Sign in to follow this  
Followers 0
Mariangelina

Syominen vahentynyt?

28 posts in this topic

Onko muilla kokemuksia siita etta ennen oikein hyvaruokainen vauva alkaa taaperona (lapsi on nyt 1v 4kk) nirsoilemaan jonkin verran ruuan suhteen? Mita olette asialle tehneet vai onko mennyt itsestaan ohi?

 

Syo siis ihan ok vielakin, mutta nyt sanoo joka toiselle tarjotulle asialle "ei" ja pudistaa paataan. Koko ajan melkein kotona ollessa jotain tekisi mieli mutta ei oikein osaa paattaa mita... Kyseessa voi olla sekin etta on juuri keksinyt etta eri mieltakin asioista voi olla... :rolleyes: Ennen kelpasi mika vaan mita lautasella oli, nyt joskus kelpaa joskus ei vaan haluaakin jotain muuta. Pitaisiko tiukentaa linjaa etta sitten et saa mitaan jos ei kunnon ruoka kelpaa vai onko lapsi moiseen viela liian pieni? Tuntuu etta maarallisestikin ruokaa menee vahemman vuorokaudessa, mutta ehka kasvukin on nyt hidastunut aikaisemmasta...(?)

 

Tiedan jo mita kommenttia mummolasta tulee... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille neuvolalääkäri aikanaan sanoi, että lapsi osaa hyvin pienestä säännöstellä ruuan tarpeen eli paljonko haluaa syödä. Kyllä se syöminen on myöskin kausittaista, eli joskus menee enemmän ja joskus vähemmän (liittyy varmaankin kiinteästi kasvupyrähdyksiin jne.)

 

Tärkeintä on kuitenkin se, että vanhemmat päättää koska ja mitä syödään. Lapsi saa päättää sitten määrän. Ja sehän kai pätee, että ruoka-aine tarvitsee 15 maistamiskertaa, ennen kuin se maistuu pienelle. Eli ensimmäisestä takapakista ei pidä lannistua. Kokeillaan sitten seuraavalla kerralla uudestaan. Meidän reilu 2-vuotiaan kanssa on nykyään kyllä tosi helppoa olla liikenteessä, kun kaikkea ruokaa menee tai ainakin maistetaan. Kaikki ei missään nimessä ole herkkua ja jos lapsi saisi päättää niin meillä syötäisiin varmaan pelkästään keksejä ja pillimehua :rolleyes:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä neiti 1,7v ei suostu syömään ruokaa kerrallaan muutamaa lusikallista enempää oli se sit mitä tahansa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vastaavanlainen tilanne, tyttö on nyt 1v 3kk. Joskus syö tosi hyvin ja isonkin määrän, toisinaan taas koko ruokailutilanne on yhtä tappelua. Mikään ei maistuisi tai ainakaan sitä ei syötäisi paria lusikallista enempää. Jos nostat tytön pois pöydästä, kun ruoka ei kelpaa, niin sitten siellä käydään n. viiden minuutin välein haluamassa jotain, koska kuitenkin on nälkä, ruoka vaan ei kelpaisi. Mä oon tosin ollut karu äiti ja oon välillä ollut antamatta tytölle sitten mitään, jos ruoka tai leipä eivät kelpaa, toisinaan taas yritän saada tytön syömään edes jotain (meillä jugurtti maistuu aina), kun ollaan lähdössä jonnekin tai olisi päikkäreiden aika. Mä oon ottanut sen kannan, että toisen lämpimän ruuan voin hyvin kuitata jugurtilla tai muulla mitä tyttö nyt haluaakin, kunhan vaan toinen menee alas. Monesti sitten teen illalla jotain ruokaa, jota tyttö on aiemmin suostunut syömään, jos se sitten maistuisi. Välillä tyttö on tosi pienillä syömisillä koko päivän, välillä se taas syö ihan hirvittävän isoja annoksia.

 

Meillä tyttö tosin syö lähes kaikkea, jos vaan on sillä päällä, eli uusiakin ruokia maistaa, vaikka ei välttämättä siitä pidäkään. Uusista ruuista mä en ota stressiä, ne maistuu jos maistuu ja jos ei maistu, niin sitten saa jotain vanhaa, tuttua ruokaa, jos se sattuisi maistumaan. Meen tyttö tykkää mitä erikoisimmista ruuista, sellaisista mistä mä usko tytön tykkäävän lainkaan ja sitten taas ne joista kuvittelen tytön pitävän aiheuttavat puistatuksia tytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika piti aika tasan 1-vuotispäivänsä aikoihin neljän viikon syömälakon. Kiinteää ruokaa meni liioittelematta (tai vähättelemättä) n. 6-7 teelusikallista vuorokaudessa. Mikään ei uponnut. Yleensä iltapuuroa sai menemään pikkuisen, muut ruuat tulivat samantien pullautuksena pihalle, jos edes sai lusikalla tiirikoitua jotain suuhun asti. Sitten se vaan loppui. <_<

 

Mä olen myös kuullut saman kuin ibex, eli vanhemmat säätävät ruoka-ajat ja syötävän ruuan, lapsi itse sihtaa sopivan määrän. Meillä tuo ainakin pätee - ja välillä ruokaa menee hirmuiset määrät, välillä ihan häviävän vähän. Kasvu on ollut kuitenkin koko ajan tasaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sama homma. Omppu, 1v 8kk, ei välillä suostu syömään ollenkaan. Puuro menee alas, jos marjakeittoa on mukana, muttei muuten. Välillä jää toinen lämpimä ruoka syömättä kokonaan. En oikein tiiä, mitä tuon kanssa tekis. Maha toimii ja poika kasvaa, niin kyllä se tarpeeksi ruokaa (varmasti) saa. Joskus vain hirvittää syömättömyys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syömättömyys on alkanut noilla pojilla tuossa vajaa kahden vanhana, tyttö syö vielä yhtä hyvin kuin ennenkin, ikää 1,5 vuotta, joten sitä odotellessa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v 3kk syö huonosti. Ajattelen, että kyllä se syö sitten kun nälkä tulee. Ja kyllä se niitä ruokailumaratoneja sitten välillä ottaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meil poitsu oli tosi huono syömään ehkä 2,5-vuotiaasta reippaasti päälle 3-vuotiaaksi. Herkut nyt tietty ois uponneet :rolleyes: Samaan aikaan pahasti vaivannut ummetus jatkui ja jatkui. Sit kun ummetus loppui (kuin seinään, ihan ihmeellistä kun kaikki mahdolliset konstit oli yritetty) alko ruokakin taas maittamaan, nyt syö taas kuin hevonen, eli yhtä paljon kuin vauvanakin.

 

Likka taas ei ole koskaan ollut kovin suurisyömäinen, ja sillä on muutenkin ruokailussa ihan eri meiningit. Häntä ei ole 1-vuotissynttärien jälkeen saanut syöttää joten jotenkin itsestään selvästi hän syö ihan tasan sen verran kuin syö, enempää ei tuputeta (tai sit saa siivota puuroa joka paikasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä 1.5v on nyt aloittanut jonkun syömättömyyskauden, tuntuu ettei juuri mitään syä päivän aikana :huh: aamupuuro menee yleensä hyvin mutta loput syömiset on sit lusikallinen-pari ruualla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä aihe, kun tätä on meilläkin pohdittu tässä viimeiset pari kuukautta. Poitsu 1v10kk syö välillä ihan kunnolla, mutta enimmäkseen maistaa pari lusikallista ja työntää lautasen pois. Leipä ja herkut kyllä maistuis... Mutta niin kuin tuli jo ilmi, niin kyllä ne lapset syö sen minkä tarvitsevat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuonne toisaalle kirjoittelinkin jo, mut täältä olikin "ihana" lukea, et muillakin on ihan samanlaisia ongelmia taaperon syömisen kanssa. Välillä tuntuu, et mikään "oikea" ruoka ei mee alas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ainakin selvästi niitä päiviä, että joka ruualla menee kauheat määrät sapuskaa ja sitten niitä päiviä, että ei syödä just mitään! Oon yrittäny tarjota näinä päivinä ihan kaikkee mahdollista, mut ei niin ei. Eihän sitä itekään joka päivä oo samalla tavalla nälkä eli eiköhän toi ihan luonnollista oo. Aina vaan ärsyttää, että jos illalla ei syö, niin saattaa yöllä herätä tai aamulla ihan tajuttoman aikasin :wacko::unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aina vaan ärsyttää, että jos illalla ei syö, niin saattaa yöllä herätä tai aamulla ihan tajuttoman aikasin :wacko::unsure:

 

No niinpä. :P:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällaista aihetta juuri haeskelinkin... Meidän kaksivuotias on nyt jonkin aikaa ollut varsin pieniruokainen ja olen mietiskellyt, pitäisikö asiasta jo huolestua? Hänellä on tällä hetkellä kyllä kaikki kulmahampaat tulossa samalla rysäyksellä ja tämän piikkiin olen aika pitkälti tuon syömättömyyden laittanut. Hedelmäsoseet ja maito menee melkein aina alas, mutta kaikki muu jää parin lusikallisen jälkeen syömättä... Maha kuitenkin toimii eli ilmeisesti saa sentään jotain mahaansa. Toivotaan, että tämä tosiaan on vain joku ihmeen kausi ja saan taas pian takaisin sen pojan, joka söi aina lautasensa tyhjäksi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v 2vko neitokainen on tehnyt syömälakon joka on nt kestänyt viikon.

Tänään se on syönyt tasan aamuvellin ja tilkan maitoa.

Ruokaa tarjoan, mutta saan vastaukseksi vain päänpudistuksen ja työntää lusikan pois.

 

Siinähän on sitten nirsoilee. Jos nälkään ruokalautasen ääreen kuolee niin kyynel vaan meille.

Murmulassa sai lettuja mansikkahillon ja omenamehun kanssa kun ei syönyt ruokaansa <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kanssa aika lailla yhtä tiukka linja kuin macillalla. Jos ei ruoka maistu, olkoon syömättä. Tosin sen verran mä olen tullut vastaan, että jos vaikka on koko päivän syönyt huonosti, niin illalla annan jotain "takuuvarmaa", vaikka leipää. Enkä mä nyt tietty kiusallaan yritä esim. joka ilta tyrkyttää puuroa, kun neiti ei sitä ole moneen kuukauteen huolinut. Niin, tytöllä ikää 1v 3kk.

 

Jostain olen kuullut, että jos ylimääräisiä välipaloja ei anneta eikä tarjota monia vaihtoehtoja (siis jos ei ruoka kelpaa ni otatko sit sitä tai tätä ja jos ei sekään kelpaa ni otatko sit vaikka tota?) niin terve lapsi kyllä pitää huolen siitä, että syö tarpeeksi. Ja nyt siis taas puhutaan sen ikäisestä lapsesta, joka osaa ilmaista oman tahtonsa eli vaikkapa tyrkätä sen lautasen pois edestä.

 

Meillä tyttö on joskus alkanut parin lusikallisen jälkeen kinuamaan xylitolpastillia. Eikä siis sitten ole suostunut syömään. No, kyllähän mä olen pastillin antanut kun ei muu auta, mutta eipä ole sitten enää saanut jatkaa ruokailua vaikka ehkä olisi maistunutkin. Palataan asiaan seuraavalla aterialla, sorry vaan. Nykyään siis harvemmin alkaa pastilleja pyytää ennen ku on masu täynnä, ellei sitten pönttö äiti ole unohtanut rasiaa ihan näkösälle... :unsure:

 

Niin ja siis erittäin kausiluontoista täälläkin tuo ruokailu. Kesällä kun oli (ehkä ne kolme päivää) hellettä, niin tyttö söi aamupalan ja iltapalan, välissä pelkkää maitoa ja vettä. Kun ei maistu niin ei maistu, eihän sitä aikuisillakaan ole joka päivä samanlainen ruokahalu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

olen aina ollut sitä mieltä että terve lapsi pitää huolen ruuastaan. Meillä ei ruokaa tyrkytetä eikä houkutella tai pakoteta syömään. Ruoka tarjotaan viidesti päivässä ja sitä syödään mitä on pöydässä tarjolla, vaihtoehtoja ei ole. Jos ruoka ei maistu on 2 lusikallista maistettava mutta sen jälkeen saa pöydästä poistua. Ruualla ei leikitä ja pöydässä käyttäydytään kauniisti, pyydetään mm poistumislupa. Ruoka-aikojen välillä ei anneta mitään muuta kuin vettä juotavaksi. Jos olen laittanut lautaselle ison (tai vaikka normaalinkin) ruoka-annoksen ja vain puolet menee niin sitten menee enkä tuputa enempää. Tosin, jos ei lautanen tyhjene ei sit saa jälkiruokaakaan. Näillä ohjeilla meillä on pelattu alusta pitäen (no tuo poistumisjuttu on tullut vasta vuosi sitten) ja ihan hyvin on mennyt eivätkä lapset ole nähneet nälkää :)

 

Minusta on ihan luonnollista että ajoittain on huonomman syömisen kausia. Tällöin tarjoan kyllä ruuan kuten ennenkin mutta laitan lautasella ainakin puolet pienemmän annoksen kuin normisti. Pyytää sitten lisää jos haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on selvästi syöminen huonontunut sen jälkeen kun tuli 1v 3kk. Selvästi osaa valita lautaselta mitä syö. Jouduttiin lopettamaan raejuuston tarjoilu kokonaan kun oli vaan sen kaivanut lautaselta. Meillä tää ronklaaminen liitty selvästi myös siihen että hienomotoriikka alkaa parantua. Aluksi kun söi itse (1v aloitti) oli vaan hienoa kun osasi käyttää lusikkaa niin että sinne suuhun jotain tuli. Nyt osaa käyttää lusikkaa jo niin että kaivaa lautaselta herkkupalat. Meillä herkkua on kaikki liha, se mitä kierretään on kaikki vihannekset ja kala. Myöskään muut hedelmät kuin banaani ja omena ei maistu. Marjoista taas menee kaikki, jopa mustatviinimarjat. No meillä syödään sitä mitä tarjotaan ja muuta ei tipu. Jos kieltäytyy jostain ruuasta niin tarjoan sitä niin kauan kun maistuu. Taimen ja perunamuussi meni alas vasta kolmannella kerralla :rolleyes: Mutta söi siitä lopulta puolet, että voitto vanhemmille. Sain myös neuvon että voisi sitten välipalalla tarjota myös samaa ruokaa, mutta en ole siihen lähtenyt. Olen kyllä antanut pienemmän välipalan, jotta ruoka sitten taas maistuisi.

 

Ja niin kuin olin ajatellut että teen lapsestani kaikki ruokaisen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi ollut aina hyvä syömään. nyt on kuitenkin selvästi huomattavissa, että enää ei ruoka samalla tavalla maistu kuin kovan kasvun aikaan. Lapsi varmasti itse tietää ja osaa säännöstellä, kuten muutkin pohtivat.. siihen ainakin itse luotan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on taas aika 1v2kk, kun neidolla olisi parempaa tekemistä, kun syödä. On tosin nyt ollut kipeää, mutta silti mä ole tosi huolissani välillä, kun likka ei ihan oikeasti syö juuri mitään 3vko jaksolla. Ja on muute sitten ihan perhanan kiukkunen kakara!

 

Mä tarjoan ruokaa, mutten pakota syömään. Eli jos tyttö ei pidä jostain ruoasta tarjoan sitä uudelleen jonain toisena päivää.

Musta olis kamalaa jos mulle annettais pelkkää maksaa tms yök ruokaa niin kauan, että syön sitä.

Tottakai mäkin haluan lapsestani mahdollisimman kaikki ruokaisen, mutten "hinnalla millä hyvänsä". Musta ok perusruoka voi oikeasti olla lapsesta ihan järkyttävää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään vaihtelevasti hyvin ja sitten taas huonosti... Tämä voi myös olla saman päivän aikana. Olen myös huomannut, ettei meidän poika syö juurikaan aamuisin tai iltaisin ja hän tankkaakin lounaalla, välipalalla ja päivällisen aikaan. Aamu- ja iltapuurot ovat saaneet väistyä ja nyt koetan syöttää pojalle jugurttia, hedelmiä, leipää ihan mitä vain söisi aamuisin ja iltaisin. Uskon myös siihen, että kyllä terve lapsi syö jos on nälkä. Jos ei poika syö tai syö vain muutamia lusikallisia niin ruokailu päättyy ja seuraavalla aterialla taas syödään.

 

Oletteko saaneet kuulla kommentteja ruokailusta isovanhemmilta, kavereilta... ? Mun äitini ajaa mut kohta raivohulluuden partaalle kysymyksiensä kanssa ja kokoajan hokee, että kasvavan lapsen täytyy syödä enemmän. Huoh. Mä olen koettanut selittää, että taaperot syövät sen mitä syövät siis määrällisesti ja vanhempien tehtävä on huolehtia ruoanlaadusta ja säännöllisistä ruoka-ajoista. Äitini on kuitenkin jaksaa joka kerta kauhistella kuinka lounaalla meni vain niin ja niin vähän ruokaa tai aamuisin ei syödä puuroa. Samalla saan sellaisia vinkkejä, että viihdytä ja kyllä poika sitten syö... No niin varmaan. Erityisesti, kun poika syö itse eikä ole kuukausiin antanut kenenkään syöttää häntä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaperoiden ruokamääräthän sitäpaitsi ovat aika pieniä loppujen lopuksi! Päiväkodissakin kun katsoo aamupuuroannoksia, jotka lapsille laitetaan (muita ruokailujahan me ei nähdäkään ollenkaan), niin eipä ne mitään jättiannoksia laita. Ja siellähän niillä on vankka kokemus laajasta taapero-otoksesta, paljonko tänikäiset yleensä syö! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0