Sisly

Lentomatkat 1-vuotiaan kanssa

109 posts in this topic

Joo tiedän kyllä, mutta sitä en tajunnut, miksi mennessä eka rivissä sai olla ja tullessa ei. Eikö eka rivi aina ookaan exit-paikka?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joo tiedän kyllä, mutta sitä en tajunnut, miksi mennessä eka rivissä sai olla ja tullessa ei. Eikö eka rivi aina ookaan exit-paikka?

 

Exit paikat on koneen edessä (sama ovi mistä tullaan sisään), keskellä (siinä missä on se levemämpi kohta) ja ihan takana. Nämä tietenkin riippuu kone tyypistä, mutta näin yleensä näin esim. reittilentojen koneissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva huomata et lennot on mennyt hyvin :)

Meidän olisi tarkoitus matkustaa vietnamiin kun vauva on aika pieni, ehkä puolivuotias, voiko sen ikäisen kans matkustaa pitkää matkaa? Mites korvat, kun ne menee itelläkin lukkoon eikä oo kovin kivaa, miten pientä muksua voi siinä auttaa kun ei voi ees purkkaa lykätä suuhun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juotavaa pullosta. Ei siinä varmaan hirveesti muita vaihtoehtoja ole. Koska lapsen pitää olla nousussa ja laskussa nenä menosuuntaan, ei imetys oikein onnistu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Nasolin nenätippoja apteekista. Anna niitä puoli tuntia/tunti ennen laskeutumisen alkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Nasolin nenätippoja apteekista. Anna niitä puoli tuntia/tunti ennen laskeutumisen alkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mites korvat, kun ne menee itelläkin lukkoon eikä oo kovin kivaa, miten pientä muksua voi siinä auttaa kun ei voi ees purkkaa lykätä suuhun?

 

Mä kysyin tota lastenlääkärilta. Hän sanoi että lapsilla on noi korvan rakenteet sen verran joustavat ettei niitä satu korvaan samalla lailla kuin aikuisilla joilla käytävät ei jousta yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, ei välttämättä satu, mutta lukkoon menevät, jos ei nieleskele.

 

Lisäys.. Ainakin meidän pojilla menee aina lukkoon. Silloin joskus pulloiässä käytin pulloa ja myöhemmin on apuna ollut esim. rusinat ja sitten purkka, kun ovat oppineet purkkaa syömään.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No, ei välttämättä satu, mutta lukkoon menevät, jos ei nieleskele.

 

Lisäys.. Ainakin meidän pojilla menee aina lukkoon. Silloin joskus pulloiässä käytin pulloa ja myöhemmin on apuna ollut esim. rusinat ja sitten purkka, kun ovat oppineet purkkaa syömään.

 

Tietenkin voivat mennä lukkoon, mä vaan tota sattumista kommentoin. Meillä on kanssa ollut aina juotavaa nousussa ja lakussa mukana. Toisinaan ei ole kyllä mitään huolinut eikä ole ollut moksiskaan paineen vaihtelusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Juotavaa pullosta. Ei siinä varmaan hirveesti muita vaihtoehtoja ole. Koska lapsen pitää olla nousussa ja laskussa nenä menosuuntaan, ei imetys oikein onnistu..

Mä oon imettänyt tyttöä (8kk) niin laskussa kuin nousussakin eikä lentoemot siihen mitenkään puuttuneet. Eivät edes maininneet tuosta, että ohjeen mukaan lapsen pitäisi olla nenä menosuuntaan (siis mä tiesin tuon ohjeistuksen ja olin tahallani välittämättä siitä). Toinen mikä saattaa auttaa on tutin syöminen, jos ruoka ei nousussa/laskussa satu maistumaan rinnasta tai pullosta.

 

Suosittelen myös tota Nasolin nenäsuihketta tai -tippoja, ne on ainakin meillä helpottaneet myöhemmällä iällä tehtyjä lentoja, kun tyttö ei enää oo tissiä saanut. Annettiin noita tippoja myös tuolla ekalla reissulla, jolloin ikää oli 8 kk, vaikka imetinkin tyttöä koneessa.

Edited by Helga

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sulle on sitten sattunut ystävälliset lentoemot kohdalle. Oon kyllä käsittänyt, että se nenä menosuuntaan nousussa ja laskussa olisi turvallisuusasia. Joka tapauksessa muistan, kun joku lentoemo sanoi, että nenän pitäisi olla menosuuntaan. Muistelen, että olisin kuullut samaa ohjeistusta myös jollekin toiselle äidille jollain toisella lennolla. Kuopus oli 7 kk, kun poika pääsi ekan kerran Kreikkaan. Olin alkanut antaa pullosta velliä puolen vuoden iässä, joten annoin myös lennoilla velliä pullosta nousussa/laskussa. Muuten imetin lennon aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnistuuko imetys siis niin että se vyö on kuitenkin kiinni? Mä en usko että mun lasta saa jännässä tilanteessa juomaan mitään muuta kuin aina kelpaavaa rintamaitoa.

 

Lentoemothan on omissa vöissään silloin kun noustaan eivätkä voi vahtia. ;) Mutta ilman turvavyötä en kuitenkaan ajatellut lastani nousuun laittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnistuu imettäminen niin, että vyö on kiinni. Meillä tyttö oli ekalla lentomatkalla kuitenkin aika iso (8 kk), joten sekin saattoi auttaa siihen, että imettäminen onnistui vyö kiinni. Pienempää lasta joutuu ehkä laittamaan hieman makaavampaan asentoon, joten se ei ehkä onnistu, mutta noin iso söi sujuvasti puolistuvassa asennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpa tätä keskustelua, kun vajaan parin kuukauden päästä olisi meillä edessä lento Egyptiin 1½v. pojan kanssa. Onneksi elnto ei kestä kuin hiukan päälle 5h, mutta jos ei poika ollenkaan nuku lennolla, niin pitkät 5 tuntia tulee :rolleyes:

 

Mietityttää vaan, että mitä kaikkea tekemistä me tuolle touhutoopelle keksitään ja miten hoidetaan ruokailut. Ja kovasti mietin, kannattaako pojalle ottaa omaa paikkaa erikseen (maksaa kuiteskin jonkin verran)tai kannattaako ylipäätänsä ostaa jotkin tietyt paikat meille vai otettaisiinkohan lapsiperheet jo muutenkin huomioon paikkoja jaettaessa. Lento tehdään Finnairin 757:lla, eli sillä pienimmällä (ja yleisimmällä) lomalentoejn koneella, eli tilaa on aikasta vähän joka tapauksessa.

 

Kai se on vaan suunnattava lelukauppaan etsimään pari iahn uutta lelua matkaa varten, otettava paljon naposteltavaa, tutti ja tuttipullokin jopa mukaan. Ja vois kysyä heti alkuunsa lentoemoilta, että voiko meidän ruokailuja jotenkin jaksottaa siten, että voitais syödä vuorotellen. Poika kuiteskin haluaa syödä samaan aikaan, kun me, joten toisen on poikaa syötettävä siinä samalla. Ellei tietenkin sattuisi nukkumaan ruokailun ajan, mitä epäilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Tässä tuoreita lentokokemuksia 10-kuisen kanssa Finnmatkojen lomalennolta :).

 

Matka kesti neljä tuntia (Kreikassa olimme) eikä poika pahemmin nukkunut, mutta hyvin reissu kuitenkin meni.

 

Ensinnäkin koneen ahtaudesta. Tuo lomalentojen kone on todellakin ahdas; mä olen lyhyt ja silti mulla oli polvet edessä olevassa istuimessa kiinni ja poitsu ylettyi potkimaan edessä olevaa selkänojaa sekä repimään taskussa oleva lehtiä yms. ihan turvavöissäkin istuessaan. Kone oli myös täpötäynnä ja niin kait lomalennoilla aina on. Meillä oli kolmannella paikalla isoveikka, mutta aika ahdistavaa olisi ollut jos siinä joku vieras, mahdollisesti vielä isokokoinen, aikuinen olisi ollut. Esikoisen kanssa aikoinaan teimme kaksi lentomatkaa hänen ollessaan alle 2 ja silloin reittilennoilla sattui joka lennolle vapaa paikka meidän viereen ja se oli iso helpotus. Lomalennoilla ei lapsimatkustajia varsinaisesti huomioida paikkoja jaettaessa, lapsiperheitä ei voida laittaa hätäuloskäyntien kohdalle eikä muilla paikoilla sen enempää sitten ole tilaakaan. Ahdasta siis on, mutta en kyllä itse varmaan raaskisi omaa paikkaa pienelle kuitenkaa ostaa.

 

Koneessa oli tosi kuuma, mutta toisaalta veti. Eli kerrospukeutuminen kannattaa niin voi sitten helposti riisua/lisätä vaatteita. Lentokoneessa ei myöskään ollut peittoja eikä tyynyjä kuten reittilennoilla on eli oma viltti pienelle kannattta ottaa, jos kokee sen tarpeelliseksi.

 

 

Nuo vanhata vinkit leluista ja naposteltavista ovat vieläkin ihan päteviä, joten enpä siihen mitään lisäile :). Hyvää matkaa teille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lennettiin Puolaan n. 11 kk lapsen kanssa eikä tullut mitään ongelmia.

Lento oli tosi myöhään, klo 21 (saapuminen klo 23) joten olin ajatellut, että lapsi simahtaa jossain vaiheessa, mutta niin vain Otto kukkui koko lennon ajan. Ei tietenkään malttanut nukkua kun oli uusi paikka. Ei hän silti kiukunnut väsymystään, istui tyytyväisenä sylissä ja leikki oksennuspussilla ja hätäohjeilla. Ei oltu siis tajuttu ottaa edes mitään oikeaa lelua mukaan, mutta pienellä improvisoinnilla saatiin lyhyt lento kulumaan ihan hyvin.

 

Ruokaahan tuolla halpalentoyhtiön lennolla ei tarjottu, eikä taidettu muistaa antaa omistakaan purkeista. Imetys riitti lohduksi ja turvaksi, vaikka ei tuo kyllä nousunkaan aikana itkenyt.

 

Meillä oli "salaisena aseena" kantoreppu, jossa Otto oli tosi tyytyväinen lentokentällä. Kaikki jonotukset ja odottelut se sai olla kyydissä, joten ei hermostunut vaikka väsynyt varmasti olikin tuohon aikaan. Olihan se koneessa aikamoista pyörittämistä sylissä vaikka oma paikka Otolla olisi ollutkin (ei varattuna, mutta meidän viereen ei vain tullut ketään) mutta lyhyen lennon sitä nyt malttaa pyöritelläkin.

 

Paluulennolla Otto taisi olla jo niin kokenut matkustaja, että nukahti jo ennen nousua ja nukkui koko lennon ajan omalla tuolillaan pötkötellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lennettiin kuun alussa Göteborgiin Wizzairilla eikä voi moittia. Molemmissa päissä infantin kanssa matkustavat pääsi ensin koneeseen (kuten aina Wizzairilla, Ryanairilla ei olla saatu erityiskohtelua). Mennessä tyttö nukkui melkein koko matkan. Imetin nousun aikana (eli onnistuu vaikka vöissä ollaankin. Pienemmänkin imettäminen onnistuu; olen imettänyt 3 kk ja 4 kk ikäisiä). Paluumatkalla valvoi, mutta aika kului ihmisiä katsellessa, lehtiä selatessa ja oksennuspussia rapistellen. Meillä ei ollut kellekään muksulle mitään lelua mukana eikä ole koskaan oikein mitään ollut. Pari kirjaa isommille joskus.

 

Meillä myös suositaan kantoreppua eikä otettu rattaita mukaan ollenkaan. Tyttö viihtyy repussa hyvin ja samalla jää kädet vapaaksi paimentaa isompia ja käsimatkatavaroita (itsellä reppu ja pojilla vetolaukut, joita kiskovat tosi ylpeinä)

 

Lomalennoilla ym missä vielä jotain ruokaa on tarjottu, meillä on aina onnistunu syömiset vuorotellen. Lentoemännät ovat sen ihan oma-aloitteisesti tulleet kysymään, että halutaanko syödä yhdessä vai erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buttercat, noin pieni ei saa omaa paikkaa edes ostamalla, näin mulle sanottiin kun kyselin asiaa suoraan Finnairilta muutama kuukausi sitten, eli oletus on se, että alle 2-vuotias on aina sylissä. Meidän neiti on aika tottunut matkustaja, mutta kyllä hän silti rähjääkin. Viime lennot olivat niin kauheat, että teki mieli vannoa, että ei ikinä enää! Mutta niin vaan jouluksi lennetään taas Suomeen.

 

Meillä hyviä kikkoja on ollut naksut, rusinat ja leivänpalaset. Niitä on kiva nakertaa ja niillä saa sitä aikaa kulumaan. Pillimaito/juomat ovat ihan ehdottomia, ainakin meillä on näin vältytty nousujen ja laskujen korvakivuilta. Viime lennolle ostettiin kirja, mihin laitetaan magneetteja ja se oli ihan hitti. Kannattaa ehkä myös ottaa joku tuttu ja turvallinen suosikkilelu, ympäristö kun kuitenkin on uusi.

 

Lisäksi meillä on aina mukana puuvillaviltti ja tutti, niiden avulla ollaan saatu neiti (joskin aikamoisen taistelun jälkeen joskus) nukahtamaan syliin, näin se aika kuluu parhaiten. Yleensä lentoemot kysyvät ruokaa jakaessaan, että tuodaanko toinen ruoka myöhemmin, meillä ei ainakaan ole ollut ikinä ongelmaa tämän suhteen. Mutta muuten en kyllä ole huomannut, että ollenkaan saataisiin niitä parhaimpia paikkoja lapsen kanssa, pikemminkin ne huonoimmat :skilletgirl:.

 

Vaikeinta taitaa olla se, että noin pieni ei vielä oikein tajua, että tietyt ajat on pakko istua aloillaan. Meidän neidillä ainakin menohalu olisi niin hurja koko ajan, että sitä saa kyllä käyttää kaikki kikat hänen viihdyttämiseensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mielenkiintoista infoa olet saanut Finskiltä sillä kyllä se heidän omien sivujen mukaan on mahdollista. :blink:

 

Turvaistuin ja -kaukalo

 

Finnair hyväksyy kaikille reittilennoilleen lapsen ikään sopivan turvavälineen (turvakaukalon tai turvaistuimen) alle 2-vuotiaalle lapselle, jolle on varattu oma paikka lentokoneessa. Jos reittilennolla on vapaita paikkoja, voidaan turvakaukalo hyväksyä koneeseen, vaikka lapselle ei olisi etukäteen varattu omaa istumapaikkaa.

Finnair

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No on :blink:.

 

Mä juttelin vielä kahden eri virkailijan kanssa eri päivinä ja mulle sanottiin, että alle kaksivuotiaalle ei voi ostaa paikkaa. No seuraavalla kerralla on sitten viisaampi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sillä lailla. :rolleyes:

 

Olisikohan tuolla jotain tekemistä joulun kanssa jos koneet kovin on buukattuja täyteen ja haluavat jättää paikat aikuisille?! Vaan eipä silti pitäisi olla poikkeavat tiedot omien sivujen kanssa tai sitten ainakin luulisi olevan maininta tästä järjestelystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nämä lennot olivat syyskuulle ja ne on jo lennetty, joten jouluruuhkista ei ollut kyse.

 

Mutta siis, tosi ärsyttävää, kun näköjään mihinkään ei voi luottaa, kun virkalijatkin kertovat puuta heinää :skilletgirl:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No sitten ei luulisi siitäkään olevan kiinni (sain jostain syystä käsityksen että oli joulukuussa lennot. :blush: )

 

Näköjään sitä vaan itse pitää aina olla selvillä mikä on mahdollista ja mikä ei ja pitää oikeuksistaan kiinni tälläisiä tilanteita varten. :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tosi kummallista tamtam, kun poika oli alle 2v niin muutamille lennoille ostimme hanelle oman paikan, mukaan lukien Finnair. Tai no itseasiassa taisikin olla BA:n lennot Helsinkiin kun miehen BA:n lentopisteilla ollaan niita paikkoja varattu. Mutta kummallista jos rahalla ei saa ylimaaraista paikkaa ostettua huh.gif Kieltamatta noilla lennoilla joilla pojalla oli oma paikka, oli aina vahan hamminkia check-innissa, virkailijoiden tuntui olevan tosi vaikea kasittaa sita. Mika on vahan outoa koska kasittaakseni se ei nyt ole mitenkaan harvinaista kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finnairin omilta nettisivuilta jos paikkoja yrittaa ostaa niin siellahan automaattisesti alle 2 v. lapsi on sylilapsi. Itse kun etsin paikkoja niin laitoin pojan suoraan kaksivuotiaaksi jolloin sain myos hanen paikalleen oikean hinnan. Lasten hinnathan ovat hiukkasen halvempia kuin aikuisten joskus. Mutta todellakin aina saa ostettua lapselle oman paikan jos niin haluaa, onhan se kaikista turvallisintakin.

 

Me lensimme viime jouluna Suomeen ja takaisin kun poika oli 9 kuukautinen. Meilla oli bassinet-paikat mennen tullen mutta poika nukkui parhaiten sylissani rinta suussa. Paluumatkalla saimme ne vahan paremmat paikat mutta ei siita paljoa iloa ollut kun oli iso rotikka koko ajan sylissa.

 

Nyt kuukauden paasta matkustan 20 kuukautisen pojan kanssa yksin Suomeen. Ensimmainen lento on noin 2.5 tuntia ja se menee nopeasti nousun ja laskun kanssa. Lento Suomeen onkin sitten 9 tuntia ja varmaan tule pitkaksi kun yksin olen. Ja lentokoneen vaihdot ja kaikkien tavaroiden raijaaminen jannittavat. Me ostimme oman paikan pojalle kun en olisi yksin suostunut pitamaan sylissa koko matkaa. Joten otamme hanen turvaistuimen mukaan ja poika saa istua siina koneessa. Muita tavaroita onkin sitten matkarattaat, turvaistuin selassa ja kasimatkatavarat kannettavan kanssa. Paluumatkalla onneksi on mies mukana auttamassa. Tilasin myos kasvisruoka-ateriat, katsotaan josko ne olisivat yhtaan paremmat kuin ne hirveat liharuoat mita koneissa aina tarjotaan.

 

Viihdykkeeksi ajattelin ostaa useamman pienen halvan lelun, jotka kaarin yksittaisesti paketteihin (helposti aukaistaviin, jos turvatarkastuksessa haluavat aukaista). Niita voidaan sitten matkan aikana aukaista ja leikkia. Ostin tarrakirjan ja kirjan lentomatkasta. Lisaksi laitoin puhelimeeni usean taaperoille tarkoitetun apps:in (en tieda mita ne ovat suomeksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now