Snazu

Baby Shower/vauvakutsut

60 posts in this topic

Ideoita mitä vauvakutsuilla voisi tehdä tai millaisia leikkejä sinne sopisi?

 

Mulla on jo yksi leikki: jokainen vieras saa kirjoittaa kalenteriin nimensä sille päivälle milloin veikkaa vauvan syntyvän. Sitä on sit kiva katsella tässä loppuodotuksen aikana.

 

Sukupuolta voi myös veikata (kaikki jo tietää kyllä kumpi sieltä on tulossa) ja nimivaihtoehtoja voi antaa (meillä on kyllä nimikin jo päätetty).

 

 

 

 

Yhdistin 4 ketjua ja muokkasin nimeä sekä alaotsikkoa. *OÄ*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siihen arvaukseen voi liittää vielä painon ja pituuden.

 

Sitten vaippaleikki; käyttämättömiä (mielellään ;) ) vaippoja. Jokaiseen vaippaan laitetaan jotain, mikä pitää hajun perusteella tunnistaa, esim porkkanasosetta, sinappia, maitoa, sitruunamehua, sulatettua suklaata tms...

 

Vieraat voi kirjoitella myös hyviä neuvoja tuleville vanhemmille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksillä kutsuilla, missä olin, piti villalangasta pätkäistä sellainen pala, jonka kuvittelisi olevan odottavan äidin mahanympärys. Ja se, kenen oli lähimpänä, sai pienen palkinnon. Tämä tietysti edellyttää, että odottaja on sinut suurentuneen vatsansa kanssa eikä koe sitä epämiellyttävänä.

 

Vauvanruokia vois maistella porukalla! :)

 

Hyvä idea on ottaa myös joku esittelijä kutsuille mukaan, jos aikaa on enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusimmassa Kaksplus-lehdessä on juttu vauvakutsuista.

Siellä ehdotuksia ohjelmaksi on mm: odottajan hemmottelu; sauna, hieronta tai kosmetologi ja sellainen, että jokainen vieras tuo oman vauvakuvan mukanaan ja porukalla arvuutellaan, kuka on kuka.

 

Täältä sivulta löytyy yleishyödyllisiä vinkkejä vauvakutsuille:

http://www.juhlitaan.net/vauvakutsut/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon selaillut kaikkia suomalaisia ja amerikkalaisia sivuja leikkejä etsiessä, mutta en tunnu koskaan olevan tyytyväinen. Joten keksin sit itse, kuten häihin ;)

 

Tehtiin miehen kanssa "vihko", johon vieraat (ja isovanhemmat myöhemmin) saavat sit kirjoittaa arvailujaan. Siellä kysytään mm. syntymäaika (merkitty laskettu aika sulkeisiin), pituus ja paino (äidin ja isän syntymämitat laitettu sulkeisiin), Silmien väri, onko hiuksia syntyessään, urheilija vai lukutoukka, äidille kertyneet kilot raskauden aikana (tässä on äidinäidin ja isänäidin kertyneet kilot) jne. Ja näihin siis kaikkiin merkitty äidin ja isän osuudet sulkeisiin.

 

Meillä oli häissä tällänen vieraskirja missä oli meistä kysymyksiä (mm. milloin esikoinen syntyy) ja niitä on niin kauheen kiva lukea jälkeenpäin vielä vuosia (kukaan ei muuten osunut oikeeseen millon esikoinen syntyy). Joten tätäkin kirjaa on sit kiva lukea itse jälkeenpäin ja vaikka lapsi sitten kun hän kasvaa.

 

On myös hieno ilma, joten aattelin katsoa jos tekis mieli vaikka lähteä tuohon viereiseen puistoon, otetaan viltti mukaan ja pakataan kaikki mun leipomukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tosiaan järjestänyt siskolle ja sitten kaverille babyshowerit. Ainakin siskolle hankin sellaisen vauva-aiheisen valokuvaalbumin, jossa siis paksut välilehdet joihin voi kirjoittaa. Sivuille liimasin tarroja ja sit kirjoittelin tehtäviä sinne. Ostin erivärisiä kartonkeja, joista leikkelin lappusia joihin vieraat kirjoittivat mm. nuo pituus ja painoveikkaukset. Ne sit liimattiin sinne sivuille. Samoin sinne jäi tilaa valokuville, joita otettiin. Niitä voi liittää jälkikäteen.

Taisin kirjoittaa myös mitä oli tarjolla yms... Toisilla kutsuilla oli niin, että vieraat toivat jokainen jotain syötävää. Siskon kutsuille järjesin itse kaiken. Ilmoitin myös vieraille, että halutessaan voivat tuoda jotain tulevalle äidille tai vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse miettinyt, että missä vaiheessa raskautta olette järjestäneet juhlan? Yksi parhaista ystävistäni on raskaana ja haluan ehdottomasti järjestää hänelle jotain hauskaa baby showerin muodossa. Mutta koska? Miten olette sen tehneet? ja kuinka paljon porukkaa on kutsuttu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä paras ajankohta ois siinä vaiheilla kun äitiysloma alkaa. Juhlat ois siirtymäriittinä vauvamaailmaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vaippakakku:

DiaperCake.jpg

 

 

 

 

Järjestän ystävälleni baby showerit muutaman viikon päästä. Suunnitelmat on aika hyvin kasassa (teemavärejä myöten ;)), mutta mietin vielä pitäisikö tulevalle äidille varata jotain hemmottelujuttua?

 

Vinkkejä?

Ja kohtuullisen halpoja sellaisia, eli juhlissa tehtäviä tai sinne tuotavia itsehemmottelujuttuja, ei mitään kalliita hierontalahjakortteja tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tässä mieleeni sellainen juttu, että onko nykyään Suomessa muilla tapana järjestellä odottavalle äidille vauvakutsuja Amerikan malliin? Äitini kyseli jokin aikaa sitten, että saako minulle sellaiset jossain vaiheessa järjestää enkä tietenkään pannut vastaan. Ajankohta ja ohjelma on toki vielä yllätys.

 

Itse olen järjestänyt kahdelle hyvälle ystävälleni vauvakutsut, kun he ovat jääneet jo äitiyslomalle. Olen kerännyt kaveriporukan koolle ja olemme suunnitelleet yhdessä lapsen isän kanssa yllätyspäivän tulevalle äidille; ohjelmassa on ollut kotiruokaa äidille vieraiden valmistamana, kevyttä hierontaa ja jalkahoitoa sekä tarvittaessa apua viime hetken järjestelyille kotona. Jotkut ovat myös antaneet jotain pieniä lahjoja, mutta päätarkoitus on ollut hemmotella äitiä ja tarjota ystävien seuraa. Varsinaisesti ei ole siis oma ideani ollut järjestää jenkkilästä tuttua lahjojenjakoseremoniaa.

 

Kuinka moni kokee tällaisen yllätyksen järjestämisen omalla kohdallaan hienona juttuna ja kuinka moni vastaavasti kokee ahdistuvansa moisesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan aika harva ahdistuu siitä, jos ystävät haluavat tehdä niin mukavasti että auttavat viime hetken järjestelyissä tai laittavat ruokaa, pitävät seuraa tms. Minusta se olis oikein mukava ele. Sen sijaan jenkkityyliset vauvakutsut ahdistaa ajatuksena, juuri sen tavaran kerjuun vuoksi. Ehkä tässäkin mielummin niin päin, että se idea tulee ystäviltä oma-aloitteisesti (siis jos annetaan lahjoja). Kun vauva syntyy, niin sitten juhlitaan kuitenkin ristiäisiä/nimiäisiä ja näihin juhliinhan ilman muuta tuodaan lahja.

 

Mä en ymmärrä miksi jokainen jenkkikulttuuriin kuuluva perinne tai juhla pitää yrittää väkisin sovittaa tänne. Ei vaan istu mun mielestä :rolleyes: Tietysti jos ne vauvakutsut toteuttaa ihan omalla tyylillään, niin sehän voi olla tosi kiva juttu. Ehkä toi sana "vauvakutsut" vaan tuo niin vahvoja mielleyhtymiä ja kun ei oikeasti ole tosi elämässä kokemusta tuollaisista kutsuista, niin se mielikuva jää sille hörsötystasolle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kaveripiirissä on pidetty vauvakutsuja nyyttärihengessä eli ollaan vaan istuttu iltaa tuoreen äidin luona ja jokainen on tuonut mukanaan jotain syötävää. Yleensä ollaan ostettu joku yhteinen lahja muttei tosiaankaan mitään lahjojenjakoseremonioita eikä muutenkaan mitään erityistä ohjelmaa tms. Kutsut on myös pidetty yleensä äidin aloitteesta ja useimmiten samana iltana kun miehillä on varpajaiset.

 

Musta tuollaiset rennot kutsut on ollut ihan hauska tapa ja ajattelin itsekin kutsua koolle vastaavan porukan sitten kun oma pikkuinen on syntynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minua ainakin miellyttää ajatus jonkinlaisista "vauvakutsuista". :) Sellaiset omannäköiset, eikä minkään kaavan mukaan järjestetyt olis kivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kuulostaa ihanalta ajatukselta, juurikin niin, että keskitytään hemmotteluun, ruokaan ja ystävien seuraan, eikä missään nimessä järkätä mitään lahjustenkeräjäisiä.

 

Olisi todella kiva yllätys ystävien järjestämänä juuri loppuraskaudessa, kun olo ei ole enää kovin hehkeä eikä välttämättä jaksa itse enää järjestää kauheasti ohjelmaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järjestettiin muutama viikko sitten ystävälle vauva kutsut.

En ollut koskaan aikaisemmin vauvakutsuilla ollut ja täytyy sanoa, että ystävämme tuli yllätyksestä todella onnelliseksi ja myös meillä muilla oli todella ihana päivä.

Minusta olisi ainakin mukavaa jos meidän kaveripiirissä järjestettäisiin useamminkin vauvakutsuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen hieman ymmälläni näiden vauvakutsujen kanssa...

Sisko tuossa kyseli, että meinaanko sellaiset järjestää, ja vastasin, että ei kai niitä nyt yleensä itse järjestetä? Olisi vähän sellainen fiilis, että pidän tässä itse itselleni juhlat, keksikää mulle jotain mukavaa? Eikö yleensä ole tapana, että kaveripiiri järjestää juhlat, jos haluaa vai miten tämä oikein toimii?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo amerikan tyyliin kaverit järjestää juhlat niin ettei äidin tarvi osallistua ja tuovat lahjoja ym ym..

Mä pidin ihan tyyliin nyyttärit: kutsuin kaverit saunomaan, syömään ja istumaan iltaa niihin aikoihin kun jäin äitiyslomalle.. Äitiyslomalle en uskaltanut juhlia jättää kun koskaan ei tiedä koska synnytys käynnistyy.. Eli itse halusin vielä ennen vauvan syntymää olla kavereiden kanssa ja viettää mukava rentouttava ilta. Toivat myös vauvalle pikku pehmolelun mut se ei suinkaan ollut tarkoitus et lahjoja tarvis tuoda :)

Ilta oli kieltämättä mukava ja hyvä idea, eli jokainen voi varmaan muokata "virallisesta" kaavasta itselleen sopivan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen suhtautunut vauvakutsuihin hieman varauksella. Tosiaan olisi tarkoitus, että kaverit juhlat järjestäisivät, mutta koska omilla kavereillani ei ole lapsia (tai no yhdellä on) ja parhaimmat kaverini edelleen sinkkuvaiheessa miettivät mistä miehen löytäisivät niin olisi jotekin kummallista, että heille heräisi yhtäkkiä halu juhlistaa sitä, että itse olen jo niin "pitkällä", että vakiintuneessa suhteessa saan perheenlisäystä.

 

Toki olisin ollut iloisen yllättänyt jos juhlat olisi minulle järjestetty, mutta nyt minulle on riittävästi iloa siitä, että tosiaan olen jo siinä tilanteessa, että minulla on aviomies rinnallani ja pikkuinen perheenlisäys kasvamassa sisälläni :wub:

 

Jos kaverini jossain vaiheessa saavat lapsia niin silloin olisin kyllä mielelläni "kokeneempana äiti-ihmisenä" järjestämässä heille vauvajuhlat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle järjestetään vauvakutsut -ystävä kysyi, että pahastuisinko jos hän haluaisi sellaiset järjestää? -no en tietenkään! Päivä sovittiin yhdessä ja tietysti sain itse sanoa ketä haluan kutsua -muun hän halusikin sitten olevan mulle yllätystä :) -nyt eletäään vielä muutama vko jännityksessä ;) Sellaisen "toivomuksen" kyllä esitin, että mulle on tärkeintä mun läheisimmät ystävät ketkä sinne haluan ja mukavaa yhdessäoloa heidän kanssaan :) -en halua mitään ns. hillittömiä "lahjakutsuja".

En myöskään halua, että ystäväni stressaa kutsujen järjestelyjen tai muun vuoksi -idea oli kuitenkin kaunis ja se oli mielestäni tärkeintä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meille joskus vauva tulee, niin ehdottomasti haluaisin vauvakutsut! Sellainen söpö ja lämminhenkinen vauvashömppis/tyttöjen ilta :) Haluaisin järkätä ne itse, tai parhaimpien ystävien avustuksella, mutta en odottaisi että joku toinen niitä alkaa järjestämään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now