Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

1029 posts in this topic

Mun mielestä mun äiti on pitänyt harsoa vaunuissa eli 70- ja 80-luvuilla.

 

meillä pidetään harsoa vaunuissa klipsuilla kiinni aina sen takia että jos aurinki paistaa niin harson saa nopeasti alas eikä takaa tuleva aurinko paista vauvan silmiin/kasvoille. Samoin laitan harson aika usein alas kun vauva on nukahtanut niin saa olla ihan omassa rauhassa. Mutta jos vauva on hereillä ja aurinko ei paista selän takaa vaunuihin tai on pilvessä kokonaan niin nostan harson kuomun päälle. Ja tosiaan, ei siellä kopassa taida kuuma tulla harso alhaalla kun harso on kiinni vain ylhäältä ja sinne pääsee ilmaa sivuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei harsoa pidetä edessä kuin auringon paistaessa suoraan vauvan naamaan. Silloinkin yleensä laitan harson niin, että peittää vain puolet suuaukosta ja toiselta puolelta virtaa ilmaa sisään. En pidä siitä, että harson kanssa vaunuun ei pääse kunnolla raitista ilmaa. Uskon, että on paljolti tottumiskysymys osaako vauva nukkua ilman harsoa. Meillä kun sitä ei ole koskaan käytetty, vauva osaa nukahtaa ja nukkua hyvin ilmankin. Vedetään vain kuomu ylös ja peitto päälle ja vauva tietää, että on uniaika. Kuomussa on vielä aurinkosuojaläppä, joka tulee pidemmälle kuin kuomu, pimentää aika hyvin. Hyttysverkko meillä on musta, niin se vähän myös hämärtää ja suojaa. Sadesuojaakaan meillä ei käytetä kuin pakolla sateessa, vauva tuntuu sitä inhoavan, kun tuleehan siellä alla tosi hiostava ilma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa, kiitos vastauksista. Oikeastaan aika hassua, ettei nykyvaunuissa sitten ole valmiina "verhoja". Mikähän valmistaja keksisi laittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko FlexiBath kokoontaitettava amme niin tukevaa tekoa, että sitä voisi pitää sellaisten kylpyammeen jalkojen päällä?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En laittaisi, se on kuitenkin hiukan vetelän oloinen nostettaessa, jos sisällä on vettä. Seinät siis antaa vähän periksi, joten en uskaltaisi pitää muualla kuin tukevalla pöydällä (pikkuvauvan kanssa) tai lattialla

 

Tarkennuksena vielä, että ne seinät siis sinänsä on ihan tukevat, mutta saumat tietenkin joustaa, koska muutenhan sitä ei saisi taitettua kasaan.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tää Ikean kävelykärry mistään kotoisin? Tai siis onko paljon eroa Brion kärryyn?

(oho, kuvasta tuli vähän iso. Sorry :)

ekorre-toddle-truck__21550_PE106496_S4.jpg

 

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiinnolla luen harsokeskustelua ja vinkkejä. Oon itsekin tuota harsoa kovasti ihmetellyt vaunuissa, se on jotenkin niin tylsän näköinenkin ja tuntuu, että ilmiönä uusi, viime vuosien juttu. Nykyäänhän voi hankkia sellaisia vaunuverhoja eli ajaa harson asiaa mutta on ihan suunniteltu vaunuaukon eteen klipsuineen. Hieman kivemman näköinen ja ehkä sellainen saatetaan hankkiakin käytettäväksi vain jos ehdoton tarve tulee suojata itse vaunu-aukkoa jostain syystä.

 

Flexibathia en laittaisi kylpyammeen jalkojen päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme tyhmimpiä kysymyksiä, mutta menkööt... Miten pinnasängyn muotoonommellut lakanat taitellaan siististi? Kokeilin esim. taittaa lörpäkkeen kahtia ja rullata, mutta kamalia kurttukasoja noista vaan tulee. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos laittais silleen, että ensin suoraksi niin, että se kuminauhat on yläpuolella, sitten taittelee niiden saumojen kohdalta ne reunat sisälle ja sit rullaa/taittelee..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mei. Mun aivot ei vaan nyt oikein toimi (vatsatauti vei voimat ja näköjään järjenkin), enkä meinaa hahmottaa kohtaa "taittelee niiden saumojen kohdalta ne reunat sisälle".

 

Kun ojennan lakanan niin että se on kaksinkerroin ja kuminauhat on yläpuolella, lakana muistuttaa muodoltaan meloniviipaletta tai Nooan arkkia. :D Siinä on sitten nuo saumat kaksin kappalein molemmissa päädyissä, ja niiden kohdalta siis lakana jo valmiiksi poimuilla. Jos nuo "päädyt" yritän taittaa sisäänpäin, niin luomus on jo tuhannella kurtulla ennen rullaamista/taittelemista.

 

Oon niin hitaalla että tarvitsisin varmaan kuvallisen ohjeen. :girl_sigh: Ruttu mikä ruttu. Mutta eipä nuo aluslakanat niin kauas sängystä näy vaikka kurtussa olisivatkin, harmi vaan että kurttukasat vie kaapissa enemmän tilaa. Tai sitten vois jaksaa kysyäö vinkkiä lakanoiden ostopaikasta, jos tietävät sielläkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Levitä lakana esim. sängylle tai lattialle niin, että reunat on päälle päin, mutta muuten lakana on yksinkerroin. Siitä sitten taita kahtia ihan kuin tavallinenkin lakana. Eli reunat jää sisälle taiteltaessa. Aivan sileäksi ei saa millään, mutta ihan riittävän siistiksi kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Sionallekin. Jotenkuten sain nuo taiteltua, tuloksena vaihtelevan poimuisia pötkylöitä - ei siis ihan muodottomia kasoja kuitenkaan. Ehkä tässäkin hommassa harjoitus tekee mestarin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten kaukalon saa pysymään ostoskärryissä? Siis kun jotkut nostaa sen siihen avattavan lasten istuinosan päälle? Pysyykö se siinä tarpeeksi hyvin, kun jotenkin se näyttää niin huteralta. Onko siinä joku kikka, miten sen saa pysymään. Ja jos se ei ole ole turvallista, miten kaksivuotiaan ja pienen vauvan kanssa käydään kaupassa? Meidän prismassa ei ole ainakaan sellaisia autokärry-vauvankaukalo-kärryjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli lapset tuplissa, tai vaan yksi mukana, tai sitten taviskärryt. isompi istui siinä istuinosassa ja vauva kaukalon kanssa sinne ostoskärryn päälle. se pysyy siinä ihan perässä hyvin, missä se kärry kapenee. ei siis missään tuplakärryissä tuskin pysyisi :D

 

täällä näkyy aika uhkarohkeita (mun ja miehen mielestä ainakin) tapauksia, kaukalo laitetaan kaupan KAUKALON päälle.

 

a) miten kaksi päällekkäistä kaukaloa voi olla tukeva

B) vievät sitten kaukalokärryn niiltä jotka tarvis..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaukaloon ratasosa johon kaukalo napsautetaan kiinni. Harvoin käyn kaupassa esikoisen ja vauvan kanssa yksinäni, yleensä ollaan koko porukka, jolloin mies työntää kärryjä ja minä vauvaa /toisin päin. Tuo on loistava systeemi, kun ei tarvi vauvaa siirtää mihinkään ja ei turvallisuuskaan mietitytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikissa minun katselemissani kaukaloissa on ne urat, ja niiden avulla kaukalo pysyy tosi hyvin. Aikaisemmin itsekin mietin, uskaltaako sitä kaukaloa muka siinä pitää, mutta kun ekan kerran itse kokeilin, niin sen jälkeen ei ole ollut pienintäkään epäilystä. Siihen kärryosan päälle poikittain voi myös laittaa, jos on vain yhden lapsen kärryt ja istuinosa tarvitaan taaperolle, mutta silloin ei kyllä oikein ostoksia saa sinne laitettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mun kaverilla kyllä on negatiivinen kokemus tuosta kaukalosta ostoskärryjen yläosassa pitämisestä. Heidän poika tipahti siitä alas ja pää osui lattiiaan. Onni onnettomuudessa mitään ei tapahtunut (ei kait edes aivotärähdystä), mutta sen jälkeen en oo edes harkinnut laittavani kaukaloa siihen päälle. Onhan niitä kärryjä, joissa on se vauvakaukalo niin voi siihen siirtää (me tosin käytettiin travel systemiä kun oltiin yhdessä kaupassa ja yksin kävin yleensä isojen vaunujen kanssa kävellen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo isoohan lasta siinä ei voi pitää kärryn päällä, tai jos on taipumusta rimpuilla niin että kaukalo heiluu.. me taas käydään koko perhekaupassa ehkä kerran kuussa; muuten käyn joko yksin kun isommat on päiväkodissa tai lasten kanssa yhdessä kun on vapaapäivä. jotenkin tuntuisi huvittavalta odottaa koko päivä miestä että voitaisiin sitten yhdessä mennä kauppaan.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Brion kaukalo aina siinä avattavan lastenpenkin päällä. Pohjan kumit ottaa sen verran hyvin kiinni, että uskaltaa pitää. Varovasti tosin silti työnnellään kärryjä ja aina on jompi kumpi kärryissä kiinni. Siihenkin tosin kelpaa vain tietynlaiset kärryt. Ainakin Tampereen Prismoissa on kahden laisia: leuku_mk_0822.jpg

Joissa on kaksi tuollasta "väkästä" siinä penkissä, niihin ei kaukaloo saa pysymään.

Ja sitten on:

royalty-free-photos-empty-shopping-trolley-pixmac-73024425.jpg

Joissa on yksi "väkänen" keskellä. Niissä ainakin meidän koppa pysyy hyvin.

Muutaman kerran on otettu myös sellaiset matalat kärryt. Niihin koppa sisään, niin hyvin toimii jos on vain vähän ostoksia.

 

Niin ja tietty se panttipoletin kotelokin vaikuttaa, että pysyykö vaiko eikö.

Edited by _NcV_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Maxi cosi cabriofix ja en uskaltaisi laittaa siihen lastenistuimen päälle sitä. Meillä on yleensä tuo kaukalo poikittain kärryn reunojen yli, jolloin pidellään työntäessä kiinni tai sitten ostoskärryn pohjalla. Isojen markettien kärryihin mahtuu hyvin molemmilla tavoilla ja yllättävän paljon ostoksiakin, vaikka kaukalo olisi pohjalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lähi-prismaan on ilmestynyt sellaisia ostoskärryjä, joihin mahtuu vierekkäin 2 pientä lasta istumaan tai sitten 1 lapsi istuu ja toinen on kaukalossa. Täällä on aika hyvä kuva ja näyttääpä tuolla olevan jopa sellaiset kärryt joissa on 2 kaukalopaikkaa :o Meidän lähikaupan kärryissä pystyy sen kaukalon pyöräyttämään työntöaisan yli alas, jolloin siihen tulee siis istumapaikka toiselle lapselle. Toki sen toisen lapsen jalat sitten jää osittain sinne kaukalon alle, mutta eipä ole niitä muksuja näyttänyt häiritsevän, jotka olen sillä paikalla nähnyt.

 

Itse en laittaisi kaukaloa missään tilanteessa siihen lasten istuinkohdan päälle, tuntuisi miten tukevalta tahansa. Muistan täältä vaukkareista lukeneeni ainakin yhden tapauksen, jossa kaukalo oli tukevan oloisesti paikallaan ja sitten vaan yhtäkkiä lipsahti lattialle :( Noissa tippumistapauksissa kaukalo yleensä kierähtää ympäri ja tippuu lattialle vauva edellä eli on extra vaarallista touhua...

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös travel systemit tai sitten tosiaan Vieras_vieras_kirpun* tyyliin käyn todella usein yksin kaupassa, kun mies on kotona lasten kanssa. Mua henkilökohtaisesti inhottaa noi ostoskärryjen kiinteät kaukalot, etenkin ne joissa on joku pehmuste (vaikken mikään bakteerikammoinen olekaan). Omaa lastani en niihin laittaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatiin äidiltä vanha Muuramen hoitotaso, joka sopii meillä jo olevan lipaston päälle. Haluaisin tehdä siihen päälle jonkinlaisen pehmustetun suojuksen, jonka päällä vauvaa voi hoitaa. Mikä materiaali olisi hyvä tuollaiseen tarkoitukseen ja mistä sellaista saa? En ole mikään käsityöihminen, mutta osaan ommella yksinkertaisia juttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako Hevea-tutteja ostettua jostain liikkeestä pääkaupunkiseudulta tai tilattua neitstä ilman (suuria) postituskuluja? Tuntuu tyhmältä tilta 6,90 euroa maksava tutti ja maksaa saman verran postareita. Ainakin niissä suomalaisissa nettiliikkeissä jotka löysin olis isot postarit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.