Sign in to follow this  
Followers 0
Guest senja laakkonen

Mitä mieltä olette

19 posts in this topic

Uusioperheen äitipuoli ohjeisti miehensä pojan siten, että lapsi (silloin 4 v) ei saa kutsua isää isäksi vaan etunimellä. Isäkään ei halunnut riidellä asiasta vaan suostui. Ihmettelen molempien menettelyä. Perusteluna äitipuolella oli että hänkin kutsuu omia vanhempiaan etunimellä. Poika on joka toinen viikonloppu isällään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no huh mikä äitipuoli. Ja ilmeisen tossukka isä.

Kyllä mun mielestä lapsi ite päättää mikä sana parhaiten sopii.

Taitaa valitettavasti olla äitipuolella kyllä muut syyt kuin omat kutsumatapansa taustalla :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peesailen edellisiä, jos kyse olisi omasta pojasta kyllä sanoihin pahan sanan äitipuolelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kutsu(i)n omia vanhempiani etunimellä, koska mut on siihen lapsesta asti opetettu. Siitä huolimatta mulle ei ikinä tulis mieleenkään kieltää lasta kutsumasta vanhempiaan isäksi ja äidiksi. :girl_impossible: Eli komppi soi.

 

Mun oli muuten tosi vaikeaa opetella käyttämään vanhemmista isä-äiti-termejä ulkopuolisille puhuessani. Ehkä siinä oli jotenkin mennyt roolit sekaisin itse henkilön kanssa? Siis tyyliin "hän silitää mun vaatteet, koska on mun äiti", eikä "koska hän tykkää silittämisestä".

 

Nimeltä kutsuminen oli kai muotia joskus 70-luvulla? Itse sanoisin isälle tiukasti, että nyt eletään 2000-lukua. Lapsella on oikeus vanhempiinsa ja siihen kuuluu musta se, että heitä saa kutsua isäksi/äidiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika törkeää.

Samoin kun se, että meillä bonukset aina äitilästä tullessaan sanoo isäänsä etunimellä (eli siellä lapsille ei puhuta isästä vaan nimellä...) ja meidän kotia paikan nimellä.. eli ei "täällä kotona" vaan "täällä Paikassa". Äiti aina toitottaa kuinka laaaapsilla on kaaaaksi kotiiiia! Ei ole, lapsilla on koti missä asuvat, ja äidin kotona käyvät joka toinen viikonloppu. Ei kenelläkään aikuisellakaan ole kahta kotia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäpä sillä väliä, mitä mieltä tuollaisesta on. Kurjaahan se on, että pienen ihmisen mieltä sekoitetaan ja sotketaan, ja kurja ja hämmentynyt fiilis lapselle varmasti tulee. Mutta toisaalta jokainen vanhempi on vapaa sotkemaan lapsensa mieltä ihan niin pahasti kuin haluaa, eikä sille ulkopuolinen mitään voi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toki noin, ja 50-50 silloin onkin periaatteessa kaksi kotia.

Tässä tapauksessa kun se vaan ei ole lapset jotka puhuu siitä kotina omasta aloitteestaan, vaan "äiti on sanonu että meillä on kaksi kotia". Ja mitä ilmeisemmin siellä isää ei sanota isäksi eikä kotia kodiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öö.. siis äiti on sanonut lapsille, että heillä on kaksi kotia ja lapset haluavat sanoa, että heillä on kaksi kotia. Onko siitä jotain haittaa, jos lapset sanovat niin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkin korvaan kuulostaa melko erikoiselta, että lapset (tai heidän äitinsä) eivät voisi sanoa, että heillä on kaksi kotia, vaikkakin toisessa asutaan vain silloin tällöin.

 

Itse eroperheen lapsena ainakin halusin, että myös etävanhemman koti tuntuisi mahdollisimman paljon omalta kodilta. Meille ei varsinaisesti puhuttu kahdesta kodista, mutta itse puhuin välillä molemmista kotina. Silloin tuntui siltä, että molemmat vanhemmista todella välittävät meistä, eikä toinen ota luokseen vain velvollisuudesta. Ei todellakaan pitäisi olla tavoitteena, että toisen vanhemman kotiin mennään kuin kyläilemään vieraaseen paikkaan.

 

Mitä pahaa on siinä, että molemmista puhutaan kotina? Tuskin lapset teistä vähemmän pitävät vaikka äiti olisikin tärkeä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noh, meidän kuvio ehkä ei ole se tyypillisin muutenkaan ja äiti ottaa lapset luokseen silloin kun muilta touhuilta kerkeää ja sattuu olemaan äitimoodi päällä.. Että anteeksi vaan tähän sotkeutumiseni, meille se nyt on vaan tärkeää että lapsilla on se yksi turvallinen koti sen jälkeen mitä äidin toimesta ovat kokeneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No siinä olen aivan yhtä mieltä, että kodin pitää olla lapsille turvallinen paikka. Jos äidin koti ei sitä ole, ei se ole koti. Äidin pitäisi varmasti ryhdistäytyä ja tehdä paikasta lastensa koti, ei kutsumalla sitä kodiksi vaan käyttäytymällä niin. Tuskin siinä vaiheessa, kun äiti alkaa käyttäytymään äidin tavoin, teilläkään on mitään sitä vastaan jos lapsilla on oikeasti kaksi kotia. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun ei voi mennä lapsen päähän, ei voi tietää, mikä se kodin kokemus lopulta on. Jotenkin vain minusta tuntuisi, että sisimmässä jokaisella meillä, kaikenikäisillä, on vain yksi paikka, joka oikeasti tuntuu kodilta. On kesäkoteja ja mummoloita, joissa myös vietetään aikaa ja joista pidetään, mutta sittenkin on vain se yksi Koti. Ja sellaisiin sydämen asioihin eivät vanhemmat voi antaa määräyksiä, kutsuttiinpa paikkoja miten tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joillekin se sana "koti" ei ole niin erikoinen. Olen joskus kutsunut kodiksi "paikkaa missä nukun", siis myös satunnaiset hotellit olivat koteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ikinä voisi tehdä noin. Mieheni on etälapsi(puoli)eni isä ja sellaiseksi he saavat häntä kutsua. Kokisin sen jopa epäkunnioittavana, jos kutsuisivat isäänsä etunimeltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä on nainen kuka tuommoista edes ehdottaa mutta täysin älyvapaa on isä joka tuollaiseen suostuu. Se on mun mielipide ja iso piste perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No just. Mun miehen lapset kutsuvat isäänsä isäksi. Myös mä kutsun miestäni iskäksi lapsipuolteni läsnäollessa. Olis ihan hirveää, jos lapset kutsuisivat isäänsä etunimellä. Todella epäkunnioittavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0