomutuotteita ja muita lisäaineettomia vaihtoehtoja. Valitettavasti puhtaampi ruoka maksaa enemmän, mutta näin vähävaraisenakin täytyy todeta, että terveys menee silti ykköseksi, maksoi mitä maksoi.

 

Aloin miettimään myös kasvien geenimuuntelua. Olisiko se sittenkin turvallisempi vaihtoehto kehittää erilaisia tuholaisia ja tauteja kestäviä viljelykasveja? Ehkä myrkkyjä ei niin paljoa enää tarvittaisikaan?...

 

Ja lopuksi täytyy vielä sanoa, että kyllä on mennyt usko aivan täydellisesti jok'ikiseen viranomaiseen Suomessa ja Euroopassa (ja koko tällä pallolla!)! Dokumentissa tuli esille niin tökeröitä mielipiteitä ja selvää peittelyä ja kiertelyä, että jestas! Raha merkitsee tässä maailmassa ihmisten terveyttä enemmän. Ja se on sairasta! :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bisfenoli-A Sitä samperin ainetta löytyy vähän joka muovista! Myös ketsuppipulloista, vesi- ja limsapulloista, mikro- ja pakastusastioista jne. jne. :girl_impossible:

 

Jos jotain "positiivista" haluaa miettiä, niin niitä ketsuppipulloja, limsapulloja ym. ei sentään onneksi lämmitetä kun sisältö siellä sisällä on. Lämmitys käsittääkseni pahiten liuottaa bisfenoli-a:ta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ilman lämmittämistäkin muovista liukenee pieniä määriä ruokaan. Ja unohdin mainita vielä Teflonin, jota irtoaa myös ruokaan esim. paistinpannuista ja kattiloista. Tefloninkaan turvallisuudesta ei ole mitään takeita, päinvastoin.

 

Tässä hyvä juttu aspartaamista:

 

Aspartaami - myrkky mikä myrkky

 

Ei enää ikinä kevyttuotteita, kiitos! :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lämmitettiin aikoinaan äidinmaidonkorviketta vauvalle Aventin bisfenolipullossa mikrossa girl_sad.gif . Seuraavalle käyttäjälle taidetaan etsiä bisfenolittomia tai esim. lasisia tuttipulloja (ja toivotaan, että imetys onnistuisi mahd. pitkään).

 

Lapselle on myös lämmitetty ruokaa muovilautasilla mikrossa. Nyt kun olen tähän myrkkyasiaan havahtunut, lapsi on siirtynyt syömään keraamisilta lautasilta. Ainoastaan kylmiä ruokia saatetaan tarjota muoviastioista. Muutenkaan meillä ei enää laiteta muovia mikroon, ja astianpesukoneessa kaikki muovit pyritään sijoittamaan yläkoriin (en tiedä, onko tällä mitään merkitystä, mutta yleinen ohje on tämä).

 

Teflonista tuli mieleen, että ainakin Heirol:lla on turvallinen tarttumaton-pinnoitteinen pannu Steely Cerasafe .

 

Ohi ruoka-aiheen tuli mieleen, että ulkovaatteista, joissa on vedepitävä kalvo, voi myös saada kemikaaleja elimistöön. Ainakin rikkinäiset kosteussuojavaatteet pitäisi poistaa käytöstä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E-koodilista

 

Tässä linkki Eviran sivulle, josta löytyy ladattava (ja tulostettava) versio tuosta lisäainelistasta. (Vielä kun siihen olisi merkittynä kaikki epäilyttävät ja haitalliset lisäaineet... :rolleyes:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään niin puhdasta, eettistä ja ekologista ruokaa kun se kohtuullisella vaivannäöllä on mahdollista. Kaupassa valitsen siis aina lähiruokaa, luomua tai reilunkaupan tuotetta jos sellainen vaihtoehto on olemassa. Arkiruoanlaitossa en kuitenkin lähde metsästämään näitä tuotteita lähikauppaa kauempaa. Vihannekset, maito ja kananmunat onneksi löytyvät aina luomuna. Meillä syödään paljon riistaa, joten liha on sen takia suureksi osaksi luomua.

 

Lisäaineita välttelen melkein liiankin hysteerisesti. Kaupasta ostettu liha on meillä aina marinoimatonta ja vähäiset valmisruoat melkein aina lisäaineettomia. Välillä esim. säilöntäaineita on mahdotonta välttää, mutta nitriitin ja glutamaattien kanssa olen kuitenkin ehdoton. Myöskään aspartaamia ei meidän kaapeista löydy missään muodossa. Oletteko muuten huomanneet, että luomumerkintä paketin kyljessä ei tarkoita lisäaineettomuutta? Myös luomutuotteissa sallitaan pienet määrät lisäaineita. Esimerkiksi luomulihan säilömiseen voidaan käyttää sitä nitriittiä.

 

Eniten mua ärsyttää ne turhat lisäaineet. Miksi esimerkiksi laskiaispullaan tai lasten xylitoli-pastilleihin pitää laittaa väriainetta? Tai broilerinfileeseen fosfaatteja? Näiden kanssa kai pätee sanonta "sitä saa mitä tilaa". Kun kuluttajat haluavat paremman näköisiä, kevyempiä ja "maistuvampia" tuotteita ei luonnollisuudelle enää jää tilaa. Harmi.

 

BPA:sta vielä sen verran, että suurin osa pakasterasioista ja muoviastioista on valmistettu polypropeenista (PP), jossa BPA:ta ei ole. Ovat siis siinä mielessä turvallisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vink Vink! Uusimmassa Yhteishyvä-lehdessä oli mainos, joka osui silmiini ja heti tuli tämä topic mieleen. Eli Semperiltä uusia (?, en ole varma ovatko uutuksia, en ole ainakaan aikaisemmin törmännyt) lasten välipaloja (esim. keksejä, mehuja), jotka ovat lisäaineettomia ja luomuja ja oliko vielä ainakin sokeroimattomia. Minut ainakin mainos sai kiinnostumaan ja koitan metsästää niitä kauppojen hyllyiltä lähempään tarkasteluun :girl_smile:

 

 

Ja Creme tuossa ylempänä sanoikin hyvin, "sitä saa mitä tilaa". Samaten tuossa Taloussanomien artikkelissa kirjoitettiin, että saamme sitä, mistä olemme valmiita maksamaan. Kuluttajat eivät (vielä?) arvosta tarpeeksi lisäaineettomuutta ja luomua, jotta näiden tuotteiden hinnat laskisivat ja markkinointi keskittyisi korostamaan näitä. Viime aikoina on tullut mielestäni lisää keskustelua (esim. tv-ohjelmat) juuri tämän ketjun aiheesta ja toivottavasti ihmiset heräisivät asiaan pikkuhiljaa lisää. Tosin, joitakin vuosia takaperin oli juttua mediassa siitä, että perunalastut sisältävät syöpää aiheuttavaa karsinogeeniä, mutta muistaako tätä enää monikaan? Itsellenikin se tuli mieleen vasta pohdittuani näitä ruokaasioita lisää ja on vuosien varrella jäänyt sipsit ostamatta muusta syystä (you know, himo ja menee se puoli pussia ainakin :grin:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan pikana ^Se on semperin småfolk sarja ollut citymarketissa aika pitkään. Nykyään mun mielestä saa prismastakin mutta ainakin k-ryhmän kaupat myy. Meillä tykätään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan pikana ^Se on semperin småfolk sarja ollut citymarketissa aika pitkään. Nykyään mun mielestä saa prismastakin mutta ainakin k-ryhmän kaupat myy. Meillä tykätään :)

 

Hih, no niinpä tietysti. Eivät vaan ole saavuttaneet meitä täällä perähikiällä vielä :grin: Mutta kiitos tiedosta, että noista isoimmista kaupoista ainakin saa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua alkoi ruuan laatu kiinnostaa, kun poika nyt 1 v alkoi syömään kiinteitä. Aloin heti silloin ostaan pojan ruokia varten mahdollisimman paljon luomua, mutta lisäaineasioista havahduin oikeastaan vasta joulun jälkeen, kun olin lukenut kirjan Oikeaa ruokaa - lapset, ruoka & terveys. Hävettää ihan kuinka sinisilmäinen olin sitä ennen. Käytin ihan surutta kevyttuotteita, marinoituja lihoja ja liemikuutioita. Nyt olen lukenut myös Petos lautasella ja sitäkin suosittelen kaikille. Kirjaston varausjonossa odottelen myös Aitoa ruokaa -kirjaa.

 

Nyt meille ostetaan mahdollisimman paljon luomua, ei ollenkaan kevyttuotteita tai marinoituja lihoja. Luen aina pakkausselosteita (mitä ennen en tehnyt koskaan) ja yritän mahdollisimman paljon välttää lisäaineita. Ihan hysteerisesti en lisäaineta karta, mutta aina kuitenkin valitsen sen vaihtoehdon, jossa niitä on kaikkein vähiten. Eineksiä myös välttelen, mutta jossain hätätapauksessa niitä voin itse syödä (pojalle en anna). Vaaleeta leipää yritän leipoa mahdollisimman paljon itse vaikka pääasiassa meillä syödäänkin luomuruisleipää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yle uutisoi: Ruokateollisuus kiertää pakkausten lisäainemerkintöjä

 

Monet lisäaineet on merkitty elintarvikepakkauksiin E-numeroin. Nyt ihmiset ovat oppineet varomaan näitä E-numeroita, joten ruokateollisuus on keksinyt kiertää ne ujuttamalla tuotteisiin samoja kemikaaleja toisilla nimillä.

 

E-numeroiden varominen on johtanut hyvin merkilliseen käyttäytymiseen, sanoo Elintarviketeollisuusliiton tutkimus- ja lainsäädäntöosaston johtaja Seppo Heiskanen.

 

- Nyt käytetään esimerkiksi erilaisia kasviuutteita ja marjauutteita ja silloin päästään E-numeroista eroon. Mutta yleensä tuodaan ihan sama kemikaali toisessa muodossa luonnonmateriaalin mukana tähän lopputuotteeseen.

 

- Makkarassa glutamaatti voidaan korvata hiivauutteella, joka ei koskaan ole ennen ollut siinä tuotteessa. Silloin saadaan e-numero pois, ja ihmiset katsovat, että onpa tää hieno tuote kun ei ole E-numeroa. Kyllä silloin liikutaan jo lähellä ihmisten huijausta, Heiskanen sanoo.

 

Toinen taikatemppu on se, että tuoteselosteisiin kirjoitetaan aiemmin E-numeroilla varustettujen lisäaineiden, kuten soijalesitiinin ja ksantaanikumin nimet kokonaisina. Näin tuotteessa ei nopealla vilkaisulla näytä olevan yhtään E-lisäainetta.

 

Viime aikoina on myös dokumentoitu lukuisia tapauksia, joissa tuotteita on jatkettu halvemmilla aineilla niin rajusti, että on kyseenalaista kutsua sitä enää alkuperäisellä nimellä.

 

 

Ihmisten epäluulo on lisääntynyt

Ihmisten epäluulo elintarvikkeita kohtaan on lisääntynyt ja prosessoimattoman ruuan suosio kasvanut.

 

Ruokakulttuurin tutkijan mukaan kiinnostus raaka-aineiden laatua ja alkuperää kohtaan on voimistunut selvästi.

 

- Ainakin osa ihmisistä on alkanut pohtia, että mistä ruoka tulee ja mitä se on syönyt ennen kun se on ihmisten kasseissa ja lautasilla. Uskon, että näistä asioista keskustellaan tulevaisuudessa entistä enemmän, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Johanna Mäkelä.

 

YLE Uutiset / Markus Tiittula

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi, joka syynää ruokien tuoteselosteet tosi tarkkaan.

Aluksi täytyi aina tutkia vaihtoehtoja, missä lisäaineita tai missä vähiten,

mutta nyt alkaa olla jo asiat aika hyvin hallussa. Tarkkana saa olla,

kun välillä ne ovat kirjoitettuina, välillä koodeilla ja luomukaan ei aina ole tae parhaasta vaihtoehdosta.

 

Meillä tarkkaillaan erityisesti lisäaineita, mutta kyllä me joskus vähän herkutellaankin ja joustetaan.

Sitten kun juodaan limsaa,mehua tai karkkeja tms., niin syödään ihan kunnon tavaraa eikä mitään light-versioita.

Ennen vannoin näiden kevyt-tuotteiden nimeen, kunnes aloin kiinnostua terveydestäni toisesta näkökulmasta.

(Tähän voisin lisätä,koska välillä tulee kommentia et sittenhän lihoo..siitä huolimatta kilot on meidän perheessä pysynyt kurissa.

BMI on nykyisin normaalipainon alarajoilla, eli painoon vaikuttaa muut seikat: liikunta, ruokavalio, käytetyn rasvan määrä. )

Muutamia pointteja mitä meidän perheessä on..

 

Ollaan alettu leipoa leipääkin itse. Laiskalle jauhohyllystä löytyy valmis ruisjauhoaines-pussi,

johon lisätään vain hiiva ja vesi. Ajattelin aloittaa kevyesti laskeutumisen itse leivottuihin leipiin ja

tehdä tuosta valmiista jauhoseoksesta. Siitä sitten siirtyminen täysin itse tehtyyn.

Kuukausi menty ja meidän perheen leipäkulut on tainnut olla noin 5euroa.

Huomaa, että leipä on paljon täyttävämpää kuin kaupan perusleivät. Tyttökin tykkää,

kun leivän rakenne on hieman murenevaa.

 

Voina on prisman dellariini tai cittarin pirkka mainio. Ne ovat lisäaineettomia. Lisäksi ei käytetä ruokakermaa, vaan kuohukermaa.

Käytämme tosin kermaa ruuanlaitossa harvoin ja kun käytetään, sitä ei tarvitse laittaa kuin loraus.

 

Meillä sanotaan ei: marinadeille, ei kasvis- tai lihaliemikuutioille tai muille vastaaville. Maustetaan siis itse. Yritetään välttää muutenkin parhaan mukaan

uutteita ja aromeita sisältäviä tuotteita.

 

Maustamattomissakin lihoissa ym. saa olla tarkkana. Kerran ostimme maustamatonta kanaa ja kotona huomasin sen

sisältävän silti viittä eri lisäainetta. Olihan se syötävä ja mureaa olikin, mutta...niin...

 

Eihän tämä muutos aluksi helppoa ollut, mutta askel kerrallaan ollaan siirrytty.

Kyllähän se mietityttää, että miten nämä kaikki lisäainemyrkyt vaikuttavat meihin ihmisiin.

Täysin ei niiltä välty, mutta vähentää voi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni ei koskaan ole tullut mieleen, että kaupasta ostettavat mausteetkaan eivät ole niin turvallisia kuin ajattelisi. Olin viime viikolla maustekutsuilla, joissa esittelijä kertoi, millaisia myrkkyjä myös mausteista löytyy, arvatkaa vaan jäikö juuri mitään mieleen, kun kuuntelin ihan sekopäisenä... Mutta esim. monet kuivatut yrtit, joita meidän perheessä paljon käytetään kuivataan säteilyttämällä. Ei missään nimessä terveellistä...

 

Mainospuheen perusteella päätin hankkia meidän perheeseen mausteet Ryytihyppyseltä. Sieltä löytyi myös lisäaineettomat liemijauheet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now