Sign in to follow this  
Followers 0
tindi

Lisäaineet

12 posts in this topic

En ole vielä raskaana, mutta tuli mieleen, että kuinka paljon te muut olette vältelleet sellaisia valmisteita ja ruokia, jotka sisältävät lisäaineita?

 

Itse pyrin syömään suhteellisen puhtaasti, mutta mietin, pitäisikö tähän asiaan kiinnittää vielä enemmän huomiota viimeistään silloin, kun raskaudun? Nyt pyrin välttämään valmisruokia, kevyttuotteita ja esimerkiksi irtokarkkeja, mutta kyllähän niitä lisäaineita tulee jatkuvasti esimerkiksi leivästä ja suklaasta jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vältän lisäaineita, mutta vältin niitä jo ennen raskautta... Siis kyllähän niitä tulee toki syötyä, mutta esim valmisruokia meillä ei syödä vaan ruoat tehdään (mies tekee) itse. Myöskään kevyt tuotteita en syö, mutta niitä en ole syönyt koskaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minähän aloin vasta kiinnostumaan ruoastani kuopuksen syntymän jälkeen. Jos olisin tajunnut ennen jo mitä syön ja suuhuni laitan niin olisin välttynyt aika varmasti raskaana ollessa erillaisilta vaivoilta. En tarkoita, että E-koodi tarkoittaa raskausmyrkytystä mutta onhan se niin, että mitä enemmän lisäaineita niin sitä epäterveellisempi ja ravinnollisesti köyhempi ruoka on. Yleensä noissa e-koodatuissa ruoassa on vaan ihan liikaa suolaa ja väriaineita, että ruoka näyttäisi ja maistuisi paremmalta. Taattu turvotus siis raskauden viimemetreille. Koska E-koodeja ei kuitenkaan olla tutkittu niin paljoa, että ihmiset esimerkiksi eivät tajua olevansa jopa allerginen tietylle koodille, sitähän harvemmin testataan missään ja luullaan, että ollaan jollekkin puhtaalle ruoka-aineelle allergisia. Raskaana ollessa kroppa reagoi aineisiin huomattavasti herkemmin esim. iho alkaa oireilemaan ja tai pahimpina tapauksina raskausdiapeettes. Mutta näitähän kannattaa huolehtia vain silloin jo ruokavaliosi on todellakin vain e-koodattua ja einespohjaista.

 

Jos sulla on ollut aluperinkin ruokavalio kunnossa niin ei sitä tarvitse yleensä mitenkään muuttaa. Riittää jo, että tekee ruokansa alusta asti itse mutta ei maailma kaadu siihen jos välillä syöt kaupasta ostettua karkkia ja pitkoja. :girl_wink: Kunhan ei syö liikaa ja senhän me ollaan jo tiedetty, että makeiset liikaa syötynä ei aiheuta mitään mukavaa vaikka ei edes tietäisi mitä E-koodi tarkoittaa.

 

Eli kun joskus olet raskaana niin ei tarvitse kyllä ottaa lisästressiä siitä mitä E-koodeja syöt. Nimittäin raskaus on jo yhtä stressiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole välttänyt ollenkaan. Raskaudessa on niin paljon vältettäviä juttuja, että en kaipaa niitä yhtään lisää. Sen sijaan olen yrittänyt lisätä terveellisiä asioita: xylitol-purkkaa, vitamiinivalmisteita, maitohappobakteerisia jugurtteja, kasviksia, nesteen juomista...

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me alettiin mieheni kanssa välttämään E:tä jo ennen alkanutta raskautta mutta nyt sen alettua aiotaan vältellä oikein toden teolla. Ällöttää ajatuskin eineksistä joissa on valmistusaine-listassa pelkkää E:tä :( Ei se voi ravinnollisesti olla hyväksi. Parempi tehdä itse ruoka niin tietää mitä syö :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välttelen lisäaineita muutenkin joten sama linja jatkuu raskaana ollessa. Aivan ehdoton en ole, esim. kylässä voin kyllä syödä vaikka mitä lisäainecocktaileja, mutta kotona kyllä mietin tarkemmin. Meillä tehdään itse ruoat joten valmisruokia emme käytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopuksellamme diagnosoitiin neuroblastooma merkkinen syöpä hänen ollessa 5 kk vanha.

Vaikka lääkärit vakuuttivat, ettei syöpä ole aiheutunut mistään mitä minä olen odotusaikana tehnyt tai jättänyt tekemättä aloin tarkistella syömisiäni. Erityisesti silmiin pisti aspartaamilla (E951) makeutettujen virvoitusjuomien litkiminen.

 

Vuonna 2005 italialainen Ramazzini-instituutin tutkijaryhmä havaitsi aspartaamin ja eri syöpäsairauksien yhteyden rotilla.

 

Vaikka nyt en olekaan raskaana, niin sen verran kun limua juon, niin juon puhtaasti sokerilla makeutettuna.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspartaami

 

aspartaanin kanssa samaan "hysteerisen äidin" syntilistaani pääsivät myös mm. viinirypäleet, varsinkin jos niitä ei oltu huolellisesti pesty, kaupunkialueella sähkölinjojen alla asuminen ja deodorantti. luin myös erään jenkki tutkimuksen, jossa oli todettu, että äidit jotka odotusaikanaan polttavat hasista on suurempi riski saada neuroblastoomaan sairastuva lapsi. Tutkimuksen luvun jälkeen teki mieli mennä sairaalalle huutelemaan, etten ole mitään poltellut. :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma valttelen (ja olen valtellyt jo vuosia) asparataamia kuin ruttoa, en suostu uskomaan etta se olisi turvallista ja uskon etta se lisaa lapsettomuuden ja keskenmenon riskia kaiken muun pahan (mm yllamainittu syopariski) ohella.

 

Muuten en valttele lisaaineita erityisemmin silla syomme mahdollisimman paljon luomua lahiruokaa ja teemme ruoat useimmiten alusta loppuun itse.

Edited by Fifi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä välttelen keinotekoisten lisäaineitten syöntiä varsinkin raskausaikana. Aspartaamia en käytä koskaan muutenkaan. Mieluummin ihan rehellistä sokeria, jos todella makeaa kaipaa (leivonnassa käytössä ruskeat sokerit).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en erityisemmin tykännyt "kukatietäämillä" makeutetuista tuotteista ennen raskautta, enkä tosin vieläkään. Raskausdiabeteksen tultua kuvioihin sain TAYS:in diabetestädiltä ohjeen välttää sitä sun tätä ja jos esim. limsaa haluaa, niin light olisi se valinta. Ei sokeria, mutta makeutusaineet ok jne.

 

NO, koska suurin osa näistä "kukatietäämillä" makeutetuista maistuu suoraan sanoen oksettavalle, päädyin käyttämään kohtuudella normaalisti makeutettuja.

 

Summa summarum, jos olisin noudattanut raditätiä täysin (eli jos ruokavaliooni olisi kuulunut muutoinkin olennaisena osana jotain, josta olisi ollut jotain limsoja ja muita sokeripommeja, pl. karkit), olisi napaan pitänyt ahtaa aspartaamia ihan suosituksesta. Makuasia tosin ratkaisi ja ehtiihän sitä vetää sitten, kun saa tenavan maailmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välttelen esimerkiksi aspartaamia, asesulfaami-K:ta ja natriumglutamaattia, mutten sellaisia lisäaineita, joita on luonnostaankin raaka-aineissa, kuten C-vitamiini (E300), E-vitamiini (tokoferolit E306-308), sitruunahappo (E330) yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0