pubu

Unikoulukokemuksia

732 posts in this topic

Onnea hyvästä yöstä! :)

 

Päikkärirytmi on menny tytöllä aika sekaiseks myös... Useimmiten nukkuu aamupäivällä 1-2h, alkuiltapäivästä 0,5-1h ja illalla SAATTAA ottaa pienemmät torkut vielä -mut ei läheskään aina. Mutta sitten joskus on sellaisia päiviä, ettei nuku aamupäivällä kuin puoli tuntia, sitten taas puoli tuntia jossain välissä ja sitä rataa -ja sitten onkin väsynyt ja kärttyisä koko päivän. :( Semmosen pari-kolme tuntia jaksaa olla yleensä hereillä, kunnes alkaa osoittaa väsymyksen merkkejä. Tällä viikolla ei oo suostunu vaunuissa oikeestaan nukkumaan, vaan parhaiten on nukkunut turvakaukalossa kun oon hetken eka ajeluttanu autolla. Ja tähän oon sit sortunu, tosi ekologista ja ergonomista ja kaikkee muuta kivaa...

 

Eilen illalla oli sellainen souvi että huh, typy oli ysiltä jo ihan väsy mut ei suostunu tissille sänkyyn kun oli kasilta vetäny velliä. Itkeskeli ja kitisi sylissäkin vaan, joten en sitten muuta keksiny enää kuin viedä tyttö sänkyyn, mun viereen ja antaa huutaa siinä. :( Silittelin ja lauleskelin, mutta ihan hysteeriseeriseksihän tyttö meni kuitenkin. Rääkyi ja kirkui, veti välillä hetken henkeä ja uudestaan, joku vartin verran varmaankin yhteensä mutta tuntui kyllä vuodelta... Lopulta kun ääni alkoi muuttua enemmän pihinäksi ja typy alkoi väsyä omaan huutoonsa, tarjosin tissiä ja sit kelpas, söi ja nukahti. Oli kamala olo sillä tavalla huudattaa toista, mutta en keksiny enää muutakaan. :(

 

Yöllä sain pari kertaa tytön nukahtamaan uudelleen ilman tissiä! Oli mahtava fiilis. Ja eka syöttökin oli vasta joskus puol viiden aikoihin, varmaankin :o Olikin jo sellanen olo että tissi räjähtää... ;) Aamulla nukuttiin puol kasiin, joten ihan kohtalaiset yöunet tuli. Pari kertaa aamusta jouduin vielä syöttää kylläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka pitkiä aikoja teidän vauvat ovat unikoulun "huonoimpina" yönä huutaneet nukahtamatta? Musta tuntuu hurjalta, että meidän 9kk-ikäinen vesseli huusi viime yönä 3,5h sitkeästä tassuttelusta ja aina välillä syliin rauhoittumisesta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pubu, tuo on kyllä jo aika pitkä aika... Meillä on huudettu puolesta tunnista tuntiin tassutellessa... Sekin jo ottaa voimille mutta teillä on kyllä ollut tosi rankka sessio :( Onko lapsella silmät ihan apposen auki kun alkaa huutaa vai onko puoliunessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka pitkiä aikoja teidän vauvat ovat unikoulun "huonoimpina" yönä huutaneet nukahtamatta? Musta tuntuu hurjalta, että meidän 9kk-ikäinen vesseli huusi viime yönä 3,5h sitkeästä tassuttelusta ja aina välillä syliin rauhoittumisesta huolimatta.

Meillä itkettiin pisimmillään 10-15 minuuttia eli aika tosi helpolla päästiin. Meillä ei tosin tassuteltu, vaan aina käytiin vieressä silittämässä ja sanomassa nuku vaan, ja sitten pois, kunnes taas 30 sekunnin päästä uudestaan.

 

muoks. 3,5 h voisi ainakin itsestä tuntua vähän :rolleyes: liian rankalta! :o

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt muutamana iltana kokeillut sitä neuvoa että vauva sänkyyn, sitten toivotellaan hyvät yöt ja poistutaan (aikaisemmin olen köllötellyt omassa sängyssä pinniksen vieressä mut oon välttäny seurustelua). Mä oon nyt ollut n. minuutin verran pois ja sitten takaisin, jos typy ääntelee, ja jos ei niin laskenu minuutin lisää. Minään iltana typy ei oo alkanu itkemään, ja joka ilta ne kerrat mitä tarvii käydä rauhoittamassa (shh ja nyt nukutaan ja hetken tassua) on vähentyneet, tänään kävin enää kolme kertaa (alkuun ehkä n. kymmenkunta) ja sitten typy kävi nukkumaan. Jee!

 

Nyt jos/kun toi toimii niin otan miehen siihen viereen, ja käydään aina joka toinen kerta minä ja joka toinen mies (alkuun). Sitten mies saa käydä useemmin ja useemmin, kunnes typy osaa nukahtaa ilman äitiäkin. Josko vaikka helpottuis toi jumpassa ja harrastamassa käyminen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei (vielä :unsure:) kuuluta oikein tähän ketjuun, mutta kysyisin silti jotain.

 

Eli meillä mennään klo. 19 nukkumaan ja herätään joskus klo. 5. - 5.30 aamutissille ja nukutaan siitä vielä yleensä seiskaan. Nyt oon yrittänyt olla antamatta sitä aamumaitoa, että saatais tuo yksikin herätys pois, mutta tänään esim. tyttö heräsi klo. 4.40. Tassuteltiin tunti --> nukahti ehkä 10 minuutiksi --> heräsi uudestaan. Tassuteltiin taas joku vajaa tunti --> nukahti 5 minuutiksi ja klo. 7.15 annoin periksi ja mentiin syömään aamupuuro ja sen jälkeen tissittelyä.

 

Jatkanko sitkeästi tuolloin aamuyöstä tota tassuttelua, vai mitä olette mieltä? Voiko 8,5 kk vauva "paastota" 12 tuntia?

 

Tuntuu vähän tyhmältä tulla tänne märehtimään omasta yhdestä heräilystä.. toivottavasti kukaan ei ota nokkiinsa :unsure::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa olla aivan toivoton tilanne tämän 7 kk neidin kanssa. Koko yö herätään 1.5 - 2 h välein. Lähes koskaan ei kelpaa, että laitetaan vaan tutti (vaikka muuten kyllä nukkuu tutti suussa) vaan aina pitää päästä syliin ja rinnalle. Siihen sitten nukahtaa lähes heti ja on helppo vaihtaa tutti tilalle. Ongelma tulee taas kun nostaa takaisin sänkyynsä, jolloin neiti usein havahtuu ja alkaa taas itkeä ja rauhoittuu vasta kun pääsee takaisin syliin. Tätä saattaa jatkua tuntikin ennen kuin äiti pääsee nukkumaan ja sitten taas viimeistään parin tunnin kuluttua on sama edessä. :(

 

Olemme aikaistaneet nukkumaan menoa niin, että lapsi nukahtaa nykyään klo 19 entisen klo 22 sijaan. Päivällä noudatetaan tiettyä rutiinia ja päiväunia ei nukuta klo 16 jälkeen. Iltarutiinit ovat aina samat ja samaan aikaan. Neiti syö paljon kiinteää ruokaa päivän mittaan ja illalla vielä ison annoksen puuroa + rintamaitoa. Olemme siirtäneet hänet nukkumaan omaan huoneeseen. Hajustin itselläni hänen unilelunsa, hankimme yövalon sekä kalliin ilmastointilaitteen, että olisi mahdollisimman miellyttävä huoneilma nukkua. Eipä ole mistään ollut apua.

 

Yhtenä iltana kokeilin tassutusta, mutta se meni kovaksi huudoksi. Otin neidin syliin ja kun rauhottui, yritettiin uudelleen. Taas sama. Tätä toistettiin tunti, kunnes lapsonen huusi jo niin hysteerisenä, ettei rauhoittunut edes sylissä ennen kuin pääsi sitten rinnalle. En sitten enää pystynyt kiusaamaan lisää. Eli selvästikään sekään ei ole meillä toimiva keino.

 

Isä ei kelpaa nukutukseen tai yöheräilyihin ollenkaan vaan heti alkaa kova itku, kun neiti tajuaa, ettei rinta olekaan saatavilla. Voitte varmaan kuvitella, että äidillä alkaa olla aika epätoivoinen olo. :(

 

Onko kenelläkään mitään vinkkiä, mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla? KAIKKI vinkit olisivat kullan arvoisia! Onko unikoulu aina itkettämistä vai onko kenelläkään unikoulu toiminut niin, ettei lapsi joudu paria iltaa huutamaan ja minkälainen unikoulu on silloin ollut kyseessä? Tuo eeppiksen kirjoittama unikouluohjelma kuulosti hyvältä, mutta tiedän, että sekin menisi meillä hysteeriseksi huutamiseksi. Miten ylipäänsä voi totuttaa lapsen eroon yöimetyksestä ilman hirveitä protesteja? Meidän neiti kun tuntuu jaksavan huutaa tunteja putkeen ja on siis tottunut pääsemään rinnalle vähintään 5 kertaa yössä niin tuntuu mahdottomalta ajatukselta päästä eroon yöimettämisestä. Ja meillä ei siis kyse ole syöttämisestä yöaikaan vaan siitä, ettei neitokainen suostu nukahtamaan ilman että on päässyt rinnalle.

 

Kertokaa ihmeessä mistä tähän ongelmaan löytyisi apua! Tämä äiti on kohta muuten pehmustetun huoneen tarpeessa :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli meillä mennään klo. 19 nukkumaan ja herätään joskus klo. 5. - 5.30 aamutissille ja nukutaan siitä vielä yleensä seiskaan. Nyt oon yrittänyt olla antamatta sitä aamumaitoa, että saatais tuo yksikin herätys pois, mutta tänään esim. tyttö heräsi klo. 4.40. Tassuteltiin tunti --> nukahti ehkä 10 minuutiksi --> heräsi uudestaan. Tassuteltiin taas joku vajaa tunti --> nukahti 5 minuutiksi ja klo. 7.15 annoin periksi ja mentiin syömään aamupuuro ja sen jälkeen tissittelyä.

:)

 

Jepu, meillä sama juttu. Välillä typy nukkuu ihan ok sinne seiskan tienoille, mut aika usein (=melkein joka aamu vielä nykyään) herätään ihan virkkuna viiden korvilla ja ei tainnuta ilman tissittelyä tai vaihtoehtoisesti n. tunnin meuhkaamista (joka menee tarpeeksi pitkälle vietynä huutamiseksi, kun väsyttää mutta kun ei vaan osata käydä nukkumaan...). Tassuttelu auttaa n. vartin verran, mut sitten kun tuti putoaa suusta niin ollaan uudelleen hereillä (ilman tutia ei nukahdeta ollenkaan...).

 

Eli jos jollakulla on vinkkejä niin kertokaa ihmeessä, h4izuli ei siis ole yksin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Kuulostaa TÄSMÄLLEEN meidän tilanteelta, paitsi että meillä tyttö 8 kk. Olet ehkä tästä ketjusta aiempia kirjoituksiani lukenut näistä meidän minimaalisista edistysaskeleista. Onko teillä tutkittu allergioita? Nehän ei välttämättä oireile muuten kuin suolioireina, eli päälle päin ei ehkä mitenkään. Onko teillä nukuttu pitkään omassa huoneessa?

 

Meillä nimittäin tyttö on nukkunut nyt 2 yötä omassa huoneessa ja muutos entiseen on selkeä. Jo eka yö meni hyvin 3-3,5 tunnin unipätkillä ja viime yö sitten seuraavasti: unille 19.30, tissi 23.30, tissi 02.30 ja herätys......8.00!! Ja tämä kaikki siis ilman yhtään kitinää ja tassuttelua. Olen kyllä huomannut, että monesti joku uusi juttu tuntuu ensin auttavan (iltapuuro, tassuttelu) ja sitten pikkuhiljaa aletaan liukua kohti vanhaa taistelua, mutta olen niin äärettömän kiitollinen tästä yhdestäkin yöstä että tekisi mieli juhlat järjestää. Tyttö ei ole koskaankoskaankoskaan nukkunut 5,5 tuntia putkeen, puhumattakaan siitä että noita yli 2 tunnin pätkiä tulisi useampia samana yönä.

 

Toivottavasti tämä antaa toivoa siitä, että vaikeimmatkin tapaukset voivat nukkua edes joskus vähän pitempiä pätkiä. Meidän tilanne on todellakin ollut niin umpisurkea, että ajattelin jo neuropsykologin olevan seuraava vaihtoehto - että tytöllä olisi pakko olla jotain vikaa jossain.

 

Nukahtaminen iltaisin ei edelleenkään suju ilman syliä, sitä yritin kyllä eilenkin illalla. Roikuin pinnasängyn laidalla kaksinkerroin ja tassuttelin ahkerasti, mutta homma meni kiljunnaksi, vaikka olinkin koko ajan tytön vieressä. Useaan kertaan näytti jo siltä että no nyt se nukahti, mutta aina vaan alkoi kitinä uudestaan. Tyttö oli selvästi väsynyt ja silmät kiinni koko ajan, mutta ei vaan saanut unenpäästä kiinni. Lopulta mies tuli ja otti syliin, ja pling, lapsi sammui sekunnissa kuin saunalyhty.

 

hallon, kiitollisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on nukuttu omassa sängyssä noin kuukauden ajan. Välillä oli jo muutama yö niin, että ensimmäinen univäli oli 4h, mutta nyt ollaan taas samassa pisteessä. Maitoallergiaa olen miettinyt ja nyt olen itse maidottomalla dieetillä ja lapsukainen saa kiinteiden ja rintamaidon lisäksi vielä Almironia, että voidaan testata, ettei ole nälkäinen yöllä. 3 viikkoa on nyt tehty näin, mutta ei ole ollut apua ainakaan vielä.

 

Vaikka tietää, että pakkohan tämän on joskus helpottaa (tuskin enää yläasteiässä näin heräilee :) ) niin tämä aika tuntuu niin kamalan pitkältä ja joka yö lisää epätoivoisuutta. Mutta onneksi auttaa, kun saa täällä valittaa tilanteestaan :rolleyes:

Edited by Norsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norsu, tuo sun kirjoitus kuulosti aivan minun elämältä vielä viikko sitten. Meillä tyttö 7kk on herännyt koko elämänsä öisin n 2-3h välein syömään. Viime pe alkoi unikoulu Eeppisken ohjeisiin pohjautuen. Meillä tosin mies on ollut "opettajana" ja itse olen viikon nukkunut muualla.

 

Päätimme siis että tytölle ei öisin anneta enää maitoa. Ja olin myös ihan varma että ekana yönä täällä olis huudettu ainakin 2h. Mutta tyttö oli itkenyt 15min yhden kerran. 3 ekana yönä heräsi edelleen n 2h välein mutta rauhouttui aina sillä että mies laittoi takas makuuasentoon ja tutin suuhun. Neljäntenä yönä typy nukkui elämänsä ensimmäisen kerran 7h pätkän!!!

 

Nyt kun unikoulua takana viikko, typy herää 2-3 kertaa yössä mutta rauhoittuu heti kun mies käy laskemassa hänet takaisin makuuasentoon+tutti. Eli ei enää tissiä öisin.

 

Ja minä vielä pari viikkoa sitten yritin itse tassutella ja tarjota tuttia kun tiesin että tytöllä ei voi olla nälkä 1h kuluttua heräämisestä. 2h jaksoin ja sitten luovutin ja annoin tissiä. Meillä siis unikoulun ratkaiseva tekijä oli se, että minä en ollut tassuttelemassa vaan sen hoiti mies. Vielä ei uskalleta kokeilla mitä käy jos menen yöllä rauhoittelemaan.

 

Tsemppiä kaikille unikoululaisille! Vielä en uskalla kamalasti hehkuttaa tätä meidän onnistumista jos se ei ole lopullista. Ja erityiskiitos vielä Eeppikselle jonka kirjoitusten rohkaisemana päätettiin tämä unikoulu aloittaa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, täältäkin tulee sydänhymiö Eeppikselle! Nämä ohjeet täällä rohkaisivat lopulta aloittamaan unikoulun, ja nyt on viisi yötä takana. Suurin muutos on ollut se, että neiti nukkuu omassa sängyssä, eikä tule itkun alettua meidän väliin nukkumaan. Toinen iso muutos on, että maitoa on tarjolla vain kerran yössä, noin viiden aikaan. Herätyksiä on ollut ekan yön (n. 10 kertaa) jälkeen 2-4/yö ja se on mun mielestä varsin kohtuullinen saavutus. Tyynnyttely kestää yhdestä tutin laitosta pariin minuuttiin. Ja ekanakin yönä 20 minuuttia oli pisin aika jonka neiti yhtä mittaa itki, joten ihan kamalaa konserttia ei ole tullut. Tästä jatketaan ja toivotaan että suunta on vielä parempia öitä kohti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi miten mukavaa kuulla että muillakin on valvomiset vähentyneet ja unikoulun rehtorina olot onnistuneet :lol: Sydänhymiöitä teille jokaiselle takaisin, eiköhän me jokainen olla sellaiset ansaittu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos kukaan unikouluttanut ilman tuttia? Meillä tyttö ei syö tuttia eikä osaa nukahtaa ilman rintaa. Unikoulua suunnittelemme miehen lomalla tehtäväksi, kun typy on 8 kk. Meillä iltapuuro paransi öitä vajaaksi viikoksi, nyt ollaan taas keskimäärin kahdeksan herätyksen rytmissä (11-12 h yöunien aikana). Mun jaksamista on auttanut se, että mä olen tavallaan luovuttanut enkä enää iltaisin toivo hyvää yötä. Heräillään kun heräillään ja nukutaan jos nukutaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä ei poika myöskään syö tuttia ja unikoulu pidetään jo toista viikkoa. Yöt ovat parantuneet huimasti, joskin edelleen tulee aika-ajoin takapakkia ja vaikeita öitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- kun vauva herää/tai ei nukahda ja alkaa protesti-itku: odotetaan 30s ja mennään viereen. Tassu/silitys + "nuku vaan" tms. Viivytään pari sekuntia vauvan luona ja sitten pois vaikka itku jatkuisi. Taas odotetaan 30 sekuntia ja toistetaan sama setti. Tätä tehdään 10-15 minuuttia ja sen jälkeen pidennetään väli minuuttiin.
Päteekö sama, kun vauva itkee aivan hysteerisenä, takana nyt 20min...? Huutaa koko ajan samanlailla, ei rauhoitu edes hetkeksi, kun käydään vieressä. Sylissä rauhoittuu, mutta huuto jatkuu kun laskee sänkyyn. Meillä tyttö 7kk hyvä nukkuja, mutta nyt vierotetaan sitterinukutuksesta... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Päteekö sama, kun vauva itkee aivan hysteerisenä, takana nyt 20min...? Huutaa koko ajan samanlailla, ei rauhoitu edes hetkeksi, kun käydään vieressä. Sylissä rauhoittuu, mutta huuto jatkuu kun laskee sänkyyn. Meillä tyttö 7kk hyvä nukkuja, mutta nyt vierotetaan sitterinukutuksesta... :unsure:

Näin mulle on kerrottu ja juuri sillä tavalla meillä toimittiin sekä yöunilla että päiväunilla, päiväunilla pisin aika huutoa oli 25 min ja siinä oli just sellasia syliinrauhottumistaukoja välissä. (Oli pakko kokeilla syliäkin, kun alkoi olla aika toivoton olo just sen 20 minuutin kohdalla :unsure: )Heti kuitenkin kun laski sänkyyn, huuto alkoi. Kuulostaa siis hyvin tutulta!

 

Toivottavasti teillä itku loppuisi, voimia!

 

muoks. mä annoin tollasessa tilanteessa varmuuden vuoksi särkylääkettäkin, ihan että sulkisi pois kivun mahdollisuuden. Siten pystyi itsekin vähän "paremmin" mielin toteuttamaan tuota.

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meidän yöt ihan täydellisiksi ole muuttuneet. Edelleen on se 2-4 herätystä joka yö, ja välillä saattaa mennä viisi-seitsemän käyntiä (eli noin 5-7 minuuttia) ennen kuin neiti sippaa uudestaan. Ei kuulosta pitkältä ajalta, mutta on se vaan yöllä aika turhauttavaa rampata, kun tuossa ajassa ehtii jo niin perusteellisesti heräämään itse. Onneksi sentään suurin osa heräilyistä menee yhdellä tutin laitolla. Viikko sitten puhkesi eka hammas ja pari viikkoa on ollut hillittömän seisomaannousuharjoitukset päällä, joten ne saattavaat tietysti aiheuttaa levottomuutta myös yöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee aika hyvin nykyisin tuonne aamuviiteen asti. Sen jälkeen annetaan maitoa ja sitten herra ei enää haluaisikaan nukkua, vaan leikkii pirteänä. Mä oon aikas uupunut noin aikaisiin herätyksiin. Yritän nukuttaa sitten vaunuihin, mutta ei sekään tuo unta kuin n. puoleksi tunniksi kerrallaan. Oisko ideoita miten herran sais nukkumaan hieman tuota viittä pidempään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutaan tutin kanssa omassa huoneessa ja siis omassa sängyssä. Heräämisiä on 2-3 yössä joihin tepsii tutin anto ja tassutus. Yösyömiset jäi pois itsellään jo pari kuukautta sitten. Nukahtaminen illalla ei ole vaikeaa. Mikähän neuvoksi jotta saataisiin yöt kokonaisiksi?

 

Ollaan kokeiltu pimennysverhoa, huone on ihan pilkkopimeä, mutta sekään ei tunnu auttavan. Joskus tyttö kyllä nukahtaa itsestään parit porut päästettyään, mutta usein herättää itse itsensä itkulla täysin ja on sitten huomattavasti vaikeampi saada takaisin uneen. Tietysti tässä kehistyvaiheessa uudet taidot tuppaa valvottamaan, mutta olisi juhlaa edes joskus saada yö nukuttua läpeensä.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
mutta olisi juhlaa edes joskus saada yö nukuttua läpeensä.. :rolleyes:

Niinpä :rolleyes: Meilläkin pitkän hyvän jakson jälkeen taas valvoskellaan, mutta mä syytän kyllä hampaita :lol:

 

Osataanko teillä laittaa tutti suuhun itse? Mitä jos tutin antaisikin vauvan käteen, eikä laittaisi suuhun? Tätä myöten voisi vauva sitten yölläkin herätessään hamuilla itse sen tutin suuhun, edellyttäen tietty että tutteja on sängyssä paljon? Ystävälläni on ollut samankuuloisia öitä ja he päättivät eräänä iltana,että ensi yönä ei sitten laiteta tuttia suuhun, vaan vauva saa sen itse laittaa tarvitessaan. Yö oli mennyt itkeskellessä, mutta seuraavana yönä olikin jo helpompaa.

 

Nämäkin tietty ovat taas niitä asioita, että se mikä toimii muualla tai muilla, ei välttämättä toimi kaikilla. Vinkkejä siis otetaan vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meilla on ihan sama ongelma talla hetkella. Poika nukahtaa helposti, mutta alkuillasta herailee n.1-1,5h valein kamalan itkun kanssa ja siita on sitten vaikea nukuttaa tassuttelemalla, kun tuntuu etta huuto vain yltyy. Yleensa nukahtaa sitten syliin tai rinnalle, josta kipataan taas omaan sankyyn, hiukan havahduttaen alas laskiessa. Yolla nukkuu sitten kylla paremmin, tuo "alkuilta" (19-23) tokkii.

 

Tutti ei pojalle kelpaa ollenkaan, ja unilelu auttaa vain hetkellisesti.

 

Muoks. eeppis ehti valiin

Edited by NooNoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

NooNoo: nukahtaako poika aina vaan rinnalle/syliin vai onnistuuko suoraan sänkyyn, kun yöunille mennään. Yleisin syy n. tunnin välein heräilyyn on se, että lapsi siirretään nukahtamispaikastaan nukkumaan muualle. Syntyy: nukahdin sänkyyn, heräsin autotallista -ilmiö ja lapsi pyrkii palauttamaan nukahtamisensa aikaiset olosuhteet. Tuntia, puoltatoista pitempää unipätkää pitäisi siis saada aikaan, kun vauva nukahtaa sinne, missä nukkuu.

 

Meillä ero on selvä, jos nukahtaa sänkyyn, nukkuu ekaan syötölle yleensä OK. Jos taas nukutetaan syliin ja kipataan siitä pinnikseen niin tunnin päästä on parkumassa, ja nukahtaa heti, kun nostetaan syliin. Meillä hommassa tökkii se, ettei sinne pinnikseen oikein tahdota nukahtaa, mutta harjoitukset jatkuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille neuvolassa ohjeistettiin, että lapsen pitäis herätä samasta paikasta kuin minne nukahtaa, kai siinä on sitten joku perä että lapsi herätessään ei säpsähdä kun onkin eri paikassa. Aluksihan mekin nukutettiin syliin tai tissille silloin kun sai vielä tissiä...

 

Tuo on muuten niin totta mitä noissa eeppiksen ohjeissa on, että tassuttelemaan ei pitäisi jäädä liian pitkäksi aikaa, muuten saa tassutella teini-ikään asti :rolleyes: Huomasin viime yönä. Ja sitten myö huomasin erittäin fiksuksi tuon säännön että ennen kuutta ei ylös. Vaikka meillä mennään 19.00 nukkumaan niin siinä on huima ero millaisella tuulella neiti on herätessään 05 tai 06. Selkeästi 05 on liian aikaisin ja silloin menevät päivän päikkäritkin pipariksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now