pubu

Unikoulukokemuksia

732 posts in this topic

helyes: en kyllä osaa sit muuta sanoa kuin mitä aiemmin päivärytmin myötä meillä päikkärit paranivat.. meillä on nyt meneillään päikkäreiden rajoittaminen, koska nyt saattaisi näyttää siltä, et päikkäreiden lyhentäminen parantaa yöunta. Tyttö kun tykkäsi nukkua 2-2, 5h kahdesti päivässä! :)

 

Mutta siis kuulumisiin.. kaks viikkoa alkaa olla takana ja kovin vaihtelevaa tämä vielä on. Muutama yö sitten olin todella lähellä lopettaa koko touhun, koska yöt oli tosi levottomia ja itkuisia. En tiedä sattuiko olemaan sitten hampaita vai kylmä, kun pakkasilla huoneen lämpö laski ja pieni tyttö yksin pinniksessään paleli aamuöisin. Hän kun ei suostu pitämään peittoa päällään. No, lisättiin reilusti vaatetusta ja lyhyempien päikkäreiden kanssa nyt pari yötä on menny ihan ok. Toissa yönä nukkui 3h pätkissä 20:30-07 jossa ne kaksi syöttöä. Viime yönä kans 21 unille, söi 00 ja ilmeisesti nukkui klo 06 asti, en muista ainakaa mitää tehneeni hänemme yön aikana :D aamulla sit syötin ja jätin viereeni, äidillä oli jo ikävä :) nukuttiin tunti vierekkäin..

 

Nukkumaanmenot on helpottuneet, tyttö syö ja käy pienen tassuttelun avulla nukkuu nopeasti. Eikä tyttö heräile 1h välein hätääntyneenä niinkuin ennen, kun tissille+tutille vieree nukutin.. eli.. siinä edistystä paljon.. toivotaan että yöt pysyisi tälläisinä suht tasaisina jatkossakin :)

Edited by norppaaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiliseltä päiväunikoulutusta: Aamulla tosiaan nukahti ekoille unille 3min huudolla.. Heräsi sitten 30min päästä. Seuraaville unille mennessä huusi varmaan vartin verran, nukkui 30min ja ajattelin saada sen nukahtamaan uudelleen, kun aivan selvästi oli edelleen väsynyt. No, huusi 25min ja nukahti kymmeneksi minuutiksi. Eli se siitä sitten. Sain myös kolmannet päikyt mahtumaan päivään, kun en yksinkertaisesti enää jaksanut kanniskella kitisevää, vääntyilevää ja väsykiukkuavaa vauvaa.. Nukahti viereen, ei kuitenkaan tissille.

 

Yöt menee ihan hyvin, mutta viime yönäkin heräili vähän enemmän taas. Jos ja kun päivät on tällaista yhtä kiukkua ja kanniskelua, ni ei oikein jaksaminen riitä.. Ainakin haba kasvaa. Eilen tuli lähdettyä pikavisiitille kauppaan ihan vain sen takia, että W pysyis hetken paikallaan ja suht hiljaa.. Ilman, että kanniskelen. Vaunuissa on yleensä niin hienosti. Mutta joskus se lenkille lähtökin tuntuu vaikealta.

 

Vähän epätoivoinen fiilis noiden päiväunien kanssa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

↑ ei välttämättä mitenkään. Unisykli taitaa tuossa iässä olla vielä 30 min paikkeilla. Oletko kokeillut nukuttaa esim parvekevaunuihin? Meillä se oli ainoa keino tuossa vaiheessa pidentää unia. Olin tikkana heijaamassa vaunuja kun eka liikahdus tuli. Sillä sai 30-40min jatkettua. Hiljalleen unet piteni itsestään.

 

Monet päiväunet teillä nukutaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei nuku vaunuissa välttämättä ollenkaan.

 

Meillä nukutaan yleensä kahdet päikkärit, kolmannet koitetaan saada aikaiseksi jos kahdet edelliset on ollu yhteensä sen tunnin. Nyt mies on siellä huudattamassa. Mä en käsitä, miten tuota nukahtamista vois helpottaa. Kamala aina huudattaa unille. :( Iltaisin yöunille nukahtaa helpommin, mutta nää päiväunet on ihan yhtä helvettiä, jos suoraan sanotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, ei nukahtanut kolmansille unille millään. 30min mies sitä huudatti. Tän päivän päiväunisaldo reilu tunti yhteensä. Ei oo riittävä määrä sit mitenkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisiko olla jo yliväsynyt kun laitatte nukkumaan? Tai sitten liian virkeä?

Oliko vauva n 6kk? Eroahdistuskin voi vaivata tuon ikäisiä ja siksi unille meno hankalaa.

Mikä teillä toimii parhaiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan varmasti on yliväsynyt. Ja siis W on pienestä asti päivisin vaikka huutanut, ettei tarttis nukahtaa.

 

Lempeitä nukutusmetodeja on kokeiltu, mutta huudatus on toiminut parhaiten. Tosin huutoaika ei lyhene päivisin.. Kerran nukahti kolmessa minuutissa, mutta muuten huutoa on yleensä n. 15min. Kokeilin pick-up-put-down-systeemiäkin, mutta huusi 2h. Rauhoittui kyllä aina sylissä, mutta huuto yltyi taas suorastaan hysteeriseksi, kun koitti laskea alas.

 

Nyt aamulla huusi 30min, kunnes mulla ei enää hermot kestäneet tippaakaan, otin syliin, rauhoittui ja laskin alas. Jäi selälleen ja nukahti hiljalleen. Nyt nukkunut 20min ja heräilee.. Ei tää voi mennä näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys. Miksi ei voisi nukahtaa tissille jos se on helpoin ja vaivattomin tapa?

Vaikka oppisi nukahtamaan ilman tissiä niin se ei takaa pitkiä unia yölläkään.

 

Ymmärrän kyllä tilanteesi. Itse olin vuosi sitten ihan väsynyt huonojen öiden takia. Jos poika ei syönyt tiheästi niin kaipasi tuttia tai ähelti ja parahteli muuten. Ja meilläkin alkoi nuo klo 5 herätykset. Eipä oikein mikään auttanut tuossa vaiheessa kun silloin vielä tarvitsi yösyönninkin.

 

Siinä 7-8kk iässä muistaakseni vieroitin yötissistä ja 8-9kk yömaidosta. Silti heräilyt jatkui.

 

Mutta kyllä tuo epätoivoiseksi vetää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kun ei nykyään oikein nukahda tissillekään.. makuulla kun imetän, ni koittaa vaan pyörähtää vatsalleen. Vaikeaa ollut nukahtaminen ihan aina meidän pojalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipsan.. päivitellääs kuulumiset reilun parin viikon harjoittelun jälkeen..

 

Täällä on tullu ihan kiva rytmi, 20-20:30 menee nukkuu, syötän ja nostan pinnikseen ni sinne sit nukahtaa nopeesti joko niin et käsi lantion päällä tai sit istun pinniksen vieressä. Ekan kerra herää siinä 00 ja syö, sit toisen kerran 03-04 jolloin syö. Sit herää puol seiska-seiska. Viime yönä piti kylläki käydä vaippa vaihtaa ku kakka tul klo 04 :) Mut se turha heräily ja itkeskely on nyt jääny pois.. seuraavaks opetellaa pois tissiltä kunhan vähä aikaa saadaa nukutuks univelkoja pois :)

 

Kaksilla päikkäreillä vielä mennään, ekat nukkuu 9:30-10 eteenpäin 1,5-2h ja toisille unille iltapäivällä. Sieltä herätän sit viimeistään klo16 et ilta menee sit taas tuttuun tapaan. On nyt tuntunu toimivan kivasti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mahtavaa, että sujuu jo paremmin! :)

 

Meillä W heräsi yöllä vasta 04 aikaan syömään. Tosi iso muutos, kun edellisenä yönä söi klo 2330. :) Täytyy toivoa, että parin huonon yön jälkeen tulis nyt taas hyvä jakso :)

 

Ollaan keksitty pienihuutoinen nukuttamiskeino. W rauhoittuu maiskuttelulla tai rauhallisella puhaltelulla! Mä puhaltelen pitkiä rauhallisia puhinoita niin tyyppi kääntyy oikein päin pinniksessä ja pistää pään patjaan ja alkaa nukkumaan :o Mies käyttää maiskuttelua ja se toimii yhtä hyvin. Ihan ihmeellistä.. tähän asti kun kaikki meidän päästelemät äänet on saaneet aikaan vain pahemman raivon. :D Jospa päiväunet alkais helpottamaan.. pidempiä ne ei edelleenkään ole, mutta jos nukahtaminen kävis helpommin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, takapakkia otettu, tietysti. Ja aika paljon. Mä käytännössä herään 4-5 aikaan, kun koitan saada tuota pientä jatkamaan vielä unia vähän aikaa. Harvoin silti kuuteen asti enää päästään... Toisekseen heräilee tosi usein. Viime yönä 0:30-02 heräili melkein jatkuvasti itkeskelemään. Luulen kyllä, että menossa olevalla tiheän imun kaudella (jota en kyllä uskonut edes tulevaksi enää 7kk iässä) on jotain tekemistä asian kanssa.. Siksipä oon imettänyt yöllä n. 3 kertaa sen aiemman yhden sijaan. Myös lisääntynyt liikkuminen vaikuttanee asiaan.. 

 

Tässä alkaa vaan olemaan aika poikki taas. Edellisenä yönä heräsin, kun huomasin ottaneeni W:n sänkyyn tissille nukkumaan. Olin toki nähnyt jotain aiheeseen liittyvää unta, mutta oikeastaan täysin unissani toiminut.. 

 

Oliskohan kenelläkään mitään vinkkejä, miten toimia unikoulun suhteen tiheän imun aikaan..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ no meillä ne yöt meni kans huonommiksi jonkun viikon kohdalla.. olin jo luovuttaa kun tyttö oli tosi levoton ja itkuinen yöllä.. no, onneksi en luovuttanut koska siitä tilanne lähti paranee takaisin ja nyt ollaan kyllä oikein tyytyväisiä tilanteeseen.. tyttö nukahtaa pääosin 5min sisällä kun pinnikseen siirrän.. ja heräilee 3-4h välein eli kaks syöttöä yön aikana. Ja aamuisin klo 07 herätys. Jospa kuun vaihteessa aletaan lopettaa nuo yösyötöt:D

 

Voimia ja jaksamista helyes! Toivottavasti tää on vaa se vaikeampi vaihe ja tilanne lähtis helpottaa pian ♡

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon ymmärtänyt, et se vaikea vaihe tulis joskus n viikon kohdalla, mutta tosiaan, kaipa se voi tulla myöhemminkin.. Täytyy koittaa jaksaa sinnitellä. :) 

 

Nythän W on nukkunut päiväunia tosi hyvin (tissillä)! Oon istualteni sohvalla imettänyt ja siihen on nukahtanut helposti niin, että päiväunisaldokin lähentelee jopa kolmea tuntia! Oon ite ihan superväsynyt, mutta en viitsi sänkyyn makuulla imettää ja nukuttaa, koska sit yhdistäis sen ehkä liian helposti nukkumiseen ja yöuniin nimenomaan. Päivisin nyt nautin, kun saa toisen nukkumaan. Loppunee kuitenkin nää tissille nukahtamiset taas tiheän imun kauden loputtua, kun ei tätä viikko sittenkään tehnyt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei suju... Yöllä heräämisiä n.4-X, rauhoittuu pääasiassa rinnalla, joskus sylissä, mutta takaisin sänkyyn laskeminen on vaikeaa, aamut alkaa usein viiden jälkeen '(en viitsi huudattaa sängyssä, kun ois kiva, jos toi mies sais ees aamuisin nukuttua ennen kouluunlähtöä) jne. Yhtenä yönä heräsin siihen, että W nukkui meidän välissä. Mulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa siitä, että oisin hänet siihen ottanut. Ja tää oli jo klo 02 aikaan. Aamuöisin neljän kieppeillä oon ottanut viereen ja koittanut siinä saada unta hieman jatkettua. Tänään se onnistui, noustiin vasta vähän vaille 6.. Katotaan sitä unikoulua sit joskus, kun jaksan jotenkin. Mies ei ole innostunut koulun aikaan sitä pitämään. Silloin tammikuun alussa oli vielä lomalla, kun pidettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko siinä jokin este miksi vauva ei voisi vallan nukkua vieressä ja nukahtaa tissille? :) oliko ettet saa itse nukuttua tms. Se taisi mennä aikasin nukkuun, ei taida uni riittää pidemmälle. Mun vauva on toki vasta 3kk, mutta herää herkästi myls viideltä jos menee jo klo 21 nukkuun eli meidän yöt on vaan 8h. Normaalisti nukahtaa likemmäs 22 ja sit saadaan nukkua kuuteen. (Tota edeltä noin tunnin tissittely kyljellään sängyssä, niin nukahtaa ilman ongelmia. Nukkuu yön vieressä) Vauvathan tietty kaipaa usein lähelläoloa ja tissin turvaa, sehän on normaalia, ehkä teidän pieni kaipaa sitä kovasti ja siksi on haastavaa jos koettaa nukuttaa muualle? Pääsetkö meneen samaan aikaan vauvan kans unille että saisit enempi unta?

 

Edit. Vaikka luin niin nyt vasta uusintakierroksella huomasin että justhan tossa oli, ettei oikein nukahda tissillekään. Sori siis kun uusiksi kysyin!

 

Olisikohan jostain mahdollista saada apua tilanteeseen, hmm. Toi huudatus on kyllä todella rankkaa vauvalle, on ikävää jos mikään muu ei meinaa toimia. Mietin lähinnä sitä, että se nostaa kyllä vauvan stressihormonit niin tappiin että liekö siinä myös osasyy ettei meinaa enää pystyä rauhottuun sitäkään vähää.. Ja vielä lisäyksenä että jaksamista hankalaan tilanteeseen!

Edited by Sankku

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No ennen unikoulua yöt oli ihan jatkuvaa heräilyä myös tissillä ja en saanut tosiaan nukuttua. Nyt nukkuu sitten taas tissillä osan yöstä. Nukahtaa melko helposti omaan sänkyynsä. Ihme ja kumma, nyt on varmaan hampaita tulossa, kun tuttikin kelpaa. Ei oo meidän W ennen tuttia syönyt. Tassuttelusta on myös toisinaan apua. 

 

W tosiaan menee nukkumaan klo 18 illalla. Unille menoa ei juurikaan saa myöhäistettyä, kun jo varttia vaille kuusi alkaa mieletön väsykitinä ja en viitsi yliväsymyksen puolelle antaa mennä, kun nukahtaa kuitenkin hyvin. Muutamana aamuna heräsi vasta klo 06:30, mutta nyt on taas heräilty 5 aikoihin. Joskus meen itsekin aikaisemmin (klo20) nukkumaan, mutta sitä aikaisemmin en osaa mennä. Ja myöhäisimmilläänkin meen nukkumaan ihan viimeistään klo 22, yleensä meen klo 21. 

 

Päätin nyt olla stressaamatta koko jutusta, nukkuu miten nukkuu. Päivisin jos ei olla liikkumassa mihinkään, niin nukutan joko sohvalle syliin tai sänkyyn tissille. Sänkyyn, jos itsekin haluan päiväunet ottaa. Silloin nukkuu jopa lähemmäs 2h unia ja oon todennut, et mieluummin näin kuin että jaksaisin väsykitisevää poikaa koko päivän :) 

 

Ja tosiaan, aina meillä on unijutut ollu vaikeita, mutta eipä nää nyt montaa vuotta enää voi kestää ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän minimies on täyttämässä kohta yksi wee. Kotona pidettiin kaksi unikoulua, kuuden ja yhdeksän kuukauden ikäisenä. Näillä kouluilla saavutimme yötissittelyn vähentämisen tossa aikaisemmassa ja jälkimmäisessä sitten lopetettiin tarjoilu kokonaan.  Poika ollut huono nukkumaan ihan kääreestä lähtien. Kotona käytettiin tassuttelua, käden pitämistä selällä, reilumpaa pepun taputtelua(toimii yleensä) sekä hyräilyä.

Lopulta aloin olemaan siinä 10 kk kohdalla enemmänkin kuin puhki ja marssin neuvolaan hakemaan lähetteen Tammisaareen unikouluun. Päästiin sinne kuukauden jonottamisen jälkeen, jolloin poju olis 11kk.

Jostain syystä valitettavasti yöt eivät parantuneet täällä kotona. Minimies menee nukkumaan siinä klo 19-20 välisenä aikana. Riippuu miten edeltävä yö on mennyt ja miten on nukkunut päiväunensa. (joita siis nukkuu yhdet siinä lounaan jälkeen.) Lähtökohtaisesti nukkumista protestoidaan lähes aina. Olen myös kantanut hysteerisesti huutavaa vauvaa yöllä sekä valvonut tämän kanssa parhaimmillaan sen kolme tuntia ennen kuin tämä on nukahtanut uudestaan. Jostain luin, että yksi vuotiaan "pitkä" unenpätkä on se viisi tuntia. Pitää meillä ainaskin paikkansa.

Sekavaa sepustusta, mutta jos tuntuu ettei jaksa niin pitää hakea apua. Meillä espoossa on perhetyöntekijöitä, joilta saa teoreettista apua koti unikouluttamiseen sekä tarvittaessa lapsenvahtimista, jotta saa itse nukuttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta tutittoman vauvan unikouluttamisesta? Meillä on reilun 10 kk:n ikäinen lapsi, joka nukahtaa pääosin tissille. Nukkuu päiväuniakin yleensä vain 30 min. kerrallaan. Omat yöunet alkaa nyt kärsiä siitä tuttina olosta sen verran, että jotain täytyy tehdä. Tassuttelukoulua on kokeiltu 6 kk ja 9 kk iässä, ei toiminut. Saatiin kyllä pieni suht äkkiä nukahtamaan, mutta heräili 1-2 h välein eikä rauhoittunut ilman tissiä. Vieressä nukkuessa ei herää kuin normaalisti ehkä kerran pari, nyt on tosin siinäkin joku hulinakausi menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Valitettavasti ei ole kokemusta omasta lapsesta. Mutta samat tassutteluohjeet olen toteuttanut unikoululaisille, joita olen työni kautta pitänyt oli tuttia tai ei.. Ja meillähän on esikoisen kohdalla tutin jättö pois jossain vaiheessa, kunhan päästään tuon puheen osalta paremmin yhteisymmärrykseen.. Tyttö ei vielä juttele niin hankala selittää, miksei tuttia enää tule. Paljon tyttö toki ymmärtää, mutta syököön nyt vielä unien aikaan, kun yöt menee muuten tosi hyvin. Ehkä tutit menee sitten joskus rikki, tai ne annetaan siilivauvoille ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut koko ketjua lukea läpi,mutta kysyisin neuvoja/kokemuksia.

Meillä on lähes puolen vuoden ikäinen poika,joka on nukkunut siskojaan huonommin alusta asti. Ekat 2,5 kuukautta meni kuitenkin mielestäni ihan ok,kun heräili kolmesta neljään kertaan yössä syömään ja rauhoittui välillä tutillakin.Missään vaiheessa ei ole nukkunut kolmea tuntia pitempään kerralla ja nyt alkaakin olla äiti tosi väsynyt. Nykyään herätään 5-7 kertaa yössä. Välillä rauhoittuu lopulta vaan tissille ja silloin syö noin 15 min ja nukahtaa. Jos ei saa tissiä,huutaa noin 20 min ja nukahtaa lopulta viereen,mutta herää yleensä melko pian uudestaan.

Iltaisin on jo pitempään nukutettu niin,että nukahtaa sänkyyn joskus tutilla ja joskus ihan ilman. Isäkin nukuttaa välillä.

Kiinteät aloitettiin neljän kuukauden iässä ja nyt pari viikkoa saanut iltapuuroa.

Kokeiltiin jossain vaiheessa sitä,että isä rauhoitteli illan ja yön itkuja,mutta huuto oli sellaista,että isäkin lopulta antoi maitoa pullosta,jotta vauva rauhoittui. Ilmeisesti on oikeasti nälissään.

Itsellä alkaa voimat olla vähissä unikoulun pitämistä ajatellen,mutta toisaalta arjessa jaksaminenkin on vaikeaa näillä valvomisilla. Ongelma ei siis ole siinä,miten nukuttaa illalla,vaan miten saisi yöllä rauhoitettua,kun iltanukutuksen tavat eivät silloin toimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ehdottelisin että rauhoitatte samalla tavalla sekä illalla että yöllä.

Vaikea on sanoa huutaako nälkäänsä vai " unenhakutissiä".

Meillä ei puolivuotias vielä pärjännyt koko yötä syömättä, mutta ei silloin vielä juurikaan syönyt kiinteitä. Ratkaisin asian niin että syötin aamuyöstä kerran, kun havahduin siihen että tyttö alkoi" vehtaamaan ja tuhtaamaan" mutta ei varsinaisesti ollut hereillä tai vaatinut maitoa. Näin ei saanut tissiä unenhakua varten.

Sitkeyttä unikoulu vaatii. Meillä pari ekaa yötä oli aika huutoa, mutta sitten nukuttiin. Sinä olet paras arvioimaan sen tarvitseeko teidän lapsi yöllä maitoa nälkäänsä. Kannattaa olla herkillä sen kanssa ettei lapsi joudu huutamaan nälkäänsä.

En tiedä kuinka paljon aiheeseen olet tutustunut mutta tassu-unikoulu on se mikä meitä auttoi. Kannattaa googlettaa.

Edited by Retiisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sippura: Kiinteät päivällä eivät yleensä vaikuta lapsen öiseen nukkumiseen alle vuoden ikäisenä, vaikka edelleen neuvolassa niin ohjeistetaan. Karkeasti arvioiden puolivuotias vois noin 6 tuntia pärjätä ilman syömistä, ellei vauva itse osoita olevansa valmis pidempiin pätkiin. Alle vuoden ikäisen elämä on usein täynnä vaiheita, välillä nukutaan enempi, välillä syödään enempi.

 

Meillä oli esikoinen aikoinaan "hyvä" nukkuja, nukkui 3kk iästä kokonaisia unia, heräili vain ollessaan kipeä. Kakkonen olikin totaalinen shokki, söi öisin parin tunnin välein vuoden ikään ja senkin jälkeen jatkoi heräilyjä, alkoi tossa 4-vuotiaana, noin, nukkua kokonaisia yöunia.... Sillon tosiaan kokeiltiin kaikkea mahdollista, lopulta vain aika auttoi. Mua lohdutti paljon tieto siitä, että oikeasti tosi pieni määrä lapsista nukkuu alle 2-vuotiaana kokonaisia yöunia. Mä itse en henk.kohtaisesti pysty suosittelemaan alle vuosikkaan "täyttä" unikoulutusta, koska tuon ikäinen saa vielä pääasiassa ravintonsa maidosta, eikä yleensä omaa vielä valmiuksia nukkua kokonaisia öitä. Mutta hiukan pidempiä unipätkiä kuin 2-3 tuntia luulis jo puolivuotiaalla välillä olevan!

Nukutaanko teillä perhepedissä? Jos, niin suosittelen tutustumaan Gordonin lempeään unikouluun, löytyy googlaamalla.

 

Tosi hyvä, että teillä isäkin osallistuu öihin. Ja koska vauva suostuu juomaan pullosta, niin pystyttekö välillä järjestämään niin, että isä hoitaa yön ja sinä voisit nukkua?

Ja kuten Retiisikin yllä toteaa, niin koeta luottaa vaistoosi siinä, että onko vauva nälkäinen vai huutaako jostain muusta syystä. Väsymys kyllä helposti hämärtää arviointikykyä, se on tullut itsekin huomattua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now