mea4

Yli 3-vuotiaan harrastukset

61 posts in this topic

Eli, mitä teidän yli 3-vuotias, mutta alle kouluikäinen, harrastaa ja kuinka usein? Miten ko. harrastukseen päädyttiin?

 

Löysin ketjut alle 3-vuotiaiden sekä kouluikäisten harrastuksista mutta en siltä väliltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoinen on nyt 3½ ja harrastuksiin kuuluu tällä hetkellä (sisarus)muskari kerran viikossa ja kerho (jumppa- ja askartelusellaset) kaks kertaa viikossa. Tällä hetkellä on vielä kotihoidossa siis. Syksystä kun muksut menee hoitoon, alotetaan varmaan pallokoulu (korisseuran) kerran viikossa, mutta silloin noi tänhetkiset harrastukset onkin sitten jääneet jo. Mun mielestä yks ihan oma harrastus piisaa ton ikäiselle vielä. Toi pallokoulu siks, että itse pidän tärkeenä liikunnallisia harrastuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poju on nyt eskarissa ja harrastaa talvisin uintia kerran viikossa (alkeis+jatkouimakoulut 1-2, sekä nyt vesiralli)

Kahtena edellisenä kesänä on ollut naperofutiksessa, mutta nyt ei siitä ilmeisesti ole innostunut. Mutta kun uinti toukokuussa loppuu, niin sitten kesäksi joku "laji" kuitenkin tilalle. Musta toi 1xviikossa on vielä alle kouluikäiselle ihan riittävä. Varsinkin jos sitten muuten liikkuu ja touhuaa vapaa-aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3,5-vuotiaalla on kerran viikossa "minilattarit" eli tanssitunti, joka tosin kestää vain puoli tuntia kerrallaan, kun on tarkoitettu 1-3 -vuotiaille. Siellä on siis vanhempi mukana. Nyt juuri oli kevään vika tunti, katsotaan jos syksyllä sitten jatkaisi samaa harrastusta. Tai sitten kenties joku muu juttu.

 

Tanssituntiin päädyttiin ihan vain siksi, että poika tykkää tanssista ja itse arvostamme liikunnallisia harrastuksia. Ei poitsu vielä kauhean hyvin jaksa keskittyä askelkuvioihin, mutta tykkää kuitenkin tunneilla käydä.

 

Toisinaan poika käy myös viikonloppuna isänsä kanssa kuntokeskuksen touhutunnilla. Se on kuitenkin satunnaista. Päivähoidossa olevalle ei omasta mielestäni ole järkevää kasata montaa säännöllistä harrastusta, kerran viikossa on aika passeli :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3 v käy kerran viikossa liikuntakerhossa ja kaksi kertaa viikossa päiväkerhossa sen 3 h kerrallaan. Lasken senkin harrastukseksi, on siis kotihoidossa smile.gif Jotain sisarusmuskaria varmaan tulee kun pikkusisaruskin on.

Edited by Regina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö täyttää syksyllä 4 ja ajattelin että voisi olla hyvä nyt viedä johonkin liikuntakerhoon/tanssijuttuun, on vaan erittäin arka jäämään yksin mihinkään, onko yleensä tuon ikäisten harrastuksissa vanhemmat paikalla? Kuulin että jossain tanssijutussa Vantaalla vanhempien oli pakko mennä pois, enkä koe sitä hyvänä vaihtoehtona jos tyttö itkeekin sitten mun perään koko tunnin.. Kotipaikkana meillä on Helsinki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kannattaa varmaan kysyä paikan päältä sieltä, mihin harrastukseen on aikomassa. Ketäänhän ei minusta voida pakottaa pois, mutta monesti isompien lasten kohdalla suositellaan ryhmän kokoontumista ilman vanhempia. Jos taas harrastukseen meno tuntuu ihan mahdottomalta ilman vanhempaa, niin voisi miettiä, onko harrastuksen aloittaminen vielä liian aikaista.

 

Minä mietin tytölle (4,5 v.) ensi vuodeksi jotain satubaletin tapaista. Tyttö on tosi innostunut tanssimisesta ja nimenomaan balleriinajutuista, joten tuollainen voisi olla mukava. Motorisesti tyttö ei ole kovin taitava, mutta toivonkin löytäväni sellaisen paikan ja ryhmän, jossa tärkeintä olisi osallistuminen ja tekeminen eikä niinkään edistyminen.

 

Aiemmin ei olla yli 3-vuotiaana harrastettu juuri muuta kuin satunnaisesti liikuntakerhoa ja satutunteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin mietin että onko liian aikaista. Voishan sitä kokeilla jotain juttua missä ei tarvitse välttämättä maksaa ekalla kerralla mitään tai saa ainekin rahat takaisin, mä luulen että tyttö kyllä tykkäisi ihan älyttömästi jostain tanssista tms. liikunnallisesta jutusta. Ei olla oltu aiemmin missään, joten ehkä uusi kokemuskin voisi olla hyväksi! Pitää myös miettiä onkä järkevää jos olen käytännössä yksin lasten kanssa että vie tunniksi tytön johonkin ja sitten hengaa pojan kanssa jossain sen ajan, onko sitten kotona leikkimisen voittavaa laatuaikaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on talla hetkella 3v 4kk ja harrastuksiin kuuluu 1 x per viikko muskaria, kestaa puolituntia ja siella ollaan ilman vanhempia. Ensi kuussa aloittaa myos rugbykerhossa jota on kanssa kerran viikossa tunnin verran. Tassa vaiheessa eivat kuitenkaan pelaa "oikeasti" vaan lahinna leikkivat pallolla ja paino on liikkumisen ilossa.

 

Syyskuussa tuo aloittaa esikoulun 2.5 kertaa viikossa (pitaisi puhua enemman leikkikerhosta koska ei kuitenkaan ole esikoulu siina mielessa mita Suomessa silla ymmarretaan) joten siina on tarpeeksi harrastuksia ja virikkeita. (en kuitenkaan koe etta on liikaa, pojalla riittaa virtaa ja jaa mielellaan leikkimaan kerhoon kuin kerhoon)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jalkapalloa ja syksyllä alkaa uimakoulu.

Suunnitteilla myös kitaransoiton alottelu leikkimielisesti (oikeasti sitten kouluiässä). Laps tahtoo jo nyt ja mies on lähestynyt muutamaa opea ;)

Tätä ennen kävi myös sisarusuinnissa, mutta nyt tosiaan sitten uimakouluun, kun ei ollut enää mitään opittavaa ;)

 

Jalkapalloa siis 1x viikossa, uintia 2x viikossa.

Itse on kaikkiin halunnut.

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kohta neljävuotias harrastaa 1xvko futiseskari(vanhempi mukana), 1x uinti(vanhempi mukana) 1xtemppukoulu (vanhemmat ja pikkuveli mukana). Nyt harrastukset ovat kesätauolla, mutta jatkuvat parin viikon päästä. Futiseskari loppuu lokakuussa. Esikoinen saa mennä luistelukouluun jos haluaa. Mietittiin pitkään huhtikuussa futiseskarin aloittamista, mutta esikoinen sinne itse halusi ja uinti ja temppukoulu ovat koko perheen juttuja niin ei ole missään yksin. Ja kun itse haluaa eikä vaikuta mitenkään ylirasittuneelta, niin ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä neiti kävi keväällä jumpassa 2 x viikossa, toisessa oli aikuinen mukana. Nyt Syksyllä neiti käy yksin 2x viikossa jumpassa, halusi itse molempiin. Jos näyttää siltä että ei jaksa niin sitten voi käydä niissä vuorotellen tai jotain kun samalla maksulla pääsee molempiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3,5v. on käynyt perhejumpassa mummin kanssa, nyt on suunnitteilla syksystä naperofudis, jota paikallinen jalkapalloseura järjestää. Tyttö on aivan hulluna jalkapalloon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aletaan käydä syksyllä pojan kanssa temppujumpassa. Jumppapäivät ovat lapsen suosikkeja päiväkodissa ja tuonne mennään aikuisen kanssa. Sopinee hyvin meidän hieman aralle pojalle, ei tarvitse vielä uskaltaa mennä ihan yksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tuli juuri mainos Lassiloikka-liikuntakoulusta ja ajattelin ilmoittaa meidän kohta nelivuotiaan sinne. Ovatko muut täällä huommanneet tuota Lassiloikkaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mainos tuli ja mietin kyllä että kiva idea, mutta MISTÄÄN ei selviä minä päivänä tämä järjestetään ja mihin kellonaikaan tai missä.. Itse en esim. viikonloppuna hevillä halua tyttöä mihinkään viedä, se kun on meidän koko perheen ainoa yhteinen aika ja reissataan paljon viikonloppuisin, olisi tylsää maksaa sitten turhasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota minäkin ihmettelin. Ilmeisesti tuo on sen verran uusi juttu että ensiksi katsotaan paljonko lapsia ilmoitetaan ja järjestetään homma sitten sen perusteella. Ihmeellistä tosin että ilmoittautuminen kuulostaa tosi sitovalta ja kuitenkaan mitään aikaa tai paikkaa ei ilmoiteta. No mutta kuitenkin, ilmoitin muksun nyt siihen kun on vielä kotihoidossa ja oikeastaan kaikki ajat käy meille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika käy kerran viikossa muskarissa ja kerran viikossa tanhuamassa. Tosi paljon on molemmista tykänny. Muskaria on harrastanu 1v iästä ja tanhu tuli kuvioihin viime syksynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika aloitti nyt kesällä futiskoulun kerran viikossa (45 min / kerta) ja sama harrastus jatkuu syksyllä. Tuolla vanhemmat on mukana (ainakin kentän laidalla) ja aluksi poika tarvitsikin äidin tai iskän opastusta ja komentamista. Hienosti on kuitenkin kehittynyt kesän aikana ja nyt täytyy enää ajoittain muistuttaa, mikä oli homman nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti aloitti tänä syksynä satubaletin, joka on kerran viikossa. Hän tykkää kovasti ja menee innoissaan mukaan, eikä äidin tarvitse jäädä pitelemään kädestä kiinni. Poika on sitten toisenlainen tapaus... Hän aloitti myös oman jumppaharrastuksensa nyt syksyllä, kerran viikossa tätäkin, mutta osallistuminen on nihkeää. Alussa äidin tai isin piti olla mukana touhuamassa, mutta nyt hän uskaltaa jo vähän reippaammin mennä yksin mukaan.

 

Mielestäni 3,5-vuotiaalle yksi "oikea harrastus" viikossa on riittävästi, etenkin kun päiväkodissa touhutaan jo monipuolisesti kaikenlaista (liikuntaa, musiikkia, askartelua). Ehkä vuoden tai kahden päästä voisi sitten aloittaa jotain muutakin, esim. voimistelu, futis, luistelu, joku soitin... :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla on kai 2 harrastusta...

Kerho joka on 2 kertaa viikossa 3h kerralla ja sitten kerran viikossa oleva tanssi/liikunta tunti...

Riittää ihan hyvin meidän pojalle... Ei se sen enempää tarvitsekaan... Mä oon jotenkin kovin haluton luopumaan meidän yhteisestä ajasta koko perheen kanssa... Nyt jo harmittaa kun toi tanssi on lauantaisin keskellä päivää, sitä ei oikein ehdi tehdä mitään ennen eikä sen jälkeenkään... Mutta poika nauttii siitä tosi paljon joten käykööt sielä sitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ OT: onnittelut Graintadille, pitkä odotus on viimein päättynyt :lipsrsealed: !

kiitos, kiitos... onhan tästä jo kohta vuosi... :grin:

Mutta on edelleenkin ihmeellistä ja upeaa että on vihdoin totta... :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota minäkin ihmettelin. Ilmeisesti tuo on sen verran uusi juttu että ensiksi katsotaan paljonko lapsia ilmoitetaan ja järjestetään homma sitten sen perusteella. Ihmeellistä tosin että ilmoittautuminen kuulostaa tosi sitovalta ja kuitenkaan mitään aikaa tai paikkaa ei ilmoiteta. No mutta kuitenkin, ilmoitin muksun nyt siihen kun on vielä kotihoidossa ja oikeastaan kaikki ajat käy meille.

 

Kuulemma kiertävät eri paikoissa testaamassa eri lajeja niin sen vuoksi ei ole paikkaa eikä aikaa. Itse kanssa jätin tämän vaihtoehdon juuri tän vuoksi, että ei tiedä missä ja milloin.

 

Meidän 4-vuotias tyttö on käynyt viime vuoden temppujumpassa ja vaihtoi nyt tanssiin. Tykkää tanssista tosi paljon ja käy siellä kerran viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now