Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvan tarvikkeista

1029 posts in this topic

En tiiä kuuluisko tämä kysymys imetyspuolelle, mutta laitan sen silti tänne...

 

Kannattaako ostaa varastoon ennen synnytystä purnukoita / pusseja, joissa pakastaa pumpatun maidon?

Mihin pakastatte "ylimääräisen" maidon, mikä on kätevä ja edullinen systeemi? Ja kuinka paljon niitä kannattaa hankkia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Kannattaa hankkia vaikka muutamia minigrip-pusseja pakastamista varten. Harmittaa varmasti jos maitoa menee viemäristä alas siksi ettei ole mitään missä sitä pakastaisi :mellow:

 

Ehtiihän sitä tietysti kaupassa käymään synnytyksen jälkeenkin mutta kätevämpää jos on valmiina. Ja jos ei maitoa riitäkään pakastimeen asti niin varmaan tulee muuta käyttöä joskus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noita minigrip-pusseja minäkin ajattelin, että olisivat varmaankin käteviä. Mutta falskaako ne helposti? Täytyy ilmeisesti asetella pussit pakastimeen tooodella huolellisesti pussin suu ylöspäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onko ne pienimmät (noin 10x10cm) minigripit parhaita? Vai pitäiskö olla isompia? Tuskin sitä nyt litratolkulla yhdellä kertaa pakastaa...

 

Sitten kysymys harsoista: Meillä on hankittuna ainoastaan valkoisia harsoja ja nyt tulikin mieleen, että kai samaa harsoa voi käyttää sekä pepunkuivaukseen että puklurättinä kunhan vaan pesee välillä. Joo, tiedän, että on tosi tyhmä kysymys mutta eikös tää ketju ollu näitä varten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No mä oon ainakin tehnyt niin :P En tiiä sitten että onko niin oikein vai väärin. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ne pienimmät Minigripit on varmaan parhaat ainakin aluksi. Itse käytin 0,5l pusseja siinä vaiheessa, kun pakastettavat määrät menivät 150ml ja yli. Ja ei, eivät falskaa. Ja kannattaa muuten pakastaa ne lättäniksi, niin sulavat sitten nopeammin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitten kysymys harsoista: Meillä on hankittuna ainoastaan valkoisia harsoja ja nyt tulikin mieleen, että kai samaa harsoa voi käyttää sekä pepunkuivaukseen että puklurättinä kunhan vaan pesee välillä. Joo, tiedän, että on tosi tyhmä kysymys mutta eikös tää ketju ollu näitä varten :P

 

Mina olen myos kayttanyt niita sekaisin. Tai no lahinna leikkasin muutaman harson vahan pienemmiksi ruuduiksi pyllykayttoa varten mutta on niita valilla kaytetty naaman pyyhkimiseen (puhtaina tietysti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Nyt en ole lukenut koko keskustelua, mutta te jotka ette ole ottanut tuota äippäpakkausta niin mistä olette ostaneet peiton? Ikean peitossa on suositus 1v. alkaen ja kun olen kattonut eri merkkien pussilakanoita niin kaikilla on oma koko. Ikea 110*125, brion pussilakanat oli jotain muuta ja sitt rättstartin noi tummenit oli 100*130.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on eri harsot pepunkuivaukseen ja puklurätteinä. Pepunkuivaukseen/hoitopöydän alustaa suojaamaan jne. on sellaisia valkaisemattomia harsoja ja pukluräteiksi värillisiä, kuviollisia ja ihan valkoisia harsoja.

Ostin vaipoiksi noita valkaisemattomia harsoja, mutta niitä ei koskaan vaippoina käytetty vaan saivat uuden elämän noin. Ne erottaa toisistaan jo kertasilmäyksellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei! Nyt en ole lukenut koko keskustelua, mutta te jotka ette ole ottanut tuota äippäpakkausta niin mistä olette ostaneet peiton? Ikean peitossa on suositus 1v. alkaen ja kun olen kattonut eri merkkien pussilakanoita niin kaikilla on oma koko. Ikea 110*125, brion pussilakanat oli jotain muuta ja sitt rättstartin noi tummenit oli 100*130.

Finlaysonin tehtaanmyymälässä oon muistaakseni nähny niitä peittoja - siis samoja kuin on äp:ssa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Me otettiin ÄP, mutta meiän äiti halus ostaa lisäks kunnon muhkeen Finlaysonin peiton, hitusen isompi kuin ÄP:n. Lastentarvikeliikkeestä löytyi. Siihen on kyllä tehty pussilakanat itse. ÄP:n peittoon sopii myös Pentikin pussilakanat.

Edited by Kaisu_

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vaikea sanoa, onko hyvän kokoinen. Ainakin äitiyspakkauksessa tuleva pussilakana on liian pieni sille peitolle :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä se peitto on just hyvän kokonen.

Siihen menee mm. Finlaysonin vauvalakanat just eikä melkein :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta se äp-peitto on vauvan peitoksi valtava. Otin sen vasta nyt käyttöön, ja tuolla melkein 80-senttisellä 11-kuisella se on päällä poikittain. (Näppärä tosin, kun nukuttaa vauvaa viereensä - äiti voi olla saman peiton alla.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Vaikea sanoa, onko hyvän kokoinen. Ainakin äitiyspakkauksessa tuleva pussilakana on liian pieni sille peitolle :rolleyes:
Häh? Onko tän vuoden pakkauksen peitto ja lakana tosiaan epäsopivia keskenään? Viime vuonna olivat hyvä setti.

 

Mun mielestä ÄP:n peitto on hyvänkokoinen, tosin käyttö muuttuu koko ajan lapsen kasvun myötä. Vastasyntynyt usein nukkuu kapalossa tai sen tyylisessä, kietaistuna johonkin torkku- tai fleecepeittoon. Tän paketin päälle toki voi laittaa vielä peiton. Peitto toimii myös sängyn supistajana, kun rullaa sen reunaan, vaikka petarin reunan alle. Vasta nyt vähän isomman vauvan kanssa voisin pitää peittoa suht normaalisti peittona, mut silti taittaisin loppuosan patjan alle, ettei muksu paini koko peittomytyn kanssa sängyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli aluksi käytössä rottinkisängyssä pienempi vauvan peitto (60x80 cm) ja sitten pinniksessä tuo äp:n peitto. Aluksi pinnasängyssä peiteltiin vauva siten, että puolet peitosta oli alla. Näin peitto pysyi paremmin paikallaankin.

 

Monet pussilakanat ovat kyllä pienempiä kuin tuo äp:n peitto, kannattaa olla tarkkana lakanaostoksilla :) . Finlaysonin ja Univision lakanat ovat ainakin olleet sopivan kokoisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kelan nettisivuilla olevien tietojen mukaan äippäpakkauksen peitto on 80*120 ja se pussilakana 85*124...

 

Oma kysymys: Oletteko pesseet pinnasängyn suojusta ja jos kyllä, miten. Se ei oikein kunnolla meinaa mahtua pesukoneen suusta sisälle, joten vähän hirvittää, minkä näköisenä se tulee ulos. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tarkoitin siis pussilakanoita yleensä ottaen eri kaupoissa. Esim. Jyskistä ei löytynyt yhtään sopivaa pussilakanaa äp:n peittoon :o .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä taas useat lakanet ovat vähän liian isoja tuohon äp:n peittoon. Kun ennen tuon peiton käyttöönottoa pidettiin hetken aikaa hiukan pienempä muumi-täkkiä, niin siihen oli aika hankalaa löytää sopivat pussilakanat.

 

Meillä on tuo peitto ollut siitä asti käytössä, kun siirtyi pinnikseen. Alkuun nukkui jonkin aikaa pahviboksissa, jonne tuo peitto oli mielestäni ihan liian iso. Mutta sänkyyn siirryyttyä on ollut ihan sopiva. Nykyään tosin poika ei juuri koskaan pidä peittoa päällään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Kelan nettisivuilla olevien tietojen mukaan äippäpakkauksen peitto on 80*120 ja se pussilakana 85*124...

 

Oma kysymys: Oletteko pesseet pinnasängyn suojusta ja jos kyllä, miten. Se ei oikein kunnolla meinaa mahtua pesukoneen suusta sisälle, joten vähän hirvittää, minkä näköisenä se tulee ulos. :huh:

Ainakin meillä on Finlaysonin Hippamuumi-pussilakanasetti, ja se on just passeli tohon äp:n peittoon

HIPPAMUUMI | design Finlayson Studio

 

* design Finlayson Studio

* vauvan pussilakanasetti:

pussilakana 85 x 125 cm

tyynyliina 40 x 60 cm

* materiaali: 100 % puuvilla

* väri: vaalenpunainen, vaaleansininen

 

HIPPAMUUMI | design Finlayson Studio

 

kuva_hippamuumi.jpg

 

 

Mä pesin meen pinnasängyn suojan - ja kyllä se koneeseen mahtu, laitoin sen sillai rullana :D

Kuivatin sen roikottamalla yläkerrasta ;)

Sen lisäksi silitin.

 

Äh...siis nyt vasta aloin miettiä - et mitä sä mahdat tarkottaakkaan tolla suojalla?

Mä meinaan puhun nyt siitä pinnasuojasta... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^siis just tuota pinnasuojaa, siis sitä, mikä laitetaan, ettei vauveli tunge käsiään/jakojaan pinnojen väliin.

 

Ja noin rullallahan se tosiaan menisi...(Tosin mies saa sen sillittää... :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Kelan nettisivuilla olevien tietojen mukaan äippäpakkauksen peitto on 80*120 ja se pussilakana 85*124...

 

Hmmm... Pitäisköhän mun mitata noi meidän, kun meillä se peitto on liian pitkä siihen pussilakanaan. Onkohan jompikumpi sit väärän kokoinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
^siis just tuota pinnasuojaa, siis sitä, mikä laitetaan, ettei vauveli tunge käsiään/jakojaan pinnojen väliin.

 

Ja noin rullallahan se tosiaan menisi...(Tosin mies saa sen sillittää... :P )

 

Mulla meni Brion pinnissuoja kuprulle, kun pesin sen. Kangas ilmeisesti kutistui hieman, niin ei pehmusteet mahdu oikein olemaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä taas ehkä ihan tyhmää pohdintaa, mutta kaipaisin muidenkin mielipiteitä asiaan:

Vauvan patjojahan ei suositella ostettavaksi käytettynä, jos ei voi olla 100%varma ettei patjassa ole pukluja tms. En varmaan laittaisi vauvalle käytettyä patjaa, vaikka tutulta siistin saisinkin. Itsekään en haluaisi toisen vanhalla patjalla nukkua.

Entäs sitten vaunukopat? Vaunujahan paljon hankitaan käytettynä, niin saako kopan pestyä tarpeeksi puhtaaksi? Onko kukaan koskaan edes miettinyt moista? Vaikka ostankin paljon vaatteita käytettynä kirpparilta, jotenkin noi nukkuma-alustat epäilyttää.

 

Tämä tuli mieleen, kun pohdin yhdistelmiin kunnon vaunukopan hankkimista. Mutta koska haluan myös pehmeämmän kantokassin eikä molempia raaskisi ostaa, niin voisikohan sellaisen vaunukopan hankkia käytettynä jos sattuisi löytymään? Alunperin koko vaunut piti ostaa käytettynä, mutta nyt haluankin vauvalle uutta ja puhdasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.