Sign in to follow this  
Followers 0
Mamalicious

Kätisyys

36 posts in this topic

tuli tuossa daffyn kanssa juttua meidän taaperoiden syömisistä...todettiin, että Daffyn kohta 2v syö vallan vasurilla ja meidän kohta 2v käyttää 95% oikeaa kättä syömiseen.

 

voiko tuosta jo päätellä kätisyyden? vai koska se määräytyy? vaikka se syöminen jo noilla sujuukin niin onhan se kuitenkin vielä suht opetteluasteella...mutta kertooko tuo silti sen että meidän taapero on oikeakätinen ja daffyn vasen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just tänään mietin, että mun pitäis kysellä täältä asiaa. Meillä poitsu täyttää kohta kaksi ja käyttää syödessään ja piirtäessään kumpaakin kättään. Missä iässä yleensä tää määräytyy? Nyt kun tosiaan melko 50/50 kumpikin käsi pojalla käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on poitsulla käsien koordinaatio jo aika hyvin hallussa, syöminen onnistuu tosi nätisti - molemmilla käsillä. Poika myös piirtää molemmilla käsillä. Yhdessä vaiheessa kyllä suosi vasenta, nyt ei enää ole havaittavissa selkeää "suosikki" kättä. Ikää pojalla siis 1v. 7kk. Mä olen kanssa pohtinut, että missä vaiheessa tuo kätisyys "varmistuu"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen kätisyys alkaa vakiintumaan 2-4 vuoden iässä, joskaan kaikilla 4-vuotiailla se ei ole vielä vakiintunut. Viisivuotiaan kätisyys pitäisi kuitenkin jo olla vakiintunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ok...täytyykin tarkkailla muissa tilanteissa tuota kätisyyttä. voisin kyllä ajatella että jos meidän ukko käyttää muissakin toiminnoissa vahvemmin oikeaa kättä niin ehkä se on vahvistumassa kätisyydeksi..

 

osaakos joku sanoa periytyvyydestä jotain? periytyykö vasenkätisyys?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kätisyyden ajatellaan johtuvan (ainakin osittain) perintötekijöistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä, isäni ja isänisä ollaan kaikki vasenkätisiä. Poika näyttää vahvasti oikeakätiseltä. Saa nähdä miten käy uuden tulokkaan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika täyttää pian kuusi ja nyt ehkä jo uskaltaa sanoa vasuriksi. Vasenta se enemmän käyttää, mutta just tänään esim. söi oikealla ja käytti eilen saksilla leikatessaan molempia käsiä vuorotellen. Eli vähän vakiintumatonta vielä. Toisaalta en ole huolissani, koska olen kuullut, että vasenkätisillä lapsilla kätisyyden vakiintuminen usein kestää vähän kauemmin kuin oikeakätisillä.

 

Hassua vaan on se, että meidän kummankaan lähisuvussa ei (mun tietääkseni) ole vasenkätisiä. Mistä lie tommoinen sitten periytynyt/tullut.

 

 

Edit. Paitsi nyt kun juttelin mummini kanssa, niin kuulemma mun ukilla on vahva vasen, vaikka virallisesti oikeakätinen onkin. Tosinhan tuolloin (20-luvulla) aika paljon lapsia pakotettiinkin oikean käden käyttöön. Samoin löytyi kaksi vasuriserkkua, tosin toinen äidin ja toinen isän puolen suvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain vaiheessa kiinnitin asiaan Onnin kohdalla huomiota, mutta en muista nyt kaikkea. Joka tapauksessa varmaankin 95%:n varmuudella Onni piirtää ja kirjoittaa vasemmalla kädellä, mutta taitaa syödä yleensä oikealla. Aika moni on sanonut, että Onnista "tulee" varmaankin vasenkätinen, mutta saa nyt nähdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsien kätisyyttä tuijotetaan koko suvun voimin, kun itse olen vasenkätinen. :rolleyes: Mies on oikeakätinen.

 

Ainakin esikoisesta näyttäisi tulevan oikeakätinen, ja oletettavasti myös muista lapsista. Jostain on jäänyt mieleen, että vasenkätisyys on periytyvää. Tällöin kuitenkin vasenkätisyysgeeni pitää tulla molemmilta vanhemmilta, eikä pelkästään toiselta.

(menee liian teoreettiseksi, joten jääköön tähän...)

 

Ei meilläkään "virallisesti" ole suvussa ollut vasenkätisiä, koska ennen kaikki lapset pakotettiin oikeakätiseksi. Epäilys kuitenkin on, että molemmat pappani olisivat olleet vasenkätisiä, koska ainoastaan kirjoittaminen heiltä sujui oikealla kädellä. Yllätys oli siis vanhemmilleni suuri, kun minä osoittauduin vasenkätiseksi, ja he molemmat ovat oikeakätisiä. Isäni oli "syyttänyt" äitiäni jopa väärältä puolelta syöttämisestä. :lol:

Edited by Jennika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Ville on alusta asti valikoinut mielummin kaiken oikeakätisenä, edelleen ja ikää lähemmäs 4v nyt eli taitaapi tulla oikeakätinen meidän ipanasta. Tänään kokeili kynää vasuriin mutta nopeasti vaihtoi oikeaan käteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1,5 -vuotiaamme käyttää selkeästi enemmän oikeaa kättä, mutta aina toisinaan tekee asioita myös vasemmalla kädellään. Minä itse olen vas.kätinen, mies oik. Mielenkiitoista nähdä, kumpikätinen tytöstä sitten tulee. Mä veikkaisian tän perusteella, että että oikea, mut ilmeisesti vielä ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 4-vuotias käyttää pääasiassa vasenta kättään. Välillä yrittää jotain oikealla, mutta vaihtaa kynän / sakset/ haarukan vasempaan käteen. Potkii myös palloa vasemmalla jalalla. Vasen on ollut hallitsevampi minun mielestäni aina, eli jo vauvana tarttui ensin vasemmalla kädellään jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen aihe! Olen itsekin alkanut huomioida, että meidän juuri 2 vuotta täyttänyt tyttömme käyttää kyllä kumpaakin kättä, mutta oikea toimii paremmin esim. juuri syödessä ja piirtäessä. Välillä tunnen jopa huonoa omaatuntoa, kun kehotan tytsyä vaihtamaan lusikan oikeaan käteen, kun sillä sujuu homma tehokkaammin. Olisihan se hyvä saada harjoitusta molemmilla käsillä mahdollisimman pitkään enkä tietenkään missään tapauksessa haluaisi ohjata luonnollista kehitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt kiinnittänyt huomiota, että meidän 2-vuotias on lakanut syömään vasemmalla kädellä ja muutenkin käyttämään sitä enempi. Puoli vuotta sitten tilanne oli toinen. Saas nähä kumpi kätinen hänestä lopulta sitten tulee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöt ovat olleet oikeastaan koko ajan selkeästi "yksikätisiä". Iiris on aina ollut oikeakätine, Satu taas pienestä pitäen puhdas vasuri. Meidän perheessä minä, mies ja Satu ollaan vasenkätisiä, vain Iiris on oikeakätinen. Perinnöllistä tuo on koska isäni ja äidinisäni olivat molemmat vasenkätisiä (minä sisaruksista ainoa vasuri), mies puolestaan on tiettävästi sukunsa ainoa vasuri vaikkei noista vanhuksista aina voi tietää. Onhan ihan tunnettua että ennen pakotettiin lapset oikeakätisiksi. Minutkin aikoinaan (70-luvun lopussa) pakotettiin neulomaan oikeakätisesti koska opettaja ei osannut neuvoa vasuria. Meillä Iiriksen kohdalla pitänee kotiopetuksen onglema ratkaista sillä että mummi oikeakätisenä saa neuvoa lapsenlapselleen käsityöjutut, minä sit opastan vasenkätistä Satua.

 

Vauvana, ja vielä taaperonakin, laitoin tytöille aina lusikat ym käteen otettavat asiat keskelle pöytää ja annoin itse valita kummalla kädellä siihen tartutaan. Tarttuva käsi saattoi vaihdella mutta aina kynä, lusikka tms vaihdettiin äkkiä "oikeaan" käteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika söi sujuvasti molemmilla parivuotiaaksi asti, sitten alkoi sujua siistimmin oikealla. Muutenkin on vauvasta asti tehnyt kaikki oikealla, tarttunut leluihin ym. Eli nyt 2,5v voisi sanoa että on oikeakätinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2 v 4 kk poika syö vasemmalla kädellä, mutta muuten toimii oikealla. Saapa nähdä kummaksi muotoutuu, pienempänä poika käytti enimmäkseen vasenta kättä ja nyt vasta viime kuukausina alkanut tuota oikeaa käyttämään enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luin eilen lehdestä juttua, että jos äiti on ollu masentunu raskauden aikana niin on riskinä, että vauvasta tulee suuremmalla todennäköisyydellä vasenkätinen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkodeissa vielä eskari-iässä tarkkaillaan onko kätisyys vakiintunut.

 

Oma lapseni on vasuri muuten, mutta leikkaa oikealla.

 

Äitini oli myös vasenkätinen (joskin koulussa aikanaan pakotettu tekemään oikealla :angry: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neljä vuotias tytsy käyttää molempia ja aika sujuvastikin.

Odottelen mielenkiinnolla, että kumpikätiseksi mahtaa päätyä.

En kyllä uskalla yhtään veikata...

Kaksi vuotias poikamme taas on kyllä lähes 100% varmuudella oikeakätinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kohta kaksivuotias tyttö piirtää oikealla kädellä ja yleensä ruokapöydässäkin toimii oikealla. Käyttää kuitenkin vasentakin, joskin oikea käsi on varmempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä mielenkiintoinen artikkeli vasenkätisyydestä:

 

http://www.tieteenkuvalehti.com/polopoly.jsp?a=861&d=157

 

Meidän tyttö on iältään vasta 9 kk, mutta aivan selvästi suosii kaikessa vasenta kättään. Vasemmalla kädellä tartutaan leluihin, laitetaan tutti suuhun, revitään äitiä hiuksista jne. Poika taas vastaavasti tekee kaiken oikealla kädellä. Perinnöllisyyttä voisi olla mukana selittämässä tyttömme mahdollista vasenkätisyyttä, sillä veljeni on vasenkätinen, samoin isäni siskon poika. Isäni puolella sukua on esiintynyt vasenkätisyyttä aikaisemminkin. Minä itse olen oikeakätinen, mutta osaan tehdä todella monia asioita myös vasemmalla kädellä. Toinen selitys voisi olla tyttäremme raskausajassa ja synnytyksessä, sillä hänen päänsä oli useamman kuukauden "puristuksissa" lantionpohjassani ja synnyttyään oikea puoli päätä oli painuksissa. Tuossa em. artikkelissa puhutaan tästä samasta aiheesta enemmänkin.

("Osa tutkijoista pitää mahdollisena, että alttius kehittyä vasenkätiseksi kasvaa, jos lapsen aivot joutuvat poikkeuksellisen koville synnytyksen aikana. Tästä on saatu viitteitä tutkimuksissa vasenkätisyyden yleisyydestä lapsilla, joiden synnytyksessä esiintyi komplikaatioita.")

 

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0