Hebu

Muita napapiikittäjiä?

142 posts in this topic

Pistin aina aamuisin. Olin pistänyt 09:15 klexanen ja kiireellinen sektio tehtiin klo 17:00, eikä ollut ongelmaa puudutusten kanssa. Mulle laitettiin spinaalipuudute.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fifi, mä olen myös kuullut että suurin osa synnytyksistä käynnistyy myöhään illalla/yöllä. Kun aloitin Klexanen käyttämisen, mulle muistaakseni sanottiin että ei ole väliä mihin aikaan vuorokaudesta pistää ja olen sitten aina pistellyt iltaisin. Viime viikolla äitiyspolin lääkäri puhui myös tuosta että 12 tuntia pistämisen jälkeen ei voi puudutteita synnytyksessä käyttää, mutta toisaalta ei sanonut mitään siitä että mun kannattaisi muuttaa pistoaikaa. Ainoastaan kehotti jättää pistämisen väliin jos on jotain merkkejä synnytyksen käynnistymisestä. En nyt sitten tiedä yrittäisinkö ehkä pikkuhiljaa kuitenkin aikaistaa tuota pistämistä.

 

Viikon verran olen nyt pistellyt reiteen, kun mahaan pistäminen kävi mulle liian vaikeaksi (kipeäksi). Ei reiteen pistäminen sekään mitään herkkua ole. Neula tosin menee helpommin ihosta läpi kuin jos mahaan pistäisi, mutta jälkikipu on kyllä vielä pahempi. Vaan minkäs teet, kun en enää yksinkertaisesti pysty pistämään neulaa mahaan.

 

Näköjään ohjeistukset vaihtelee siitäkin mihin kannattaa pistää. Äippäpolin lääkäri sanoi että jos en pysty mahaan enää pistämään, niin toinen vaihtoehto on pistää reiteen. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko muut piikittäjät käyneet ylimääräisissä ultrissa?

Mä olen käynyt nyt nt- ja rakenneultran lisäksi kahdessa seurantaultrassa tsekkaamassa että virtaukset ja kaikki on kohdillaan, ja niin ovat olleetkin. Kaikki ultrat on tehnyt lääkäri. Muistelisin silloin ekoissa ultrissa lääkärin sanoneen, että tämä saattaa joissain tapauksissa vaikuttaa sikiön kasvuun, mutten ole varma tarkoittiko Klexanea vai tukostaipumusta.

Viimeisen kahden ultran mukaan vauva on pieni, rv28+3 paino oli 1237kg ja 32+6 oli 1760g vastaten viikoilta ainakin viikkoa, melkein kahta, pienempää.

Nt-ultrassa la siirtyi viikon aiemmaksi, eli onko alun kasvupyrähdys vaan nyt tasoittunut vastaamaan alkuperäisiä viikkoja (kuukautisista ja oviksesta laskettua) vai olisiko lääkkeellä asian kanssa tekemistä vai johtuuko jostain ihan muusta? Eli sikiö kasvaa keskikäyrän alapuolella noiden ultrien mukaan, ja esim tänne: http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=179 kun noi viikot ja painot laittaa, niin painonnousussa on jopa pieni notkahdus.

Onko muilla miten noi seurannat menneet ja sikiö kasvanut kuinka ja onko ollut pieniä vauvoja syntyessään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ylimaaraisia ultria rakenneultran jalkeen oiskohan ollut 4kpl? Vauva kasvoi ihan taysin kayrilla ultrien mukaan mutta syntyessaan ennenaikaisena (rv 34) painoi hieman vahemman kuin oli odotettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostanpa tätä.

 

Mulla alkoi Klexane isohkolla annoksella (0,8 ml = 80 mg) heti plussasta. Vuosi sitten mulla oli tulpat molemmissa jaloissa ja keuhkoissa useampia, ja silloin löytyi FV Leiden eli Faktori 5:n geenimutaatio. Se on heterotsygoottisena eli pelkän geenin perusteella välttämättä ei olisi tätä estohoitoa (tai loppuelämäksi Marevania), mutta sisätaudeilla koetaan tukoshistoria merkittäväksi riskitekijäksi, kuten aina aiemmin olleet tukokset. Siksi tuo annoskin on yläkanttiin.

 

Musta meni lähetteet sekä lähisairaalan polille, josta lääkäri sanoi etten tarvitse seurantaa tai ylimääräisiä ultria, että Kättärille/Naistenklinikalle, ja sieltä tulikin nyt kutsu sisätautilääkärille rv 18 paikkeilla. Kutsussa luki, että aika on 1-2 tuntia ja labralähetteen kokeet liitttyi tukosasioihin eli luulen, että sit kuitenkin saatetaan ultratakin. Vai miksi siellä menee sitten noin kauan? Polin lääkäri, joka siis pisti lähetteen bumerangina takasin, sanoi, että tukokset tulee mulle jos tulee eikä napanuoraan/istukkaan, mutta kuitenkin näköjään täällä muillakin on virtauksia seurattu...

 

Itsellä jäi rankat pelot ja traumat aiemmista tukoksista, koska olin sydäntautien teholla ja huonossa kunnossa, joten jonkin verran asia on mielessä. Lähinnä pelkään, että taas vain ihmetellään ja epäillään pohkeessa lihaskramppia ja hengitystieinfektiota, vaikka oliskin tulppia ympäri kroppaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo vaan jaksaa ihmetyttää mua, miten voi olla noin välinpitämätöntä suhtautumista.. Ja miksi ei muka sinua pitäisi suojata noilta tukoksilta? Voi jeesus sanon mä.

Veikkaan että tuo pitempi aika pitää sisällään ultran. Niiden pitää varmaan myös keskustella sun kanssa lääkkeestä ja neuvoa pistämisessä, vaikka turhaahan se enää on, kun jo piikit on käytössä, mutta se ei välttämättä ole siellä tiedossa/tiedostettu.

 

Onko toista odottavilla piikittäjillä ollut kontrolliultria yhtä usein kuin ensimmäistä odottavilla? Vai onko luotettu että kaikki menee hyvin kun meni ekallakin kerralla?

Tässä alkaa itselläkin kohta piikitykset (no joo, vielä 10viikkoa, jos kaikki menee hyvin). Viimeksi piikitin kainalomakkaraan iltaisin, mutta koska edellinen synnytys käynnistyi illalla (puoli tuntia normi piikkiajan jälkeen, en ollut kerennyt onneksi ottaa piikkiä), niin kysyn nyt polilta että voisinko kuitenkin piikittää aamulla. Synnytys oli ohi 10tunnissa, ja ilman epiä ja spinaalia en olisi pystynyt hommaan mitenkään, ja jos piikin olisin ottanut niin puudutteita olisin saanut vasta kun vauva oli jo pihalla. Pelottaa vähän jo etukäteen miten seuraava kerta menee, kun toinen lapsi vissiin saattaa syntyä jopa nopeammin, että jos noita puudutuksia ei saisi.. Kipu oli mulle sen verran isoa että multa meni toimintakyky ja synnytys aina vähän pysähtyi kun puudutusten vaikutus lakkasi.

 

Tuohon mun viimeisimpään kirjoitukseen edellisestä odotuksesta voisin vielä kommentoida, että kontrolliultria oli rakenneultran jälkeen 3kpl ja viimeisessä tasan viikko ennen vauvan syntymää painoarvioksi saatiin 3136g ja syntyessään painoi 3585g, eli painoarviot olivat väärässä, ja lapsi kasvoi koko ajan hyvin kohdussa, kun sitä pienikokoisuutta pelkäsin johtuvan tuosta lääkkeestä.

 

Oletteko muut piikittäjät käyneet ylimääräisissä ultrissa?

Mä olen käynyt nyt nt- ja rakenneultran lisäksi kahdessa seurantaultrassa tsekkaamassa että virtaukset ja kaikki on kohdillaan, ja niin ovat olleetkin. Kaikki ultrat on tehnyt lääkäri. Muistelisin silloin ekoissa ultrissa lääkärin sanoneen, että tämä saattaa joissain tapauksissa vaikuttaa sikiön kasvuun, mutten ole varma tarkoittiko Klexanea vai tukostaipumusta.

Viimeisen kahden ultran mukaan vauva on pieni, rv28+3 paino oli 1237kg ja 32+6 oli 1760g vastaten viikoilta ainakin viikkoa, melkein kahta, pienempää.

Nt-ultrassa la siirtyi viikon aiemmaksi, eli onko alun kasvupyrähdys vaan nyt tasoittunut vastaamaan alkuperäisiä viikkoja (kuukautisista ja oviksesta laskettua) vai olisiko lääkkeellä asian kanssa tekemistä vai johtuuko jostain ihan muusta? Eli sikiö kasvaa keskikäyrän alapuolella noiden ultrien mukaan, ja esim tänne: http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=179 kun noi viikot ja painot laittaa, niin painonnousussa on jopa pieni notkahdus.

Onko muilla miten noi seurannat menneet ja sikiö kasvanut kuinka ja onko ollut pieniä vauvoja syntyessään?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se lääkäri sanoi suoraan, että tästä on erilaisia näkemyksiä ja hänen mielipiteensä gynekologina poikkeaa sisätautilääkärin mielipiteestä, mutta nimenomaan sisätautilääkäri hoitaa mua, ja sinänsä hänen mielipiteensä gynekologina ei merkitse. Hematologin yks pointti loppuelämän Marevanissakin on mun pelko ja aiempi traumaattinen kokemus, ja jo se ajaa Marevanin/Klexanen riskien/haittojen ohi. Toki hän sanoi, että mulla voi myös olla jonkinlainen mutaation mutaatio, ja siksi aiemmat tulpat oli niin pahat, ja ilman lääkitystä kroppa voi olla "aikapommi" eikä voitais tietää, kuinka pahasti seuraavalla kerralla käy. On parempi pelata varman päälle.

 

Sehän tässä myös herättää ajatuksia, että olen _oman_ selvittelyni takia ymmärtänyt hakeutua yksityiselle hakemaan Klexanea Marevanin tilalle. Muutoinhan tähän olisi reagoitu vasta neuvolalääkärillä viikolla x+y, jos silloinkaan... Ja oon kuullut ja lukenut, että tukokset istukassa aiheuttaa kohtukuolemia. Sen perusteella jäinkin ihmettelemään, että miten niin mun tapauksessa riskiä tukoksiin kohdun sisäpuolella ei ole.

 

Onneksi mulla on jo marraskuussa soittoaika, koska kilpirauhasarvoja myös seurataan Kättärillä, ja voin siinä samalla kysyä tuon käynnin sisältöä ja mahdollista ultrausta!

 

Mä pistän aina klo 12 aamupäivällä, koska muistan lukeneeni, että useimmiten synnytykset käynnistyy yötä vasten/yöllä. Mua siis myös mietityttää kivunlievitys vs. piikitys. Lapsettomuuspolilla kysyin tuosta, ja lääkäri sanoi, että 12 h rajan (Klexanen vaikutus kestää 8-12 h) noudattaminen tai pidemmänkin aikarajan asettaminen riippuu anestesialääkäristä: jotkut puuduttaa 10 h jälkeen ja jotkut ei vielä 12 h jälkeenkään. Että joo, ei voi tietää.

 

Mä oon yrittänyt kääntää asian niin, että "oletan" synnyttäväni ilman epiduraalia/spinaalia, ja orientoidun sen mukaan koko hommaan. Eli että synnytys on pelkkää helvettiä ja selviytymistä sekunnista toiseen, eh. Yritän myös pitää mielessä, että liian aikainen puudutus voi aiheuttaa pahimmillaan halvaantumista (vaikka onkin harvinaista), ja sitä hintaa en ole valmis maksamaan. Toki kun olen ensisynnyttäjä niin voi olla helppokin ajatella niin enkä missään nimessä halua vähätellä sun pelkoa, joka perustuu aiempaan kokemukseen. Onhan siinä sitten se, että annoksen voi puolittaa tai jättää väliin, jos synnytys tuntuu käynnistyvän, ja tokakertalaisena ehkä osaat lukea ennusmerkkejä. :)

 

On kyllä ikävää, että tällainenkin taakka pitää olla, mutta ihanaa, että täällä voi jakaa kokemuksia. Kiitos siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänne ajattelin palata kirjoittelemaan nyt kun toinen raskaus on siinä vaiheessa että huomenna 24. raskausviikon tullessa täyteen aloitan jälleen Klexanen piikityksen vatsamakkaroihin. Ainoa muutos edelliseen raskauteen on suurennettu annos (edellisessä raskaudessa se oli 40mg ja nyt 60mg suuremman BMI:n vuoksi) ja että kontrolliultra on joulukuun alussa. Edelliskerralla nimittäin ei tuollaista kontrolliultraa ollut tai en ainakaan muista.  :huh: Liekö sitten käytänteet muuttuneet täällä päin vai onko tuo joku lääkärikohtainen juttu.

 

Epiduraalin sain viimeksi synnytyksessä, mutta siihen vaikutti se että makasin jo sairaalassa odottamssa käynnistystä kun klo. 19.00 meni vedet ja tästä 15h eteenpäin esikoinen syntyi, ja en siis ollut pistänyt kuin viimeksi kaksi vuorokautta sitten illalla. Mutta minäkin pelkäsin kamalasti että mitä jos en saa puudutusta vai siksi että pistämisestä on aikaa alle 12h ja voin sanoa rehellisesti etten olisi selvinnyt synnytyksestä ilman epiduraalia. Tässä nyt pelkään että tällä kertaa jään ilman epiduraalia kun yleensä toinen synnytys kestää lyhyemmän aikaa ja tällä kertaa ei ehkä ole niin "hyvä tuuri" että tietäisin jättää pistämättä jos käynnistykseen jouduttaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei tullut viime synnytyksessä mitään ennakko-oireita synnytyksestä, vaan synnytys käynnistyi heti kipeillä ja säännöllisillä supistuksilla. Toki oon jälkiviisastellut joitain juttuja mistä olis ehkä voinut aavistaa synnytyksen lähestyvän, mutta sillon ei mikään hälytyskello soinut mun päässä.

Siitä kun supistukset alkoi, mentiin 3h päästä sairaalaan ja olin 4cm auki ja suoraan saliin ja samantien tilattiin anestesialääkäri epiä laittamaan.

Jos samalla kaavalla mennään seuraavakin, niin toivon todella että synnytys käynnistyy väh.10h edellisestä piikistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisätautilääkäri muuten sanoi mulle, että joskus Klexanen käyttäjän synnytys mietitään lääkityksen takia etukäteen ja voidaan myös käynnistää juurikin siksi, että lääkitys voidaan tauottaa. Toki hän ei ole naistentautien ja synnytysten tuntija, mutta voisin kuvitella, että näin voitaisiin toimia, jos on vaikka käynyt pelkopolilla puhumassa asiasta ja sielläkin todetaan se mielekkääksi. Ystävälläni siis käynnistettiin synnytys ylipäätään pelon takia, koska ennakointi rauhoitti häntä niin että siten koki pystyvänsä synnyttämään alateitse toisen lapsensa, joten ilmeisesti pelko voi olla kriteeri siihen.

 

Itse varmaan yritän tuota vaihtoehtoa ottaa puheeksi neuvolassa, jos alkaa kovasti pelottaa... Ei sekään kuulosta mielekkäältä, että tietyllä tavalla pakotetaan synnyttämään ilman noita puudutuksia, jos äiti kokee sen kohtuuttomaksi.

 

Ensikertalaisena en tosin ole tutustunut käynnistyksen riskeihin tai muuhun, mutta tuli vain tuo lääkärin kommentti mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tota käynnistämistä kammoan. Tai kai se silloin onnistuu, jos paikat on alkaneet kypsymään, mutta ilmeisesti epäkypsästä tilanteesta käynnistys ei ole se paras tilanne. Yhdellä kaverilla käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi ja monta päivää sitä käynnisteltiin ja supisteli ihan kunnolla (mutta kun ei auennut niin ei saanut epiä), mutta tilanne ei edennyt ja sitten joutuikin sektioon lopulta. Toisella tutulla taas käynnistettiin ennakkoon kun lapsi ei enää kasvanut, ja siinä menikin sitten 1,5h kun lapsi tuli vauhdilla maailmaan ja ilman puudutuksia, kun niitä ei keretty antamaan. Ihan vammoitta ei onnistunut tuo synnytys.

Toki nämä on ääripäät (ainoat käynnistykset jotka tiedän), ja käynnistykseen voi joutua muistakin syistä, mutta ne on tilanteita erikseen. Omasta halusta en tahtoisi.

Onhan tässä vielä jännitettävää ennen kuin lapsi on sylissä asti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei. Mä en tosiaan noista tiedä oikein mitään. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee parhain päin! On tämä piikitys kyllä tosiaan iso juttu etenkin tuosta näkökulmasta.

 

Mä soitin tänään Kättärille soittoaikaa vaihtaakseni, ja samalla otin puheeksi epätietoisuuden seurannasta. Kätilö oli sitä mieltä, että tällä tukoshistorialla + Klexanen takia "seurataan myös sikiötä tarkemmin" (oletan, ettei voi luvata ultraamisia, minkä toki ymmärränkin). Sanoi myös, että olen nyt heidän hoidossaan eikä mun kannata vaivata päätäni sillä lähiäitipolin gynen mielipiteellä. Ja hän sanoi, ettei mun kohdalla olisi vaihtoehtoa, että _en_ piikittäisi Klexanea, kun kerroin polin lääkärin mielipiteen siitäkin...

 

Mulla ei oo tällä kertaa tullut Klexanesta mustelmia oikeastaan yhtään! Tosi outoa, koska viimeksi oli koko maha ihan sinimusta. No, odotellaan kun etenee.

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi Airua sait nyt ihan virallisen mielipiteen asiasta. Ja eipä sitä sikiötä muuten voi seurata kuin ultraamalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo. Mulla on vaan tosi skeptinen fiilis itsellä, kun aiemminkaan sairasteluasiat yms. on menneet huonoimman kautta eikä oo hoidettu/tutkittu kunnolla. No, toivottavasti tää fiilis muuttuu luottamukseksi sen käynnin jälkeen viimeistään! muoks. Se on siis sisätautilääkäriaika ja on 15.1. Sitä ennen on 19.11. soittoaika.

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nt-ultrassa kävin pari viikkoa sitten ja siellä lääkäri kirjoitti mulle valmiiksi reseptin ja alan piikittämään sitten rv20. Ajan saan itse valita, joten viimeksi kun pistin iltaisin niin nyt sitten aamuisin, koska synnytys käynnistyi illalla viimeksi. Rakenneultran jälkeen seuraava ultra on tän asian tiimoilta rv28. En tiedä tuleeko tuon jälkeen vielä. Aikaisemmaksi ei laittanut, koska viimeksi kun kaikki on mennyt hyvin ja lapsi syntyi normaalipainoisena eikä tässä välissä ole tukoksia ollut, niin ei niin tiheään tartte seurata eikä missään vaiheessa oteta verikokeita tai mitään. Mielellään kävisin toki useammin ultrissa katsomassa että kaikki on hyvin, varsinkin siellä loppupuolella.

 

Mutta se mikä kiinnostaa ja mitä en tiedä enkä ole muistanut lääkäriltä kysyä, on että mikä siinä lääkkeessä estää sen selkäpuudutteen saamisen? Mikä siinä on riskinä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kuten muutenkin, Klexanen kaltaiset valmisteet nostaa verenvuotoriskiä ja selkäytimeen ronkkiessa on vaara, että sinne tulee hematooma. Eli sinne tulee verenpurkauma, joka pahimmillaan (huom. harvoin) voi aiheuttaa halvaantumisen. Todennäköisyys on pieni, mutta olemassa ja siksi monet lääkärit pelaa varman päälle.

 

Vähän sama homma kuin mulla Marevania käyttäessä ja viisaudenhammasta poistaessa tauotettiin lääke ennen leikkausta, ettei tule ylimääräisiä vuotoja. Toki ihan eri asia, mutta kun nuo lääkkeet hidastaa hyytymistä toivotusti niin siinä on myös toi epätoivottu puoli.

 

EDIT: Luin siis näistä sattumoisin Fimean sivuilta juuri tänään, netistä löytyy Klexanen valmisteyhteenveto. En saa luurilla linkkiä tehtyä, mutta eka hakutulos hakuyhdistelmällä "Klexane epiduraali spc".

 

(.) Mua on alkanut pelottaa, että tukos tulee pistosten välillä, kun edellinen ei enää vaikuta... Pistän siis kerran päivässä eli 24 tunnin välein ja lääkkeen vaikutusaika on 8-12 tuntia.

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Airua tiedosta! Mulle ei ikinä ole selvinnyt tuo syy, en vaikka eilenkin koitin googlettaa.

En myöskään tiennyt että tuo vaikutusaika on noin lyhyt, luulin että vaikuttaa pistoksesta pistokseen, siten että vaikutus vähenee pikuhiljaa. Auttaisko sua jos pistäisit aamulla puolet ja illalla puolet?

Tuotahan nimittäin voi tehdä myös, jos näyttää siltä että synnytys lähestyy, niin se aika puolittuu epiduraalin kanssa.Tai näin oon siis lukenut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä ajattelin kysyä, tammikuun sisätautilääkärikäynnillä, että vaihdetaanko resepti jossain vaiheessa uuteen niin, että annos jaetaan kahtia. Annos on nyt 80 mg ja apteekista kyllä saa 40 mg ampulleja. Käsittääkseni loppuraskaudestahan ne tulppariskit vasta kasvaa niin ehtii kysyä myöhemmin. Mun annoksen on ensin määritellyt hematologi ja sitten vielä hyytymisyksikön johtaja niin yritän luottaa siihen, että ne tietää mitä tekee. :D Ja toisaalta sillonkin kun mulla oli ne massiiviset keuhkoveritulpat niin mun muistikuvan perusteella pistettiin vaan kerran päivässä (tuolla samalla annoksella).

 

Tuohon epiduraaliasiaan vaikuttaa myös tosiaan se annos. Mulla se on tosiaan 80 mg ja sen kanssa odotteluaika on tuon Fimean tekstin perusteella 24 h, että joo.. Onneksi tosiaan annosta voi puolittaa, jos on synnytysolo (samaa neulaa ei saa käyttää kahteen kertaan, se toinen puolikas menee vaan roskiin, tosi kiva näillä hinnoilla :D). Yksi sisätautilääkäri sanoi, että joskus piikittäjien synnytyksiä käynnistellään suunnitellusti, jotta kivunlievitys voidaan hoitaa. Yritän lohduttautua silläkin sit.

 

Summa summarum: tää epätietoisuus on varmaan pahinta. Että asiat selviää aikanaan ja menee miten menee. Erityisen helppoa kontrollifriikille ja murehtijalle...

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on nyt rv12 alkanut tulla enemmän mustelmaa pistämisestä. :( Aiemmin ei oo tullut mitään (paitsi sillon keuhkoveritulppaa hoidettaessa tuli aivan karmeaksi siniseksi isoksi läntiksi koko maha, mutta nyt raskaana ei). Ärsyttävää, kun on melkeinpä vaikea löytää uutta pistokohtaa, ennestään mustelmaiseen kohtaan en uskalla pistää.

 

Eilen myös ilmeisesti pistin jotenkin huonosti ja tuli samantien järkyttävä sininen paukama ja verta tuli pistoskohdasta reilusti myös, niin ei ole koskaan käynyt. En tiedä menikö sitten yli rasvakerroksesta vai mitä ihmettä.

 

Onko muilla tullut jälkiä? Kirvelyyn mulla on auttanut neulan pieni ravistaminen, jotta ei jää lääkeainetta kärkeen, mutta jotenkin sekin tuntuu pahentuneen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en muista, että pistitkö mahaan vai kainalomakkaraan?

Mä pistin (ja tuun pistämään) jälkimmäiseen, eikä tullut pahoja mustelmia. Pieniä silloin tällöin. Jotenkin ajattelin että nää kerrat johtui huonosta pistämisestä ja tylsästä neulasta.

 

On pitänytkin kysellä, että tuleeko muille tukostaipuvaisille heposti mustelmia noin muuten?

Mulle on aina tullut, koko ajan jalat mustelmillä, ja oon miettinyt johtuuko tukostaipumuksesta vai oonko muuten vaan herkempi mustelmille.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pistänyt mahaan, mutta josko kokeilisi tuota kainalomakkaraa ainakin sen aikaa, että mustelmat mahasta paranee. Olinkin unohtanut sen vaihtoehdon. Kiitos muistutuksesta! :)

 

Mäkin oon mielestäni mustelmaherkkä (ja niin on äidin suvun puolelta muutkin), mutta ymmärtääkseni mustelmaherkkyys liittyy enemmänkin käänteisiin ongelmiin (verenvuototautiin, hemofiliaan jne.). Tosin oon järkeillyt, että kun on tukostaipumus ja veri hyytyy tujummin, ehkä ne mustelmat sitten vaan on näkyvämpiä. Itse oon vielä tosi vaalea niin todellakin säärissä näkyy herkästi pienetkin kolaukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskimotukos jokaisesta kolmesta muksusta heti alkuraskaudesta. Klexane mennyt koko raskauden + 6vko synn jälkeen.
Jos testiin pärähtää kaksi viivaa, on se ekana soitto lääkärille ja piikkien hakuun.
Ainoa mikä itseä ketuttaa piikeissä on se hinta :( Pistäminen ei ole ongelma, kun ''vain'' omasta ja vauvan hengestä kyse.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kalliitahan ne on, mutta aika nopeasti ainakin mulla se Kelan omavastuukatto täyttyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa aihe taas ylös. Täällä esikoisen odottaja, jolla pyörähti viimeinen kolmannes käyntiin toissapäivänä. Sen kunniaksi sitten löytyi myös laskimotukos :( Itse piikittäminen ei mulle ole ongelma, hoitoalan ihmisenä tottunut siihen hommaan. Se mikä pelottaa, on kaikki riskit synnytykseen liittyen.

 

Kuulisinkin mielelläni miten muilla Klexanen käyttäjillä on synnytykset menneet, onko ilmennyt jotain ongelmia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now