Emlilja

Yrittämistä odotellessa..

618 posts in this topic

Kai minäkin tänne voisi uskaltautua..

Sama juttu kuin monella muulla, lähipiirissä alkaa vauvauutisia putkahdella. Ja ikä on paljon lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä.

Loppuvuodesta olisi suunnitelmissa aloittaa yritys. Tässä pähkäilen, että kuinkakohan paljon aikaisemmin lopettaisin hormonaalisen ehkäisyn. Reseptillä olisi vielä kuudelle kierrolle ehkäisyä, mutta olen menossa toukokuun alussa gynelle vuositarkastukseen. Eli pyydänkö varmuuden vuoksi lisäreseptiä vai olisiko se sitten tässä, eli tuo toinen resepti vain loppuun.. Päätöksiä päätöksiä.  :girl_impossible:

 

Kuinka paljon aikaisemmin olette ajatelleet lopettaa hormonaalisen ehkäisyn ennen yrityksen aloitusta?

Vai oletteko senkin ajan sitten tjottaillen? 

Edited by Lady Geranium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitänkin omaa muutaman viestin takaista tilannettani: Meillä yritetään jo. :D Mies ei malttanutkaan odottaa ja minulla on ovis ihan näinä päivinä... 

 

Iik.  :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka! Täällä olisi taas yksi yrittämisen odotukseen kuuluva. :)

 

Ollaan aiemmin puhuttu avomiehen kanssa, että lapsia kyllä molemmat haluamme tulevaisuudessa, mutta se on aina ollut "sitten joskus" periaatteella. Lopetin pillerit tammikuun lopussa miehen pyynnöstä, koska niiden ehkäisevä vaikutus taisi olla pitkälti siinä, että en halunnut enää seksiä ollenkaan. Kumit on ollut käytössä siitä lähtien, mutta ovat välillä jääneet "puolivahingossa" pois molempien kyllä tietäessä mitä siitä voi seurata. Viikko sitten aloin saada oireita, jotka voisivat viitata raskauteen. Mulla on kierto vähän epäsäännöllinen, mutta kuukautisten pitäisi alkaa lähipäivinä, tai olisi voinut alkaa jo. Tein eilen negatiivisen testin. Vaikka raskautta ei oltu edes yritetty tai toivottu, niin toivoin kyllä positiivista tulosta, ja nega oli pettymys.

 

Ehkä parempi näin, kun asiasta ei oltu puhuttu etukäteen. Tämä laukaisi kuitenkin minussa yllättäen vauvakuumeen, jollaista minulla ei ole aiemmin ollut. Ehdotin miehelle, että aletaan yrittämään samantien, mutta näillä näkymin meidän yritys olisi alkamassa elokuussa. :) Onpahan vähän vielä miettimisaikaa, ja siihen mennessä molempien työkuvioiden pitäisi vähän selvitä ja kesälle suunniteltu etelänmatka saatu pois alta. Vaikka en vakipaikkaa töistä olisi siihen menessä saanut, niin en pidä sitä esteenä vauvan hankkimiselle, koska vakipaikan saamiseen voi mennä vielä vuosia. Turha näitä on murehtia liikaa etukäteen. :)

 

Onneksi kesä on edessä, niin ei ole liian tuskallista odottaa tuota elokuuta. Vaikka on tämäkin kyllä outoa ja jännää, koska vauvasta ei olla aiemmin näin konkreettisesti puhuttu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, kuuluisinkohan minä tähän ketjuun. Meillä on 8-kuinen tytär, ja hieman alkaa jo vauvakuumetta pukata. Vaikka on meidän tosi hyvä näinkin. Mutta on niin vaikea sanoa, mikä olisi hyvä ikäero pienille, liian isoa ikäeroa emme halua, ja tätäkin vauvaa saimme odottaa reilut kaksi vuotta, kunnes lapsettomuushoitojen avustuksella lopulta onnistuimme. Vielä emme varsinaisesti "yritä", mutta sillä fiiliksellä ollaan, että jos nyt "vahinko" kävis, niin ei se haittaisi...

 

Mutta jos "vahinkoa" ei tapahdu, niin alamme varsinaisesti yrittämään vuoden päästä keväällä, jolloin tarvittaessa haemme jälleen lääkärin apuja, esim. jos kiertoni eivät ala säännöllistymään. Nyt imetän vielä, mikä toki sekin saattaa tehdä kierroista pitkiä ja epäsäännöllisiä. Mulla on ollu nyt kahdet kuukautiset synnytyksen jälkeen.

 

Tässä yrityksen aloitusta odotellessa tarkoitus olisi pudottaa painoa. 20 kiloa on ylimääräistä ja se saisi luvan lähteä! Hissukseen pudottelen, kun tosiaan vielä imetän, mutta 5 kiloa olen jo onnistunut pudottamaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin uutena tällä foorumilla ajattelin ilmottautua kuuluvani tähän ketjuun. :D Meillä on häät ensi syyskuussa tulossa ja ollaan miehen kanssa sovittu että häiden jälkeen keväällä 2014 aloitetaan yritys, Mulla on kauhea vauvakuume jo päällä enkä millään malttaisi odottaa että voitaisiin aloittaa yritys. Mies sensijaan on hyvin rauhallinen asian suhteen ja huomaan että sillä mietityttää kovasti taloudellinen puoli. 

 

Itsekkin yritän kovasti pudottaa painoa tässä odotellessa. :) Tuntuu tämä aika menevän vain niiiiin hitaasti, mie en millään malttaisi odottaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eveliina123, meilläkin on häät syyskuussa. :) Annetaan kakkoselle lupa tulla heti häiden jälkeen.

 

Käytiin viime viikonloppuna katsomassa 2kk ikäistä vauvaa ja eilen syntyi kaveripiiriin yksi vauva lisää. Kavereille/tuttaville on tullut/tulossa tänä vuonna peräti kahdeksan vauvaa! Neljä vauvaa on jo syntynyt ja viimeisimmät (tiedossa olevat, ainakin) on tulossa elokuussa. Pikkusenko tuntuu, ettei jaksais omaa vuoroa odottaa! Onneksi kesä on kohta täällä, sitten ne häät ja sitten lupa jättää minipillerit pois. Jumituin kyseiseen ehkäisyyn imetysaikana.

 

Nomparelli, onko teillä mikä ehkäsy käytössä? Mulla tuli ekat "menkat" tytön ollessa 3kk, viikko minipillereiden aloituksen jälkeen (lainausmerkit siksi, että johtuivat ilmeisesti nuista pillereistä, eivät olleet varsinaiset menkat) ja kierto käynnisty varsinaisesti kun tyttö oli 9kk. On siitä lähin tullut miten sattuu, harvoin. Viime elokuun jälkeen (kun aloitin työt, siitä muistan sen) mulla on ollu vissiin kolmet mini-menkat. Pillereistä johtuen näin. Toivottavasti mun aiemmin päivälleen tarkka kierto (niin siis yhdistelmäpillereiden ja kahen raskautta edeltäneen luomukierron) palautuisi nuitten lopettamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eveliina123, miehet tuntuvat aina miettivän tuota talouspuolta enemmän. :D Tärkeä sitäkin on pohtia, ei sillä, mutta meillä ainakin lasten kulut on pystytty kuittaamaan aika pitkälti lapsilisillä joka kuukausi. Tuntuu, että tähän nuorempaan menee vähemmän rahaa kuin esikoiseen, kun tietää paremmin, mitä tarvitsee, ja paljon tavaroita pystyy kierrättämään, vaikka eri sukupuolta mokomat ovatkin.

 

Ja ihanaa, häitä! :) Me on oltu naimisissa jo puolisentoista vuotta, mutta kärsin ajoittain jostain kummasta hääkuumeesta. Meillä oli tosi pienet häät, ja molemmat tahdottiin pitää ne pieninä, mutta joskus sitä miettii, olisiko sittenkin pitänyt repäistä. (Mä ja mun mieheni kammotaan molemmat huomion keskipisteenä olemista eikä varmasti osattaisi yhtään nauttia mistään isoista häistä - ainakaan morsiusparina siis. :lol:)

 

Meillä on luultavasti loppukesästä edessä muutto kolmiosta neliöön, kun naapuriasunto sopivasti vapautuu. Hiukan kalliimpi se tietty on, mutta mies on vakaasti sitä mieltä, ettei voida jättää muuttamatta, kun tällä seudulla viihdytään. "Kyllähän me viimeistään sitten tarvitaan lisää tilaa, kun se kolmas vauva..." Tarvitaan me siinä vaiheessa paljon muutakin (auto tulee ensimmäisenä mieleen), mutta tuosta on ihan hyvä aloittaa. Sitä paitsi on ihan kivaa saada mieheltä vaivihkaa varmistus sille, että kolmas lapsi on yhä suunnitelmissa. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin on tulossa aika pienet häät. Lopullinen vierasmäärä pitäis päättää tässä parin viikon sisään. Alunperin päätettiin, että vieraita tulee noin 45, mutta jahkataan vielä muutaman sukulaisperheen kohtaloa. Jos päädytään kutsua ne vierasmäärä pompsahtaa vajaaseen kuuteenkymppiin. Oikeestaan ihan aluksi me mietittiin menevämme naimisiin jossain vihkitilaisuudessa tms. mutta mulla kasvoi nälkä syödessä. :D Alkoi tuntua, että vihdoin kun saadaan mentyä naimisiin, niin siis, yheksän vuotta on jo yhtä pidetty, niin juhlitaan nyt sitten ees lähimpien sukulaisten ja kavereiden kesken. :)

 

Ja muutto olis meilläkin edessä. Jahka löydettis sopiva... yli vuosi ollaan jo etitty ja itse asiassa yks tarjous syksyllä tehtiinkin, mutta ei tää homma tunnu saavan loppua. Asuntoja on nyt niin heikosti myynnissä + meidän kriteerit on aika tiukat. Rivarineliöö pääasiassa etitään. Omakotitalohan se olis ihana, mutta se saa vielä odottaa. Häät pikkulapsiaika (ja se tuleva Kelan rahoilla kituttaminen) on ihan tarpeeksi tiukka yhtälö ilman isoa asuntolainaakin. Ens vuosi olis tarkotus säästää sitä kotona oloa varten, jahka noista häistä selvitään.

 

Musta muuten kans tuntuu, että seuraavaan muksuun ei mee niin paljon rahaa. Monet asiat on jo hankittu, vaatteita on hirveä läjä (vähän ehkä vähemmällä pärjäis ja jos seuraava lapsi on "eri merkkiä" niin sitten vaan myyn tytön vaatteet ja ostan toisen väristä tilalle) ja tosiaan joistain tavaroista tietää, että niitä ei välttämättä edes tarvi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eveliina – Tsemppiä sinullekin painonpudotukseen! Onko sinulla paljon pudotettavaa? Itse toivon, että saisin kaikki 20 ylimääräistä kiloa pudotettua ennen kuin tulen raskaaksi, niin olisi ehkä sitten kevyempi kantaa sitä valtavaa vatsaa :)

 

familia – Meillä ei ole ehkäisyä käytössä… Aiemmin ollaan käytetty kondomeita, mutta kyllähän ne vähän hankalia on. Ni nyt on ne jätetty pois, koska vauvauutinen ei olis mikään ikävä juttu – ehkä jopa päinvastoin. Mutta koska mulla on tosi epäsäännöllinen kierto, ja oli epäsäännöllinen kierto jo ennen raskautta, en usko että raskaaksi ihan heti tulen. Todennäköisesti tarvitaan lapsettomuushoitoja jälleen. Ennen esikoista meillä oli yksi kohdunulkoinen raskaus ja kaksi keskenmenoa, joiden jälkeen en enää tullut raskaaksi ja vuoden verran ehdimme käydä lapsettomuushoidoissakin. Hoitojen avulla saimme ihanan esikoistyttären, ja olemme henkisesti valmistautuneet siihen, että hoitoja tarvitaan nyttenkin. Mutta hakeudumme hoitoihin vasta vuoden päästä keväällä.

 

Vaikka olisihan se ihanaa, jos saataisiin yllätys jo ennen sitä, ihan ”luomusti”! :)

 

Minusta tuntuu kauhean vaikealta miettiä, mikä olisi optimaalinen ikäero lasten välille. Muistaen samalla, että minä en todella raskaudu tilauksesta, vaan sitä vauvaa saatetaan joutua odottamaan pitempäänkin. Ehkä siksikin tuntuisi hyvältä antaa asioiden tapahtua, ja ottaa vastaan se, mitä meille annetaan, sitten kun annetaan :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekkin PITI tulla pienet häät mutta jotenkin se vierasmäärä paisui yli 80... Ja siltikin on kaikki sellaiset sukulaiset joiden kanssa ei olla tekemisissä jätetty kutsumatta. Nurinaa on kuulunut sieltä täältä mutta ainakin paikalla on ne meille kaikkein läheisimmät. 

 

Mie kovasti toivon että saisin tuon miehen huolta tuosta rahasta vähän lievennettyä, se tuntuu stressaavan siitä aika paljon. 

 

Nomparelli: Mulla olis kanssa tuo 20 kilon painonpudotus tavoitteena! :D Olen itse olen kauhistellut että jos tämän painon päälle se masu tulee niin olen kyllä aikamoisessa kunnossa...  Tsemppiä myös sulle! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eveliina: Raskausaikana mun paino nousi nopeasti 15kg (jotka kyllä kaikki jäi synnärille) ja masu oli VALTAVA! Viimesillä viikoilla (rakenteestanikin johtuen tosin) selkä napsahti, enkä pystynyt kävelemään! Se oli tosi ikävää, ja pelkään että jos nyt kävisi samoin, miten pärjäisin touhukkaan esikoisen kanssa... Siksi todella yritän saada painoa pois, että vaikka sitä sitten raskausaikana tulisikin, niin olisi edes lähtöpaino pienempi. Toivon että raskausaika sujuisi silloin paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hanimami, oon missannut sun viestin, en oo pitkaan aikaan kayny foorumilla. Mahtavaa etta ootte paasseet jo tositoimiin, taytyy tasta lahtea etsimaan sua tuolta yritysketjuista...ja liittya sinne itsekin! :) Me jatettiin ehkasy pois viime kuussa, mut kierto meni vahan harakoille kun olin kipeena just siina oletetun oviksen aikaan. Paremmalla onnella tassa kierrossa! Jotenki nyt kun on paassy ihan oikeesti tahan yritysvaiheeseen, mieli on rauhottunu enka oo ihan niin paljoa kuumeillu kun odotellessa.

 

Mulle kavi niin onnekkaasti etta sain vakituisen tyopaikan (jatkan siina sivussa vaikkarin tekoa) joten taloudelliset huolet ja epavarmuus toista havisi siina. Siina mielessa ei valttamatta olis kiire raskautua etta ehtis vahan paasta toista jyvalle mutta muuten en jaksa stressata viela siita mita tyonantaja meinaa jos eka vuonna jaa aityislomalle.

 

Kaikille tsemppia odotteluun, tavataan tuolla yrittajissa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihana kuulla taije ! Niin yritykseen kun työasioihin liittyen! Mahtavia uutisia. :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nomparelli, pidetään peukkuja, että teidän kakkonen sais alkunsa luomusti. Mulla on useampi lapsettomuudesta kärsinyt kaveri. Yhdellä syynä oli pcos ja he tarvivat hoitoja ensimmäisen lapsen kohdalla, mutta toinen raskaus sai alkunsa luomusti. Ja loputkin hoitoihin ryhtyneet pariskunnat ovat lapsen saaneet.

 

Tuo ikäeroasia on haastava kun sitä voi ajatella niin monelta kantilta. Jos siis alkaa asiaa vatvomaan. Puoliksi oon sitä mieltä, että tunteella vaan, mutta jokin mut "pakottaa" aina kaikkea pohdiskelemaan.  :)  Mää olin aluksi ajatellut 2-2,5v ikäeroa, mutta mies ei vielä vuosi sitten ollut valmis ajattelemaan asiaa. Huonot yöt (meille ne oli pari ekaa viikkoa vastasyntyneen kanssa ja tytön ollessa 8-12kk) oli vielä liian tuoreessa muistissa ja flunssa+korvakierre oli vasta helpottamassa. Nyt kun asiaa ajattelee, niin ihan hyvä näin. Jos saisin päättää, miettimättä asiaa realistisesti, niin voisin haluta meille toisen lapsen joskus puolen vuoden päästä.  :D  Odotetaan ne häät nyt kuitenkin alta pois ennen kuin edes aletaan yrittään. Itse asiassa se on parasta mun työkuvioidenkin kannalta. Jos kakkonen saa alkunsa aika nopeesti niinku esikoinenkin, niin meidän lapsille tulee ikäeroa noin 3,5v. Paria tuttavaperhettä kun ajattelee, niin ihan ok ikäero.

 

Meillä ei taloudellisen tilanteen stressaavuuteen vaikuta töiden vakinaisuus. Miehellä on vakityö ja mulla määräaikanen, mutta sellasella alalla, että työpaikkojen kans voi jo vähän esittää toiveitakin. Parempi palkka ei kummallekaan olis kyllä pahasta. :rolleyes: Yksinkertaisesti ressaamme vain siitä, kun kotihoidontuki on niin olemattoman pieni. Äitiys- ja vanhempainrahakautena ei oo ongelmaa, mutta sen jälkeen. Esikoinen meni hoitoon ollessaan 1v7kk syy oli puhtaasti taloudellinen. Olisin halunnut pitää tytön kotona 2- tai ehkä jopa 2,5-vuotiaaksi. Tarkoitus on säästää rahaa ennakkoon, että toisen muksun kanssa voisin olla sen pari vuotta kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Taijalle työkuvioista ja yrityksen alkamisesta.

Ja peukut täälläkin pystyssä Nomparellille, että luomusti alkaisi.

 

Itse kanssa hieman asioiden edelle tuppaan menemään.. Välillä kanssa mietin, että kun kerta toiveissa olisi enemmän kuin yksi lapsi, niin mikä olisi hyvä ikäero.. Mutta vaikea sitä luontoa on kai määräillä. Kunhan se ensimmäisen yrittäminen tässä alkaisi.

 

Kävin eilen katsomassa ystävääni ja hänen kolmikuista vauvaansa. 

Oli niin suloinen pikkuinen.  :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnitteluja Taijalle ja peukut pystyssä Nomparellille täälläkin. :)

Meillä on lasten välillä vuosi ja kymmenen kuukautta. Välillä (aika useinkin, hih) on aikas rankkaa, mutta toisaalta monessa asiassa pääsee helpommalla. En mä silti toista kertaa noin pienellä ikäerolla ryhtyisi tähän hommaan. :lol: Pikkuvauva-aika oli vielä helppoa, mutta nyt, kun toisessa puntissa roikkuu kaikkien minäite-tahtoikäisten toistaiseksi kruunaamaton kuningatar ja toisessa kolmevuotisuhmaraivohullu poikanen, tulee välillä mietittyä, olisiko sittenkin kannattanut popsia niitä pillereitä vähän pidempään. ;) Ihania ja rakkaita lapset toki ovat, ei sillä, mutta aika tiukille on välissä tullut äiti-ihmisen pinna vedettyä. Mulla ja mun veljelläni on ikäeroa vähän yli neljä vuotta, ja se ei tunnu mitenkään järjettömältä. Leikittiin lapsina yhdessä aika paljonkin. Teini-iässä veikan naama ärsytti silmittömästi, mutta se johtui varmasti enimmäkseen siitä, että jaettiin huone siihen saakka, kun muutin pois kotoa... 

 

Mun kaveripiirissäni ei (onneksi) ole hirveästi pieniä vauvoja tällä hetkellä, mutta tuntuu, kuin joka toinen naisenpuoli olisi raskaana. Odotan kauhulla syksyä ja Facebookin täyttymistä kuvilla vastasyntyneistä. Taitaa orastava vauvakuume puhjeta ihan kunnon vauvarabiekseksi siinä vaiheessa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi yrityksen aloittamista odottava. Tarkoituksena olisi jättää ehkäisy pois miehen valmistumisen jälkeen, eli näillä näkymin ensi vuoden alussa. Meillä kummallakaan ei ole varsinaista vauvakuumetta, mutta ikäni puolesta olisi pikkuhiljaa aika alkaa miettiä jälkikasvua. PCO:n takia raskautuminen ei luultavasti ole kovinkaan helppoa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkästä aikaa täällä taas. Se taitaa olla kevät, joka tuo lapsi-mietteet pinnalle. Vielä olisi tarkoitus vuoden verran kasvattaa työkokemusta ja aloittaa yritys ensi keväänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ilmeisesti kevät kyllä saa mietteet pinnalle.

En tiedä onko äitienpäivä onnittelujen määrä lisääntynyt FB:ssä, vai kiinnittääkö niihin vain aiempaa enemmän huomiota?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä viedään viimeisiä kun viimeinen pilleri otetaan tänään.. Häät kahden viikon päästä :tender: Eniten jännittää finnien puhkeaminen kun nuorena niistä kovasti kärsin ja pillerit veivät vaivan mennessään. Mutta ei auta kun katsoa mitä tuleman pitää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vai että viimeistä viedään. :) Kiva.

Ja onnea tuleviin häihin! :girl_in_love: 

 (yhtään hääkutua ei ole kesälle vielä postilaatikkoon tipahtanut.. :girl_mad:  eikä taida tipahtaa.. tylsiä kavereita, kun eivät mene naimisiin  :grin: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hääonnea marsipaanimakeiselle! :)

 

Meillä on yksi hääkutsu tälle kesälle, kun yksi miehen parhaista kavereista menee (vihdoin!) naimisiin tyttöystävänsä kanssa. Ovat olleet yhdessä lukion ekalta, eli yli kymmenen vuotta jo. :lol: Anoppi ilmoitti jo ottavansa molemmat lapset silloin kylään, vaikka häihin lapset tervetulleita ovatkin, mikä on ihan mahtavaa. Ehtii ehkä itsekin nauttia seurasta ja tarjoiluista, kun ei tarvitse onkia kolmevuotiasta boolimaljasta ja repiä yksivuotiasta tanssilattialta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now