Sign in to follow this  
Followers 0
libra

30-tuntinen hoitoviikko, kokemuksia?

27 posts in this topic

Tarkoituksenani olisi olla osittaisella hoitovapaalla (eli työaika 30 h / vko) ainakin ensimmäinen puoli vuotta sen jälkeen kun lapset menevät hoitoon päiväkotiin. Nyt pitäisi päättää, että haluanko tehdä 4-päiväistä työviikkoa vai 6-tuntista työpäivää.

 

Kaipaisin kokemuksia lyhennettyä työaikaa tehneiltä. Kumpaan vaihtoehtoon päädyit? Miksi? Kumpi mielestäsi on parempi vaihtoehto lasten kannalta?

 

Tarkennetaan vielä, että lapseni ovat 1v 8kk mennessään hoitoon, ja he ovat menossa samaan hoitoryhmään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidän itse 1pvä/vko lomia pois. Ensin pidin yhden päivän lomaa ja nyt olen ruvennut lähtemään aiemmin töistä, eli teen 6h/pvä. Onneksi minulla on mahdollisuus päättää asiasta joka viikko erikseen!

Kerta viikossa loma mahdollistaa pidemmän jakson kotona ja esim. pitkän viikonlopun. Tällöin yhtenä ylimääräisenä aamuna ei tarvitse lähteä minnekään, jos ei halua.

Lyhyempää työpäivää tekemällä on mahdollisuus käyttää hoitopaikan ruokailut, pitää hoitoajat miniminä, tarjota enemmän aikaa kotona päivän päätteeksi jne.

 

Ei tuosta yllä olevasta pohdinnasta varmaan mitään apua ole :girl_haha: Varmaan kannattaa miettiä, kuinka hyvin pystyy olemaan päivän poissa tai lähtemään aiemmin töistä? Nämä ovat mielipidekysymyksiä ja mulla esim. lomapäivän pitäminen jäi siitä syystä, että sen päivän ottaminen oli vaikeaa. Minulle oli helpompaa lähteä aiemmin pois. Olen kyllä vieläkin tarvittaessa pitänyt lomapäiviä.

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole meidän lasten kohdalla huomannut hirveästi eroa siinä, jos ovat 8h vai 6h päiväkodissa. Iltapäivä menee kuitenkin nopeasti ja jos lapset hakee aikaisemmin, niin ulkoilu jää pois. Sen sijaan siinä oli isokin ero, kun lapset olivat vain 4 päivää hoidossa viiden sijaan. Tai siis meillä niinpäin, että olivat ensin 4 päivää viikossa puoli vuotta ja sitten siirtyivät viisipäiväiseen viikkoon ja lapsista huomasi, että olivat paljon väsyneempiä ja levottomampia kun siirryttiin pidempään viikkoon. Torstaina tuli yleensä kommenttia, että eikö jo olisi vapaata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kokemusta lyhemmästä päivästä mutta mun työmatkoilla koen ettei hyötyä siitä tulisi ja olisi kiinni siitä miten pääsee lähtemään ja miten junat menee että tuleeko sitten kuitenkaan sitä haettua hyötyä. Itse olen kokenut hyväksi 4 päivän hoitoviikon ja kokisen sen paremmaksi mutu-tuntumalla jos toinenkin vaihtoehto olisi mahdollinen.

 

Lyhennetty päivä voisin kokea hyväksi jos olisi tärkeää olla työpaikalla ma-pe (oma työn puolesta ei näin ole), matkat olisi niin että voisi helposti hakea.

Komppaan Citronellan kirjoitusta 8h/6h ja 5pv/4pv-asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne, ihanat!

 

Juuri samoja plussia ja miinuksia pyörittelin omassa päässäni kuin ingenjoor ja violetti. Periaatteessa mun työn kannalta olisi varmaan parempi olla työpaikalla joka päivä, mutta tuskin pääsisin kuitenkaan lähtemään joka ikinen päivä klo 14 (kokouksista ei voi lähteä kesken, eikä asiakkaita voi pois käännyttää kesken keskustelun). Nyt kun esimies antaa mahdollisuuden valita kuinka haluan työaikani jakaa, niin haluan tehdä päätöksen lasten edun mukaisesti.

 

Kiitos Citronella kommentistasi! Mietin juuri tuota samaa, että mahtaako lapset huomata eroa 6 ja 8 tunnin hoitopäivien välillä. Varsinkin kun kuitenkin mentäisiin ulkoilemaan kotiin tullessa. Hyvä kuulla, että teillä lapset jaksoivat paremmin 4-päiväisen hoitoviikon.

 

Itsellekin se 4-päiväinen viikko olisi kyllä mukavampi, kun ylimääräisenä vapaapäivänä saisi tehtyäkin jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidin päiväkodissa välipala syödään vasta klo 14.30. Joten oon huomannut, että jos pääsen kahdelta ja haen saagan, on meillä kiire kotiin syömään välkkäriä ja jotenkin sitten kuitenkaan mitenkään erityisen paljon ole aikaa. Jos hakee välipalan jälkeen, se onkin jo melkein klo 15 ja melkeinpä täyden päivän mittainen. Ja meillä tuo nauttii eniten niistä ulkoiluista niin oon sitten pitänyt pidempää päivää ja mahdollisuuksien mukaan vapaita kokonaisia päiviä. Kokonainen päivä on sitten ollut sellaista luksusaikaa jolloin me ollaan "me tytöt" kahdestaan kotona. Mä en siis virallisesti tee lyhennettyä työviikkoa mutta mulla on valtavasti lomia ja ylityövapaita käyttämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan päiväkodissa täysipäiväisesti mutta juuri ^ tuosta syystä valitsisin 4-päiväisen viikon jos olisi vapaus valita. Mulle olisi tuskaa yrittää irtaantua töistä aiemmin kun taas vapaapäivä olisi selkeästi vapaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa päädyttiin 4päiväiseen viikkoon. Mielestäni 4pvä töitä ja 3pvä vapaata on todella mukava järjestely niin mulle kuin tytöllekin. Kyllä mä nautin siitä että saan extra vapaata tytön kanssa ja saan asioitakin hoidettua kun on arkivapaa. Meillä kyllä hoitoviikot on välillä vain 1 päivänkin kun mies tekee vuorotyötä mutta yleensä tyttö on 3pvä/vko hoidossa.

 

Mun mielestä on aivan ihanaa kun saadaan välillä olla kotona melkein koko päivä kahdestaan ja vaikka vain sylitellä jos siltä tuntuu. Välillä nuo illat tuntuvat todella lyhyiltä mutta siitä pääsee yli kun tietää ettei ole enää montaa päivää ja sitten on 3 päivää aikaa taas olla kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen palaamassa töihin ja teen lyhennettyä työviikkoa. Meillä ei työvuorojen lyhentäminen onnistu, sillä teen vuorotyötä ja en voi esim. yövuorosta lähteä kotiin kahta tuntia aikaisemmin. Sama iltavuorojen kohdalla. Eikä työvuorojakaan voi oikein aloittaa myöhemmin. Meillä siis työajan lyhennys näkyy ylimääräisenä vapaana.

Meillä on lapsilla muutenkin suht lyhyet hoitopäivät (just tän vuorotyön takia.) Esim. mun iltavuoropäivinä lapset on hoidossa 5,5h. Aamuvuorojeni aikaan hoitopäivälle tulee pituutta 6-8h. Aamuvuorot loppuvat 13-15 välillä ja työpaikkani on ihan hoitopaikan vieressä, joten matkoihin ei kulu juurikaan aikaa. Tuon osittaisen hoitovapaan ansiosta lasten hoitopäivät vähenee sen verran, että 10 hoitopäivää kuukaudessa riittää. Mulle käy tää hyvin. Toivon mukaan lapsillekkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin teen 4-päiväistä viikkoa osittain työn luonteen vuoksi (nytkin on välillä vaikeuksia mahduttaa kaikki päivän työt 8 tuntiin) ja koska työmatkani on pitkä, tunti autossa suuntaansa. Meillä tosin tytön hoitopäivä ei silti veny kamalan pitkäksi, vien hänet hoitoon 6.30-7 ja mies hakee hänet päästyään töistä noin kolmelta. Ikää tytöllä oli hoitoon mennessä vasta reilu vuosi, mutta kovin tyytyväiseltä hän on siellä vaikuttanut. Jos tekisin lyhyempää päivää pitäisi se varmaankin lyhentää aamusta, sillä meilläkin välipala syödään siinä kahden ja kolmen välillä, jonka jälkeen siis usein tyttö haetaankin kotiin. Mutta paljon mieluummin pidän viikon nelipäiväisenä, saapahan yhtenä aamuna nukkua pidempään ja kotona saa jotain aikaiseksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taidan olla erilainen nuori. :girl_haha: Mä teen 80% työaikaa ja olen 5pvä viikossa töissä. Tosin mun työ on sen luonteista että suunnittelen kalenterin aika pitkälti itse (toki jotkut neuvottelut on pakollisia) ja pystyn välillä olemaan vaikka viiteen asti ja sitten jonain päivänä lähden jo yhdeltä. Itse tykkään siitä, että päivissä on pelivaraa, eikä tarvitse aina istua 8-16 töissä. Pystyn myös pitämään saldovapaita tarvittaessa jos arkivapaata kaipaan.

 

Meillä tämä ei vaikuta kamalasti tytön hoitopäiviin, koska niitä tulee vain 2-3 viikossa kuitenkin miehen vuorotyön vuoksi, joten siltä kantilta en osaa kantaa ottaa. Ainoa minä olen huomannut, kun vapaita tulee useampi putkeen, niin hoitoon meneminen hieman takkuaa, kun takana 3-4 kotipäivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista kaikille! Näiden vastausten perusteella lienee aika selvää kumpi on parempi vaihtoehto, jos omat työt mahdollistaa 4-päiväisen viikon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Libra hyvästä aiheesta! Tätä itsekin on tullut mietittyä ja varmaankin toi 4-päiväinen työviikko on meidän juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä valitsin 4-päiväisen viikon sillä perusteella, että saatiin lapsen hoitopäivää lyhennettyä niin, että porrastettiin miehen kanssa omia työaikoja. Eli toinen tekee töitä noin klo 7-15 ja toinen 9-17. Meillä on molemmilla joustavat työajat, mikä mahdollistaa tämän ratkaisun. Vaihdellaan lisäksi "aamu- ja iltavuoroja" kokousten ja muiden menojen mukaan. Näin ollen lapsen hoitopäivä jää noin 7½ tuntiin. Jos tekisin 6-tuntista päivää, ei hoitopäivä lyhenisi tästä kovinkaan paljon, kun työmatkoihin menee aikaa reilut puoli tuntia/suunta.Toki silloin olisi enemmän aikaa koko perheen kesken. Nyt toinen on jo lähtenyt töihin kun lapsi herää ja toinen tulee kotiin vasta viiden jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on 4pv/vko hoidossa, eli 15pv/kk sopimuksella. Yleensä ollaan perjantai tai/ja maanantai kotona, eli saadaan pidempi viikonloppu. teen 75% työaikaa, joten mun työaika loppuu muutenkin jo klo 15.00. Me kuljetaan yhdellä autolla, joten 6h päiviä ei olisi voinut ajatellakaan ja omasta mielestäni on paljon parempi olla koko päivä kotona, kuin että olisi lyhempi hoitopäivä. saa paljon enemmän irti siitä kokonaisesta päivästä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tein 6h päivää. Halusin että pojalla on vähän lyhyempi hoitopäivä (n. 9-15), sekä lisäksi ounastelin, että töissä tulisi kuitenkin sanomista tyyliin "tällä viikolla et oikein voisi olla tuona päivänä pois, sopisiko mielummin tämä päivä" ja esimiehelleni oli myös selkeämpää, että olen joka päivä töissä kuin että hän sitten ihmettelisi missä oikein olen vapaapäivänäni :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies alkaa elokuussa tehdä 4-päiväistä viikkoa pojan aloittaessa päiväkodissa. On kotona aina maanantaisin. Miehen työssä työajan lyhennys onnistuu tällä hetkellä paremmin kuin minulla. Muuten pojan hoitopäiväksi tulee noin 8 tuntia, 8-16 (minä vien, mies hakee). Miehenkin töiden kannalta järjestyi helpommin tuo kokonaisen päivän poissaolo kuin lyhyempi työpäivä. Ja ajateltiin, että on myös parempi pojan kannalta, että saa selkeästi pidemmän viikonlopun ja vähemmän hoitopäiviä. Käytännössä vielä kuitenkin asia on testaamatta :)

Edited by Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin tein 6 h päivää ennen kaksosten syntymää. Ensisijaisesti halusin, että esikoisella olisi lyhyempi hoitopäivä mutta osaltaan vaikutti myös työn luonne. Ensinnäkin meillä oli yhteinen viikkopalaveri maanantaisin, joten silloin en olisi voinut olla pois ja perjantaisin taas oli työpaikan yhteinen aamukahvi, johon kaikkien toivottiin mahdollisuuksien mukaan osallistuvan. Näin ollen yhden päivän poissaolo olisi osunut keskelle viikkoa, jossa taas ei oikein olisi ollut järkeä. Lisäksi ajattelin, että yhtenä poissaolopäivänä ehtii kertyä aika paljon vastaamattomia puheluita, sähköpostia jne. ja niiden setvimiseen menee kauheasti aikaa. Meidän perheelle tuo 6 h/päivä sopi hyvin ja varmaankin teen taas lyhennyttyä päivää kun palaan hoitovapaalta töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kysyttiin tästä päiväkodissa kun käytiin tutustumassa ja he olivat sitä mieltä, että pienten kohdalla päivän lyhentäminen on parempi vaihtoehto kuin viikon lyhentäminen. Monilla pienillä iskee kuulemma eniten ikävä ja väsy siinä iltapäivästä unien jälkeen ja jos joutuu vielä siihen viiteen saakka olemaan hoidossa niin se on heidän mukaansa se rankin vaihe päivästä. Lisäksi totesivat tuota samaa, että useamman päivän poissaolon jälkeen monilla pikkuisille on taas hankalampi palata takaisin päiväkodin rytmiin.

 

Omakohtaista kokemusta ei asiasta vielä ole (enkä mä opiskelijana saa edes hirveästi päättää mistä päästä hoito lyhenee vaan luentoaikataulu sanelee sen sitten aina kulloinkin).

Edited by Solja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä teen 6h päivää, lähinnä valittiin tämä siksi, että tarhapäivät pysyisivät lyhyempinä ainakin näin aluksi (n. 8-15). Mulla työmatka päiväkodilta töihin on n.20min, joten onnistuu senkin puolesta. Tytär oli päivähoitoon mennessään 11,5kk ja jo senkin vuoksi haluttiin pitää päiviä lyhyempänä. Neiti ei vielä osaa kävellä ilman tukea ja välillä iltapäivisin tuskastuu pihalla oleskeluun, jos joutuu olemaan pidempään (muuten onkin sujunut loistavasti, ei ole ollut mitään ongelmia). Lisäksi neiti (ja äitikin) on usein sen verran väsynyt päivän jälkeen, että ollaan vielä otettu yhteiset päiväunet kainalokkain ennen miehen kotiintuloa ja iltaruokaa.:lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tulen tekemään 6h/pv, sillä haluan jättää option mahdolliseen vuorotteluvapaaseen kun pienin menee kouluun.

Tämä ei olisi mahdollista 4pv/vko systeemillä.

 

Toivon mukaan hoitopaikka sijaitsee myös lähellä kotia niin ei päivä kuitenkaan veny mahdottomuuksiin. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin ollut todella hyvä ratkaisu n.4 hoitopäivää/viikko (16 päivää/kk) Palkka on pienempi, mutta on sen arvoista. Näin jatketaan ainakin siihen asti kun lapsi on 3v, ehkä pidempäänkin :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä liputan myös nelipäiväisen viikon puolesta! Ihan huippua sekä lapsen että aikuisenkin kannalta. Aion ehdottomasti tehdä jälleen nelipäiväistä viikkoa, kunhan tältä äitiyslomalta töihin palaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva, että törmäsin tähän ketjuun.

 

Olen myös aloittamassa 4-päiväisen työviikon, kun poitsu menee helmikuussa hoitoon (1v. 1kk ikäisenä). Työn luonteen takia 6-tuntinen päivä ei olisi onnistunut ja itsekin mielummin oon yhden koko päivän poissa. Pyritään joka tapauksessa porrastamaan miehen kanssa työpäiviä siten, että saadaan hoitopäivät mahdollisimman lyhyiksi. Tarkoitus olisi, että toinen (pääosin minä) veisi n. klo 9 ja toinen (eli pääosin mies) hakisi n. klo 15.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0