Guest

Julkinen imetys?

233 posts in this topic

Musta tuntuu hassulta aina lukea näitä "pienen vauvan imetys kestää tuntikausia" ja "olin sohvan vankina"-juttuja - mitä vikaa meidän vauvassa on kun se ei oo ikinä syönyt pitkään?? :D Taitaa sit kyllä syödä sitäkin useammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Täällä poika söi ensimmäiset kaksi kuukautta hieman yli puolet vuorokaudesta, sen jälkeen imu vähitellen onneksi tehostui ja nykyään on hyvä jos malttaa olla rinnalla sen 10 minuuttia, yleensä kyllä vain 2-3 minuuttia. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on tuota malttamisongelmaa - usein jos on hälinää tai muuta mielenkiintoista ympärillä niin imaisee vaan pari huikkaa pahimpaan nälkään, sitten onkin kohta taas kamala nälkä. Tuputtamisesta tai houkuttelemisesta tulee vaan huuto... hankalaa niin tai näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua iljettää ihan älyttömästi nää luolanaiset, jotka kehtaa imettää julkisissa paikoissa! Vain kaoottiset ihmiset suunnittelee elämänsä niin huonosti, että joutuu hoitamaan homman julkisissa tiloissa. Tuskin kukaan mamma viettää 24h pakon edessä näissä paikoissa. Ulkomailla edes kadulla asuvat kodittomat eivät ole sattuneet silmiin samoissa puuhissa. Vinkki teille luolaihmiset; vessat, pukukopit ja piilo-paikat ovat löydettävissä, jos halua ja käytöstapoja löytyy! Todella noloa suomalaista nudismia.. Ulkomailla ei voisi kuvitellakaan!

 

:girl_haha:

 

En kans ymmärrä näitä täysidareita, ei muuta kun ne pississtringit pois piparista hiertämästä ja järki käteen!

 

Mä en kans ikinä voinut kuvitellakaan imettäväni lastenhoitohuoneessa, ensinnäkään siks, etten varais sitä ehkä jopa ainoota koppia pitkäks aikaa, toisekseen siks, että itekään en ruokaile paskahuusissa ja suurin osa lastenhoitohuoneistakin on aika ällöttävässä kunnossa tai ainakin niissä haisee vaipparoskis. Mutta joissain paikoissa oon törmännyt erilliseen imetyshuoneeseen ja ne on ollut ihan ok paikkoja.

 

Tosin en ite myöskään ymmärrä julki-imetystä malliin koko daisari paljaaks ihmisjoukon keskellä ja siihen sitten se heiluva jälkikasvu hyörimään. Kun sen kuitenkin voi pienin toimenpitein hoitaa ilman sen tissin näkymistä, niin miks turhaan saada ihmiset vaivaantuun. (törmäsin tälläseen nimittäin tässä taannoin taas kerran)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen itse törmännyt kahdenlaiseen imetystilanteeseen: a) Täysi kahvila keskellä ostoskeskusta. Äiti pälyillen "eihän kukaan nää" ja alkaa kuitenkin siinä tissipaljaana heilumaan..Kyllä mulla jäi oikeesti leivos syömättä. Muitakin voi miettiä, olkootpa miten luonnollista tahansa. b ) Menin samaisessa kauppakeskuksessa hiukan syrjempänä olevaan liikkeeseen, siellä oli penkki rauhallisella paikalla, jossa äiti imetti. Siinä oli ajateltu vauvan lisäksi myös kanssaihmisiä. Julki-imetyksen voi tehdä siis monella tapaa. Mut mä en sitä tee millään tavoin, siksi meillä on pullot mukana/imetän autossa. Ja vessaankin voisin mennä, täällä kun tiedän todella siistin lastenhoitohuoneen.

Edited by Svenja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vain kaoottiset ihmiset suunnittelee elämänsä niin huonosti, että joutuu hoitamaan homman julkisissa tiloissa.

 

Selvästi huomaa, että tämä kirjoittaja ei kyllä ole pienen vauvan äiti. Jos olisi, niin tietäisi varmasti, että pienen vauvan kanssa ei oikein voi suunnitella elämäänsä kovin tarkasti... Kaikilla vauvoilla kun ei ole rytmiä, vaan syödään ja nukutaan ihan miten sattuu.

 

Itse yritän välttää julkista imettämistä, mutta välillä on pakko imettää paikasta riippumatta jos neidille tulee nälkä. Yritän mennä mahdollisimman syrjäiseen paikkaan, koska en tykkää imettää muiden ihmisten silmien alla, mutta ikävä kyllä monessa paikassa tämä ei ole mahdollista. Miten vaikeaa olisi tehdä isoihin marketeihin, ostoskeskuksiin jne joku nurkkaus, johon laitettaisiin tuoli tai kaksi ja pieni sermi eteen ja kyltti "imetysnurkkaus"??? Ei luulisi olevan kovin vaikeaa eikä maksaisikaan paljoa. Oli tosi positiivinen yllätys käydä Tampereen Ikeassa, kun siellä oli imetysnurkkaus tehty ravintolaan, ihan loistavaa ison asiakasryhmän huomioimista. "Meidän Prismassakin" kaikki penkit ovat käytävällä kassojen edessä eikä yhtään penkkiä ole syrjemmällä. Vessaan en mene ihmettämään, yksinkertaisesti siitä syystä että julkiset vessat ovat niin likaisia. Kahvilassa yritän mennä mahdollisimman syrjäiseen pöytään, mutta usein juuri ne reunapöydät on varattu.

 

Jos meillä on vieraita, menen makkariin imettämään ja jos ollaan kylässä, kysyn, voinko mennä johonkin rauhalliseen paikkaan imettämään. Joidenkin naispuoleisten ystävien seurassa imetän. Tykkään mennä senkin vuoksi rauhallisempaan paikkaan imettämään, että vauva saa ruokarauhan ja pystyy itsekin keskittymään puuhaan paremmin eikä tarvitse stressata siitä, että maitoa on ympäriinsä jos vauva hermostuu ja alkaa heiluttelemaan päätään.

 

Ai niin ja se piti vielä sanoa, että rinnan koko kyllä vaikuttaa myös tuohon kuinka hyvin rinnan pystyy pitämään piilossa imettämisen ajan. Jos rinta on suunnilleen isompi kuin vauvan pää, väkisinkin sitä näkyy vähän liiankin kanssa, vaikka olisi minkälainen imetyspaita päällä. Pienempirintaisten on huomattavasti helpompi pitää rinnat piilossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on hassua kummastella, että vauvajumpissa imetetään. Itselle ainakin, jos jotain estoja julki-imetykselle olisi, niin muiden vauvojen ja äitien seassa olisi vähiten kynnystä alkaa imettää - kuvittelisin, että muut äidit viimeisenä katsoisivat imetystä kieroon... Mutta tosiaan, kukin tavallaan eikä kaikkia voi miellyttää elämässä ylipäätään, hulluksi tulee jos yrittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimosa aika tyhjentävästi vei sanat suustani - samaa mieltä!

Tilanteen mukaan, ja aina voi kuitenkin harson tai huivin kietaista eteen, ei tulisi mieleenkään tissiä koko kansalle esitellä. Mutta, jos joku vetää herneen nenuun siitä, että nälän yllättäessä huomaamattomasti huivin alla esim. kahvilassa imettää, niin luulen, että vielä enempi häntä ketuttais jos vauva huutais nälkää pääpunasena kun äippä mättää kiiruusti pullaa ja kahvia nassuun :girl_haha:. Ensimmäiset puolivuotta tyttö tankkasi maitoa nassuun koko illan, jos meillä oli vieraita kylässä, valitsin paikan niin etten ihan ystävä miehen vieressä istunu ja imetin seurassa vauva harson alla. Eihän ystävien kanssa seurustelusta mitään ois tullu, jos makuuhuoneeseen oisin koko visiitin ajaksi lukittautunu.

Imetin myös Kreikassa ja Espanjassa, rantsussa, kahvilassa, rotvallin reunalla ja puistonpenkillä huivin alla. Vaikka siellä kai julki-imetys paheksuttavaa, en kyllä saanut yhtään pahaa silmää. En edes naapuriaurinkopedin mummolta. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta olisi ollut kyllä tosi hankalaa, jos vauvajumpassa olisi jumpan jälkeen pitänyt vielä jonottaa vessaan imettämään. Kuitenkin suurimmalla osalla vauvoista oli lopussa jo nälkä (osalla kesken jumpankin, olisi monia häirinnyt sekin että sieltä salista olisi rampattu käytävälle tms.) eli ei olisi jumppapaikan kaksi vessakoppia mihinkään riittänyt. Muutenkin minusta on ollut jotenkin ihan itsestäänselvää, että sellaisessa paikassa, missä on vain äitejä lapsineen, saa imettää. Ei siis tullut mieleenkään, että joku voisi kokea sen ahdistavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysi kahvila keskellä ostoskeskusta. Äiti pälyillen "eihän kukaan nää" ja alkaa kuitenkin siinä tissipaljaana heilumaan..Kyllä mulla jäi oikeesti leivos syömättä. Muitakin voi miettiä, olkootpa miten luonnollista tahansa.

Miksi leivos jäi syömättä? Onko tissi oikeasti niin oksettava vai mitä? Etkö olisi voinut toisten tissien katselun sijaan katsella vaikka omaa leivostasi :girl_wink:

 

Ai niin ja se piti vielä sanoa, että rinnan koko kyllä vaikuttaa myös tuohon kuinka hyvin rinnan pystyy pitämään piilossa imettämisen ajan. Jos rinta on suunnilleen isompi kuin vauvan pää, väkisinkin sitä näkyy vähän liiankin kanssa, vaikka olisi minkälainen imetyspaita päällä. Pienempirintaisten on huomattavasti helpompi pitää rinnat piilossa.

Kyllähän suurimmasta osasta imetyspaitoja voi ottaa esiin vaikka pelkän nännin. Minusta ongelma siinä on se, että paita menee märäksi, jos avaa liian vähän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse imetän kyllä siellä missä tytöllä nälkä sattuu tulemaan. Oon huomannut, että vaikuttaa paljon kenen seurassa oon silloin, kun julkisesti imetän. Yksi kaverini (jolla on kaiken lisäksi 3kk vanha poika itsellä eli luulisi ymmärtävän) on ihan kauhuissaan ja häpeilevä aina jos imetän julkisesti. Tulee väkisinkin itsellekin kiusaantunut olo... Hyvä, kun heidän luona kyläilessään voi imettää hänen nähdeen, kun ilme on sitä luokkaa..... En ymmärrä tuota. Luulisi toisen äitin ainakin ymmärtävän, vaikka ei itse imetäkkään. Toinen kaveri taas, jolla on meidän tytön ikäinen poika, imettää aina julkisesti ja ollaan usein vieretysten imetelty kahvilan nurkassa :D Silloin ei itseäkään vaivaa yhtään.

Kyllä itse yritän aina löytää mahd. syrjäisän paikan, mutta jos jotain tuo julkinen imetys ärsyttää niin ei oo mun ongelma! Ruokkikoot sitten itse tään mun neidin jos paremman keinon keksii. :D (mutta niitä parempia keinoja ei sitten ookkaan eli... ;) )

 

Muuten pystyn ja oon imettänyt läheisten seurassa. Riippuu toki vähän ihmisestä... Ärsyttävintä imetys on mm. anopin ja oman mummoni seurassa. He tulevat ihan viereen katsomaan, kun vauva imee... Sen koen ahdistavaksi. Nykyään varsinkin tyttö tarvii sen rauhan, kun häiriintyy tv:stäkin jos sillä päällä on, joten en tykkää, kun siihen tullaan kurkkimaan nenä tissiin kiinni. Yleensä pyrin kylässä tai jos meillä on vieraita, menemään toiseen huoneeseen, mutta kun nuo pahimmat tulevat perässä katsomaan......

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä pyrin kylässä tai jos meillä on vieraita, menemään toiseen huoneeseen, mutta kun nuo pahimmat tulevat perässä katsomaan......

 

Jestas! :-o Eikö niille voi sanoa, että painukaa nyt siitä töllistelemästä, ootte varmaan nähnyt ennenkin kun vauva imee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestas! :-o Eikö niille voi sanoa, että painukaa nyt siitä töllistelemästä, ootte varmaan nähnyt ennenkin kun vauva imee...

 

Itse oon niin huono sanomaan... :D Kyllä tietysti sitten oon sanonut jos se selvästi tyttöä häiritsee eikä syömisestä tuu mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi leivos jäi syömättä? Onko tissi oikeasti niin oksettava vai mitä? Etkö olisi voinut toisten tissien katselun sijaan katsella vaikka omaa leivostasi girl_wink.gif

 

 

 

Juu niin kiinnostunut olin, että mähän menin viereen opastamaan imuotteen kanssa ihan. Jokainen saa varmasti suhtautua asiaan ihan miten haluaa ilman vittuilua asiasta. Mä en ala sulle selittämään yhtikäs, miksi se tuntui itsestäni ällöttävälle. Vähän vinkkiä: viimeisilläni raskaana, esikoinen, ajatus imetyksestä ahdisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetan julkisesti jos ja kun vauva sita tarvitsee. Olenkin viimeisen 6 kk:n aikana imettanyt kahvilassa, ravintolassa, museossa, puiston penkilla, junassa, juhlissa... Imetysvaatteiden (ja pienten rintojeni) ansiosta sen voi mielestani tehda niin huomaamattomasti etta en yleensa edes harkitse lastenhoitohuoneeseen menemista (tai edes harsoutumista). Kuten moni on taalla jo maininnut, ei ole kiva imettaa vessan vieressa/vessassa ja vieda lastenhoitohuonetta niin pitkaksi aikaa kuin mita imetys kestaa.

 

Kotona imetan sohvalla vaikka olisi vieraita. Jos on muita miehia kylassa saatan ilmoittaa heille etta rupean imettamaan ja he sitten yleensa siirtyvat vahan sivuun. Muiden naisten edessa en paljon ujostele.

 

Asun Englannnissa, enka ole taalla tormannyt paheksuviin asenteisiin vaikka olenkin imettanyt hyvin monenlaisten ihmisten seurassa. Taalla itseasiassa halutaan kannustaa aiteja imettamaan ja monessa julkisessa rakennuksessa on sellainen kyltti, etta "olet tervetullut imettamaaan taalla". Ei pida muutenkaan uskoa etta ulkomaalaiset olisivat suomalaisempia paheksuvampia tassa suhteessa. Anoppini, joka on hyvin konservatiivisesta kulttuurista, aina kehoittaa minua imettamaan silloin kun vauva itkee tai on levoton ja imetan hanenkin luonaan "julkisesti".

 

Taytyy sanoa etta en halua "salailla" imetysta (vaikka yritan aina olla mahdollisimman huomaamaton) myos sen takia etta haluan olla esimerkkina muille ja toivottavasti omalla pienella tavallani kannustaa uusia aiteja imettamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin julkisesti missä ja milloin vaan, mut kuulunkin näihin pienirintaisiin, jotka voi oikeesti tehdä sen missä vaan ilman että mitään näkyy. Monesti oon imettänyt pitkään (asiaa mainostamatta) julkisella paikalla ja samalla jutellut jonkun kanssa ja sit tää mun keskustelukumppani ei ole edes huomannut mun imettävän ennenkuin olen vahingossa jotenkin asiaan viitannut. Ainoa minkä koin vähän kiusalliseksi oli imettää koulussa, mutta mun mielestä se ongelma on ihan mun omien korvien välissä. Mun koulu-minä oli niin eri ihminen kuin äiti-minä. Toki mä sit luennoilla imetin, mut käytävällä imettämistä jotenkin vierastin. Ja aika vähän lapsen kanssa koululla kävinkin. Mun lapsi oli tottunut saamaan rintaa aina halutessaan, joten uskon julki-imettämiseni aiheuttaneen paljon vähemmän haittaa ja huomiota kuin sen jos en olisi nälkäiselle lapselleni sitä tissiä antanut.

 

Taaperon julki-imettämistä monet paheksuu kai jotenkin enemmän kuin ihan pikkuvauvan. No mä tein kyl sit sitäkin ja en ainakaan huomannut kenenkään joutuvan kamalasti pidättelemään oksennustaan. Toki ravintoloissa ja muissa vastaavissa yritin ensisijaisesti tarjota taaperolle muuta kiinnostavaa ruokaa rinnan sijaan, eihän aikusetkaan pelkkää maitoa siellä tilaa ;)

 

 

Floridan matkalla mä imetin julkisesti, mut en ostoskeskuksissa tms. tosi julkisilla paikoilla, koska mulle vasta perillä tuli mieleen se ajatus että onkohan julki-imetys siellä edes laillista. En tiedä vieläkään. Hui. Kiva jos ois pidätetty..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minun mielestani melkein jokaisessa Yhdysvaltain osavaltiossa saa imettaa julkisesti. Tassa sivustossa nakyy osavaltiot paremmin. Pari hassua osavaltiota siella on joissa ei ole nakojaan mitaan lakia imetyksen sallimiseksi. Kunhan ei imeta samalla kun ajaa autoa kuten yksi hullu aiti teki. :girl_impossible:

 

Imetyslait Yhdysvalloissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, kiitos! En siis rikkonutkaan lakia. En törmännyt keneenkään muuhun imettävään äitiin siellä, joten siksi aloin kyseenalaistaa että onkohan tää ihan ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetän julkisesti. Aina kun vauva haluaa. Kun kaikki saa syödä julkisesti, vauvakin saa. Mun mielestä vauva ei voi odottaa, toisin kuin muut...siksi mä aina imetän ihan missä ollaan. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun on imetys on tuttua ja helppoakin niin imetän ihan missä tahansa, jos on vaan pakko. Bussissa en vieläkään mielelläni imettäisi, enkä junassakaan. Onneksi näitä tilanteita ei ole tullut usein vastaan. Bussi ja juna on sen takia mulle arkapaikka, kun kenelläkään ei ole mitään tekemistä siellä, ihmiset istuu ja tuijottaa toisiaan :girl_sigh::grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen imettänyt julkisesti erityisesti esikoista, mutta onneksi nuoremman kanssa ei ole tätä tarvinut montaa kertaa tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen imettänyt Ikean imetysnurkkauksessa, ja silloinkin harsoutuneena. Meillä julki-imetys on aika hankalaa, kun ei ole mitään maailman siisteintä puuhaa (tissit suihkuaa). Bussissa tai junassa en imettäisi turvallisuussyistä. Olen antanut pulloa vaunuihin jos on tullut nälkä. Mutta pakkohan se pentu on ruokkia, vaikkei se julki-imetys kauhean mukavalta tunnu... Mieluiten etsin lastenhoitohuoneen.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ravintoloissa/kahviloissa imetän harson kanssa, rintavarustus kun on niin iso ettei sitä voi huomaamattomasti tehdä. Kauppakeskuksista suosin Itistä kun siellä vanhalla puolella on iso hoitohuone jossa on erillisiä penkkejä useampi jossa voi imettää ilman että estää toiselta mahdollisuuden vessassa käyntiin tai vaipan vaihtoon tai tietty siihen oman lapsen ruokintaan, hoitohuoneessa imetän ilman harsoa kuitenkin. Ulkona en luonnollisesti ole vielä imettänyt kun talvivauva kyseessä, mutta kyl meinasin esim leikkipuistossa/kotipihalla imettää keväämmällä kun esikoinen leikkii.

 

Bussissa en lähtis imettämään ellei ole aivan täysin pakko, samasta syystä mitä Brie mainitsi. Junalla yleensä kuljetaan useamman tunnin matka joten silloin sitten harson alla varmaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now