Qtamo

Imetys raskaana & tandemimetys

27 posts in this topic

En löytänyt vastaavaa keskustelunaloitusta, joten aloitin uuden keskustelun.

 

Eli odotan meille pikkukakkosta syyskuussa syntyväksi, esikoiselle ja vauvalle tulee 1v 5kk ikäeroa. Esikoinen (nyt siis 10,5kk) on melkoinen tissitakiainen, maitoa tulee hyvin (nyt rv11+0) ja nautin imetyksestä paljon, vaikka se onkin raskauden ajan tehnytkin tosi kipeää aina imetyksen alussa. En siis haluaisi lopettaa imetystä ainakaan vielä, mutta käsittääkseni imeväinen kannattaa vieroittaa rinnasta n.puoli vuotta ennen vauvan syntymää, jotta mustasukkaisuudelta ja hylätyksi tulemisen tunteelta vältyttäisiin vauvan -eli luultavasti uuden tissitakiaisen- synnyttyä. Ja se puolivuotinen alkaa parin viikon päästä... Eli ratkaisuja suuntaan/toiseen täytyy tehdä, sillä en jaksa uskoa että tuo itse vieroittautuu rinnasta, niin tärkeää imetys tuntuu hänelle olevan. (Ja tämä vain lisää haluani imettää = vastata lapsen tarpeisiin. Vaikka toki läheisyyttä voi antaa ja kokea muutenkin.) Yöimetykset loppuivat muutama viikko sitten, mutta päivisin tisutellaan edelleen todella ahkerasti, ja esim unille käyminen tapahtuu lähes aina tissin kautta. (Tämä on seuraava missiomme, saada poika nukahtamaan ilman rintaa myös päivisin ja iltaisin... Öisin se jo luojan kiitos onnistuu.)

 

Kysynkin nyt neuvoja, kokemuksia ja ajatuksia teiltä, jotka olette olleet samassa tilanteessa. Erityisesti mietityttävät seuraavat asiat:

(Ja kertokaa ihmeessä myös muita näkökulmia, en luultavasti edes osaa ottaa kaikkea huomioon!)

 

 

Mihin ratkaisuun päädyit ja miksi?

-Vieroititko imeväisen raskauden aikana vai halusitko tandemimettää?

 

Kaduttiko tekemäsi päätös myöhemmin, vai olitko tyytyväinen tehtyyn ratkaisuun?

Miten vieroitus sujui, jos päädyit vieroittamaan ennen vauvan syntymää?

-Missä vaiheessa vieroitus suoritettiin?

-Taaperon reaktiot vauvan imettämiseen syntymän jälkeen?

 

Oliko tandemimetys rankkaa, millaisia tunteita se herätti sinussa?

-Tuliko esim. inhon tunteita imetettävää taaperoa kohtaan kun suojeluvaistot vauvaa kohtaan heräsivät?

-Koitko, että taaperon huomioiminen saattoi olla helpompaa ja luontevampaa imetettäessä, kuin jos hänet olisi jo vieroitettu rinnasta?

Millaisia tunteita imetyksen jatkaminen näytti aiheuttavan imetettävässä taaperossasi, vauvan syntymän jälkeen?

-Oliko mustasukkaisuutta kun imetit myös vauvaa, vai koitko että imettäminen saattoi vähentää taaperon mustasukkaisuutta/sisaruskateutta ja muita mahdollisia negatiivisia tunteita vauvaa kohtaan?

Edited by Salmiakki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osaa sanoa mitään tandemimetyksestä tai pienestä ikäerosta, koska omilla lapsillani ikäeroa on 1 v. 11 kk ja olin tarkoituksella lopettanut imetyksen ennen kuin tulin uudelleen raskaaksi. En nimittäin halunnut mm. pohtia näitä imetyskysymyksiä, vaan imettää rauhassa toisen loppuun ennen kuin tuli uutta putkeen. :rolleyes:

 

Siihen kuitenkin osaan kommentoida, että jos imetyksen lopettaminen tuntuu tässä vaiheessa pahalta, niin älä lopeta. :) Kannattaa kuunnella itseään ja vauvaakin, milloin olisi sopiva aika. Minä yritin lopettaa esikoisen imetyksen vuoden iässä, mutta koska itse koin sen tosi rankkana, aloitin imettämisen uudelleen viikon tauon jälkeen. Lapsi ei ollut oikein moksiskaan imetyksen lopettamisesta, mutta ei se vastaankaan pannut, kun imetys alkoi uudelleen. ;) Sitten tissiteltiin vielä parisen kuukautta ennen kuin laitettiin lopulta pillit pussiin. Siinä ajassa minäkin ehdin kypsyä ajatukseen imetyksen lopettamisesta, samoin kuin lapsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi! :) Mun lähipiiristä suurin osa on sitä mieltä, että yli 1-vuotiasta on jotenkin "sairasta" imettää, ja se onkin varmaan suurin syy miksi edes ajattelen imetyksen lopettamista. Tandemietyksestä en noiden kanssa ole edes keskustellut, koska voin vain kuvitella mitä päivittelyä siitä seuraisi... Kai siis toivon että täältä kuulisin positiivisia kokemuksia tandemimetyksestä, jotka vahvistaisivat omaa näkemystäni ja haluani imettää esikoista ilman ulkopuolisten määrittämää takarajaa.

 

On äärettömän rasittavaa, kun nykyään kaikilla tuntuu olevan oikeus arvostella ja kyseenalaistaa äidin tekemiä ratkaisuja.. En ymmärrä mitä se on keneltäkään pois jos imetän taaperoikäistä lastani. Täytynee siis vain jälleen kerran sulkea korvat, nostaa leukaa hitusen ja tehdä niin kuin oma sydän sanoo. :)

 

Mutta olisi siis tosi kiva kuulla kokemuksia -hyviä tai huonoja! On niin vaikeaa kuvitella etukäteen millaista olisi imettää kahta lasta samaan aikaan.

Edited by Salmiakki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miekään en osaa sanoa varsinaiseen kysymykseen oman kokemuksen kautta mitään, mutta samalla lailla ajattelen kuin jo edellä vastannut eli älä lopeta imetystä nyt jos se tuntuu pahalle.

 

Mua kanssa ärsyttää tuo yli 1v imettäminen on sairasta. Meillä loppui imetys 1v5kk iässä ja voi kun se oli joistakin niiiiiin kauheeta :skilletgirl: Olisin jatkanut varmaan vielä, mutta töihinpaluu ajoittui tuohon ja sen myötä imetys jäi ihan luonnollisesti pois. Voin vaan kuvitella mitä reaktioita tandemimetys aiheuttaa :skilletgirl:

 

Miusta sun pitää tehdä niin kuin sydän sanoo eikä kuunnella muita. (Tietysti lapsen parasta ajatellen.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojilla on ikäeroa melkein 1 v 5 kk ja pohdin aikanaan samoja asioita. Tiettyjen sukulaisten ihmettelystä huolimatta päätin jatkaa esikoisen imetystä, mutta siinä kävikin niin että 1 v 3 kk ikäisenä hän ei enää halunnut rintaa, eli vieroitti itse itsensä. En tiedä vaikuttiko tuohon maidon väheneminen tai paha maku raskauden takia, vai halusiko muuten vaan lopettaa (nuorempikin lopetti itsestään saman ikäisenä). Itse siis mietiskelin ihan turhaan, homma järjestyi itsekseen. Mikäli imetys tuntuu hyvältä, niin älä lopeta.

 

Tandemimetystä en siis päässyt kokeilemaan, mutta uuden imetyksen aloitus oli paljon helpompaa kuin ensimmäisen. Parissa kuukaudessa maidon tuotanto ei ehtinyt kunnolla loppua, joten sitä alkoi tulla heti hyvin. Rinnatkaan eivät kipeytyneet kuten ekan imetyksen alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salmiakki, hienoa, että etsit asiasta tietoa myös täältä netistä. Jos itse olisin aikoinani luottanut oman neuvolatätini kommenttiin ja ultranneen kätilön kommenttiin niin imetys olisi loppunut seinään kun aloin kakkosta odottamaan. Olin kuitenkin etukäteen googlettanut asiaa ja todennut että imettämiselle raskaana ollessa ei ole estettä jos ei nyt vallan käy supistelemaan (imetyshän saa "supistushormonin" erittymään).

 

Meillä on esikoisen ja toisen lapsen välillä reilu 1v 4kk. Kun menin ensimmäistä kertaa neuvolaan kuopusta odottaessa niin neuvolan täti kysyi "milloin olet lopettanut imetyksen?". Vastasin sitten, että en ole lopettanut vaan imetän edelleen. Sain sitten vastauksen "Imetys pitäisi kyllä lopettaa kun tulee raskaaksi". En viitsinyt alkaa asiasta vänkäämään neuvolan tädin kanssa, joska olin jo päättänyt jatkaa imettämistä raskaudesta huolimatta. Kysyin asiaa sitten uudestaan ultraavalta kätilöltä Kättärillä. Hänenkin mukaan imetys piti lopettaa, koska kalsium ei riittäisi meille kaikille kolmelle. No, edelleenkään en suostunut uskomaan kätilön neuvoa. Lopulta lopetin imetyksen kun esikoinen täytti 1v (olin silloin n. 20 viikolla raskaana) koska rinnan päät kipeytyivät niin kovasti imetyksen aikana.

 

Kun sitten olin tekemässä synnytyssuunnitelmaa Haikaran pesään niin otin imetyksen vielä puheeksi kätilön kanssa ja tämä kätilö oli ihmeissään saamistani neuvoista. Hän ei nähnyt mitään estettä imettämiselle raskaana ollessaan. Sanoi vielä, että toisethan imettävät jopa kahta lasta samaan aikaan.

 

Eli summa summarum: mielipiteitä on yhtä monta kuin mielipiteiden antajia. Todellakin täytyy tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu! Jos rinnanpääni eivät olisi kipeytyneet ja olisin saanut vähän kannustusta imetykseen raskausaikana niin olisin ehkä jatkanut imettämistä vielä kauemminkin. Eli kovasti tsemppiä sinulle Salmiakki!

 

Ai niin, meille syntyi siis terve pikkusisko, joka painoi syntyessään 10g vähemmän kuin isosiskonsa. Painoero tuskin johtui siitä, että oli sikiöaikana saanut liian vähän kalsiumia! grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ollut ihan samassa tilanteessa kuin sinä, joten haluan ehdottomasti vastata, vaikka kello on kolme yöllä ja pitäisi olla nukkumassa girl_haha.gif

 

Mihin ratkaisuun päädyit ja miksi?

Vieroititko imeväisen raskauden aikana vai halusitko tandemimettää?

Päätin lopettaa imetyksen, vaikka toisaalta olisin halunnut myös kokeilla tandemimetystä. Syy oli se, että imetys ei tuntunut kivalta. Raskauden takia tisseihin sattui imetettäessä (ainakin aina aluksi). Minulla oli tapana imettää sängyllä löhöten (puolimakaavassa asennossa), ja taapero halusi hyöriä ja pyöriä siinä mahan päällä, joka ei enää vauvamahan kanssa tuntunut tosiaankaan kivalta! Pidin väkisin taaperosta kiinni niin, ettei päässyt mahan päälle, jota se luuli sellaiseksi leikiksi, että pitää väkisin yrittää vängätä siihen mahan päälle dry.gif Siinä vängätessä tuppasi imeminenkin unohtua, mutta jos (ja kun) sanoin, että nyt riittää ja imetys loppui tältä päivältä tähän, niin parku tuli. Päätin, ettei sellainen ole kivaa kummastakaan, jos imetys loppuu itkuun...

 

Osasyynä lopettamiseen juuri tuolloin oli se, että alkoi tavallaan aikaraja tulla vastaan, jos aikoo lopettaa imetyksen niin, että esikoinen ehtii kunnolla unohtaa sen ennen uutta vauvaa. Pääsyynä oli kuitenkin se, että ärsytti ajatuskin imettämisestä. Lopettaminen tuntui silti tosi haikealta enkä olisi millään raaskinut lopettaa, mutta lopetinpa kuitenkin rolleyes.gif

 

Kaduttiko tekemäsi päätös myöhemmin vai olitko tyytyväinen tehtyyn ratkaisuun?

Olen tyytyväinen, vaikka kyllä se vieläkin tuntuu vähän haikealta, etten enää imetä esikoista girl_sigh.gif Ja etten päässyt kokeilemaan tandemimetystä.

 

Miten vieroitus sujui, jos päädyit vieroittamaan ennen vauvan syntymää?

Imetyksen lopettaminen (en osaa edes sanoa sitä vieroitukseksi, kun ei se siltä tuntunut) sujui hyvin, päätin vain, etten enää imetä. Imetystä oli kyllä harvennettu jo pitkään, ja tapana oli enää yksi imetys päivässä. Taapero ei kysellyt tissin perään, kun en muistuttanut asiasta ja tarkoituksella vältin tilanteita, joissa se voisi tulla mieleen. Tissi oli taaperolle kyllä tosi rakas ja tärkeä, mutta ei se sitä silti muistanut girl_haha.gif N. parin viikon päästä saunassa kyllä olisi halunnut, mutten enää sitten antanut, kun ajattelin että lopettaminen on sujunut niin hyvin girl_sad.gif

 

Missä vaiheessa vieroitus suoritettiin?

N. kolme kuukautta ennen laskettua aikaa. Minusta tuo mainitsemasi puolen vuoden aikaraja on ihan liioiteltu!

Taaperon reaktiot vauvan imettämiseen syntymän jälkeen?

Eipä mitään ihmeempiä, kyllähän se välillä pyytää myös tissiä kun vauvakin saa, mutta ei se sitä osaa enää imeä girl_haha.gif Annan kyllä kokeilla melkein aina kun pyytää. Joskus en viitsi sen takia, kun ei viitsi vauvaa repiä tissistä irti, eikä avata toista tissiä, ettei maidot valu ympäriinsä, kun ei se esikoinen niitä kuitenkaan ime girl_sigh.gif Se siis vain koskettaa varovasti huulilla tissiä, kun "imee". Ja katsoo minua hassulla ilmeellä (en osaa selittää, jotenkin sillein epävarmasti "äiti näinkö?") wub.gif Tänään se kyllä kiskoi vauvan irti tissistä, kun sanoin että saa maistaa sitten kun vauva on syönyt rolleyes.gif Ei malttanut odottaa... Yleensä vauvan imetys häiritsee esikoista siksi, ettei hän saa silloin pitää vauvaa sylissä itse girl_wink.gif Tai saa, mutta ei se kelpaa että vauva imee samalla tissiä.

 

 

 

Älä nyt ainakaan alle vuoden ikäisen imetystä lopeta raskauden takia! Tai en minä ainakaan olisi lopettanut, vuoden ikäiseksihän "kuuluu" imettää biggrin.gif

Lasten kasvaminen on haikeaa, mutta välttämätöntä ja toisaalta kivaakin smile.gif Sitä imetyksen lopettamista tarkoittaen.

Tandemimetys olisi kyllä varmasti kokemisen arvoinen juttu, vähän harmittaa, etten päässyt sitä sitten kokemaan girl_sigh.gif

 

Minun pitäisi varmaan mennä nukkumaan, kun nyt kello on jo lähempänä neljää rolleyes.gif

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon vastauksistanne! lipsrsealed.giflipsrsealed.gif Yhä vaan lisää näkökulmia ja kokemuksia lukisin mielelläni! girl_wink.gif

 

Chimelli, en muista mistä nappasin tuon 6kk rajapyykin imetyksen lopettamiselle. Vuoden ikäisessä lapsessa kuitenkin kuukausi on pitkä aika, ja siinä ajassa ehti tapahtua vaikka mitä. Tiedä vaikka tuo meidänkin tissitakiainen jo parin kuukauden kuluttua olisi hiljalleen kypsä luopumaan tisutteluista, vaikka tällä hetkelle tuntuu siltä että tuo haluaa äidinmaitoa vielä kouluiässäkin. girl_crazy.gif Sikäli siis uskon tuon kun sanot, että 6kk on liioittelua. Lopetan siis kalenterin hermostuneen vahtaamisen, ja katsotaan päivä, viikko ja kuukausi kerrallaan miten tässä käy. Voihan olla, että maidontulo loppuu eikä poika jaksa tyhjää tissiä imeä. Alle vuoden ikäistä lastani en varmasti vieroita, en halua alkaa enää tässä vaiheessa totutella tuota korvikkeisiin kun tähänkin asti ollaan pärjätty täysin ilman!

 

Mischa, hurjaa miten väärää tietoa olet saanut alan ammattilaisilta!! girl_impossible.gif Mun terveydenhoitajani ei ottanut mitään kantaa raskaana imettämiseeni, suositteli vain raskausajan vitamiinien ja kalsium- & d-vitamiinilisän syömistä monipuolisen ruokavalion lisänä. Ja joo, tuskin tuo 10g painoero mistään kalsiumin puutteesta johtuu! girl_haha.gif Ja eikös se mene niin, että lapset -niin imeväiset kuin masussa asustelevatkin- ottavat kyllä tarvitsemansa, ja jos joku jää ilman kalsiumia ja muita ravintoaineita niin se on kyllä äiti. Siinä mielessäkään en ole huolissani lasteni hyvinvoinnista tässä tilanteessa, ja omaan hyvinvointiini vaikutan itse omilla valinnoillani. (Eli rajattomasti kalsiumpitoista kermajätskiä, eikö?! girl_crazy.gif)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kahdella nuorimmaisella lapsella ikäeroa 1v 4kk. Imetin vanhempaa lasta niin kauan, kuin se hyvältä tuntui. Alkuraskaudessa tuli joskus hieman huono olo imetyksen aikana, mutta se meni nopeasti ohi. Neuvolassa imetystä kannustettiin kun siitä ohimennen kysäisin, vaikka täytyy sanoa, että olisin jatkanut joka tapauksessa.

 

 

Mihin ratkaisuun päädyit ja miksi?

-Vieroititko imeväisen raskauden aikana vai halusitko tandemimettää?

 

Lopetin imetyksen tarkoituksella raskauden puolivälissä, olisikohan ollut tasan rv 20. Tandemimetystä en edes harkinnut. Olen aina tykännyt imetyksestä kovasti, mutta tuolloin ajatus parin vuoden yhtäjaksoisesta imettämisestä ahdisti ja halusin edes hetken pitää rinnat ominani ( :rolleyes: ) ja päästä useammin itse liikkumaan kodin ulkopuolella. Pienimuotoinen kyllästyminenkin vaivasi tuossa vaiheessa. Muutaman kuukauden tauon jälkeen vastasyntyneen imetys tuntui taas kovin ihanalta.

 

Kaduttiko tekemäsi päätös myöhemmin, vai olitko tyytyväinen tehtyyn ratkaisuun?

Ei ole kaduttanut, vaan ratkaisu tuntui oikealta. Lapsi oli vieroitettaessa 11 kk. Mieluummin olisin imettänyt vuoden ikään, mutta imetyksen lopetus sujui niin luonnollisesti jo tuolloin, etten alkanut siirtämään asiaa.

 

Miten vieroitus sujui, jos päädyit vieroittamaan ennen vauvan syntymää?

-Missä vaiheessa vieroitus suoritettiin?

-Taaperon reaktiot vauvan imettämiseen syntymän jälkeen?

 

Oikein hyvin sujui. Vähensin imetyksien määrää vähitellen, eikä lapsi siihen pahemmin reagoinut. Hän tykkäsi kovasti juoda maitoa tavallisesta lasista jo tuolloin 11-kuukautisena, joten siirtyminen siihen kävi älyttömän helposti. Vauvan syntyessä oli imetys jo täysin unohtunut. Pari kertaa lapsi olisi halunnut itsekin kokeilla imeä maitoa rinnasta, mutta ei sitten rohjennutkaan, kun tarjosin.

Edited by Anastasia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enska oli raskaaksi tullessani jo melkein 2-vuotias. Yöimetyksistä oltiin juuri päästy (mitä ennen en varmaan olisi voinutkaan tulla raskaaksi), poika joi ruoan kanssa maitoa ja imetyksiä oli enää muutaman kerran päivässä. Halusin jatkaa imetystä, eikä siihen mitään estettä olisi ollutkaan. Tandemimetyksestä ajattelin, että katsotaan miten käy.

 

"Maito loppui" muistaakseni rv 14, kun Enska oli jo reilut 2 vuotta. Sen jälkeen ei imeminen lasta kiinnostanut. Toiskan synnyttyä maistoi kerran lypsylämmintä maitoa, mutta sen jälkeen pyysi saada maitoa purkista :lol: Kerran mustiskiukutteluissa halusi myös imeä, mutta taito on jo unohtunut, joten ei sen kokeilun jälkeen ole pyytänytkään.

 

Söin alkuraskaudessa kalsiumia purkista, kun maitotuotteet eivät maistuneet. Käsittääkseni imetys ei juurikaan lisää kalsiumin tarvetta, joten luidensa puolesta tuskin tarvitsee pelätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viimekesänä minulla oli tuulimunaraskaus joka tuli esiin vasta rvk 12 ja olin sen päätyttyä todella iloinen etten ollut vieroittanut reilu vuoden ikäistä tyttöäni. ekat päivät itkin keskenemenon jälkeen lähes joka imetyskerralla sekä surusta että kiitollisuudesta ja sain todella paljon lohtua siitä yhteydestä mikä imettäessä on äidin ja lapsen välillä. sen kokemuksen jälkeen sanoa, että en tule vieroittamaan raskaana ollessa, kyllä se imetys sen verran lohdutti ja paranti.

 

nyt toinen yritys (rvk 10+) ja nyt tyttöseni on siis jo 1v9kk. tälläkertaa imettäminen on todella paljon kivuliaampaa ja jotenkin välillä tulee oikein ällötys ja torjunta koko ajatusta vastaan. yöimetyksen lopetinkin pari vk sitten juuri sekä noiden syiden että hirvittävän oman flunssan takia, mutta päiväimetyksestä yritän kyllä pitää kiinni, koska haluaisin että tyttäreni voisi itse päättää milloin lopettaa ja huomaan että se on edelleenkin toiselle todella tärkeää. yöimetystä lopettaessa meni muutama yö parin tunnin huudoilla eikä isä tietenkään kelvannut, mutta minusta todellakin se tuntui mukavammalta vaihtoehdolta siinä vaiheessa vaikka kuumeessa olinkin. sitten tyttö olikin reilu viikon oikein tissitakiainen päiväsaikaan, eli ei se yövieroitus siis ihan harmiton juttu toiselle ollut. nyt yritän viedä imettäessäni omaa huomiota muualle lukemalla tai katsomalla telkkaa ja viime päivinä ärsytys imetystä kohtaan on itseasiassa hieman vähentynyt. toisaalta asentoja on kanssa hiottu viime viikkoina, joten sekin on varmaan auttanut. nyt olen todella tiukka siitä että rinnalla ei jumpata! ensin se aiheutti kiukkuja puolin sekä toisin, mutta nyt ollaan jo päästy yhteisymmärrykseen siitä mitä voi ja mitä ei voi tehdä.

 

haluaisin kokeilla tandemimetystä lähinnä sen takia että sen sanotaan auttavan mustasukkaisuuteen sekä sen takia että viimeeksi imetys ei alkanut ollenkaan hyvin ja nyt tuntuu jotenkin siltä että tandemimetys ainakin auttaisi liian täysiin tisseihin ja ehkä välttyisin rakkuloilta nänneissä. voihan olla, että jos maito raskauden edetessä vähenee, niin tyttöseni päättää ettei enää haluakaan jatkaa, mutta minusta se aloite ei tule lähtemään mikäli ei vaan ennenaikainen synnytys uhkaa. toisaalta tyttö on niin lohtuimijä, että on vaikea kuvitella että se sen lopettaisi vaikka sieltä ei mitään tulisikaan.

 

itse olen viimeiset reilu pari vuotta käynyt 3-4 kertaa vuodessa verikokeessa (raskaus + korkea verenpaine + paineen jälkiseuranta) ja vaikka en juokaan maitoa enkä syö juuri jugurttiakaan (pari viikossa) enkä mitään tabletteja, ovat kalsiumarvoni olleet joka kerran ihan ok. kalsiumia on monissa muissakin ruuissa kuin maitotuotteissa. kannattaa googlettaa jos kiinnostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tarkoitat varmaan kalium-arvoja ;) Kalsiumia hirveän harvoin verikokein tarkastetaan, ainakaan verenpaineen jälkiseurannoissa. Ja kalium-arvoonhan kalsiumin saanti ei vaikuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan aihetta ja kuulisin mielelläni kokemuksia TANDEMIMETYKSESTÄ. oliko alussa kovaa mustasukkaisuutta isomman imetettävän taholta, lisääntyivätkö taaperon imetyskerrat vauvan synnyttyä jne?

 

Meillä on raskauden aikainen imetys sujunut mukavasti. Kipu imetyksen alussa on hellittänyt vähän, esikoisen mielenkiinto rintaa kohtaan on pysynyt samana. Rinnalla käydään siis aamun ja illan välillä x kertaa, enkä ole noita lähyenyt rajoittamaan. Jossain vaiheessa ehkä rv 13-15 aikoihin musta tuntui ettei maitoa tule enää, mutta sisukkaasti tuo poika vaan jatkoi imemistä. Nyt maitoa taas tulee, mutta esim kun poika oli yökylässä, mun ei tarvinnut pumpata kertaakaan.

:) nyt 18+5

 

Tandemimetys mietityttää kovasti. kyllähän tässä ehtii vielä tapahtua vaikka mitä vieroittumisen/maidontuotannon suhteen, mutta kuitenkin huomaan asennoituvani jo molempien lasteni samanaikaiseen imettämiseen. Alku vain jännittää; miten esikoinen suhtautuu vauvaan ja tämän imemiseen, taantuuko esikoinen, kuinka kovaa mustasukkaisuutta tulee ja miten näin pieni sen osoittaa? Kaikenlaista pyörii mielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole koskaan vieroittanut uuden raskauden takia; olen imettänyt neljän raskauden aikana.

 

Ei kaduttanut, en olisi voinut toimia toisin.

 

Yksi lapsista vieroittautui raskauden loppupuolella n. 2 kk ennen vauvan syntymää. Hän ehti unohtaa koko imemisasian 2 kk:n aikana eikä ollut lainkaan kiinnostunut aloittamaan uudelleen vauvan synnyttyä. Raskauden aikana imettäminen ei ollut kovin miellyttävää, koska rinnanpäät olivat arat, mutta koin, että kun pahoinvoinnin ja muiden vaivojen takia en jaksanut esim. leikkiä lapsen kanssa, saatoin imettämällä antaa hänelle huomiota ja hellyyttä leväten samalla itse.

 

Vastenmielisyyden tunteet taaperoa kohtaan eivät ole liittyneet imetykseen, vaan johonkin muuhun, koska kahden nuorimman syntyessä, jolloin käytin masennuslääkettä, en tuntenut vastenmielisyyttä lainkaan, eikä silloin ollut eroa, imikö taapero vai oliko jo vieroittautunut.

Uskon imettämisen vähentäneen mustasukkaisuutta ja kilpailemaan joutumisen tunnetta. Imiessään yhdessä sisarukset tutustuivat toisiinsa ja kasvoivat yhteen, opettelivat vuorovaikutusta jne.

Edited by rumaelsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse imetin esikoista raskaudesta huolimatta, mutta vierotin esikoisen (silloin n. 1,5 vuotta) n. neljä kk ennen kuopuksen laskettua aikaa. Tämä ihan siitä syystä, että ajattelin esikoisen olevan mustasukkainen jo vanhemmistaankin, ja varsinkin minun ajastani hänen kanssaan, en halunnut hänen olevan mustasukkainen maidostakin.

 

Tämä osottautui oikein hyväksi ratkaisuksi, tosin en tietenkään tiedä, miten tandemimetys olisi onnistunut. Tietysti oli haikeaa lopettaa esikoisen imetys, hän olisi vielä halunnut, ja samoin minäkin. Toisaalta nukuimme perhepedissä, ja olin jo vierottanut päiväimetyksestä, poika söi maitoa vain yöllä. Halusin siirtää pojan myös hyvissä ajoin omaan sänkyyn nukkumaan, tämän vierotuksen teimme kaksi kuukautta imetyksen lopettamisen jälkeen. Tämäkin askel sujui loppujen lopuksi suht kivuttomasti.

 

Omasta mielestäni tein oikean ratkaisun, sillä vauvan ollessa ihan pieni, jos siis imettää lapsentahtisesti, on vauva rinnalla lähes koko ajan. Jos siinä olisi vielä rintaa tahtova esikoinen mankumassa olisi minulla ainakin mennyt hermot, ja esikoisen imetys olisi loppunut ehkä karummalla tavalla. Sekin olisi ollut väärin esikoista kohtaan, että olisin kuopuksen jo olemassa ollessa vierottanut esikoisen rinnalta, mutta kuopus olisi saanut vielä maitoa. Enkä itse halua imettää enää kolmevuotiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin kertoa, miten meidän sitten lopulta kävi! girl_smile.gif

 

Eli vauva on vielä mahassa, mutta esikoinen lopetti itse imemisen 1,2kk sitten eli n. 3kk ennen laskettua aikaa. En siis päässyt minäkään kokeilemaan tandemimetystä... girl_sigh.gif Mutta olen tosi tyytyväinen tilanteeseen. Rinnat alkoivat käydä tosi aroiksi ja imetys aiheutti parit viimeiset kerrat hurjia supistuksia.

 

Tissit kyllä kiinnostavat esikoista edelleen vaihtelevissa määrin, joinain päivinä hän painaa poskeaan niitä vasten, puristelee ja onpa tuo muutaman kerran ottanut nännin suuhunsakin. Mutta ei enää edes yritä imeä, ei varmaan muista miten se tehtiin. Olen antanut hänen tutkia niitä, mutta otteet ovat välillä niin rajut että pitää laittaa tissit piiloon. Aikansa tutkittuaan ne unohtuvat taas joksikin aikaa. Varmaan sitten kun vauva syntyy ja alkaa viettää aikaa rinnalla, ne kiinnostavat taas enemmän... Mutta tutkikoot mun puolestani, eipähän tule mitään tabua aiheesta eikä jää vaivaamaan että mitä varten ja millaiset ne on. girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsille ikäeroksi oli tulossa 1v2kk. En halunnut lopettaa esikoisen imetystä ja neuvolassa minua kehotettiinkin jatkamaan sitä (ultrassa minua kyllä käskettiin lopettamaan välittömästi imetys, vaikka sikiöllä oli kaikki kunnossa). Tandemimetystä en kuitenkaan halunnut, joten tarkoituksena oli imettää esikoinen vuoden ikää ja vierottaa 2kk ennen vauvan syntymää. Kuitenkin esikoisen ollessa noin 10kk alkoi imetys sattua ja siten muuttua vastenmieliseksi sekä se aiheutti supistuksia. Siinä vaiheessa alkoi masuvauvan hyvinvointi painaa enemmän ja päätin lopettaa imetyksen. Se oli huojentava päätös, jota en katunut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostavaa lukea muiden kokemuksia. Mulla on 14 kk vanha tyttö ja olen viikolla 11+4 raskaana. Meillä on enää yksi iltaimetys jäljellä, mutta siitä olisi tarkoitus vierottaa reilun viikon päästä. Mies on tuolloin palannut työmatkalta ja on kätevää, jos hän voi toimia harhauttajana.

 

Lapsi tuntuu vielä nauttivan imetyksestä kovasti ja se on mullekin kiva ja rauhallinen hetki. Supisteluita ei ole ollut ja nännitkään eivät ole tulleet kovin aroiksi. Luulenkin, että imetyksen lopettaminen tuntuu haikealta. Jotenkin vaan tandemimetys ei tunnu omalta jutulta. Ja myöskään ajatus imettämisestä ison vatsan kanssa ei houkuttele. En ole käyttänut imetystä lohtukeinona, joten uskon, että kunhan saadaan iltaan jotain muuta kivaa imetyksen tilalle, niin lapsi varmasti unohtaa tissin pian.

 

Kovin moni ei taida tietää, että imetän vielä enkä ole sitä kauheasti mainostanut, joskaan en salannutkaan. Jotenkin asenteet taaperoimetystä kohtaan ovat joskus vähän ylilyöviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluanpa kertoa omankin kokemukseni jos siitä olisi jollekin iloa...

 

Meillä on lapset ikäerolla 1 v 3kk. Imetin läpi raskauden luettuani sen olevan mahdollista - ja ajattelin että mustasukkaisuutta voisi helpottaa kun esikoinenkin vielä saisi maitoa. Olin raskautta ennenkin ajatellut imettäväni lapsen terveyden takia melko pitkään. Raskauden aikana oli vähän kipua, mutta ei niin kovaa että olisin hammasta purrut tms. Synnytyksen jälkeen muutaman kuukauden imetin aina ensin pikkuisen ja hänen ollessa kylläinen, imetin vanhemman, mutta melko pian aloin imettää heitä myös yhtä aikaa - rauha palasi, sillä tavallisesti tarvitsin sitten jonkun pitämään vanhemmasta huolta.

 

Nyt kun vanhempi on melkein kaksivuotias ja nuorempi lähes 8 kk, imetän edelleen kumpaakin mutta erityisesti vanhemmalla on imetyskerrat vähentyneet, ja ne vähät tulleet entistä tärkeämmiksi. Tällä hetkellä pähkäilen, miten hänen tavallisen ruoan ruokahalua voisi lisätä, mutta arvelen että jos kasvussa on rauhallisempi jakso, niin ruokaa ei mene aivan niissä määrissä kuin ennen. Vanhempi on siis sormiruokaillut n. 8 kk ikäisestä joten sinne suuhun ei pysty "ujuttamaan" mitään, vaan hän sanoo kiitos kun ei enää aio syödä.

 

Tunteet suhteessa vanhempaan on vaihdelleet ja joskus olen ollut tosi ärsyyntynyt, ja usein luulen vanhemman sen myös huomanneen, mutta olen ajatellut ettei sen tartte näkyä sille vain ruusuisena,vaan että välillä äitikin voi olla äkäinen, mutta selitän tällöin myös sanallisesti tai sanon että ei nyt, myöhemmin, mikä on usein riittävää. Olen tehnyt päätöksen imettää lapsentahtisesti, en ole halunnut opettaa lapsia tuttiin ja koska mulla on tapana olla itsepäinen, olen jatkanut (puhissut ja jatkanut... :) olemistani "tuttina". En siis halua lasteni tyydyttävän lähesyyden tai ravinnontarvettaan välineellä vaan aidolla tavaralla. Muut saavat tehdä kuten haluavat, meillä tämä on mielestäni toiminut. Ja voisin suositella muillekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas tätä, olisko kenelläkään tuoreita kokemuksia? :)

 

Meillä ollaan "asian äärellä". Esikoinen 1v ja nyt menossa rv 18 - ikäeroa on tulossa 1v5kk. En ole vielä imetyksen suhteen tehnyt päätöksiä mihinkään suuntaan. Niin kauan kun tuntuu hyvälle, eikä aiheuta supistuksia niin en ainakaan omasta puolestani meinaa vierottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon nyt kahdesti jo imettänyt raskausaikana.

 

Isompi oli jonkun 1v 3kk kun plussasin seuraavasta. Imetin siis isompaa läpi raskauden. Viimeisen kerran isompi söi tissiä kun vauvan kanssa palattiin kotiin ja nukutin isomman päiväunille tissillä. Sen jälkeen isompi itse päätti että nyt ei enää :)

Ikäeroa oli 3 viikkoa vajaa 2 vuotta.

Imetyksiä oli tuon viimeisen kuukauden aikana ehkä 3 kertaa viikossa ja kerran päivässään, joten luulen ettei maitoa sillä tavalla tullut tullut, mutta imetin kuitenkin koska ei se huonoltakaan tuntunut ja isompi ihan selkeästi tarvitsi sen.

 

Nyt pienempi oli tasan 1v kun plussasin ja edelleen imetän päiväunille ja yöllä ties kuinka monta kertaa (hyvänä yönä vähintään 3 kertaa). Raskausviikkoja on nyt 21+3 ja jos tämä tyyppi laskettunapäivänä syntyisi niin ikäeroa olisi 1v 8,5kk :)

 

 

Menen täysin lapsen ehdoilla toistaiseksi kun mitään ylimääräisiä vaivoja ei ole ollut. Tuo pienempikin syntyi 41+4 (isompi 39+6) joten melkein paremmin pysyneet nuo muksut sisällä kun on ollut raskauden aikaista imetystä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä imetys -asia piti ratkaista kun alko tässä raskauden puolen välin tienoilla sattumaan niin hirveesti.  :( 

 

Ensin jätin pois päiväimetykset, joista poitsu ei kyllä mitenkään riippuvainen ollut - jäi aiemminkin usein väliin jos oltiin vaikka kylässä. Sen sijaan toi on aina nukahtanu tissille, joten kuvittelin, ettei siitä päästä eroon ikinä. Onni oli kuitenkin myöten kun viikko sitten keksin kipata väsyneen poitsun tutti suussa sänkyyn, unikaveri naamalle ja peitto päälle. Sinne se jäi ilman mitään protestoimista.  :girl_impossible: Pelkäsin sitäkin, että mitäs jos tissit alkaa tuppautumaan ihan täyteen ja on kipeät mut ei ole sitäkään ongelmaa ollut. 

 

Vähän haikeaahan tää toki on, oli se imettäminen vaan niin kivaa..  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä plussasin juuri ja meillä kuopus 1v10kk edelleen imee kerran vrk:ssa. Vähentänyt siis olen nyt vähän ajan sisällä paljon.

Jotenkin haikealle tuntuu ajatus, että imetys tuon taaperon kanssa loppuisi, mutta kuitenkin mulla on esim niin supistusherkkä kohtu, että jo senkin takia.

Kun olen kuullut, että imetys voi aiheuttaa supistuksia...

Mut toisaalta ei raaskis ihan kokonaankaan lopettaa tuota imetystä, vaikka eihän tuo tämän hetkinen kuopus ole enää mikään ihan vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussasin juuri ja edellinen lapsi 1v 8kk ja edelleen melkoinen tissitakiainen. Toiveissa ja haaveissa on jatkaa imetystä koko raskausaika ja imettää lapsia tandemina kun uusi vauva syntyy. Saa nähdä miten käy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now