Guest

Julkinen imetys?

233 posts in this topic

En ole vielä imettänyt julkisesti, ellei siihen lasketa imetystä vauvaa katsomaan tulleiden vieraiden (naispuolisten) läsnäollessa. Muutenkin kynnys vaikkapa kahvilassa imettämiseen on korkea, koska tuo meikäläisen rintavarustus on sitä luokkaa ettei homma todellakaan suju ihan huomaamattomasti, vaikka päällä olisi imetysliivit ja -paita. En kuitenkaan aio linnoittautua vauvan kanssa kotiin, joten joudun varmaankin häiritsemään kanssaihmisiä tulevaisuudessa silloin tällöin.:)

 

Kylässä ollessa olen aina mennyt johonkin tyhjään huoneeseen imettämään, ihan vain oman mukavuuteni vuoksi. Hyvä vinkki muuten tuo sovituskoppi, ei tullut itselle mieleen!

 

Mutta vastaus kysymykseen on, että minua ei häiritse julki-imetys ja aion vastaisuudessa itsekin "opetella" imettämään julkisesti.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauska ketju. Aloituksessa pyydettiin kertomaan mielipiteitä (miksi, miksi ei, mitä mieltä) julki-imetyksestä. Kaikki negatiivisen mielipiteen sanoneet ovat kuitenkin näköjään ImetysHehkuttajien mielestä trolleja, provoja, mitään mistään ymmärtämättömiä, pissiksiä tai ei itse Äitejä.

 

Minä en pidä julki-imettämisestä. Julkinen imettäminen on ok vauvoille tarkoitetuissa paikoissa, kuten vauvajumpat, kerhot, lääkärit jne. Myös muualla ok, kunhan homman hoitaa sivistyneesti niin, että mitään ei näy, ja asiasta numeroa tekemättä. Ja kyllä, olen nähnyt näitä "tissi tiskiin" -tyyppejä ihan livenä, usein, pakoissa, joissa en todellakaan haluaisi nähdä muiden ihmisten ruumiinosia, jotka on tarkoitettu julkisilla paikoilla peitettäväksi, oli mukana vauva tai ei. Jos joku olisi kotonani kylässä ja haluaisi imettää lastaan, ohjaisin hänet oven taakse eri huoneeseen - ei TODELLAKAAN olisi mitään asiaa imettää minun sohvallani, kaikkien keskellä.

 

Ja kyllä, olen itse Äiti (ja näinollen mielipiteeni on ilmeisesti pätevämpi, kuin jonkun, jolla ei ole lasta?), pikkuvauva-aikana ei tarvinut kertaakaan tempaista tissiä esille kahvilassa tai kauppakeskuksen penkillä, olen korkeasti koulutettu, yli kolmekymppinen (enkä siten varmaankaan pissis stringeissä - what the hell was that about anyway?!?), enkä tunnustaudu myöskään trolliksi tahi provoksi. Mielipiteeni on negatiivinen. Tarkoittaako se, että mielipiteeni on myös väärä? Mielestäni ei, monen muun mielestä näköjään kyllä. Saahan esimerkiksi julkisuutelustakin olla kahta mieltä - itse en mielellään muuten näe sitäkään, vaikka Luonnollista onkin.

 

Ei muuta kun lukeen ajatuksella tästäkin ketjusta kaikki kommentit. Toi boldaamani tekstinpätkähän on aika lailla se ajatus, mikä täälläkin enimmäkseen vallitsee ja mun mielestä se tulee aika selkeesti esiinkin kyllä. Ja pississtringikommentitkin on tosiaan vastaus suhteellisen provosoivalle luolanais- ym kommenteille, että kannattanee tosiaan lukea ajatuksella ensin eikä itse provosoitua turhasta.. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut lukea koko threadia, mutta lisään tähän, että musta on julki-imetyksessä eri asia imetetäänkö pientä vauvaa joka vielä syö pelkkää maitoa ja sitäkin arvaamattomiin aikoihin, vai taaperoa joka oletettavasti voisi jo syödä muutakin ja jonka nälän hetkeä voi jo ennakoida. Eli musta julki-imettämisessä on kyse tasapainoilusta sen välillä, miten hankalaa asian järjestäminen muuten olisi äidille, ja sen välillä, että kyllä, se ihan oikeasti häiritsee joitain ihmisiä. Näiden joidenkin ihmisten pitää musta ymmärtää sitä, että pientä vauvaa syötetään silloin kun sen on nälkä, mutta toisaalta taaperoimettäjienkin pitää jo ymmärtää niitä ihmisiä.

 

Mä olen tästä täysin samaa mieltä. Itse imetin vastasyntyneestä neli- tai viisikuiseksi asti lähes missä vain. Kokeiltua tuli ainakin huvipuiston penkki, lukuisat kahvilat, penkit kaupungilla ja puistoissa, laituri ulkoilureitin varrella ja neuvolan odotushuone. Pyrin imettämään mahdollisimman vähän paljasta pintaa näyttäen aina imetyspaidan kanssa mutta harsoa en vauvan pään yli koskaan vetänyt sillä se tuntui oikein korostavan sitä että olen syöttämässä. Usein kun syötin eivät muut edes ymmärtäneet että imetän vaan moni luuli että pidän vain vauvaa poikittain sylissä vaikka nukkumassa. Nyt kun vauva on kuusikuinen, kiinteät ruoat uppoavat hyvin ja vauvalla on myös ruoka-ajat, en enää imetä julkisesti kuin poikkeustilanteissa. Kotona tarjoan ruoan päätteeksi aina maitoa mutta julkisella paikalla vauva saa pärjätä ilman. Osittain tähän vaikuttaa myös se, ettei vauva malta syödä maitoa kun on niin paljon kiinnostavaa katseltavaa ympärillä. Nyt siis vauva saa ruokaa ruoka-aikana, myös varasosepurkki on aina hoitolaukussa mukana yllättävää nälkää varten ja jos on pakko imettää yritän hakeutua hoitohuoneeseen. Vauva myös pystyy jo odottamaan ruokaa jonkin aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun imetin pientä taaperoa, se oli päivisin hoidossa ja kun menin hakemaan sen, se oli aina niin tissin perään, että oli kyllä pakko imettää se julkisesti, jos haluttiin käydä kaupassa samalla reissulla (haluttiin, koska hoitopaikka oli kaupan vieressä ja koti ei, ja meillä ei ollut autoa), muuten se huusi kurkku suorana koko ajan. Ihan eri tavalla kuin vielä vauvana. No, se ei myöskään suostunut imemään vain yhtä tissiä, vaan molempien olisi pitänyt olla auki, että voi lennosta vaihdella (ja ei, sitä toista ei saanut peittää edes harsolla). girl_haha.gif En muista miten selvisin tuosta silloin, kai se sitten jossain vaiheessa oppi olemaan huutamatta sitä, kun saatiin imetyskin ihan yhteisymmärryksellä kokonaan lopetettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän tuntuu siltä, että tässä taas vauhkotaan totaalisesti oman kokemuksen perusteella, eikä oikein oteta huomioon sitä, että vauvat ovat erilaisia. Julki-imetystä on ehkä helppo vältellä, jos vauvalla on selkeät imetysvälit ja rytmi. Kunnon tissitakiaisen kanssa ei näin ole. Esikoisen kanssa olisin ihan oikeasti joutunut pysymään kotona monta monta kuukautta, jos olisi aina pitänyt etsiä joku yksityinen vessakoppi imetystä varten. Ei se auta istua vessassa imettämässä, kun lapsi kuitenkin haluaa rinnalle vartin päästä uudestaan. Että joo, monessa paikassa on imetelty, kun asiat on kuitenkin pitänyt saada hoidettua. Ei tulisi mieleenkään olla imettämättä lapsentahtisesti vain sen takia, että jotakuta jotenkin häiritsee. En halua esitellä rintavarustustani enkä niin ole ikinä kokenut joutuvani tekemään, mutta imettää aion tätä toistakin vauvaa aina, kun sillä on nälkä.

 

Aika erikoiselta tuntuu se, että joku äiti kirjoittaa, ettei "TODELLAKAAN olisi mitään asiaa imettää" hänen kotisohvallaan. Toivon vilpittömästi, että omat ystäväni jotenkin varoittavat minua, jos ovat tällaista mieltä. Moinen ei nimittäin todellakaan tulisi mulle mieleen. Tuntuu suoraan sanottuna aika vihamieliseltä. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika erikoiselta tuntuu se, että joku äiti kirjoittaa, ettei "TODELLAKAAN olisi mitään asiaa imettää" hänen kotisohvallaan. Toivon vilpittömästi, että omat ystäväni jotenkin varoittavat minua, jos ovat tällaista mieltä. Moinen ei nimittäin todellakaan tulisi mulle mieleen. Tuntuu suoraan sanottuna aika vihamieliseltä. :girl_to_take_umbrage2:

 

Samaa mieltä. Jos paikalla on vain äitejä ja lapsia, ei mulle tulisi mieleenkään, että pitäisi mennä imettämään toiseen huoneeseen. Jos taas paikalla on muutakin väkeä, esim. kaverin mies, niin silloin kysyn onko ok imettää sohvalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aika erikoiselta tuntuu se, että joku äiti kirjoittaa, ettei "TODELLAKAAN olisi mitään asiaa imettää" hänen kotisohvallaan. Toivon vilpittömästi, että omat ystäväni jotenkin varoittavat minua, jos ovat tällaista mieltä. Moinen ei nimittäin todellakaan tulisi mulle mieleen. Tuntuu suoraan sanottuna aika vihamieliseltä. :girl_to_take_umbrage2:

Mikä siinä on "erikoista"? Se, että haluan itse päättää, millaista käytöstä omassa kodissani vierailta haluan katsoa? Kenelläkään ei muuten ole tullut mieleen meillä kyläillessään imettää olkkarin sohvalla kaikkien keskellä, eikä itselläni kenenkään muun kotona - meillä on sitten varmaan niin vihamielinen ilmapiiri. :girl_haha:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei, se ei tunnu erikoiselta, että haluaa itse päättää millaista käytöstä haluaa katsoa. Vaan se, että imetys on sellaista käytöstä, mitä ei halua nähdä kotonaan. Minusta se tuntuu erikoiselta. Ehkä etenkin kun sanoit, että imetys on mielestäsi ok lapsille tarkoitetuissa paikoissa. Eikö kotisi olohuone ole sellainen?

 

Olet täysin oikeutettu omaan mielipiteeseesi siitä, mikä on kotonasi suotavaa. Mä en vain voi välttyä siltä ololta, että imetyksessä on varmaankin siis sinusta oltava jotain pahaa/ällöttävää, jos sitä täytyy niin peitellä, ja vieläpä aika voimakkaasti ilmaisten. "Ei TODELLAKAAN mitään asiaa" kuulostaa jo siltä, että kotonasi imettäminen olisi suorastaan pöyristyttävää. Ei ole siis tarkoitus jäädä tästä mitenkään vääntämään, koska kyse on mielipideasiasta. Itse vain halusin tuoda esiin sen, että tuo näkökulma on mulle tosi kummallinen ja hämmästyttävä. Etteivät ketjua lukevat luule kaikkien ajattelevan noin ja ala pelätä ystävillä kyläilyä. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toki mä kunnioitan toisen kotia, ja toivetta/vaatimusta ettei sohvalla imetetä. Mutta vain jos tiedän siitä. Sillä tavoin tuo on erikoista, ettei tulisi mieleenkään näin olevan ilman eri ilmoitusta. Mun perheen ja tuttavapiirin parissa on aina vierailuilla imetetty ihan siinä kaiken muun keskellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olet täysin oikeutettu omaan mielipiteeseesi siitä, mikä on kotonasi suotavaa. Mä en vain voi välttyä siltä ololta, että imetyksessä on varmaankin siis sinusta oltava jotain pahaa/ällöttävää, jos sitä täytyy niin peitellä, ja vieläpä aika voimakkaasti ilmaisten.

Imetyksessä on mun mielestä paljonkin ällöttävää, muiden varsinkin. En halua nähdä sitä julkisesti, en kotonani enkä muuallakaan. Mulle on jotenkin ihan käsittämätön maailma tämä, mitä nyt useampi on tässä ketjussa sanonut, että ei tulis mieleenkään, ettei vois kylässä sohvalla kaikkien keskellä imettää. Meillä on kuitenkin jonkun verran käynyt ihmisiä vauvoineen kylässä, samoin itse on kyläilty pikkuvauvan kanssa, eikä kertaakaan oo tullut eteen tilannetta, että joku olis imettänyt ihantostanoinvaan kaiken keskellä. Äidit ovat AINA ihan oma-aloitteisesti hakeutuneet sivummalle imettämään, samoin sukulaisten kesken, kummallakin puolella. Myöskin, jos meillä on vieraita, menisin itse toiseen huoneeseen imettämään. Että ei se kaikille ole itsestäänselvyys, että missä hyvänsä imetetään kenen tahansa seurassa - voi myös kysyä, jos ei tiedä, miten toisen kotona on tapana toimia. Ei meilläkään mitään "älä imetä tässä" -kylttiä sohvan yläpuolella roiku, ei ole nimittäin ollut tarvetta.

 

Lapsille tarkoitetuilla paikoilla tarkoitin lähinnä yleisiä leikkitiloja, neuvoloita, lastenlääkärin vastaanottoja ja muita sellaisia paikkoja, joissa on paljon vauvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No silläkin on väliä että keitä kaikkia siinä ympärillä oikein pyörii. Mun mielestä olisi tosi hassua jos käyn esim. päivällä kylässä mun äitikaverin luona ja paikalla ei ole ketään muita, että mun pitäisi mennä imettämään johonkin toiseen huoneeseen. Siinähän sitä kyläily menisikin sujuvasti huudellessa seinän takaa. :girl_crazy: Mut en mä välttämättä taas haluaisi siinä framilla imettää jos kaverin mieskin olisi kotona ja samassa huoneessa. Tai esim. jossain sukujuhlissa kaiken kansan keskellä. Julkisella paikalla imetys on taas jotenkin paradoksaalisesti intiimimpää koska tilaa on yleensä enemmän, ihmiset on tuntemattomia ohikulkijoita eikä heidän kanssaan ole tarkoitus ottaa kontaktia. Homman saa yleensä hoidettua paljon huomaamattomammin ja omassa rauhassa.

Edited by johannem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tottakai imetin julkisesti, muuten ensimmäiset puoli vuotta oltaisiin vietetty neljän seinän sisällä. Imetin aina hienovaraisesti, niin ettei mitään näkynyt ulkopuolisille. Olen imettänyt ainakin ravintolassa, kauppakeskuksessa, muskarissa, odotustiloissa, ystävien luona jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä imetän kyllä kutakuinkin siellä, missä lapseni ilmoittaa maitoa tarvitsevan. Yleensä se on jopa julkisilla paikoilla tiheämpää kuin kotona, koska vauva tarvitsee sitä vieraassa paikassa useammin turvakseen. :)

Yleensä jos seurassa on vieraampia miehiä, hakeudun sivummalle. Jos se siis on helposti mahdollista, jos ei, niin imetän siinä missä olen. Jos ihan tuttuja (esim sukua, tai muuten jatkuvasti tekemisissä), niin imetän juuri siinä missä ollaan. Samoin jos ollaan nais-lapsiporukassa, esim perhekerhot yleensä. Siinä nyt ei mitään vierasta luulis muille äideille olevan.

Kai nyt jokainen mieluummin kääntää vaikka katseensa pois jos mun tissin näkeminen (tai edes tieto että se on esillä siellä lapsen suussa) ällöttää, mieluummin kun kuuntelee mun lapsen kirkumista ja kiukkua kun vieras tilanne kammoksuttaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulin olevani sellainen, joka hakeutuu muualle imettämään, ihan omasta tahdosta. (Tää on taas yksi periaate, joka on vauvan tullessa lentänyt roskakoriin. :D ) Olin siis ihan varma ennen synnytystä, että en varmasti tule imettämään julkisesti tai jos on paljon porukkaa ympärillä. Osittain kyllä pitääkin paikkaansa, mutta kyllä mä olen omassa kotonani imettänyt ihan sohvalla vaikka ketä olisi kylässä. Muutamissa juhlissa olen kyllä vetäytynyt makkariin imettämään, kun olen kokenut sen itse mukavammaksi, saa vauvakin syödä rauhassa. Kavereiden luona muuten kyläillessä olen imettänyt ihan "julkisesti", tosin olen kysynyt, että ei kai haittaa.

Vielä ei ole tarvinnut missään kahviloissa tms. imettää, mutta jäähallin aulassa on tullut jo imetettyä. Vielä niin, että peli oli jo loppunut ja kaikki katsojat virtasivat ulos. Se jos jokin oli julki-imetystä. :D Yksi miespuolinen kaverini totesikin, että melko perverssiä touhua. Niin, sitä mieltä minäkin ennen olin, mutta nyt sen itse kokee vain lapsen ruokkimisena enkä näe siinä mitään perverssiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tosi yllättynyt tätä ketjua lukiessani, miten nihkeästi ja ahdasmielisesti moni suomalainen nainen tuntuu suhtautuvan julkiseen imetykseen. Siis ollaan saunakansaa, ja saunassakin totuttu näkemään ihan totaalista alastomuutta, niin mitä sit jos pikkasen tissiä vilahtaa? Eikä sitä paitsi imettäessä rintaa juuri näy sen vauvan pään takaa kuitenkaan, puhumattakaan kun on imetysliivit ja -paidat. Toisekseen vauva tarttee ruokaa kun tarttee, ja silloin on imetettävä, riippumatta siitä missä satutaan olemaan - se on vauvan oikeus! Ulkopuoliset saavat luvan kääntää katseensa, jos ällöttää. Itse en kyllä käsitä, mikä siinä voisi ällöttää. Julkisilla uimarannoilla (ja uimahalleissa) näkee paljon karmeampia paljastuksia kuin imettävä äiti. Ja aika ällöttäviä naamoja joutuu näkemään ihan julkisilla paikoilla päivittäin, vaan minkäs teet. Mitä ällöttävää on imetyksessä tai naisen rinnassa?? Vauvan oikeuksia kunnioittaen julkinen imetys pitäisi hyväksyä ihan kiukuttelematta missä tahansa. Pikkuvauvaperheen elämää ei tarvitse tehdä yhtään hankalammaksi kuin se jo on, keksimällä että imetyskin on muka sopivaa vain yksityisissä oloissa. Millaisia mökkihöperöitä äitejä ja lapsia siitä kehittyisi? Eikä TODELLAKAAN tulisi mieleenkään kieltää vierailevilta äideiltä imetystä omassa olkkarissani, eikä pyydellä anteeksi omaa imetystäni tai hipsiä vaivihkaa piiloon jonnekin imettämään. Ihan vain kohteliaisuudesta (ja tietäen, että maailmassa on kaikenlaisia ahdasmielisiä omituisia ihmisiä) saattaisin itse kyläillessä kysyä, sopiiko imettää, mutta kyllä olettaisin vastauksen olevan ilman muuta kyllä, muuten jäisi kyllä viimeiseksi vierailuksi ko. paikassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä siinä on "erikoista"? Se, että haluan itse päättää, millaista käytöstä omassa kodissani vierailta haluan katsoa? Kenelläkään ei muuten ole tullut mieleen meillä kyläillessään imettää olkkarin sohvalla kaikkien keskellä, eikä itselläni kenenkään muun kotona - meillä on sitten varmaan niin vihamielinen ilmapiiri. :girl_haha:

 

 

Olen seuraillut siellä ja täällä näitä julki-imetyskeskusteluja, ja aina, ihan aina kun jollain on jotain asiaa vastaan, kommentti on sen tyylinen kuin mitä kirjoitit. Käytetään aina ilmaisuja "tissit tiskiin" tai "ei tarvinut kertaakaan tempaista tissiä esille ". Hauskinta on, että kun joku sitten provoilee, niin kukaan ei provoile vaikka näin: kaunis, nuori nainen otti esiin ihanan, kiinteän rintansa kahvilan pöydän ääressä ja imetti pienokaistaan. Paheksuin. Aina se on niin, että joku leväyttää sen esille kaiken kansan näkyville ja kirjoittajaa tämä etoo. Ja ällöttää happy.gif

 

Miksi näin?

 

 

Mutta asiaan. Minusta imettäminen ei ole huonoa käytöstä. Ei edes taaperon imettäminen, mutta sen tekisin jo vain kotona enkä muiden nähden. Itse olen imettänyt kahviloissa, Esplanadilla, huvipuistoissa, uimahallissa (pukuhuoneen puolella), puiston penkillä, autossa. Aina vaatteiden suojin, huomaamattomasti. Ja tässä kohtaa voisin jopa vähän kehaista itseäni, sillä ennen toisen lapsen syntymää asenteeni imetystä kohtaan oli vähintäänkin erilainen kuin mitä se nyt on. Olen tullut suvaitsevammaksi, hehee. Ja uskallan, jee! Muiden mielipiteistä huolimatta. Ja paljon kahviloissa pyörineenä, en ole koskaan nähnyt tissejä tiskeissä. En edes perhekerhossa, mutta katselen sitten aihetta varmaan jotenkin näin: girl_pinkglassesf.gif

 

Eli jos jäi epäselväksi, niin minusta imettäminen on todellakin ok, eikä huonoa käytöstä. Ja se on oikein hyvä tapa ruokkia pieni vauvansa ja isompikin vauva. Imetykseen pitäisi kannustaa enemmänkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saunaa ja julki-imetystä ei oikein voi verrata. Saunaan mentäessä tiedetään, että siellä on alastomia ihmisiä ja yleensä ihmiset saunovat tutussa seurassa, se rinnan pöytään heittäminen julkisella paikalla on odottamatonta ja siksi, omasta mielestäni, kyseenalaista.

 

Riippumatta siitä miten rinnankipeä lapsi tulee olemaan en todellakaan näillä rintavarustuksilla ja mielipiteillä (näen tämän myös miehen mielipiteistä riippuvaksi asiaksi: olen sentään hänen vaimonsa - josta syystä en myöskään koe mielekkääksi ajatusta julki-imetyksestä. Rinta on rinta, mutta monelle muulle se ei ole vain se ruokintaväline vaan aivan muuta.) näe itseäni imettämässä julkisella paikalla, mielummin otan pumpatut eväät pulloon mukaan hoitolaukkuun jos on yhtään pidempää ostosreissua tms. tiedossa. Tai sitten menen vaikka sinne vessaan imettämään - eihän se rinta sinne pintoihin osu ja omat kädet voi desinfioida ennen imetyksen aloittamista jos bakteerit ahdistavat.

 

Sukulaisissa ja kavereilla käydessäkin tulen olemaan hyvin tarkka siitä missä sen rinnan voi vetäistä esiin ja missä ei. Ja olettaisin, että lapsikin pitää siitä, että on ruokarauha eikä kauheata kalabaliikkia ympärillä (ajattelen nyt vaikka esim. jotain Kampin ostoskeskusta, jossa en itsekään halua syödä sen ihmis- ja melumäärän takia).

 

Kyseessä siis ei ole imetyskielteisyys vaan ihan muut asiat. Aion imettää vuosikkaaksi jos vain mahdollista (perhehistorian mukaan kyseenalainen mahdollisuus).

 

 

 

Enkä todellakaan oleta, että mielipiteeni asiasta muuttuu kun lapsi syntyy. :grin:

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen seuraillut siellä ja täällä näitä julki-imetyskeskusteluja, ja aina, ihan aina kun jollain on jotain asiaa vastaan, kommentti on sen tyylinen kuin mitä kirjoitit. Käytetään aina ilmaisuja "tissit tiskiin" tai "ei tarvinut kertaakaan tempaista tissiä esille ".

 

Saman olen huomannut.

 

Itse olen käynyt paljon perhekerhoissa yms. joissa äidit ovat imettäneet lapsiaan siinä "kaikkien nähden", mutta yhdenkään äidin tissejä en voi sanoa nähneeni. En oikein ymmärrä mikä julki-imetyksessä ällöttää, koska kaikki näkemäni imettäjät ovat hoitaneet asian vaivihkaa. "Tissit tiskiin" -tapauksiin en ole törmännyt, mutta kai niitäkin sitten on, kun niistä täälläkin on puhuttu.

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tässä ketjussa vielä puhutaan rinnoista jotenkin alentavaan sävyyn, lyödään tissit tiskiin, pöytään ja minne lie. Imetyksestä tehdään yhtäkkiä jotakin ällöttävää ja imettäminen julkisesti tarkoittaa rintojen esittelemistä ulkopuolisille. Imettämisessä on kyse vauvan ruokkimisesta. Minulle se on ainakin tärkeämpää kuin se, että joitakin ihmisiä kauhistuttaa ajatus siitä, mitä paitani alla tapahtuu. Selvästikään kyse ei ole siitä rinnan näkymisestä vaan imettämisestä yleensä. Jotkut tulevat vaivaantuneiksi toisten imettämisestä, vaikka mitään ei näkyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jo tuolla aiemmin kertonutkin omista julki-imetyskokemuksistani, ja viime viikonloppuna tuli pitkästä aikaa nähtyä muiden julki-imetystä junassa. Tuo 2-vuotiaamme pääsi myös näkemään tapahtuman ja yritti sen jälkeen parin päivän ajan päästä taas paitani alle, vaikka vieroitin hänet jo elokuussa. :lol: Pitäisiköhän minunkin nyt siis alkaa paheksua julki-imetystä? :rolleyes:

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asun Australiassa eikä mulla ole siis omakohtaista kokemusta julki-imetyksestä Suomessa, mutta olin kuvitellut, että asenteet sitä kohtaan olisivat luonnollisen suvaitsevaisia ja ymmärtäväisiä Suomessa, jonka pitäisi sentään olla edistyksellinen maa (ja saunakulttuurin oletin edesauttava sitä, että paljas pinta ei ole sellainen tabu kuin esim. jossain arabimaissa, eikä kaikkea alastomuutta automaattisesti tulkita seksuaalisviritteisesti). Kaikkihan kai tietävät kuitenkin, että äidinmaito on pikkuvauvoille terveellisintä ja parasta ravintoa, ja että vauvoilla ei suinkaan ole aikuisen kärsivällisyyttä odotella ravintoaan, vaan nälän iskiessä sitä on saatava ja heti. Eli silloin imetetään, kun vauva sitä vaatii. Henkilökohtaisestikin toivoisin äitien mieluummin "iskevän tissit tiskiin" (idioottimainen termi, joka ei todellakaan kuvaa imetystä mitenkään!) kuin antavan vauvansa huutaa pää punaisena, kyllä se häiritsee julkisella paikalla ainakin mua enemmän kuin kenenkään tissit.

 

Millaisia ihmisiä nuoren (pikkuvauvojen öäidit tuppaavat olemaan nuoria tai nuorehkoja) naisen rinnan mahdollinen osittainen paljastuminen häiritsee niin paljon, että sillä verukkeella paheksutaan jopa vauvan ruokintaa luonnollisimmalla ja terveellisimmällä tavalla? Ihmettelen "tissit tiskiin"-kommentteja, koska itse en ole koskaan nähnyt imetyksen yhteydessä imettävän naisen rintaa sen enempää kuin kesäisessä pukeutumisessakaan. Nännihän on vauvan suussa ja vauvan pää peittää aika tehokkaasti muutkin osat, joten enemmän sitä tissiä on yleensä tarjolla uimarannoilla ja yökerhoissakin, viimeksi mainituissa ihan ympärivuotisestikin ;-)

 

Surullista, jos Suomessa julki-imetykseen suhtaudutaan nihkeästi. Toisaalta olisi imettäjänkin kannalta ihanteellista, jos tarjolla olisi julkisten paikkojen yhteydessä rauhallisia imetyshuoneita, joihin voisi vetäytyä imettämään mukavaan tuoliin, eikä tarvitsisi kärsiä melusta, vedosta, kylmyydestä tai mistään muustkaan epämukavuudesta. Ainakin täällä on mm. kauppakeskuksissa imetyshuoneet, joissa on mukavat nojatuolit, tv:t yms. Eikä julkisestikaan imettäviä ole katsottu pahalla, tai ainakaan en ole huomannut. Yleisesti imetykseen suhtaudutaan kannustavasti ja myönteisesti, sillä sen positiiviset vaikutukset ovat tiedossa - eikä täällä ihmisillä tunnun muutenkaan olevan tarvetta paheksua, tuomita, kritisoida ja urputtaa tällaisesta luonnollisesta asiasta, jossa ei totisesti pitäisikään olla kenelläkään mitään nokan koputtamista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdinkin jo kirjoittamaan tonne "Imetys julkisissa kulkuneuvoissa?" -ketjuun, mutta pakko ängetä tännekin mukaan.

 

Mä olen joutunut imettämään kumpaakin lasta milloin missäkin; kaupan kassajonossa, puistossa, huvipuistossa, autossa, junassa, neuvolassa, lääkärissä, sukulaisilla jne. ja ainakin omasta mielestäni olen tehnyt sen hyvin peittävästi (esimerkkinä eräs kerta oltiin läheisessä kauppakeskuksessa ostoksilla ja imetin ostoskeskuksen yläkerran nurkassa olleella tuolilla kuopusta ja joku iäkkäämpi naishenkilö oli tulossa ilmeisesti ihailemaan puoliksi nukkuvaa poikaa, kunnes huomasikin vasta ihan lähelle tultuaan että ruokahetki on kesken ja tajusi jättää rauhaan). Mulla ei ole mitään tarvetta paljastella rintavarustustani muille enkä tahallisesti ole ajoittanut lasten imetyksiä niin, että ollaan liikenteessä ja muiden ihmisten ilmoilla.

 

Mä oon kummankin lapsen kanssa tehnyt niin jos johonkin ollaan lähdetty, että oon imettänyt kotona just ennen reissua/liikenteeseen lähtöä. Esikoisen kanssa se toimikin suurimmaksi osaksi, mutta kuopusta oon joutunut imettämään (ainakin ekan 6kk) joka kerta kun ollaan oltu jossain.

 

Ja mua lähinnä mietityttää se, että kuunteleeko muut ihmiset ihan oikeasti mieluiten sitä vaativaa ja korvia ja sydäntä särkevää nälkähuutoa kuin että lapsen äiti hoitaisi imetyksen muilta suht piilossa? Ja minkä ihmeen takia siihen imetykseen pitää kiinnittää huomiota, jos sitä ei ymmärrä ja se on kuvottavaa?

 

Kyllä mä muistan miten hirveetä oli ekan kerran imettää esikoista julkisesti (oltiin kauppakeskuksessa), kun ensin sain pahoja katseita muilta ihmisiltä kun en saa vauvaa hiljaiseksi. Ja sen jälkeen mua katottiin kieroon, kun aloin imettämään.

 

Mä yritän aina imettää syrjässä, jos siihen mahdollisuus on. Mutta esim. jos me ollaan kaupoilla, lapsi alkaa vaatimaan ruokaa ja seuraava lastenhoitohuone tms. on monen mutkan päässä ja vieressä on tuoli, jossa vois istua ja imettää niin tasan istahdan siihen tuolille.

Sukulaisilla hakeudun yleensä toiseen huoneeseen ihan jo senkin takia, ettei kuopus malta keskittyä syömiseen kun ympärillä on muita ja muuta hälinää.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvästikään kyse ei ole siitä rinnan näkymisestä vaan imettämisestä yleensä. Jotkut tulevat vaivaantuneiksi toisten imettämisestä, vaikka mitään ei näkyisi.

 

Tätä minäkin mietin. Minäkään, kuten moni muukaan tässä ketjussa, en ole koskaan nähnyt niitä "tissejä tiskeissä". Itselläni on sellaisia imetysvaatteita, joiden kanssa imetys sujuu todella huomaamattomasti. Tosin julki-imetys on meidän osalta jo ohi, sillä pitää olla rauhallinen ja virikkeetön ympäristö, että imetys nykyisin onnistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni äiti saa imettää lastansa missä haluaa/tarvitsee. Jos näen imettävän äidin niin minulle tulee enemmänkin tälläinen olo :wub: Tietysti on hyvä muistaa hyvät maun periaatteet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen, ettei julki-imetystä ihmiset oikeasti aseta vastakkain imetystä ja lapsen pitämistä nälässä, vaan imetyksen esimerkiksi keskellä kahvilaa kahvipöydässä tai jossain syrjemmässä katseilta piilossa. Varmasti on tilanteita, joissa oikeasti vaihtoehdot on joko imetetään nyt tai lapsi huutaa, mutta ihan valtaosassa tilanteita äidille olisi kyllä mahdollista vetäytyä syrjäänkin, jos niin haluaisi tehdä.

 

Tätä keskustelua ei mitenkään edistä, jos julki-imetyksestä tykkäämättömät leimataan vauvojen nälästä piittaamattomiksi alastonta pintaa kammoaviksi imetysvastaisiksi kummajaisiksi. Kuten on jo tullut selväksi, moni julki-imetykseen kriittisesti suhtautuva on muuten imetysmyönteinen ja aikoo esimerkiksi itse imettää taaperoikään asti. Ei nää ole joko-tai-asioita.

 

Mä siis itse olen imettänyt kyllä kahvilassakin eikä mua todellakaan haittaa, jos muut niin tekee. Mutta yritän ymmärtää sitä, että joitain ihmisiä haittaa.

 

Mä myöskin tykkään syödä pizzaa sormin enkä tajua kelle se kuuluu, mutta käytän silti toisinaan veistä ja haarukkaa pizzerioissa. ;)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now