Sign in to follow this  
Followers 0
Qtamo

Lehmänmaitoon siirtyminen

17 posts in this topic

Eli meillä on pärjätty ilman korvikkeita tähänkin asti, joten en viitsisi enää alkaa tuttelipurkkien kanssa läträämään. Muuten kiirettä lehmänmaitoon siirtymisellä ei ole, mutta poikamme on menossa yökylään mummolaan 2 viikkoa ennen 1-vuotis synttäreitään, enkä ole pumpannut maitoa enää pariin kuukauteen. Ilman äidinmaitoa pitäisi siis poikasen pärjätä vajaa vuorokausi. Ihan lennossa en usko lehmänmaitoon siirtymisen hoituvan kun on niin kovasti tissin perään, joten pientä esivalmistelua tulisi varmasti tehdä jotta hoidossa oleminen olisi kaikille mieluisaa.

 

Uskaltaisinko alkaa jo 11kk ikäisenä antamaan pojalle totuttelumielessä lämmitettyä, rasvatonta lehmänmaitoa nokkamukista? Jostain muistan lukeneeni, että RAAKAA maitoa ei alle 1-vuotiaalle saisi antaa, mutta kypsennettyä saisi jo totutteluannoksina (esim puuron voi keittää maitoon) antaa samoihin aikoihin kuin aloitetaan hapanmaitotuotteita. Ja onko tuo 1 vuoden ikä muutenkaan niin tiukka, kun nuo neuvolan ohjeistukset ovat vain suosituksia...

 

Miten muut vuoden ikään asti imettäneet olette tehneet? girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on yksi täysimetetty. :) Me aloiteltiin pari viikkoa sitten eli kun tyttö oli 11kk, maidon maistelu. Aloitettiin vajaa 10kk maitotuotteet eli esim. jugurtti, raejuusto ja niitä syöty nyt hyvällä menestyksellä siitä asti, nykyään myös syö melkein samaa ruokaa eli on ruuassa sitten kermaa, maitoa jne niin tyttö saa sitä myös... Ja nyt sitten tosiaan pari viikkoa sitten aloiteltiin maistelemaan maitoa. Meillä tuli ensin vähän oiretta maidosta, maha meni tosi kuralle. Sitten pidettiin pieni tauko ja aloiteltiin vielä varovaisemmin. Aluksi teelusikallinen vaan ja siitä pikkuhiljaa nostettiin. Tyttö ei tykkää oikein lämmintä maitoa juoda joten en oo edes lämmittänyt nyt enää.... En mä usko, että 1 vuoden ikä ihan niin tiukka oo, varsinkaan jos on ihan viikoista kyse ja ikää on jo edes se 11kk. Mä oon ainakin tätä mieltä.

 

Mä voin tulla myöhemmin kertomaan lisää jos tulee jotain mieleen, kun nyt on jotenkin ajatus ihan hukassa. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos nopeasta vastauksesta! girl_smile.gif Meilläkin aloitettiin hapanmaitotuotteita jo siellä reilu 9kk iässä, ja tosi hyvällä halulla poika niitä syö! Mitään ihmeempiä masuoireitakaan niistä ei ole tullut, ekan viikon vatsa toimi paremmin, mutta sen jälkeen on ihan yhtä laiska suoli ollut kuin aina aiemminkin.

 

Uskaltaisikohan sitä sitten jo alkaa hiljalleen kokeilemaan... Ensin lämmitettynä, mutta jos ei maistu niin kylmänä sitten! Ajattelin vain, että lämpimänä muistuttaisi ehkä enemmän äidinmaitoa. Mutta voihan tuo olla askel kohti vieroittumista, vaikka siihen mulla ei tosiaan olis vielä mikään kiire, enkä ala poikaa vielä vieroittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se kannattaa vaan huomioida, että jos tulee vähäkin takapakkia eli oireita aluksi tulee, totutteleminen tapahtuu tosi hitaasti.... Eli saattaa olla, että ette silti ihan saa totutettua sille maidolle ennen tuota yökyläilyä.. Meilläkin tosiaan nyt n. kaksi viikkoa tuota maitoa maisteltu ja nyt vasta eilen saatiin maitoa menemään n. 50ml ilman oireita. Eli se ei tosiaan ihan lennossa tapahdu.

Mutta olisiko se sitten niin paha jos vuorokausi menisi vähemmällä maidolla? Tuskin lapsi siitä vielä kärsisi mitenkään siinä mielessä, että maitoa saisi liian vähän ja luut heti haurastuisi ja ties mitä. grin.gif Jos ymmärrät pointtini. :) Jos söisi sitten vaan sinä päivänä esim. jugurttia vähän enemmän ja mahd. paljon muuta maitotuotetta ruuan kanssa. Esim. raejuustoa ruuan kanssa, juuston siivuja "sormiruokana"...

Vai nukahtaako lapsi rinnalle ja pelkäät sitä, että ei sitten nukahda jos ei saa nukahtaa maidolle tmv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdit väliin. :) Varmasti lämmittää kannattaa ensin. Se kyllä varmasti usealle kelpaa ja ihmettelin, kun meillä kylmä maistuu paremmin... Jos ei vaivoja maidosta tuu niin ehkä te ennen yökyläilyä ehditte siihen edes vähän tottua ja saa sitten kylässäkin edes vähän maistella maitoa ettei ihan maitovajetta pääse tulemaan. Se onkin sitten taas eri jos lapsi nukahtaa rinnalle tai saa vaikka yölläkin vielä maitoa ja vaatii sitä sitten.... Meilläkin yöimetykset loppui vasta hetki sitten ihan tytön toimesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yöimetykset lopetettu väkisin, kun poika käytti mua unituttinaan koko yön. Joisi varmasti edelleen myös öisin maitoa jos olisi tarjolla... Myös rinnalle nukahtamiset on nyt lopetettu ja iskä saakin pojan nukahtamaan paaaaljon paremmin kuin mä. Mutta päivisin tissi on pojalle edelleen tärkeä, mutta sitä onko se tärkeä maidon vai läheisyyden vuoksi, en osaa arvioida. Luultavasti molempien :) mutta tuo on kyllä ihan totta, että yhden vuorokauden maidottomuus tuskin tekee pysyvää vahinkoa. Lähinnä siis on kyse siitä, että poika on tottunut saamaan maitoa monta kertaa (ehkä 5) päivässä, ja minulla olisi tarve korvata se suoraan jollain pojan mennessä hoitoon, tuo kun ei syö tuttiakaan.. Mutta se, auttaisiko lämmin maito pojan tissi-ikävään hoidossa, onkin sitten ihan toinen juttu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Auttaakohan se kun sä et oo paikalla? Kuitenkin jos tissi noin tärkeä on pojalle niin saattaa olla sitä äitin läheisyyttä, voiskohan se unohtua jollain lailla kun sä et oo näköpiirissä? Miten menee jos isä on pojan kanssa yksin pidemmän pätkän, vaikuttaako silloin kaipaavan maitoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso syy siihen että lopetin pumppaamisen oli siinä, että poika ei huolinut mun maitoa tuttipullosta/ nokkiksesta. Eli on juonut mun poissaollessa vettä... Eli kai se tisuttelun pointti taitaa tosiaan olla se äidin läheisyys. Toivotaan että sen kaipuu lievittyy kun en ole näkösällä muistuttamassa... Ilta voi olla hankalin aika, ja sillon toivottavasti lehmänmaito auttais pahimpaan hätään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai nyt yhden yökyläilyn takia tarvitse lehmänmaitoon totuttaa? Ei kalkkivaje pääse vuorokaudessa muodostumaan... Ja lisäksi, lapselle lehmänmaito nokkamukista on taatusti niin eri asia kuin äidinmaito rinnasta, ettei se mitenkään "korvaa" sitä rintamaidon puutetta kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä mä oon, että eihän sitä varmasti tartte maitovajeen takia ruveta väkisin maidolle totuttelemaan ennen yökyläilyä. Mutta jos haluaa muutenkin jo pian totutella niin eihän siinä mitään pahaa pitäisi olla. :) Ja varmasti siitä on paljon hyötyä ettei ainakaan sitä maitoa niin kaipaakkaan, kun äiti ja tissi ei oo paikalla. :D Mutta jos pointti on se, että uskaltaisko reilu 11kk vanhalle jo pikkuhiljaa maistattaa nin mä sanoisin, että eiköhän sitä voi varovasti kokeilla. Tuskin on ihan viikoista kiinni kuitenkaan tuo 1v ikäraja.

 

edit. Ja jos Salmiakkia se iltakin huolettaa niin kyllä mä ainakin jaksan uskoa, että kaikki ihan hyvin menee, kun äiti ei oo paikalla maidontuoksuisena. :) Meillä ainakin tyttö usein esim. nukahtaakin monesti jopa helpommin isänsä kanssa..

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli esikoisen eka yökyläily, kun typy oli juuri täyttänyt vuoden ja joi vielä kaiken maitonsa rinnasta. Vajaa vuorokausi erossa äidistä sujui veden ja tavallista nestepitoisempien ruokien avulla. Hyvin oli mennyt.

 

Lisäys vielä otsikkoon liittyen. Lehmänmaitoon siirtyminen toteutettiin meillä hitaasti, eli tarjosin sitä aluksi vain yhdellä aterialla ja vasta 1,5 v. iässä kaikilla aterioilla. Rintaa tarjosin ruuan päälle siinä samalla, kunnes lopetin ruokaimetykset typyn ollessa reilu 1,5 v.

Edited by Tättärä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetän edelleen (pari kertaa päivässä), mutta myös tavallista maitoa olen nyt muutaman viikon tarjonnut ruoan kanssa. Hapanmaitotuotteet aloitettiin 10kk iässä ja sitten joskus 11kk iässä ruvettiin tekemään puuro maitoon ja samalla sitten olen aina välillä tarjonnut maitoa nokkamukista. Ihan kylmänä olen maidon tarjonnut. Ei tullut jotenkin edes mieleen, että pitäisi lämmittää.

 

Kovin suuri menestys tuo maito ei nyt toistaiseksi ole ollut, mutta viime päivinä on selkeästi innokkaammin jo juonut eli ehkä se siitä jossain vaiheessa. Imetyksen lopetan varmaan lähikuukausina, kunhan tyttö juo kunnolla normimaitoa. Mitään oireita ei ole maitotuotteista ja maidosta tullut. Hapanmaitotuotteiden kanssa olin aluksi varovainen ja hitaasti totutin, mutta kun ei niistä mitään tullut, niin varsinaisen maidon kanssa en ole ollut niin varovainen. Juomismäärät ovat kuitenkin olleet muutamia kulauksia päivässä viime päiviin asti. Nyt varsinkin aamuisin maitoa menee jo vähän enemmän, mutta edelleen määrä on varmaan noin puoli desiä päivässä juotuna. Puuron seassa sitten menee noin 3 dl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin en siis toki tarkoittanut, että yhden illan takia pitäisi lehmänmaitoon totutella, mutta tuo hoitoon vieminen sai minut nyt ensi kertaa ajattelemaan koko asiaa... Kun mietin että laitetaanko pojalle korviketta matkaan ja toivotaan että maistuu vaikkei tuo ole sitä koskaan aiemmin juonut, vai mitä ihmettä tehdään. Mutta muutenkin kyllä mielenkiintoista kuulla miten on totuttelut muilla menneet. Meillä ei ole enää lehmänmaitoa maisteltu kun oli pojasta niin pahaa sekä lämpimänä että kylmänä. Yritetään sitten parin kuukauden päästä uudestaan, ellei mulla sitten ala maidontuotanto kohta hyytyä raskauden edetessä. girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä luomumaito sekä maistui paremmin että oli hellempi vatsalle. Tavalliseen maitoon tottuminen vei parisen kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0