Mariangelina

Kuinka paljon lapset on hoidossa?

59 posts in this topic

Toivottavasti tama aihe otetaan positiivisesti vastaan. Tarkoitus ei ole moralisoida mihinkaan suuntaan ketaan, kiinnostaisi vain tietaa mika eri perheissa on tuntunut oikealta ialta yms. jattaa lasta hoitoon missakin maarin.

 

Kuinka paljon jatatte lapsia hoitoon keskimaarin? Mista iasta lahtien? Onko kyseessa tarha, perhepaivahoitopaikka, isovanhemmat, ystavat...? Onko lasta helpompi jattaa tarhaan leikkimaan muiden lasten kanssa vai vaikka isovanhemmille hoitoon? Kuinka pitkaksi aikaa missakin ikavaiheessa olette jattaneet hoitoon? Onko sopeutumisvaihe ollut lapselle tai vanhemmalle vaikea tai pitka? Tuntuvatko paatokset olleen oikeita vai tuntuuko jalkikateen etta enemmankin/vahemmankin olisi voinut jattaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän likka oli ensimmäistä kertaa hoidossa muutaman kuukauden ikäisenä. Tämä oli tosin vain puoli päivää kestävä keikka, ekan kerran yksin yökylään tyttö jäi puolen vuoden ikäisenä. Näissä tapauksissa hoitajina oli isovanhemmat. Meidän tyttö on niin sosiaalinen että se nyt viihtyy kenen kanssa tahansa, joten sen on aina saanut huoletta jättää hoitoon. Ikinä ei ole itkenyt tai mitään vaan on hyvin iloinen uudesta leikkiseurasta. Päivähoitoon tyttö meni vuoden vanhana perhepäivähoitajalle, ja sekin on ihan huippu juttu. Ipana tykkää ylipaljon hoitajastaan ja kavereista hoitopaikassa, eikä sinnekään ole ikinä tarvinnut jättää itkun kera, päinvastoin, tyttö vaan nauraa kun pääsee hoitajansa syliin. Tämä on näyttänyt toimivan meillä hyvin, mä vähän jännäsin alkuun kuinka uskaltaa viedä hoitoon, mutta ihan turhaahan se oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö oli vajaan neljän kuukauden iässä ensimmäistä kerta yökylässä. Meillä on firman joulukonsertti ja kun se sit loppui myöhään (klo 22) päätettiin jättää tyttö mun vanhemmille yöksi. Samoin tyttö oli minun porukoilla kun mies täytti tasavuosia tässä taannoin. Lisäksi typy on isovanhemmilla lyhyempiä ja pidempiä aikoja sillon tällön hoidossa. Monesti siis niin että mennään käymään mun porukoilla (asuvat siis samassa kaupungissa) ja kun ollaan oltu hetki siellä niin päätetään lähteä käymään kaupassa ja tyttö jää mummon ja ukin tykö siksi aikaa. Hyvin viihtyy mummolassa ja yöt ja kaikki on mennyt todella hyvin. Enkä mä tunne itteeni huonoksi äidiksi siksi että tyttö on puoli vuotias ja ollut yötä poissa jo pariin otteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö oli illan hoidossa ekan kerran parikuisena kun olin ravintolassa. Yleensä on iltoja (21-03)hoidossa n. 1-2 kertaa kuussa jos ollaan ulkona, lisäksi muutamia tunteja 1-2 kertaa kuussa kun käydään miehen kanssa elokuvissa tai syömässä. Iltamenoiksi (jotka nyt raskauduttuani on jäänyt kylläkin pois) olen laittanut tytön nukkumaan ja muuten ollaan kotiuduttu siten että hoidan itse iltahommat. Alkuun ongelma oli tuttipullon syönti tai siis sen syömättömyys ja jouduinkin muutaman kerran ryntäämään kesken illan kotiin kun pullo ei kelvannut, nyt pullo menee ja tietty muutenkin kiinteitä syödään. Tyttö jää siskolleni mielellään, isovanhempiaan hieman valitettavasti vierastaa mutta kyllä sekin sujuu jotenkuten. Ensimmäinen yökyläily olisi luvassa tulevana juhannuksena kun tytöllä on ikää 9 kk. Itse en pode huonoa omaatuntoa hoitoon jättämisestä, pidän sitä oman mielenterveyteni hoitamisena, kuitenkin meillä tyttö on aika vähän hoidossa ja aina on tykännyt olla. Katsotaan miten sitten käy kun näitä on kaksi.... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö meni perhepäivähoitoon kun oli 10 kuukauden ikäinen. Suurimmat ongelmat asian suhteen oli mulla äitillä mutta kun huomasin että se sujui aivan loistavasti niin lakkasin murehtimasta.

 

Kun lapsi oli pieni niin mun oli hirmu vaikia jättää sitä kenellekkään hoitoon, vasta puolen vuoden ikäisenä jäi tuntia kauemmaksi aikaa isovanhemmilleen Nyt tilanne on muuttunut ja yritetään noin kerran kuukaudessa jättää tyttö joko kummeilleen tai isovanhemmilleen että me miehen kanssa päästään hoitamaan parisuhdetta. Niin ja molempiin paikkoihin jää todella mielellään, varsinkin kun tietää että omat lelut odottaa molemmissa paikoissa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äijä ei ollut ollut ennen tarhaa missään tai kellään hoidossa edes viittä minuuttia. Tarhassa olin 2vkoa mukana opettelemassa ja totuttamassa. Hienosti viihtyy, on niin sosiaalinen tapaus. Edelleen ei muualla ole ollut. Hääyön on äitini hoidossa. Tarhapäivät ovat 7-9h pitkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi on 1 v 8 kk vanha ja on kotihoidossa, mutta ehkä noin kerran kuukaudessa hän on muutaman tunnin hoidossa isovanhemmilla. Yöhoidossa lapsi on ollut kaksi kertaa, ensimmäisen kerran puolentoista vuoden ikäisenä. Hirveästi lapsi ei siis hoidossa ole, pärjäisi kyllä varmaan jos tarvetta olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli jo kuukauden ikäisenä illan hoidossa. Hyvin meni. Kolmen kuukauden iässä oli yöhoidossakin jo. Itseasiassa esikoinen oli aika paljonkin hoidossa - tosin hoito on ehkä väärä sana kun isovanhemmat kovasti pyytelivät lasta kylään (halusivat laatuaikaa) joten meidän piti "keksiä" tekemistä sitten kun oltiin "lapsettomia".

 

Nyt kuopuksen synnyttyä ollaan menty paljon vähemmän. Esikoinen on edelleen silloin tällöin ollut kylässä isovanhemmillaan, mutta kuopusta ollaan annettu vähemmän hoitoon. Lähinnä siksi, että lapset olisi pitänyt saada eri paikkoihin hoitoon jotta oltaiisin päästy miehen kanssa yhdessä ulos, eikä sitten ole nähty "tarvetta" etsiä toista hoitopaikkaa toiselle lapselle.. Eli olen kuopus on ollut tosi vähän pullon varassa - mitä ollaan nyt jälkeenpäin harmiteltu.. Ei meinaa enää pullo maistua (aluksi toimi, mutta jossain vaiheessa rupesi tökkimään kun oli pitkä aika pelkällä tissillä) ja kun on tulossa tilaisuus jossa on vaan mahdotonta toimia imettäjänä.

 

Esikoisen jälkeen ehdin mennä hetkeksi töihin. Hoitoon oli pehmeä lasku: ensin isovanhemmat hoitivat reilun kuukauden vuorotellen ja sitten mun sisko oli meillä au pairina kuukauden. Kesäloman jälkeen esikoinen meni päiväkotiin. Kun jäin äitiyslomalle poika jatkoi osa-aikaisena päiväkodissa ja näin toimitaan edelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minsku oli varmaan alta kahden kuukauden, kun appivanhemmat tulivat häntä hoitamaan pariksi-kolmeksi tunniksi, ja me käytiin ihan vaan syömässä miehen kanssa. Sitten tulikin aika pitkä kausi, kun Minni ei oikein huolinut tuttipulloa ja mun oli oltava imetyksen takia maisemissa.

 

Yökylässä Minni on ollut vasta kerran koko aikana, ja sekin oli niin että me mentiin itsekin samaan paikkaan yöksi, eli äitini luo. Tarkoitus olisi ekan kerran laittaa Minni oikein kunnolla yökylään ehkä tulevana kesänä. Sekä mummi, että mummu ovat kyllä molemmat innoissaan ottamassa tyttöä hoitoon.

 

Me ollaan tehty sellainen ratkaisu, että kun menen ensi syksynä töihin, niin äitini tulee meille kotiin hoitamaan Minniä. Näin ollen Minni menee kunnalliseen hoitoon sitten liki 3-vuotiaana. Nyt hoitovapaalla ollessani olen tehnyt satunnaisia sijaisuuksia, ja isovanhemmat ovat hoitaneet tyttöä, naapurin mummokin yhden lyhyen päivän. Nyt olen löytänyt myös pari nuorta opiskelijatyttöä, jotka ovat tulossa tarpeen tullen hoitajiksi. Sijaisuuspäivät ovat niin lyhyitä 4-6 h, että melkein kuka vaan pärjäisi tytön kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikku neiti (3kk) on ollut hoidossa isovanhempien luona jo monet kerrat muttei kuitenkaan yön yli vielä. Tottuupahan paremmin muihinkin ihmisiin eikä ala vierastamaan ehkä sit niin helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen "päiväkotiura" alkoi yksi vuotiaana. Isovanhemmilla oli ekan kerran yöhoidossa 10kk hääyömme ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pienenä tyttö oli enimmäkseen mummin hoidettavana vain lyhyitä pätkiä (eism. meidän käydessämme saunassa tai kaupassa tms). Puoli vuotiaana hän alkoi ujostella aika kovasti, eikä mielellään päästänyt meitä näköpiiristään hetkeksikään. Mutta nyt isompana isovanhempien hoitoon on ihan huippukivaa päästä! Hoitopäiviä on kerran viikossa tai joskus useamminkin. Muiden kuin isovanhempien hoidossa styby on tainnut olla vain kerran. Silloin hän oli kaverinsa luona, missä kamun isi hoiteli molempia taaperoita. Hienosti meni silloinkin! Ensi syksynä tyttö aloittaa päivähoidon ja tunnen ettei minun tarvitse sitä murehtia. Hän tulee kyllä pärjäämään ja varmasti myös nauttimaan siitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä oikeestaan ole. Nyt Esikoinen oli hoidossa, kun olin laitoksella junnusta, ja yhden iltapäivän hoidossa kun siivottiin ristiäisiä varten.

 

Ehkä sitten joskus myöhemmin, kun ovat vanhempia, niin voi laittaa hoitoonkin. Äidin napanuora on niin lyhyt, ettei osaa olla naperoista erossa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parin kuukauden ikäisestä on ollut aina tarpeen mukaan isovanhemmilla hoidossa. Yleensä parista tunnista kokonaiseen päivään. Yötä ei ole ollut kertaakaan. Yleensä jos hoidetaan juoksevia asioita tai parisuhdettamme, niin ollaan hoitoon annettu. Mummot kun suorastaan kerjää poikaa aina hoitoon ja pitää ihan toppuutella että nyt ollaan ihan kotona vaan. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi meni päivähoitoon 2vuotiaana. Sitä ennen hoidossa sitten mummoilla 2x2pvä/yötä, kun vanhemmat oli hoitamassa parisuhdettaan. Myös satunnaisia muutaman tunnin iltamenoja on mahtunut pariin vuoteen, mutta vähän kuitenkin. Ehkäpä juuri siitä syystä sitten hoitoon meno oli ekat 3viikkoa aika raastavaa, kun toinen ei ollut kovin tottunut vieraisiin hoitajiin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pääasialliset hoitajat ovat olleet isovanhemmat ja heistä useimmiten minun vanhempani. Poika on ollut ehkä viisi kertaa elämänsä aikana yökylässä kolmien häiden, mun synttäreiden ja yhden "pakko saada nukkua yöllä" takia. Ikää siis nyt n. 11kk.

 

Päivä- tai iltahoitoja on ollut myös joitain, mutta yleensä vain muutamia tunteja. Päivähoito on tarkoittanut sitä, että esim. anoppi tulee meille ja itse käyn jumpassa tms. Iltahoito taas sitten, että esim. olemme käyneet teatterissa ja äitini on tullut kuuden aikoihin hoitamaan iltatoimet ja laittanut pojan nukkumaan. Olemme yleensä aina kotiutuneet viim. kymmenen aikoihin. Sekin helpottaa välillä, että joku muu hoitaa iltarutiinit ja tulee hiljaiseen kotiin.

 

Poika menee syksyllä päivähoitoon, kun menen töihin. Siihen asti ollaan kotihoidossa...

 

Musta tuntuu, että mitä vanhemmaksi poika on tullut niin napanuora on tullut vaan lyhyemmäksi. Äidin suunnalta... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on kerran ollut 5 kuukautisena kotona isovanhempansa hoidettavana niin, että olemme itse olleet kolmisen tuntia poissa. Lisäksi muutamia kertoja joku on ollut meillä kotona katselemassa tytön perään niin, että olemme itse olleet kotona, mutta saaneet keskittyä paremmin sellaisiin töihin, joissa lasta on hankala pitää mukana. Hoitoa on tähän mennessä rajoittanut se, ettei tyttö suostu syömään pullosta sekä (kuten tässä olen huomannut, kun ollaan sueraavaa menoa harkittu) se, että itse en raaskisi jättää tyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitti lapset päiväkodissa tammikuussa. Ovat noin 7 tuntia siellä päivittäin.

 

Muuten eivät ole olleet muualla hoidossa, tuntuu että nykyään aikaa on niin vähän työpäivän jälkeen.

Kotona ollessa olisi varmaan tehnyt ihan hyvääkin jättää lapset illaksi isovanhempien hoitoon ja hoitaa parisuhdetta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikein osaa edes mieltää parin tunnin keikkoja "hoidossa olemiseksi"... Tyttö on ollut monen monta kertaa isovanhemmillaan muutaman tunnin, kun ollaan miehen kanssa oltu vaikka matsissa, syömässä ulkona tai ihan vaan kotona päikkäreillä. :P Useimmiten nukkuu vaunuissaan, niin mikäpä väli hällä että missä pihassa nukkuu. ;) Ja jollei nuku, niin fammu ja faffa kelpaa vallan hyvin viihdyttäjiksi. Pullostakin tyttö onneksi syö ihan kohtalaisen helposti, mikä auttaa paljon. Ja ikää nyt siis 3kk.

 

Yöhoitoon tyttö jää melko varmasti viimeistään syyskuun alussa, jolloin on reilu 8kk, kun miehen kanssa mennään Viroon häihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en oikein osaa edes mieltää parin tunnin keikkoja "hoidossa olemiseksi"...

 

Mä puolestaan miellän ne "hoidossa olemiseksi" siksi, että meidän lapsi ei ole ollut hoidossa pidempiä aikoja. No, nyt sunnantaina sitten meneekin useammaksi tunniksi (varmaan puoli päivää), jotta vanhemmat saa tehdä rauhassa remonttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskin et viime vuonna 3 kertaa yökylässä ja muutaman kerran muutaman tunnin...Tuntuu muuten oudolta nukkua kun ei lapsi tuhisekkaan pinniksessä :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli mun äidin kanssa meillä kotona 1 vuorokauden sillon, kun oli 10kk vanha. Olin itse laivalla. Sitten oli toisen vuorokauden, kun oli 2v4kk. Sillonkin oli laivareissu, jolla tyttö 6kk oli mukana.

 

Pisin tuon jälkeinen pätkä oli pari kuukautta sitten, kun käytiin miehen kanssa helsingissä ja oltiin 11h pois. Lisäksi noitten kanssa on ollut 2-3h kestäviä juttuja, osa myös sellaisia, että lapset on olleet jo nukkumassa ja äiti on sitten tuon aikaa valvonut heidän untaan. Ai niin ja 4,5h sillon, kun me miehen kanssa väännettiin pikkusysteri maailmaan.

 

Myös sellaisia pätkiä mummo on tässä ollut, että olen käynyt hakemassa purkin maitoa 200m päässä sijaitsevasta kaupasta ja että ollaan oltu mummon kanssa yhdessä tuossa lähellä olevassa kauppakeskuksessa ja me ollaan miehen kanssa käyty syömässä ja toiset ovat olleet kaupoilla sillä aikaa.

 

Eli paljonkaan meidän lapset ei ole hoidossa olleet. Välillä tuntuu, että enemmänkin saisi olla. No, kesäkuussa päästään taas miehen kanssa keksin käymään hesassa tuollainen puolen vuorokauden reissu. Eihän siihen enää pitkä aika ole. Eihän...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 11kk tyttö oli ensimmäistä kertaa kummiensa luona hoidossa ollessaan 3kk. Tämä hoitokerta kesti 3h kun olimme miehen kanssa elokuvissa. Sen jälkeen kummit ovat hoitaneet tyttöä n. 2-3 kertaa kuussa esim. kun käymme miehen kanssa saunassa tai jotain (tytön kummit asuvat meidän naapurissa). Muutaman kerran on minun äitini tyttöä hoitanut, silloin n. 3h ajan. Yökylässä ei ole vielä ollut eikä vielä tarvitsekaan mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on ollut hoidossa ja myöhemmin kyläilemässä isovanhemmilla paljon aiemmin ja enemmän kuin pikkusisko. Ukki ottais poitsun yökylään joka viikonloppu jos antais. Esikko oli päivähoidossa 1-vuotiaasta 8 kk eteenpäin, nyt ollut 2 vuotta mun (ja myöhemmin vauvan) kanssa kotona. Oli myös sellasessa srk:n järjestämässä lapsiparkissa jossain vaiheessa, vähän totuttelemassa taas olemaan vieraampien kanssa. Nyt käy kerhossa 2*vko, á 2 h.

 

Nuorempi on ollut jonkinverran asiointireissujen verran hoidossa. Imetyksen loputtua enemmänkin, ja kaksi kertaa yöhoidossakin.

 

Kyläilyn ja hoidon välinen ero on siinä, tarvitseeko vanhemmat sitä hoitoa vai haluaako esim. ne isovanhemmat lapset kylään. Meillä siis nimenomaan esikko kyläilee ukin ja mummon luona, koska ei meillä ole mitään varsinaista tarvetta saada muksua pois jaloista :P . Joskus esikko käy myös toisen mummon luona kylässä, silloin on yleensä koko viikonlopun.

 

Syksyllä menevät sitten päivähoitoon, jolloin varmaan noi viikonlopun yökyläilyt vähenee, kun luulisin että haluan ihan ite olla poitsun kanssa vapaa-ajalla niin paljon kuin mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poitsu on ollut kerran hoidossa anopilla, kun oltiin pikkujouluissa. Ikää silloin jätkällä oli 3,5kk. Anoppi tuli hoitamaan poikaa kotiin, niin oli tuttu ympäristö. Oltiin poissa kotoa suunnilleen klo 17-02. Sen jälkeen hoitokertoja ei olekaan ollut, paitsi kerran taisi pari tuntia olla appiukon kanssa, kun kävästiin anopin kaa ostoksilla.

 

Ei meillä oikein ole ollut pakkopakkoa saada poikaa hoitoon enkä oikein raaski jättääkään.

Ollaan me vähän tässä kaavailtu jotain iltaa, että käytäis kahdestaan syömässä. Ja kesäkuussa poika viettää illan anopin kanssa, kun äiti menee Bon Jovin keikalle ja iskä on yövuorossa. Silloin poika jää anoppilaan yöksi, mutta mä tulen sinne itse sitten keikan jälkeen yöksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now