Blixen

Raskaus ja rytmihäiriöt

8 posts in this topic

Onko kenelläkään kokemuksia rytmihäiriöistä raskausaikana? Itselläni on sen verran paljon päivittäisiä lisälyöntejä, että olen syönyt ennen raskautta beetasalpaajaa (Emconcor) sydäntä rauhoittelemaan. Lisäksi aika ajoin sydän alkaa ihan yhtäkkiä hakata tosi kovaa, ja lääkäreiden mukaan syynä on todennäköisesti ylimääräinen hermorata (ei ole kuitenkaan sattunut ekg-nauhoitusten aikaan koskaan, joten varsinaista diagnoosia ei ole). Tuo lääke on hyvin pitänyt oireita kurissa pari vuotta, mutta nyt sitten olen ilman sitä (rv 11+4) ja etenkin loppuraskaus ja synnytys jännittävät. Sainkin neuvolasta lähetteen äitiyspolille tarkempaan syyniin, mutta olisi kiva kuulla, millaisia kokemuksia teillä muilla on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kuopusta odottaessa ja alkoivat alkuraskauden jälkeen. Mitään lääkityksiä tai käyriä tai tutkimuksia ei tehty, kurjilta tuntuivat ja niitä tuli välillä jopa niin useasti että mietin pitääkö tässä jonnekin lähteä. Ne onneksi vähenivät raskauden edetessä ja olivat siis kohdallani vaarattomia. Toivottavasti säkin pääset niistä eroon pian :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua myös henk.koht. kiinnostaa tämä aihe, sillä odotan esikoisiani ja minulla on ollut rytmihäiriöitä vuosia. Pari vuotta olen ollut nyt kuitenkin ilman lääkkeitä, sillä r-häiriöt ovat onneksi muuttuneet vain muutamiksi per päivä. Nyt jännitän kuinka raskaus, varsinkin kaksosraskaus, alkaa kuormittaa sydäntä... toistaiseksi kaikki ok!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on samaa epäily kuin Blixenillä, ja yleensä mulla onkin ollut vaivoinani just toi tiheälyöntisyys. Nyt kuitenkin tämän raskauden aikana on ollut lisälyöntejä päivittäin, varsinkin iltaisin, ja ne ovat todella epämiellyttäviä. Mulle on epäselvää sekin, saako beetasalpaajaa käyttää raskausaikana. Välillä oon kyllä miettinyt pitäisikö jossain käydä näytillä, kun pelottaa että pumppu pettää. :girl_to_take_umbrage2: Kai nuo useimmiten sentään ovat ihan vaarattomia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lohdullista kuulla, että muillakin on samoja mietteitä! Se tietysti olisi parasta, jos rytmihäiriöt helpottaisivat... Onhan kai sekin mahdollista. Natalie, selvittelin noita beetasalpaaja-asioita ja on joitain tiettyjä merkkejä, joita käytetään raskausaikana. Tuota mun lääkettä on tutkittu vasta vähän aikaa joten sitä ei ole ihanteellista käyttää kuulemma, jos ei ole aivan pakko. Jos mulla kovin paljon alkaa tulla rytmihäiriöitä niin aion kyllä jotain lääkettä käyttää... Ei se voi olla vauvankaan etu jos äiti on koko ajan ihan hermona!! Pitäisi näiden munkin oireiden olla hyvänlaatuisia mutta silti ne ovat tosi ikäviä, ja siksi ajattelin rohkaista mieleni ja käydä vielä tarkemmin juttelemassa sydänlääkärin kanssa, ettei synnytyksessä ainakaan kävisi mitään yllättävää. Pidetään peukkuja!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minulla on rytmihäiriöitä ollut raskauden aikana. Ei päivittäin, ennemminkin viikoittain (tai harvemmin) alku- ja keskiraskauden aikana. Nyt loppuraskaudessa niitä ei ole ollut juuri ollenkaan, onneksi.

Alussa ne pelästytti kovastikin, kun syke kohosi yhtäkkiä ihan hirveästi, vaikka olisin istunut vain paikallaan. Ja yleensä joka kerta sen tykyttelyn jälkeen tuli huono olo ja piti päästä pitkälleen. Pahin "kohtaus" mikä oli, niin tuntui että sydän tulee rinnasta läpi ja sen jälkeen tulikin sellainen olo että lähtee taju ihan justiin siihen paikkaan. Onneksi kuitenkin olin töissä ja apu lähellä. ;) Sen jälkeen sit päätin, että pakko tutkituttaa et rauhassa vois sitten olla. Kävin kardiologilla, tehtiin sydämen ultraääni ja mitään pahaa ei onneks löytyny ja vaarattomiksi lisälyönneiksi nämä luokiteltiin. Kardiologin mukaan lääkitystä ei mielellään raskauden aikana aloiteta, vaan jos nämä raskauden jälkeen häiritsevästi jatkuu niin sitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse myös kärsin ajoittaisista rytmihäiriöistä, nyt raskaus aikana jännittää miten se vaikuttaa raskauteen ja synnytykseen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutaman kerran tullut nyt loppuraskaudesta aamulla puolunessa, sydän hakannut tuhatta ja sataa kunnes olen nukahtanut uudelleen. Aivan kamala tunne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now