Guest

Julkinen imetys?

233 posts in this topic

Imetätkö julkisesti, miksi, miksi et? Oletko kiinnittänyt huomiota muiden suhtautumiseen asiassa, tuttavien mielipiteitä, ympäristön? Mitä mieltä olet yleisesti imetyksestä julkisella paikalla?

 

Tähän keskusteluun sain idean yhdeltä toiselta palstalta, jossa imetystä paheksuttiin hyvinkin yleisesti, joten haluaisin kuulla kaikkien, sekä tulevien -että lapsensa jo saaneiden äitien mielipiteitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, mä luulen että tämä aihe jakaa mielipiteitä ihan hurjasti. Itseltä loppui maito tyystin enkä siis edes ehtinyt oikeastaan vielä liikkua imetysaikana lapsen kanssa kaupungilla.

Mä en näe mitään pahaa julkisella paikalla imettämisessä, tuskin kukaan oikein haluaa näytellä itseään vaan ihan vauvan takiahan tuo on tehtävä. On totta, että on paikkoja joissa ei ehkä ole hirveän soveliasta imettää, kuten esim. jokin virasto, tms. Mutta siis esim. kahviloissahan imettävät äidit muutenkin pyrkivät hakeutumaan aina johonkin takapöytään. Musta on niin luonnollista jotenkin tuo imettävä äiti, mutta myönnän että ennen kuin olin raskaana saatoin ehkä ajatella eri tavoin. Kun on äiti niin osaa ehkä suhtautua eri tavoin muihin äiteihin ja lapsiin. En siis ikinä paheksunut ole, mutta saatoin nuorempana asiaa ihmetellä- Silloin se ei ollut mulle ajankohtainen asia.

Mutta siis Suomi on onneksi sellainen maa jossa tällaista asiaa tuskin käytäisiin kieltämään, se rikkoisi jo mielestäni jokaisen yksilönvapautta. En ole ikinä nähnyt yhdenkään äidin imettävän sellaisessa paikassa jossa sitä yleisesti katsottaisiin jotenkin pahalla, kyllä suomalaiset äidit osaavat mun mielestäni arvioida aika fiksusti missä nostaa paitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen edelleen samaa mieltä, kuin aikoinaan Naikkareissa; Imetykselle on sekä aikansa, että paikkansa. Mielestäni imettäminen on sallittua julkisesti hyvää makua ja reilunpelin henkeä noudattaen.

Imetyksen voi hoitaa tahdikkaasti ilman, että buffetti on katettu kaiken kansan nähtäville, sillä vaikka ronski ja avoin äiti onkin sitä mieltä että vauva saa syödä missä tahtoo niin tissien ei tarvitse olla esillä.

 

Edelleen olen sitämieltä, että ravintolassa jne olisi kohteliasta hoitaa imetys syrjässä ja huomaamattomasti, jollei jopa ihan hoitohuoneessa asti. Ihmiset tulevat ravintolaan syömään ja maksavat nautinnostaan melkoisiakin summia rahaa. On itsekästä vaatia, että he haluavat nähdä imetyksen samalla rahalla. "Kääntäkööt katseensa pois" Sanovat monet ja ovat siinäkin oikeassa. Tuijottaminen kun noin yleisestikin on rumaa. Mutta ihminen kun on siitä omituinen otus, että kun pelkkä tieto siitä, että joku tekee jotain meille vastenmielistä lähellämme saa meidät voimaan pahoin.

 

Minun ruokahaluani et vie, vaikka olisit vieressäni maitoa lennättävät tissit esillä ja vauva itkisi. Mutta ymmärrän senkin, että jonkun toisen ruokahalu häiriintyy siitä, että hän näkee paljaan rintojesi kaaren saatika sitten vilahduksen nännistä.

 

Jeps, tissit kuuluvat vauvalle, niistä on ärsyttävästi tehty seksiobjekteja. Näin on. Mutta ethän vilauttele tissejäsi muutenkaan ravintolassa, sehän on laitontakin.

 

"Lähtekööt kotiinsa, jollei kestä sitä, että minä imetän." Just joo. Tuo nyt on vain itsekästä ajatella noin. Se on sinulta pieni vaiva mennä johonkin syrjenpään ja omata kultaiset käytössäännöt.

 

Eli, imettää ei tarvitse kaapissa, vaan hyvää makua noudattaen ja ottaen huomioon myös kanssaihmiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle julki-imetys on vähän hankalaa, oman epävarmuuteni vuoksi. En halua "vilautella", joten yritän hoitaa asettelun mahdollisimman nopeasti. Tuntuu, etten ole koskaan tarpeeksi nopea, ja lisäksi hätäillessä vauvakin hermostuu. Vauvan rääkyessä ei jää varmasti keneltäkään huomaamatta, kun yritän väkisin survoa tissiä suuhun :rolleyes:

 

Itse olen päättänyt, että jos on lähettyvillä hoitohuone, jossa tosiaan on imettämiseen tarkoitettu tuoli tai sohva, menen sinne. Mutta millä tahansa jakkaralla tai vessanpöntöllä istuen en ala imettää. Toissijainen vaihtoehto on sitten jokin vähän syrjemmässä oleva penkki tms.

 

Toistaiseksi olen varsinaista julki-imetystä harrastanut vain erään Prisman aulassa (hoitohuoneessa oli vain pikkuinen jakkara, ilmeisesti sitä varten että siinä voisi odotella kun lapsi käy pöntöllä...) ja joillakin liikenneasemilla, joissa on vain yksi hoitohuone. Nolottaisi nimittäin sekin, että viettäisin lastenhoitohuoneessa puolikin tuntia ja sillä aikaa ulkopuolella joku taapero pissisi housuunsa. Ai niin, ja tamperelaisessa olutravintolassa myös. Ensimmäinen kerta (kun siinä nurkassa ravintolaa ei ollut muita) siellä sujui hyvin, mutta toisella kerralla (viereiseen pöytään oli tullut väkeä) se menikin alastonpainiksi ja päätin poistua pikaisesti :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, ja itse en voisi vähempää välittää missä toiset ihmiset vauvojaan imettävät. Nähtävästi pelkään jonkun yleisönosastokirjoittajan sattuvan omalle kohdalle :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä imetin ihan missä vaan, kun lapselle tuli nälkä (se nälkäitku se vasta kaamean kuuloista onkin!). Mm. keskellä itiksen vilinää seisaalteen tuli imetettyä :rolleyes: Hankin vasta aika loppuvaiheessa imetystoppeja (vauva taisi olla 8kk), joten nostin ihan vaan paidan ylös ja avasin liivien luukun. Harsoa tuo jäppinen ei huolinut eteen, joten ihan ilman mentiin. Kyllä siinä monet papat, naiset ja murkut naureskeli, mutta mua ei tosiaan haittaa. Jos jotain etoo, niin katsoo sitten muualle. Meidän lapsonen kun ei huolinut pulloa, tuttia tms.

Lastenhoitohuoneisiin en mennyt kun äärihädässä näistä syistä:

a) niissä haisi pa*ka

B) toiset olisivat joutuneet jonottamaan tunnista pariin (jep, jäppinen söi pitkään ja hartaasti)

c) niiden varustelu oli tosi alkeellista (ei imetystä varten erillistä tuolia, joka oikeasti soveltuisi hommaan)

 

Yllättäen minua ei haittaa yhtään nähdä lasta imetettävän olin sitten missä vaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen omaa muksua en ole huomannut imettäviä äitejä, en ole heihin mitään huomiota kiinnittänyt. Nyt niitä kyllä tuntuu näkyvän.

 

Aluksi olin itse aika arka imetyksen kanssa. Ja kun homma kestikin niin kauan. Nykyään homma menee minuutissa parissa, eikä muutenkaan kainostele niin asian kanssa. Imetysvermeet itsellä päällä, niin ei hirveesti tarvi vilautella. Itse asiassa mua ahistaa enempi, jos joskus on joku muu kuin imetyspaita päällä ja vatsarölly loistaa paitaa nostaessa, kuin jos hiukan tissi vilahtaa. Koitan tietenkin homman hoitaa mahdollisimman piilossa.

 

Mä myös imetän oikeestaan missä vain. Yritän tietenkin olla mahdollisimman huomaamaton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetän missä vain ja milloin vain. Mulla on yleensä imetyspaita päällä, ja usein olen imettänyt rengasliinassa, joten aika huomaamattomasti on imetys sujunut. Esim. ravintolassa on mun mielestä ihan soveliasta imettää, olenhan minäkin maksanut ruuastani jolloin haluan syödä sen lämpimänä. Mulla onnistuu aivan hyvin imetys samaan aikaan kun itse syön. Meidän tytöllä on tiheän imun kaudet kestäneet todella pitkään, silloin hän on ollut rinnalla ihan jatkuvasti. En olisi jaksanut jäädä kotiin möllöttämään vain sen vuoksi etten halua imettää julkisesti. Pääsääntöisesti mun julki-imetys on ollut aika huomaamatonta, en ainakaan itse muista että olisin liiemmin kerännyt katseita. Nyt kun imetän vähän isompaa taaperoa ja olen ihan näkyvästi raskaana, olen saanut jonkin verran tuijottelua osakseni.

 

Lastenhoitohuoneissa en tykkää imettää, koska siellä haisee p***a ja kertakäyttövaipat. En myöskään halua pitää sitä varattuna jos jollakin on todella kiire päästä esim. vaihtamaan vauvan vaippa tai vaatteet. Vessassa en imetä koska en itsekään siellä mielelläni syö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olin imettänyt aina vauvan nälän yllättäessä ajasta ja paikasta riippumatta. Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä. Hesan keskustassa mäkissä saivat turistit rahoilleen vastinetta kun pojan yllätti nälkä :lol: Muuten ei ole ihmiset kauheesti tuijotelleet. Toki olen imettänyt hoitohuoneessa jos mahdollista ja yrittänyt etsiä suojaisaa paikkaa, mutta aina ei ole ollut aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

imetin julkisesti esikoista ja tulen imettämään toistakin. maailman luonnollisin asia. imetän vaikka keskellä kauppaa jos ei muuta vaihtoehtoa ole. käytän imetysliivejä ja paitoja joten imetys on aikalailla näkymätöntä :) jos jotain se häiritsee, olkoot sitten katsomatta..

Edited by muksis-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hirveästi ei ole tilanteita ollut, että pitäisi täysin julkisilla paikoilla imettää. Reissatessa imetin huoltoasemien lastenhoitopisteessä tai autossa. En mihinkään pöydän taakse lähtisi imettämään, koska mua ahdistaisi siinä. Normaalisti siis imetin makuultani ja koska tuollaisissa tilanteissa piti imettää istualtaan, niin halusin tehdä sen omassa rauhassa, etten olisi häkeltynyt mahdollisista tuijotteluista silloin, kun lapsi ei osaakaan asettua imemään, vaan itkee. Kyläpaikoissa imetin yleensä sohvalla, oli siinä ympärillä ihmisiä tai ei.

 

Julki-imettämistä vastaan minulla ei ole mitään, kunhan se tapahtuu fiksusti ja muut ihmiset huomioiden. Tietenkään sitä ei tarvitse katsoa, mutta kyllä se on kieltämättä vähän kiusallista, jos juttukumppani imettää edessä rinta paljaana. :rolleyes: Vaikka asia on kuinka luonnollinen, niin minä en ainakaan ole tottunut kenen tahansa rintoja tai paljaita mahoja katsomaan. Itsekin tunsin oloni alastomaksi, jos jouduin paitaa nostamaan, kun ei ollut imetyspaitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä olen imettänyt tarpeen tullen "julkisesti", joskaan en sitä toimitusta kyseisellä nimellä kutsuisi koska en nyt mitenkään näytille ole asettunut. Mutta olen siis imettänyt muuallakin kuin kotona jos on pitänyt. Eipä ole kukaan katsonut pahalla, vaikka imettäminen ylipäätään ei ole täällä kovin yleistä. Tosin en siis ole tehnyt siitä mitään numeroa ja yrittänyt kyllä ihan oman viihtyvyyden takia mennä vähän syrjempään, ja vaatteet ovat olleet sellaisia että tissiä ei ole tainnut vilahtaa koko aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aina painunut veskiin imettään julkisilla paikoilla, jos ei oo lastenhoitohuonetta lähettyvillä.. Sukulaisten/kavereiden läsnäollessakin tuntuu oudolta vetästä valtava tisuase esiin ja tyrkätä lautasen kokoinen nänni kaverin kitaan.. Lisäks mul ei oo ollu koskaan imetyspaitaa eli koko vatsa on esillä imetysprosessin aikana. :D

 

Hauskoja hetkiä on ollut autossa imettäessä, kun ihmiset katsoo ikkunasta sisään ohikävellessään, että mitä toi tekee - varmaan likipitäen huomaamattaan. B)

 

Jos muut haluu imettää julkisesti, siitä vaan.

Edited by Sugar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olen imettanyt julkisesti, hoitohuoneissa, poydassa, kahvilassa, vierailla sohvalla, autossa kaupan parkkihallissa, jopa kerran pankissa! Mulla on aina paalla paita jossa helmaa riittaa peittamaan vatsan, ja vauva peittaa rinnan, joten ihan suojissa koko kalustus on. Ainoa kerta jolloin imetin vessassa, oli appivanhempien haissa, koska mulla oli sen verran tiukka mekko paalla, etta se piti kiskoa korviin imettaessa ja se tuntui liian hairitsevalta haalounaan aikana :lol::P

 

Mua ei hairitse julkiset imettajat tippaakaan, imettakoon missa haluaa.

 

Muoks. Lisays

Edited by NooNoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen imettänyt julkisesti. Omasta mielestäni imetys on maailman luonnollisin asia, mutta tiedän, että kaikki eivät ole kanssani samaa mieltä. Niinpä olen valinnut imetyspaikan harkiten ja pyrkinyt olemaan mahdollisimman huomaamaton. Julki-imetykseni olen suunnitellut etukäteen sujuviksi valitsemalla imetykseen sopivat vaatteet ja miettimällä etukäteen, mihin aikaan pitäisi imettää ja missä silloin ollaan. Itse ainakin tiedän kotiovesta poistuessani aionko käydä lähikaupassa (jolloin ei tarvi imettää) vai olenko lähdössä jonnekin pitemmäksi aikaa.

 

Ravintola imetyksestä: Jossain Hesen nurkkapöydässä voi mielestäni varsin hyvin imettää kunhan ei ihan pahimpaan ruuhkaan joudu. Hienommassa ravintolassa taas ei minun mielestäni pöydässä imetetä. Itse imetin kerran tuollaisessa hienommassa paikassa vessassa, vaikka vessa nyt ei mielestäni sovelias ruokailupaikka olekaan. Ravintolan henkilökunta katsoi melko pahasti jo sitä, että vauva oli mukana ja imettämisestä olisin varmaan lentänyt pihalle vaikkei muita asiakkaita paikalla ollutkaan. Tuommoisiin lapsivastaisiin paikkoihin en mielelläni mene, mutta tuolla kertaa valinta ei ollut minun.

 

Ja vielä lisäys: Minua ei ala yököttämään vaikka imettäviä äitejä näkisinkin, mutta toivoisin kuitenkin hiukan harkintaa imetyspaikkojen valintaan. Tai ainakin tapaan, jolla imettää. Jotenkin kummeksun niitä, jotka vetävät paidan korviin vaikka keskellä katua vaikka metrin päässä olisi suojaisampi paikka ja vaatevalinnoilla voisi pitää vatsamakkarat piilossa.

Edited by hmmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän missä vaan. Ja aina on imetyspaita että liivit joten kaikki ei ole esillä. Imetän myös vaikka vessanpöntön päällä istuen kun aikaa menee ehkä 3min jos suostuu syömään. Mua ei häiritse imettävät äidit missään. Pyrin aina valitsemaan suojaisan pöydän/paikan jos sattuu sellainen nälkä yllättää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän "julkisesti", kun tarve vaatii. "Julkisesti" on lähinnä jossain kauppakeskuksen syrjäisemmällä penkillä, tms. Yritän tehdä sen silloin mahdollisimman huomaamattomasti ja piilossa. Kahviloissa en halua mielellään imettää, ellei nyt ole joku tosi suojaisa paikka, ihan muiden asiakkaiden vuoksi. Lastenhoitohuoneita käytän, jos sellainen on olemassa, se on siisti ja muuta jonoa ei ole. Kyllä mä koen oloni vähän kiusalliseksi imettäessäni julkisesti ja toisaalta tunnen oloni hieman kiusaantuneeksi, jos joku muu mun lähistöllä imettää "avoimesti".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetàn julkisilla paikoilla ja minusta on aika kummallista ajatella ettà ehkà jonkun mielestà en niin saisi (?) tehdà. En nyt viittaa kehenkààn tàssà ketjussa kirjoittaneeseen, mutta tuli nyt vaan mieleen ettà onkohan jotain oikeasti hàirinnyt julki-imetykseni? Lapseni 7kk syò edelleen kahden tunnin vàlein, enkà voi koko aikaa olla kotona. Kylàssà saatan mennà toiseen huoneeseen tai sitten ihan sohvan nurkkaan imettàmààn. Asun maassa, jossa vaipanvaihto-/imetyshuoneita ei juurikaan ole, joten esim. ravintoloissa saatan mennà vessaan imettàmààn (ei kivaa, mutta vauva saattaa olla rauhaton ympàrillà olevasta hàlinàstà, ettei ole vaihtoehtoja), ostoskeskuksissa etsin jonkun rauhaisan penkin ja puistossa istun minne vaan imettàmààn. Olen aika hàveliàs ihminen noin muuten, mutta jotenkin vaan imettàessà en ajattele muuta, kuin ettà ruokin nyt lastani.

 

Ikàvà puoli tàssà on tosiaan nuo jonkun mainitsemat vilahtelevat mahamakkarat (mutta kyllà niità vilahtelee muutenkin katukuvassa ilman imettàvià àitejàkin...) ja hermostunut vauva, joka kààntelee pààtààn ja sitten tissi vilkkuu ihan paljaana. Mutta toisaalta monet ovat myòhemmin sanoneet, etteivàt edes olleet tajunneet, ettà imetin, kun tein sen niin huomaamattomasti. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä imetän "julkisesti", kun tarve vaatii. "Julkisesti" on lähinnä jossain kauppakeskuksen syrjäisemmällä penkillä, tms. Yritän tehdä sen silloin mahdollisimman huomaamattomasti ja piilossa. Kahviloissa en halua mielellään imettää, ellei nyt ole joku tosi suojaisa paikka, ihan muiden asiakkaiden vuoksi. Lastenhoitohuoneita käytän, jos sellainen on olemassa, se on siisti ja muuta jonoa ei ole. Kyllä mä koen oloni vähän kiusalliseksi imettäessäni julkisesti.

 

Sirppis tässä tiivisti minunkin ajatukset. :) Oon kyllä imettäny julkisesti, jos pakko tulee eteen. Eihän sille mitään mahda, jos lapsella on nälkä ja ruokaa saatava. Meijän tyttö kyllä syö tuttiakin, ja se yleensä auttaa akuuteimpaan hätään, niin että ehtii lastenhoitohuoneeseen tai edes vähän syrjemmälle. Oon imettänyt mm. lastenhoitohuoneissa, tavaratalon penkillä (rivissä monen muun äidin kanssa :lol: ), kahvilassa, ravintolasalissa (oli mulle tosi kiusallista) ja neuvolan odotusaulassa (ihan rentoa :) ).

 

Ei mua niin toisten imetys julkisesti haittaa eikä häiritse, mutta ite kiusaannun, jos joudun rintaa kaivamaan esiin vieraiden läsnäollessa. Kylässä ollessa menen toiseen huoneeseen imettämään, paitsi jos nyt istutaan kahdestaan jonkun kaverin kanssa tms. Sillon tuntuis vähän turhalta kainostella. :) Toisaalta tyttönen on nykyään niin kiinnostunu kaikesta ympärillä tapahtuvasta, ettei julki-imetyksestä oikein mitään tuliskaan, kun pää pyöris joka suuntaan kaiken kiinnostavan perässä. :rolleyes:

Edited by leppäkerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semmoinen juttu tuli mieleen, että jos julki-imettäminen ei minua häiritse niin lastenhoitohuoneessa imettäminen häiritsee kovastikin. Niitä lastenhoitohuoneita on yleensä vain yksi niin ei ole kovin kivaa odotella oven ulkopuolella vaipanvaihtoon pääsyä puolta tuntia. Toki voin vaihtaa pissavaipan ilman erillistä huonettakin, mutta kakkavaippa on sitten eri juttu. Ja pääseehän noissa lastenhoitohuoneissa itsekin käymään vessassa. Muutenhan yleisissä vessoissa ei oikein vauvan kanssa voi käydä kun koppiin ei kahta mahdu ja ulkopuolelle en toista jätä. Hiukan ehkä menee aiheen ohi, mutta pakko oli avautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä imetin julkisesti, silloin kun oli tarvis. Hyödynsin lastenhoitohuoneita ja syrjäisiä soppia, ettei missään kauppakeskuksen keskeisimmällä paikalla tarvinnut imettää. Käytin aina imetyspaitaa ja -liivejä, joten eihän siinä paljon mitään tarvinnut paljastaa, mutta kun tuo ipana oli niin eläväinen ja välillä innostui katselemaan ympärilleen ja repimään harsoa pois edestä, niin kyllähän siinä varustus näkyy kauemmaksikin, mikä aiheutti kiusaantumista mulle itselleni. Ja kun vielä lisäksi mulla oli aika kauan suihkutissiongelmaa, ei julki-imetys ollut kovin mukavaa eikä helppoa puuhaa. Sitten se muuttui ihan helpoksi, kun maidontulo tasaantui ja likka imi enää kerrallaan sen muutaman minuutin, niin imetyspaikallakaan ei ollut enää niin kovin väliä.

 

Ravintolassa en kyllä edelleenkään imettäisi. Eri asia joku Hese tai Rosso, mutta jossain Oikeassa Ravintolassa se ei mun mielestä ole asiaankuuluvaa. Ei meillä kovin montaa kertaa tullut imetysaikana käytyä missään niin hienoissa paikoissa, mutta silloin kun käytiin, mä tankkasin tytön täyteen ennen lähtöä, joten harvoin tuli paikan päällä tarvetta maidolle, kun ei siellä kuitenkaan tullut montaa tuntia lorvittua. Ravintolaan tultaessa mä kuitenkin katsoin aina valmiiksi jonkun rauhallisen paikan, johon voisin poistua ravintolasalista imettämään. Vaikka imetys onkin luonnollinen asia, en edelleenkään näe sen kuuluvan sinne valkoisten liinojen keskelle. Etenkään silloin, kun sitä maitoa suihkuaa joka suuntaan.. :lol:

 

Kreikan matkalla oli vähän pakko imettää julkisesti, kun oltiin lähes jatkuvasti liikkeellä. Onneksi oli auto, johon saattoi painua imettämään, jos ihmispaljous häiritsi (sekä tyttö että minua, siis). Yllätyksekseni se sujui ihan hyvin enkä mielestäni saanut edes kovin paljon paheksuvia katseita osakseni, vaikka tuo tunnetusti aika (julki-)imetyskielteinen maa onkin. Ehkä mä tein sen jo niin häveliäästi (tyttö oli silloin 7 kk), ettei sitä kukaan edes huomannut. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Semmoinen juttu tuli mieleen, että jos julki-imettäminen ei minua häiritse niin lastenhoitohuoneessa imettäminen häiritsee kovastikin. Niitä lastenhoitohuoneita on yleensä vain yksi niin ei ole kovin kivaa odotella oven ulkopuolella vaipanvaihtoon pääsyä puolta tuntia. Toki voin vaihtaa pissavaipan ilman erillistä huonettakin, mutta kakkavaippa on sitten eri juttu. Ja pääseehän noissa lastenhoitohuoneissa itsekin käymään vessassa. Muutenhan yleisissä vessoissa ei oikein vauvan kanssa voi käydä kun koppiin ei kahta mahdu ja ulkopuolelle en toista jätä. Hiukan ehkä menee aiheen ohi, mutta pakko oli avautua.

 

Samaa mieltä tässä. Kerran odottelin Ideaparkin lastenhoitohuoneen edessä noin viiden muun äidin/isän ja vauvan kanssa sinne lastenhoitohuoneeseen pääsyä ihan törkeen kauan..

 

Itse imetän missä vain sillon kun pojalla on nälkä. Kun lähdetään ihmisten ilmoille, laitan yleensä aina imetyspaidan päälle, joten sujuu kyllä mielestäni ihan tarpeeks huomamaattomasti oli paikka mikä hyvänsä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
--Hienommassa ravintolassa taas ei minun mielestäni pöydässä imetetä. Itse imetin kerran tuollaisessa hienommassa paikassa vessassa, vaikka vessa nyt ei mielestäni sovelias ruokailupaikka olekaan. Ravintolan henkilökunta katsoi melko pahasti jo sitä, että vauva oli mukana ja imettämisestä olisin varmaan lentänyt pihalle vaikkei muita asiakkaita paikalla ollutkaan. Tuommoisiin lapsivastaisiin paikkoihin en mielelläni mene, mutta tuolla kertaa valinta ei ollut minun.--[/i]

 

Oho! :blink: Olispa mielenkiintosta tietää, mikä ravintola pitää itseään niin 'hienona', ettei sinne ole lapset lainkaan tervetulleita. :rolleyes: Eipä tarvii sit sellaseen mennä, lasten kanssa eikä ilman.. Tietysti itekin mieluiten syön hienossa paikassa kaikessa rauhassa ja ajan kanssa, eli en välttämättä niihin fiineimpiin ravintoloihin mene lapsen kanssa ainakaan mitään monen ruokalajin settiä syömään. Ihan siis oman mukavuuden takia.. Mutta en tosiaankaan aio tyytyä johonkin Rosson pöperöihin aina vain siksi, että mulla sattuu olemaan vauva. Joskus on kiva poiketa päiväseltään syömään johonkin kivaan, nättiin paikkaan jossa saa hyvää ruokaa. Usein tämmösissä 'hienommissa' paikoissa on kyllä wc-tilakin sellainen että soveltuu ihan hyvin imettämiseen, eli siellä saattaa olla 'aula' jossa on sohva tai nojatuoli.

 

Itse voisin ravintolapöydässäkin imettää harkinnan kanssa, jos on esim. sellanen loossi joka on aika suojaisa, ja kääntyy vähän seinään päin niin eipä siinä kukaan mitään näe. Ja kyllä ihmetyttää tuo, jos ei voi edes tyhjässä ravintolassa pöydässä imettää. :blink: Mieluiten sitä tietysti vetäytyy vähän jonnekin syrjemmälle jos mahdollista on, ihan senkin takia että vauvaa tosiaan kiinnostaa jos on kova hälinä ihan vieressä.

 

Viimeksi tänään imetin täydessä kahvilassa pöydässä, en kiinnittäny huomioo katsoko kukaan pahasti. Mulla oli kaks paitaa päällekäin eli työnsin käteni paidan alle, vedin toppia alemmas ja avasin liivin luukun, nostin päällimmäisen paidan helmaa rinnan alle saakka, asetin vauvan tissin viereen ja nostin helmaa sen verran että vauva sai haukattua sapuskanlähteestä kiinni. Ja sama käänteisesti lopettaessa. Kyllä siinä on tosi tarkkana saanut olla ja juuri oikealla hetkellä, että mitään on päässyt näkemään..

 

Mutta ymmärrän hyvin senkin, että jo tietoisuus imetystilanteesta voi olla toisille hieman kiusallista. Mua ei muiden imetys häiritse kun se on niin luonnollinen juttu itselle, mutta kun vauvoja tulee katseltua muutenkin, niin sitä saattaa huomaamattaan tuijottaa tai siis vilkaista myös ruokailevaa vauvaa. Ja vaikka mies en olekaan, niin katse saattaa hetkeksi kiinnittyä paljaaseen tissiin jos sellainen jossain vilahtaa. :grin: Sama ilmiö siis jos keskustelukumppanilla on vaikka tosi avonainen paikka, sitä vaan jotenkin kurkkaa välillä sinne alas automaattisesti. :grin:

 

Miksei ne lastenhoitohuoneet tosiaan voi olla sellasia kaksosasia, että ois 'eteisessä' sohva/tuoli missä imettää, ja sit vasta ois lukittava wc-tila. Tosiaan typerää varata sitä tilaa tyyliin puoleksi tunniksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä imettänyt vähän hienommassakin ravintolassa. Meidän pöytämme oli tosin hiukan syrjemmässä eikä ketään ihan vierellä ollut.

 

Lentokoneessa imetin kyllä ihan muitta mutkitta, vaikka vieras äijä viereiselä penkillä olikin. Hirveen kuuma koneessaja jätkä hikoili ja pitihän sen nestettä saada. Lisäksi tissillä sen sai rauhoittumaan. No kyseinen mies oli jo isoisä ja lapsenlapsetkin suht isoja, joten eiköhän se ollut imetystä nähnyt monet kerrat.

 

Mä kerran odotin vaipanvaihtomahkua Jumbon Stockan hoitopisteen oven takana tunnin verran. Siellä sisällä oli joku ihan pieni vauva ja äitinsä. Hirveetä parkumista kuului välillä. En tiedä vaihdettiinko siellä vaippa vai imetettiin vai mikä oli meininki. 45 minuutin jälkeen sinne meni isukki avuksi. Mä olin siinä odotellessa syöttänyt omalle pojulle purkin sosetta, imettänyt, puhunut pitkän puhelun. Ja lopulta kyllästyin odottamaan ja vaihdoin vaipat siinä rattaissa. Oishan siellä muitakin lastenhoitohuoneita ollut, mutten jaksanut enää pistää kamoja kasaan kun laukun olin purkanut ja lähteä toiselle puolelle ostoskeskusta heilumaan. Kyllä mäkin joskus olen imettänyt jossain lastenhoitohuoneessa, mutta en kyllä silloin lukitse sitä ovea, vaan kyllä sinne saa muut tulla vaipan vaihtoon tai ruokaa lämmittämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now