pubu

Unikoulukokemuksia

732 posts in this topic

Voimia Salmiakki! Onneksi viikonloppu ja sun nukkumisvuoro on ihan pian :)

 

Meillä on tosiaan lipsuttu sekä omaan sänkyyn nukuttamisesta että nukkumaanmenoajasta. Tyttö siis nukkuu vieressäni ja nukkumaan mennään entiseen aikaan eli klo 23... Se vain jotenkin aina lipuu noin myöhäiseksi, neidillä on klo 22 hirveä energiapiikki eikä unesta tietoakaan vaikka yrittäisi rytmittää päikkäreitä. Toissayö meni kuitenkin kahdella syötöllä (omat unet jäi vähiin tytön möhkimisen vuoksi) mutta viime yönä tapahtui ihme ja tyttö nukkui 8 (!!!) tuntia putkeen, söi klo 7 ja jatkaa vieläkin unia! Tälläistä ei ole kertaakaan aiemmin tapahtunut. Ja ihan oikeasti uskon että osasyynä voi olla se, etten eilen juonut kahvia. Ei varmaan ainut tekijä, mutta yksi muiden joukossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monetko päikkärit teillä Xanor nukutaan ja monelta? Mietin, että voisiko tuo myöhäinen energiapiikki johtua yliväsymyksestä...? Meillä ainakin poika toimii juuri niin, että jos kyläilyjen tms takia (esim eilen isomummo paukkasi klo 17.30 kylään Eetun serkkujen kanssa, ja voi sitä hulinaa... Lähtivät vasta Eetun nukkumaanmenoaikaan, eli klo 19! Ja siis siinä vaiheessa vasta päästiin iltapuurolle, joka ei meinannut maistua kun isomummo syötti pojalle SUKLAATA meidän kielloista huolimatta. Hetkeksi käänsin selkäni, niin johan oli pojan suu mustana... skilletgirl.gif Hitto vieköön!! hysteric.gif) nukkumaanmeno viivästyy tunninkin, poika alkaa hulinoimaan ja lopulta nukuttaminen on tosi vaikeeta. Tosin, on se nukuttaminen ollut nyt muinakin iltoina vaikeita, mutta eilinen oli oikea huippu kun poika kiemurteli sylissäni ja huusi hysteerisenä, hyvä etten tiputtanut tuota kun on kuitenkin jo aika voimakas. Eli meillä ei klo 16 jälkeen enää nukuta päikkäreitä, klo 18 aletaan iltapuuhat (leluja korjaillaan, iltapuuro, pesut, yökkäri päälle ja iltasatu...) Klo 19 valot pois ja tisulle, ja yleensä poika nukahtaa viim 19.30 mennessä. Ja siis juuri tuolla aikataululla saimme niitä kokonaisia öitä...

 

Mutta tuossakin toki kukin tavallaan, toiset kai ovat iltavirkkuja jo vauvana. girl_sigh.gif

 

muoks. johan selvisi syy meidän öiden levottomuuteen... Poika tekee kulmahammasta!

Edited by Salmiakki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän varmaan pitäisi kokeilla unikoulua..jonkinnäköistä ainakin.

 

Meillä neidillä on paha refluksi johon nyt lääkitys menossa ja pysyy jotenkuten aisoissaan.Neiti nukkuu mun vieressäni ja yöllä heräilee pari kertaa pölisemään ja tissillä yleensä tainnutan jos ei itekseen nukahda.Mua ei haittaa nää yölliset tisseilyt/heräilyt ollenkaan,ongelma onkin lähinnä päiväunissa ja illalla nukahtamisessa.

 

Päiväunet on aika olemattomat sekä niille mennään aina sylin ja useimmiten huudon kanssa.Päiväunet kestää noin 20min nukutus sylissä + pinniksessä 10-30minuuttia.Se on liian vähän koska aina hieroo silmiään,korviaan ja haukottelee.Yleensä kun herää niin herää ja takasin ei nukahda muutakuin hirveän huudon kera.Illalla on nukahtanut mun viereen mutta nykyään mä saan jo mennä nukkumaan klo 20 aikaan..Kesä tulee ja mua ei hirveästi huvittaisi mennä neitin kanssa nukkumaan klo 19.

 

Erittäin temperamenttinen niinkuin äitinsäkin ja tiedän että hammasta saa purra yhteen kun jonkinnäköistä unikoulua aloitan..Mutta mikä tässä olis järkevä tapa edetä?Toiveissa olis että sitten illalla kun nukahtaisi omaan pinnikseensä ja kun mä menisin nukkumaan,nappaisin neitin kainaloon ja koisittaisiin siinä aamuun asti.Mutta millä showlla mä tuon saan sinne pinnaansa nukahtamaan?

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^minkä ikäinen neiti on kyseessä? Onko teillä mahdollista nukuttaa lapsi vaunuihin & ulos päikkäreille? Tai sitten vaikka sun lähteä vaunukävelylle edes yksien päikkäreiden ajaksi? Meillä ei myöskään onnistu päikkäreiden nukkuminen muualla kuin vaunuissa & parvekkeella, eli odottelen kauhulla kevättä ja kesää, meidän parveke on silloin koko päivän ihan pätsi kun aurinko paistaa siihen suoraan :(

 

Meilläkään ei edelleenkään nukahdeta iltaisin itsekseen, joten siihen en osaa muillekaan antaa vinkkejä. Mies saa kuitenkin pojan nukahtamaan parissa minuutissa syliinsä ja siirrettyä pinnikseen, joten asia saa nyt olla näin. Öisin saattaa nukahtaa itsekseen jos ei pieneen kitinään ja seisomaan nousuun reagoida, mutta öiden levottomuus on nyt näköjään tullut taas jäädäkseen :( Ainakin 2-3 kertaa siis herää huutamaan ja rauhoittuu vasta pitkähkön sylittelyn jälkeen ja useimmiten vetää vielä hirveät pultit kun hänet lasketaan sänkyynsä. Vieressä nukkuu nykyään niin levottomasti, ettei yleensä itsekään halua enää meidän sänkyymme nukkumaan, vaan alkaa huutaa kahta kauheammin. Ja jos nukahtaisikin viereeni, ainoa hyvä asento löytyy tietysti aina joko kaulani tai naamani päältä, eli mun oloni käy melko tukalaksi.. :rolleyes: Tissittä ollaan öisin oltu jo pitkään, mutta silti tuo jääräpää on alkanut taas repiä paitaani ja huutaa itkuisena "anna!" jotta saisi maitoa.. Täytyy ensi yönä kokeilla sitä eeppiksen unikoulua, vaikka tiedän että pojan temperamentilla yö menee sitten ihan huudoksi, eikä hysteriaakaan tule puuttumaan. Aion soittaa neuvolaan huomenna lisävinkkien toiveessa... Mistähän sitä sais taas energiaa??

Edited by Salmiakki

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pulla on nyt 6kk.Ei oo ikinä nukkunut vaunuissa,ei sisällä eikä ulkona.Pällistelee vaan ympärilleen.Joskus saattaa torkahtaa mutta herää heti kun vaunut tekee stopin.Eli siitä ei oo apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poitsu oli alkuun ihan samanlainen :D hän nukkui pikkuvauva-ajan päikkärit usein kantoliinassa, niin pystyin liikkumaan vapaammin. Hiljalleen onneksi tottui vaunuissa nukkumiseen, ja suostuu nykyään jopa siis nukkumaan paikallaan olevissakin vaunuissa. Alkuun vaati usein sen, että mä kävelin ja hän veti sikeitä vaunuissaan :) sittemmin tottui pelkkään heijaukseen nukuttamiseen ( laitan esim kirjan parhain lattialle ja kärrään vaunuja sen yli siten, että vaunut tärähtelevät rytmikkäästi.) Harso tms vaunujen aukon päälle, niin ei ole kiinnostavaa katseltavaa... Heijailen kunnes nukahtaa ja vähän sen ylikin niin ei heti herää. Parit kerrat nukahti ensin itkettyään jonkin aikaa, nykyään itkut ovat harvinaisia ja poika saattaa nukahtaa itsestäänkin.. Ja unet ovat normaalisti 2-3h, joskus jopa 4!

 

Mites kapalointi, oletko sitä kokeillut?

Edited by Salmiakki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, tosi asiantuntija :girl_haha:

 

Mä ihan oikeasti esikoisen kohdalla toivoin, että olisin voinut toteuttaa unikoulun oikein lempeästi, juuri tassuttelulla ja silittelyllä, mutta se ei onnistunut yhtään. Musta tuntuu että tassuttelyt ym vain villitsi entisestään. Kai se on aika paljon vauvan luonteestakin kiinni, mitkä asiat toimii. Ja meillähän piti mennä sen "kovimman" kautta eli ottaa ihan oikea unikoulu käyttöön. Ja meillä oli kanssa sama juttu ja on taas tällä vauvalla, kuin Salmiakilla. Eli kun yliväsymys tulee, niin illasta tulee ihan kamalaa hulinaa ja yöstä tulee katkonainen.

 

Mutta teillähän on tosiaan edistystä tapahtunut, kiva! :girl_smile: Musta teillä on kuitenkin yhä näkyvissä aika selvästi ne perusongelmat: vauva ei osaa nukahtaa itse ja herää usein yhden unisyklin jälkeen, eikä yöunta tule ehkä vieläkään tarpeeksi.

 

Mä en oikein osaa sanoa mitään vinkkiä, kuulostaa kuitenkin että teillä on äiti ja lapsi varmaan aika väsyneitä heräilyihin? Ja sille myös, että teilläkään ei tällainen lempeä muoto ehkä kuitenkaan toimi pitemmän päälle.. Salmiakille jo aiemmin mainostinkin mikä mut pelasti, ensi-ja turvakotien babyblues-työtä. :girl_wink: Sieltä sain aikoinani ison avun unikouluasioissa: puhelimitse sain tarkkoja ohjeita juuri meidän vauvaa ja rytmejä ajatellen. Eli sain todellakin henkilökohtaista palvelua ja lämpimästi suosittelen sinne soittamista, jos on vähän tenkkapoo uniasioiden suhteen. Meillä ei ainakaan omalla paikkakunnalla tuota ole, mutta lähimpään olen aina soittanut.

 

muoks. mä yhä kerään voimia, että aloittaisin unikoulun. Soitin taas nyt tämän uuden vauvan kohdalla vielä vähän lisää vinkkejä, mutta en vain saa aikaseksi. Mä oikeasti tiedän, että se olisi myös vauvan parhaaksi, mutta siltikään mä en nyt vaan jaksa.. Ehkä ens viikolla? Tai sitä seuraavalla :rolleyes:

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toiveissa olis että sitten illalla kun nukahtaisi omaan pinnikseensä ja kun mä menisin nukkumaan,nappaisin neitin kainaloon ja koisittaisiin siinä aamuun asti.Mutta millä showlla mä tuon saan sinne pinnaansa nukahtamaan?

Meillähän on myös refluksi, ja osittain siitä syystä meillä on tuon pikku-ukon kanssa ollut melkoinen symbioosi nukkuessa. Aika samalta kuulostaa nuo teidän nukahtamiset, sillä erotuksella että meidän päivät on sujuneet hyvin. Me ollaan nyt vihdoin ja viimein saatu vauva nukahtamaan omaan sänkyyn juuri niillä unikouluopeilla, mistä on ollut puhe ja mistä on ollut ketjun alussa juttua.

 

Eli meillä toteutetaan unikoulua nukkumaan mentäessä siten, että vauva laitetaan nukkumaan omaan sänkyynsä (mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään, ettei tule yliväsymys). Sitten kun pinniksestä kuuluu kunnon itku, käydään luona rauhoittelemassa ja lähdetään pois. Ja sama uudestaan. Meilläkin asuu aika itsepäinen kaveri, joten kyllä siinä useampi ilta meni, että saatiin tilanne näinkin hyväksi. Ja meillä auttoi myös se, että isä käy laittamassa ja rauhoittelemassa ukkelia. Periaatteessahan vauvan tulisi nukuttaa sinne, missä on tarkoitus nukkua koko yö, mutta meillä ainakin vauva nukkuu nykyään aina alkuyön omassa pinniksessään, ja muuttaa meidän väliin loppuyöksi. Sitten kun saan itseäni niskasta kiinni, niin ukkeli saa luvan nukkua koko yön omassa sängyssään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kapalo on ihan nou nou,tyttö ei siedä edes peittoa päällään jos on vähänkin vielä tässä maailmassa.Peiton voin laittaa päälle vasta sitten kun on ihan kujalla,saa raivarit muuten.

 

Kai se täytyy sit vaan nukuttaa sylissä vielä ja kantaa pinnikseen illalla uudelleen ja uudelleen,että saa edes vähän hengähtää siinä illalla.Jos sit vaan keräilee voimia ja rohkeutta räväyttää vaikka iskän kesälomalla unikoulu päälle..Katotaan kauanko jaksan ja tuun sit tänne vinkuun taas :girl_sigh:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä sitten vaan, Viviz! girl_smile.gif

 

Meillä oli taas vaihteeksi sitten ihan hyvä yö. girl_dance.gif Eetu heräsi klo 1.30 ja 3.30 kitisemään ja nousi seisomaan pinniksessään, itkikin pienen hetken. En reagoinut mitenkään, ja pian jo poika sitten kävikin itse nukkumaan. 5.30 oli jo sitten herätys, Eetu alkoi taas huutaa kovaa, eikä nukahtanut uudestaan. Nyt tuo nukkuu sitten päikkäreitä sohvalla... Annan tämän kerran nukkua näin aikaisin, kun meillä on maanantaisin muskari mihin olis kiva päästä taas monen viikon sairastelutauon jälkeen.

 

Mahtaisko hammas olla nyt sitten kunnolla puhjennut...? Tiedä häntä. Tai sitten kuu oli taas muuttanut oikeaan asentoon tai muuta vastaavaa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päikkäreiden vähyys oli meilläkin "ongelmana" kaksosten vauva-aikoina. Siis isovauva-aikoina. Mulla oli niihin lyhyisiin päivkkäreihin kaksi keinoa: kävellä kerran tai kaksi päivässä 1-2 tuntia vaunuja työnnellen ulkona. Kyllä siinä kunto kohosi kun kevättalven loskaisilla teillä työntelin tuplavaunuja :girl_haha: Mutta se oli ainoa keino saada kaksi vauvaa nukkumaan edes jonkinlaisia päikkäreitä. Ja ne paremmat päikkärit ehkä vähän paransivat öitäkin, vaikka 1,5 vuotiaksi asti imivätkin yöllä. Yöunille nukahtivat tissille ja myöhemmin viereen. Odottelin sopivaa nukkumaanmenoaikaa, että väsymys oli sopiva vauvoilla/lapsilla, nukutin viereen (joskus mies nukutti) ja kun olivat kunnolla nukahtaneet, tultiin pois. Yleensä siinä makoillessa meni 5-15minuuttia. Yleensä vielä siirrettiin pinniksiin siinä vaiheessa, jotta päästiin itse aloittamaan yö ilman vauvoja sängyllä. :) Isot muutokset kertaheitolla on meillä olleet vaikeita ja siksi ollaankin edetty pienin askelin. Sen verran voimakkaat luonteet ja reaktiot meidän lapsilla on :girl_crazy: Isoon muutokseen ja totaaliunikouluun mulla ei ikävä kyllä ole mitään kokemuksia jakaa tai neuvoja antaa. Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kanssa huomannut, että hyvät päiväunet ja yöunet ovat auttamattomasti kytköksissä toisiinsa! Jos päikkärit menee penkin alle, poika on iltaisin yliväsynyt, nukutus venyy ja yöuni on levotonta. Ja jos yöuni on levoton, ovat valitettavasti myös päikkärit usein levottomat... Siitä tulee tuollainen noidankehä. girl_sad.gif Siksi, jos ekat päikkärit menee mönkään eli ovat liian lyhyet (alle 2h), lähden iltapäivästä vaunulenkille jotta poitsu nukkuisi vielä toiset päikkärit. Näin edesautetaan hyviä yöunia! girl_sigh.gif Onhan ne yöunet tosin usein levottomat onnistuneista päikkäreistäkin huolimatta... girl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin narisemaan väsymystäni :girl_sad:

 

En ole saanut aikaiseksi pitää minkäänlaista unikoulua, ja nyt taas viime yö oli ihan pohjanoteeraus, kun tuo vauva ryömi ja riekkui meidän välissä pitkät tovi joka välissä. Järki sanoo, että nyt jos tsemppaisi unikoulun kanssa, viikon päästä meillä asuisi ihan toisenlainen ja vähän virkeämpi äiti -toivottavasti :rolleyes: . Mutta sydän ei taas antaisi periksi kuunnella pienen nyyhkytystä, joka rauhoittuisi heti kun pääsisisi äidin kainaloon. Huoh :(

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikille!

 

Tulenpa minäkin kertomaan oman kokemukseni. Eli meillä valvottiin ekat 8kk. Meerillä on maitoallergia, ja heräili parin min.-1h välein aina läpi yön. Kun vatsa saatiin rauhoittumaan, yöhulinat olivat jääneet jo päälle. Kokeiltiin unikoulua jos vaikka miten (mutta ei huudattamalla), ja lopulta saatiin apu eräältä tassutteluun perehtyneeltä terveydenhoitajalta. Meillä piti viilata päivärytmi viimeisen päälle kuntoon, pitää siitä todella tiukasti pitkään alussa kiinni. Lisäksi oli todella tärkeää, että neiti nukahti itsekseen, ei tassun alle. Ja kaikkea muutakin vielä lisäksi.

 

MUTTA, neiti oppi nukkumaan yönsä hyvin (yhteensä n. 10h, 0-2 herätystä yön aikana) muutaman viikon jälkeen. Nukahtaminen illalla vaihteli 5-30 minuuttiin,0-X määrä tassutteluja illalla. Koimme elämän niiiin helpoksi. Kylläkin matkat, hampaiden puhkeamiset, uudet tapahtumat päivässä jne. aina tekivät yöunista muutamiksi öiksi levottomat (heräili n. 1h välein). Mutta sen kesti, kun aina palattiin hyviin uniin.

 

Nyt kuukausi sitten piti aloittaa maitoaltistus -> yöt pahenivat heti. Sen perään tuli kamala vatsatauti. Yhteen syssyyn kävelemään oppiminen, yrittää pärjätä yhdillä päikkäreillä muttei oikein jaksa (rytmi vaihtelee päivästä toiseen), ja mitähän vielä. Nyt yöt on olleet 2 viikkoa sairastamisen jälkeen, yhteensä kuukauden ajan seuraavanlaisia: heräilee alkuyöstä 1 h välein, sitten tulee 1-3 h valvomisjakso, nukkuu vielä 1-2h, herää 6 aikaan aamulla. Viime yönä tosin nukkui heräillen vain 1 h välein.

 

Olen ihan poikki. Tiedän, että tämä vaihe menee joskus ohi, mutta äh, tämähän on vaihetta vaiheen perään! Milloin mikäkin uusi taito tai uusi tapahtuma päivällä aiheuttaa pitkän huonounisuusjakson. girl_cry2.gif Meidän neiti on niin tajuttoman herkkä reagoimaan unillaan kaikkeen. Ei kai siihen mikään auta, kuin kestää. Nyt nukutaan vuorotellen neidin sängyn vieressä hänen huoneessaan. Siitä on helpompi reagoida, kun on tarvis. Mutta yritetään parhaamme mukaan reagoida samalla tavalla, kuin jos kävisimme omasta makuuhuoneesta käsin tassuttelemassa. Eli kuunnellen itkun sävyä: onko hereillä, kevyen unen vaiheessa, tarvitseeko reagoida vai vaimeneeko itku pian itsekseen. Nyt on vain niin ärsyttävä vaihe, että melkein aina kun alkaa itkeä, niin se on volyymit täysillä. Kauhea varmistelu nyt päällä, että ollaanhan saatavilla. Ymmärtäähän sen, mutta harmi kun sen voimin ei itse saa tyydytettyä unentarpeitaan.

 

Mutta allekirjoitan tuon täysin, että päivärytmillä ja päiväunilla on niin suuri merkitys yöunien kannalta! Ja auta armias, kun lapsi yrittää jättää toiset päiväunet pois, mutta niillä yhdilläkään ei vielä jaksaisi. Kauheeta kärttyisyyttä päivin öin. Menispä tää vaihe nyt pian ohi!

 

tsemppiä kaikille unien kanssa painiville!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoittelin tuossa muutama viikko sitten tilanteestamme. Meillä löytyi tytöltä vähän yllättäen pahat maito- ja muna-allergiat sekä todennäköisesti myös joitain vilja-allergioita. Oireilua on ollut varmasti jo pidempään, mutta asia paljastui aika rajulla tavalla (anafylaksia, jonka johdosta ambulanssilla sairaalaan). Se siis varmasti osaltaan selittää huonot yöt.

 

Tällä hetkellä meillä nukutaan kuitenkin hyvin, yösyöntejä on 1-3 mutta muuten yöt ovat rauhallisia. Toistaiseksi mennään näin eikä yritetäkään saada tilanteeseen muutosta, koska nuo allergia-asiat vievät aika paljon aikaa ja voimia ja niiden selvittelyt ovat vielä kesken. Kunhan ruokavalio saadaan kuntoon sekä vauvalla että minulla niin katsotaan josko yöt jatkuisivat itsestään hyvinä.

 

Tsemppiä kaikille yökukkujien vanhemmille! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh Xanor, onpas teillä ollut hurjaa :girl_sad: Voisin kuvitella että yöheräilyjä jaksaa vähän paremmin, kun löytyykin joku selvä syy niihin. Voimia :lipsrsealed:

 

Aune: Olen niiiiin samaa mieltä. Lapsen kanssa eläminen on yhtä vaihetta koko ajan :girl_sigh: Toivottavasti teidän siirrytte pian taas uuteen :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh Xanor, onpas teillä ollut hurjaa :girl_sad: Voisin kuvitella että yöheräilyjä jaksaa vähän paremmin, kun löytyykin joku selvä syy niihin. Voimia :lipsrsealed:

 

Aune: Olen niiiiin samaa mieltä. Lapsen kanssa eläminen on yhtä vaihetta koko ajan :girl_sigh: Toivottavasti siirrytte pian taas uuteen :grin:

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui Xanor! Pitipä raa'alla tavalla löytyä selitys yöhulinoille. Tosi ikävä kuulla shokista! Myös tuttavani tytär sai yllättäen anafylaktisen shokin, muistaakseni 5 kk iässä, kun antoivat ensi kertaa korviketta. Tuollaisen tilanteen täytyy olla pelottavinta ikinä...

 

Kiitos eeppis! :) Ainakin viime yönä heräsi enää 3 kertaa, eikä jäänyt kukkumaan, joten jospa nyt alkaisi helpottaa, hetkeksi. Nyt on parina päivänä mennyt vanhan, kahden päikkärin rytmin, mukaisesti. On ollut tosi väsynyt, jaksaa valvoa noin 4 h kerrallaan. En tiedä, reagoiko taas jollekin (lanttu,selleri tai parsakaali.. ne on uusia ruokavaliossa), kun vaippa-alue on karrelle palanut, ja neiti on niin väsy päivisin. Jätetään nuo pois, ja katsotaan mitä tapahtuu. Allergiat on kyllä arsesta! skilletgirl.gif Voimia sullekin eeppis! Toivottavasti saatte yöt pian kuntoon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan aluksi piiitkä hauuukotus!

 

Mitähän ihmettä keksisi tuon 1 vuotiaan kanssa, jonka nukahtaminen on mennyt ihan kauheaksi. Eroahdistusta varmasti on, kokoajan pitäisi saada olla äidin sylissä ( päivisin siis ), mutta kun jalat vie ja virtaa on, niin ei sitten kuitenkaan halua olla sylissä. Samoin liikkumaan opettelu on sekoittanut pakan. En saa poikaa rauhoittumaan muuten kuin tissillä, jos silläkään ( ei nukahda rinnalle, mutta rauhoittuu ). Hieman turhauttavaa, koska maitoa ei muutamaa kulausta enempää enää tule ( imetän vain illalla ja tarvittaessa yöllä ). Olen siis tuttina. Tuttia poika ei ole koskaan huolinut. Viime yönä riehuttiin 1,5h, jonka aikana imetin 2krt ja silittelin ja paijailin, ei siis välttämättä tissittelykään auta. Järki lähtee, eikä tästä selostuksestakaan varmaan saa mitään selvää. Pienempänä nukahti itekseen mölistyään iloisena sängyssään 10-30min. Kaikenmoinen tassuttelu ja silittely saa tämän herran yleensä vain raivostumaan. Saatikka, jos yrittää kädellä pidellä paikallaan. Nukkuu pinniksessä mun vieressä, parin kuukauden ajan on jo yrittänyt siirtyä yksiin päiväuniin, välillä kuitenkin tarvii ne iltapäivän pikkutirsat ( 30min ). Illalla on aina mennyt nukkumaan samaan aikaan klo. 20.30, aamulla herää klo.5-8. Syö hyvin, ei oikeasti varmasti ole yöllä nälästä kyse. Eikä janostakaan, kun nokkis ei kelpaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huutelen ihan ulkopuolisena tänne sekaan, että KIITOS kaikille kirjoittajille positiivisista unikoulukokemuksista. Luin ketjun kokonaan läpi ehkä kuukausi sitten ja sain vihdoin aikaiseksi lopettaa yösyötöt lapselta (nyt 10kk), koska se oli muiltakin onnistunut :) Nyt on menty reilu 2 viikkoa ilman yösyöntejä, eikä yhtään takapakkia ole tullut. Meillä ei pidetty mitään suunnitelmallista unikoulua, vaan lopetin yksinkertaisesti imettämisen öisin. Sen sijaan siliteltiin miehen kanssa lapsi takaisin uneen ja välillä pidettiin vähän väkisinkin paikallaan käden alla, kun vaan pyöri ja pyöri (tyttö nukkui perhepedissä meidän välissä). Ei juurikaan protestoinnut, eli aika oli varmaankin sopiva tähän. Nostan lapsen edelleen meidän väliin jossain vaiheessa yötä, kun rupeaa hääräämään sängyssään. Lisäksi ähisee ja ehkä vähän kitisee unissaan jossain vaiheessa aamuyötä, mutta ei juuri heräile hereille asti. Ja jos herää, niin nukahtaa käden alle.

 

En osaa antaa hirveästi vinkkejä muiden uniongelmiin, mutta olen sitä mieltä että yösyöttöjen lopettaminen ei olisi onnistunut meiltä noin helposti esim. pari kuukautta aiemmin. Nyt niistä oli selvästi tullut ainoastaan tapa. Olin aiemmmin vähentänyt päiväimetystä, mutta lisäsin sitä kun yösyöminen jäi pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa paukut loppua unien kanssa. Lapsi nukahtaa klo 21 yöunille helposti ja nukkuu hyvänä yönä kolmeenkin asti ilman ettei sille tarvitse kuin korkeintaan lykätä tutti suuhun. Huonona yönä tuota rauhallista unta ei riitä kuin puolille öin. Tuon jälkeen meillä ei nuku kukaan. Lapsi huutaa, kurkku suorana ja silmät kiinni. Se ei rauhoitu syliin, se ei rauhoitu viereen, mutta ei myöskään suostu kunnolla heräämään. Välillä pojan rauhoittaa uudelleenkapalointi, mutta useimpina öinä että saadaan edes jotenkin lepoa miehen kanssa menee mies pojan kanssa sohvalle jolloin pysympi asento auttaa nukkumaan edes jotenkin, sängyssä vieressä uni on vain pelkkää ähkimistä.

 

Poika on tehnyt huonolla menestyksellä ylähampaita viimeiset pari kuukautta ja on ollut nuhainen joten sekin on uniin vaikuttanut, mutta nyt ne hampaat alkavat olla läpi. Ollaan annettu särkylääkettä ja ollaan oltu antamatta särkylääkettä. Ollaan kokeiltu antaa epätoivoisimpina öinä maitoa viiden aikaan (lopetti yösyönnit vuoden alussa) ja tuo ei pidennä unia yhtään. Kuudelta tuon kanssa on pakko nousta. Päiväunet meillä on pääsääntöisesti hyvä ja ei olla huomattu mitään korrelaatiota päivä- ja yöunien välillä. Vettä ollaan myös kokeiltu hörpyttää (flunssa-aikoina varsinkin kun silloin itselläkin suu tuppaa kuivumaan ja se tuntuu ällöltä).

 

Miehellä olisi ensi viikko lomaa joten tässä olisi nyt saumat unikouluttaa, mutta en tajua miten. Pitäisikö poika vain kipata takaisin omaan sänkyyn ja yrittää pitää se paikallaan huutamassa? Kun muuten nukkuminen on kuosissa kun lapsi nukahtaa omaan sänkyynsä ja ruokailutkin ovat poisjääneet. Ennen tuohon meuhkaamiseen auttoi se että otettiin poika väliin, mutta nyt tuntuu että vaikka seistäisiin päällämme niin tuo vain karjuu. Nyt yöunia tulee yhteensä vain yhdeksän tuntia ja niistä vähintään viimeiset kolme ovat levottomia. Poika herää aina aamuisin kiukkuisean ja ekoille päikkäreille pitää suunnata jo yhdeksän aikoihin useimpina päivinä. Mä kestäisin nuo kuuden heräämiset jos poika nukkuisi sen yhdeksän tuntia rauhallisesti, mutta koska sitä hyvää unta ei tule kuin kuusi tuntia on aamut yhtä helvettiä kun lapsi on kiukkuinen ja tyytymätön 1,5 tuntia heräämisen jälkeen.

 

Päivän rutiinit ollaan saatu toimiviksi. Ekat päikkärit yhdeksän ja kymmenen välillä ja kestävät tunnin tai puolitoista. Toiset päikkärit riippuen ekojen kestosta alkavat noin kahdelta ja kestävät jotain tunnin ja kahden väliltä. Ruokailuna menee yleensä viisi ateriaa päivässä ja maidot aterioiden yhteydessä. Iltaisin aloitetaan rauhoittuminen seitsemän jälkeen kun yhdeksältä on uniaika ja kun nukahtaminen kuitenkin sujuu hyvin niin tuskinpa tuossa on päivän toimien vaikutuksestakaan kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, niin ne lapsukaiset muuttuu. Muistin tänne valittaneeni ongelmistani ja melkein heti homma korjaantui. Imetys on menestyksekkäästi lopetettu, poitsu nukahtaa iltaisin 10 minuutissa itse sänkyynsä ja nukkuu yöt läpeensä ( n.10h ). Tämä siis kannustuksesi muille, kyllä se siitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, bebe!! girl_dance.gif Meilläkin taas parin viikon levottomuuksien (ja 4 poskihampaan puhkeamisen... rolleyes.gif) jälkeen nukuttiin viime yönä klo 19-06! I-H-A-N-A-A! girl_in_love.gif Mutta tuon parin viikon aikana kaikki nukutuksesta lähtien oli kyllä niin työn ja tuskan takana, että oli taas ihan toivoton olo. Huh. Kai tämä armeijan alkuun mennessä helpottaa...? Tai siirtyypähän sitten ainakin vastuu hetkeksi muualle! girl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eksyin tänne pitkästä aikaa. Meidän vauva on jo taapero, mutta täällä aikoinaan höpisin varmaan jossain sivuilla 25 ja 26 tms kun mikään ei auttanut. Lopulta meilläkin auttoi siis 3 yön ulkopuolinen unikoulu ja sieltä ennakkoon saadut ohjeet tapaamisella ja puhelimitse. Ajattelin vain kertoa, että se kaikki kannatti. Saaga oppi nukkumaan ja aika pian siitä lähtien on vedellyt aivan hiljaa kaikki yöt putkeen. joskus joku eroahdistus pilasi kaksi yötä, mutta who cares kun aina muuten nukkuu. Nyt tyttö on 1,5v ja unikoulussa oltiin kun hän oli 8kk. Nyt alan jo luottaa itsekin siihen, että yöt menee kyllä aina ihan normaalisti. On matkusteltu, kyläilty vaikka mitä ja Saaga nukkuu aina vaan hyvin. Edelleen unta piisaa yöllä 18.30-6.30 ja sitten vielä 2,5h-3h päikkärit. Unikoulu oli parasta mitä meidän perheelle tapahtui tuona kesänä 2010. Alkoi nimittäin hajoilla jo parisuhde, mielenterveys ja vaikka mikä. Suosittelen lämpimästi kaikille! Tsemppiä ja jaksakaa johdonmukaisesti tämä rutistus, sitten se kiitos seisoo girl_smile.gif (ja jos tarttee joku vinkkejä niin voin kyllä kertoa jos ette jaksa tuolta kahlata. ja tietty täällä niitä kaikki jo tietävät lipsrsealed.gif )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now