Strutsi

Vauvan kanssa harrastaminen

178 posts in this topic

Poika on nyt kohta 15kk ja meillä ei tuttavissa ole juurikaan lapsiperheitä, jotka asuisivat samassa kaupungissa. Ensimmäinen yhteinen koko perheen harrastuksemme oli vauvauinti, jonka aloitimme viime kesänä vauvan ollessa vajaa 5kk. Elokussa noin puolen vuoden vanhana aloitimme lisäksi käydä vauvajumpassa ja muskarissa kerran viikossa. Lisäksi syksyllä kävimme silloin tällöin enemmän äidille suunnatussa vauvajumpassa eli harrastuksia oli jopa neljä kertaa viikossa, mutta se oli ehkä jo vähän liikaa. Kolmessa harrastuksessa viikoittain olemme kuitenkin jaksaneet hyvin käydä aktiivisesti tähän päivää saakka, jos vain olemme päässeet ja näistä aktiviteeteista ja päivän kohokohdista on tykännyt niin äiti kuin lapsikin. Kaikki toiminta on ollut mukavaa ja samanlaista seuraa on ollut niin äidille kuin vauvallekin. Lisäksi tammikuussa 11-kuisena aloimme käydä kerran viikossa avoimessa päiväkodissa, jossa on sitten vapaata leikkiä vähän erilaisessa ympäristössä ja vähän toisten lastenkin kanssa. Varsinainen säännöllisempi pihalla ja leikkipuistossa käynti on aloitettu nyt keväällä reilun vuoden ikäisenä ja se onkin ihan kiva nyt kun nuo ohjatut harrastuksetkin kesäksi loppuvat ja vauvauinti lopetetaan muuten. Nyt ajateltiin lisäksi alkaa käydä itseksemme koko perhe uimassa kerran viikossa tai parissa, kun siihen on pohja saatu. Muskariporukan kanssa sovimme myös tapaavamme edelleen puistoilun merkeissä ja avoimen päiväkodinkin toiminta jatkuu juhannukselle eli kiva että on vähän säännöllistä ohjelmaa jatkossakin. Syksyllä sitten jatketaan taas taaperojumpassa ja muskarissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voi toki johtua monesta muustakin syystä mutta vauva ahdistui(?) silloin ja ahdistuu(?) edelleen nyt vuoden ikäisenä tilanteissa joissa on paljon ihmisiä. Ilman mitään näkyvää syytä itkee hysteerisesti siitä hetkestä kun paikalle saapuvat, siihen asti kun lähtevät pois. Nukkuminen onnistuu ainoastaan omassa kodissa omassa sängyssä ..jne monta muuta pientä juttua.

 

..vertasin aina tätä lasta omaani, saman ikäisiä kun ovat. Ja ainut mikä meidän äitien mielestä erilailla oli se että minä liikuin lapseni kanssa ja ne eivät. Nyt en siis ottanut huomioon mitään luonteenpiirteitä enkä perintötekijöitä..

 

Ja siis, tähän ei nyt oo mitään faktaa. Ihan mutu tuntumalla tässä mennään ;)

 

No tuskin johtuu "harrastamattomuudesta" :lol: Eihän ne vauvat mitään harrastuksia tarvitse, äidistä sen nyt ehkä ennemmin huomaa jos istuu koko vauva-ajan kotona :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

missä voi harrastaa minilattareita tai muuta tanssiliikuntaa vauvan kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevätkaudella käytiin muskarissa, jonka aloitimme pojan ollessa 5kk. Syksyksi ilmoittauduttiin vielä mukaan.

Nyt ollaan käyty muutama kerta vauvajumpassa, aloitettiin kesäkuun alussa pojan ollessa 9,5kk. Tuolla jumpassa tuntuu vihtyvän hyvin. Muskarissakaan ei itketty ja kovasti tarkkailtiin ympäristöä, mutta vasta parilla viimeisellä kerralla rupesi innostumaan enempi.

 

Pk-seudun elomammojen kanssa ollaan myös treffailtu suht ahkeraan.

 

Siinä meitin aktiviteetit. Ei mulla oo oikeestaan missään vaiheessa tuntunut seinät kotona kaatuvan. Täällä kun noi rytmit on niin helppo pitää. Välillä on kuitenkin tosi mukava päästä vähän tuulettumaan. Ja meidän poitsu yleensä skarppaa muualla ollessa eikä kiukuttele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin baby-jumpat 3 kuukauden ikäisenä ja on käyty 2-4 kertaa viikossa. Syksyllä ajattelin tutustua perhekahvilaan ja muskariin ja sillon ei taideta enää ehtiä 4 kertaa viikossa jumppaan. :rolleyes:

 

Meillä "harrastetaan" paljolti äidin hyvinvoinnin takia ja tosi yhdessä puuhaaminen on kivaakin. Se, että vauva välttämättä tarvitsisi näitä virikkeitä, ei ole ollut ajatuksena missään vaiheessa. Bonuksena neiti jäntevöityi jumpassa ja sain ideoita jumpauttamiseen nyt kesän ajaksi kun tunnit on tauolla, mutta hyvin tuo olisi taatusti kehittynyt ilmankin.

 

Meillä neidin pää kestää ahkeraakin kyläilyä ja puuhaamista, mutta toisen luonteinen vauva voisi olla moisesta pyörityksestä kauhuissaan. Kavereitten muksut kuulemma nukahtavat huonosti ja ovat levottomia öisin jos vauhti on ollut päivällä liian kova.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olemme pojan (nyt 7,5kk) kanssa käyneet perhekahvilassa, vauvajumpassa sekä mamasalsassa, jossa poika keikkuu kantoliinassa mukana. Vauvauintia olisi ollut kiva kokeilla, mutta meidän paikkakunnalla on niin paljon tunkua sinne, ettei arpaonni suosinut meitä. Se jäi, mutta tosiaan tilalle tuli nuo jumpat ja tanssit ja niistä ollaan kovasti tykätty. Syksyllä voitaisiin kokeilla muskaria.

 

Poika tuntuu viihtyvät menossa mukana ja yleensä "harrastuspäivät" sujuvatkin mukavasti. Kotipäivät ovat usein yhtä kitinää ja kätinää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvaharrastukset aloitettiin tytön ollessa kolmeviikkoinen. Tuolloin menimme vauvahierontaan. Sitä on jatkettu ja aina hieronnan jälkeen olemme mamma- ja vauvakaverin kanssa viettäneet aikaa yhdessä (mammat kokkaillen, vauvat nukkuen/puuhaillen).

 

Vauvauinti aloitettiin tytön ollessa kolmekuinen. Ihan hyvä aika oli aloittaa, tosin alussa tyttö vaan lillui vedessä. :lol: Syksyllä olemme menossa tuonne uintiin taas.

 

Syksyllä (tytön ollessa n. 10-kuinen) toiveissa olisi aloittaa vauvamuskari. Saa nähdä, mahdummeko mukaan.

 

Näiden lisäksi olemme tavanneet äitikavereita lapsineen kaupungilla/toistemme kotona. BabyBiossa olemme ahkerasti käyneet, samoin kuin shoppailemassa.

 

Minulle harrastukset kodin ulkopuolella ovat todella tärkeitä. Koen koko ajan huonoa omatuntoa siitä, etten mielestäni anna lapselleni tarpeeksi virikkeitä ja mistä tahansa maan ja taivaan välillä voi syyllisyyttä tunteakaan. Ei ole näin tärkeää tehtävää kuin lapsen kasvattaminen aikaisemmin ollut, mitä lie suorituspaineita mulla siis. :unsure: Lisäksi näissä ystävien tapaamisissa saa keskustella vertaiskokemuksista - ja saa aikuista juttuseuraa. Kotona alkaisivat tekemättömät (ja olemattomatkin) kotityöt ahdistaa, joten kotoa poispääsy on välillä ihan must.

Edited by Galaxy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syksyn tullessa jatketaan vauvauintia ja aloitetaan uutena harrastuksena muskari. Näin meillä on kaksi ohjattua harrastusta viikossa ja sen lisäksi todennäköisesti luuhataan kaupungilla ahkerasti, kuten ennenkin. Käydään lounailla, treffataan vauva- ja äitikavereita, Babybioillaan yms. Meillä sekä vauva että äiti nauttivat aktiivisista päivistä, kunhan pidetään viikossa myös pari kotipäivää, ettei mene pelkäksi juoksemiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään aloitettiin meidän ihka eka harrastus metsäretkien lisäksi. Eli käytiin seurakunnan perhekerhossa. Oli mukavaa, meitä oli seitsemän äitiä+lapsukaiset, muutama tuttu ja muutama uusi tuttavuus. Oli mukavaa kahvistella ja syödä pullaa ja aina oli joku sylittämässä meijän poikaa ku oli porukan kuopus (2kk). Muutapa ei juuri sitten varmaan harrastellakaan näin aluksi (ei sen puoleen, että täällä mitään mahiksia oliskaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä harrastetaan tiistaisin tunnin ajan värikylpyä päiväsaikaan paikallisessa taidemuseossa, joten mies ei pääse silloin mukaan, mutta mun mielestä on oikeesti kiva, että tää harrastus on päivällä, ni ei aina tarvi koko päivää olla keijukaisen kanssa kaksistaan.

- värikylvyn hinta on täällä 40 euroa/syksy

 

Puolen tunnin vauvajumppa torstai-iltaisin on hyvää liikuntaa sekä äidille, että vauvalle.

- jumpan hinta on 60 euroa/koko kausi (syksy ja kevät), ja siihen hintaan saadaan periaatteessa käydä kuinka monessa jumpassa tahansa.

 

Näitä seurakunnan järjestämiä kerhoja oon kans harkinnu...

mut toistaseksi ne on sillä harkinta-asteella.

- 2 euroa/kerta, ja siihen sisältyy sämpylä + kahvi tms.

 

Ikää neidillä siis 4,5 kk kun nää kaikki aloitettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starille tiedoksi että seurakunnan perhekerhot ovat ilmaisia tapahtumia :)

Ensin kahvitellaan/syödään aamupalaa kaikessa rauhassa ja sen jälkeen alkaa

päivän ohjelma :) Mä itse aloin käymään kun neiti oli 2kk ikäinen ja käydään

edelleen...Neiti tykkää tosi paljon kun saa olla toisten lasten kanssa :)

Muskari ja värikylpy jatkuvat taas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Meidän seurankunnan talolla on 2 euron maksu, joka kattoo ton sämpylän ja kahvin...

Toki siis se ei oo pakollinen juttu, mutta kuitenkin suotavaa :)

 

Tarkotus ois varmaan nyt keskiviikkona mennä ekaa kertaa, tai sit seuraavalla kerralla.

Se aika (klo 10 alkaen) on vaan just sellanen et meen neiti on päikkäreillä nro 1. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin kuukausi sitten eli 3 kk:n iässä vauvauinti ja muskari. Myös äiti-vauvajumpassa yritetään käydä kerran viikossa. Lisäksi ollaan käyty jo n. 1 kk:n iästä alkaen säännöllisen epäsäännöllisesti leikkipuiston vauvakahvilassa ja neuvolan organisoimassa äiti-vauvaryhmässä. Myös muita mammakavereita lapsineen tavataan jonkin verran, käydään Babybiossa ym. Vauvamuskarissa ja -uinnissa käydään niiden maksullisuuden vuoksi joka viikko, muissa menoissa fiiliksen ja tilanteen mukaan. Yritetään pitää myös ns. kotipäiviä, jolloin ollaan vaan kotosalla ja käydään vain ulkoilemassa/kaupassa. Poitsu tuntuu viihtyvän hyvin menossa mukana mutta nauttii selvästi myös kotipäivistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käyty vauvajumpassa 2 kk:n iästä alkaen (meidän jumpassa pään kannattelu ei ole edellytys) eli nyt kolmasti jo. Vauva tuntuu tykkäävän ja jaksaa hyvin koko 45 min. Vauvauinti alkaa kun 3 kk tulee täyteen. Harrastukset kahdesti viikossa riittää varmasti hyvin tässä vaiheessa. Muuten mm. vaunutellaan ja käydään ahkeraan mummolassa, joka on tässä ihan lähellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan käynyt Tampereella täällä OM Yoga -joogakoulun vauvajoogassa? Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta, mutta mun mielestä 7e/puolen tunnin kerrasta on aika kallis, onko tuo sen arvoista?

 

Mitä muita kivoja harrastuksia Tampereella on vauva-arkeen?

 

Mä suunnittelen vauvalle harrastustoimintaa vaikka la:aan on vielä yli 4kk aikaa. Tätä menoa mahtaa olla pikkuisen kalenteri täynnä ohjelmaa jo syntymäpäivänä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on nyt reilu 6 kuukautta ja äiti alkaa oleen toiminnan tarpeessa. Ja poikakin, sen huomaa kun käydään kylässä missä pieniä lapsia niin ilme kirkastuu. Eihän tuo nyt tietenkään leiki toisten kanssa mutta seuraa toisia ja on seurassa.

 

Ekan puolen vuoden aikana on riittänyt ihan "omat menot" mutta nyt vois olla jotain ohjattuakin. Vauvauintiin myöhästyttiin ilmoittautumisessa, mennään uimaan sitten keskenämme joskus. Äiti-vauva jumppa vois olla kiva mutten ole löytänyt mitään. Avoimeen päiväkotiin olen ollut menossa tämän vuoden puolella mutta aina tulee jotain muuta. Lapsi kun ottaa aamulla 9 aikaan kahden tunnin päikkärit niin jotenkin on hankalaa sen suhteen ehtiä esim. klo 10 alkaviin juttuihin. Ensi viikolla mahdollisesti aloitetaan muskari jos mukaan vielä mahtuu (netin mukaan ois vielä tilaa).

 

Mutta tulin itseasiassa kysymään mielipiteitä BABYBIOSTA. Minkälaisia kokemuksia on? En ole aiemmin ollut innostunut asiasta mutta nyt kiinnostaisi vaikka kokeilla. Mutta tuntuu että miten onnistuu sitten lapsen kanssa joka on liikkuvainen. Helpompaa olisi varmaan ollut mennä kun ei liikkunut tai vain vähän. Eikös ne leffateatterin portaat sellaisia matalia joihin pääsee helposti kipuamaan? (joo en ole vähään aikaan käynyt leffassa)

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thingumy: Onhan se ihan hyvä selvitellä ja suunnitella ennen synnytystä, itsellä ainakin mennyt nopeasti aika ja huomaa ettei ollutkaan osallistumassa niihin mihin ajatuksen tasolla suunnitteli osallistuvansa. Ja joihinkin on ilmoittautuminenkin hyvissä ajoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkoi harrastukset pojan ollessa 3½ kk.

 

Maanantaisin on muskari.

Tiistaisin käydään kahvittelemassa, ostoksilla tms. ei mitään vakiojuttua.

Keskiviikkoisin on äiti-lapsi-jumppa.

Torstaisin sama kuin tiistaina.

Perjantaisin on äiti-lapsi-jumppa.

Lauantaisin vauvauinti.

Sunnuntaisin ollaan vaan!

 

Oon huomannut, että mitä enemmän aktiviteettia päivällä, niin sitä paremmin menee ilta ja yö. Pojalle ei tunnu riittävän vain kotona äiskän järkkäämät aktiviteetit. Ja kivahan se on mennäkin, kun ainakin vielä se on ollut helppoa. Kerran ollaan oltu Babybiossa, perhekahvila on vielä kokeilematta. Mulla on jonkin verran tuttuja mammoja yhtä aikaa lomalla, niin niitä ja heidän muksuja on kiva nähdä aina silloin tällöin. Vaunulenkit kuuluu myös lähes päivittäin ohjelmaan.

Edited by TIME

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme kokeilleet vauvamuskaria sekä vauvajumppaa vauvan ollessa 3-5kk ikäinen. Muskarista vauva tykkäsi kovasti, mutta 45 minuutin muskarista viimeinen vartti meni aina kovaa väsymystä vasten taistellessa. Jumppa ei meillä saanut oikein suurta suosiota. Jumppa itsessään oli ihan ok, mutta kuntokeskus ympäristönä oli vauvalle liian levoton.

 

Nyt vauva on 8,5kk ja me emme harrasta yhtään mitään. Olen monesti miettinyt seurakunnan perhekerhoon menemistä, mutta koskaan en ole saanut aikaiseksi lähteä. Me ollaan tosi paljon ihan vain kotona. Päivittäin ulkoillaan koiran kanssa ja muutaman kerran viikossa käydään ruokakaupassa, siinä meidän virikkeet. :P Kahvitteluja ym. on äidin onneksi ja iloksi aina joskus, mutta ei viikottain.

 

Jos olemme jossain kauppakeskuksessa tms, niin tyttö ei kovin helposti nuku päikkäreitä (varmaan tottumiskysymys), joten sellaiset päivät ovat raskaita. Olen myös huomannut, että ihan normaali ruokakauppareissu illalla liian lähellä nukkumaanmenoaikaa vaikuttaa yöuniin, joten sellaiset on karsittu minimiin. Varsinkin sen jälkeen, kun tyttö täytti 8kk, meillä on karsittu ylimääräinen hälinä, hulina ja virikkeet minimiin. Minusta tuntuu, että siinä iässä huimassa kehitysvauhdissa alkoi olla virikettä ihan riittämiin. Kotona kyllä laulellaan ja tanssitaan ym., jos siltä tuntuu, joten en mä lastani ihan viriketyhjiössä pidä, mutta en myöskään varsinaisesti pyri järjestämään mitään erityisiä virikkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ OT. Mun mielestä oli ihanaa kun Vauva-lehdessä oli kolumnissa heitto, että tuskin Mozart missään harrastuksessa kävi vauvana :lol:

 

Me tanssimme vauvan kanssa kotona päivittäin. Vauva on tottunut jo kohdussa tanssiin ja siitä kovasti tykkää. Nyt ollaan ruvettu jutteleen tanssin aikana :) Kunhan kolme kuukautta tulee täyteen, niin olisi kiva mennä vauvauintiin :) Meille riittää harrastukseksi myös serkkujen näkeminen kerran viikossa. Meillä kun radiosta huolimatta on niin hiljaista, että vauva on ihan väsynyt metelöivien leikkivien serkkujen näkemisen jälkeen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Mustakin se vauva-lehden kolumni oli ihana :)

 

Me ei harrasteta oikein mitään, ollaan vaan. Seurakunnan avointa päiväkerhoa oon harkinnut mutta on jäänyt vielä harkinnan asteelle... ja vauvauinnit tms ei houkuta mua yhtään.

 

Mamma-kahvittelut noin kerran viikossa on meidän ainoa harrastus. B) Tosin jos tätä loistavaa kahvittelu-seuraa ei olis löytynyt niin varmaan olisin jo raahautunut tuonne seurakunnan kerhoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä siinä Vauva-lehden kolumnissa oli vähän ykspuolisesti ajateltu, että niihin harrastuksiin mennään vain lapsen takia. Mä en ainakaan ajattele, että lapsi tarvitsisi niin paljon harrastuksia, mutta meillä äiti tarvitsee niitä. Mä en siis viihdy kotona yksin vauvan kanssa hirveän kauaa (en oo koskaan viihtynyt yksinkään kotona), joten lähes joka päivälle pitää löytää jotain tekemistä.

Tällä hetkellä meillä on tiistaisin lorutuokio perhetalolla ja seurakunnan äiti-vauva -kerho (alkaa ens tiistaina).

Keskiviikkona on vauvahieronta (alkaa ens keskiviikkona) ja sen päälle lorutuokio, torstaina vauvakerho ja sunnuntaina vauvauinti (aloitetaan vasta ens sunnuntaina).

Noista saattaa osa jäädä pois, jos vauva ei tykkää ja vauvahierontaa on vain 4 kertaa ja tota vauvakerhoa 5 kertaa.

Tämän lisäksi tavataan kälyäni ja veljenpoikiani tai sit kahvitellaan mammaporukassa, tavataan muita kavereitani esim. lounaalla, käydään vauvakinossa, ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Se juttu tietysti olikin vain yhden äidin yksipuolinen mielipide. B) Musta se tuntui ehkä vähän "synninpäästölle" meille yksinään viihtyville ja ryhmäaktiviteetteja välttäville äideille, siksi mulle tuli siitä tosi hyvä mieli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now