Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

1029 posts in this topic

Jos tällanen ketju jossakin jo on niin saa poistaa mutten huomannu...

 

 

Aloitan itse. Olen mietiskellut bumboa jo pidemmän aikaa, mutta onko se tosiaan hyvä käytössä? Onko teillä sellainen lapsi viihtynyt bumbossa joka ei tykkää tavallisesta sitteristä? Minkäikäisen uskaltaa laittaa bumboon?

 

Meillä tyttö jo lähes yksinään istuu, todella jämäkästi. Jännä juttu, koska ei osaa edes vielä kääntyä masulleen. Sitteri ei kelpaa...

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on bumbo. otettiin käyttöön siinä 5kk paikkeilla, kun sitterissä ei viihtynyt enää niin hyvin. Meillä bumbo oli hyvässä käytössä keskellä keittiön lattiaa josta poika tykkäsi katsella äipän touhuja. Sain paljon hommia tehtyä bumbon kanssa. Ei kuitenkan ollut bumbossa kovin pitkiä aikoja. Bumbo on ollu myös hyvä uimala käytössä, ei haittaa vaikka kastuu.

 

Bumbossa istuminen perustuu siihen että jalat ovat korkeammalla kuin pylly, mutta silti en siinä aikasemmin uskaltanut istuttaa. Meillä varsinainen istuttaminen alkoi 6kk kohdalla syöttötuolissa 5min kerrallaan, kun neuvolassa annettiin lupa. Itse oppi istumaan joskus 8kk kohdalla. Siis itse nousi istumaan lattialla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kokeiltiin kaupassa Bumboa, vauva istui yllättävän hyvin siinä. Ei siis juurikaan itse pyri istumaan vielä (4-kuisena). Ja tuntui olevan hauskaakin :) Harkinnassa on hankkia tuo mm. siksi, että ei ole sitteriä, joten lapsen säilytyspaikka on ainoastaan lattialla, missä ei käytännön syistä aina pysty pitämään. Jos vaikka Bumbossa viihtyisi juuri vaikka ruoanlaiton ajan keittiössä.

 

Bumbossa arveluttaa se, että jäntevä lapsi saattaa kammeta itsensä irti siitä vääntäytymällä taaksepäin. Eli ei missään nimessä voi pitää pöydällä tms. korkealla, ja lattiankin olisi hyvä olla vähän jotain pehmeämpää kuin kaakelia. Mutta eiköhän tuo meidän vauva siinä kuitenkin hetken aikaa aina viihtyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä tyttö jo lähes yksinään istuu, todella jämäkästi. Jännä juttu, koska ei osaa edes vielä kääntyä masulleen. Sitteri ei kelpaa...

 

Sama meillä. Sitterissä tosin viihdytään, mutta kenotetaan mielellään istuma-asennossa BB:n sitterin vatsatukea vasten. Kai se sitten on niin, että toi istumaan oppiminen on vieny huomiota kääntymiseltä.

 

Mää en ehkä uskaltais laittaa meidän jäbää Bumboon just ton jäntevyyden takia. Aluksi siis harkittiin tosissaan Bumboa, mutta nyt on vaan toi BB. Kun rupeaa kiukuttamaan, niin vedetään selkää kaarelle ja jännitetään siihen malliin, että ei varmaan Bumbossa pysyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika pysy tosi hyvin bumbossa koska reidet sen verran paksut ;) Kuitenkin on ihan normi kokonen lapsi. Sitte kun alkoi liikkumaan ja vauva makkarat karisi, putosi myös bumbosta. Meillä ei kyllä koskaa ole päässyt etupäin kampeamaan itseään siitä pois, vaikka jäntevä poika on ollutkin. Pudotessa on vääntänyt itsensä (selkänsä) kaarelle, joten reidet ovat vapautuneet. Kuppi situin sen verran syvä että epäilen tota etupäin kampeemisen onnistumista, toisaalta ei näistä marakateista aina tiedä mitä keksivät :rolleyes:

 

Meillä on bumbo toiminut myös vara syöttiksenä kun on ollut vieraita. Pidetty pöydällä siis vaan syötön ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi uudelle vauvalle pitää olla uusi patja? Miksi ei edellisen vauvan käyttämä, muovitetulla froteella suojattu, täysin pissaamaton patja käy?

Edited by Rozie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mä olen tuon neuvon nähnyt ainoastaan kaupassa, patjojen vieressä. Eli pidin sitä täysin myyntikikkana. Mutta voisiko mukana olla jotain sen suuntaista, että käytetty patja voi olla menettänyt kimmoisuuttaan? Kyllähän aikuistenkin pitäisi patjoja vaihtaa aika-ajoin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko, että siinä on kysymys mistään muusta kuin patjan puhtaudesta. Jos patja tosiaan on ollut koko ajan muovifroteella suojattuna, pissoilta ja etenkin pukluilta välttyneenä, niin ei varmaankaan ole mitään syytä vaihtaa. Omat patjat voisin siis hyvin säästää toiselle vauvalle. (Käytettynä ostetusta en voisi olla niin varma, että siihen ei ole puklattu. Ja pukluisilla patjoilla voi olla yhteys kätkytkuolemiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kyllä on käytettynä hankittu patja. Ei sllä, ettenkö sitä olisi uutena raaskinut ostaa. Mutta kun pinniksen ostin käytettynä ja siinä mukana sain mielestäni ihan siistin patjan, niin en hetkeäkään ajatellut, ettenkö sitä voisi käyttää. Kuitenkin siinä päällä vielä petari ja lakana, alkuaikoina muovitettu froteekin, niin ei meidän poika ole edes suorassa kontaktissa siihen patjaan.

 

Bumbosta. Meillä se tossa nurkassa myös jököttää. Hyvin vähäisellä käytöllä ollut. Ihan kivasti poju siinä jököttää, jostain nelikuisesta asti on kokeiltu. Mutta ei olla varsinaisesti käytetty sitä ollenkaan. Pojalla on paksut reidet ja toi Bumbo on jotenkin kauheen kireä hälle. Tuntuu että puristuu siihen. Uimahallireissuilla tuo on ollut tosi hyvä, oon poitsua siinä pitänyt sillä välin kun itse suihkuttelen tai puen. Ollaan hallilla tosin käyty vasta 2 kertaa... Meillä sitteri oli kyllä johki puolen vuoden ikään paljon parempi ratkaisu kuin Bumbo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistä löytyy vauvalle peitto ja tyyny ja millaiset niiden olisi hyvä olla?

 

Äitiyspakkauksessa tulee mukana peitto, unipussi voi myös olla hyvä vaihtoehto. Tyynyä ei alle 1-vuotiaalle suositella käytettäväksi lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiyspakkauksessa tosiaan tulee mukana mun mielestä hyvä peitto ja pussilakana (väri ei välttämättä mielellytä silmää) Tyynyn ostin anttilasta, mutta neuvolan suositusten mukaan en ole sitä neidille käyttänyt.

 

Neidillä on sängyssä peitto ja käytetään myös unipussissa, joka rauhoitti meidän yöunet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Ikeassa myydään vauvan peittoja ja tyynyjä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta äitiyspakkauksen (ja Ikeankin) vauvatäkki on aika iso, meillä on käytetty pientä fleecehuopaa (olisiko n. 70x100) pussilakanan sisällä. Hyvin tarkenee, kun makuuhuoneessa on kuitenkin vähintään 23 astetta koko ajan (mikä on kyllä ihan liikaa, mutta se on toinen juttu). Nyt ihan äskettäin n. 4 kk ikäisenä alettiin käyttää öisin unipussia, kun peitto ei pysy päällä enää. Varmaan se täkkikin tulee käyttöön joskus, kunhan vauva siirtyy pinnasänkyyn nukkumaan, nykyisessä sängyssä ei ole tilaa sille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, meilläkin fleecehuopa käytössä nykyään. Aluksi oli äp:n peitto mutta tosiaan, vauva tuntuis hukkuvan siihen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli alussa se äp:n peitto käytössä niin, että se oli poikittain sängyssä, toinen puoli siis vauvan alla ja toinen taitettiin päälle peitoksi. Oli sopiva niin (ja peiton sisällä vauva oli hyvä siirtää syömään kun lämpötila pysyi sitten samana takasin siirtäessä).

 

Patjoissa on tosiaan se hygieniakysymys, kun kertyyhän niihin pölyä ja tosiaan jos ei tiedä varmaksi onko puklattu/pissattu vai ei.. Itse ostin sellaisen pestävän patjan, joten sitä varmaan uskallan käyttää seuraavallakin mahdollisella lapsella. Kenenkään muun käytettyä en vaan tahtois ostaa, itsellenikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kuullut ettei käytettyä patjaa suositella siksi ettei voi olla varma miten sitä on säilytetty, siis jos ostaa tuntemattomalta. Siinä voi olla esim. hometta, mikä voi laukaista astman/allergian.

 

Minkä kokoisia lakanoita olette vauvalle ommelleet/ostaneet? ja kuinka pitkään sellaisia vauva-koon lakanoita voi käyttää? Montako lakanakertaa olette hankkineet/tarvinneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Montako lakanakertaa olette hankkineet/tarvinneet?

 

Meillä oli aivan liian vähän pinnikseen sopivia lakanoita (3kpl). Jouduin pyytämään synttärilahjaksi lisää. Meillä poika on kova hikoomaan päästä, patja on jo nyt sellassessa kunnossa että ei tartte suraavalla käyttää. Pään alueelta lakanat värjäytynyt ihan keltaiseksi. No tämä ei ole muodostunut ongelmaksi, vaan oksentaminen. Pojalla on herkkä oksennus refleksi ja tarpeeksi kauan yskittyään yleensä oksentaa. Parhaana päivänä on mennyt kaikki lakanat :huh: Onneksi on rumpukuivain, mutta silti on kiva että on vähän enemmän lakanoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on riittänyt kahdet lakanat. Ihan pikkuisena poika pulautteli paljon ja silloin vaihdettiin tyynyliinaa. Tyynyliinana oli ihan aikuisten tyynyliina kun ne vauvojen on niin pieniä, että niistä meni puklut ohi. Ja noita aikuisten tyynyliinoja kaapissa sitten on enemmän kuin kaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parit lakanat meilläkin, eikä oo koskaan edes sotkeentuneet. Alussa pidettiin harsoa pään alla, kun pukluja joskus tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on neljä lakanaa pinnasänkyyn ja se on ollut ihan riittävä määrä. Aluksi pidettiin harsoa pään alla puklujen varalta ja se riitti useinmiten suojaamaan lakanan. Tosin meen tyttö ei juurikaan puklannut, joten millään megapuklaajalla tuo systeemi tuskin toimii.

 

Pieni vinkki: Pinnasänkyyn sopivan lakanan (tai kaksi) saa pienellä ompeluvaivalla, kun leikkaa normaalikokoisen lakanan kahtia. Normilakana on 150x250 (ainakin useinmiten) ja kun sen laittaa kahtia saa kaksi 150 x 125 lakanaa, jotka sopivat hyvin pinnikseen (meillä ainakin patjan koko on 60x120). Ja tuossa ei tarvitse ommella kuin kaksi suoraa saumaa ja tulee halvemmaksi kuin varsinaisten pinnasänkyyn tarkoitettujen lakanoiden osto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei mitään tyhmiä kysymyksiä tällä hetkellä mielessä, mutta sanoisin vaan ihan ehdottomana vinkkinä edellisiä komppaillen, että tyynyliina ja unipussi vähentää lakananvaihdon tarpeen tosi vähiin! Meillä aluksi sai olla vaihtamassa lakanaa parikin kertaa päivässä puklun tai pissavahingon takia. (varsinkin kun aluksi käytimme kertakäyttöisiä vaippoja, peti oli lähes joka aamu märkä - nyt kestoillaan ja se ongelma poistui. mutta se taas on tarina toinen..)

 

Inhosin lakanan vaihtoa, koska se on aika työlästä ujuttaa se lakana nätisti pinnasänkyyn jossa on aika "tiiviisti istuva" patja, ja sitten reunasuojuksesta puhumattakaan. Aina piti siis suorastaan tapella se homma läpi.

 

Mutta tyynyliina (aikuistenkin käy) pelastaa todella useimmilta puklutahroilta, varsinkin jos laittaa harson imuksi sinne sisään. Mun mielestä pelkkä harso olisi ollut liian karhea kun emme omista kuivausrumpua. Ja paljon helpompi pelkkä tyynyliina vaihtaa kun lakana. Ja pienempi pestä.

 

Ja unipussi taas, ah tuo ihana keksintö.. Jos sattuu pissavahinko, se yleensä stoppaa unipussiin. Säästyy taas lakanat, ja unipussi on helpompi pestä. (kuivuu kyllä hitaammin kuin lakana, mutta eipähän tartte sitä lakanan sänkyyn asettelua harrastaa jatkuvasti..) Paitsi huom, unipussia hankkiessa kannattaa tarkistaa pesutiedot. Meillä toisen unipussin saa pestä vain kolmessakympissä, ja sekös suututtaa. Toisen voi vaikka kuudessakympissä. Ja juu, näitä kannattaa tosiaan olla vähintään kaksi, että voi toinen olla pesussa rauhassa.

Ja unipussi on muutenkin ihan kingi. Pysyy päällä nelikuisellakin (jaloillakin!), toisin kuin peitto. Ei mene naaman päälle, toisin kuin peitto. ja rauhoittaa yösyötöiltä uudelleen nukahtamisen kun lämpötila ei muutu. ja on selkeä iltarutiini - kun mennään unipussiin = mennään nukkumaan yöunille.

Mä vaan rakastuin niin unipusseihin että haluan vaan hehkuttaa sitä koko maailmalle. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inhosin lakanan vaihtoa, koska se on aika työlästä ujuttaa se lakana nätisti pinnasänkyyn jossa on aika "tiiviisti istuva" patja, ja sitten reunasuojuksesta puhumattakaan. Aina piti siis suorastaan tapella se homma läpi.

Meillä ei vielä ole käytännön kokemusta, mutta ostettiin vauvalle ainoastaan muotoonommeltuja lakanoita. Niitä me käytetään omassa sängyssämmekin ja uskoisin että niitä on melkosen paljon helpompi asetella pinnikseen, kuin sellaisia tavallisia lakanoita. Lakanoita meillä on ostettuna 5kpl ja sitten lisäksi varalle äityispakkaukkauksen normi lakana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan kyllä TEK:ä siinä, että jo pinnistä laittaessa valmiiksi meinasi mennä hermo, kun meillä kanssa

tuollainen tosi tiiviisti istuva patja sekä reunasuojus. Ja lakana oli nimenomaan muotoonommeltu, itseasiassa

ajattelin että melkein normilakana olisi ollut helpompi asetella...

 

TEK:lle kiitos vielä noista muista vinkeistä. :) Unipussi on jo, mutta tuo tyynyliinan sisään harso -ajatus ei ollut

kyllä tullut mieleen.

Edited by Noose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä noi pissa vahigot on tullu lähes poikkeuksetta myös unipussinläpi :rolleyes

 

Pinnasängyn petaaminen on kyllä ihan kauheeta. Varsinkin jos joutuu yöllä sitä tekeen hämärässä. Meillä on nykyään harso lakanan alla patjaa suojaamassa pääpuolessa. Meillä jos laittaa jotain lakanan päälle, on se yleensä aamulla rytyssä sängyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.