Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

Vaunujen ja rattaiden huolto ja pesu

5 posts in this topic

Kuinka paljon/usein olette huoltaneet ja/tai pesseet vaunuja/rattaita? Oletteko pyyhkineet sateen jälkeen kuivaksi vai antaneet kuivaa omia aikojaan (esim. runko, kuomu...)? Onko vaunujen/rattaiden "niveliä", akseleita yms. osia puhdistettu, rasvattu...?

 

Entä minkälaisia pesuaineita kangasosiin olisi hyvä käyttää?

Emmaljungissa (Twin City Cross) esimerkiksi lukee, että "pesu miedolla saippualiuoksella", joka saa olla max. 30 asteista. Öh... siis?!? :huh: Käsinpesu tarkoittaa kai käsinpesua, vai uskaltaisiko pehmusteita ym. kangasosia laittaa pesukoneeseen esim. synteettisten kankaiden tai villan pesuohjelmalla (ilman linkousta)?

 

Ja täytyy itse tunnustaa, että on jäänyt huoltohommat aika vähiin... :blush: Onneksi vaunut ovat hyvää laatua ja (siksi) vielä mainiossa kunnossa! ;)

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Brio Kombit -08 ja Carena double swing -10, Carenoita ei olla huollettu siis ollenkaan kun ostettiin ne lokakuussa. Brion nivelet ja teleskooppiaisa rasvattu kerran liikkeessä josta ostettiin, Brion kankaita on pesty ja paljon :D Kesän jäätelöt hiukan sotki, joten kesällä kankaat oli melkein kerran viikkoon pesukoneessa. 30asteessa lyhyessä ohjelmassa.

 

Pitäisi kyllä hiukan useammin rasvailla ja talven jälkeen ois varmaan ihan hyvä pestä runkokin suolasta puhtaaksi ettei ruostuisi, tosin taitaa jäädä taas "pitäisi" asteelle niinkuin viime vuonnakin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsinpesu on tosiaan käsinpesu. Jos siitä ei ole mainittu, kankaat voi (=pitää voida)pestä koneessa hienopesuaineella 30 asteessa. Itse pesin Teutonian tuplarattaiden kankaat syksyllä ja aivan uusilta näyttävät pesun jälkeenkin. Muu huolto on kyllä jäänyt olemattomiin. Pitää varmaan teettää miehellä jokin huolto ennen noiden myyntiin laittamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä olen emmaljungan kankaat pessyt useasti koneen käsinpesuohjelmalla ilman linkousta. Sehän se paha tekijä on ;)

Puhtaaksi on tullut. Tahrakohtiin sappisaippuaa. Runkoa en ole pessyt, rasvailtu on nitinät pois. Aika harvoin tarvitsee, hyvää laatua ovat. Renkaat oli uusittava, niissä ei ilmat pysyneet enää (1,5v käytössä ja kuivavarastossa tuon jälkeen 3 vuotta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole 2 vuotta jokapäiväisessä käytössä olleita Teutonioita huollettu mitenkään. Jos pääsevät pahasti kastumaan sateessa, niin kuivaan kankaat ja rungon. Kankaita ei ole tarvinut pestä, materiaali hylkii likaa aika hyvin ja väri on sellainen, ettei siinä lika edes oikein näy. Mitään nitinöitä ja natinoitakaan ei ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0