Helilii

Päiväunet

129 posts in this topic

Mä oon ihan pulassa. Mein neiti ei halua enää nukkua päikkäreitä. :blink: Ikää siis tuo 1v7kk. Vielä kuitenkin päikkärit tarvitsisi, on muuten niin kränänen koko illan.

 

Kaikki alkoi viikko sitten.. olin koko lauantain poissa ja miehen kanssa ollessa päikkäreille meno oli hankalaa. Normaalisti siis jäi kiltisti isojen tyttöjen sänkyyn itsekseen höpöttelemään, jolloin uni sitten jossain vaiheessa tuli. Viime sunnuntaina ei nukkunut päikkäreitä ollenkaan. Ja maanantaina vain hirmuisen huudon jälkeen. Silloin istuin sängyn laidalla niin, ettei tyttö päässyt pois. Tiistaina meni 1,5h, että nukahti (piti istua laidalla), ke ei nukkunut ollenkaan (ei edes rattaisiin). Torstaina taas 1,5h uuvvutuksen jälkeen ja pe mummi nukutti viereen. Mutta tänään... mies vei päikkäreille ja tyttö jäi sänkyynsä, tosin vähän itkien, mutta ei kuitenkaan tullut pois. Meuhkasi 30min ja nukahti.

 

Tuossa tausta. Päikkärit siis tyttö vielä selkeästi tarvitsee, mutta mitä mä teen. Onko tää jotain protestointia mun viime viikon lauantain menoa vastaan? Vai pitääkö yöunia vähän lyhentää, että päiväksikin riittää unia. Yöt kuitenkin nukkuu pääsääntöisesti hyvin. Tosin pari viime yötä on pitänyt jossain vaiheessa ottaa viereen (oon ite ollut liian väsynyt istuakseni sängyn vieressä pitkään). Tyttö käy yöunille noin klo 19:30-19:45 ja herää 7:00-7:30.

 

Iltaisin tyttö vaatii nukutuksen kuten aina, eli laulua ja silittelyä. Päivällä nyt vaan esittää kaikki osaamansta temput.

 

muoks. korjasin otsikon

Edited by SemiRiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän nyt 1v7kk ikäinen tyttö aloitti päiväunitemppuilun pari viikkoa sitten. Ei millään nukkumaan, vaikka väsyttää ja pitää oikein silmiä hinkata, vaan kaikki temput pitää esittää, ettei tarttis nukkua. Kyllähän se tunninkin huutamisen ja taistelun jälkeen sitten viimein nukahti, ja nyt tän pari viikkoa kestäneen temppuilun aikana on tuo aika lyhentynyt. Tänäänkin vein vain kerran tytön takaisin sänkyynsä. Olisikohan vaan joku vaihe menossa.. Tai sitten meillä voisi olla syynä se, että siirtyminen lastensänkyyn toi uusia ulottuvuuksia päiväunielämään. En mä siis auttaa osaa, mutta kerroinpa vaan, ettet ole yksin. Mä olen monelta samanikäisen vanhemmalta kuullut, että heilläkin päiväunitemppuillaan juuri nyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä vielä tutti käytössä? Meillä ei oikeastaan ollut ongelmia päikkäreiden kanssa ennen kuin tutti jätettiin pois 1v10kk iässä.

 

Sen jälkeen on uuuuusein nukutettu autoon ja kannettu siitä sänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä luovuttiin tutista noin vuosi sitten, joten se ei ole syynä.

 

Nyt on mennyt jo vähän paremmin. Maanantaina tuli vain kerran pois sängystään ja nukahti sitten itse (nukkui 1,5h). Eilen tuli kerran pois sängystä, mutta ei huoneestaan. Tosin paiskasi oven kiinni. :blink: Suuttui?! :unsure: Mutta meni itse takaisin ja nukkui reilu 2h. Tänään sitten mun pitikin hytkyttää pepusta ja pitää kädestä, että suostui nukkumaan. Ei tullut ollenkaan pois sängystää, mutta itki niin pitkään, että oli pakko mennä lohduttamaan.

 

Sisi - toivottavasti teillä ja meillä pian taas mentäisiin ihan vanhan kaavan mukaan eli helposti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on kanssa tehnyt noin, että kun mä menin katsomaan, mikä siellä kolisee, likka oli noussut sängystään pois ja oli leikkimässä. Likka sitten tuli paiskamaan oven mun nenän edessä kiinni. :lol: Oli se siitä sitten mennyt itse nukkumaan jossain vaiheessa. Aika epeleitä nuo jo ovat.. Toivotaan juu, että tilanne tasoittuisi kaikilla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei, meillä on varmaan tämä vaihe alkamassa <_< Jätettiin tutti pari viikkoa sitten pois ja sen jälkeen päikkäreille ei enää nukahdetakaan ihan tosta vaan... Poika onneksi nukkuu vielä pinniksessä joten siellähän sitten huutelee :P On kuitenkin tähän mennessä aina nukahtanut ja unta riittää sen 2-3 tuntia. Ihan hirvittää kun kohta pitäis siirtää poika isojen sänkyyn, loppuuko päikkärit sit siihen vai pitääkö mun ruveta vieressä istumaan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei olla enää taaperoita varsinaisesti, mutta...

 

4-vuotias nukkuu n 30min-1h (13-14aikaan uinahtaa)

2-vuotias menee unille puolilta päivin ja nukkuu 2-3h

 

Näin sekä kotona, että päiväkodissa. Yöunet ovat edelleen 10-12h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1v 2kk neiti herää aamulla 4:45-7:00, useimmin 6:00 aikaan ja sitten päikkärit nukutaan puolilta päivin, tasan 1,5 tuntia ja illalla unille mennään 19:00-19:30. Yöunille nukahtaa tosi hyvin ihan itsekseen, mutta päikkäreille pitää nukuttaa sylissä tai vaunuissa..

Jätettiin toiset päikkärit vasta vähän aikaa sitten pois kun alkoi nukuttaminen iltapäivällä toisille unille kestää jo tunnin niin eipä ollut kauheasti pointtia siinä hommassa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti 1v 3kk herää aamulla yhdeksän jälkeen.

Päivä unille menee tuossa puoli kaksi ja herää neljän aikaan, kun käyn herättämässä.

 

Yö unille lähdetään viimeistään klo 21.

 

Jos on ollut yövuorossa (eli nukkunut huonosti) niin menee aiemmin päikkäreille, tänäänkin jo puoli yks. Ja tuolla tuo tuhisee yhä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tytär (1,5v) herää n. klo:7, päikkärit n. klo: 12.30-15 ja yöunille n.klo:21

 

 

Juuri samoin meillä 2-vuotiaan pojan kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tässä aiemmin nukuttu sellaset 2-3h päikkäreitä. Mutta nyt on poju ruvennut pidentämään yöunia ja nukkuu 12h (21-09) yöllä, joten on ruvennut lyhentämään päikkäreitä ja nyt ne kestävät sellaset 1,5-2h. Äidin oma aika päivällä vähän kärsii, mutta ei voi noita öitä valittaa tällä hetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on tuo sama ilmiö havaittavissa, paitsi että meidän pojan unentarve on nähtävästi vähäisempi kun Haaviksen pojalla. Noin vuoden iästä lähtien yöunet ovat pidentyneet mutta päiväunet vähentyneet.

 

Poika 1v3kk nukkuu öisin 11-11,5h (klo 21-8) ja päikkäreitä 0,5-1,5h (klo 13-14). Puolen tunnin päikkäritkin on ihan tyypillisiä, tosi hyvin menee jos nukkuu puolitoista tuntia ja se on ihan maksimi. Jos autoillaan iltasella niin saattaa ottaa pienet lisätorkut.

 

Tällä menolla poika jättää päikkärit pois viimeistään 2-vuotiaana.. Ellei hoitoonmeno jotenkin muuta tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika saman ikäsiäkin näkyvät olevan.

 

Nyt tuolla on vaunuissa sitten nukuttu jo 2h. Juuri kun oltais kyläilemään lähdössä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntuu, että tosi monella nukutaan keskimäärästä enemmän vuorokaudessa!

 

Meillä taas on aina nukuttu vähän vähemmän. Poika 2v5kk menee nukkumaan 20.30-21, yleensä kyllä lähempänä 21. Herää aamulla 6-7.30 ja nukkuu päiväkodissa 12-14. Viikonloppuina saattaa nukkua tunnin pari tai olla nukkumatta. Jos ei nuku, niin nukahtaa tosi helposti autoon tai sohvalle, mutta käytännössä mikään pakko ei enää ole päikkäreitä nukkua. Jos päikkärit jää väliin, niin yöllä nukutaan yleensä paremmin ja aamulla pitempään. Kaiken kaikkiaan unta tulee vuorokaudessa 11-12h.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuntuu, että tosi monella nukutaan keskimäärästä enemmän vuorokaudessa!

 

Meillä taas on aina nukuttu vähän vähemmän.

 

Sama juttu, meillä poika on 1,5 vuotta, ja on syntymästään lähtien nukkunut vähemmän kuin kukaan tuntemistani vauvoista! Nykyään päiväunet ovat kotona aina tismalleen tunti ja vartti, ei yhtään enempää! :huh: Päiväkodissa nukkuu joskus pari tuntia. Yöunia kertyy varmaan se 10-11 tuntia. Ja sekin nukutaan edelleen huonosti koko perhe. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3v 4kk ei enää viikonloppuisin päikkäreitä nuku ja simahtaa sitten pian kasin jälkeen yöunille. Hoidossa nukuttavat vielä päiväunille jopa pariksi tunniksi, josta seuraa se, että poika saattaa illalla kukkua jopa yhteentoista.. :huh:

 

Juniori 1v8kk herää aamulla seiskalta (tai herätetään kun pitää lähteä hoitoon), nukkuu päikkärit n.11.30-13.30 ja illalla kasilta on ihan tasaraha, eli nukahtaa heti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v 3kk, nukkuu päivällä 1,5-2h joskus harvoin vähän enemmän. 11-12 laitetaan nukkumaan, ruoan jälkeen. Illalla laitetaan nukkumaan 19-20 välillä, riippuen väsymyksestä ja illasta :P Aamulla herää 6.45-7.30 välillä. Joulun tohinoissa nukkui kahdeksaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2,5-vuotias touhutäti ei nuku kotona päikkäreitä enää kuin silloin tällöin. Tykkää nukkua pitkät yöunet, 12h. 20.30 keskimäärin menee yöunille. Päiväkodissa yleensä vielä nukahtaa kuitenkin päikkäreille, kun pitää aamulla herättää niin aikasin. Jos on aamulla nukuttu pitkään, ei välttämättä nukahda päiväkodissakaan enää. On kyllä ollu jo vuoden verran aika työlästä yrittää pitää päikkärirytmi "päiväkotiajassa" vapaapäivinä, joten pitänee jo luovuttaa ja antaa neidin nukkua yöllä ja valvoa päivällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaivoin esiin tämän vanhan ketjun, kun aihe on nyt meillä ajankohtainen. Poika siirtyi noin kuukausi sitten pinnasängystä tavalliseen sänkyyn. Aluksi sujui suht hyvin, mutta nyt ei tahdota saada nukkumaan päiväunia. Eilen taisteltiin kaksi tuntia, jonka jälkeen nukahti miltei kahdeksi tunniksi. Tänään tuntuu, ettei ole edes väsynyt. Illalla myös venyttänyt nukkumaan menoa. Yli tunnin saa nykyään taistella. Poikaa aletaan nukuttamaan klo 21 ja herää aamulla yleensä siinä seitsemän aikaan. Näin menty jo monta kuukautta (ennen nukahtanut iltaisin noin vartissa). Tuttia ei ole koskaan käyttänyt. Mitens teillä muilla. Onko kukaan jättänyt tällaiselta vähän alle kaksi vuotiaalta päiväunia kokonaan pois? (Ymmärrän, jos lapsi on väsynyt, että päiväunet pitäisi saada nukkumaan. Meillä vaan tuntuu, ettei ole väsynytkään)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut vaihtelevaa tämä päiväunien nukkuminen aina tuosta 1v7kk asti, nyt tyttö 2vee. Toissa viikkolla ei nukkunut ollenkaan unia, ei edes viereen nukahtanut. Sitä ennen nukahti "mua nukuttaessa" viereen 5min-1 tunnissa. Ja nukkui kyllä 1,5-2h. Omaan sänkyyn ei mitään toivoa saada nukkumaan itse.

 

Yöllä nukkuu noin 12h, välillä tulee mein väliin (kävelee itse omasta huoneesta). Iltaisin mies lukee sadun ja nukuttaa tytön.

 

Neuvolassa otin asian puheeksi. Terkka sanoi, että 2vee tarviaa päiväunet, mutta ei mitään neuvoja osannut antaa. Lääkäri sanoi, että jotkut vaan lopettaa päiväunet noin 2vee. Meillä tyttö kyllä tarvitsee päikkärit, koska ilman niitä on iltaisin todella kränänen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös takutaan päiväunien kanssa (tyttö 2v2kk). Reilun vuoden ikäisestä lähtien kotona päikyille nukahtaminen on ollut hankalaa, ja kun vihdoin nukahtaa, unet kestää maksimissaan 1h. Päiväkodissa nukahtaa kuulemma helposti ja saattaa nukkua parikin tuntia.

 

Tänään kävi niin, että tosiväsyneenä meni sänkyyn unta hakemaan, vaan koki ihmevirkistymisen ja kukkui siellä melkein 2 h, ennen kuin hain pois <_< Totes vaan iloisesti että "äiti nyt minä heräsin!" :rolleyes: Nooh, mies sitten läks hetki sitten kevätaurinkoon pyöräilemään pirteä muksu pyöränistuimessa hihkuen. Hetken päästä soittti, että "voitko tulla avuks tänne ulos, tää nukahti tähän istuimeen". Oli melko hauska näky, kun kaarsivat pihaan! Mies nimittäin joutui toisella kädellä tukemaan nukkuvan lapsen päätä kun koko muksu retkotti istuimessa kuin jauhosäkki :P Että näin tällä kertaa... Mitenköhän huomenna päiväunet onnistunee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen ketjua taas.

 

Meillä likka on ollut syntymästään lähtien huono- ja vähäuninen. Unikoulun jälkeen (8 kk iässä) alettiin sentään nukkumaan pidempiä pätkiä kuin 45 min kerrallaan.

 

Päikkärit on aina olleet vähän niin ja näin, taistellen on saatu tyttö 45 min unille välillä ja välillä on nukkunut lähes oma-aloitteisesti 3 tuntia putkeen. Nykyään iltaisin mennään unille n. 20:30 ja aamulla herätään joskus 7-8 aikaan, viikonloppuisin useammin kasilta, viikolla herätetään seiskalta hoitoon. Yöunille tyttö nukahtaa nätisti itsekseen.

 

Hoidossa tyttö (1 v 10 kk) nukkuu hienosti parin tunnin päikkärit, mutta kotona ei ole ainakaan kuukauteen tainnut nukkua silmällistäkään - paitsi kerran, kun oli kuumeessa. Alkaa usko mennä :( ja pelkään, miten pärjään kohta kahden pienen kanssa, etenkin, jos tämä toinen on samanlainen yöhuutaja kuin Vilpsu oli :(.

 

Väsynyt tuo Vilpsu on - etenkin sitten illalla, jos ja kun päikkäreitä ei ole nukuttu, päivälläkin haukottelee komeasti ja hinkkaa silmiään, mutta ei... Vilpsu nukkuu vielä pinniksessä ja ajattein, että saakin nukkua vielä hetken vauvan syntymän jälkeen. Jos viereen yrittää ottaa nukkumaan, niin piristyy vaan ja alkaa hyppimään ja pomppimaan. Pihalla tyttö lopetti päikkäreiden nukkumisen kesällä ja kun siirryttiin sisälle, helpottui päikkäreille meno hetkeksi. Tälläkään hetkellä tyttö ei huuda päikkäreille mennessä, vaan hyppii, pomppii, riekkuu, laulaa ja leikkii sängyssään.

 

Raitisilmamyrkytystä kokeiltu. Tänäänkin riekuttiin pihalla 1,5 tuntia. Päiväunisaldo tuon jälkeen: Vilpsu 0 min, äiti 45 min. Pari tuntia Vilpsu riekkui sängyssään, oli mm. heittänyt peitot yms. laidan yli, sitten vasta alkoi huuto päästä pois.

 

Mitä tehdä? Pitääkö mun vaan luovuttaa kokonaan noiden unien kanssa? Vähän, kun kuitenkin kaipais itsellekin omaa aikaa myös päivisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enska on noin koko ikänsä nukkunut päiväunet sisällä. Nyt loppukesästä kuitenkin tämä loppui. Jäljelle jäi se toinen vaihtoehto, eli rattaisiin nukuttaminen. Tätä harrastettiin pari kuukautta, ja nyt on alkanut taas toisinaan nukahtaa sisällekin. Mutta jos ei nukahda, niin sitten penska rattaisiin, vartin kävely rauhallisessa ympäristössä (mitä nyt pusikon takana on tietyömaa...) ja sitten sisään jatkamaan unia. Näin talven tullen on toki pukeminen vähän haastavaa, kun eihän sitä toppahaalaria saa nukkuvalta riisuttua eikä rattaita saa edes parvekkeelle. Mutta vaikka nyt vähän hikisenäkin nukkuu sen pari tuntia niin hyvä. Ja voihan sitä "omaa aikaa" käyttää toisinaan vaikka siihen, että tekee puolentoista tunnin vaunulenkin, ei sitten illalla tarvitse erikseen lähteä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now