Snazu

Limatulppa

225 posts in this topic

"Limatulppa on suojana vauvalle koko raskauden ajan. Limatulpan irtoaminen ei kerro sitä kuinka pian synnytys tapahtuu. Se on ennakoiva merkki lähestyvästä synnytyksestä ja kertoo sen, että kohdunkaulakanava on alkanut lyhentyä. Limatulppa voi olla juoksevaa venyvää limaa tai verensekaista limaa tai paksua limaa olevä klöntti. "

 

Joillakin tämä ns. limatulppa on aivan selvä kertaklöntti, toisilla sitä irtoaa pikku hiljaa ja jotkut eivät edes huomaa mitään tällaista tulpan irtoamista.

 

Nyt kokemuksia limatulpista, kuinka pian sen irtoamisen jälkeen synnytys on lähtenyt käyntiin? Laittakaa raskausviikotkin mukaan, niin vähän näkee miten "kypsä" raskaus muutenkin olisi ollut jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa tuli isona klönttinä, silloin oli 38+4. Sen jälkeen limaa erittyi, muttei mitenkään hirvittävästi. Synnytys käynnistyi spontaanisti 40+2, ja lapsi syntyi myös 40+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi supistelut yöllä ja limatulppa irtosi noin kello 10. Tyttö syntyi samana päivänä klo 22. Viikkoja oli kasassa 40+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

limatulppaa alko irtoilemaan pieniä paloja 2vkoa ennen synnytystä, viikko ennen synnytystä siihen tuli mukaan veriviiruja. tyttö syntyi siis 38+5, eli 36+5 alkoi tulppa irtoamaan :)

 

suurin osa kuitenkin irtosi vasta vesien menon jälkeen ja supistusten alettua.

Edited by muksis-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytystä alettiin käynnistää 39+0, valtava määrä limaa plörähti housuihin ja vessaan 39+1, sen jälkeen supparit alko tuntua edes vähän kipeiltä, tyttö synty 39+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 35+4 lähti valtaisa limaklöntti jonka tulkitsin tulpaksi. Ei veriviiruja, mutta ei tuollaista kasaa ollut ikinä ennen lorahtanut. Siitä sitten tuli enemmän ja vähemmän limaisaa vuotoa viikon verran ja kaksi päivää ennen synnytystä ilmaantui veriviirujakin mukaan. Ja synnytys käynnistyi rv 36+5 vesien menolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa irtosi isona klönttinä rv 38+2, supistukset alkoivat samana iltana. Seuraavana aamuna tuli vielä toinen, hieman pienempi, klöntti. Neiti syntyi rv 38+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppaa alkoi tulemaan, kun oltiin jo vkolla 41+2... sitä tuli ja tuli verisenä, paksuna limana ja ajattelin että kyllä se sieltä lähtee kohta syntymään. Joopa joo, tulppaa ois varmaan tullut vaikka kuinka pitkään jollei synnytystä ois viimein käynnistetty 42+2. Sitä voi siis myös tulla hyvinkin kauan ennen kuin mitään tapahtuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en huomannut limatulppaa lainkaan. Pieniä limaesiintymiä oli muutaman kerran loppuraskaudessa, mutta saattoi olla muutakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla irtos limatulppa isona verensekaisena klönttinä rv 40+1 ja neiti syntyi seuraavana aamuna. Mullakin voimistui supistukset limatulpan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähti limatulppa rv 41+1. Limatulppaa irtosi ekaksi aamulla ja sitten illalla loput. Aika paljon sitä limaa tuli varsinkin illalla. Sitten seuraavana yönä tuli supistuksia, jotka jatkui aamun&päivän. Sitten päivällä supistukset loppui muutamaksi tunniksi ja alkoivat uudelleen illalla aivan erilaisina (huomattavasti kipeämpinä). Poika syntyi sitten aamulla 41+3 eli noin kaksi vuorokautta limatulpan irtoamisesta. Mitään muita synnytykseen viittaavia oireita ei siis ennen tuota limatulpan irtoamista ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin aika pienen määrän veriviiruista limaa rv 37+3 aamulla vessareissulla. Innoissani mietin, että tää taitaa olla sitä kuuluisaa limatulppaa ja että synnytys ei taida olla enää kaukana. Sitten iski paniikki, kun huomasin, että lapsivettäkin tihkuttaa. Poju oli sylissä saman päivän iltana ;) Varsinaista "tulppaa" mulla ei tullut ollenkaan, tai sitten se tuli synnytyssalissa sisätutkimusten yhteydessä niin, että en sitä huomannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa tuli yliaikaiskontrollin jälkeen (ronkittiin kauheesti) viikoilla 42+0. Poika syntyi sitten viikoilla 42+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälainen määrä on tein mielestä iso klöntti limatulppaa?

Bongasin tänä aamuna limatulpan, jota oli noin reilu ruokalusikallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No mun limatulppa oli just sen ruokalusikallisen verran tai enemmänkin. Isolta se näytti :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon sitä tuli! Piru vaan, kun ei oikein tarkasti enää muista, paljonko, mutta ihan yks tai kaks vessapaperinpalaa ei kyllä riittäny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla tuli eilen illalla vielä noin teelusikallinen lisää ja tänä aamuna sitten verinen klöntti jota oli taas se ruokalusikallinen.

Nyt sitten on supparit voimistuneet koko ajan, muutaman tunnin sain nukuttua mutta sitten olo meni niin

vaikeeksi että oli noustava ylös. Vielä valuu sellaista verensekaista limaa.

 

Olipa herkulliset selitykset... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa irtosi rv 38+3 ja poika syntyi rv 38+5 :)

Mulla tuli aika iso limaklöntti. Tosi ihanaa ajateltavaa :rolleyes::D

Share this post


Link to post
Share on other sites

40+1 irtosi limatulppa ja samana iltana alkoivat säännöllisen epäsäännölliset supistukset ja vauva syntyi sitten 40+4. Itse asiassa ensi yönä tulee vauvan syntymästä tasan vuosi :)

 

Limatulppa irtosi isona verisenä klönttinä, joten ei voinut jäädä huomaamatta :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa ei mitään isoa "tulppaa" oo koskaan tullut, mutta selkeästi vahvempaa,sitkeämpää ja verensekaista limaa kylläkin. Nuo mun limat on tulleet illalla ja seuraavina öinä ollaan lähdetty synnyttämään. Viikkoja on ollut tasan 40 ja 39+5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun limatulppa tuli vasta sairaalassa epiduraalin laiton jälkeen, kun makailin sängyllä.. Tunsin et jotain valahti ja pyysin miestä kattomaan, et mitä tapahtuu.. Mies meni ihan valkoiseksi ja alkoi "vaivihkaa" etsiä kätilön kutsunappia, kun verinen klöntti oli sängyllä (toinen ei tietty ollut limatulpasta koskaan kuullutkaan ja siksi hädissään..) Mua koko tilanne nauratti niin älyttömästi, et repeilin ihan täysin nauruun :rolleyes: Pian tämän jälkeen kun nousin ylös niin alkoivat vedetkin mennä ja minä siistinä ihmisenä käskin miestä kuuraamaan lattiaa, ettei kätilöt kaadu minun vesiin.. Mies teki työtä käskettyä, mutta ilmeestä kyllä näki, että kaikkeen sitä joutuukin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppa alkoi irrota sairaalassa sen jälkeen kun kätilö teki ensimmäisen sisätutkimuksen, kun menin synnyttämään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kärsimätön kyselee... Täällä 39+2 meneillään, ja viimeiset muutama viikko on tullut aika paljon vetistä valkovuotoa joka päivä. Tänään ensimmäistä kertaa vuoto muuttuikin limaiseksi, ja se on osittain vaaleanruskeata. Mitään kunnon verta ei ole tullut, eikä todellakaan ruokalusikallista, ehkä vajaa teelusikallinen. Voisiko tämä olla nyt sitä limatulpan alkua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidanpa vastata itselleni - kyllä se taisi olla sitä limatulppaa, sillä lapsivedet meni nyt samana päivänä klo 19, eli reilut 7h limojen bongauksen jälkeen. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now