Mrs-W

Raskaus ja kissat

137 posts in this topic

Meillä mies hoitaa kissojen hiekkiksen putsauksen nykyään, muuten jatketaan elämää kisujen kanssa ihan samoin kuin ennen raskautta. Alkuun huomasin vältteleväni kissoja jotenkin tahattomasti. Toinen kissa alkoi olla loukkaantuneen ja masentuneen oloinen, joten äkkiä palasin normaaliin paijailuun ja nyt on kisujenkin elämä taas mallillaan. Kissat kuuluu meidän perheeseen ja niistä tulee varmasti hienoja isosiskoja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloweenbaby, olipas kummallista, ettet saanut toksotestiä sitä pyytäessäsi!!! Jossain Etelä-Euroopassa se otetaan ihan vakiona kaikilta raskaana olevilta! Kysy ihmeessä vielä lääkäriltä.

 

Itse ajattelen muuten aivan kuin sinäkin. Halit ja pussailut eivät vähentyneet raskauden aikana. Vaikka neuvolan täti kerran "irvistikin" kun sanoin että yksi kissoistamme nukkuu vieressäni niin silti kissan paikka pysyi siinä "loppuun asti". Nyt on la ohitettu päivällä ja kissat vietiin eilen hoitoon vanhemilleni. Kamala ikävä on karvaisia mussukoita, mutta ajateltiin kuitenkin että parempi päästä synnyttämään rauhassa ilman että tarvitsisi miettiä kissojen ruokkimista ja kiva muutenkin aloittaa elämä uuden tulokkaan kanssa aluksi ilman kissoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä edelleenkin mietin aika ajoin tuota toksoplasmoosiriskiä kissojeni suhteen. Multahan katsottiin ne vasta-aineet alkuraskaudessa oman pyyntöni vuoksi ja kävi ilmi, etten ole sitä koskaan sairastanut, joten riski on olemassa.

 

Meillä kissat on sisäkissoja, mutta varsinkin toiselle on raakaa lihaa syötetty aikanaan paljonkin. Onneksi kai riski sisäkissoilla toksoplasmaan on pienempi verrattuna ulkokissoihin.

Silti meillä mies hoitaa hiekkalaatikkotyhjennykset. Kissat ovat nykyään enemmän miehen perään, koska mä olen valitettavasti hieman muuttanut suhtautumistani kisuihin ja hieman jopa välttelen niitä välillä :( Meillä kissat kun kulkee pöydillä, niin varsinkin syödessä olen tarkka nykyään, ettei ne pääse nuoleen mun ruokia. Samaten en enää pussaile niitä. Kyllä ne silti samassa sängyssä nukkuu, toinen varsinkin muun pään yläpuolella omalla tyynyllä. Sitä ei pysty välttään.

 

Toisin oli ennen, jolloin annoin kissojen syödä omalta lautaselta ja pusuttelin ympäri ämpäriinsä niitä.

Tokso mua vaan pelottaa ajatuksenakin niin paljon ja varsinkin, kun useimmiten sen sairastaa ihan tietämättään ja kuinka pahaa jälkeä se saisikaan aikaan. Omien raskaushormonien takia kuitenkin usein ajattelen tippa silmässä, miten laiminlyönkään rakkaita kissojani nykyään. Mutta oman mieleni takia toimin nyt niinkuin toimin. Pesen myös käsiäni huomattavasti useammin nykyään, varsinkin jos olen kissoja kosketellut ja vielä erityisemmin, jos menen syömään.

 

Raskauden yritysvaiheessa vasta kuulin koko kissojen toksoriskistä aikanaan. Oman neuvolani terkka on kuitenkin järki-ihminen ja hänen näkemyksensä mukaan mun huoleni kissojen toksoriskin suhteen on aika turha, kun sisäkissoja ovat ja mies putsaa hiekkiksen. Lisäksi hän on sanonut, että jos kissoillamme tokso olisi ollut, niin luultavasti sen olisin sairastanut minäkin jo aikanaan. Tiedä sitten...

 

Toinen juttu on kuitenkin vielä se, että meidän kavereilla on myös suunnilleen jokaisella kissoja. Ja esim. yhdet kaverit tyhjentää kissojensa hiekkalaatikkoa hyvin huolimattomasti ja just niiden kissat on sellaisia, jotka tulee aina vieraiden syliin. Oon yrittänyt siellä kyläillessä välttää sit kissojen syliin tuloa ja turhaa pitelemistä

 

En tiedä, mitä ootte mieltä onkohan mun toimintatavat jo liian hysteerisiä? Monet kun sanoo, että oikeasti kissojen vanhaa ulostetta pitäis syödä, että mahd. tokson sais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo, että suurimmalla osalla testatuista ei vasta-aineita ole ollut, vaikka ovat kissoja jo kauan omistaneetkin (ja syöneet samalta lautaselta jne. :D ), kertonee siitä, että tartunta ei ole kovin yleinen. Meilllä ainakaan ei kissa saa häätöä sängystä, mutta miehen harteille on kyllä jäänyt hiekkalaatikon putsaus. Yritän pestä käsiä jos oikein antaumuksella olen kissoja raaputellut, mutta kaikkea ei voi koko ajan pelätä, hulluksihan siinä tulee. En ole ikinä kuullut yhdestäkään toksoplasmoosin aiheuttamasta keskenmenosta Suomessa (mikä ei luonnollisestikaan tarkoita ettei niitä olisi, mutta kertoo ehkä riskin suuruudesta/pienuudesta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kepu, mun mielestä sulla on oikein terve asenne toksoplasmoosia kohtaan. Nautihan siitä, että mies suostuu kissan hiekat siivoamaan! :D

 

Me vietiin kissat (3kpl) hoitoon mun vanhemmille viikko sitten kun oli la. Ajateltiin, että näin on parempi niin ei sitten tarvitse kossojen ruokinnasta huolehtia kun on synnyttämässä ja toisaalta saadaan sitten rauhassa tuoda vauva kotiin ja totutella ensimmäiset päivät uuteen perheen jäseneen ilman huolta siitä miten kissat ottavat muuttuneen tilanteen. No, vauva antaa nyt odottaa syntymäänsä ja KAMALA ikävä on kissoja ollut - ne kun ovat olleet niin perheenjäseniä ja meidän pikku vauvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä jaksa hössöttää toksosta, Pakko saada silittää ja nuuhkia minun rakasta 19-v kissavanhusta kun käyn porukoilla. Kissanhiekkoihin en joudu kuitenkaan kajoamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kissa nukkunu vieressä koko raskausajan. Neuvolalääkäri sanoi ettei siitä mitään haittaa ole, koska tokso ei kai tartu ellei ole suoraan ulosteiden kanssa tekemisissä. Alkuun kyllä vähän pelotti koska kisu saa aika vapaasti möyriä sängyssä, mutta en ole siitä sen isompaa paniikkia ottanut. Todella harvinaisiahan nämä tartunnat ovat. Olen kyllä päättänyt että sitten kun vauva tulee niin kissaa ei enää päästettäisi makuuhuoneeseen. Miten muilla? Oletteko antaneet nukkua samassa huoneessa vauvan kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nannu, kuten jo aiemmin kirrjoitin, niin meilläkin kissa on nukkunut säyngyssä minun ja mieheni välissä koko raskausaikana. Neuvolan th oli jokseenkin järkyttynyt kun asiasta hänelle kerroin. Kehoitti kovasti tottuttamaan kissan pois sängystä /makuuhuoneesta. En totellut! :P Pinnasänkyyn sitten hankittiin kissaverkko ..sellainen puinen kehikko metalliverkolla juuri sen takia, että halutaan välttää mahdollisuus että kissa menisi pinansänkyyn nukkumaan. Ja tuon kissaverkon ansiosta ei aiota rajoittaa muuten kissojen liikkumista makuuhuoneeseen. Meillä on muutenkin niin pieni asunto (59m2), että jos makuuhuone pidettäisiin kissoilta suljettuna niin niille (3 kissaa) jäisi aika säälittävä reviiri..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa: Mistä teidän kissaverkko on hankittu?

 

Lisäkysymys: kai muuten olen ymmärtänyt oikein, että vain raskausaikana äidin sairastama toksoplasmoosi on haitallinen sikiölle/vauvalle. Että sitten kun vauva on syntynyt, niin vaikka äiti toksoplasmoosiin sairastuisi, se ei vauvalle tarttuisi esim. imettäessä. Ja jos nyt vauva itse sairastuisi toksoplasmoosiin, se ei kuitenkaan mitään hengenvaaraa/kehityshäiriöitä enää saa aikaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiksu, meidän kissaverkko ostettuun huuto.net:istä. Muuten noita olisi ollut tuplahintaan myynnissä ainakin Lastentarvikkeessa. Mä olen myös ymmärtänyt, että äidin sairastama tokso on nimenomaan sikiölle vahingollinen. Eihän esim. aikuinen ihminenkään todennäköisesti ikinä huomaa milloin itse kyseisen taudin sairastaa. Käsittääkseni ilmenee vain kurkkukipuna /lievänä ripulina. Tuskin siis vaarallinen syntyneelle vauvallekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Verkkoa ei liene laitettu tokson varalta vaan ihan muista syistä? Itse on kuullut pelotteluja sellaisesta, että kissa saattaa vahingossa tukehduttaa lapsen, kun se haistaessaan maidon saattaa mennä lapsen kasvonjen päälle makoilemaan.. tms.

 

Minä ainakin tulen estämään kissoja nukkumasta lapsen kanssa, sitten kun se on syntynyt - ihan vaan kaiken varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokso ei ole vaarallinen muuten kuin sikiölle, ja tosiaan sitä ei välttämättä edes itse huomaa jos sen "sairastaa". Minähän sain verikokeista sen tiedon, että olen sen joskus sairastanut, enkä kyllä osaa sanoa milloin...kuulema voi olla lähes oireeton tai muistuttaa tavallista flunssaa. Harvinainen se on, neuvolan terkka ihmettelikin, että olen moisen ylipäänsä sairastanut. :) Ja olen myös ymmärtänyt, että kyse ei niinkään ole keskenmenoriskistä jos odottava äiti sen saa, vaan aiheuttaa sikiölle vaurioita esim. näkövammaa ja tällaisesta tapauksesta olen lukenutkin, ihan täällä Suomessa. Mutta edelleen on muistettava, että todennäköisemmin tokson saa huonosti kypsennetystä jauhelihasta kuin kissalta...

 

Meille hankitaan kans se kissaverkko pinnikseen, eipähän tarvii sit koko ajan stressata että meneekö kisut tekeen liian läheistä tuttavuutta vauvaan. Hankitaan verkko myös vaunuihin, koska kissat on ulkona paljon ja liikkuu täällä landella muitakin kissoja kuin nuo omat. Tuosta maitojutusta en osaa sanoa, mut itse pelkään ihan sitä, että kisut tunkee vauvan sänkyyn tai vaunuihin koska haluavat mennä nukkumaan sinne lämpimään ja sit tukehduttavat vauvan tai vaikka raapivat jos vauva yhtäkkiä liikahtaa tai jotain...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sisä-ulkokissa ja mies on eläinlääkäri. Hän on pohtinut tuota toskosplasmosia ja kyllä se ainoastaan tarttuu jo sitä saa suuhunsa. Mutta mies totesi että on parempi jos hän siivoa laatikon ja yritämme päästä koko laatikosta eroon eg kissa tekee tarpeensa ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neuvolatäti sanoi, että kissan kanssa saisi toimia kuten ennenkin, tosin suositteli varmuuden vuoksi miestä hoitamaan hiekkalaatikon putsauksen. Tokson saamisen riski kuulema Suomessa on hyvin vähäinen, toisin kuin Etelä-Euroopassa. Etenkin sisäkissoilla riski on lähes olematon. Meidän kissa tosin syö raakaa lihaa ja ulkoilee valjaissa, mutta olen siis käsitellyt sitä muutoin ihan normaalisti, mutta laatikon putsauksen olen jättänyt miehelleni.

 

Lähinnä olenkin huolehtinut käsien ja työvälineiden huolellisesta pesusta juuri raaan lihan ja kalan käsittelyn jälkeen ruokaa laittaessani, en niinkään kissan käsittelyn jäljiltä.

 

Meidän katti ei ole koskaan oikein tykännyt nukkua meidän kanssa sängyssä, joten tällä hetkellä en näe tarvetta ostaa verkkoa suojaamaan pinnistä. Mikäli kissa alkaa osoittaa kiinnostusta pinnistä kohtaan, niin harkitsen sitä verkon ostoa sitten uudestaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassu kysymys, mutta voikohan kissa aavistaa raskauden ("tulevan kilpailijan")? Meillä on kaksi kissaa joista toinen on ollut pienestä asti enemmän leimautunut minuun kuin mieheeni, sellainen yltiösosiaalinen tapaus :lol: Kisu on siis jo ennen raskauttakin hakeutunut mun seuraan (syliin, olkapäille, samaan huoneeseen...), mutta nyt meno on mennyt ihan mahdottomaksi. :blink: Nyt odotusaikana ei ole hetkenkään "rauhaa" vaan neiti on mussa kiinni koko sen ajan minkä olen kotona ja huuto on kamala jos ei sylipaikka heltiä eli kuljeskelen kotona kissa kainalossa. :rolleyes: Ennen riitti esim sama huone, mutta nyt on päästävä jatkuvasti vierihoitoon.

Ajattelin kuvittelevani koko asian, mutta mies kysyi pari päivää sitten, että oonko huomannut kisun käytöksen.. totes samalla, että mun on varmaan hankittava kaksi kantoliinaa, toinen vauvalle ja toinen kissalle :lol:

Minkähänlainen shokki vauvantulo tulee olemaan tälle kissalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo täällä on kissa kiinni mussa ihan riesaksi asti. Ei nyt jatkuvasti syliin änge, mut jos menen huoneesta toiseen, niin aina seuraa mukana. Se on raivostuttavinta kun se kiehnää jaloissa jatkuvasti, niin tuntuu et ei pysy pystyssä. Kova juttelemaan tuo kisu on ollu aina, mut nykyään on niin äänekäs, että sekin jo ärsyttää. :D Tuntuu että se vahtii mua ihan jatkuvasti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis, tää on varmaan jotain viime hetken panikointia kaikesta. Tuli nyt vaan mieleen noista meidän sisäkissoista, että pitäiskö ne madottaa vielä ennen vauvan syntymää? Tajusin, että oon madottanut ne viimeksi n. vuosi sitten kesällä. Ne ei kyllä syö raakaa kalaa, eikä nyt raskausaikana oo saaneet raakaa lihaakaan. Eikä niillä todella päälle päin matoja näytä olevan.

Alkoi vaan mietityttään vastasyntynyt vauva ja kissat, jotka nuohoo ympäri kämppää-yhtälö. Sama juttu on muuten rokotusten kanssa, onkohan niillä kiire? Nekin kun pitäis itseasiassa uusia tän kesän aikana. Mietin jos rokotukset hoitaisin vasta vauvan syntymän jälkeen. Tuskin noi kissat mitään kissasairauksia (kissaruttoa, flunssaa ja mitä vastaan ne rokotukset nyt onkaankaan) vauvaan pystyy tartuttaan, vai? Meillä muutenkin kissat sekoaa pelosta aina automatkoilla, koska se automaattisesti tarkoittaa aina eläinlääkärireissua. Mietin siis muutenkin ajankohtaa rokotusreissulle, ettei se osuis ihan samaan syssyyn, kun kotiin ilmaantuu vauva. Muutenkin kissoilla saattaa olla ihmettelyä ja stressiä ihan jo vauvan ilmaantumisestakin... saatika, että sitten niitä roudattaisiin vielä rokotusreissulle. Mielipiteitä?

 

Muoks. Piti vielä lisätä sellainen juttu, että nyt kun saatiin pinnasänky paikoilleen, niin kyllähän se kissoja kiinnostaa. Mies rakensi pinnasänkyyn "kissaverkon" puupinnoista. On samansorttinen kuin pinnaseinäkin. Tää "kissaverkko" on nyt ollut pois paikoiltaan pari päivää maaalauksen takia ja vaikka pinnasängyssä ei ole vielä edes patjaa ja lakanoita, niin siellähän noi kissat vaan majailee ajoittain. Yhtenä yönä heräsin jo siihenkin, kun ketterämpi kissoistamme taiteili sen "kissaverkon" päällä ja jäi lopulta makaamaan siihen. Lisäksi pinnojen välistä on jo yritetty pyydystää sängyssä ollutta pehmolelua. Toivottavasti jättävät sängyn rauhaan uutuudenviehätyksen jälkeen ja viimeistään sitten, kun sängyn oikea asukki ilmaantuu paikalle.

Edited by tiksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi kissaa enkä osaa olla oikeastaan yhtään huolissani. Ainoastaan kumihanskat vessojen putsaamiseen hankin heti raskauden selvittyä, mutta myöhemmin mies on omatoimisesti alkanut hoitaa vessojen siivouksen. Meidän kissat ei ikinä raavi tai pure ketään, joten mitään pelkoa ei ole, että vauvalle jotain tekisivät. Ainoastaan minua on pelottanut, jos vauvalla joskus todetaan allergia. Toivottavasti sellaista ei ikinä vastaan tule!

 

tiksun tapauksessa madottaisin kissat heti, koska sehän on sisäkissoillakin hyvä tehdä kaksi kertaa vuodessa (ilmeisesti kevättä ja syksyä suositellaan). Rokotuksen jättäisin siihen, kun kissat ovat jo tottuneet vauvaan eivätkä enää stressaa sitä. Turha rokotuksen aiheuttama stressi on varmaan hyvä jättää pois vauvan tulon lähettyviltä. Kannattaa varmaan muuten tuoda sairaalasta kissoille haisteltavaksi jotain vauvan käyttämiä vaatteita tms. että kissat voivat etukäteen totutella vauvan tuloon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan vinkkinä että madottaa ei välttämättä tartte jos vie kakkanäytteen eläinlääkärille ja todetaan puhtaaksi - nykyään meillä mennään sisäkissojen kanssa tällä systeemillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolatäti ei tuntunut olevan ollenkaan huolissaan toksoriskistä, koska olen jo 11 vuotta asunut kissojen kanssa samassa taloudessa. Sanoi, että olen todennäköisesti sen jo sairastanut, mutta sain lähetteen verikokeeseen mielenrauhan takia. Olen edelleen jatkanut kissojen käsittelyä ja hiekkojen putsausta ihan normaaliin tapaan, mutta nykyään käytän laatikkojen puhdistuksen jälkeen vielä saippuapesun jälkeen käsidesiä. Muuten meidän prinsessa kyllä nukkuu mun kainalossani peiton alla ja muutkin rontit jalkopäässä. Eikä mulla olisi sydäntä niitä sieltä minnekään pois häätää. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan tämän, koska meillä on kaksi kissaa ja olisi kiva jos aiheesta heräisi uutta keskustelua.

 

Mä en ole tullut edes ajatelleeksi, että kissojen kanssa oloa pitäisi jotenkin rajoittaa, kun on raskaana. Olen siis normaalisti siivonnut laatikkoa ja paijannut kissoja. Kyllä niitä tulee myös pussailtua ja jäätelöä me syödään samasta kupista :lol:

 

Ainut ero raskauden aikana on se, että kissat ja koira eivät pääse makuuhuoneeseen enää öisin. Nukun muutenkin nyt raskaana huonosti, enkä tarvitse ylimääräisiä häiriötekijöitä. Lisäksi isompi kissa tykkää nukkua mahani päällä ja mun maha on koko ajan tosi kipeä. En kauheasti kaipaa lähes viisikiloista möllykkää sen päälle rötköttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on kaksi kissaa. En minäkään ole rajoittanut mitenkään kissojen paijaamista ja suukottelua. Sängyssäkin nukkuvat normaalisti. Mies tyhjentää meillä kakka-astian ihan varmuuden vuoksi. Ei tuo lattialla kyykkiminen kyllä enää kovin hauskaa olisi muutenkaan. Kävin niissä toksotesteissä eikä ollut vasta-aineita muttei siltikään pelota että kissoilta sen saisin. Mistäs ne kissatkaan sitä saisi kun eivät pääse ulos kuitenkaan.

 

Ärsyttää suunnattomasti ihmiset jotka kyselee että laitatteko pois kissanne nyt kun teille tulee lapsia. Vastaan aina kysymällä että heitätkö itse vanhat lapsesi polttouuniin jos tulee uusia? Nyt mua varmaan pidetään ihan pimeenä... :ph34r:

 

Suurin pelkoni koko lapsenhankintatouhussa lapsettomuuden jälkeen oli se jos lapsista tulee allergisia. Se olisi kauhea paikka. Täytyy vaan toivoa ettei tule allergioita. Ei kummankaan suvussa kyllä ole kenelläkään mutta mistäs noista tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tosta allergiasta sen verran, että kun sä itse oleilet kissojen ympäröimänä raskausajan, niin siinähän se vauvakin saa jo valmiiksi sun kautta siedätyshoitoa. Toi oli mullekin se pahin pelko kun esikoista odotin.

 

En osannut pelätä ekalla kerralla mitään, enkä nyt toisellakaan kierroksella ole ottanut asiasta mitään stressiä. Ollaan kuin ennenkin, minä siivoan kissojen vessan yms.

 

 

Kissojen menosta pinnikseen. Tyhjänä sitä harrastetaan meilläkin, mutta jos vauva on pinniksessä, niin kissat ei kyllä sinne mene. Ne siis itse vapaaehtoisesti karttaa vauvaa, ainakin esikoisen kohdalla meni näin. Enemmän oikeestaan tällä kertaa jännittää vanhempi kissa, se muutti esikoisen syntymän jälkeen kolmeksi kuukaudeksi saunalle ja tuli sieltä vaan syömään... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään osaa huolta kantaa kissan takia. Mies meillä hiekkalaatikon tyhjentää muutenkin ja kun kyseessä on sisäkissa, niin en osaa toksoa pelätä. Ja mä nyt olen voinut sen sairastaakin ties milloin, kun koko elämäni olen ollut kissojen kanssa tekemisissä.

 

 

Kissaverkko me kyllä hankitaan sekä vaunuihin että pinnikseen. Ihan varmuuden vuoksi, ettei tarvitse sitten koko ajan kytätä, että missä se kissa menee ja mitä tekee.

 

Mä en ole edes neuvolassa kissasta mitään sanonut eivätkä ole kyselleet. En tiiä pitäiskö siitä jotain mainita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now