fleur

Miksi jäit kotiin äitiysloman jälkeen?

101 posts in this topic

Kiinnostaisi tietää, mikä motivoi hoitovapaalle jääviä/jääneitä äitejä/isiä. Siinä kun kuitenkin useimmissa tapauksissa (opiskelijoita lukuunottamatta) joutuu tekemään taloudellisia uhrauksia.

 

Onko ensisijainen syy lapsen äitiyslomaa pidempään kotihoitoon ajatus lapsen edusta? Ovatko työajat tai -matkat liian hankalia pienen lapsen vanhemmalle? Vai onko syy ihan "itsekäs" kotona viihtyminen?

Edited by fleur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle yksivuotias tuntui liian pieneltä päiväkotiin, joten siksi hoitovapaata tarvittiin muutama kuukausi.

 

Meillä mies jäi hoitovapaalle, minä palasin töihin. Keskeisin syy tähän ratkaisuun oli se, että mies oli silloin päätoiminen opiskelija ja minulla taas hyväpalkkainen työ. Itseasiassa miehelle kotihoidontuki ja kuntalisä olivat suurempi tulo kuin opintoraha. :) Taloudellisten syiden lisäksi meistä oli myös tärkeää, että mieskin saa olla vuorostaan kotona hoitamassa lasta. Se oli tosi hyvä sekä miehen että lapsen kannalta.

Edited by Miljamaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei haluttu laittaa alle 1 vuotiasta hoitoon, joten päätin jo hyvissä ajoissa, että jään pariksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Loppujen lopuksi kävi niin, että palasin itse töihin, kun tyttö oli 1v 2kk ja päiväkotiin tyttö meni 1v 4 kk iässä, välissä olleen ajan tyttö oli mummun kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin hoitovapaalla siihen asti, kun kuopus täytti 3 v. Aloitin osa-aikaisen iltatyön, kun kuopus oli 1,5-vuotias. Pojat olivat kotihoidossa siihen asti, kun esikoinen meni eskariin elokuussa 2010. Kuopus 4 v. aloitti silloin päiväkodissa.

 

 

 

Päivitetty :)

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin kotiin siksi koska en millään raaskisi viedä 9 kuukautista vauvaa hoitoon. Mä pidän 1,5-vuotta ehdottomana alarajana (omien lasten kohdalla), omat lapset on aloittaneet hoitouransa toinen 2v6kk vanhana ja toinen 2v2kk. Ja kun en mä muutenkaan ole niin urasuuntautunut ihminen, ettenkö ihan hyvin malttaisi olla töistä pois ja raha-asiatkin on yleensä järjesteltävissä. Kolme vuotta on ehkä kuitenkin turhan paljon, mulla on taipumus mökkeytyä liiaksi ja alan kahden vuoden kotonaolon jälkeen jo kaivata töihin (valitettavasti se tunne menee aika pian ohi sitten töiden alettua ;) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäin siksi, että en halua viedä näin pientä hoitoon. Tyttö nyt 10 kk ja lähtee hoitoon vuoden 2009 alusta, jolloin on noin puolitoista vuotias. Minä lähden töihin marraskuun alussa, isi pitää loppuvuonna lomiaan ja mummi hoitaa osa-aikaeläkeviikkoinaan.

 

Kotona oleminen on ollut mulle suht vaikeeta. Alussa kaipasin tosi kipeesti töihin ja aikuisten seuraan. Nyt kun olen ollut kotona kohta vuoden tämä menee jo rutiinilla ja itse asiassa tällä hetkellä en kaipaa töihin yhtään. Tykkään työstäni tosi paljon ja tiedän, että loppuvuodesta on kiva mennä sinne ja alkaa elämään sitä lapsiperheen arkea. Meillä molemmilla on aikasta paljon työmatkoja, joten saas nähdä mitä sillisalaattia tästä tulee :blink: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päätettiin että olen kotona vuoden loppuun asti, syyskuussa pitäisi mennä oikeasti takaisin töihin.

 

Syitä oli monia: Ensinnäkin halusin olla kotona mahd.pitkään kun tyttö on pieni, työhönmeno ei innosta ja tytön huonon nukkumisen takia olisin varmasti töissä ihan superväsynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uusi raskaus :rolleyes: ja se että koulupaikkaa oli jo lykätty niin paljon eteenpäin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli vakituinen työ taustalla eli ei pakkotyönhakua, poika niin pieni äitiysloman loputtua. Toisaalta mielenkiintoinen työ odottaa, joten palaan töihin kun poika on 1,5 eli syksyllä ja mies jää osittaiselle hoitovapaalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä osaksi itsekäs, tykkään olla kotona. Alunperin minun piti mennä töihin elokuussa vaikka äippäloma loppuu ens kuun alussa. Juteltiin sit miehen kanssa että jos olisin muutenkin elokuuhun kotona niin samahan sitä on olla sit siihen vuoden vaihteeseen.

 

Eli tammikuussa 2009 pitäisi sit taas töihin raahautua. Masentaa jo valmiiksi ja mieli tekisi jäädä pitemmäksi aikaa mutta uskon ettei talous anna periksi. Mutta toisaalta sithän se nähdään kunhan hoitovapaa alkaa että miten pärjätään. Ja jos pärjätään hyvin niin voipi olla että jään sit vielä kotiin hetkeksi <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika lailla sama juttu, kun muilla vastanneilla; en raaski poikaa niin pienenä vielä hoitoon laittaa ja en itse halua vielä töihin. Vanhempainvapaa loppuu heinäkuun puolessa välissä ja kotona oon tammikuun loppuun näillä näkymin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäkö motivoi? Lapset. :rolleyes: Halusin olla lasteni kanssa kun he ovat ihan pieniä (alle3v) ja nähdä itse heidän kasvun ja kehityksen ja jakaa arjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkoti ainakin tuntui jotenkin liian ´kovalle´ niin pienelle ja ennen kaikkea halusin itse olla lapseni kanssa ja nähdä hänen kasvunsa ja jakaa arjen hänen kanssaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiysloma loppuu elokuun puolivälissä ja töihin paluu olisi edessä tammikuun alussa. Syitä hoitovapaalle jäämiseen:

 

a.) en halunnut laittaa alle vuoden ikäistä hoitoon, yhtenä toivomuksenani oli, että lapsi osaisi kävellä ennen hoitoon menoa (tosin tyttö on hiukan alle 1 v. 2 kk hoidon alussa, joten ei välttämättä "toive toteudu")

b.) tyttö on rauhallinen luonteeltaan, joten pelkään hänen jäävän "muiden jalkoihin" - tosin tuo pelko ei lyhyen hoitovapaan avuin häviä

c.) viihdyn tytön kanssa kotona

d.) ajatus pitkästä syksystä ja talvesta työ- ja hoitopaikkarumban parissa ei houkuta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin syynä ensinnäkin se, etten halua vajaan vuoden ikäistä viedä hoitoon. Ja haluan kerrankin olla myös itsekäs, mä kun olen ollut työ/opiskelurumbassa mukana jo riittävän kauan ja nyt kun uudelle vuosikymmenelle pääsi, niin tahtoo jo taukoa siitä kaikesta hulinasta. Kolmas ja ehkä se painavin syy on se, että mulla olis vaan määräaikainen työ tämän vuoden loppuun, ja vieläpä naapurikaupungissa 100 km päässä kotoa, eli mun työpäivät venyis 8,5 h työajalla ihan tolkuttomiksi (myös sillä osittaisen 6 h päivällä...). Plus sitten julkisilla ei pääse kulkemaan, kun niitä ei vaan mene siten että ehtisi töihin ajoissa aamulla, eli oma auto ja Venäjän rekkaliikenne siinä sivussa. Eiköhän nuo aika pitkälti selitä mun haluttomuuden mennä takas töihin, vaikka työ sinällään ihan kiinnostava oliskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun poika syntyi, jäin hoitovapaalle sen enempää asiaa edes miettimättä. Jotenkin vain tuntui parhaalta olla kotona ja katsoa lapsen kasvamista. Reilut kaksi vuotta myöhemmin syntyi toinen lapsi, joten kotona olo jatkui. Tytön ollessa reilun vuoden alkoi tuntua siltä, että töihin on päästävä. Ihan myös esikoisen vuoksi, joka oli jo täyttänyt kolme. Tuntui ettei yksi kahden tunnin kerhoäivä viikossa riitä pojalle, vaan tarvitsee oikeasti kavereita ja muutakin touhua kuin äidin kanssa leikkimisen. Pihalla ei ollut kavereita ja perhekerhoista ei löytynyt pysyvää seuraa.

Niinpä molemmat lapset aloittivat perhepäivähoidossa ja itse palasin työelämään, eri työpaikkaan tosin. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä, tosin itselle oli kova paikka aluksi jättää lapset jonkun toisen hoiviin.

Edited by Kippe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin säästetty etukäteen, jotta voin olla kotona pidempään kuin vaan pelkän äitiysloman. Mielessä kangasteli se, että oma äiti oli kotona aina, kun olin pieni, joten halusin jotenkin sitä idylliä omallekin lapselle. Ja ei voi kyllä sanoa, että katua olisi tarvinnut. On ollut ihana olla kotona ja seurata pienen kasvua. Menen töihin elokuussa ja silloin mies jää hoitovapaalle. Tämä onnistuu taloudellisesti, koska mulla on se parempipalkkainen työ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halusin, että lapsi oppii kävelemään ja lusikoimaan itse.

 

Kotihoidon tuki ei kyllä rahana motivoi yhtään kotiin jäämiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En halunnut viedä alle 1-vuotiasta vielä päiväkotiin. Säästettiin myös etukäteen rahaa hoitovapaata varten mikä on osoittautunut kyllä ihan välttämättömäksi :P Rahaa kun on tullut käytettyä entiseen malliin vaikka tulot on reippaasti pienemmät :rolleyes:

 

Poika aloittaa elokuussa päiväkodissa ja tuolloin hänellä on ikää 1v3kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni motivoi uusi raskaus... :lol:

 

No ei vaan.. Olisin jäänyt siltikin kotiin. Eniten motivoi lapsen etu, mielestämme hyvä ikä hoitoon menolle on n. 2 vuotta. Toisekseen isosti muuttuneet olosuhteet työpaikalla ei motivoi palaamaan (uusi omistaja, erittäin tulehtunut työilmapiiri) vaan nyt on rauhassa aikaa miettiä mitä haluaa tehdä isona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vaan pystynyt viemään niin pientä hoitoon, ja uskoin että lapsellekin on parhaaksi olla mahdollisimman pitkään kotona. Jos olisi ollut mahdollista, jompi kumpi meistä vanhemmista olisi ollut kotona pitempäänkin kuin sen 1,5 vuotta.

 

Kakkonen joutuu päiväkotiin jo vähän yli vuoden vanhana ja se surettaa mua jo nyt :/.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kesä :lol: no sen lisäksi myös se, että poitsu on niin pieni vielä. Haluan, että osaa kävellä kun menee hoitoon ettei jää muiden jalkoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi oli vaan yksinkertaisesti aivan liian pieni menemään päivähoitoon, joten nyt ollaan kotosalla oltu kaksistaan n. puoli vuotta ylikin eikä vielä edes ole hinkua takaisin työelämään. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensisijainen syy oli se, että minun että mieheni mielestä alle 1v. lapsi on liian pieni päivähoitoon. Toiseksi itsekäs syy eli halusin olla kotona vielä kesän yli - pitkä loma- ja mennä töihin sitten syksyllä. Nyt kuitenkin jatkan hoitovapaata vielä varmaan pari vuotta, kun muutamme ulkomaille. Muuten olisin mennyt kyllä syksyllä töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now