Sign in to follow this  
Followers 0
Laila

Juomasuositukset

22 posts in this topic

Neuvolassa sain pissatestin jälkeen kehotuksen juoda enemmän. Nytkin saa juosta koko ajan vessassa :) Paljonko vettä pitäisi nauttia pitkin päivää? Mistä tietää juovansa tarpeeksi? Ei mulla jano ole ollut tähänkään asti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös toi 1-2 l ole suosituksena normaaleille? Itseäniä vähän huolettaa kun kusi ei ole enää minkään väristä, eikä myöskään haise samalle B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle taasen sanottiin neuvolassa aina, että vähintään 2 litraa, mutta 3 litraan tulisi raskaana ollessa pyrkiä per päivä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään mitään vinkkiä siihen, miten sitä muistaisi/jaksaisi juoda tuon suosituksen verran? Oon aina ollut huono juomaan, varsinkin vettä, ja säännöllisen juomisen opettelu on tuskallista. Laitanko vaan puolen tunnin välein hälytyksen kännyyn juodakseni huikan taikka kaksi? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös toi 1-2 l ole suosituksena normaaleille? Itseäniä vähän huolettaa kun kusi ei ole enää minkään väristä, eikä myöskään haise samalle B)

 

Eli selvennykseksi tarkoitin että 1-2 litraa juotuna ja loput sitten ruuasta. Se on ihan riittävä määrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään mitään vinkkiä siihen, miten sitä muistaisi/jaksaisi juoda tuon suosituksen verran?

 

Mä kannan yleensä mukanani vesipulloa kaikkialle ja tasaiseen tahtiin otan siitä hörppyjä. Siis kotonakin, jos siirryn olohuoneesta makuuhuoneeseen, pullo kulkee mukana. Puolen litran pullon kanssa koitan vahtia, että täyttäisin sen ainakin neljästi päivän aikana. Tulee ihan huomaamatta juotua, kun se vesipullo on koko ajan siinä lähettyvillä. Samoin jos lähden johonkin käymään, pullo on mukana laukussa :). Tästä tosin on seurannut se, että joku kerta kun sen pullon unohtaa kotiin, iskee hirmuinen jano ja paniikki, kun sen huomaa :grin: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös toi 1-2 l ole suosituksena normaaleille? Itseäniä vähän huolettaa kun kusi ei ole enää minkään väristä, eikä myöskään haise samalle cool.gif

 

Eli se on sellaista kuin sen kuuluisi olla.

 

 

Ma juon ehka kolmisen litraa paivassa, ma olen aina juonut paljon vetta ja nyt rakausaikana tuntuu etta veden tarve on entistakin suurempi.

 

Jos saannollisesti juo tarpeeksi ei vessassa tarvitse juurikaan ravata sen tiheammin kuin muutenkaan kuin ihan aluksi ennen kuin kroppa on tottunut siihen etta se saa tarpeeksi vetta.

Toki raskausaikana vessassa saa ravata jatkuvasti, joi tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen juonut nyt ihan liian vähän kun tavallinen vesi saa aina voimaan pahoin jostain syystä. MEhuja, vissyä ja maitoa menee. Täytyisi juoda kyllä enemmän.:girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntuu että elämä on nyt yhtä juomista ja pissaamista. Janon tunne raskausaikana on ollut ihan toista kuin muulloin, ei kannata oikeastaan lähteä tuntia pidempään reissuun ilman vesipulloa. Olen luottanut siihen, että kun juon janon mukaan, se riittää. Kroppa kyllä huomauttaa samantien jos olen juonut liian vähän, tulee huono olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on töissä aika kuiva sisäilma, joten minulla on vesimuki koko ajan vieressäni työpöydällä ja siitä sitten hörpin. Samoin aina kahvia tai teetä juotuani juon myös vähintään saman verran vettä päälle, ja kotona juon lasillisen vettä aina, kun tunnen olevani vähänkään janoinen. En ole laskenut, paljonko nestettä tulee kaiken kaikkiaan päivässä juotua, mutta luotan janontunteeseen ja siihen, ettei virtsa ole erityisen voimakasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin kans että pari litraa vettäkö? O.o

 

Mä en juo tavallista vettä ollenkaan. Vichyä tai hiilihapotettua saatan juoda, mutta toi hanasta tuleva vesi. Ei mene kuin pakon edessä. Pahaa- ollut aina täällä päin suomea.

Edited by Syksy11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on lisääntynyt kovasti veden juominen, ihan sitä hanavettä tai vissyä/kuplavettä. Limsa ei todellakaan maistu, silloin tällöin korkeintaan, mutta mielummin noita vesiä. Vessassa saa tietty laukata, mutta mitään pissatulehduksen tuntemuksia ei ole ollut, toivottavasti ei tulekaan ja välttyisin moiselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin normaalisti elää hyvin koko päivän niin, että juon aamulla lattekahvin, lounaalla pienen lasillisen vettä, tanssitunnin yhteydessä puoli litraa vettä ja illalla ehkä kupin teetä jos huvittaa ja hampaiden pesun yhteydessä vähän vettä. Alle litraan se jää, kun kahvia ei lasketa, eikä mulla ole juuri koskaan jano. En pysty millään juomaan joka päivä 2-3 litraa nestettä!

 

Nyt raskaana ollessa yritän juoda enemmän, ja iltaisin onkin usein jano. Mikä olisi sellainen tee, jota voisi vapaasti juoda? Tavallisessa mustassa ja vihreässä on kofeiinia, sitä haluaisin välttää, ja useimmat yrttiteet ovat kiellettyjä. Saa ehdottaa ihan merkkejä! Nyt mulla on loppumaisillaan sellainen marjajuttu, jossa ei ole teetä ollenkaan, muistaakseni Twiningsin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt raskaana ollessa yritän juoda enemmän, ja iltaisin onkin usein jano. Mikä olisi sellainen tee, jota voisi vapaasti juoda? Tavallisessa mustassa ja vihreässä on kofeiinia, sitä haluaisin välttää, ja useimmat yrttiteet ovat kiellettyjä. Saa ehdottaa ihan merkkejä! Nyt mulla on loppumaisillaan sellainen marjajuttu, jossa ei ole teetä ollenkaan, muistaakseni Twiningsin.

Esim. ruusunmarjatee. Sitä on useampaakin merkkiä, pelkkää kuivattua ruusunmarjaa.

Toinen vaihtoehto on sokerittomat tai vähäsokeriset mehut. Mm. Kaskein marja, Aten marja-aitta yms. pienet valmistajat tekevät hyviä mehuja. Pikku tippa esim. karpalo- tai puolukkamehua lasilliseen vettä, ja se on jo paljon helpompi niellä kuin paljas hanavesi.

 

Ja puhtaan hanaveden juontiin sellainen vinkki, että sitä vettä kannattaa laskea pois niin paljon, että se vesi tosiaan on kylmää ennen kuin ottaa sen lasiin. Jos hanavesi on kovin kloorista, ja sen vuoksi tökkii, kannattaa laskea vettä kannuun ja antaa sen seisoa vähintään puoli tuntia pöydällä tai jääkaapissa ennen kuin juo sen. Tai sitten keittää ja jäähdyttää veden ennen juomista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vastauksesta! Ei mulla pelkkä vesikään töki, kaipaan vaan iltateetä, jossa ei ole kofeiinia eikä haitallisia yrttejä. Tajusin just, että tässä lähellä on "hippikauppa", jossa on paljon ulkomaalaisia teelaatuja. Pitääpä mennä sinne ihmettelemään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös ollut aina huono juomaan vettä, ja nyt alkuraskaudesta mulla on jatkuvasti jano. En osaa myöskään juoda kraanavettä (pitäisi opetella...), se vaan jotenkin tökkii. Nyt olen juonut vissyä, johon lorautan pikkuisen jotain mehua sekaan mauksi, tai kaupasta ostettua mehu-kivennäisvettä (Esim Lidlin versio). Maidonjuomistakin olen lisäillyt, että siitäkin pitäisi tulla nestettä.

 

Olen aiemmin ollut aikamoinen kameli, ei ole tarvinnut käydä vessassa kuin 1-2 kertaa päivässä, mutta nyt... Huhhuh, ainakin 6-7 kertaa joka päivä. Jostain sentään tietää olevansa raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ennen ollut tosi huono veden juoja, ja joskus muutamia vuosia (10?v) sitten opettelemalla opettelin juomaan vettä. Sitä ennen saattoi mennä kauankin etten juonut välttämättä vettä ollenkaan päivän aikana, ei tervettä sekään.  Mulla ei oikein toiminut se, että joisin vettä parin tunnin välein lasillisen, joten opettelin sellaisen rytmin että herätessä ennen kahvin juontia hörppään tuopillisen vettä. Eli kerralla alas vaan miettimättä ja taukoa pitämättä. Ei alkuun ehkä helpppoa, mutta edelleen mulle helpoin tapa juoda vettä. Sama päivällä, iltapäivällä ja illalla. Töissä tulee juotua jotain lasillisia sitten silloin tällöin, mutta jotenkin ei kotona onnistu. Varmaan olisi parempi jos tuon vesimäärän saisi pitkin päivää juotua eikä kertarysäyksillä, mutta mulle ne pikkulasilliset ei vaan toimi/jää juomatta/unohtuu.

Sitten kun juo tuommoisen 0,5l tuopillisen muutaman kerran päivässä niin pysyy laskuissakin kuinka paljon sitä tulee juotua.

Samaa vedenjuontikaavaa olen nyt raskaana noudattanut, eikä tartte rampata vessassa yhtään enempää kuin ennenkään, paitsi aamuyöllä yhden kerran joka yö, kun ennen ei joka yö tarvinnut rampata. Lisäksi aamuyöllä mulla on kamala jano, että yöpöydälle on tullut vakiovarusteeksi tuopillinen vettä, jonka aamuyöllä pikkuhiljaa juon, mutten kerralla.

Se minkä huomasin tuon veden juonnin opettelemisen jälkeen oli se, että tulee todella paljon helpommin nestehukkainen olo jos ei saa vettä syystä tai toisesta, mitä taas ei ollut koskaan silloin kun vettä ei vielä juonut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kikka on myös täyttää sopivan kokoinen kannu aamulla jääkaappiin ja tyhjentää se päivän aikana. Ja jos pelkän veden juonti tökkii niin keittoruuat on siitä hyviä, että niissä se neste tulee melkein huomaamatta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kotona päivät lapsen kanssa, joten mulla on koko ajan litran vesikannu keittiönpöydällä ja huolehdin, että juon sen vähintään kahdesti päivässä tyhjäksi. Aina, kun käyn keittiösää, otan lasillisen vettä. Huomaamatta tulee päivän mittaa juotua yli kaksi litraa. Loppuraskaudesta minua janotti jatkuvasti.. Heräsin yölläkin juomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse huolehdin juomapuolesta siten, että minulla on sellainen jättimäinen muovituopillinen vettä aina lähellä, josta hörpin pitkin päivää. Tavoitteena on juoda pari sellaista tuopillista päivässä + ruokajuomat (maitoa tai piimää). On toiminut ihan hyvin, mitä nyt vessassa saa ravata alvariinsa, mutta se nyt on tuttua muutenkin...  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon vasta plussannut ja ensimmäistä kertaa tällä puolella pyörimässä.. Minkä takia tuota vettä pitää noin paljon juoda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0