Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

1029 posts in this topic

Komppaan tota petaamisen hankaluutta.

Homma muuttui helpomaksi, kun hankin petarin pinnikseen. Ja vaihdoin pinnasuojan sellaiseksi, joka on vaan pään puolessa.

 

Yhdessä vaiheessa, kun yövaippojen kanssa oli sopimaton setti menossa (Lidl), niin noita pissavahinkoja kävi parikin ssä. En jaksanut ruveta sänkyä sen kummemmin yöllä laittelemaan, vaan laitoin ison froteepyyhkeen sinne , niin ei tunnu märältä. Aamulla sit vaihdoin lakanat. Riiti, kun yöllä joutui vaihtamaan vaipan ja pyjaman, Ja aamuyöstä sama rumba uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yhdessä vaiheessa, kun yövaippojen kanssa oli sopimaton setti menossa (Lidl), niin noita pissavahinkoja kävi parikin ssä. En jaksanut ruveta sänkyä sen kummemmin yöllä laittelemaan, vaan laitoin ison froteepyyhkeen sinne , niin ei tunnu märältä. Aamulla sit vaihdoin lakanat. Riiti, kun yöllä joutui vaihtamaan vaipan ja pyjaman, Ja aamuyöstä sama rumba uudelleen.

 

Meillä taas Lidlin vaippa on/oli ainoa joka piti yön kuivana, kaikki muut tuli läpi. Mä käytin kanssa tota frotee kikkaa kun en jaksanut alkaa vaihtaa lakanoita yöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys tämäkin, mutta paljon te osakestoilijat olette käyttäneet kertiksiä?

 

Me ollaan hankittu kestovaippoja, ja haluaisin käyttää niitä. Tarjouksesta ostin kuitenkin aikanaan yhden paketin pampersin pienintä vaippaa ja yhden paketin sitä 2 kokoa, koska kuulemma ihan alussa kertikset on näppäriä ja myöhemminkin esim kyläreissuilla. Nyt kuitenkin sain työkaverilta vielä säkillisen kertiksiä enkä osaa arvioida tuleeko ne kaikki käytettyä, vai voisinko antaa niitä pois (työkaveri on saanut nämä entisen työpaikkansa kautta).

 

Yhteensä meillä on nyt varmaan 4 paketillista pampersin 1 kokoa, 2 pakettia 2 kokoa ja 2 pakettia kokoa 3. Ja sitten on tietty ne äitiyspakkauksen vaipat... Eli tuleekohan nuo ihan itse käytettyä, vaikka myös kestoiltaisiin, vai onko vaippoja liikaa? Käytettyähän noi varmasti saa, mutta en haluaisi käyttää kertiksiä vain sen takia että niitä on, jätemäärä kun hirvittää. Toisaalta kun vaipat on jo kätevästi kotona, lipsuu ehkä helpommin kertiksen käyttöön?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

se miten paljon tarvitsee käyttää esim. 1-kokoa, riippuu paljon vauvasta ja tietenkin hänen koostaan.

 

Meidän neiti oli syntyessään 3460g/49cm ja meillä oli tota 1-kokoa ne äippäpakkauksen näytteet ja lisäksi 2 ostettua pakettia ja ne riitti hyvin, sillä sitten oli jo aika siirtyä 2-kokoon. Oisko ikää olli tällöin n. 3 viikkoa.

Neiti on kasvanut ihan normaalikäyrällä, joten lienee aika "peruskokoa" :)

Tota 2-kokoa ollaan nyt käytetty ne näytteet ja lisäksi 1 Pampers-säkki ja 1 Libero-säkki. Nyt ostin kaupasta just lisää noita Libero 2-kokoisia vaippoja. Ja neidillä ikää 1,5 kuukautta. Kavereilta on saatu myös muutamia Muumivaippoja, joita on tullut noiden lisäksi käytettyä.

3-kokoon pitänee siirtyä mahdollisesti ton nyt ostetun Libero-paketin jälkeen...pitänee tarkkailla tilannetta silloin sitten vielä tarkemmin.

Neiti painaa nyt noin 4,9 kg.

 

edit.

me käytetään siis vallan noita kertiksiä.

Edited by star

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elaine: Me käytettiin alussa pelkkiä kertiksiä, mun mielestä niitä meni tosi vähän niitä pieniä kokoja, varmaan 2pkt kokoa 1, 3kokoa 2, sitten piti jo siirtyä seuraavaan ja siinä vaiheessa aloitettiinkin kestoilu.

Nyt kestoillessa menee myös jonkunverran kertiksiä koska en ole mitenkään ehdoton että niitä kestoja pitäis käyttää aina ja kaikkialla. Eli kyläreissuilla ja jopa viikonloppureissuilla toiseen mummolaan me käytetään kertiksiä. Eli kertiksiä menee nyt ehkä n.20-30kpl kuukaudessa..

 

Mut älä nyt etukäteen kertiksiä pois viskaa, jos niitä vaikka meneekin enemmän. Säilyyhän ne hyvän aikaa kuitenkin, niin kai niille joku käyttäjä tuttavapiiristä löytyy myöhemminkin jos ei itsellä tue käytettyä.

Ei mulla ainakaan tule sorruttua kovin helposti kertiksiin siksi että niitä on. Paitsi mun mielestä jos joskus tuntuu että täytyy päästä helpommalla, on ihan täysi oikeus sortua. Pikkuvauva-aika kun voi olla aika rankkaa välillä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty pelkkiä kertiksiä ja 1-koon vaippoja käyettiin vain ne äitiyspakkausessa tulleet. 2-kokoakaan ei tainnut mennä kuin 2 pakettia. Elaine:n tilanteessa varmastikin lahjoittaisin käyttämättömät kertikset eteenpäin sitten kun ovat omalla lapselle pieniä. Sittenhän sen näkee, tuliko kaikki käytettyä vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Olin ehdottamassa samaa kuin hmmm Elainelle... Myös meillä osakestoillaan, samaan tyyliin kuin TEK kirjoitteli, ja itse tekisin siis siten, että (jos tilaa vaan on niin) pitäisin toistaiseksi vaipat itselläni, mutta sitten kun jäisi pieneksi niin lahjoittaisin ne eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Miten en itse tajunnut että voihan niitä antaa eteenpäin vielä kuudenkin kuukauden päästä :rolleyes: Taitaa tuleva äitiys jo tehdä läpiä päähän. Eli teen varmasti kuten te suosittelette, eiköhän meillä ole vintillä sen verran tilaa, ja jos vaipat on siellä, ei niitä tule varmaan "turhaan" käytettyäkään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Varmaan ihan hyviä. Itse vaan jotenkin vierastan noin "teknisiä" lakanaoita. lapsimessuilla joku esittelijäeukko tuli mulle mallipalaa tyrkyttämään, mutta musta tuntui samantein, ettei ole mun juttu.

 

Meillä kestoillaan lähes 100%. Yöllä käytetään kertiksiä. Noi epäonniset Lidlin vaipatkin saatiin meillä menemään, kun käytettiin yöllä niiden päällä villahousuja. En mäkään ihan ehdoton ole noiden kestojen kanssa. Just oltiin risteilyllä enkä sinne ois kestoja kyllä raahannut. Kuten myös viikon Kanarian reissu. Ei meillä olis ees niin paljon kestoja, että voisin sinne ne roudata. Veisivät hirveesti tilaa, enkä mä siellä ois mitään pesulaa niille ruvennut etsimään.

 

Meillä tuli pikkuvauva-aikana käytety kertiksiä jonkiin verran, kun kestot eivät oikeen vielä pelittäneet. Muistelisin kyllä, että noita pienimpiä kokoja ei näytteiden lisäksi paljoa mennyt. Poika kylläkin kasvoi toi nopeesti.

 

Vaikka mielelläni kestoilen, niin otan ilomielin ilmaiset kertiksetkin vastaan. Voi niitä silloin tällöin käyttää ja öisin pidetään. Olin tyytyväinen, kun lapsimessuilta sain kassillisen Pampersseja, vaikka ovatkin vielä hiukan isoja meidän pojalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko niitä puuvillaharsoja tarvitaan vastasyntyneelle? Siis jos tarkoitus ei ole käyttää niitä vaippoina vaan lähinnä puklurätteinä? Tuleeko äitiyspakkauksen määrällä toimeen? Riippuhan tämä toki varmaan siitä, miten pulauttelevaa sorttia vauva on, mutta että saisi edes jotakin ideaa...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle olis riittäny ne äippäpakkauksen harsot, mut meillä ei typy pulautellut käytännössä ollenkaan. Sain kuitenkin siskon peruina lisäksi jonkun 20 vanhaa harsoa (on olleet peppupyyhkeinä) jotka kaikki olisivat varmaan olleet tarpeen jos pulautuksia olis tullut.

 

Eli jos ajattelet että vauva syö alkuun parin, kolmen tunnin välein = 8-10 krt/vrk ja pulauttaa vaikka joka toinen kerta niin se tekee jo 4-5 harsoa per vuorokausi (siis jos et halua siihen samaan rättiin pyyhkiä useampaa puklua, hajut kun voi olla aika mahtavat jo sen kerran, parin jälkeen). Ja jos et halua pestä pyykkiä ihan joka päivä, niin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu tosiaan kuinka paljon vauva pulauttelee-ei ehkä kannata hankkia etukäteen enempää jos on esim. äitiyspakkauksen harsot.

Meillä molemmat pojat pulauttelivat tosi paljon ja harsoja kului päivässä monen monta :o eli meillä ei äitiyspakkauksen määrä riittänyt millään vaikka kone pyöri päivittäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yksi harso sängyssä päänalusena, yksi sohvalla imetystä varten, yksi hoitolaukussa ja yksi hoitoalustalla. Pari on pyykissä ja yksi aina hukassa :lol: Yleensä riittää tämä määrä. Vauva puklailee välillä, mutta pukluisetkin harsot pysyvät kyllä käytössä. Esim. hoitoalustan pyllynkuivausharso voi ihan hyvin olla vähän puklussakin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poju pulautteli alle puolivuotiaana aika komeasti. Laskeskelin, että meillä oli n. 40 puklurättiä kierrossa :rolleyes: Omista kokemuksista huolimatta mäkin suosittelen, että ostaa vasta lapsen synnyttyä lisää, jos tarvetta ilmenee. Ellei nyt jotain tosi hyvää tarjousta löydä... Kattoo vaan etukäteen, mistä vois käydä ostamassa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ois varmaan pärjätty pakkauksen harsoilla, mutta ne oli niin rumia kun harmaantuivat pesuissa, että tilasin jostain nettikaupasta kivoja värikkäitä. Siis ihan yksivärisiä olivat kun en tykkää mistään sarjakuvakuoseista, mutta eri värisiä otin muutaman. Kivoja ainakin kyläillessä, on vähän nätimpi harso imettäessä ja just puklujen varalle.. Ne oli vähän isompiakin ja ehkä myös hieman paksumpia. En kyllä muista mistä tilasin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kuviollisia harsoja puklukäyttöön 8kpl ja tolla määrällä pärjättiin melko hyvin. Meillä oli kans suunnilleen silleen, että sohvalla 1, lattialla 1, imetystuolilla 1, sängyssä päänalusena 1 jne. Jos kaikki oli likaisena, niin käytettin Ikean pikkupyyhkeitä. Lisäksi meillä on arsenaali valkoisia harsoja, mutta ne ovat vaippakäytössä. Sittemmin nuo Ikean pikkupyyhkeet ovat päätyneet vaippojen imuiksi, ja pukluharsot seisovat lähes käyttämättöminä, kun harvemmin tulee enää pukluja. Kyllä niillä edelleen jonkin verran jotain safkan mäskejä naamalta pyyhitään, mutta vähemmällä käytöllä ovat tätä nykyä.

 

Samoin on peppupyyhkeiden kanssa käynyt. Aiemmin tuli lähes aina pissavahinko hoitopöydällä. Parhaimpina päivinä saattoi mennä 5 pyyhettä ja hylly oli lähes tyhjä aina. Nyt saatetaan yhdellä pyyhkeellä pärjätä monta päivää. Tai pärjättäis varmaan useempi viikkokin, mutta laitetaan kuitekin pesuun parin päivän välein. Pissavahinkoja ei siis enää käy.

 

Tästä voisinkin päätellä, että iskohan mun aiheellista siivota hoitopöydän välikkö' noista pyyhkeistä ja harsoita. Vois sinne laittaa jotain muuta tilalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin noita kuviollisia harsoja Anttilasta semmoisen kuuden kappaleen paketin, mutta minusta ne ei ime yhtä hyvin kuin valkoiset (vaippa-)harsot. Tietenkin jos noitakin pesisi ja pesisi, niin ehkä imukyky paranisi, mutta tuntui melkein yhtä tyhjän kanssa olevan niillä puklujen pyyhkiminen, kun kaikki jäi vain lillumaan harson päälle. <_<

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muuten muistanutkaan, mutta alussa meilläkin oli Ikean laput päänalusina. Sen takia ne harsot riittivät silloin vaikka vauva puklaili koko ajan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siis ne sellaset pienet, nää?:

12404_PE090073_S3.jpg

 

Meillä meni puklut auttamatta ohi noin pienestä lapusta, vaikka poju ei edes kovin kaaressa puklaillut... Mutta noi oli aivan loistavia pissasuojuksia! Vaipan vaihdon yhteydessä käytetään edelleen. Ei onnistu poju kastelemaan vanhempiaan ;)

 

Nyt meilläkään ei ole enää pariin kuukauteen puklurättejä tarvittu. Iso pino niitä onkin kaapissa turhan panttina. Ja sama homma noiden pyllypyyhkeiden kanssa kuin Haaviksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin. Tyhmiä kysymyksiä.

Oon tässä yrittänyt tutustua turvakaukaloihin ja pohtia mikä mahdollisesti kävisi meidän pieneen ja vähän vanhaankin Renaultiin sekä appivanhempien isoon ja uuteen Landroveriin. Olishan se hienoa että sama turvakaukalo kävisi molempiin autoihin, joita käytämme.

 

- Meidän autossa ei ole airbageja, eli voiko lasta pitää selkä menosuuntaan etupenkilläkin, vai pitääkö kaukalon olla aina takapenkillä? Takapenkki on varmaan aina parempi vaihtoehto, vai?

 

- Mitä tarkoittaa auton kolmipistevyö? :blink: Mistä mä tiedän onko meillä sellainen?

 

- Kuinka mahdollista on, että kun ostamme turvakaukalon jonka mainostetaan käyvän lähes mihin tahansa autoon se ei käykään meidän autoon? Onko jossain vaikka listaa siitä, mitkä turvakaukalot käyvät mihinkin automerkkiin vai pitääkö meidän mennä johonkin lastentarvikekauppaan ja sovittaa kaikki kaukalomerkit läpi?

 

Hienoa, jos joku osaa vastata... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaukalon voi laittaa etupenkille, jos airbageja ei ole.

 

Kolmipisteturvavyö on sellainen, jossa vyä kulkee rinnan yli ja lantion päältä. On siis kiini ala- ja yläreunastaan ja kiinnitetään toiselle puolelle lukolla. Kaikkien autojen etupenkeillä on tällaiset. Lisäksi takapenkeillä on ainakin kahdelle matkustajalle kolmipistevyöt.

 

On melko epätodennäköistä, ettei kaukaloa saisi autoon. Periaatteessa turvavyö voi olla liian lyhyt. Kannattaa kokeilla se kaukalo, jonka meinaa ostaa, jos epäilee, että vyö voi olla lyhyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.