Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

1029 posts in this topic

Meil oli MUM tutteja joissa oli se rasia valmiiksi. Ne pysty steriloimaan kyllä, mutta jos sul on siis erillikseen ostettu rasia jossa meinasit säilyttää tutit niin siihen riittäis pelkkä lämpösellä vedellä ja ehkä tilkalla pesuainetta pestä? Se rasia ei kuitenkaan perjaatteessa mene likaiseksi koska siellä säilytetään puhtaita tutteja?

 

Ja rintakumi, mul oli ne kans isompia kun nänni ja toimi hyvin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aventin tuttien mukana tuli rasia ja siinä lukee että ei saa steriloida. Sitten taas olen ostanut aiemmin tällaisen BabyOnon rasian ja siinä ei ole ohjeita mukana mutta tajusin vasta jälkikäteen että näyttää kyllä siltä ettei kestä keittämistä.

 

Muoks: Nyt kun katsoin tarkemmin niin ei tuo Aventin rasia edes ole säilytystä vaan vain myyntiä varten, se oli kiinni vaan tarroilla eikä siis avaamisen jälkeen pysy kiinni enää ollenkaan... :rolleyes:

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Typeriä kysymyksiä ei olekaan ;)

 

Rintakumien ei tarvii olla nännien kokoiset. Harvalla varmaan on niin isot nännit :rolleyes: Kun vauva imee rintaa, niin rintakumit "täyttyvät" rinnasta.

 

Itse säilytin keitettyjä tutteja aluksi jossain hyvin tiskatussa rasiassa (nykyisin ne on millon missäkin :P ). Meilläkin oli yksi Aventin tutti, mutta en uskaltanut keittää sitä suojaa, kun en tiennyt voiko niin tehdä. Mutta siis ajattelisin, että hyvin tiskattu rasia kelpaa. Tutista kuolee kuitenkin steriloimalla ne pöpöt, joita tulee maidosta, lattialta jne. Samoja pöpöjä ei sitten varmaan siellä steriloimattomassa rasiassa ole. Näin kertoo minun maalaisjärki... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä ajattelin sitä sterilointia lähinnä ennen käyttöönottoa kun täytyyhän ne tutitkin keittää ennen kuin ottaa käyttöön, olettaisin että sen takia että valmistusprosessissa niihin voi jäädä jotain kemikaaleja. Mutta voisihan sitä tietysti kuvitella että kumiin/silikoniin jää erilailla kuin muoviin..

 

Muoks: Niin no, nyt kun mietin niin eihän se Aventin suoja edes koske siihen tuttiosaan... :D

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin tietysti. Se voi tietysti olla niin kuin sanoit, ettei muoviin jää välttämättä ne valmistusvaiheen kemikaalit ja pöpöt kiinni samalla tavalla kuin silikoniin tai kumiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä mä sitten luotan että tiskattu rasia ja suoja riittää. Sitä on vaan niin epävarma kaikesta juuri nyt. :rolleyes: Kiitos OltsunÄippä ja Esmeralda! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen keittänyt aventin tuttien "korkit", ei ne miksikään menneet vaikka keitin niitä todella monta kertaa. Itse säilytin tutteja ja tuttipullojen imuosia ihan normaalissa keittiöpurkissa jonka vaan tiskasin hyvin. Siellä ne nököttää edelleen ja pitäisi miettiä että mitä niille tehdään kun ei ole tarvetta enää?

 

Eikös se aventin rintakumi ole hieman perhosen näköinen(ei muista enää)? Ainulla taas on pyöreä se nännin peittävä osa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aventit tutit on kyllä siitä tosi käteviä että niissä on se imuosaan kiinnitettävä suoja, ja sen tosiaan voi keittää. Sen sijaan sitä koteloa ei tosiaan kannata keittää, joku on ehkä saattanut sitä kokeilla ja sehän suli :rolleyes: Noin muuten meillä säilytetään tutteja isossa lasipurkissa. Sen voi pestä tiskarissa ja sen jälkeen vaikka huuhdella kiehuvalla vedellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aventin rintakumit on tällaiset:

 

37101-062_0602_6a6.jpg

 

Ostin siksi että Ainun normaalikokoiset oli 24 mm ja nämä oli 21 mm niin ajattelin että on edes pikkusen pienemmät..

 

Kiva tietää että ne Aventin tupet voi keittää! Ja siitä kotelosta muokkasin tuonne ylemmäksi että nyt vasta huomasin ettei se oikea säilytyskotelo olekaan vaan myyntiä varten vain, ei pysy enää kiinni niitten tarrojen poistamisen jälkeen..

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rintakumeista: Itse huomasin vasta tänään (muualta, en edes tiennyt että täällä oli tästä keskusteltu) että kumeja on eri kokoja. Minulle se sairaalassa tarjottu (en tiedä merkkiä) oli ainakin aivan liian suuri, uskoisin että Ainun 16 mm voisi olla jopa sopiva. Niitä saa ainakin netistä, jos ei kaupasta löydy.

 

Varmaan liian suuri rintakumi aiheutti minulla sen, että nännin juureen tuli kipeä haavauma. Ei ollenkaan niin paljon kipeytynyt se rinta, jolla imetin vain "paljaaltaan". Kyllähän nänni venyy vauvan imiessä, mutta ei määräänsä enempää. Jos on matalat rinnanpäät, niin voi olla, että pienempi rintakumi on parempi.

 

Eikä se iso kumi muuten oikein kunnolla tahtonut mahtua vauvan suuhunkaan :lol: Onneksi vauva osasi imeä ilmankin, kunhan vähän harjoiteltiin. Ja millaisesta nännikateudesta tässä on saanutkaan kärsiä, kun olen kuvitellut, että olen suunnilleen ainoa maailmassa joka on näin olemattomilla nänneillä joutunut imettämään :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aikanaan löysin ainun 16mm rintakumeja stockmannilta. Niistä on olemassa välikokokin, mutta sitä ei saa Suomesta (kysyin berneriltä). Canpol babies merkillä on myös hieman erilaisella profiililla tuommoinen pienempi kumi. Sen muoto on pallomainen, kun ainu on sellainen kartio :) Jos vauvalla on pieni suu, pienempi kumi on paikallaan, mutta jos on vaan kyse nännien kipeytymisestä niin isompi voi olla miellyttävämpi käyttää. Sattuu nimittäin aika lailla käyttää liian pientä kumia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rintakumeista: Itse huomasin vasta tänään (muualta, en edes tiennyt että täällä oli tästä keskusteltu) että kumeja on eri kokoja. Minulle se sairaalassa tarjottu (en tiedä merkkiä) oli ainakin aivan liian suuri, uskoisin että Ainun 16 mm voisi olla jopa sopiva. Niitä saa ainakin netistä, jos ei kaupasta löydy.

Mistä löysit netistä?

 

Muoks: Ja tosiaan, Ainun sivuilla sanotaan että Suomessa on myynnissä S- ja L-koko. Aika hölmöä että M ei ole.. :rolleyes:

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä löysit netistä?

 

Muoks: Ja tosiaan, Ainun sivuilla sanotaan että Suomessa on myynnissä S- ja L-koko. Aika hölmöä että M ei ole.. :rolleyes:

 

 

Ei kysytty multa, mutta ainakin Babystylen sivuilta löytyy: linkki

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiits! Tuleekohan nää pienemmässä kuin metrisessä laatikossa? ;)

 

*naurukuolema* :lol: :lol: Ei muuten varmaan tule, ku tuolla on aika paljon kaikkea muutakin tuiki tarpeellista! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Britti-Amazonilla on myös sitä välikokoa, löytyy merkillä Medela ja on siis ihan sama kuin tuo Ainu. Shoppailin vähän eilen ja sattui silmään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En tiedä, mutta tuosta tuli mieleen: pitääkö pinnasänkyyn tuleva petari ja peitto pestä ennen käyttöönottoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Patjaa en lähtis pesemään mutta petarin ja peiton kyllä. Uusissa petivaatteissa on mun mielestä ainakin sellanen omituinen teollinen haju ja kait niissä jotain kemikaalijämiäkin saattaa olla. Ei se pesu ainakaan haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin peiton mutta en patjaa, petaria meillä ei pojalla olekkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meil tykättiin Pampersin :) Poika halus aina kielenkin putsattavan silloin kun naamasta pyyhittiin ruokaa pois :P Kieli ulos vaan ja huuto tuli jos sitä ei samalla putsattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelen Liberon tai olikohan ne Pirkan (sellanen keltanen pakkaus), joissa on muoviläppä siinä pakkauksessa. Sellasista saa helpommin otettua yhden pyyhkeen kerrallaan. On niin ärsyttävää ottaa niitä yhdellä kädellä, kun ne tarttuu toisiinsa ja tulee kaikki kerralla ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pirkan on se keltanen paketti. Meil oli Natusanilta se rasia, jonne täytettiin Pampersin paketteja. Liberot haisee mun mielestä pahalta :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.