Snazu

Baby Shower/vauvakutsut

60 posts in this topic

Kaveripiirissä on ollut vauvakutsuja, mutta itse en kyllä haluaisi että sellaiset järjestetään. En osaa sanoa miksi, ei se ajatuksena ahdista... mutta mua jotenkin vaan ärsyttää moinen "jenkkihöpötys" :D Ehkä olen vain tylsä? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle järjestettiin vauvakutsut kuukautta ennen laskettua aikaa ja tulivat ihan yllätyksenä, ystävät olivat miehen kanssa juonineet suunnitelmat niin hyvin etten aavistanut mitään. Ystävät tulivat meille ja toivat mukanaan hyvää syötävää ja juotavaa ja pieniä lahjoja vauvalle. Minulle tehtiin myös jalkahieronta ja ystävät olivat keksineet muutaman kivan ohjelmanumeron, muuten oltiin vaan ja juteltiin. Olin todella iloisesti yllättynyt ja onnellinen siitä, että ystävät olivat päättäneet minulle kutsut järjestää ja että kutsuille tuli hyviä ystäviä satojen kilometrien päästäkin! :)

 

Olen itse järjestänyt vauvakutsut yhdelle ystävälle ja tarkoitus on kyllä järjestää muillekin sitten, kun asia ajankohtainen on. Mukavaa yhdessäoloa ja pientä piristystä tulevalle äidille pitkältä tuntuvalla loppusuoralla! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta vauvakutsut on tosi kiva ajatus. Itse olen ensimmäinen meidän kaveripirissä, joka odottaa vauvaa. Muutenkin lasten hankkimiseen meidän kavereiden kesken on suhtauduttu aika nuivasti, joten olin ihan varma, ettei mulle mitään vauvakutsuja tule, Viime viikonloppuna kuitenkin yksi ystäväni kyseli, että mitä pitäisin, jos he järkkäisivät vauvakutsut! Olin todella positiivisesti yllättynyt! Nyt vain odottelen pippaloita innolla :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle nyt sitten järjestettiin vauvakutsut! :lol: Mun neljä hyvää ystävää järjestivät mulle vauvakutsut meidän perinteisen tyttöjen kokkailuillan yhteydessä :wub: Oltiin yhden kaverini luona, siellä huone oli sitten sisustettu erivärisillä ilmapalloilla, ruokapöydässä oli tuttiservetit ja jälkiruoaksi saatiin sacher-kakkua, jossa oli vauvan kuva päällä. Sitten oli pari leikkiä, yksi, joss piti tunnistaa toisemme vauvakuvista. Toisessa leikissä mun kavereiden piti valita pinkki tai vaaleansininen paperi sen mukaan, luulevatko meidän saavan pojan tai tytön. Paperiin piti siiten kirjoittaa, minä päivänä vauva syntyy ja mikä sille annetaan nimeksi. Ne paperilaput suljettiin sitten kirjekuoreeseen, joka me saadaan avata vasta, kun vauva on syntynyt. Lopuksi sain vielä lahjoja vauvaa varten: pehmonorsun, valkoiset pikkuruiset lenkkarit, vaunukoristeen, ruokalapun paidan ja housut. :)

 

Aikaisessa vaiheessahan nää juhlat olivat (nyt rv 23+2), mutta kesällä kun on hankalaa järjestää yhteistä viikonloppua, kuh kaikilla on jo polttareita, häitä, festareita ym. tiedossa! Mut tuntui kyllä tosi ihanalta, kun mua muistettiin, varsinkin, kun aikaisemmin meidän kaveriporukassa lapsen saantiin on suhtauduttu varsin nihkeästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me järjestimme pienellä kaveriporukalla ystävällemme vauvakutsut n. 1,5kk ennen vauvan syntymää. Tämä tuli ystävällemme ihan täysin yllätyksenä ja hän oli kovin otettu. Meillä oli "vaippakakku" ja sitten kaikkia pieniä ruokia (minipiirakoita, minimuffinsseja, minikarkkeja jne.) ja vauvan hedelmäsosemaistiaiset :) Olimme kaikki ostaneet muutaman pienen lahjan tulevalle lapselle/äidille. Minipaketeissa oli mm. sukkia, tutteja, rasvoja jne. Oli hauska ilta ja toivoisin, että jos tässä itse pääsee raskautumaan niin ystäväni järjestäisivät vastaavan illan minullekin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ajattelin aloittaa tälläisen ketjun, kun vaukkarithan tietää ihan kaiken :grin: ja kukapa sitä muutenkaan tietäisi vauvakutsuista sen enempää, kuin päätähti :lipsrsealed:

(ja mun tulevan kummin roolissa tulisi järjestää sellaiset ekaa kertaa elämässäni..)

 

elikkä tähän ketjuun erilaisia vauvakutsuja, kiitos.

kuka järjesti, millaista oli, mitä tehtiin jne jne. eli siis hehkuta tai narise!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon kälätystä, hyvää syötävää ja vähän hemmottelua kuulostaisi hyvältä :)

 

Ilmeisesti mulle ollaan pitämässä vauvakutsut, mutta en tiedä yhtään mitä ne meinaa tehdä mulle. Toivottavasti ei mitään sellasia hemmottelujuttuja, joista ei päivänsankari itse tykkää. Esim en tykkäisi mistään jalkahoitojutuista, mutta kasvohoito tms voisi olla kiva :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vauvakutsuihin pyydettiin vaate-esittelijä ja sitten kahviteltiin herkkujen edessä. Kahviherkut järjestettiin nyyttäri meiningillä ja jopa minä "sankarina" osallistuin niihin tekemällä kakun. Koska paikalle ei tahdottu esikoistamme niin päivä oli etukäteen sovittu ja samalla sain itse kutsua tahtomani ystävät meille.

 

Vaate-esittelijä ei muuten ollut tajunnut vauvakutsuja markkinarakona ja oli oikein innoissaan ideasta. Oli itsekkin kotiäiti joka pyöritti nettikauppaa samalla, toi oman mallistonsa näytille ja siinä sai samalla tilata vaatteita ja kestovaippoja.

 

Varsinaista hemmottelua ei ollut paikan päällä, mutta ystävät tiesi missä käyn geelikynsiä huoltamassa ja sain sinne lahjakortin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvanvaate tai kestovaippaesittely voisi olla muuten tosi hyvä ohjelmanumero!!!

Pitää yrittää vihjata järjestäjälle miehen kautta vähän... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdet kunnon vauvakutsut ohjelmineen olen järjestänyt, silloin tuleva äiti tiesi päivän ja että vauvakutsut on tulossa, mut ei paikkaa eikä ohjelman sisältöä. Toisella kerralla tuleva äiti kutsui meitä kavereita vain käymään uudessa asunnossa juuri jäätyään äitiyslomalle, niin kerättiin sitten vauvakutsu-tyyppinen lahja, mut ei ollut mitään ohjelmaa.Kaveri oli tosi tyytyväinen ja yllättynyt.

Edited by RouvaH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen järjestänyt monille ystävilleni vauvakutsuja. Joissain on ollut ohjelmaa, jotkut on olleet ihan vain kahvittelua ja lahjojen jakoa jos äiti on sen tyyppinen ettei ylimääräisestä hömpötyksestä välitä. Jotkut juhlat on järjestetty yllärinä, toisista on sovittu etukäteen. Vaippakakun olen tehnyt jokaiselle.

Odotan kyllä että minäkin saan vauvajuhlat nyt keväällä enkä ole lahjojakaan vastaan :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle järjestettiin esikosta vauvakutsut yllärinä ja tykkäsin ihan älyttömästi :) Olin tosi liikuttunut kun olivat moiset kutsut järkänneet ja mua / meitä ajatelleet. Meidän esikko on kaveripiirin ensimmäinen mukula, ni en voinut arvata että järkkäisivät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystävät järjesti mulla vauvakutsut pari viikko sitten. Tarjolla oli hyviä suolaisia ja makeita herkkuja ja sain muutaman kivan lahjan. Sitten oli kaikille yhteinen vauvanruokien maistelu -kilpailu ja vauvavisa. Mulle tehtiin myös maha-rintakipsi muistoksi raskausajasta. Oli todella mukavat juhlat! :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen järjestämässä ystävälleni vauvakutsuja meillä kotona. Osallistujia tulee n. 10. Itselläni on ollut kahdet vauvakutsut, mutta toivoisin uusia ideoita.

 

Kyseessä on perheen toinen lapsi ja sukupuoli ei ole selvillä.

 

Millaiset vauvakutsut sinä haluaisit? Mitä leikkejä? Mitä syötävää?

 

Kannattaako ostaa yhdessä isompi lahja äidille vai kaikki erikseen pieniä paketteja äidille tai vauvalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä haluaisin jonkinlaiset sitten, kun äitiyslomalle jään. Varmaan just kutsun vain kavereita istumaan iltaa nyyttärimeiningillä ja liittää siihen sit vähän just vauvan syntymäpäivän arvailua jne pientä. Ei mitään lahjajuttuja jenkkityyliin, vaan ihan yksi hyvä syy lisää tavata kavereita ja vähän juhlistaa tulevaa perheenjäsentä. Siihen nyt on aikaa, jos edes kaikki menee hyvin, mutta hyvä idea ja itse tykkäisin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kääk!

 

En ole koskaan ollut vauvakutsuilla, saati että itselläni olisi sellaiset ollut. Nyt kuitenkin tuli kutsu vauvakutsuille, ja olen aika kuutamolla. Kaveri, jonka kutsut ovat kyseessä, ei ole varsinaisesti läheinen kaveri, mutta tosi kiva tyyppi kuitenkin ja mielelläni menisin. Mutta pelkään olevani ihan liian tosikko tällaiseen :ph34r: Netti pursuilee kaikenlaisia (aika kamalia) leikkivinkkejä, joissa kauhukseni myös vieraat joutuisivat osallistujiksi. Tällainen ei kyllä ole oma mielikuvani kivasta illanvietosta, mutta olenko ihan totaalisen tyly ilonpilaaja, jos kutsuilla kieltäydyn kohteliaasti osallistumasta? Joku syntymäpäivän ja vauvan sukupuolen veikkailu ei nyt ole niitä pahoja juttuja, mutta vaikka vauvanruokien sokkomaistelut (jota en halua tehdä tosikkouteni lisäksi ihan muuhunn kuin allergiaan liittyvän ruoka-ainerajoitteisuuteni vuoksi) tai muut suurempaa toimintaa vaativat leikit jättäisin mieluusti leikkimielisemmille.

Yritin jopa hienovaraisesti udella tarkempaa ohjelmaa, että tietäisin miten toimia (ts. mennäkö vaiko eikö), mutta en saanut mitään selventävää vastausta <_< Jännitystä lisää sekin, etten tunne pippaloista kuin itse tulevan äidin sekä yhden toisen vieraan. Ei liikuta vähimmässäkään määrin "samoissa piireissä", jos näin voi sanoa. En siis myöskään tiedä oikein millaisia kutsuja odottaa, kun en järjestäjiä tunne.

 

Tuntuu aika ankealta edes kirjoittaa tällaisia ja suunnitella miten voi kieltäytyä "hauskapidosta" :rolleyes: Tästä syystä käyn vakavaa sisäistä kamppailua itseni kanssa: mennäkö vaiko eikö mennä?

 

Toinen ongelmani asiaan liittyen onkin sitten se lahjuspuoli. Jotakin täytyy viedä ja haluankin kyllä, mutta mitä? Juhlakalulla ei kuulemma ole toiveita. Vaippakakku varmastikin on tulossa, sen verran yleinen lahja se käsittääkseni on tällaisilla kutsuilla. Voisi kuvitella, että myös muuta perustarviketta (tuttipullot, tutit, perusvaatteet, jne.) tulee ehkä joltain toiselta. Mitä ihmettä siis keksisi viedä, jotta ei nyt ihan samanlaista ainakaan olisi keltään toiselta? Ja mitä tulevat äidit yleensä lahjaksi tällaisilla juhlilla toivovat? Ja mielellään sellaista hyvin kohtuuhintaista lahjavinkkiä olisin vailla :curtsey:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää olen kanssa vähän tosikko, en mm. halunnut polttareita ollenkaan, vaikka sellaiset hyvin pienimuotoiset ja vaatimattomat "ei-polttarit" sitten sainkin (oli oikein ihanaa :tender:) .

 

Hyvän ystäväni vauvakutsut seitsemän vuotta sitten jäivät mieleeni. Nyyttärihenkiset pienen porukan illanistujaiset teen kera, jossa äitiä lahjottiin hänen toivomallaan kantoliinalla. Juhlien ohjelmanumero oli eräänlainen nimen arvaus tai ehkä enemmänkin ideointipeli, joka oli oikein mukava ja hauska, ei kenenkään mielestä ahdistava. Avainsanoja onnistumiseen mielestäni olivat ei-hössötys, äidin yllättäminen, pieni kokoonpano ja vaatimattomuus. Ja luonnollisesti hyvät purtavat :girl_haha: Jäi oikein hyvät muistot, jotain samanlaista voisin kyllä haaveilla omalle kohdallenikin joskus, vaikka tällainen tosikko olenkin :girl_sigh: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

BirBir: Miten olisi joku vauvan ensilelu? Mä vein siskolleni vauvakutsulahjaksi mm. Mollibabyn kissa-helistinlelun, joka sopii myös vastasyntyneelle.

 

Niin, ja siskoni vauvakutsuilla ei kyllä ollut mitään leikkejä tms. Syötiin hyvin, tuleva äiti avasi lahjoja ja sitten vain oli yleistä illanviettoa vauva-aiheisten keskustelujen parissa.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Timotein kokema illanvietto kuulostaa kyllä mukavalta, eikä aiheuta minussa(kaan) ahdistusta. Samoin Arbyn kertoma vaikuttaa tosi kivalle, juuri sellaiselle, mistä itse pitäisin (sekä vieraana että juhlan keskipisteenä). Tällaista mukavaa, rentoa illanviettoa siis toivoisin olevan odotettavissa näillä omalla kohdallani kyseessä olevilla juhlilla, mutta toisaalta ihan kyllä vakavissaan ahdistaa se, että tiedossa on jotakin ihan muuta :mellow: Jotain "ohjelmaa" on kuulemma tiedossa.

 

Leluvinkki olikin hyvä, miten en itse kahden pienen äitini ajatellut ollenkaan tätä :girl_haha: Tai ajattelin kyllä purulelua, jonka ehkä ainakin hankin (vaikka sellainen voi hyvinkin tulla joltakin muultakin, mutta niille on useammillekin kyllä varmaankin käyttöä).

 

Kiitos näistä vastauksista, on vähän rohkeampi mieli tällä hetkellä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle oli ystävät järjestäneet vauvakutsut. Syötiin hyvin ja juteltiin ja vieraat antoivat nimivinkkejä ja veikkasivat syntymäaikaa ja strategisia mittoja. Kemut oli mulle yllätys. Ei mitään kummaa ohjelmaa, mutta sitä ihanaa yhdessäoloa. Saatiin vauvalle jotain pieniä juttuja. Mä tykkäsin ihan tosi kovasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi kiva idea on myös viedä tulevalle äidille joku hemmottelulahjakortti esim. hierontaan, jalkahoitoon, kasvohoitoon tms. Luulisi jokaisen tuoreen äidin arvostavan sellaista kun vauva on syntynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaveripiirissä tullut jo vähän tavaksi pitää yllätyskekkerit tulevalle äidille. Ekat oli isoimmat ja yllätyksellisimmät; paikalle kutsuttiin tulevan äidin kavereita monestakin piiristä. Lahjoista en enää muista tarkkaan, mitä hän sai. Tänään oli sitten mun vuoro yllättyä, vähän pienimuotoisemmin mutta ihanasti: Kaverit oli tulossa "tsekkaamaan meidän uutta keittiötä" ja sit niillä olikin ilmapalloja ja tortilla-ainekset mukana. Sain paketin, jossa oli maksisiteitä, liivinsuojuksia, kosteuspyyhkeitä, maidonkerääjä ja pehmolelu. Tykkäsin tosi kovasti. Sitten vaan oltiin ja syötiin yhdessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman ystäväni kohdalta kutsut ovat ohi ja olen tyytyväinen, että menin :) Ihan mukavat pienet illanistujaiset olivat. Mitään hirmu ihmeellistä ohjelmaa ei (onneksi) ollut: syntymäpäivän veikkaamista ja nimiehdotuksen antamista. Ihan kiva ohjelma oli sellainen, että jokaiselle jaettiin pieni, yksivärinen, kuvioimaton body (koot vaihtelivat, mutta pikkuvauvakokoa kuitenkin kaikki). Sitten pöydälle tyhjennettiin pari laatikkoa kangastusseja ja jokainen vieras sekä tuleva äiti itse saivat kuvioida tulokkaalle bodyn. Värit myös kiinnitettiin paikan päällä. Muutoin ihan vaan istuttiin, juteltiin ja vähän syötiinkin. Tuleva äiti oli iltaan oikein tyytyväisen oloinen, oli kovin otettu.

Lahjaksi tuotiin kaikenlaista, lähinnä tarpeellista: vaippoja, pikkuleluja vauvalle, vauvanvaatteita, tutteja, tuttipullo, vauvan puhdistuspyyhkeitä, pieni äidin harrastukseen liittyvä juttu, ruokalappu, harsoja, ym. Itsekin siis pitäydyin tällaisessa pientä-tarpeellista-linjassa ja oli hyvä ratkaisu. Samoja juttuja ei ollut ollenkaan ja tulevan äidin mukaan mitään saaduista heillä ei vielä ollut.

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa vauvakutsut pidetään, vai onko siinä mitään sääntöä ajankohdasta? Onko joku 2-3kk ennen laskettua aikaa vai miten ihmisillä on ollut nämä kemut...? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now