Monalisa

Tyttö vai poika?

151 posts in this topic

^Kanteissa se sallitaan. Ja toi paita on limenvihreä (siinä on vissi ero). ;) Ja sen vaaleanvihreän ja pastellivaaleanvihreän välillä on aste-ero. Ainakin meikäläisen silmään. :grin:

 

Punaisesta sen verran, että yksi jenkki jonka tunnen oli sitä mieltä, että siellä se on enemmänkin poikien väri kuin tyttöjen.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, muistaakseni tuo t-paita on kyllä aika kirkkaanvärinen, kun olen sen luonnossa nähnyt, kuvasta en niin osaa arvioida...

 

Rupesin miettimään että minustakin ehkä sittenkin punainen on enemmän poikien väri (mitenköhän noin väärin arvioin sen eilen) girl_haha.gif Mutta siitä saa kyllä sekä poikamaisen näköisen että tyttömäisen näköisen riippuen muista väreistä ja vaatteen mallista ym. Meillä ainakin on joitain mielestäni tosi poikamaisia punaisia vaatteita (joita on kyllä meidän tytöt silti käyttäneet ainakin jouluna), niissä on siis punaisen lisäksi toisessa tummansinistä ja toisessa harmaata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt muutaman kerran käynyt alle vuodenikäisten muskariryhmässä, ja aina sama juttu. Tyttöjä saattaa olla paikalla kahdeksan, ja oma on ainoa, joka ei ole päästä varpaisiin tai vähintään puoliksi vaaleanpunaisissa. Kuvittelin, että tytöt puetaan kaikkiin sateenkaaren väreihin ja pojilla on rajoitetumpaa, mutta kattia kanssa. Voin valehtelematta sanoa, että ryhmässä ei ole tähän mennessä kertaakaan ollut yhtäkään toista tyttöä, jota ei jo kilometrin päästä tunnistaisi tytöksi kirkuvasta pinkistä ja hempeästä vaalenapunaisesta. Kyllähän lapsen tietenkin saa pukea ihan niin kuin itse haluaa, mutta jotenkin minun on vähän vaikea uskoa, että kaikki tyttölasten vanhemmat olisivat vain täysin ihastuneista punaisiin sävyihin eikä taustalla ole jotain asenteellisuutta.

 

Tykkään tytöllä paljon vaaleista pastelisävyistä, kun ne sopii nätisti ihonvärin ja vaalean tukan kanssa. Kirkkaita ja tummiakin löytyy kuitenkin varmaan vähintään yhtä paljon. Tällä hetkellä tyttö nukkuu tuolla muistaakseni mustassa haalarissa, jossa on luurankopainatus. Kerran vihreissä housuissa ja sinisessä bodyssa luultiin pojaksi, mutta väliäkö sillä. Pari kertaa sukupuolta on kysytty, kun nimi ei ole tullut puheeksi eikä siitä ole voinut päätellä. Yllättävän harva on yrittänyt päätellä vaatteista mitään.

 

Siskontyttö (4v.) oli sitä mieltä, että Kirppu on poika, koska sillä on lyhyt tukka. Huvittavaa sikäli, että siskontytön isällä on pitkä tukka. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään pukea tytön kirkkaisiin väreihin, haaleenvaaleet pastellit ei ole yhtään "meidän juttu". Saatiin aika paljon vaatteita serkulta ja vaimoltaan, joilla on kaks tyttöä ja ne kaikkein vaaleanpunaisimmat ja hörhelöimmät on kyllä jääneet lähes kokonaan käyttämättä. Housut taitaa melkein kaikki olla ruskeita, tummanharmaita, mustia, ja sitten on parit punaiset, ja bodyt ja paidat on sitten niitä värikkäitä. Löytyy punaista, kirkkaankeltaista (ei siis sitä haaleaa keltaista vaan oikeasti keltaista), kirkasta sinistä, turkoosia, vihreää, oranssia, ja ihan kirkkaanpinkkiä myös jonkin verran. Melkolailla kaikki tytön vaatteet on sellaisia, jotka voisin pukea pojallekin. Ehkä niitä kirkkaanpinkkejä en, mutta muut kyllä. Vaaleanpunaista ollaan saatu lähinnä lahjaksi, ja tulee niitäkin käytettyä, tosin vain niitä voimakkaan vaaleanpunaisia, ei sitä haaleaa possunpunaista. Itse jätän vaaleanpunaisen kuitenkin kauppaan.

 

Jos pojille on huonosti vaatteita, niin musta tuntuu ettei tytöillekään kuitenkaan sitten niin monipuolisesti ole. Ylipäätään on niin vaikea löytää kirkkaita ja selkeitä värejä, kaikki on aina vaaleanpunaista tai -sinistä. Viimeksi pari viikkoa sitten tuskailin, kun yritin löytää sukkiksia tytölle. Pelkkää haaleaa vaaleanpunaista ja sitten ihan valkoista, argh! Onneksi löysin kuin löysinkin liian isojen vaatteiden laatikosta yhdet kirkkaanpunaiset, joissa oli valkoisia palloja. Vähän olivat sukkikset korvissa mutta väliäkö sillä. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt muutaman kerran käynyt alle vuodenikäisten muskariryhmässä, ja aina sama juttu. Tyttöjä saattaa olla paikalla kahdeksan, ja oma on ainoa, joka ei ole päästä varpaisiin tai vähintään puoliksi vaaleanpunaisissa. Kuvittelin, että tytöt puetaan kaikkiin sateenkaaren väreihin ja pojilla on rajoitetumpaa, mutta kattia kanssa. Voin valehtelematta sanoa, että ryhmässä ei ole tähän mennessä kertaakaan ollut yhtäkään toista tyttöä, jota ei jo kilometrin päästä tunnistaisi tytöksi kirkuvasta pinkistä ja hempeästä vaalenapunaisesta. Kyllähän lapsen tietenkin saa pukea ihan niin kuin itse haluaa, mutta jotenkin minun on vähän vaikea uskoa, että kaikki tyttölasten vanhemmat olisivat vain täysin ihastuneista punaisiin sävyihin eikä taustalla ole jotain asenteellisuutta.

 

Tähän on pakko kertoa oma kokemus. :grin: Meidän vuosikas tyttö käy muskarissa mummonsa, mun äidin, kanssa. Ekan puoli vuotta tytöllä oli joka kerta päällään mekko, koska se oli mummon toive. Hän nimenomaan halusi, että tyttö on hyvin tyttömäinen tuolla muskarissa, vaikka muuten aika harvoin on mekko päällä. Jostain syystä tuolla muskarissa piti nimenomaan tunnistaa tytöksi ja olla vielä aika prinsessamainen. Eli meidän tytön ainakin tunnistaa tuolla tytöksi, vaikka muuten ehkä puolet ajasta ei arvaisi vaatetuksesta.

 

Muista ryhmäläisistä yhtä tyttöä puettiin pitkään vaihtelevasti, kunnes ilmeisesti itse halusi ruveta prinsessaksi tuolla, ja nykyään tulee paikalle aina samassa röyhelössä. Meidän tytöllä on nykyään monesti päällä muuta kuin mekko, mutta yritän pitää huolen, että vaatteista kuitenkin tytöksi arvaa. Esim. voi olla jalassa siniset farkut mutta seurana pinkki body.

 

Kotona on välillä puettuna päästä varpaisiin pinkkiin, välillä hyvin unisexisti. En tykkää sinisestä tai autoista, niin tosi poikamaisia vaatteita ei löydy (muuta kuin joku satunnainen sininen body jostain saatuna) mutta muita värejä kyllä. Nytkin on päällä oranssit housut ja vihreä body, vaatetus, jota en muskariin laittaisi. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille enteiltiin tyttöä tulevaksi ja miehen puolen suku tästä ilahtui suunnattomasti, pääseväthän mahdollisesti vihdoinkin pukemaan tyttöä prinsessahörhelöihin suvun loputtoman poikien virran jälkeen. En tiedä miten nätisti sanoisin, että olipa lapsi ihan mitä sukupuolta hyvänsä, minä meinasin pukea sen sellaisiin väreihin ja vaatteisiin, jotka minun silmääni miellyttävät. Vauvaikäisellä ja pienellä taaperolla kun ei ole oikein omaa mielipidettä siitä, mitä he itse päällensä tahtoisivat, joten meillä meinattiin mennä niin, että päälle tulee sitä mikä vanhempien silmää miellyttää. Itse olen inhonnut koko ikäni esimerkiksi vaaleanpunaista ja juurikin kaikkia epäkäytännöllisiä hörhellyksiä vaatteissa sekä tyttöjen vaatteissa sitä ylityttömäisyyttä. Vieläkin vähän ihmetellen katson alle kouluikäisiä tyttöjä, jotka ovat toisinaan leikkimässä metsänreunassa sellaisissa vaatteissa, että niitä on mahdoton olla likaamatta tai rikkomatta muutoin kuin paikallaan istumalla. En käsitä miksi aktiivinen lapsi sellaisiin vaatteisiin edes puetaan. En ole sinällään esimerkiksi mekkoja tms. vastaan, mutta on eri asia tehdä pienelle lapselle haurasta kangasta oleva valkoinen prinsessamekko, joka hajoaa pienestäkin liikkeestä tai tuhoutuu yhdestä tahrasta kuin vaikkapa joku värikkäämpi ja yksinkertainen trikoomekko, joka päällä voi vapaasti liikkua ja olla lapsi.

 

Omaa silmääni miellyttävät siniset, ruskeat, vihreät eli aika maanläheiset sävyt. Varmaan siis lapsikin niitä ylleen saa, olipa se sukupuoli sitten kumpi tahansa.

 

Ylipäätään kuvioita ja muita olen koettanut vältellä, jos ovat kovin sukupuolittuneita. Tuntuu typerältä, että tytöillä kaikki on vaatteen väristä riippumatta jotakin sydämiä ja kukkasia ja pojilla taas miehekkäitä autoja ja muita vastaavia. Joten jos kuvioita otan, yleensä ne ovat jotakin näiden ääripäiden välistä. Ärsyttää ylipäätään, miten sukupuolittunut tämä vaatteiden maailma etenkin hyvin pienillä lapsilla on edelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään pukea omaa tyttöäni reippaisiin väreihin ja sitä raukkaa luullaan joka paikassa pojaksi. :lol: Tuo on vielä tuollainen suomalaiseksi tumma väreiltään, niin musta nuo kirkkaat värit näyttää tosi hyviltä sen päällä. Kun ollaan saatu vaatelahjoja, ne ovat lähes poikkeuksetta olleet vaaleanpunaisia pastellihörsötyksiä, jotka ei ihan ole mun makuun. Toinen suosittu tuliainen on hameet, jotka on mun mielestä tosi epäkäytännöllisiä noin pienellä niin ihania kuin ne onkin. Oon mä niitä kotosalla käyttänyt tytöllä samoin kuin äitiyspakkauksen vaaleansinisiä pastellivaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö puetaan enimmäkseen tyttömäisesti. Kaapista löytyy kyllä värejä laidasta laitaan, mutta pyrin aina valitsemaan jonkun vaatekappaleen asukokonaisuudesta niin, että tuon tunnistaa tytöksi. Mun mielestä siinä ei ole mitään hienoa, jos joku luulee meidän neitiä pojaksi.:D

 

Onhan aikuisillekin erikseen miesten ja naisten osastot vaatekaupoissa, miksei siis vauvoillekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vielä kommentoida, että mun mielestä pienelle pojalle on tosi vaikeaa löytää muuta kuin perus-sukupuolitettua poikavaatetta eli kaikkea sinisen eri sävyissä, miehekkäillä painatuksilla ja printeillä varustettuna ja täysin isojen miesten vaatteiden minikopioita. Itse en sellaisia omalle pojalle pukisi ikinä.

 

Viime syksynä ja tänä keväänä tämän kevään/kesän vaatteita etsiessäni on kyllä saanut tehdä töitä, että löytäisi neutraalimpia vaatteita. Esim. maastonvihreät caprishortsit lahkeensuuresoreilla ja ohutta puuvillaista farkkumaista materiaalia olevat pitkät kesähousut ovat täysi mahdottomuus löytää muualta kuin tyttöjen puolelta.

 

Itse olen varsin sujuvasti etsinyt neutraaleja vaatteita niin tyttöjen kuin poikien puolelta aina. Mua häiritsee tämä tiukka sukupuolijaottelu lastenvaatteissa koko ajan enemmän. Saas nähdä, miten käy kun tämä toinen tulokas putkahtaa maailmaan...meillä on kaikki säästössä olevat vaatteet täysin unisexvärisiä, joten melkoisella varmuudella sillä linjalla mennään, vaikka tulokas olisikin tyttö. En pukisi myöskään tyttöä ikinä pelkkään pinkkiin/punaiseen ja hörhelöitä olen aina inhonnut.

 

Mulle taas on aivan sama, luullaanko lapsiani vaatetuksen perusteella toista sukupuolta olevaksi. Ainakaan meidän poikaa on tosi vaikea luulla tytöksi, kun on siroista piirteistään huolimatta täysin pojan näköinen.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onhan aikuisillekin erikseen miesten ja naisten osastot vaatekaupoissa, miksei siis vauvoillekin.

 

Aikuisilla on eri osastot siksi, että aikuinen mies ja nainen ovat sen verran eri mallisia, että tämä on mielekästä. Vauvat taasen ovat aika pitkälti saman muotoisia. ;)

 

Täytyy myöntää, että meillä on ollut vaaleansinisiä vaatteita muutama, mutta olivat niin ihania, että oli pakko ostaa. :grin: Ja esim. yhden hienon lentskaribodyn kyllä laittaisin tytöllekin päälle. :grin: (Oikeastaan kaikki (vaalean)sinisetkin ovat olleet sellaisia, että kummalle vaan pukisin. Jos meille joskus tyttö tulee niin saa luvan pitää sitä sinistä helikopteribodya, nih :grin:)

 

Ongelmaksi alkaa meillä muodostumaan se, että pojalle ei edes sovi kovin tummat värit eli kirkkailla väreillä (ainakin yläosissa) on jatkettava, mutta kohta aletaan olemaan siinä iässä, että värivalikoima on aivan järkyttävän huono, josta syystä sitten pitää aina ostaa kaikki eteen sattuvat sopivan väriset vaatteet... tosin sukupuolittamattomia alkaa olemaan niin mahdotonta löytää, että kyllä ne punaiset autopaidatkin mukaan lähtevät kirppikseltä, ettei tarvitse lasta alasti pitää. :girl_sigh:

 

Mitä tulee osastoihin mistä vaatteita ostellaan olen huomannut, että meikäläinen shoppaa huuto.netissäkin suht usein ihan tyttöjenkin puolella... poikien puolella on yleensä ne äijävaatteet ja tyttöjen puolella on sekä prinsessakoltut että unisex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei vielä tässä tyttären neljän ja puolen kuukauden korkeassa iässä haittaa, jos joku luulee sitä pojaksi, jos päällä on vihreäraidallinen paita tai mustavalkoraidalliset housut. :) Ei musta sukupuolettomalta tarvitse näyttää, mutta musta pikkutyttö voi käyttää ihan mitä tahansa väriä siinä missä aikuiset naisetkin. (Täytyy samaan hengenvetoon kyllä sanoa, että kyllä meilläkin on yksi ihana lahjaksi saatu kullanhohtoinen tyllillä vuorattu mekko, joka odottelee mummin synttäreitä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika käyttää eniten harmaata ja valkoista, välillä vaaleansinistä. Nämä värit siksi, että itse pidän niistä väreistä ja jotenkin ne vain sopivat parhaiten meidän pojalle. Tykkään myös vaaleanpunaisesta, mutta en kuitenkaan näe sitä pojan vaatevärinä. Pienenä ripauksena (esim. raitana) sitä voi olla jossain tai esim. kauluspaidassa. Itse tykkään hempeistä väreistä vauvoilla. Voi olla, että kun poika kasvaa vaatteisiin tulee myös muita sävyjä. Tai sitten ei. En ostaessa ajattele, mikä on tytön tai mikä pojan värinen vaate. Ostan ihan sellaisia, mitkä miellyttävät omaa silmää.

 

Kaupoissa vähän isompien poikien vaatteet on musta yleensä aika kamalia ja mietinkin, että mistäköhän sitä jatkossa löytää sellaisia, kun itseä miellyttää. Inhoan mm. kaikkia autopaitoja ja Disney-juttuja. Siniset poikien vaatteet on yleensä aivan kamalia ja monet paidat, joissa on joku kuva niin rumia. Tytöille löytyy aivan ihania suloisia vaatteita (itse tykkään juurikin niistä valkoisista ja vaaleanpunaisista mekoista), mutta leikki-ikäisille pojille ei. Sen lisäksi, että lapsen vaatteet ovat käytännöllisiä, niin haluan niiden olevan myös tyylikkäitä.

 

Oikeastaan, jos kiteyttäisin oman makuni, niin se olisi neutraalit värit. Mielummin heleät, kuin kovin vahvat kovat värit. Ei kauheasti mitään kuvioita tai levottomuuksia, vaan selkeyttä. Pätee tytöille ja pojille.

 

Mun mielestä ei ole mitään tyttöjen ja poikien värejä. Enemmän vaikuttaa se vaatteen malli ja leikkaus. En näe mitään syytä pukea pojalle mekkoa tai pitsiröyhelöitä enkä tiedä, miksi tytöllekään pitäisi pukea selkeän poikamaisia vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiamaka, kyllä mun mielestä naisten ja miesten vaatteissa on pääosin muutakin eroa kuin pelkkä vaatteiden muoto.;)

 

Olen kyllä siinä samaa mieltä monien muiden kanssa, että tyttövauvalle ja -taaperolle on jonkun verran helpompaa löytää tyylikkäitä arkivaatteita. Pojilla ne tahtoo olla just disney-monsteri-örkki-linjaa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta mitkä on tyttöjen värejä ja mitkä poikien?? Ja onko niillä väliä? Oletatko oranssiin tai punaiseem pukeutuneesta lapsesta sen olevan tyttö? Ja että tummansininen on poika?

 

Jaa-a. Olen kai jonkinlainen värikonservatiivi. Tytöllä on pääsääntöisesti perinteisiä "tyttövärejä" eli vaaleanpunaista ja muita yleisesti tytöksi miellettyjä värejä. Paljon löytyy toki muutakin, esim. POP-ruskeaa, mutta niiden kanssa yleensä yhdistän jotain tyttöväriä, joka tavallaan ilmoittaa, että tämä harvahapsinen rääpäle on tyttö, elkää pojitelko.

 

Jotenkin miellän tytön väreiksi punaiset sävyt ja pojalle siniset, kääkkä ko olen. Ns. unisex-väreistä vihreä menee molemmille, keltainen on siinä ja siinä, itse näen sen enemmän tytöillä kuin pojilla. Ruskeat ja muut menevät molemmilla, sanoisin.

 

Itse veikkaisin esim. punasävyisen olevan tyttö, mutta jättäisin veikkaukset ääneen väliin, koska punainen saattaa olla pojan lempiväri tai vanhempia ei ole innostanut ostaa uutta tolkuttoman tyyristä haalaria pikkuveljelle vain värin takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytölle sopisi parhaiten kirkkaat turkoosinvivahteiset siniset vaatteet ihonvärin vuoksi ja pojalle puolestaan violetti ja tietyt vaaleanpunaisen sävyt, mutta nyt on ollut pakko alkaa pukea lapsia sukupuolittuneesti, mikä on vähän harmillista. Itse en tykkää tummansinisestä yhtään, joten sitä käytetään meillä harvoin kummallakaan. Mutta vieraiden läsnäollessa ja etenkin jos lapset jätetään vähäksikin aikaa hoitoon, puetaan selkeästi tytöksi ja pojaksi, esim. tytölle punasävyistä ja pojalle jotain vihreää tms. tai sitten tytölle mekko ja pojalle housut. Tytöllä kun on allergioita ja allergiaepäilyjä, joiden takia lapset syövät eri ruokia. On siis äärimmäisen tärkeää, etteivät syöttötilanteessa sekoitu keskenään.

 

Paljon meillä on sellaisia värikkäitä vaatteita, joita käytetään fiiliksen mukaan molemmilla lapsilla silloin kun ollaan perheen kesken. Eniten kaapissa taitaa olla vihreää ja erisävyisiä punaisia, mutta paljon myös keltaista, oranssia, ruskeaa sekä violettia ja jonkin verran pinkkiä ja kirkasta vaaleansinistä/turkoosia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään hirveesti oranssista ja oon sitä paljon lapsilla käyttänytkin, ruskeen, vihreen ja muiden sävyjen kanssa. Turkoosia oon käyttänyt myös molemmilla, samoin vihreen sävyjä. Kaikki oranssit oon käyttänyt molemmilla, sekä tytöllä että pojalla, enkä osaa liittää sitä kumpaankaan sukupuoleen. Se riippuu niin paljon siitä minkä kanssa niitä yhdistelee :)

 

Musta sopii myös molemmille!

 

Ja pojalla tumma luumu/liila perusbody oli tosi hyvännäköinen päällä eikä yhtään tyttömäinen :)

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiamaka, kyllä mun mielestä naisten ja miesten vaatteissa on pääosin muutakin eroa kuin pelkkä vaatteiden muoto. ;)

 

Riippuu vähän muodista. :grin: (Meikäläinen on vähän sokea tuollaisille kun shoppaan suvereenisti molemmilla puolilla... naisilla kun ei tunnetusti ole suurempi rintakehä kuin miehillä... :rolleyes:)

 

 

Olen tässä tehnyt käytännön koetta ja poitsulla on ollut vaunuissa vaaleanpuna-valko-sini -ruudullinen viltti, joka on voittopuolisesti vaaleanpunainen. Ei ole tultu tytöttelemään vielä. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on todennäköisesti poika tulossa ja huomasin tuossa vauvanvaatteita lajitellessani etten ole hankkinut yhtään sinistä vaatekappaletta. Hempeä vaaleansininen on yksi inhokkiväreistäni ja olenkin vihjaillut isovanhemmille että vaikka poikaveikkaus saatiin, niin ei tarvi rynnätä ostamaan kauppoja tyhjiksi vaaleansinisistä vaatteista. ;) Itse hankkimissani vaatteissa on paljon kirkkaanpunaista, osittain siksi että moni vaatekappale on hankittu ennen kuin sukupuolesta oli tietoakaan mutta osasyy on varmaan siinä että punainen on oma lempivärini ja sopii mielestäni oikein hyvin myös pojalle.

 

Tuttavapiirissä olen törmännyt sellaiseen ajattelutapaan, että jos hankitaan sukupuolineutraaleja vaatteita niin värit on sitten jotain valkoista, beigeä ja ruskeaa. :huh: Ja sekin tuntuu olevan aika yleistä, että pojalle on oltava sinisiä vaatteita, korkeintaan joku vihreä saattaa mennä siinä sivussa. Tytölle sitten vastaavasti vaaleanpunaista ja vähän lisää vaaleanpunaista. Voi olla että näitä ihmisiä nähdessä puen lapsen ihan kiusallani ei-niin-perinteisiin väreihin eli pojalle esimerkiksi juurikin sitä punaista. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi poikaa ja kolmas tulossa, ja valitettavasti inhoan vaaleansinistä. :grin: En ole siis ainoatakaan vaaleansinistä vaatetta ostanut, lahjaksi saadut ovatkin sitten tainneet kaikki olla vaaleansinisiä joten kyllä meiltä silti niitä löytyy ihan kiitettävästi.

 

Esikoisella on pääasiassa oranssia, keltaista, ruskeaa sekä jonkin verran vihreää, kuopuksella punaista, vihreää ja turkoosia. Tummansinisestäkin tykkään itse mutta lapsille se on omaan makuun liian synkkä. Vauvanvaatteissa nykyään jo löytääkin suht helposti nättejä vaatteita pojillekin, sitten kun mennään pikkuvauvavaiheen ohi onkin jo vaikeampaa ja teiniosastolta (esikoinen käyttää nyt kokoa 134) löytyy kyllä värejä mutta aivan järkyttävinä yhdistelminä. Eli vauvana pojankin saa pukea kauniisti mutta sitten mieluummin ei, ettei miehisyys kärsi. :girl_sigh:

 

Meillä kuopus tykkää kyllä myös vaaleanpunaisesta ja ilolla käyttää tyttökaverille pieneksi jääneitä vaaleanpunaisia vaatteita, uusia en kuitenkaan ole suostunut ihan pinkkinä ostamaan. Olen kai myös liian rajoittunut, vaikka ärsyttää se että poika ei saa pukeutua tytöksi koska se on huolestuttavaa ja ällöä ja tarkoittaa vähintään että siitä tulee homo, kun taas poikien vaatteisiin pukeutuvat tytöt ovat reippaita ja rohkeita rämäpäitä.... Toisaalta en itsekään tykkää vaaleanpunaisesta enkä hankkisi sitä tytöllekään ylenmäärin. Meillä lapset alkavat olla sen ikäisiä että vähän pitää antaa itsekin valita vaatteita, mutta mitään kokomustia örkkikuvioisia en osta vaikka haluaisivatkin.

 

Kuopusta luultiin nuorempana lähes aina tytöksi, vaikka vaatteiden värimaailma on molemmilla ollutkin vähemmän poikamainen. Kuopus on vain sellainen siro ja pieni, esikoinen taas on ollut vauvasta asti "miehekäs". Molemmilla oli pienempänä vähän pidemmät hiukset mutta esikoista ei silti luultu tytöksi, kuopuksen kohdalla tytöttely on loppunut kun hiukset on leikattu. En ole mikään sukupuolineutraaliuden kannattaja enkä mitenkään toivo että lapsia ei pojiksi tunnistettaisi, mutta ei myöskään haittaa jos tytöksi luullaan (vaikka se erehtyjille onkin ollut kovin noloa). Käytän lapsilla ihan mielelläni myös "poikamaisia" vaatteita jos vahingossa satun jostain kauniita sellaisia löytämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avauduin Naamassa joku aika sitten siitä, että Herra Hakkarais -haalarissa oli puhvihihat ilmeisesti ihan siksi, että se oli punainen (meillä oli jo se turkoosi samalla printillä ja siinä on ihan suorat hihat ja lahkeet ja äitini tämän perusteella sitten tilasi Anttilasta punaisen haalarin pojalle kun herra niin Hakkaraisesta tykkää) ja yksi kanadalainen tuttuni mainitsi, että pohjois-Amerikassa kirkkaat värit ovat perinteisesti poikien värejä (miinus pinkki) ja murretut sävyt tyttöjen. Ja punainen siis täten todellakin on poikien väri.

 

Että on se niin väärin.

 

Ja kyllä, valitin valmistuttajalle heidän sukupuolistereotyypityksestään. Pyysin myös vastausta, ei ole vielä kuulunut. :grin:

 

Tästä innostuneena ostin pikkumiehelle Prisman alerekistä hakkaraishaalarin, jossa Hakkarainen on peitetty suukkoihin - ja hauskasti tässä leikkaus on täysin neutraali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä on kaikenvärisiä vaatteita. Tietysti aika paljon on punaisen eri sävyjä, mutta myös ruskeaa, vihreää ja sinistä. Itsellä ei ole mitään väripolitiikkaa vaan hankin sellaisia mitkä kivalta näyttää. En kauheasti välitä pinkistä, röyhelöistä yms. Sellaiset perusreippaat kivan väriset vaatteet kuten esim. popilla on mielestäni parhaita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua lähinnä ärsyttää kun katsoo kauppojen lastenvaatehyllyjä, kaikkea on sinisenä ja punaisena, mutta kun yrittää etsiä jotain kivaa neutraalinväristä muuta kuin valkoista tai beigeä niin eipä löydy. Itse käytän kotona pojalle mitä sattuu kaapista käteen sattumaan, ulos lähtiessä hieman katson ettei nyt ole se pinkein hello kitty body päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla vähän tympäisee kun ei löydy tytölle oikein mitään muuta väriä kun eri punaisia.. Siksi ostankin aina jos löytyy esim liilaa.. Jonkun verran olen kyllä sitten ostanut vihreitä bodyja ja harmaita gollegehousuja kun ne minusta käy molemmille mutta olisihan tuo kiva jos olisi ns tyttömäisiä vaatteita muillakin väreillä kuin vain sillä punaisella..

 

Meillä kävi tännää vauvauinnissa että pukuhuoneessa eräs rouva kommentoi pientä tyttövauvaani pojaksi ja kyllä meinasi mennä herne nenään!

Tietenkin ihan tyhmä asia loukkaantua ja onneksi sain vastattua suht kohteliaasti vain että tyttö se kyllä on.

Meijän neidillä siis on uimapukuna sinisen värinen puku mutta joka minusta on ihan selvästi tyttöjen uikkari koska siinä on kukkia joissa on vaaleanpunaista ja merihevosia kuvioina.. No meillä ensi viikolla laitetaankin sitten oikein vaaleanpunainen niiskuneiti uikkari joka myös löytyy kotoa niin päälle niin tietävät varmasti tytöksi.

 

Miusta on vaan jotenki hassua että vaatteiden perusteella ollaan muka varmoja onko tyttö vai poika! Tietenki mie on liian puolueellinen sanomaan mutta meijän tyttö on kyllä niin sievän pikkutytön perikuvan että tuntuis että täytyy olla puolisokia että luulee pojaksi vaikka ois mitä päällä :)

 

No mutta saimpahan purettua omaa tyrmistymistäni ja ennen kun kukaan kerkeää laukasta että ompa pienet murheet ynnä muuta niin kuten jos sanoin niin hölmö syy loukkaantua mutta silti! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin tänään tytön, 3,5kk, kanssa yhdessä tapahtumassa, missä neiti köllötteli rattaissa vaaleanpuna-violetissa potkarissa ja valko-vaaleanpuunaisessa bodyssa tummanpunaisen fleecepussinsa päällä. Ja musta oli niiiin kiva kun useempi henkilö kävi kysymässä, että onko se tyttö vai poika :) Ei vaan oletettu vaatteiden perusteella. Vaikka tällä kertaa oli kyllä erittäin tyttömäinen asu (kun oltiin siis tyttöjenpäivä-tapahtumassa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now