Monalisa

Tyttö vai poika?

151 posts in this topic

Meidän tyttöä on usein luultu pojaksi.. Lähinnä väerien takia aina.. Ekalla kerralla tytöllä oli päällä ruskea muumi-body, jossa siis muumi ja nipsu. Ja housut olivat harmaat.. Ja toisella kerralla tyttö oli turvakaukalossa päällä valkoinen huppari, jossa kanttinauhat olivat limet ja lime-valkoraidalliset housut sekä pinkit käsineet ja beige pipo.. Eli vaikka oli ne pinkit käsineet, niin pojaksi luultiin. Ja sitten yhdellä kerralla oli vihreä-ruskea body, jossa oli semmoinen joku örkki-kuva ja valko-vaaleanpuaniset sukkahousut.. Eli taas vaikka pinkkiäkin oli, niin kun pääväri oli "poikavärinen" niin pojaksi luultiin. Mutta ei se mua haittaa.

 

Mä siis tykkään paljon vihreästä ja sitä tytöllä on jonkin verran. On toki myös paljon oranssia, pinkkiä, liilaa, valkoista jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Esimerkiksi Polarn O. Pyret on paljon perusvärejä ja unisexvaatteita eivätkä ole hempeitä. Samoin esim Metsolat-vaatteet on perusävrejä, hieman retortyyppisiä. Perusvaatteita hyvissä väreissä löytyy myös Lindexin Ota kolme, maksa 2-rekeistä. Ruotsalainen Småfolk on myös kivoja kuoseja, jotka käy molemmille. :)

Varmasti löytyy kivoja vaatteita, jotka käy sekä tytöille ja pojille.

 

Mistä tuota Polarn O. Pyret'ia saa? En löytänyt netistä mitään tietoa. Metsolat ja Småfolk taitaa olla juuri sitä (minulle) yliretroa, tosin noistakin merkeistä tein yhden kaksi löytöä. Lindexin nettisivuilla newborn-vaatteet on aika pastellia, ja baby-vaatteetkin suht värikoodattuja, liikkeeseen asti en ole vielä rohjennut mennä. ^_^ Mä taidan olla vain ylivaativa ja vauvan synnyttyä mulle riittää että on jotain päällepantavaa...? Harmittaa vaan tässä vaiheessa kun sopivien vaatteiden etsiminen tuntuu olevan salapoliisityötä, yksi vaate sieltä ja yksi tuolta ja joka paikassa lyö vastaan värikoodit. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla on tosi paljon tyttöjen vaatteita, mutta kertaakaan kukaan ei ole sitä tytöksi luullut vaikka päällä on ollut milloin vaaleanpunavuorista haalaria tai muuta selvästi tyttöjen "osastolta" ostettua. Mä vedän rajan siihen, että en pojalle mekkoa osta, mutta muuten kyllä käytän sujuvasti molempien sukupuolten hyllyjä kaupassa. Ärsyttää vaan että moni vaate on suotta tytötetty tylsillä hiharöyhelöillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neitiä on useemman kerran kauppareissuilla luultu pojaksi. Ihan jo vastasyntyneenä luultiin pojax vaikka, kuinka olis ollu jotain vaaleenpunasta unisex-vaatteiden lisäx. Viimesin kerta oli viime viikolla, kun päällä oli vaaleanpunanen pörröhaalari, ja kyseinen mies ei ekasta sanomisesta edes uskonu tytöx. Et ihan turha näköjään ostella mitään tyttömäisiä vaatteita, tuskin tuntemattomia edes hameilla sais veikkaan oikein :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on monesti tultu kysymään mites pikku neiti voi tms. Meillä poika siis käyttää paljon just punaista ja keltaista. Siksi että sen värisiä vaatteita on jäänyt noilta isommilta tytöiltä. Vaaleanpunaista en oo pojalle pukenut, muuten kyllä melko samoja värejä käyttäny mitä pidin tytöilläkin. Vaaleansininen on myös väri jota käytän melkoisen paljon pojalla. Kun kävimme tuossa viikko sitten pojan 2kk neuvolassa niin eräs nainen siinä kyseli että minkäs ikänen teidän neiti on. Kun kerroin että on poika niin nainen meni hiukan noloksi. Ja pojalla oli siis päällä valkoinen haalari,punainen kypärämyssy,valkoiset töppöset ja punaiset tumput. Mua jotenkin ärsyttää se että tytöille pitäis pukea vaaleanpunaista ja punaista ja pojille sinistä ja vihreetä. Musta pojalla voi aivan hyvin käyttää myös punaista ja tytöllä sinistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ostanut meidän tytölle paljon ns. poikien vaatteita. Poikien vaatteissa on vaan usein paljon kirkkaammat värit ja tykkäämme enemmän sellaisista. Osa vaatteista voi kyllä olla niitä hempeän vaaleanpunaisia, mutta mieluiten käytämme tytöllä reippaan ja iloisen näköisiä kirkkaita värejä. Usein sitten ihmiset varovasti kysyy, että kumpi se on :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei olikos täällä joskus jotain ketjua, missä sai arvata kahteen eri asuun puetusta vauvasta, että kumpi on kyseessä, tyttö vai poika? :) Oon nyt ihan puusilmänä enkä löydä...

 

Meidän poitsua on monesti luultu tytöksi, ilmeisesti sirojen kasvonpiirteiden takia. Ei oo välttämättä edes väliä mitä väriä on päällä, vaikka turkoosia ja vihreää suosin pojan vaatteissa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mua ärsyttää ihan suunnattomasti kaikki "poikien ja tyttöjen värit" ja "poikien ja tyttöjen leikit" ja muut. meidän lapsella on paljon värikkäitä vaatteita ja suurin osa bodeista on lindexiltä, koska esim. h&m:lla on selkeesti poikien vaatteet (vaaleensinistä, harmaata, vaaleenruskeeta) ja tyttöjen vaatteet (pinkkiä, vaaleenpunasta, rimpsuja ja hörhelöitä). kun lapsi oli n. kuukauden ikäinen, niin oltiin sossussa perheensisäisen adoption tiimoilta käymässä. lapsella oli farkut, harmaa allu aarikan huppari punaisin kanttauksin, vihreät villasukat ja päällysvaatteina vihreä karvahaalari, vihreä pipo ja vihreät lapaset. sossut ei tienneet lapsen sukupuolta ja olin niin tyytyväinen kun miespuolinen sossu sanoi, että "mä en nyt kyllä saa selvää, että onko tää teidän lapsi tyttö vai poika...". :D

 

selkeesti vihreä on kyllä meidän vanhempien lempiväri mitä lasten vaatteisiin tulee ja varsinkin pienempänä lapsella oli tosi paljon vihreitä vaatteita. myös ensi kevättä odottaa vihreä softshell-takki. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poikaa on luultu tytöksi joskus ihan pikkuvauvana, mutta nyt viimeeksi muutama päivä sitten näissä vaatteissa :D Itse tykkään pukea pojalle punaista (mutta myös sinistä, oikeastaan kaikkia värejä paitsi en kokonaan vaaleanpunaista), enkä ole koskaan ajatellut sen olevan "tyttöväri" (itse henk.koht inhoan punaisia vaatteita, siis itselläni, mutta pojalle samoin kuin miehelleni ne sopivat)

 

**

Edited by siristiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirpparilla shoppailussa on kyllä sekin hyvä puoli, että tulee ihan "vahingossa" ostaneeksi "väärän" sukupuolen vaatteita :D Just tässä mietin yks päivä, että yhdet pojan housut taitaa olla oikeasti tyttöjen osastolta. Mutta mitä väliä.. Hyvät on housut! Kerran on poikaa luultu tytöksi, ja sekin taisi johtua matkarattaista, jotka on siis kirkkaan punaiset. Mutta niin on ferrarikin, eikä se silti ole vaan tyttöjen auto :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen oikeastaan pukenut lapseni aika tyypillisiin poika-vaatteisiin. Jotenkin kaikki "tyttöjen vaatteet" on niin tyttömäisiä, eli löytyy rimpsua, rusettia tai kimalletta, että vaikka muuten sävyt kauniita olisikin, niin sen kaiken hötön alta ei juuri vaatetta edes näy. En varmaan pukisi sellaisia kermakakkuja edes tytölle. Olen siis pukenut pojan hyvinkin perinteisesti, en tykkää näistä kovin retroista vaatteista. Värit nyt vielä saattaisi mennä, mutta hinnat on niin kovat, ettei ole köyhällä varaa :girl_to_take_umbrage2:

 

Joskus silti hurahdan, esimerkiksi löysin tosi hyväkuntoisen villahaalarin kirpparilta edullisesti, joten siinä vaiheessa en hetkeäkään miettinyt värejä vaan poitsu meni sitten viime talven hyvinkin pinkissä haalarissa...

 

67131_10150329417855276_679620275_16008629_2022356_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pienellä pojalla paljon vaaleita värejä (keltaista, vihreää, beigeä, valkoista...), sitten miehen mieliksi kirkkaita värejä. Ei ole perinteisiä poikavaatteita näin pienellä, kun haluan kierrättää vaatteita muillakin vauvoilla :) Isompien vaatehyllyjä kun olen katsellut, niin eipä pysty enää samalla tavalla valitsemaan unisexiä helposti.

 

Joku mummo luuli tytöksi kun oli hienot valkoiset villasukat jalassa ja äp-pakkauksen oranssiraidallinen potkupuku ja lierihattu (oltiin siis liinailemassa, jos joku ihmettelee vaatesettiä :D). Mut on tuo pikkumies kyllä aika äijän näköinen, ettei siitä kyllä saa tyttöä edes sillä vaaleanpunaisella pikeepaidalla joka on aktiivikäytössä ;)

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poikaa on luultu tytöksi, koska minulla on kantoliina, jossa on vaaleanpunaista, ruohonvihreää ja violettia. Vauvalla on ollut tällöin päällä vihreää (siis jaloissa). Itse kyllä miellän kantoliinan enemmän minun asusteeksi kuin vauvan.

 

Pojalla käytän enimmäkseen sinisiä ja vihreitä vaatteita, mutta tämä lähinnä siksi että pidän itse näistä väreistä ja meillä suurin osa vaatteista on lainassa tai saatuja, joten se sanelee. Oma ostamani vaatteet on suurin osa uusretroja ja näistä kuoseistahan monet käy molemmille sukupuolille valtavirrankin mukaan. Joitain auto tms. poikakuosisia on, mutta näitä aion kyllä käyttää tulevaisuudessakin, jos tyttö joskus tulee taloon. Olenpahan ostanut pojallekin kirkkaanpunaista, minkä katson sopivan myös pojalle. Vaaleanpunaista ei ole eikä tule suuremmassa määrässä, kuvioissa on ok, Tosin varmaan mahdollisen tulevaisuuden tytönkin kanssa ei varmaan vaaleanpunainen tule olemaan suosiossa (tosin laina- tai saaduissa vaatteissa ei olla niin tarkkoja).

Edited by Mutkikas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin juuri meidän tytölle H&M:ltä shortsisetin, joka on heidän käsityksen mukaan poikien. Siinä on valkoinen hihaton paita, jossa Tikru ihmettelee kilpparia ja vihreänsävyiset ruudulliset shortsit. Ei meidän tyttö mun mielestä mitenkään pojalta niissä näytä ja musta onkin kummallista, että nykyään kaikki vauvanvaatteet on määritelty, kummalle sukupuolelle ne on.

 

 

Lisään kuvan. Tällaisesta kyse

 

shortsisetti.jpg

Edited by Memminkäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri pesin pyykkiä, ja huomasin, että pojan kesäpaidoista suurin osa on ns. tyttövärejä, eli punaista ja pinkkiä. Toki ovat muuten "poikamaisia", eli kauluksellisia t-paitoja tai autokuvioisia tms. Punainen sopii tosi hyvin meidän tummalle pojalle. Normaaleista pitkähihaisista paidoista kyllä suurin osa on sinisiä, mutta ne onkin suurimmaksi osaksi saatuja. Itse suosin niissäkin joko kirkkaita värejä (muita kuin sinistä) tai sitten neutraalia, kuten ruskeaa.

 

Mä itseasiassa pukisin helpommin pojalle vaaleanpunaista kuin tytölle vaaleansinistä, ehkä sen vuoksi, että pidän itse vaaleanpunaisesta, mutta sinisestä en niinkään... Toki riippuu vaatteesta.

 

Ja juuri ostettiin pojalle uudet kumpparit. Niissä automaattisesti otin siniset kumpparit käteen, mutta poika (siis vähän päälle 2v.) ilmoitti, että hän haluaa punaiset. Sai sitten punaiset saappaat, mutta ei nekään mun mielestä mitenkään kauhean tyttömäiset ole. Vaaleanpunaisten saappaiden kohdalla olisin voinut kyllä jo vähän rykiä...girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän isompaa neitiä luultiin aina pienempänä pojaksi. Hiukset kasvoi melko hitaasti ja mä ilmeisesti en pukenut hälle tarpeeksi mekkoja ja pinkkejä vaatteita... (Ainakin kerran neuvolassa lääkäri käski mun pukea tytölle mekko päälle, koska hän luli tyttöä ensin pojaksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pukenut pojilleni aina paljon punaista ja punainen on myös isomman poja lempiväri. Pinkkikin heillä käytän. Tuntuu, että moni mieltää kuitenkin punaisen vain tyttöjen väriksi. Isoveljeä luultiin eilen tytöksi, kun hänellä oli punainen takki päällä. Lyhyttä tukkaa ei näkynyt kesäpipon alta. Samoin kaikki olettaa, että meillä on tyttövauva, kun vaunut ovat punaiset. Olisin yhtähyvin voinut käyttää punaisia vaunuja pojalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin käytän paljon punaista pojalla. Eilen juuri naureskelin, että uudet naapurit varmaan luulee taloon muuttavan tyttövauvan, kun pojalla oli valkoinen body, punaiset pöksyt, vaaleanpunainen pehmopupu kainalossa ja barbie-laastarit (sairaalan valikoimasta "poikalaastarit" loppu ;) ) päässä :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tykkään pukea meidän pojua vihreään ja muihin suht neutraaleihin väreihin, kuten valkoiseen, harmaaseen, ruskeaan ja turkoosiin, ja mustankirjaviakin vaatteita löytyy, kuten yksittäisiä kirkkaanpunaisia ja punaisenkirjaviakin, ja oransseja niin yksivärisenä kuin kirjavanakin.

 

Sinistä väriä vierastan, turkoosin eri sävyjä lukuunottamatta; tosin farkkushortsit ja farkut ovat sinisiä.

 

Jopa tälläkin, mun mielestä varsin poikamaisella, mutta vihreä/vaaleapainotteisella vaatetuksella meidän pojua on luultu tytöksi....

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla että monilla on tapana pukea ei-stereotyyppisesti, tuolla ulkomaailmassa sitä ei nimittäin juuri näe... Minua vaaleanpuna-vaaleansini-jaottelu tökkii niin pahasti, että esikoispoika kulki riemunkirjavissa vaatteissa, ja samat vaatteet menee nyt tyttövauvalle :) Itse asiassa pojalla taisi olla enemmänkin pinkkiä kuin tytöllä nyt, jotenkin oli hauskakin välillä ravistella ennakkoluuloja. Tytölle en ole ostanut mitään vaaleanpunaista, lahjaksi saatiin joku body ja vauva näyttää ihan omituiselta siinä värissä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meikäläinen on sen verran kieroon kasvatettu (pienenä lyhyet hiukset (ja pääosan aikuisuutta ja sen perusteella minua on luultu mieheksi todella usein vaikka perse on kuin seitsemän leivän uuni ja kuppikoko E :girl_haha: ) ja pääosa vaatteista sinisiä tai muuten ns. poikavärisiä, niitä kun kierrätettiin vanhemmilta sisaruksilta - äidin minulle tekemä hieno juhlamekkokin oli tumman turkoosia samettia ja lemppariyöpaitani olivat tumman ruskea ja sinivalkoraidallinen. Ei meillä mitään pinkkejä tunnettu. :girl_haha: ), että ostelen vain ns. unisex- värejä. Toistaiseksi varastosta löytyy keltaista, oranssia, turkoosia, vaaleanvihreää ja ruskeaa.

 

Ruskeaa yritän kyllä pääosin vältellä kun mahavauvan ihonväristä johtuen voi olla, ettei ruskea hänelle sovi (isäänsä pukee kyllä komeasti, että saattaa olla, että se periytyy), mutta jos jotain ihanaa on ruskeana niin pitää ostaa. :grin:

 

Itseäni ärsyttää myös tuhottomasti se pakonomainen sukupuolettaminen vaatteissa. Löysin nämä ihanuudet paikallisen Prisman alerekistä ja kassalla meinasin revetä nauruun kun tuo body tuli koneelta poikien bodyna. :girl_haha:

 

aletv.jpg

 

Siksikö, että tuossa on kivoja mereneläviä? Vai onko se tuo vaaleanvihreä kanttaus? Ja miksei tuo Tutan vaaleanvihreä paita merenelävillä sitten ollut määritelty pojan vaatteeksi? :girl_wink:

 

Huolimatta siitä kumpi meille tulee aion viimeiseen asti välttää vaaleansinistä ja -punaista. Ja oikeastaan kaikkia pastellivärejä (on meillä yhdet vaaleankeltaiset potkarit, mutta olkoot poikkeus. :grin: ), sillä olen aina ollut sitä mieltä, että lapsille puetaan vain ja ainoastaan voimakkaita, selkeitä värejä. Harmaata en lapselleni pukisi (kahden "epävärin" sekoitus ei oikein iske) ja valkoista vältän, mustaa voisin käyttää, mutta taaskin riippuu siitä miten tumma ja minkä sävyinen mahavauvan ihosta tulee.

 

Eli meidän lapselle, riippumatta sukupuolesta, puetaan oranssia, keltaista, vihreää, turkoosia, kirkkaan punaista, mahd. tummaa violettia ja tummaa punaista, tiettyjä sinisen sävyjä jne. riippumatta siitä miten lokeroihinsa juuttuneet ihmiset lapsen tulevat näkemään. Ja jos äiti saa päättää niin tytöillekin voidaan pukea robotteja ja pojille kivoja eläimiä (en pidä mistään ällösöpöistä muutenkaan). :grin:

 

Jos kaikki muu pettää niin onneksi osaan ommella ja neuloa. Ja äiti neuloo mielellään annettujen väripreferenssien mukaan, että sen suhteen ollaan turvallisilla vesillä. :grin:

 

P.S. Pitäisikö mainita, että lempileluni pienenä oli autolautta, jossa oli autot mukana? Ja Shellin säiliörekka-auto sekä aidon kokoinen vauvanukke. :grin:

 

 

 

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minusta kyllä vaaleanvihreäkin on pastelliväri girl_wink.gif

 

 

Meidän tytöillä on paljon pinkkiä ja vaaleanpunaista, koska tykkään siitä itse. Jos tulisi poika, niin en varmaan vaaleanpunaiseen niin paljon pukisi, mutta mieluummin en kyllä siniseenkään, kun siitä taas en niin tykkää. Poika tulisi varmasti puettua uniseximmin kuin nämä tytöt, koska monista selkeistä poikavaatteista en tykkää ja tyttövaatteista tykkään. Mutta on meidän tytöillä poikienpuolen ja unisex-vaatteitakin, ja käytettynä kun ollaan saatu kaikenlaista myös pojilta, niin on niitä käytetty, tosin valinnanvaraa on ollut niin paljon, että olen kyllä käyttänyt aika lailla vain niitä joista tykkään. Värikkäistä vaatteista ylipäätään tykkään, jos on mahdollisimman montaa eri väriä niin hyvä girl_crazy.gif

 

Meidän lasten vaunut/rattaat on punaisenoranssit ja ne maksanut mummini sanoi esikoisen synnyttyä, että onneksi oli tyttö kun on sen väriset vaunut biggrin.gif Minusta punainen ja oranssi on juuri kaikkein unisexeimmät värit. (Jos pitäisi värit jaotella tytölle ja pojalle, niin tytöille olisi punainen, vaaleanpunainen, pinkki, violetti, keltainen, valkoinen ja pojille oranssi, vihreä, sininen, turkoosi, beessi, harmaa, musta, ruskea. Mutta siis tuo oli vain leikillisesti ajateltu, en missään nimessä ole sitä mieltä, että sukupuolen pitäisi rajoittaa värien käyttöä, nuo oli vain että kumpi tulee siitä väristä ensin mieleen. Ja enemmänhän se riippuu siitä vaatteesta itsestään kuin väristä.)

 

Ainakin esikoisesta on kysytty vaikka kuinka usein, onko tyttö vai poika, vaikka olisi ollut pinkit tyttövaatteet päällä girl_smile.gif Kerran myös kommentoitiin suoraan pojaksi, vaikka oli se 2009-äp:n tyttömäiseksikin väitetty vaaleanoranssi/persikanvärinen oloasu (paidassa raitoja vissiin tummanharmaalla tms.). Ja ne oranssit rattaat. Kommentoijalle kun huomautettiin, että on kyllä tyttö, sanoi että "no en voinut tietää kun ei ollut mitään korujakaan" (vauvalla!) girl_haha.gif

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now