Rautalanka

Iso SF-mitta, iso vauvako?

87 posts in this topic

Mun SF-mitta oli 36cm rv. 38+0. Eli yläkäyrän yläpuolella hintsusti.

Neuvola lähetti kokoarvioon äitipolille, jota nyt hermostuneena odottelen.

Paastosokerit ovat olleet aina ok.

 

Mitäs te, joilla SF-mitta on ollut iso, niiin oliko vauva myös iso? Vai johtuiko vaan ruuminrakenteestasi? Ja kuinka pitkä olet itse?

 

Lähetettiinkö kokoarvioon? Käynnistettiinkö, jos arviossa näkyi isohko vauva? Oliko piilevää radia sitten vai mistä syystä moinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka,

 

mulla meni sf-käyrä koko raskausajan yläkäyrällä ja välillä ylikin. Vasta vauvan laskeutuminen sai sf-mitan tipahtamaan keskikäyrälle. Maailmaan ponnistin sitten rv 40+4 51 cm pitkän pojan, jolla painoa oli 3260 g. Eli ainakaan minulla sf-mitta ei enteillyt mitenkään isoa vauvaa. Terkkari ei sf-mittaa kommentoinut neuvolakäynneillä, vaan ainoastaan sf-mitan trendiä seurattiin, että kasvaa tasaisesti. Moni sanoi myös raskausmahaani "söpöksi pieneksi palloksi", joten veikkaan tuon sf-mitan johtuvan vain ruumiinrakenteestani (pitkä selkä, pituutta 175 cm).

 

Kunnassa, jossa asun, tehdään kokoarvio ultralla rutiinisti siinä rv 35 paikkeilla. Siinä ultraaja meinasi, että poika olisi lähemmäs nelikiloinen syntyessään. Eli ainakaan omalla kohdallani iso sf-mitta eikä ultralla tehty kokoarvio antaneet kovin tarkkaa arviota vauvan koosta. Oma fiilis mulla oli koko ajan, että ei sieltä mikään jättiläinen ole tulossa :) Mitkä sinun omat tuntemuksesi ovat, tuntuuko vauva mahassa "isolta"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni (ja menee nyt tässä toisessakin raskaudessa) sf-mitta yläkäyrän yläpuolella. Loppuraskautta kohden mitta tasottui ja laskeutui vähän yläkäyrän alapuolelle. Kokoarvioon ei lähetetty tuon takia, mutta saatiin ultralla kokoarvio kun jouduttiin äippäpolille muista syistä (rv 38+ ä-polilla saatiin arvio 2800g).

Rv 39+5 syntynyt poika oli 3025g ja 47,5cm - eli ainakaan mulla ei voinut isosta sf-mitasta päätellä isoa vauvaa. Lapsivettäkin oli koko raskauden ajan normaalisti. Sokerirasituksessakin kävin silloin raskauden loppupuolella ja siinäkin tuli todella hyvät arvot. Oon 170cm pitkä ja pitkä selkä, ylipainoa jonkin verran - sen takia rasitukseen jouduinkin. Maha oli kyllä aika iso, sitä kommentoitiinkin usein :girl_sigh:

Edited by sera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin sf-mitta meni ensin pitkän aikaa yli käyrän ja vasta rv33 täytyttyä tippui yläkäyrälle ja vatsan laskeuduttua hieman yläkäyrän alapuolelle, mutta ei silti keskikäyrälle. Vatsan koko oli aika iso ja vatsa tuli nopeasti esiin. Pituutta minulla on n. 172cm. ja painoindeksi oli 27 raskauden alkaessa. Kiloja tuli yhteensä noin 20, lopussa paljon turvotusta. Neuvolassa meinattiin, että vauva on isokokoinen ja epältiin, ettei laskettu aika pidä paikkaansa ym. Kätilön käsiin vauva tuntui isokokoiselta viikkoihin nähden vatsan päältä kokeiltuna.

 

37+5 olin kokoarvioultrassa ja ultran mukaan vauva oli silloin 3300-3500g. ja laskettuna aikana olisi ollut 3700-4000g. Lääkäri arvioi vatsan päältä, että vauva olisi ultraa isompi, noin 3500g. ja laskettuna aikana 3900-4100g.

 

Tyttö syntyi 40+2 ja synnyttämään mennessä kätilö arvioi vauvan olevan vähintään 3900g, luultavasti yli nelikiloinen, papereihin oli laittanut 3900-4200g.

Tyttö oli syntyessään 50cm. ja 3214g. Eli ultra, kätilöt ja lääkäri olivat kaikki väärässä vauvan koon suhteen. Ja me vanhemmat hyvin hämmästyneitä vauvan pienestä koosta, kun oltiin varauduttu siihen hieman yli nelikiloiseen :grin:

 

Vatsa oli kyllä kieltämättä iso ja itseäkin pelotti, että onko vauvakin iso. Mulla vain kuulemma on sellainen kroppa, että vatsa tulee niin eteen, eikä vauva yhtään "piiloudu" selkää kohti, joten liekö se sitten huijannut kaikki luulemaan vauvaa isommaksi kuin olikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla iso sf-mitta tarkoitti lopulta myös isoa vauvaa, vaikka kun siitä täälläkin oli odostusaikana puhe, niin useasti todettiin, että noi eivät mene yksi yhteen, vaan muutkin tekijät vaikuttavat.

 

Mun lääkäri povasi kyllä koko ajan suht isoa vauvaa ja oli siis oikeassa. Jutteli monesti lapsen tuntuvan "pitkältä" ja oli siinä oikeassa, että pää- peppu mitta olikin ultrassa aina runsaasti viikkoja edellä ja nytkin pojalla on pitkä selkä.

Mittoja en tarkkoja muista, mutta yläkäyrällä tai sen yläpuolella mentiin. rv 40+0 ultrassa painoksi arvioitiin 3800g ja kun lapsi syntyi 41+4 painoa oli 4270g, pituus 51,5cm.

 

Ainakaan täällä Kanadassa lapsen paino itsessään ei ole peruste käynnistykselle, vaan käynnistystä oltaisiin odoteltu vielä muutama päivä. Lapsi syntyi siis lopulta omine aikoineen. Ja kaikki meni koon puolesta synnytyksessä ihan hyvin.

 

Niin joo ja oon siis itse 171cm, mula on pitkä selkä ja söin raskauden aikana mitä lystäsi.

muoks: en silti usko, että syömällä sain isoksi, vaan oli viikkojaan isompi jo np- ja rakenneultrissa (mutta laskettua aikaa ei muutettu) ja pojan isä on ollut isohko vauva.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kanssa mentiin yläkäyrien yli, neuvolassa tuli jotenkin sellanen olo et sitä tuijotettiin liikaa. Koska olihan siinä vatsan seudulla jo hiukan läskiä ennen raskauttakin. Painoindeksi oli mulla 28 ja pituutta rapiat 157cm. Mullahan todettiin sillon 28 vkolla radi et senkin takia tuntu kyyläämiseltä kaikki :grin: Neiti sitten päätti tulla ulos 37+3 ja painoi 2870g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kohdalla iso sf-mitta (koko raskauden yläkäyrien yläpuolella) tarkoitti isoa vauvaa. Sf-mitta oli lasketun ajan tienoilla jo 40 cm, pituutta mulla on 168 cm, bmi normaali ja sokeriarvot ok. Pääsin neuvolan kautta ylimääräiseen kokoarvioon 39+5 ja ultralla tehty painoarvio oli siinä vaiheessa jonkin verran yli neljän kilon. Mulle sanottiin, että ison koon takia ehdottomasti EI käynnistetä, koska siinä on liikaa riskejä, kun ruvetaan väkisin prässäämään kroppaa sellaiseen, mihin se ei ole valmis (tämä siis NKL:lla). Ei auttanut siis kuin odottaa ja sektioonhan siinä lopulta päädyttiin, kun avautuminen lopahti säälittävään pariin senttiin. Niin ja se vauvan koko oli lopulta 54 cm ja 5260 g eli ei kai olisi edes mahtunut alakautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille kokemusten jakamisesta! :girl_in_love:

Kiva kuulla, ettei tuo iso mitta välttämättä tarkoita yhtään mitään. Mutta hyvähän se on käydä siellä kokoarviossa, vaikka nekin on joskus epävarmoja arvioita. Kieltämättä hieman huolestuttaa, jos sieltä tuleekin joku jättivauva ja damaget sen mukaiset... :girl_impossible:

 

Hui Siona, sun vauva on tosiaan ollut aika suuri. Onneksi et joutunut lopulta alakautta häntä synnyttämään, huh.

Onneksi kaikki meni hienosti kuitenkin :lipsrsealed: Naikkarille mäkin olen menossa.

 

Huomenna sit tuun kertomaan lisää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni SF-mitta yläkäyrillä (ja välillä vähän ylikin) eikä laitettu lähetettä kokoarvioon. Itse olen sirorakenteinen 163cm. Noh, sieltä syntyikin sitten lähemmäs neljäkiloinen jötkäle joka ei meinannut mahtua ulos! Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni SF-mitta yläkäyrän ylikin. Oma paino ei noussut lopussa, vaan jopa laski ja painoa tuli yhteensä n.7 kiloa lisää. Olen 156 cm pitkä ja melko pienikokoinen, mutta vauva olikin lähes nelikiloinen. Synnytyspelon vuoksi halusin painoarvioon "rauhoittamaan" itseäni, mutta siellä se paniikki vasta tulikin, kun viikolla 37 painoksi arvioitiin neljää kiloa. :unsure: Terkan mielestä lapsi oli tuntunut sirolta. Ilmeisesti mulla oli piilevänä radi, vaikka pissatesteissä se ei ilmennytkään eikä mua laitettu sokerirasitukseenkaan, kun painoindeksi ennen raskautta oli normaali. Kyllä esikoisestakin SF-mitta oli yläkäyrillä, mutta hän oli syntyessään pieni ja sirorakenteinen.

Itse säästyin kuopuksen synnytyksessä tikeiltä ja repeämiltä, mutta vauvan laskeutuminen oli tosi hidasta, puudutusten ajoitus meni ihan pieleen ja vauva jäi jumiin ja hänen solisluunsa murtui ulos vedettäessä. Eli osa peloistani kyllä toteutui, mutta jos vielä kolmas kerta tulee, niin tiedänpähän vaatia sokerirasitukseen pääsyä ja kuten eräs kätilö mulle sanoi, pitää myös sektion mahdollisuutta harkita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni sf-mitta keskikäyrän ja yläkäyrän välissä koko raskausajan. Olen itse pienikokoinen 156cm ja sokerirasitus oli ok. Neuvolalääkäri arvioi että vauva olisi laskettuna aikana 3400g. Neuvolan terkka sen sijaan oli sitä mieltä että ei sieltä mikään kirppu ole tulossa vaan hyvän kokoinen vauva, arvioi lähellä laskettua aikaa että olisi 3600g tai yli ja laittoi lähetteen painoarvioon. Se tuli kuitenkin bumerangina takaisin Kättäriltä, todettiin vaan että painoarvio tehdään synnytykseen tultaessa. Kätilöt arvioivat synnärillä myöskin että sellainen 3400g olisi tulossa eikä mua ultrattu siinä vaiheessa ollenkaan enää. Mulla oli itselläni koko ajan sellainen tunne että vauva on isompi, ja niin olikin. Poika syntyi 40+3, mitat 3760g ja 53cm. Avautumisvaihe kesti ja kesti, junnasin 7-8cm kohdalla ikuisuuden kunnes otin epiduraalin ja sitten aukesinkin pian kokonaan. Poika tuli pää vähän vinossa ja ponnistus kesti sekin yli tunnin ja päätyi imukuppiin. Synnytyksestä ei kuitenkaan mulle jäänyt mitään traumoja kun tavallaan osasin jotain tämänkaltaista jo odottaakin. Nyt on kulunut 6 viikkoa ja fyysisestikin paikat on hyvin palautuneet. Toivon vaan että jos vielä synnytän niin menisipä se vähän helpommin ja nopeammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli viimeksi SF-mitta yläkäyrillä koko ajan. Ei siitä mitään kontrollia silti tehty, painoarvio vielä synnytyssalissa 3,5kg. Poika oli syntyessään kuitenkin yli 4,5kg.

Sokerirasituksessa en ollut raskauden aikana eikä niitä synnytyksen jälkeen vauvalta mitattu.

Tuon vauvan ison painon vuoksi jouduin kuitenkin tässä raskaudessa sokerirasitukseen mutta eipä sieltäkään kohonneita arvoja löytynyt.

Olemme miehen kanssa molemmat pitkiä (190cm ja 175cm) joten olisihan se ihme jos tulisi joku minivauva :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti tulla ketjun aloittajana kertomaan, että siitä huolimatta että sf-mitta juoksi yläkäyrän yläpuolella, meille syntyi ihan normaalikokoinen, tosin pitkä, vauva (3700g ja 55cm). Ehkä tuo pituus pisti sf-käyrän sekaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kans valtava sf-mitta, kaikkien käyrien yläpuolella. Itse olen lyhyt 162cm ja vauva oli syntyessään tosi pitkä 55cm (ja 3,7kg) eli mulla ainakin vauvan pituus selitti ison sf-mitan samoin kuin Rautalangalla. Vauvan peppu oli loppuun asti tosi ylhäällä mun rinnan alla, kun eihän se raasu muuten siellä mahtunut olemaan - äidin ollessa vain reilun metrin vauvaa pidempi girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseläni taas edellisessä raskaudessa suuri sf-mitta ei liittynyt vauvan kokoon. Sokerit sun muut oli niin kuin piti,lapsivettä hieman liikaa.Vauva oli 3,2kg ja 47cm syntyessään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sf-mitta kokoajan yläkäyrällä ja sen yläpuolella, viimeisillä viikoilla se nousi 2cm viikkovauhtia ja viikolla 40 se oli 39. Vauva syntyi viikoilla 40+4 ja mitat olivat 4170g ja 50,5cm. Eli melko iso oli vauvakin, mutta ei mitenkään mahdottoman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin sf-huiteli kayrien ylatuntumassa ja maha oli tosi iso erityisesti kun olen lyhyt 160 cm ja siro (paino oli alle 50 kg ennen raskautta). Pyysin moneen otteeseen paasta sokerirasitukseen eritysesti kun on sukurasite mutta en paassyt (vain testasivat liuskoilla pissaa joka oli puhdas) ja katilo naureskeli odotusaikana etta olisi ihmeissaan jos tulisi joku 4 kg...

 

Synnytys oli pitka, hidas ja tukala - avautuminen kesti vuorokauden ja jamahti 8 cm:n. Ponnistin kuitenkin itse 3880 g:n pojan maailmaan. Pituutta taalla ei ole mitattu kuin kerran, ja silloin meni kayralla 98 eli lahes ylakayralla. Mies on pitka ja urheilullinen ja anoppi sanoi etta mies oli aikanaan iso vauva ja aina kasvoi pituudesta ennatysajassa vaatteista ulos.

 

Eli siis taalla iso sf tarkoitti myos isoa vauvaa!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sf veteli yläkäyrää, kunnes raskauden lopussa alkoi painumaan. Isoin sf luku 34,5. Vauvan syntymäpaino 3,5 kg ja 50 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sf-mitta meni koko ajan yläkäyrällä ja isoin luku oli 36,5cm. Itse olen 166,5cm ja tyttö oli syntyessään 54cm ja 3980g, joten kyllä sieltä himpun isompi vauva tuli.. happy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs te, joilla SF-mitta on ollut iso, niiin oliko vauva myös iso? Vai johtuiko vaan ruuminrakenteestasi?

Mulla oli sf-mitta melkein joka mittauksella yläkäyrällä ja sain myös paljon kommentteja, että maha näyttikin isolta. Vauva syntyi viikoilla 41+3 ja viimeisin neuvolassa mitattu sf-mitta on raskausviikolta 40+3, jolloin se oli 37 cm. Vauvan syntymäpaino oli 4395 g. Itse olen ollut syntyessäni hieman reilun kilon pienempi eikä mieskään ole ollut isokokoinen vauva. Ruumiinrakenteeltani olen normaali, ei yli- eikä alipainoa.

 

Ja kuinka pitkä olet itse?

172 cm.

Lähetettiinkö kokoarvioon? Käynnistettiinkö, jos arviossa näkyi isohko vauva?

Meidän kunnassa ensisynnyttäjät lähetetään tietääkseni joka tapauksessa synnytystapa-arvioon ja ultraan, joten minäkin sinne menin. Painoarvio rv:lla 36+2 oli 3200 g ja lääkäri arvioi lasketun ajan tienoilla vauvan painon olevan 3500-4000 g, mutta katsoi, että lantiossa näytti olevan tarpeeksi tilaa synnyttää alateitse (eikä 3500-4000 g:n syntymäpaino mikään poikkeuksellisen suuri olekaan). Synnytys alkoikin spontaanisti supistuksilla, avautumisvaihe tosin junnasi paikoillaan ja pitkittyi, mutta ponnistusvaihe sujui ongelmitta vaikka kestikin puolisentoista tuntia.

Oliko piilevää radia sitten vai mistä syystä moinen?

Täällä yli 25 vuoden ikä esikoista odottaessa on yksi peruste sokerirasitukseen passitukselle, joten itsekin siinä olin rv 25+2 ja selvisin ihan puhtain paperein, arvot olivat kuulemma loistavat. Vauvan verensokerit kuitenkin tippuivat syntymän jälkeen ja hän joutui sokeritippaan sairaalassa. Olen jälkeenpäin miettinyt, onko jotain piilevää radia sittenkin ollut, mutta neuvolassa olivat sitä mieltä, ettei siitä ole ollut kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla huiteli SF-mitta yli yläkäyrän, ja neuvolan terkka veikkasi sen ja kokokontrolliultran (mulla oli radi) kokoarvion vuoksi yli nelikiloista. Neiti syntyi sitten rv 39+4 ja painoa oli 3210 g ja pituutta 50 cm. Eli ei todellakaan ollut iso vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakkosen raskaudessa sf-mitta meni yläkäyrillä ja koko ajan oli huoli päällä, että kuinkahan iso mötkylä on tulossa... Kävin joskus loppuraskaudessa painoarvio-ultrassa, ja siellä näky ihan "normaalin" kokonen vauva, ja paljon lapsivettä. Ja tän lapsiveden takia sitten se sf-mitta oli niin iso.

Ja vauva synty käynnistettynä 39+2 mitoin 3665g ja 50cm, ei mikään jättiläinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

itselläni oli koko raskaus ajan sf-mitta yläkäyrällä ja vatsakin oli oikeasti VALTAVA (kuvan voi käydä kurkkaamassa odotuspuolelta loppuraskauden kuvista, jos kiinnostaa). monet ihmettelivätkin, että onko sieltä oikeasti tulossa vain yksi. :girl_crazy:

 

tässä hieman kohdun kasvua:

33+0 sf: 33cm

36+5 sf 35cm

38+5 sf 37cm

40+6 sf 39cm

 

no, neuvola-lääkärin kokoarvio oli "pieni ja siro" ja terkkarin mukaan lapsi tuntui "normaalin kokoiselta". synnärille mennessä sain koko arvioksi 3.8kg ja kun tyttö syntyi olikin meidän pieni ja siro vauva 4390g ja 51cm (41+2). :girl_haha:

 

hieman synnärillä ihmettelivät kun minua ei oltu laitettu synnytystapa-arvioon, seuraavien kohdalla kuulema täytyy mennä. virtsassa ei siis ikinä ollut sokereita ja pituutta löytyy 165cm. paino ennen raskautta oli 51kg ja raskauden aikana paino nousi 23kg. (lapsen isä myös pienikokoinen 169cm ja 57kg). jos olisivat tienneet lapsen koon olisi päädytty sektioon, mutta loppu hyvin, kaiki hyvin. tyttö on nyt 13vrk ja syntyi alakautta imukupilla lopussa avustaen (synnytyksen kesto 31h ja ponnistus 1h). paikat hieman äidillä hellinä, mutta onpahan seuraavilla raivattu tilaa syntyä :girl_haha: tyytyväinen olen kuitenkin synnytykseen ja kaikkeen, eikä traumoja jäänyt isosta lapsesta ja pienestä äidistä huolimatta.

 

eli täällä kyllä suuri sf-mitta enteili suurta vauvaa, mutta näin ei siis aina ole kuten monet ovat kirjoittaneet...

 

muoks. siis ei tietoa mistä vauvan suuri koko johtui. seuraavien kohdalla ehkä syytä tehdä myös sokerirasitus, vaikkei nyt virtsoissa ollutkaan sokereita.

Edited by Nimar

Share this post


Link to post
Share on other sites

itselläni oli koko raskaus ajan sf-mitta yläkäyrällä ja vatsakin oli oikeasti VALTAVA (kuvan voi käydä kurkkaamassa odotuspuolelta loppuraskauden kuvista, jos kiinnostaa). monet ihmettelivätkin, että onko sieltä oikeasti tulossa vain yksi. :girl_crazy:

 

tässä hieman kohdun kasvua:

33+0 sf: 33cm

36+5 sf 35cm

38+5 sf 37cm

40+6 sf 39cm

 

no, neuvola-lääkärin kokoarvio oli "pieni ja siro" ja terkkarin mukaan lapsi tuntui "normaalin kokoiselta". synnärille mennessä sain koko arvioksi 3.8kg ja kun tyttö syntyi olikin meidän pieni ja siro vauva 4390g ja 51cm (41+2). :girl_haha:

 

hieman synnärillä ihmettelivät kun minua ei oltu laitettu synnytystapa-arvioon, seuraavien kohdalla kuulema täytyy mennä. virtsassa ei siis ikinä ollut sokereita ja pituutta löytyy 165cm. paino ennen raskautta oli 51kg ja raskauden aikana paino nousi 23kg. (lapsen isä myös pienikokoinen 169cm ja 57kg). jos olisivat tienneet lapsen koon olisi päädytty sektioon, mutta loppu hyvin, kaiki hyvin. tyttö on nyt 13vrk ja syntyi alakautta imukupilla lopussa avustaen (synnytyksen kesto 31h ja ponnistus 1h). paikat hieman äidillä hellinä, mutta onpahan seuraavilla raivattu tilaa syntyä :girl_haha: tyytyväinen olen kuitenkin synnytykseen ja kaikkeen, eikä traumoja jäänyt isosta lapsesta ja pienestä äidistä huolimatta.

 

eli täällä kyllä suuri sf-mitta enteili suurta vauvaa, mutta näin ei siis aina ole kuten monet ovat kirjoittaneet...

 

muoks. siis ei tietoa mistä vauvan suuri koko johtui. seuraavien kohdalla ehkä syytä tehdä myös sokerirasitus, vaikkei nyt virtsoissa ollutkaan sokereita.

 

Sulla on moni asia kuten mullakin oli. Mun piti oikein kaivaa neuvolakortti ja katsoa oma sf-mitan kehitys ja tosi samankaltaisesti mulla meni. Lopussa sf-mitta oli mulla kyllä kaks senttiä vähemmän kuin sulla ja pituutta mulla on sua enemmän ja lähtöpainoakin kyllä. Mut aika samoilla viikoilla syntyi meidän poika, syntymäpainossa 5 g ero. Me kans oltiin sairaalassa 31 h ja ponnistusvaihekin aika samanpituinen. Mulle povattiin synnytystapa-arviossa "normaalin" kokoista vauvaa ja radia ei pissanäytteiden ja sokerirasituksen perusteella ollut, joten vauvan reiluhko koko jäi mysteeriksi. Mun tarkempi vastaus löytyy tuolta ylempää edelliseltä sivulta. :)

Edited by Maria Corona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla on moni asia kuten mullakin oli. Mun piti oikein kaivaa neuvolakortti ja katsoa oma sf-mitan kehitys ja tosi samankaltaisesti mulla meni. Lopussa sf-mitta oli mulla kyllä kaks senttiä vähemmän kuin sulla ja pituutta mulla on sua enemmän ja lähtöpainoakin kyllä. Mut aika samoilla viikoilla syntyi meidän poika, syntymäpainossa 5 g ero. Me kans oltiin sairaalassa 31 h ja ponnistusvaihekin aika samanpituinen. Mulle povattiin synnytystapa-arviossa "normaalin" kokoista vauvaa ja radia ei pissanäytteiden ja sokerirasituksen perusteella ollut, joten vauvan reiluhko koko jäi mysteeriksi. Mun tarkempi vastaus löytyy tuolta ylempää edelliseltä sivulta. :)

 

 

no jopas on ollut samanlainen stoori kyllä :girl_haha: siis mullehan ei tehty minkäänlaista synnytystapa-arviota. kysyin vaan sillon joskus vko:n 36 lääkärikäynnillä, et onnistuuko alatiesynnytys ja hän totesi vain ettei siihen pitäisi olla mitään estettä. onneksi kuitenkin synnärillä oli ihana henkilökunta, joten eipä jäänyt synnytyksestä mitään traumoja vaikka tyttö olikin suurempi.

mielenkiinnolla jään odottamaan kuinka on seuraavien lasten kohdalla, mikäli niitä vielä siunaantuu. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now