Helilii

Päiväunet

129 posts in this topic

Paitsi, että Vilpsu ei suostu nukkumaan enää vaunuissa lainkaan :(.

 

Sunnuntaina sain pakkonukutettua likan autoon, reilun puoli tuntia se siinä koisasi, mutta ah, miten paljon tuo pieni unihetki helpottikaan loppupäivää, känkkäränkkä katosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan että stressaanko turhaan... Kun meitin 1v2kk ei nuku enää päikkäreitä?!? :o Valvoo siis vajaa 12h putkeen, eikä kyllä näytä tekevän kovin tiukkaa, ja illalla silti unen saaminen kestää jokusen hetken. Päivällä on toki rauhoittumishetki, tänäänkin kävelin tunnin ulkona, rattaat makuuasennossa, mut ei nukahtanut...

 

Ei nyt kiukkua, paitsi ekana päivänä kun päikyt jäi pois, ja muutenkin on "oma ittensä", mutta pitäiskö mun silti pistää keinolla millä hyvänsä päikyille? Kun on niin paasattu tuosta, että uni on tärkeää kasvulle ja kehitykselle yms, aiheutanko mä nyt jonkun keskittymishäiriön pojalle tai jotain? :rolleyes:

 

Yöunia nukkuu sellaset 12h putkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

12-13 h on muistaakseni 1-vuotiaan keskimääräinen unentarve. Jos ei päivällä nukuta niin sitten ei :)

 

Tällä hetkellä Enska nukkuu n. 2 h päiväunet ja 10 h yöllä, tai sitten pelkästään 12 h yöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paitsi, että Vilpsu ei suostu nukkumaan enää vaunuissa lainkaan :(.

 

Sunnuntaina sain pakkonukutettua likan autoon, reilun puoli tuntia se siinä koisasi, mutta ah, miten paljon tuo pieni unihetki helpottikaan loppupäivää, känkkäränkkä katosi.

Meillä oli suht samanikäisenä ihan samanlainen vaihe. Tyttö on ollut aina vähäuninen ja pärjännyt lyhyillä unilla. Loppukesästä likka rupes protestoimaan täysin nukutusta rattaisiin ja hysteerinen huuto alkoi kun näkikin rattaat ja muut nukutushärpäkkeet. Sisälle nukutuksesta ei toivookaan, ei yksinkertasesti ollut niin väsy, että ois malttanut syliin tai sänkyyn pysähtyä. No sit jonkun viikon päiväunettomuuden jälkeen se nukahti iltapäivällä vahingossa istuen rattaisiin, kun oltiin jostain tulossa. Tästä saatiin vinkki ja muutamia viikkoja nukutettiin niin, että lähdettiin muka vaan lenkille/kauppaan tms. ja likka sippas. Hyvien öiden jälkeen ei edes tarvinnut päikkäreitä, jolloin ei edes yritetty. Syksyn tullen sille uskalsi jo puhua huilaamisesta ja se pötkötti rattaissa puoli-istuvassa asennossa. Nykyään niinä päivinä kun unen tarve on, puhutaan nukkumisesta ja menee kyllä rattaisiin ihan reippaasti, vaikka pukemisessa vähän rissaa. Lahjonta ja uhkailu on toiminut myös ja likka pysynyt pötköllään, kun välillä nousee istumaan ;) Eli teilläkin vaunu-unet saattais onnistua tauon jälkeen vähän erilailla toteutettuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ongelmia myös päikkäreitten kanssa. Olen kuullut monelta, että 2vuotiaalta jää päikkärit pois kun on kotona. Mutta meidän poju selkeästi tarvitsee unet vaikka nukkuukin yöllä kunnon unet. Tein taktisen vedon ja päivisin poju nukkuu päikkärit meidän sängyssä. Mä parhaimmillani nukutin häntä 1h15min päikkäreille... nyt menee vartissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko teillä hyviä vinkkejä, miten mä saan tuon pojan omaan sänkyyn päikkäreille? Ennen meillä ei ollut tätä ongelmaa, mä imetin pojan ja kannoin horroksessa sen sänkyynsä. Siellä sitten nukuttiin 1-3h. Nyt mä sain ohjeeksi neuvolasta ja lääkäristä, että päiväimetystä pitäis jättää pois ja nyt en enää tiedä miten mä tuon nukutan???

 

Tällä hetkellä ainoa keino on lähteä vaunulenkille, missä poika nukkuu hikiseen tunnin... :girl_sigh: Onko jotain, millä mä saisin pojan "huijattua" tissin sijasta päiväunille? Pulloa ja tuttia meillä ei syödä... Tarkoitus on siis, että rintaa saa vaan aamulla ennen ylös nousua ja illalla ennen yöunia, eli imetys ei oo kuitenkaan kokonaan jäämässä pois.

 

Mun jalat huutaa kohta hoosiannaa kun pari kertaa päivässä pitää köpötellä suht pitkiä lenkkejä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi päiväimetys pitäisi jättää pois, ts. onko siihen joku terveydellinen syy? Jos ei ole, niin itse kyllä nukuttaisin rinnalle, jos sillä lailla saa kunnon päiväunet.

 

(Ja itse asiassa nukutinkin juuri noin, kunnes poika ei enää rinnalle nukahtanut reilu 1,5-vuotiaana. Sen jälkeen alkoi armottomat päiväkärryttelyt, kunnes niistäkään ei enää ollut apua. Nykyään nukkuu päiväunia hyvin satunnaisesti, lähinnä jos autoillaan sopivaan aikaan tai jos on kipeänä.)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Poika ei ole kasvanut kunnolla, kun täyttää itsensä rintamaidolla, mistä johtuen ei sitten syö ruokaa... Eli nyt kun on alettu liikkumaan, niin paino menee vaan alaspäin. (1v. neuvolassa painoa oli huimat 8,2kg...)

Eli siksi suositeltiin että jätän imetyksen päivällä pois. Nyt kun oon kaksi päivää ollut imettämättä päivällä, niin poika on tuplannut ruoka-annoksensa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3v 4kk ei enää viikonloppuisin päikkäreitä nuku ja simahtaa sitten pian kasin jälkeen yöunille. Hoidossa nukuttavat vielä päiväunille jopa pariksi tunniksi, josta seuraa se, että poika saattaa illalla kukkua jopa yhteentoista.. :huh:

 

Juniori 1v8kk herää aamulla seiskalta (tai herätetään kun pitää lähteä hoitoon), nukkuu päikkärit n.11.30-13.30 ja illalla kasilta on ihan tasaraha, eli nukahtaa heti.

 

 

Kirjoitin juuri tuohon pimeänpelko ketjuun et meillä on ihan sama ongelma. Pakko kysyä kyllä perhepäivähoitajalta et voisko olla mahdollista ainakin vähentää noita päikkäreitä. Välillä on vähän sellainen olo et varsinkin varahoidossa otetaan liksat ja annetaan nukkua lasten puolet päivästä et päästään helpolla :hysteric: Jos halutaan et poika nukkuu seitsemään saakka niin meidänkin pitäis valvottaa vähintään puol yhteentoista, mutta kun halutaan itse nukkumaan kymmeneltä. Ja sitten ei jää sitä omaa vapaa aikaa yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin nukutin meidän huonounisen pojan, nyt 1v 3kk, rinnalle pitkääään. Pari kuukautta sitten kun lopeteltiin imetystä, aloitin harjoituttamaan nukahtamista ilman rintaa ottamalla rinnan pois kun poika oli jo tokkurassa, mutta ei vielä täysin nukahtanut. Yksi päivä sitten mentiin vain pötköttelemään sängylle, tehtiin kaikki muuten samalla lailla, mutta rintaa ei tippunut. Pari minuuttia poika itki tissiä, mutta käpertyi sitten kainaloon ja nukahti hetken pyörittyään siihen. Nykyään poika nukahtaa päiväunille viereen meidän parisänkyyn, nukahtamiseen menee aikaa 10-30 min. Toisinaan pyörii, potkii, taputtelee ja hihkuu paljonkin, mutta aina on uni voittanut kunhan on pidetty päivärytmistä kiinni. Parasta tässä on, että myös mies ja mun äiti saa laitettua pojan nykyään päiväunille.

 

Muoks: Ja niin, päiväunien kesto on yleensä reilu tunti - puolitoista. Huonon yön jälkeen joskus 2h. Ja yöllä nukkuu nykyään 10h. Vähäuninen poju siis.

Edited by Rebekka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v5kk esikoinen nukkuu päiväunia aika epäsäännöllisesti. Mielestäni hän kuitenkin vielä tarvitsee pienet unet päivällä, koska muuten on tosi väsynyt (ja kiukkuinenkin) joskus klo 6 illalla. Niinä päivinä, kun hän nukkuu päiväunet, ne kestää noin 1-1½ h. Jos nukkuu pitempään, alkaa vaikuttaa yöuniin tai lähinnä siihen nukahtamiseen illalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mennään kotonakin samassa rytmissä kuin päiväkodissa eli päikkärit nukutaan n. klo 12-14. Joskus rytmi siirtyy tunnilla eteenpäin, kun ei jakseta aamulla kammeta itseämme klo 7 sängystä ylös. Päikkärit nukutaan ihan hienosti ja joskus unet kestää jopa 2,5-3h (jos yöunet on jääneet vähiin tai muksut on kipeitä tms.). Poika on vähän huonounisempi kuin tyttö, mutta yritän pitää tuosta päikkärien nukkumisesta kiinni ainakin vielä kaksi tai kolme vuotta (katsotaan miten onnistuu ;)).

 

Niin, ja ikää on nyt 2 vuotta.

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vähäuninen 1,5v nukkuu nykyään 1 h päiväunia omassa sängyssä, jonka jälkeen ei enää sinne suostu jäämään. Sitten jatkaa unia mun sylissä 30-90min. Yöunet 20.30-3/5.00 omassa sängyssä, sitten meidän välissä väh. 6.30 asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä nukutaan vielä parista - kolmeen tuntiin päikkäreitä ja noin 10h yöunet. Päikkäreille mennään kotona parikertaa (aamupäikkärit 1h noin klo:8.00 ja päikkärit 2h klo:11.30) ja päiväkodissa saatetaan nukkua kävelylenkillä (aamusta) ja päikkäriaikaan riippuen siitä onko nukuttu lenkillä n.2-3h.

Yö unille mennään sitten seitsemän tai kahdeksan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojat 1v2kk ja 3v2kk menevät nyt varsin samassa rytmissä, kun juuri siirtyivät vielä samaan huoneeseen nukkumaan. Nukkuvat siis sisällä omissa sängyissään sekä yö- että päiväunet. Päiväunia nukutaan yleisimmmin klo 13.30-16.30 välillä, pienempi menee ainakin välillä vähän isompaa ennen unille tai nukahtaa nopeammin, joten 1v nukkuu päikkäreitä 2-3 tuntia ja 3v useimmiten parisen tuntia eli aika paljon edelleen. Elämänsä aikana on ihan muutaman päivän ollut nukkumatta päikkäreitä ja noin satunnaisesti on jaksanut kyllä ihan hyvin iltaan, mutta selvästi kyllä edelleen päiväunet tarvitsee ja aika mukisematta nukkumaan meneekin. Ja äiti saa ihanasti rauhallista aikaa :) Illalla ollaan sängyssä klo 21 mennessä ja nukahtamiseen menee yleensä max. puoli tuntia, pienempi nukahtaa yleensä nopeammin. Aamulla herätään pääasiassa klo 7.30-8 välillä eli yöunta tulee molemmille 10-11 tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän muksut 1v 7kk heräävät aamulla yleensä 7.30-8.30 välisenä aikana, joskus aiemmin, todella harvoin myöhemmin. Päiväunille nukahtavat aika tarkkaan 12.30 ja siitä nukkuvat 1-3h. Yleensä 1,5h ja se tuntuu kyllä riittävän. Kolmelta menen makkariin hääräämään, jos eivät ole vielä heränneet ja ääniin heräävät sitten aika nopeasti. Poika tarvitsee selvästi enemmän unta päivällä, nukahtaa helpommin ja nopeammin ja siskonsa herättää pääsääntöisesti päiväunilta. Illalla sama homma, mutta aamulla poika on aina ensin hereillä, tyttö torkkuu joskus puolikin tuntia vielä, jos ei varsinaisesti herätellä, vaikka ympärillä on täysi tohina päällä. Illalla menevät nukkumaan klo 21-21.30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun saimme yöt rauhoitettua ja niitä nukutaankin 20-09 joskus jopa 20-10, niin tuntuu ettei päiväunille haluta. Kovan tappelun jälkeen saan nukahtamaan ja nukutaan tunti ja sitten onkin illalla yöunille meno tappelua. Kaipa se on vain luovutettava kohta ja antaa valvoa päivät putkeen. Pari kertaa on jäänyt päikkärit väliin kun ollaan oltu liikenteessä eikä malteta nukahtaa, silloin illalla kuuden aikaa alkaa iltaväsymyksen kitinä sitten.

 

Pitäisiköhän noi päikkärit jättää siis suosiolla väliin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos meillä menisi yöt noin hienosti, jättäisin päiväunet suosiolla pois. :girl_smile: Tuossa ehtii itsekin levätä ihan tarpeeksi ja viettää vielä sitä omaakin aikaa. Mitä turhaan tappelemaan iltanukutuksesta jos päivän jaksaa muuten ilman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö 1v2kk nukkuu päiväunia n.2h (12-14), Herää aamulla 8-8.30 ja menee illalla nukkumaan klo 20.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla poika (13kk) nukkuu paikkareita kaksi tuntia yleensa 12-14 aikoihin. Illalla nukkumaan menee noin kahdeksan pintaan ja heraa sitten kuuden jalkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1v 2kk nukkuu yhdet päiväunet, kestoltaan yleensä 1,5h. Yöunet on yleensä 11,5h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika 2v. nukkuu päikkäreitä n. 2-2,5 tuntia klo 12-15 välillä. Nukkumaan iltaisin käy 20(-21) maissa ja aamusella herätään klo 6-7.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosta, kun en enää jaksa. Meillä ei autta vieressäni nukuttaminen. Eikä se, että vaan "huilataan". Tai auttoi ekan päivän. Sitten jäi siihen. Mä olen alkuraskauteni takia niin väsynyt, että nukkuisin mielelläni myös päikkärit. Jotenkin olen nyt niin väsynyt etsimään ympäri nettiä pikkuvinkkejä, millä neidin saisi nukahtaan. Netistä sain apua refluksiaan, yöimetyksen lopettamiseen, liian aikaisin aamulla heräämiseen, iltahulinoihin jne. Nyt vaan ei jaksaisi kahlata eri vauvafoorumeita läpi, jos niistä löytyisi apua. Meilläkin neiti tarvitsisi päikkäreitä mutta kun ei malta nukahtaa. Leikit ovat liian mielenkiintoisia. Ei auta olla edes huoneessa, jossa ei ole leluja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen rupes jättää päikkäreitä välistä joskus. n. 1,5v ikäisenä. Saatoin työntää 2h rattaissa, lapsi pilkki, mutta ei nukahtanut.

Hoidossa nukkui, jos oli mennyt aikaisin aamulla hoitoon, mutta välillä sielläkin meni päiväuniaika muiden unia häiriköidessä.

 

Nyt nuorimmainen on ruvennut riskaamaan päiväunista. Nukutan päikkäreille viereen ja nukuttamiseen saattaa mennä 15min-1h15min ja yleensä tän ajan lapsi huutaa kurkku suorana. Rupeaa hieman pinnaa kiristämään kun päikkärit on yhtä tappelua.... Ja kun ipanan saa viimein nukkumaan, saattaa nukkua vain 40 min. Illalla sit sama kuvio uudestaan... :girl_cry2:

Ja nuorimmaisella ikää 1v8kk.

 

Mutta kuulema vanhempiinsa tulleet. Ite en oo koskaan nukkunut kunnon päikkäreitä. Vauvanakin nukuin vaan lyhyitä pätkiä. Isä on ollut samanlainen.

Edited by hiljaisuus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now