Adelita

Puhtaampaa, eettisempää ja ekologisempaa ruokaa lapsille (ja koko perheelle)

64 posts in this topic

Itse olen nyt odotusaikana myös herännyt tähän e-ravinnon paljouteen ja ensimmäistä kertaa alkanut tosissani miettimään mitä pistän suuhuni. Vielä kun saisin miehenikin samoille linjoille ostosten teossa (hän katsoo mieluummin hintaa kuin laatua...). Pikkuhiljaa ajattelin häntä valistaa ostosten teossa (+ se auttaa, jos käy itse kaupassa). Todella kiinnostavan sivuston löysin tässä googlettamalla yksi päivä (http://www.ekoodi.com), ja sivusto sai kyllä ajattelemaan uudestaan entistä ruokavaliotani...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs mieltä olette maidosta?

 

Kun vältetään rasvattomia jugurtteja yms. paljon käsiteltyjä maitotuotteita niin mitenkäs on rasvattoman maidon laita? Sitä kuitenkin neuvolassa suositellaan... entäs rasvaton luonnonjugurtti? Onko tuotteet ylipäätänsä "huonoja" jos ne ovat rasvattomia JOS niihin ei ole hirveästi lisätty mitään lisäaineita kuten juuri rasvaton maito, maustamaton jugurtti, raejuusto, kermaviili jne.???

 

Meillä on nyt ei / vähennetään käyttöä-listalle päätyneet:

Marinoitu liha, makeutusaineet, lisäaine-tuotteet, aromit, natriumglutamaatti jne. Mutta ainakin näin alkuun tuntuu kaupassa käynti kyllä kovin vaikealle... :girl_sad: varsinkin kun yrittää laihduttaa samalla niin pitää vaan syödä niitä aitoja tuotteita vähemmän kuin niitä rasvattomia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juottaisitko tätä lapsellesi? Ja maksaisit siitä vielä epäilemättä kalliin hinnan!

Muksu_maitojuoma_group.jpg

 

 

Rasvaton maito, vesi, laktoosi, oligosakkaridit (GOS-FOS) (1,2 %), kasviöljyseos (palmu, rypsi, auringonkukka, yksisoluöljy), kivennäisaineet (kalsium, rauta, sinkki, kupari, jodi, mangaani, seleeni), emulgointiaine (kasvirasvahappojen mono- ja diglyseridit), vitamiinit (A, D3, E, K, tiamiini, B6, C, biotiini, foolihappo, niasiini), kalaöljy, aminohapot (tauriini). http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/1v/fi_FI/maitojuoma/

 

Kyllä on maitoon mahdutettu monta ainesosaa, mut hei ei se olekaan maitoa vaan maitojuomaa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

rasvaton maito, maustamaton jugurtti, raejuusto, kermaviili jne.???

Meillä näitä käytetään ihan huoletta. Mä en koe tuota käsiteltyä maitoa kamalan huonona, vaan enemmänkin vältellään niitä lisättyjä aineita. Nimenomaan sellaisia "maustettuja" rasvattomia (tai rasvallisia), joissa on lisäaineita, makeutusaineita ym vältetään.

 

Tosin kyllä meillä ihan tavallista sokeroitua jogurttia syödään. Meidän lähikaupassa on Ahon jogurtteja, joissa ei mun mielestä ole paljoa mitään ylimääräisiä aineita.

 

Tuossa maitojuomassa mun nähdäkseni lisätyt aineet ovat ihan ravintoaineita. Ainoastaan tuo emulgointiaine on varsinainen lisäaine. Tosin mä en oikein ymmärrä, miksi 1-3-vuotiaan pitäisi juoda tuollaista, kyllä monipuolisen ruokavalion ja tavallisen maidon pitäisi riittää takaamaan ravintoaineiden saanti. No, ehkä joitain nirsoja/allergisia ym "poikkeustapauksia" löytyy. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa maitojuomassa mun nähdäkseni lisätyt aineet ovat ihan ravintoaineita. Ainoastaan tuo emulgointiaine on varsinainen lisäaine. Tosin mä en oikein ymmärrä, miksi 1-3-vuotiaan pitäisi juoda tuollaista, kyllä monipuolisen ruokavalion ja tavallisen maidon pitäisi riittää takaamaan ravintoaineiden saanti. No, ehkä joitain nirsoja/allergisia ym "poikkeustapauksia" löytyy. :)

 

Tämä juuri olikin pointtina!

Lastenruokiinhan ei muistaakseni edes saa laittaa (ainakaan hirveästi) lisäaineita, mutta oikeasti mihin tämmöistä tarvitsee? Tai sit mä oon vaan tyhmä enkä vaan tajua.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaas joku, että miksi marinoitu liha/kana on huono juttu? Ostimme nimittäin Cittarista valmiiksi marinoituja broilerin fileepihvejä ja paketissa luki "Ei sisällä natriumglutamaattia."... ?! Onko marinadeissa jotain kökkö-öljyjä/lisäaineita jne.? Mielelläni söisin marinoimatonta kanaa, sillä olen täysin kyllästynyt hunajamarinadiin, jota on tullut syötyä jo kohta 20 vuotta. :wacko:

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adelita: marionoiduissa tuotteissa maksat siitä marinadista, tuote kun hinnoitellaan painon mukaan. Marinoitu liha on yleisesti huonolaatuisempaa, sillä se marinadi peittää lihan oikeaa makua. Vaikka marinadissa ei ole natriumglutamaattia, niin siinä voi silti olla vaikka mitä muuta roskaa. Liha on helppo marinoida kotona itse. Öljyä, viinietikkaa, suolaa ja pippuria. Ei ole vaikeeta!

 

Meillä pyritään syömään kaikki mahdollinen luomuna. Lisäaineita vältetään, eineksiä ei syödä ollenkaan. Ei käytetä kevyttuotteita, vaan halutaan ruokamme mahdollisimman alkuperäisenä ja terveellisenä. Eilen juuri ilokseni katselin kaupassa, että luomutuotteita tulee jatkuvasti lisää markkinoille. Ihmiset on selvästi valveutuneet näissä ruoka-asioissa ja luomuruuan kysyntä kasvanut paljon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni ei koskaan ole tullut mieleen, että kaupasta ostettavat mausteetkaan eivät ole niin turvallisia kuin ajattelisi. Olin viime viikolla maustekutsuilla, joissa esittelijä kertoi, millaisia myrkkyjä myös mausteista löytyy, arvatkaa vaan jäikö juuri mitään mieleen, kun kuuntelin ihan sekopäisenä... Mutta esim. monet kuivatut yrtit, joita meidän perheessä paljon käytetään kuivataan säteilyttämällä. Ei missään nimessä terveellistä...

 

Mainospuheen perusteella päätin hankkia meidän perheeseen mausteet Ryytihyppyseltä. Sieltä löytyi myös lisäaineettomat liemijauheet.

 

 

Mitä myrkkyjä niissä on? Mistä tiedät, että tuon ryytihyppysen mausteet on jotenkin eri (en löytänyt niistä mitään erikoista...)?

 

Kyllähän mikrokin säteilyttää ruokaa. Ja vaikka siitä on paljonkin kyseenalaista tietoa netissä, niin en ole tästä asiasta jaksanut toistaiseksi ainakaan huolestua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Hilda! :girl_smile:

 

Mieheni tekee työkseen ruokaa ja tietää kyllä, että marinoimaton on marinoitua parempaa lihaa. Ehkä hän on vain laiska, eikä jaksa enää kotona alkaa itse marinoimaan?! Joka tapauksessa haluaisin, että meidänkin perheessä kokeiltaisiin uusia, "vähemmän teollisia" makuja lihan ja broilerinkin suhteen ihan jo vaihtelun vuoksi.

 

Olemme kaupassa katselleet aika kriittisellä silmällä eri tuotteita ja löytäneetkin monta uutta, hyvää vaihtoehtoa. Lapsille ei Wigrenin Miina ja Manu-nakkeja enää löydy omasta "lähikaupastamme", mutta tilalla on kokeiltu niitä toisia...öh...tässäkin ketjussa mainittuja nakkeja. Kananmunissa siirryimme luomuun ja nyt harkitsen siirtymistä maustamattomaan luomujogurttiin. Ruisleipää vielä ostamme kaupasta (Ruispuikulat tmv.), mutta muuten mieheni tekee sämpylät itse ja ajatteli laajentaa repertuaariaan muihinkin leipiin.

 

Hidastahan tämä puhtaamman, eettisemmän ja ekologisemman ruuan etsiminen kaupan hyllyiltä on, mutta hiljaa hyvä tulee. Ilahduttavaa todellakin, että yhä useampi valmistaja on herännyt näihin asioihin tarjoamalla muitakin, kuin aromivahventeilla ja muilla E-koodatuilla mömmöillä kyllästettyjä ruokia. Löysin esim. sellaista palvikinkkua, joka on ihan oikealla tavalla palvattua, eikä sisällä natriumglutamaattia, savuaromia tai muitakaan E-koodattuja lisäaineita. Hieman mauttomampaa toki ja kallista, mutta ehkä makuun tottuu, eikä tuota nyt joka päivä tule syötyä. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhessämme minä syön VHH-ruoka ja muut "tavallista". En erityisesti suosi luomutuotteita mutta tiedän että luomulihassa ja maidoissa on mahdollisesti minun "diettiin" sopivampi omega3/6 suhdetta. Pettymys oli suuri kun huomasin että Valion luomuvispikermassa on lisäaine karrageeni. Normaalisti en friikkaisi lisäaineista mutta minun lisäaineraamatussa () sitä on merkattu punaisena koska siitä on näyttöä että aiheuttaa suolistotulehduksia. Kyseinen lisäaine on myös kieletty korvikemaidoissa terveyshaittojen vuoksi.

Edited by Martha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hemmetin karrageeni :skilletgirl:. Mä olen ajatellut sen olevan ok kun kuitenkin luomutuote ja siinä lukee sen olevan luonnollinen ainesosa, mutta nyt sitten googlettamalla siitäkin löytyi vaikka mitä kakkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikein hyvä aihe. Olin itsekin ajatellut kysellä samaisesta aiheesta, sillä meilläkin on ruvettu kiinnittämään tuon Adelitan ensimmäisessä viestissä mainitseman artikkelin myötä enemmän huomiota ruoan laatuun. Mulle tuli ihan uutena asiana, että luomu-merkki ei vielä takaa ruoan lisäaineettomuutta eli pitää olla vieläkin tarkempana ruokakaupassa ja tämän ketjun innoittamana saatan jopa ruveta itse leipomaan leipää :girl_smile:.

 

Vähän olen kauhistellut noita luomuruokien hintoja, ne kun ovat lähes poikkeuksetta kolmanneksen kalliimpia kuin ns. tavallinen ruoka. Mutta ei auta itku markkinoilla, niitä ostetaan nyt silti ja kaupassa yritän vaan tyynesti olla vertailematta hintoja. Tulevissa vaaleissa aion kyllä äänestää henkilöä, jonka yhtenä vaaliteemana on luomuruoan arvonlisäveron poistaminen.

 

Yllättävän paljon tuotteita löytyy luomuna ja toisaalta kaupassakäynti jotenkin helpottuu, kun vaihtoehtoja ei ole niin paljon. Meille on miehen kanssa muodostunut lähes pienimuotoinen kilpailu siitä, mitä kaikkia ruokatarpeita löytyykään luomuna:girl_haha:. Yhtään huonoa luomutuotetta en vielä ole löytänyt vaan päinvastoin yllättänyt useampaan kertaan todella positiivisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en enää pyri tekemään ruuasta vähärasvaisen, vaan syötän tytölle surutta voita ja kermaa. Vähän lihaa/kalaa ja sitten paaaaljon tuoreita vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Itse en enää syö leipää ja tytön leipäkulutus on sen seurauksena vähentynyt.

 

Meillä tehdään suurin osa ruuasta itse, mieheni rakastaa kinkkua ja on melkoinen työ löytää hyviä lisäaineettomia leikkeletuotteita. Olemme molemmat kemistejä ja olemme välttäneet lisäaineita ruuassa jo pitkään (tyyliin, miksi söisin ainetta jota labrassa joutuisin pistään ongelmajätelaitokselle...) Sain monta vuotta sitten lahjaksi kirjan jossa on listattu ruuan ja kosmetiikan lisäaineiden vaarattomuus/vaarallisuus, linkin kirjan kotisivuille löytyy minun edellisestä viestistä.

 

Meidän perheen tämän hetkiset suosikkituotteet ovat:

 

Pirkka luomu saunapalvikylki (kuutioin sen, paistan (laitan kylmään pannuun jotta rasva ehtisi sulaa) joukkoon rasian hapankaalia, keittoaika 30h, muu perhe syö perunan kanssa, minä salaatin kera) HUOM! sisältää valitettavasti nitraattia.

 

Wigrenin maalaismakkara HUOM sisältää sekin valitettavsti nitraattia.

 

Minerva organic feta cheese (oli maaliskuussa stockan kantaasiakastarjouksessa) maistuu kun söisi kesäniittyä juuston muodossa, eli ole kovin suolainen ja aivan erilainen kuin mikä tahansa 3% "salaattijuusto"

 

puljonkin kanaliemi vihanneskeittoihin (ja miehen ja tyttäreen risottoon silloin kun sitä tehdään) Lihaliemi joka on tehty perinteiseen tapaan sisältää joidenkin mielestä terveysvaikutteisia aineita mitä nykyihiminen ei enää saa ruuasta

Edited by Martha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on kyllä ihan totta, että luomu-merkki ei takaa sitä, että tuotteessa ei ole lisäaineita. Mä katson siis myös luomuruokien sisällysluettelot.

 

Leivästä: me syödään paljon Koivulan leipomon ja Samsaran leipiä, molemmat on luomua. Leivotaan myös paljon itse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Martha, mistä ostat tuota Pujongin lihalientä? Se vaikuttaa tosi hyvältä tuotteelta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Martha, mistä ostat tuota Pujongin lihalientä? Se vaikuttaa tosi hyvältä tuotteelta :)

 

K-Citymarket Cello, Stockmann Herkku tai K-Supermarket Mankkaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos :) En tajunnut, että sitä saa ihan perus kaupoista. Toivottavasti meidänkin citymarketissa sitä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Se on siis kylmässä säilytettävä tuote, mutta välillä ihan pirun vaikea löytää kaupan hyllyilta. Löytyy yleensä kummallisilta hyllyiltä, kannattaa kysyä myyjältä.

Koska kyseessä on kuitenkin melko kalliista "vedestä" käytän sitä pääosin ruuassa jossa maulla on suurta merkitystä esim vihanneskeitoissa, risotossa jne.

Edited by Martha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moiks!

 

Tulin vain mainostamaan (vaikkakin tämä ketju taitaa olla valitettavasti aika hiljainen), että Lisäaineetonta!-blogissa kirjoitellaan lisäaineettomista tuotteista pikkuhiljaa. Jonkin verran alkaa jo olla tuotteita tuolla kasassa :girl_sigh: vaikka niitä onkin aika vaikea välillä löytää... ainakin silloin kun ei puhuta ns. tuoretuotteista.

 

Myös mun Voimaa hoitsulle-blogissa on lisäaineet pannassa eli siellä juttua lapsiperheen lisäaineettomammasta elämästä ja mun laihdutuksesta/kunnon parantamisesta sekä treeneistä.

 

Tuo ylläoleva greenstreetin linkki olikin kiva ja mielenkiintoinen :girl_smile: ja jos paikkakunnalta löytyy ekokauppoja niin kannattaa käydä tsekkaamassa! Yllättäen siellä ei olekaan niin vaikea asioida / kallista :girl_in_love: Itse olen ihan todella yllättynyt kuinka edullisia terveelliset tuotteet onkaan (varsinkin kun niitä ei tarvitse nautiskella niin paljon kun lisäainesotkua!)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sait heti uuden lukijan lipsrsealed.gif

 

Kaupassa kärryyn eksyvistä tuotteista on nykyään suurin osa vaihtunut aiempiin vuosiin verrattuna. Lisäaineettomuus, luomu ja lähiruoka kiinnostavat kovasti ja sellaisia tuotteita jotka täyttävät nämä kriteerit tulee ostettua tasaisesti. Jatkuvasti etsin lisää ja myös löydän, sillä olen tällä "alalla" vasta aloittelija. ( Salaa haaveilen ravintolasta/myymälästä josta saisi vain lisäaineetonta lähi-luomuruokaa girl_smile.gif ) Yritin etsiä netistä tietoa toimiiko Turun suunnalla tällä hetkellä lähiruokapiiriä, mutta en löytänyt tietoa sellaisesta. Jos joku tietää Turun lähiruokapiireistä, vinkkaa, niin otan tiedon mielellään vastaan lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olikohan Tampereen alueella toimiva Luomulaatikko jo mainittu täällä.

 

Ajattelin itse aloittaa syksyllä säännölliset viikoittaiset vihannes- ja kuiva-ainetilaukset tuolta. Noutopisteitäkin näyttää olevan paljon, joten toimituskulut on helppo välttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse haluaisin tehdä mahdollisimman "puhdasta" ruokaa. Aika pitkälle pääse sillä, että tekee kaiken itse eikä tyydy valmisruokiin. Aika paljon teen leipääkin itse, ja ostan mielellään aina luomua jos vaan mahdollista. Kiitos Iivé blogi-vinkistä!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereen Luomulaatikko on kuulemma oikein toimiva systeemi! Toimittaa myös lähiseudun kuntiin myös matkahuollon kautta.

 

Jyväskylään on avattu uusi Katriinan kauppa Varikko, sieltä löytää luomuvihanneksia halvemmalla kuin Prismasta. Saatavana myös raaka-maitoa (toimitus kerran viikossa), sekä erilaisia kuiva-aineita, mehuja, pesuaineita, vaatteita (!) jne.

 

Itse pähkäilin tässä lapsen syntymäpäiväkakun kanssa. Laskin nimittäin että viimevuotiseen 1v kakkuun livahti erilaisten koristelujen muodossa jo 36kpl erilaisia lisäaineita :skilletgirl: (Mitä mä oon oikein ajatellut tehdessäni sen?????) Juttua aiheesta taas Lisäaineettomassa! Tänä vuonna siis oli "lisäaineeton" kakku (ohje tuolla Lisäaineettoman linkissä). Ainoat lisäaineet oli Luomu-kerman karrageeni ja hyytelösokerin pektiini.

Sokerina käytin tätä Luomuruokosokeria (prismasta), joka toimi kyllä ihan täydellisesti leivonnassa.

organic_canesugar.jpg

Munat oli Vapaan kanan munia. Itse sain myös ahaa-elämyksen kun tajusin VIRIKE-munien olevan häkkikanojen munia :girl_mad: (luki vaan todella pienellä präntillä siinä paketissa). Luomu-munia en vieläkään raaskinut ostaa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now