Hebu

Muita napapiikittäjiä?

142 posts in this topic

Löytyykös täältä muita, joiden maha näyttää karttapallolta? Toisinaan pistäminen onnistuu ekalla ja toisinaan vasta sillä kymmenennellä kerralla. Ja toisinaan tulee mustelmia, toisinaan sitten taas ei.

 

Vinkkejä siis kaipailisin tuohon piikittämiseen... Mihin kohtaan on ollut helpointa piikittää? Voiko tuon piikin työntää liian syvälle (osua siis vauveliin) ?

 

Mulla tämä urakka jatkuu ihan tuonne loppuun saakka, joten saa nähdä miltä maha sitten lopussa näyttää girl_smile.gif .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli raskaana ollessa (2 viimeisintä raskautta) Klexanehoito, huomasin että ihan navan ympärille kun pisti, ei nipistänyt liikaa ihopoimua eli hellä ote ja painoi kohtisuoraan selkärankaa kohti piikin, sattui vähiten ja tuli vähiten mustelmaa. Mitä kauemmas joutui pistämään navasta, sitä isompi mustelma tuli. Välillä tulee sitten sellaisia kovia pahkuroita pistoksesta jotka saattaa olla monta viikkoakin, älä huolestu niistä, ne menee ajan kanssa ohi, se vaan jotenkin koteloituu hetkeksi.

Tunnustelin siis navan ympäriltä sen kohdan jossa oli selkeesti jo rasvakudosta ja painoin siihen. Yleensä lähes kaikilla on sen verran rasvakudosta tuossa että on helpompi pistää. Ei voi osua vauvaan, vaikka joskus siltä tuntuukin.

Joskus oli aamuja ettei millään pystynyt sille puolelle napaa pistämään missä olisi vuoro ollut, aina joka kohdasta vaan kirveli niin kovasti, silloin oli vaan pakko pistää useempi päivä samalle puolelle.

 

Sinänsä kiitettävää tuossa on että raskauden aikana tuohon tottuu sen verran että oppii laittamaan ronskimmin sen piikin koska se tuntuu aina yhtä kurjalta ja toisin kuin esim. insuliinipiikki, se neula tosiaan tuntuu! Rivakasti laitettuna pistos tuntuu siedettävämmältä. Älä missään nimessä hieraise ihoa pistoksen jälkeen!

 

Tapasin itse ottaa pistoksen aina aamuvessareissulla koska siitä tulee lähdettyä aamupalalle tms. ja unohtaa nopeemmin sen kivun jos sattui kipeeseen kohtaan :)

 

Mulla onnistui tuo navan ympärille pistäminen niin hyvin että loppuraskaudessa kun vatsa oli pinkeä pallo, ei mustelmia liiemmälti edes tullut, ainakaan isoja :) Edellisessä raskaudessa tuli isompia mutta silloin erehdyksessä pistelin vinoon noita piikkejä :(

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vinkeistä!

 

 

Nyt selvisi ainakin osa syistä, miksi noita mustelmia mulle kertyy...

 

- En ole meinaan kovin lähelle napaa pistellyt, ja olen pistänyt vinoon nuo piikit -

 

 

Ja samalle puolelle olen kanssa joutunut useamman päivän pisteleen, kun ei vaan ole onnistunut toiselle puolelle pistäminen.

 

Tuota olen pohtinutkin, että miten se pistäminen sitten loppuvaiheessa onnistuu, kun ei ole sitä "makkaraa" mistä ottaa kiinni , mutta hyvä kuulla että sekin onnistuugirl_smile.gif.

 

Mitenköhän tuo pistäminen vaikuttaa kivunlievitykseen synnytyksessä? Luin jostakin, että epiduraalia ei kai välttämättä voida laittaa, jos ei ole tarpeeksi pitkä aika piikittämisestä. Voipi tulla tuskainen synnytys, kun minulla tuo kipukynnys ei ole maailman korkein girl_mad.gif .

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi piikittelijä. Molemmissa raskauksissa olen pistänyt n. rv 8 alkaen eli tuttua puuhaa on. Mä pistän aina mahan sivulle, vuorotellen kummallekin puolelle. Sieltä saan parhaiten ihopoimusta kiinni, navan luota ei onnistuisi millään. Mutta tämä on varmaan kiinni siitä, missä itse kullakin on rasvaa tms. "löysää". :D

 

Mustelmia tulee, jos lääkeainetta pääsee ihan siihen ihon pintaan. Siksi olen oppinut tekemään seuraavasti: käännän ruiskun pystyyn ja naputtelen sormella ilmakuplan neulan päähän ennen tulpan poistamista. Siinä ruiskussahan on vähän painetta ja tulppaa poistaessa helposti tulee pari pisaraa lääkettä ulos, jos ei ole se ilmakupla edessä. Se ruiskun päässä oleva lääkeaine just aiheuttaa mustelman syntymisen. Jos neula on kuiva ja lääkeaine tulee kaikki syvälle ihon alle, ei mustelmaa pitäisi tulla. Tämä muuten vähentää myös kirvelyä! Ruiskua pois vetäessä kannattaa myös olla tarkkana, ettei vedä sitä liian hätäisesti (musta on kätevää pitää mäntä alhaalla kunnes on saanut neulan irti ihosta).

 

Ja mitä tulee pistonopeuteen, niin itse olen kokenut, että hidas tekniikka sattuu vähemmän kuin nopea. Tähän on ihan looginen perustelu, sillä lääkeainehan ärsyttää ihonalaiskudosta ja mitä nopeammin sen ruiskuttaa, sitä suurempi pitoisuus tulee paikallisesti ja siten ärsytyskin on suurempaa. Hitaalla ruiskuttamisella lääkeaine ehtii jo vähän levitä eteenpäin, eikä siten tunnu niin pahalta.

 

Ennen laskettua aikaa sain ohjeeksi jakaa päiväannoksen kahtia eli pistin puolet ruiskullisesta aamulla ja puolet illalla. Tällöin kerralla tuleva annos on pienempi ja varoaika ennen epiduraalia/spinaalia on lyhyempi. Lisäksi ohjeena oli, että kun alkaa tuntua siltä, että nyt voisi olla synnytys tulossa, lääke jätetään kokonaan pois. (Kannattaa laittaa itselleen muistiin, milloin on pistänyt viimeksi!) Mä tosin jouduin lopulta sektioon, mutta siinäkin vain laskettiin, että oli riittävän pitkä aika edellisestä piikistä. Jos sektio tulee kovin kiireellä, eikä lääketauko ole riittävän pitkä, niin sitten ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin nukutus. Synnytyksen jälkeen piikittely jatkui vielä kuusi viikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siona, oletko painanut sen ilmakuplan ruiskusta pois ennen kuin pistät ihoon?

Fragminissa ainakin on ärsyttävä iso ilmakupla ja yritän ensin napsutella sen ylös ja sitten painaa pois. Se on vaan tosi vaikeaa saada sitä ilmaa pois! Tahtoo aina tulla pari tippaa ainettakin pois :( En tiedä onko siitä haittaa jos sen ilman pistää ihon alle?

 

Mä pistän hiukan vinoon, minusta sillä tavalla menee helpommin ihosta läpi se ruisku. Lisäksi just tuo, että hitaasti painaa sen aineen ja kun vetää ruiskun pois, niin pidän sitä mäntää pohjassa. Olen säästynyt mustelmilta (tähän asti vasta yksi pieni mustelma tullut).

 

Tsemppiä kaikille pistäjille! Siihen kyllä tottuu ja tulee ihan mestariksi :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ole, ohjeissakin sanotaan, että ilmaa ei pidä painaa pois ensin (ainakin Klexanessa, uskoisin saman pätevän myös Fragminiin). Ihon alle pistettäessähän siitä ilmasta ei ole mitään haittaa (suonet on sitten asia erikseen). Tietääkseni ilmakupla on ruiskussa juuri siksi, ettei lääkettä menisi hukkaan.

 

Ja totta, pistämiseen todellakin tottuu. :) Toisaalta on kyllä sitten taas ihanaa, kun ei tarvitse enää pistellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle gynekologi sanoi noin vuosi sitten että joutuisin raskaana ollessa piikittämään verenohentavia alusta asti. Neuvolatäti varasi ajan lääkärille 1.4 ja nyt olen rv9. Onko muut alottaneet vasta myöhäisemmässä vaiheessa vai huolehdinko ihan turhaan :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse raskaana ollessa aloin piikittään Klexanea joskus rv 26-28 aikoihin (en muista tarkkaan). Ja sama homma toistuu seuraavissa raskauksissa.

 

Pistin aina yheksän aikaan aamulla ja synnytyksen jälkeen kuulin, että olis vissiin pitänyt pistää aina iltaisin.

 

Synnytyspäivänä olin pistänyt n. yhdeksän aikaan aamulla. Sairaalassa n. puol 9 aikaan illalla anestesialääkäri ei suostunut epiduraaliin, koska piikityksestä ei ollut vielä kulunut 12 tuntia.

Synnytin sitten ilman epiduraalia (mitä pelkäsin yli kaiken!!), mikä ei ollutkaan lainkaan niin paha, mitä pelkäsin.

Seuraavassa synnytyksessä en edes pyydä epiduraalia, jos synnytys menee suurinpiirtein samallalailla ku ensimmäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin tämä sairaalassa, vuodepotilaille laitettava "napapiikki" on usein laitettu myös reiteen. Siitä saattaisi löytyä ratkaisu loppuraskauden piikitysongelmiin. Tietenkin kysykää ensin lääkäriltä ennen paikan muutosta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle gynekologi sanoi noin vuosi sitten että joutuisin raskaana ollessa piikittämään verenohentavia alusta asti. Neuvolatäti varasi ajan lääkärille 1.4 ja nyt olen rv9. Onko muut alottaneet vasta myöhäisemmässä vaiheessa vai huolehdinko ihan turhaan blink.gif

 

Itse aloitin piikittämisen vasta noin kuukautta ennen laskettua aikaa, samoihin aikoihin, kun jäi äippälomalle ja synnytyksen jälkeen piti vielä piikittää 6 vkoa. Työkaverini tytär vastaavasti joutui lähes raskauden alusta asti piikittämään. Riippuu kai syystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään soitti neuvolan täti ja sanoi että mun tapauksessa alotetaan piikitys vasta synnytyksen jälkeen. Sinäänsä hassua kun gyne sanoi että koko raskaus ajan ja sillonkuin mulla toi geenivirhe löyty lekuri sanoi kans et raskaus ajan joutuu piikittää o.O Kai ne siellä äitipolilla tietää parhaiten:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä pyytäisin kyllä toisen lääkärin mielipiteen vielä. Minulla on geenivirhe ja pistän ihan koko raskauden ja kuukausi sen jälkeenkin. Raskausaikana on erityistä suurempi riski laskimotukoksiin ja geenivirhe siis lisää riskiä jo ilman raskauttakin. Ja napanuoran suonet ovat herkkiä näille tukoksille. Cleo, sinuna siis kysyisin vielä toiselta lääkäriltä mielipidettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysin OT, mutta voin pahoin jo ajatuksesta että napaani pitäisi piikittää... :wacko: En voi edes antaa kenenkään koskea napaani.

 

Olen tosi pahoillani teidän vuoksi, jos joudutte napojanne pistelemään. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cleo, mäkin suosittelen varmistamaan vielä jostain muualta tuon ohjeen, ettei tule turhia riskejä otettua. Mä olen aloittanut piikitykset molemmissa raskauksissa rv 8, vaikka mulla ei ole todettua tukostaipumusta, tosin olen sairastanut massiivisen keuhkoembolian e-pillereiden aikana (eli hormoniperäinen).

 

 

Täysin OT, mutta voin pahoin jo ajatuksesta että napaani pitäisi piikittää... :wacko: En voi edes antaa kenenkään koskea napaani.

 

Olen tosi pahoillani teidän vuoksi, jos joudutte napojanne pistelemään. :(

Otsikko on vähän harhaanjohtava, ei sitä piikkiä (yleensä) napaan pistetä, vaan vatsaan. Kyllähän esim. insuliiniakin pistetään vatsaan, ei tämä sen kummempaa ole. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä alan piikittää heti synnytyksen jälkeen ja sitä pitää tehdä 2 vkoa. Syynä aiemmin nilkkaleikkauksen jälkeen iskenyt trombi, jolloin lääkityksenä oli sekä Klexane että Marevan. Tsemppiä muille pistelijöille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cleo, minäkin pyytäisin toisen lääkärin mielipiteen.

 

Siskollani oli 8 vuotta sitten keuhkoveritulppa, jolloin selvisi tämä meidän geenivirheemme.

Jos siskoni tulee joskus raskaaksi joutuu hän koko raskauden ajan piikittämään, juurikin tuon vanhan veritulpan vuoksi (ilmeisesti suurempi riski tulla uudestaan).

Minä sitten taas piikin vain vähän yli raskauden puolivälin jälkeen, koska minulla ei veritulppaa koskaan ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakaan ei ole itsellä ollut tulppaa, perinnöllinen geenivirhe kylläkin ja myöhemmin se löytyi myös äidiltäni siinä vaiheessa kun hänellä oli jo ollut yksi tulppa jalassa ja vuosia myöhemmin olikin sitten molemminpuolinen keuhkoveritulppa... meinasi kuolla ensiapuun :( Siinä vaiheessä häneltä tutkittiin asia kun kerroin että minulla tuo geenivirhe on ja myöhemmin tyttäreni tutkittiin ja häneltä löytyi se myös. Todennäköisesti myös muilla lapsillani on tuo geenivirhe.

 

Mä olen aloittanut piikittämisen heti plussaamisen jälkeen, mulla on lapsettomuuslääkärin resepti (sain keskenmenon yrittäessä lapsia ja tuo geenivirhe voi myös aiheuttaa alkuraskauden keskenmenoja tekemällä minitukoksia istukkaan joten varmuuden vuoksi sitten tuo lääkitys kun sukurasitekin on voimakas) ja oon sitten vaatinut sairaalassa lääkityksen. Monessa paikassa tuohon tukostaipumukseen ei ole hirveesti paneuduttu eikä kaikki äitiyspolit tiedä asiasta paljoa, saa olla tosi tarkkana ettei vaan kuitata asiaa sillä että "et sä mitään tarvi".

Myös pistoskuurin aikana otettava hyytymisarvoverikoe (antiFX-a muistaakseni) saattaa jäädä ottamatta jollei sitä hoksaa vaatia eikä äp siitä tiedä. Se kuuluu siis ottaa hepariinihoidolla vähintään yhden kerran raskauden aikana käypä hoito ohjeiden mukaan. Piikittämistä oon jatkanut 6 viikkoa synnytyksen jälkeen asti.

 

Keskimäisessä raskaudessa hepariinihoito keskeytettiin rv 11 - 30 ja nyt jälkimmäisessä raskaudessa sanottiin että ehdottomasti kun on kerran aloitettu, ei hoitoa lopeteta kesken kaiken. :lol: kummasti muuttui 2 vuodessa ohje samalla polilla... :rolleyes: Tuntuu että kun useempi samasta vaivasta kärsinyt käy samassa sairaalassa niin homma edistyy koska nyt viimeeksi asiasta tiedettiin jo paljon enemmän kun aiemmin eikä kaikkea tarvinnut koko ajan vahdata että vaadittavat jutut hoidetaan. Itse kyllä saa tosi paljon pitää huolta, mullakin ei suostuttu nostamaan 40 mg piikistä 60 mg piikkiin vaikka sanoin että painoin 10 kg enemmän viimeisimmässä raskaudessa kun edellisessä. No, sittenhän ne hoksasivat kun sen antiFx-an ottivat että hitto vie, liian paksua verta, nostetaas annostusta ja lääkäri sanoikin että joo, tää olisi kuulunut olla alusta asti isompi annostus. Höh.

 

Pistämisestä, rivakalla tarkoitin sitä että reippaasti ja hallitusti painaa neulan syvälle ja sitten hitaasti painoin mäntää alas. En siis ruiskuttanut ainetta nopeasti, vain piikin upotus sattui mulla vähemmän kun sen painoi yhtäjaksoisella liikkeellä. Mulla oli myös tosi herkät kyljet joten vaikka insuliinipiikitkin olisi saanut sinne pistää ja olisi rasvakudosta ollut niin en pystynyt. Mä myös lopussa painoin sen ilmakuplan pois kun tuntui että sattui vähemmän ilman sitä.

 

Täytyy myöntää että kun piikittäminen on ohi tällä kertaa niin en kyllä hirveesti kaipaa sitä :lol:

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

On erittäin tuttua hommaa tuo piikittäminen. Mulla ollut fragmin käytössä ja koska sen kanssa annostelussa oli pahaa epäonnea joka kerta niin lioutuskin on tullut turhan tutuksi. Ennen synnytystä (suunniteltu sektio) mulla oli siirrytty hepariiniin paria päivää ennen, ja hepariinin vaikutusaika on tosi lyhyt joten käytännössä suonensisäisesti mennyt sellaisen pumpun avulla. Hepariinia jatkettiin myös useampi päivä sektion jälkeen ennen kuin lääkitys tavoitetasolla pysytellyt jo hetken (eli noin 3-4pvä).

Raskausarvet ovat tässä piikittelyssä hyödyksi, sillä kaveri vinkkasikin kun niistä purnasin, että pistä hyvä ihminen siihen arpeen, ei tunnu yhtään ja menee paljon kevyemmin se piikki. toimi! Loppuraskaudesta kun entisetkään pistojäljet eivät ehtineet parantua uusien tieltä (esim. lämmin suihku sai vanhat pistokohdat vuotamaan) kokeilin pistää hoitajan neuvosta "alliin". Sattui ihan hirveesti, mulla kun ei ole mitenkään isot "allit". Pistelin mieluummin reiteen jos mahasta oli mahdoton saada otetta.

Kaikki hoitokäytännöt riippuu hoidon syystä ja hoitotasosta. Mulla se normaalielämässäkin on tavallista huimasti korkeampi. Syynä keinoelin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kovasti vastauksista! :lipsrsealed: Mulla on neuvolalääkäri aika varattu 4.4 niin jos sit sais vähän enempi infoa asiasta. Sleeping Sunin viesti pisti kovasti kyllä mietityttämään että onkohan ne siellä äitipolilla perehtynyt tarpeeksi asiaan.. Mun neuvolatäti on juuri vaihtanut koulupuolelta neuvolaan joten se eka neuvola oli aika säätöä ja kesti melkein kolme tuntia ja siltikin se soitteli perään kun unohtu sanoa sitä sun tätä :o Pitää kyllä tentata sitä lääkäriä oikein urakalla että varmasti menee asiat oikein. Meillä toi geenivirhe selvisi kun mummin veli sai veritulpan about 10 vuotta sitten. Mun mummilla ja äidillä on sama ja he selvisivät raskauksista ihan hyvin ilman piikitystä. Toivon kovasti ettei tarvitsisi piikittää. Kammoan kovasti tollasia neuloja mikä on tosi ironista sinäänsä kun on lähemmäs 80h istunut tatuointi penkissä :lol:

 

Ilmoittelen tänne mitä lääkäri sitten sanoi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te joilla useampi raskaus niin onko tuo piikitys tullut automaattisesti? Itse jouduin viime sektion jälkeen pistämään ja tänään kun varattiin sektio kysyin lääkäriltä joudunko taas pistämään, mutta lääkäri ei tiennyt. Hieman jäin siis miettimään että miksi lääkäri ei tiennyt kuinka nyt toimitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ On tullut automaattisesti. Yleensähän riskitekijät, mitkä ne nyt sitten kenelläkin ovat, ovat seuraavassakin raskaudessa olemassa, joten yhtä lailla tarvitsee tukosten ennaltaehkäisyä. Jos jostain syystä riskitekijöitä ei enää olisi, niin sitten kai voisi ihan hyvin olla ilmankin lääkitystä. Kannattaa varmasti vielä ennen sektiota kysyä toisen lääkärin mielipidettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla klexane ollut käytössä kuukauden verran (nyt 14+1) ja jatkuu koko raskauden ja 6 viikkoa vielä jälkeenkin. Tulpan olen kerran kärsinyt ja geenivirhe löytyy. Neuvolassa osattiin heti sanoa että kun äippäpolille menen ultraan niin sieltä saa reseptin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä. :)

 

Itsellä edessä nyt viikonloppuna Klexanen aloitus ja kyllä vähän puistattaa. Sain hyvin nuorena syvälaskimotukoksen vasempaan pohkeeseeni, mutta se miksi sain sen, on edelleen mysteeri itselleni sekä lääkäreille. Minut ja lähisuku tutkittu mutta mitään ei ole löytynyt. Sain silloin lapsena fragminia viikon verran massuun (hoitaja pisti) sekä parin kuukauden marevan-lääkityksen. Sen jälkeen tukosta ei ole tullut, mutta muistan jo silloin lapsena lääkärin sanoneen minulle, että sitten kun joskus tulen raskaaksi, mun pitää pistää varmuuden vuoksi.

 

Se pistäminen itsessään ei hirvitä, mutta muistan lapsuudesta, että se lääkeaine kirveli ihan hemmetin paljon. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se lääkeaine ei kirvele yhtään jos saa tulpan pois piikistä niin, ettei ainetta tule neulan päähän. Joskus siinä onnistuu ja joskus ei :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now