Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

1029 posts in this topic

^Itse olen pistänyt tuon froteelakanan kyllä kuivausrumpuun pesun jälkeen. Hieman miedommalle lämmölle vain. Hyvänä on pysynyt tuosta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostettiin kavereilta eilen siisti ja hyväkuntoinen gracon turvakaukalon joka on ollut vain yhdellä lapsella käytössä, mutta on silti vanhahko. Kaukalo on ostettu uutena ilmeisesti vuonna 2002.

 

Onko kellään tietoa, että käykö mikään jalusta noin vanhalle gracolle?

Lastentarvikeliikkeestä tuo varmaan selviäis, mutta kysyn nyt eka täältä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Missä vaiheessa vauva alkaa käyttää tyynyä?

 

 

Sitten kun lapsi itse ottaa tyynyn, on mua opetettu. Esim makaa pinniksessä peitto tai pehmolelu säännöllisesti pään alla, eikä vain matki vanhempia ja ota tyynyä. Sitten on meille ostettu ekat lasten tyynyt =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikko oli otain 8-9kk kun alkoi käyttämään tyynyä nukkuessaan :) Tosin ei mitään kamalan korkeaa tyynyä...

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostettiin kavereilta eilen siisti ja hyväkuntoinen gracon turvakaukalon joka on ollut vain yhdellä lapsella käytössä, mutta on silti vanhahko. Kaukalo on ostettu uutena ilmeisesti vuonna 2002.

 

Onko kellään tietoa, että käykö mikään jalusta noin vanhalle gracolle?

Lastentarvikeliikkeestä tuo varmaan selviäis, mutta kysyn nyt eka täältä :)

 

Jos se on AutoBaby, siihen käy AutoBabyn alusta. Sitä ei kuitenkaan ole myyty erikseen, eli jos ei kaukalossa ole alunperin ollut alustaa, ei siihen sellainen käykään. AutoBabya on ollut muistaakseni myynnissä kahta mallia, AutoBaby ja AutoBaby II, joista jälkimmäisen alusta ei varmaankaan sovi vanhempaan malliin.

 

Toinen juttu on kyllä, kannattaako 7 vuotta vanhaa kaukaloa enää käyttää. Meillä Gracon kaukalossa oli pohjassa leima, jossa oli "viimeinen käyttöpäivä" 6 vuoden päässä valmistusajankohdasta. Ohjekirjassa suositeltiin hävittämään kaukalo 5 vuoden käytön jälkeen niin, ettei sitä voi käyttää enää. Yleensä suositellaan, että turvakaukaloita käytettäisiin korkeintaan 5 vuotta, turvaistuimia 5-7 vuotta. Vanhoissa turvakaukaloissa ja -istuimissa materiaalit ovat haurastuneet, turvallisuusvaatimukset eivät välttämättä vastaa nykyisiä ja usein ohjekirjakin on hukassa, mikä helposti johtaa vääränlaiseen käyttöön.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja vanhoista istuimista vielä minultakin; myöskään vanhojen istuimien lukkoja (vöiden siis) ei ole pitkään aikaan käytetty, ei voi olla varma että toimivatko oikein!

siksi periaatteessa ei kannataisi säästellä vanhoja istuimia, jossei ole aika piakoin tiedossa lisää lapsia. vaan myydä pois, niin saa uudesta istuimesta jonkin verran varmasti rahaakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai, enpä ookaan kuullu tuosta ennemmin :huh:

 

Kaukalo on tosiaan vanha, mutta näyttää ihan käyttämättömältä.

Ollaan sitä katteltu ja tutkittu nyt paljon. Tultiin siihen tulokseen että käyttöön otetaan kaikesta huolimatta. Niin hyvässä kunnossa se on ja meidän ajot on todella pienet.

Ehkä kerran viikossa käydään autolla kaupassa jos sitäkään. Ja jos se sikainfluenssa iskee niin ei vauvaa todellakaan kuljeteta missään ylimääräisissä paikoissa. Enemmän meillä on vaunut käytössä. Pidemmillä (n.20km.) matkoilla käydään ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.

Joten meille tuo kaukalo on oikein passeli :)

Oon jonkun ielestä ehkä vastuutn äiti, mutta kaikki saa ajatella mitä haluaa.

 

Myydäänhän niitä käytettyjä kaukaloita lastentarvikeliikkeissä. Ja suurin osa on paljon huonommassa kunnossa kun tuo meidän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo niin myydään =) mutta toisaalta ei ne uudetkaan paljoa maksa (riippuen mitä lisäjuttuja haluaa, isofix jne), tai lähipiiristä saattaa myös löytyä uutta halvalla. en usko tuohon että uusi istuin pitäisi olla aina, käytettykin käy jos juuri tietää iän, ja ettei ole kolaroitu yms.. eli siis kunhan myyjä olisi tuttu, itse ainakin voisin ostaa =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko olemassa luonnonkumisia pullotutteja? Mietin, joiskohan tyttö paremmin tuttipullosta, jos tuttiosa olisi luonnonkumia eikä silikonia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpi hoitoalustamalli on parempi: päästä ja reunoilta pehmustettu ja korotettu vai ainoastaan reunoilta pehmustettu ja korotettu?

 

Kuvat selvennyksenä.

HoitoalustaAcrylYantourJaKirahvit.jpgHoitoalustaretromusta.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on tuollainen reunoilta pehmustettu ja korotettu. Muutamia kertoja poika on lyönyt päänsä hoitopöydän laitaan kun on hötkyillyt ja potkaissut vauhtia esim. äidin vatsasta. Itkuhan siitä on tullut <_< Hoitoalusta on kyllä jämäkkä. Tuosta toisesta mallista ei tosin ole kokemuksia kuin yleisistä hoitohuoneista ja alustat on vaikuttaneet aika lerpukoilta. Meidän hoitoalustasta saa päällisen irti, mikä on kätevää pesun kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt jos ostaisin hoitoalustan niin ostaisin tuollaisen oikeanpuoleisen mallisen. Vasemmanpuolen mallissa on ompelusaumat alustan päällä joista imeytyy esim. alustalle tulleet pissat alustan sisuksiin :huh:<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellainen alusta jossa on sekä reuna että pääty pehmusteet. Sellainen ikean puhalettava malli. On ollut tosi hyvä käytössä, sen voi vaan suihkuttaa puhtaaksi jos on tarvetta. Meillä on siinä päällä irroitettava päällinen joka on myös helppo pestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostaisin nyt mahdollsimman ison hoitoalustan, ,meidän pikkupiian hoitoalusta, jossa on korotetut reunat ja pääty on jäänyt jo pieneksi, jalat tulee yli. Nyt on sitten pyyheviritys jalkopäässä, ettei jalat kolise hoitopöytään. Varmaankin tuollainen malli, jossa pääty on avoin, menee pidempään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on sellainen alusta jossa on sekä reuna että pääty pehmusteet. Sellainen ikean puhalettava malli. On ollut tosi hyvä käytössä, sen voi vaan suihkuttaa puhtaaksi jos on tarvetta. Meillä on siinä päällä irroitettava päällinen joka on myös helppo pestä.

Me ostettiin myös Ikean puhallettava-alusta kun Pikku-Piian alusta jäi pieneksi. Tykkään tosta Ikean mallista just sen helppohoitosuuden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellanen alusta, jossa on pehmusteet päässä ja reunoilla. Päädyn kulmissa on muoviset nepit, joilla taitteet saa auki, jolloin se päätyja reunat kippaa ja alustan saa siten isommaksi. Oon ollut tosi tyytyväinen tohon. Ostin sen aikanaan käytettynä 2 eurolla. On ton mallisia myynnissä edelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kapea malli jossa on ne reunat sellaista kovempaa pehmustetta. Päädyissä ei ole mitään. Alusta on siitä todella hyvä ettei siinä pääse kääntyilemään kapeutensa vuoksi ihan helposti. Päällistä meillä ei siinä ole kun neito tykkää pisutella päivittäin kun vaihdetaan vaippaa. Mulla on pepun alla ikean pesulapu(sellainen pikkupyyhe) joka sitten vain laitetaan pesuun vahingon sattuessa. Eli oikeanpuoleista äänestän!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on sellanen alusta, jossa on pehmusteet päässä ja reunoilla. Päädyn kulmissa on muoviset nepit, joilla taitteet saa auki, jolloin se päätyja reunat kippaa ja alustan saa siten isommaksi. Oon ollut tosi tyytyväinen tohon. Ostin sen aikanaan käytettynä 2 eurolla. On ton mallisia myynnissä edelleen.
Meillä samanlainen, hankittiin nyt kesällä Lastentarvikkeesta. On helppo puhdistaa. Meillä päällä pidetään harsoa tms. helposti vaihdettavaa ja pestävää pientä kangasta, tyttö tekee täälläkin hyvin usein pissat alustalle vaippaa vaihdettaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako vauvan oloa turvakaukalossa viilennettyä mitenkään? Auttaisiko joku kangas alle aseteltuna (turvavöiden kohdalle tietysti reiät leikattuna), esim. fleece, vai onko vaan kuumempi niin? Fleecehän ei tietenkään ole mikään luonnonmateriaali... Toimisikohan villa? Onko kenelläkään mitään ideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saako vauvan oloa turvakaukalossa viilennettyä mitenkään? Auttaisiko joku kangas alle aseteltuna (turvavöiden kohdalle tietysti reiät leikattuna), esim. fleece, vai onko vaan kuumempi niin? Fleecehän ei tietenkään ole mikään luonnonmateriaali... Toimisikohan villa? Onko kenelläkään mitään ideoita?

 

Maxi-cosilta ainakin just tohon tarkoitukseen summer cover. Se on irto päälinen joka laitetaan vaan siihen päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saako vauvan oloa turvakaukalossa viilennettyä mitenkään? Auttaisiko joku kangas alle aseteltuna (turvavöiden kohdalle tietysti reiät leikattuna), esim. fleece, vai onko vaan kuumempi niin? Fleecehän ei tietenkään ole mikään luonnonmateriaali... Toimisikohan villa? Onko kenelläkään mitään ideoita?

Mä tein äitiyspakkauksen harsosta halpisversion, tein reiät harsoon vöiden kohdalle. Kaunishan se ei ole, mutta ajoi asiansa ihan ok. Montaa kertaa sitä ei olla jouduttu käyttämään, eikä rumuus ole autossa haitannut, tyttöä kun ei ole kaukalossa tarvinnut ihmisten ilmoilla kuljettaa (travelsystem).

 

Tuskin näitä hellepäiviä enää kauhean monta on tulossa ;)

 

edit. Älä fleeceä ainakaan laita, se on ihan tosikuuma. Tytön selkää hiosti talvellakin jääkarhupussin fleeceselkäosa.

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen laittanut pienen froteepyyhkeen neidon taakse joka sitten imee kosteuden. Eihän se oloa viilennä mutta tekee olon mielyttävämmäksi. Pitkillä matkoilla olen viuhkalla viilentänyt neidon oloa. Joo, viiden tähden palvelua B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on harso myös ollut-on se kummaa ettei kaukaloa saa jollain hiostamattomalla kankaalla. mitenhän etelän maissa lapset kärsisivät, jos käyttäisivät edes istuimia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En mä usko, että se on pelkkä kangas, mikä hiostaa. Eiköhän se kuppimainen asento ja styroxtoppaus ainakin edesauta hiostamista. Itselle tulee kuuma jo pelkästä ajatuksesta, että samanlaiseen joutuisi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.