Ebur

Kysely keskenmenoista


80 posts in this topic

Spontaani km rv6, kohtu oli lähtenyt hyvin tyhjentymään jo itsekseen, mutta keskussairaalasta antoivat vielä suun kautta otettavat Cytotecit mukaan. Ne ei saaneet kyllä mitään lisä"oireita" aikaiseksi..

 

Sitten virallisen määritelmän mukaan km rv 15+5. Mä kyllä koin sen ihan synnytyksenä sekä fyysisesti että henkisesti (olisin kaivannut edes ilokaasua supistuksiin ja vauva oli ilmoitellut itsestään jo kolmatta viikkoa - ensimmäisen potkun tunsin käteen synnytyspäivän aamuna). Vauvalla oli kaikki hyvin, täysin terve poika, mutta kohtuun nousi bakteeri, joka infektoi lapsiveden ja kalvot ja poika syntyi reilun vuorokauden vastaantappelun jälkeen.

 

 

Niin kamalalta kuin se tuntuukin, ymmärrän kyllä tuon 22 viikon rajan. Sitä ennen syntyvällä ei elinmahdollisuuksia ole. Keskeytyksenhän saa Valviran luvalla tehdä alle rv24.

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulimuna todettiin nt-ultrassa. Silloin olisi ollut rv 11+2. Tyhjennystä yritettiin lääkkeillä, mutta lopulta päädyttiin kaavintaan viikko ultran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

raskauden keskeytys vauvan vaikean akennepoikkeaman vuoksi rv 15+6. Lääkkeillä tehtiin kohdunsuun kypsyttely ja aloitettiin supistukset, 4h myöhemmin synnytin esikoistyttären.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. varhaisultrassa ei näkynyt mitään ja lääkäri vakuutti, että viikkoja on vielä liian vähän. Itse kuitenkin tiesin milloin olin plussannut ja aavistin pahaa, koska olisin hänen mukaansa plussannut muistaakseni päivinä 2+2.

 

Sain tämän perusteella lähetteen 2. varhaisultraan viikolle 8+, jossa todettiin, että kehitys on loppunut jo 2 tai 3 viikkoa aiemmin.

 

Suoritin lääkkeellisen tyhjennyksen kotona. Kipeetä teki, mutta onneksi selvisin "vähällä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nt-ultrassa (11+0) todettiin kkm, kehitys pysähtynyt 9+0. Lääkkeellinen tyhjennys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen keskenmeno rv 5, spontaanisti, ei tietoa syystä. Ei tarvittu siis lääkkeitä, eikä kaavintaa.

Toinen keskenmeno rv 8, todettiin alkuraskauden ultrassa, ettei alkio vastaa viikkoja -> muutama viikko juostiin kontrolleissa, josko olisi kuitenkin kasvanut, ei ollut -> lääkkeellinen tyhjennys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt tiedä, onko tämä virallisesti keskeytynyt keskenmeno vai spontaani keskenmeno. Varhaisultra viikolla 9+0, jossa kaikki oli ok. Pieni tuhruvuoto alkoi viikolla 12+2, josta huolestuin. Viikolla 12+5 ultraäänitutkimuksessa todettiin sitten keskenmeno, sikiön sydänääniä ei saatu enää kuulumaan ja sikiön kehitys oli pysähtyntyt n. viikolle 10+0. Vuoto siis käynnistyi itsestään ja hoidettiin sitten loppuun lääkkeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näköjään tänne vastanneista kuulun siihen pienen pieneen prosenttiin, eli kohdunulkoinen raskaus. Ku todettiin ar-ultrassa, johon halusin ennen plussaa olleiden normaalin oloisten "menkkojen" vuoksi. Ultraus tehtiin erittäin huolellisesti, ja ultrannut lääkäri oli sitä mieltä, että ku olisi jo itsekseen hoitumassa pois. Vuotoja on tullut aina välillä tässä tilannetta seuratessa, mutta ei kuitenkaan mitään kivuliaita ole olleet, ja ainoastaan reilu viikko sitten ollut parin päivän vuoto oli runsaampaa. Labroissa olen käynyt 1-2 krt viikossa, ja nyt reilu viikko sitten hcg oli 65. Toivottavasti viimeinen labra on vajaan viikon päästä. Viikonloppuna testasin ensimmäisen kerran herkällä r-testillä, ja se oli ihan puhdas negatiivinen eli uskon tuon seuraavan labran olevan viimeinen. Eli ilman lääkkeitä selvisin tästä, mutta aikaa tähän seurantaan on mennyt 6vk, jos lasketaan tuohon seuraavaan labraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv14 keskenmeno kohtutulehduksen vuoksi. Cytotecilla käynnistettiin "synnytys" kun todettiin sikiön kuolleen. Ei kaavintaa. Uudestaan tulin raskaaksi 9kk keskenmenon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin että viikoilla 5-6, koska alkuraskauden ultrassa tasan viikolla 7+0 tuo todettiin, oli alkanut aiemmin. Ihan spontaani oli, eikä onnekseni ole tarvittu muita toimenpiteitä. Kohtu oli tyhjentynyt jo lähes kokonaan kun kävin Jorvissa kontrollissa viikoilla 7+3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spontaani keskenmeno käynnistyi viikolla 11. Tietoa syystä ei ole, kun tyhjeneminen oli jo käynnistynyt päivystykseen mentäessä. Itsellä on tunne, että keskenmeno olisi tapahtunut jonkin aikaa ennen vuodon alkamista, jolloin jo ennestään vähäiset raskausoireet loppuivat. Tyhjennys lääkkeillä, onnistumisesta ei vielä tietoa, mutta vaikuttaisi olevan ok. Ar-ultrassa ei käyty.

 

 

Nyt km:sta on pian 2kk. 1. kuukautiset tulivat hieman myöhässä, toiset normaalin kierron mukaisesti. Raskaustestiä en tullut tehneeksi km:n jälkeen, koska kaikki vaikutti olevan ok. Tänään kävin vielä gynellå ja kaikki oli kunnossa. Uutta raskautta ei ole vielä yritetty, muutaman kk:n päästä sitten. :)

Edited by Sienna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spontaani keskenmeno rv 8. Koko raskauden epäilin jonkin olevan vialla, kun tiputteli alusta alkaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohdunulkoinen raskaus, todettiin h 6+2. Mutta luulen sen keskeytyneen jo h 5+6. Silloin oli kovimmat kivut. Hoitui seurannalla. Vuoto kesti 4 viikkoa. Kuukautiset ovat käynnistyneet normaalisti sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla on ollut yksi km, tapahtui rv 11+3, spontaani ja tyhjennys tehtiin kaavinnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaus oli keskeytynyt jo viikolla 6+ jotain, mutta itse keskenmeno tapahtui viikolla 10. Tämä siis huomattiin kun menin vähäisen verenvuodon takia ultraan ja huomattiin, ettei alkio ollut kasvanut rv 6 jälkeen. Se ei tässä vaiheessa ollut kuitenkaan vielä poistunut... Ultran jälkeen vuoto lisääntyi ja tilanne oli jo selvä. Parin päivän päästä tarkistettiin ultralla oliko kohtu tyhjentynyt, eikä siellä enää mitään näkynyt... Onneksi tapahtui kuitenkin itsestään eikä lääkkeitä tai kaavintaa tarvittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain km joskus siinä 4-5vkon kohdalla (luulisin, koska edelliset menkat oli tullu normisti), itsekseen alkoi kovilla supistuksilla, siinä meni ilta rattoisasti....tyhjeni kokonaan itse, ei tarvinnut kaavintaa tai muutakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin 8+0, keskenmeno oli spontaani (ei kipuja, vain vuotoa) ja mitään lääketieteellistä ei tehty, paitsi ultraus, jossa selvisi, että kesken meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ensimmäinen keskenmeno todettiin 12+ ultrassa ja oli siis keskeytynyt keskenmeno, sikiö vastasi viikkoja 9+

tästä sitten seuraavan päivänä oli kaavinta.

 

nyt sitten viimeisin raskaus päättyi taas keskenmenoon heti alussa 4+ viikoilla ja keskenmeno oli spontaani ja kohtu tyhjeni runsaan vuodon ja kipujen kanssa itse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin pakastetun alkion siirrossa toukokuussa 2011. Mulla oli pientä tiputteluvuotoa jo ennen raskaustestiä, joka yllätyksekseni näyttti plussaa. Vuodot jatkuivat ja kovenivat, ja kun säännölliset kouristavat vatsakivut alkoivat, oli aika selvää, että kesken meni. Tämä km antoi kuitenkin meille toivoa pikkusisaruksesta, jota nyt odotellaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla alkoi rusehtava "lievä" vuoto rv 6+4, viikon jälkeen vuoto yltyi ja muuttui "verisemmäksi". Puolitoista viikkoa vuodon alkamisesta ar-ultrassa todettiin km ja kohtu hyvin tyhjentyneeksi. Sain kuitenkin lääkkeet tyhjennyksen varmistamiseksi. Kovia kipuja ei ollut missään vaiheessa. Nyt vuoto kestänyt 19 päivää ja jatkuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän tänne, että vuoto loppui, ja kesti kaikkiaan kolme viikkoa. Tänään testissä puhdas nega.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spontaani km alkoi vko 7+5. Kovin kipeä en ollut, lähinnä heikotti. Kontrolliultrassa kolmantena päivänä kaikki materiaali näytti tulleen ulos, vuoto kesti kaikkiaan viikon. Lääkkeitä tai kaavintaa ei tarvittu. "lopputarkastuksena" käyn verikokeessa n. 5vko km:n jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now